Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

GoKart lub mini Quad z silnikiem Samger 49cc, budowa

szczepulek 18 Feb 2021 06:43 1398 10
  • GoKart lub mini Quad z silnikiem Samger 49cc, budowa Witam. Przygotowuję się do budowy małego pojazdu z silnikiem do 50 cm3. W moim przypadku zakupiłem z Ali 49 cc Samger.
    Ma to być coś pomiędzy goKart a quad. Bardziej Gokart na dużych kołach (10") do spokojnej jazdy po ogrodzie.
    W związku z tym hamowanie będę realizował za pomocą ham. tarczowych 140mm na tylnej osi. Tylko czy to wystarczy?? Z posiadłości mam około 20 m zjazdu kilkustopniowego do drogi uliczki. Wolał bym żeby nie było sytuacji że nie da się zatrzymać gokarta :)
    Zakupiony hamulec niby do ATV.
    Mam koła dedykowane dla wózków 260x85. Silnik jak wspomniałem. Amortyzatory 3 szt 125mm gazowosprężynowe. Wydech. Pozostaje uspawać lekką konstrukcję ramę. I obliczyć jakie zębatki na ośce zastosować. Silnik ma już przekładnię lecz nie ma nigdzie informacji jakie przełożenie. Znalazłem zdj rozebranej podobnej i po obliczeniu zębów jest to prawdopodobnie 1:3.1
    Zwracam się do osób mających już doświadczenie jak przełożyć teraz napęd z przekładni na ośkę z kołami przy ich obecnym rozmiarze??
    Założenia:
    Masa pojazdu około 40 kg.
    Masa kierowcy 30-50kg.
    Prędkość max 25km/h
    Teren płaski sporadyczny podjazd i zjazd (przypuszczam że nie więcej niż 10° (18 %).
    GoKart lub mini Quad z silnikiem Samger 49cc, budowa GoKart lub mini Quad z silnikiem Samger 49cc, budowa GoKart lub mini Quad z silnikiem Samger 49cc, budowa GoKart lub mini Quad z silnikiem Samger 49cc, budowa

    Dodano po 22 [minuty]:

    Na jednym z filmów na YT znalazłem informację dotyczącą skuterów z silnikiem 49cc że przy zastosowaniu przełożenia na silniku 15T do 46T na kole czyli 1:3.07 można uzyskać optymalne ustawienie dla prędkości i mocy. W skuterach stosowane są koła 10-12" najczęściej. Kierując się tymi założeniami do posiadanego silnika z przekładnią odpowiednim wyborem było by zastosowanie na osi kół zębatki 28-32T i dostarczonej w zestawie silnika 14T.
    GoKart lub mini Quad z silnikiem Samger 49cc, budowa

