Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki falownik do silnika 110v/200Hz/165V/300Hz

09 Maj 2020 09:20 555 17
  • Poziom 11  
    Witam, Mam wrzeciono wyjęte z frezarko-kopiarki, które do tej pory zasilane było przetwornicą częstotliwości. Czy silnik o parametrach jak na zdjęciu można zasilić falownikiem? Jeżeli tak, to jaki dobrać? Z góry dziękuję za pomoc

    Jaki falownik do silnika 110v/200Hz/165V/300Hz
    Jaki falownik do silnika 110v/200Hz/165V/300Hz
  • Poziom 39  
    niedal napisał:
    Czy silnik o parametrach jak na zdjęciu można zasilić falownikiem?

    Tak istnieje taka możliwość, ale jak słusznie spostrzegłeś trzeba go dobrać do wymaganych parametrów silnika , ale też parametrów użytkowych urządzenia.

    Czy silnik pracował do tej pory przy stałej prędkości obrotowej?
    Jakie ma podane parametry przetwornica częstotliwości?
  • Spec od Falowników
    Falownik LG -7,5 KW 3F (SV075IG5A-4)-16 A , LG/LS
    Ten falownik ma "prawie" odpowiedni prąd znamionowy. Kolejny - 11kW jest o parę setek droższy.
    Należy ustawić obniżoną charakterystykę U/f.
  • Poziom 21  
    Witam

    Teraz piszę tak z głowy ale są falowniki , w których można ustawić napięcie wyjściowe. Jutro jak znajdę trochę czasu to postaram się znaleźć informacje na ten temat. Można falownik zasilać napięciem 3x380 i ustawić max napięcie wyjściowe. Teraz nie pamiętam jakiej firmy był ten falownik bo w pracy mamy kilkanaście typów. Być może był to Control techniques

    Pozdrawiam
  • Poziom 43  
    wosiekpl napisał:
    Można falownik zasilać napięciem 3x380
    Aż w takich granicach ? Tu potrzeba 110VAC ! Silnik niewielki 3 kW....Koniecznie sprawdź połączenia silnika, prawdopodobnie jest skonfigurowany w trójkąt, więc przełączony w gwiazdę można zasilać już jednofazowym falownikiem 3,3 kW na 220 VAC. Ponieważ o taki falownik jest dość trudno w Polsce, zobacz na amerykańskim ebayu.
  • Poziom 21  
    Witam ponownie
    Ma kolega rację , można połączyć w trójkąt . Tak mamy w pracy , w jednej maszynie zamontowany falownik KEB . Zasilany jest napięciem 3x380 V ale na wyjściu ma 3x230V . Choć silnik jest 230/400V 0.75 kW to zasilany jest w trójkącie aby na wale miał duży moment obrotowy . W tym przypadku może być problem z falownikiem bo musimy zamienić napięcie tak aby na wyjściu było 3x110V. Tu , w Europie to nie spotykane napięcie . Ale tak jak kolega wcześniej napisał być może w USA może się trafić taki falownik tzn zasilany napięciem 3x110V.
    Jutro popatrzę w pracy , bo mamy amerykańskie maszyny które przyszły do nas zza wody. Tam były zasilane napięciem typowym w USA i tutaj musieliśmy zasilić 3x380 V. Nie pamiętam teraz jak to żeśmy zrobili bo ja pracuję w dziale elektroniki , gdzie zajmuje się naprawą maszyn zaś zasilanie podlega pod dział instalacji. Pamiętam że do pewnych maszyn musieliśmy założyć trafo 380/110V 50 kW.
    Mamy małe Omrona zasilane z pojedynczej fazy z wyjściem 3x230V ale są do mocy 0.75 kW.
    Tak więc jutro zobaczę jak rozwiązaliśmy sprawę zasilania i sprawdzę jakie falowniki są zastosowanie.
    Te że stanów to Allen Bradley. Praktycznie wszystko jest tej firmy ale co ciekawe serwomotory montowałem wyprodukowane w Polsce typu MPLxxxx

    Pozdrawiam

    Ps na tabliczce napisane że jest zasilany , jeśli dobrze widzę napięciem 110V 200 Hz i 165V 300Hz . Tak więc nie wiem czy można zasilić napięciem 230V
    Poza tym jeśli N` oznacza obroty to nie są one typowe tak jak 1450 czy 2900 RPM. To musi być silnik specjalny .
  • Poziom 43  
    wosiekpl napisał:
    Ma kolega rację , można połączyć w trójkąt
    ?????? Ten silnik, Autora, prawdopodobnie jest w trójkącie, wiec trzeba go przełączyć na gwiazdę by dostosować do napięcia typowego 3x 220 VAC po falowniku.
    wosiekpl napisał:
    Choć silnik jest 230/400V 0.75 kW to zasilany jest w trójkącie aby na wale miał duży moment obrotowy
    Herezja i bzdura :cry: Prawdopodobnie falownik jednofazowy, bo moc silnika znikoma, wiec tak musi być skonfigurowany.
    wosiekpl napisał:
    Tu , w Europie to nie spotykane napięcie . Ale tak jak kolega wcześniej napisał być może w USA może się trafić taki falownik tzn zasilany napięciem 3x110V.
    Że co proszę ? Kolejna herezja. Odróżnia Kolega napięcie fazowe od międzyfazowego ? :cry:
    wosiekpl napisał:
    Poza tym jeśli N` oznacza obroty to nie są one typowe tak jak 1450 czy 2900 RPM. To musi być silnik specjalny .
    Przy 200 Hz ten silnik obraca się z prędkością 11.850 rpm ! . Niech Kolega trochę się zastanowi ! Ten silnik najprawdopodobniej pochodzi z maszyny USA, o zasilaniu jednofazowym. Fakt, że jak na jedna fazę trochę spory pobór prądu, ale w USA typowy. Poza tym mógł być ten silnik zasilany nie falownikiem, a przetwornicą maszynową lub przez swoją ,,starość" - niskim dopuszczalnym napięciem kluczy tranzystorowych we wczesnych edycjach falowników.
    bonanza napisał:
    Falownik LG -7,5 KW 3F
    Do silnika 3, 5 kW ?. Miejże Ty litość i nie sugeruj się prądem znamionowym przy 110 VAC :cry:
    @niedal Zdjąć przede wszystkim ta puszkę z tabliczki zaciskowej silnika. Wtedy zobaczymy.
    I na koniec: https://pl.aliexpress.com/i/1986246185.html?spm=a2g17.12057483.0.0.44f64dceE5hxpY
  • Poziom 21  
    Witam
    Ja nie chcę z nikim polemizować , jeśli chodzi o silnik zasilany w trójkącie 3x230 V to tak jest , że jest zasilany falownikiem KEB który to zasilany jest 3x380V więc to nie są herezje.Na dodatek jest jeszcze zastosowany reduktor i wymuszone chłodzenie bo na wyjściu potrzeba male obroty i dużą moc na wale ( po hiszpańsku to par , myślę że dobrze tłumacze )
    Jeśliby był zasilany przetwornicą maszynowa to tutaj nic nie mogę napisać bo na tym urządzeniu się nie znam .
    Napięcia to jeszcze odróżniam .


    W Stanach Zjednoczonych system jest bardziej złożony i problematyczny, co nie przynosi korzyści: różne systemy są używane do użytku domowego i komercyjnego. Do użytku domowego, układ jest jednofazowy z podziałem faz; napięcie nominalne między fazami wynosi 240 V, a między dowolną fazą a punktem zerowym wynosi 120 V. Względnie duże obciążenia, takie jak jednostki klimatyzacyjne, są połączone między fazami. Silników trójfazowych nie można podłączyć bezpośrednio, a transformatora nie można wymienić na trójfazowy. W sklepach i przemyśle lekkim układ jest trójfazowy z napięciem między dowolną fazą a punktem zerowym wynoszącym 120 V. między fazami wynosi 120 V × √3 ≈ 208 V. Obciążeń domowych zaprojektowanych na 240 V nie można używać w sklepach z tym systemem, chyba że są one zaprojektowane na akceptację 208 V lub zastosowany zostanie dodatkowy transformator z towarzyszącymi temu kosztami i stratami energii.


    W Stanach Zjednoczonych napięcie dla obciążeń przemysłowych wynosi 480 V. W Kanadzie stosuje się 480 V i 575 V.

    Tak pisze w Wikipedii jeśli coś się zmieniło to może nie jest zaktualizowane.

    Myślę że powinniśmy wrócić do tematu
    Silnik jest na napięcie 110V 200 Hz bądź 165V 300 Hz . Z tego wynika że nie można zasilić go bezpośrednio z sieci 60,Hz bo obroty nie będą