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    szczepulek
    Level 12  
    Offline 
    pasjonuje się elektroniką i innymi dziedzinami powiązanymi od młodzieńczych lat
    Has specialization in: CVS
    szczepulek wrote 151 posts with rating 21, helped 0 times. Live in city Bielsko-Biała. Been with us since 2006 year.
  • #2
    Przybyłek
    Level 12  
    Na tym silniku będzie się to ledwo poruszało, to będzie ze 3 razy cięższe od skutera. Poza tym, bez mechanizmu różnicowego to nie będzie skręcać. Chyba że to błoto i ziemia to jakoś pojedzie, ale jak ładny trawnik to niestety bez mechanizmu różnicowego trawnik będzie się bardzo niszczył.
  • #3
    szczepulek
    Level 12  
    W odpowiedzi na to tu są dane techniczne jakiegoś randomowego skutera Router:
    "wymiary [mm]: 1735x655x1100
    rozstaw osi [mm]: 1210
    waga [kg]: 83
    silnik: 1-cylinder/4-sów
    pojemność [ccm]: 50cc
    chłodzenie: Chłodzony powietrzem
    moc max [KM]: 3KM
    moment obrot. [Nm/rpm]: 2.7N.m/5000 r/min
    prędkość max [km/h]: 45km/h
    rozruch: Nożny / Elektryczny
    zapłon: ECU
    przeniesienie napędu: Pas napędowy
    skrzynia biegów: Automatyczna
    sprzęgło: Automatyczne
    smarowanie: obieg wymuszony
    opony przód | tył: 3,50 -10/ 3,50-10
    zawieszenie przód: Amortyzatory teleskopowe
    zawieszenie tył: Amortyzator olejowy
    pojemność zbiornika [L]: 5,8
    hamulec przód / tył: Tarcza hamulcowa / Bębnowy
    Ilość miejsc: 2"
    Jak widać 80 kg min ważą ja kiedyś miałem skuter 50cc to ponad 100kg ważył bez paliwa oleju.
    Tak więc myślę że to pojedzie. Co prawda w skuterze jest skrzynia automatyczna.. czyli po nabraniu jakiejś prędkości pasek się przemieszcza po kole pasowym pozwalając jechać szybciej o ile nie wzrośnie obciążenie silnika sbytnio.
    Tu będzie stały napęd i możliwość poruszania w zakresie powiedzmy te 2500-5500 obr/min silnika. Ale to nie ma być demon prędkości ani sportowy gokart. Ma pozwolić dzieciom 6-10 lat poznać zasadę jazdy.. oswoić się z poruszaniem spaliniakiem.
    Jeśli chodzi o układ jezdny to jak w starej Skodzie 105L rocznik '76 chyba.. gdy byłem w 8 klasie podstawówki około 30 lat wstecz. Pierwszy raz samochodem jeździłem z ojcem, do pedałów ledwo sięgając. Na poduszkach siedząc, i bez wspomagania hamulców i kierownicy. Zasada była prosta. Skręcaj kołami gry będzie pojazd choć trochę w ruchu. Inaczej się nagimnastykujesz. I tak było :)
    Miniquady w oryginale z silnikami do 50cc mają wagę około 45kg. Pozwalają skręcać. I poruszają się na oponach z kostkowym bieżnikiem. Układ kierowniczy jest tam prosty prehistoryczny.
    Od biedy mogę wykorzystać jakąś maglownice ze złomu przykróconą odchudzoną.
    Waga 3 amortyzatorów to około 1.5kg, silnik 4, zb.paliwa 1,2kg zalany, hamulec z 1 kg, opony 4x 1,4kg. Kierownica z siedzeniem niech będzie te 4kg. Wydech 2 kg. To jest około 20kg osprzętu. Wykonanie prostej ramy powinno się zmieścić w 30 kg. Odpada jak w skuterach waga na lampach. Plastikach. Owiewkach. I innych dziwactwach.

    PS.: dostałem w tej chwili paczkę z silnikiem. A producent podał w odpowiedzi że przełożenie to 3:1.
    Czyli na zębatce za przekładnią jest max 2100 obr bez obciążenia. Minimalna wartość gdy sprzęgło łapie przypuszczam da 800-1000obr na min. Teraz trzeba to przeliczyć na koła tak aby uzyskać te 20 km/h max
  • #4
    jariko
    Level 16  
    Szukaj osi napędowej od traktorków kosiarek. Mają gotowe mechanizmy różnicowe.
  • #5
    LemuRR 11
    Level 26  
    Ewentualnie sam prosto zrobisz dyfer z przekładni od kątówki. Hindusi na YT już dawno to rozpracowali :)
    Swoją drogą raczej polecał bym silnik 4T, bo to małe dziadostwo będzie głośne okrutnie.
  • #6
    szczepulek
    Level 12  
    LemuRR 11 wrote:
    Ewentualnie sam prosto zrobisz dyfer z przekładni od kątówki. Hindusi na YT już dawno to rozpracowali :)
    Swoją drogą raczej polecał bym silnik 4T, bo to małe dziadostwo będzie głośne okrutnie.


    No raczej będzie :)
    O przekładniach z kątówki i zastosowaniach w różnych konstrukcjach też słyszałem. Dzięki. Jak się ociepli to odpalę silnik.. teraz czekam na pozostałe rzeczy z CN
  • #7
    art0653
    Level 2  
    Ten silnik nie bardzo nadaje się do zastosowania innego niż Quad lub pocket bike dla dzieci, bo nie ma skrzyni biegów ani sprzęgła. Jako skrzynia jest prosta tarcza odśrodkowa przy której będziesz musiał wozić ze sobą zapas tarcz na wymianę :)
    Tak wygląda i się bardzo szybko zużywa nawet przy lekkim pockecie na którym jeździ dziecko: GoKart lub mini Quad z silnikiem Samger 49cc, budowa