    Aby wyjść z wątpliwości mozemy poprosić kolegę aby zrobił zdjęcie tabliczki zaciskowej i wtedy zobaczymy jak on jest podłączony. Grzyby zrobił pomiary ompmierzem poszczególnych uzwojeń to dodatkowo pomogło by w rozwiązaniu problemu.
    Wtedy okaże się czy jest jedno fazowy czy nie
  • Poziom 43  
    wosiekpl napisał:
    Silników trójfazowych nie można podłączyć bezpośrednio, a transformatora nie można wymienić na trójfazowy.
    Cóż to za bzdury :cry: .... Mam u siebie siec amerykańską, troszkę zmodyfikowana - 127 / 220 VAC /60 Hz, w układzie TT i zapewniam Cie, że zarówno transformatory trójfazowe jak i silniki pracują doskonale. Ten wpis pochodzi pewnie sprzed wielu lat, gdzie w USA stosowano połączenie transformatorów w tzw zygzak. Jeżeli silnik Autora da się skonfigurować w gwiazdę, a obecnie jest trójkątem, to falownik podany prze ze mnie w linku nadaje się całkowicie. Jeżeli ten silnik zaś ma tylko trzy zaciski na tabliczce, będzie trochę kombinacji.:cry: Ten silnik wygląda mi na standardowy, dwubiegunowy silnik asynchroniczny, tyle ze posiada wzmocnione łożyska ze względu na bardzo duże obroty.

    wosiekpl napisał:
    jeśli chodzi o silnik zasilany w trójkącie 3x230 V to tak jest , że jest zasilany falownikiem KEB który to zasilany jest 3x380V więc to nie są herezje.Na dodatek jest jeszcze zastosowany reduktor i wymuszone chłodzenie bo na wyjściu potrzeba male obroty i dużą moc na wale ( po hiszpańsku to par , myślę że dobrze tłumacze )
    Czy aby na pewno ? Motorek 0,75 kW ? A cóż takiego on napędza? Wymuszone chłodzenie, być może, gdy pracuje z małą prędkością, bo wtedy oryginalny przewietrznik jest mało skuteczny.
  • Poziom 21  
    To znalazłem na stronie producenta

    Co prawda to jest silnik ale możemy zobaczyć jego parametry aby porównać z tym zwatku i pozwoli wyjaśnić co to jest i jak możemy zasilić

    Jaki falownik do silnika 110v/200Hz/165V/300Hz

    Trochę nie wyraźne ale widać że zasilany jest napięciem 165V300Hz i daje 18000 RPM . Czyli trzeba szukać falownika jednofazowego na napięcie 110/165V 200-300 Hz





    Ps jutro podam schemat tego silnika z trójkątem
  • Poziom 43  
    Najniższe napięcie, jakie można ustawić w większości falowników U/f zasilanych jednofazowo 220VAC, to 165 V, więc ?

    @wosiekpl W przykładzie silnika, który podałeś, jest to możliwe. U Autora już nie.
  • Poziom 21  
    Witam
    Tutaj przedstawiam tabelkę ustawień falownika KEB G5

    Jaki falownik do silnika 110v/200Hz/165V/300Hz


    Jeśli popatrzymy na parametry CP11 do CP16 to możemy zobaczyć że mamy możliwość ustawienia obrotów od 0 do 64000 , częstotliwości od 0 do 1600 Hz , prądu od 0 do 710 A , napięcia wyjściowego 120 do 500V , coś fi i mocy 0.35 do 400 kw.
    Te parametry zależą od silnika jaki podłączymy

    Jaki falownik do silnika 110v/200Hz/165V/300Hz

    Z tego wszystkiego wynika ,że trzeba szukać falownik o wyjściu jedno czy też monofazowym .
    W tacy mamy takie ale są o małej mocy zasilane są nap 230 V i na wyjściu mają 180 V ale DC.
    Na pewno będzie można kupić odpowiedni do silnika autora postu choć może być to trochę kłopotliwe z uwagi na parametry tegoż silnika.
    Później , w pracy popatrzę czy mamy coś podobnego ale chyba niż nie znajdę. Tu mamy prawie wszystko trójfazowe


    Podejrzewam że poszukiwania sterownika powinny iść w tym kierunku

    Jaki falownik do silnika 110v/200Hz/165V/300Hz
    Z tym że powinien mieć większą moc



    Ps , trochę odbiegam od tematu więc w przyszłych postach postaram się odpowiadać na problem dotyczący tego wątku
  • Poziom 43  
    @wosiekpl Kolego, mam wielką prośbe. Żebyś przestał już pisać dalsze herezje, oględnie mówiąc.
    wosiekpl napisał:
    Z tego wszystkiego wynika ,że trzeba szukać falownik o wyjściu jedno czy też monofazowym .

    wosiekpl napisał:
    W tacy mamy takie ale są o małej mocy zasilane są nap 230 V i na wyjściu mają 180 V ale DC
    To nie falownik, a zasilacz serwo. Czekam na Autora i zdjęcie zacisków silnika.
  • Poziom 21  
    No to poczekamy oboje , jeśli nic nie masz przeciwko Przy okazji coś się nauczymy ( wszyscy )
    Jeśli pozwolisz