    Więc jęśli już ma być zastosowany, to z jak najmniejszą prędością docelową czyli jak największe przełożenie i jak najlżejsza rama. Przy okazji od razu poszukaj wersji lekko wzmocnionej tej tarczy bo na podstawoej jest napradę słabo bo sprężyny pękają przy większym obciążeniu
  • #8
    szczepulek
    Level 12  
    art0653 wrote:
    Ten silnik nie bardzo nadaje się do zastosowania innego niż Quad lub pocket bike dla dzieci, bo nie ma skrzyni biegów ani sprzęgła. Jako skrzynia jest prosta tarcza odśrodkowa przy której będziesz musiał wozić ze sobą zapas tarcz na wymianę :)
    Tak wygląda i się bardzo szybko zużywa nawet przy lekkim pockecie na którym jeździ dziecko: GoKart lub mini Quad z silnikiem Samger 49cc, budowa

    Więc jęśli już ma być zastosowany, to z jak najmniejszą prędością docelową czyli jak największe przełożenie i jak najlżejsza rama. Przy okazji od razu poszukaj wersji lekko wzmocnionej tej tarczy bo na podstawoej jest napradę słabo bo sprężyny pękają przy większym obciążeniu


    Rozumiem. Im mniejsza prędkość tym mniejsze obciążenie dla silnika i sprzęgło krócej się ślizga = mniejsze zużycie okładzin.
    No ten silnik może jeszcze się nadawać do jakiegoś prostego agregatu prądowego niskiej mocy :)
    Ewentualnie próbować można jakieś pojazdy RC 1:6
  • #9
    LemuRR 11
    Level 26  
    Nie jest tak źle, osobiście używałem silnika od kosy noname w hulajnodze, jako transport do pracy. Przy dobrze dobranej przekładni (vmax 50km/h ) nie ma na sprzęgle większych śladów zużycia.

    Nie korci Cie żeby zrobić elektryczny pojazd ? Już zostało rozpracowane, że alternator świetnie sprawdza się jako silnik bldc, a kontroler kupisz w Chinach za grosze.
    Przy mocy 1,5kW, masz ogromny moment obrotowy, więc z dobrym przełożeniem i samochód osobowy tym pociągniesz.

    Odpada hałas, smród oraz wiele innych problemów.

    Co do mechanizmu różnicowego, urzekło mnie to rozwiązanie. Może wykonanie jest średnie, ale pomysł warto wykorzystać https://youtu.be/Ou0k7aSRjZg
  • #10
    kassans
    Level 31  
    Opłacało się sprowadzać ten silnik z chin skoro w Polsce są w podobnych cenach ? :D Jeździłem mini crossem z tym silnikiem i do 50 się rozpędzał. Co do przekładni to zazwyczaj ma ona przełożenie 3:1
  • #11
    szczepulek
    Level 12  
    kassans wrote:
    Opłacało się sprowadzać ten silnik z chin skoro w Polsce są w podobnych cenach ? :D Jeździłem mini crossem z tym silnikiem i do 50 się rozpędzał. Co do przekładni to zazwyczaj ma ona przełożenie 3:1
    opłacało się. Wysłane z hiszpani - 3 dni dostawa. Koszty spadają z kuponami aliexpress.. których zdobywanie to niezła zabawa :)
    Inny kolega pisał czy nie kusi żeby zrobić pojazd elektryczny. Owszem myślałem o tym. Można kupić koła z hulajnogi elektrycznej. Można kupić silniki 250 - 500watt. I na tym zbudować.
    Dlaczego jednak spaliniak. Hałasujący. Myślę że to głównie z powodu sentymentu. Wspomnienia swoich dziecięcych lat. Ile radości dawała jazda Motorynką.. gdzie był.. RYK silnika, w oczach łzy, na liczniku 23.. 😉
    Tak samo można podejść do kolesi w mustangach.. i innych samochodach sportowych. Ja podoba się mruczenie. Warkot. Strzały z tłumika.
    To samo z takim małym piździkiem zostaje to potem w pamięci. Jak słychać że dodaje się gazu :)
    Jeździłem Abarth'em Spider 124 po Gran Canaria.. i ile radości dawała przegazówa w tunelach i strzały z wydechy.. a że tuneli nie brakowało to uśmiech utrzymywał się jeszcze długo po zakończeniu jazdy. Hehe