    Ps , nie bierz tego za ironię i bądź boże za obrazę. Po prostu ciekaw jestem jak znaleźć rozwiązanie tego problemu bo nie jest on codziennie spotykany , przy okazji ja się nauczę i być może inni , którzy obserwują ten temat

    A tutaj jest schemat zasilania w trójkącie

    Jaki falownik do silnika 110v/200Hz/165V/300Hz
  • Spec od Falowników
    Kolego Kamienski, proszę zapamiętać prosty trik: jeśli jest falownik zasilany nawet z 400V, a trzeba zasilić silnik powiedzmy 3x110V 60Hz, to nie musi być nawet dostępny taki parametr jak napięcie wyjściowe. Wystarczy wpisać częstotliwość bazową silnika jako 218Hz. Przy charakterystyce U/f liniowej wyjdzie akurat 110V przy 60Hz. Zakres częstotliwości wyjściowej zawsze można ograniczyć w innym parametrze. Przy LG IG5A nie można zastosować tej metody, bo musiałaby być duża przebitka na częstotliwości max. falownika. Silnik w temacie ma 165V@300Hz czyli należałoby wpisać f bazową 400Vx300Hz/165V co daje 727Hz, a LG przyjmie max 400Hz. Ale napisałem, że można wykorzystać własną ch-kę U/f w parametrze F30 i kolejnych kilku, nie wychodząc poza 400Hz.
  • Poziom 11  
    wosiekpl napisał:
    Witam

    Jeśliby był zasilany przetwornicą maszynowa to tutaj nic nie mogę napisać bo na tym urządzeniu się nie znam .
    Napięcia to jeszcze odróżniam .

    Myślę że powinniśmy wrócić do tematu
    Silnik jest na napięcie 110V 200 Hz bądź 165V 300 Hz . Z tego wynika że nie można zasilić go bezpośrednio z sieci 60,Hz bo obroty nie będą

    Aby wyjść z wątpliwości mozemy poprosić kolegę aby zrobił zdjęcie tabliczki zaciskowej i wtedy zobaczymy jak on jest podłączony. Grzyby zrobił pomiary ompmierzem poszczególnych uzwojeń to dodatkowo pomogło by w rozwiązaniu problemu.
    Wtedy okaże się czy jest jedno fazowy czy nie


    Uzupełnię:
    Silnik jest wysokoobrotowy, zasilany przetwornicą i pochodzi z maszyny do obróbki drewna. Silniki i przetwornice są produkcji włoskiej i raczej nie mają nic wspolnego z USA, bo to stara europejska maszyna.
    Silnik nie ma możliwości zasilania w układzie trójkąt/ gwiazda ze względu na tylko 3 wyprowadzenia uzwojeń.
    Zadałem pytanie o zasilanie falownikiem, bo mam kilka mniejszych lub większych silników, z których coś bym jeszcze zrobił, ale potrzebuję regulacji prędkości obrotowej. Zdjęcia poniżej
    Jaki falownik do silnika 110v/200Hz/165V/300Hz Jaki falownik do silnika 110v/200Hz/165V/300Hz
  • Poziom 43  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    przetwornicą maszynową
    A kuku :D . Czyli skorzystac nalezy z rad Kol .

    bonanza napisał:
    Silnik w temacie ma 165V@300Hz czyli należałoby wpisać f bazową 400Vx300Hz/165V co daje 727Hz, a LG przyjmie max 400Hz. Ale napisałem, że można wykorzystać własną ch-kę U/f w parametrze F30 i kolejnych kilku, nie wychodząc poza 400Hz.
  • Poziom 21  
    Witam

    Ja ponownie zapytam czy nie mozna zasilac falownikiem , np takim o ktorym wczesniej napisalem. Ze zdjecia wynika ze silnik ma trzy przewody zasilajace czyli jest trojfazowy plus uziemienie.


    Giordano Colombo , z tego co znalazlem w internecie to firma produkujaca miedzy innymi elektrowrzeciona

    Z tabliczki silnika wynika

    ze zasilajac napieciem 110 V 200 Hz ma 5 Hp mocy i 12 000 rpm
    zas zasilajac napieciem 165V 300 Hz ma 6 Hp mocy i 18 000 rpm
    pobor pradu w obu przypadkach to 17 A

    Z danych katalogowych falownikow np KEB Combivert F4 wynika ze zasilajac go napieciem 3 x 380V na wyjsciu mozemy uzyskac 3 x 0...Un i czestotliwosc 0...409.58 Hz ( a nawet 0...819 Hz lub 0...1638 Hz)
    Tak wiec co stoi na przeszkodzie zasilac takim falownikiem ?

    Pozdrawiam