Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Napowietrzne linie teletechniczne , ocalić od zapomnienia .

CHOPIN66 07 Jan 2023 14:28 2070 7
  • Celem mapy jest skatalogowanie napowietrznych linii teletechnicznych wzdłuż linii kolejowych w Polsce . Chodzi tu o linie prowadzone słupami z izolatorami na poprzecznikach lub zastępczo podwieszonym kablem . Dzięki temu wiadomo gdzie takie linie przetrwały i wbrew pozorom jest ich sporo . Linia teletechniczna wzdłuż linii kolejowej 201 za ok. 10 lat będzie miała 100 lat . Najwięcej takich linii przetrwało w Polsce północnej ( Pomorskie , Kujawsko-pomorskie ) .

    Jeśli macie zdjęcia takich linii zrobione współcześnie ( w tym , w zeszłym roku lub 2021) to wklejajcie zdjęcia wraz z lokalizacją przy której stoją słupy . Jeśli ktoś pracował przy takich liniach to też niech śmiało pisze , niech ten temat stanie się kompendium wiedzy na temat takich linii . W internecie nie ma nic na temat takich linii ( jeśli już coś się pojawią to albo artykuły prasowe albo oferty sklepów modelarskich ) .
    Cenna będzie wiedza do czego który poprzecznik służył z jakich materiałów byly zrobione przewody itp.
    https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1gIBJ548DJkRbaq3_QRYEEpsLPEzUt1-l&usp=sharing

    Napowietrzne linie teletechniczne , ocalić od zapomnienia . Napowietrzne linie teletechniczne , ocalić od zapomnienia . Napowietrzne linie teletechniczne , ocalić od zapomnienia .




    Zdjęcie drugie jest o tyle ciekawe , że pokazuje ,że gniazdo telefonu polowego być może jest nadal w użyciu - fakt ,że nie ma zabezpieczenia gniazda ale Jet podłączone do linii .

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    CHOPIN66
    Level 14  
    Offline 
    Świeżo upieczony projektant i instalator systemów fotowoltaiczny. Szkolenie z fotowoltaiki odbyłem w On.sp.z.o.o
    Has specialization in: Projektant i Instalator systemów fotowoltaiczny
    CHOPIN66 wrote 509 posts with rating 142, helped 3 times. Live in city Gdańsk. Been with us since 2009 year.
  • #2
    prosiak_wej
    Level 38  
    Mam nadzieję, że będę pamiętał. A jak nie, to podbij temat na wiosnę. Mieszkam w powiecie starogardzkim, linia 203 niezelektryfikowana, w Starogardzie Gdańskim semafory kształtowe. Linia 243 w większej części zdemontowana, na jej miejscu ścieżka pieszo-rowerowa im. Barszczu Sosnowskiego. A dlaczego wiosną? Zacznie się jeżdżenie rowerem, to może i ze "swojego podwórka" coś złapię :)
  • #4
    CHOPIN66
    Level 14  
    karroryfer wrote:
    Dobra inicjatywa - i inspirująca do zwracania uwagi na inne także elementy znikającego otoczenia

    Dokładnie , jedno jest pewne że, takie linie nie znikną z okolic Wolsztyna za sprawą wpisania do rejestru zabytków okolicznych linii . Ma to związek oczywiście z parowozownią w Wolsztynie - ostatnim tego typu obiektem w Europie obsługującym regularny ruch pasażerski .
  • #5
    AlekZ
    Vacuum tubes specialist
    Cenna inicjatywa. Ja bezskutecznie szukam jednego lub dwóch poprzeczników od słupów drewnianych, natomiast dostałem od słupa betonowego. Były w ogóle różne wersje z małymi i dużymi izolatorami.
  • #6
    TechEkspert
    Editor
    Czy na takich słupach początkowo były nieizolowane druty?
    Strasznie małą pojemność musiały mieć początkowo takie linie.
    Zauważyłem, że słupy drewniane z izolatorami szklanymi i porcelanowymi były później konstrukcją nośną dla przewodów wieloparowych.

    O co chodzi z telefonem polowym?
    To była wydzielona specjalna linia, na której równolegle można było podłączyć aparat?
    Łączność była do dowolnego abonenta sieci czy do kogoś kto pełnił rolę dyspozytora?
  • #7
    CHOPIN66
    Level 14  
    AlekZ wrote:
    Cenna inicjatywa. Ja bezskutecznie szukam jednego lub dwóch poprzeczników od słupów drewnianych, natomiast dostałem od słupa betonowego. Były w ogóle różne wersje z małymi i dużymi izolatorami.


    Przy linii kolejowej Runowo Pomorskie - Szczecinek wypatrzyłem powalony słup z 4 poprzecznikami jeszcze przedwojenny, kiedy jechałem tamtędy autem do słupa zdążyli dobrać się złomiarze i wszystkie izolatory były zbite w drobny mak . Udało się posklejać jeden (ten po lewej ) środkowy izolator to izolator Pruski z 1900 roku a po prawej szklany Polski nie wiem z jakich lat .
    Podejrzewam że duże izolatory były stosowane dla telegrafu/ teleksu a małe izolatory na linii telefonicznej i sterowaniu zegara stacyjnego .

    Napowietrzne linie teletechniczne , ocalić od zapomnienia .


    TechEkspert wrote:
    Czy na takich słupach początkowo były nieizolowane druty?
    Strasznie małą pojemność musiały mieć początkowo takie linie.
    Zauważyłem, że słupy drewniane z izolatorami szklanymi i porcelanowymi były później konstrukcją nośną dla przewodów wieloparowych.

    O co chodzi z telefonem polowym?
    To była wydzielona specjalna linia, na której równolegle można było podłączyć aparat?
    Łączność była do dowolnego abonenta sieci czy do kogoś kto pełnił rolę dyspozytora?

    Nie izolowane , dlatego na liniach o bardzo dużym ruch stosowano słupy z nawet 6 poprzecznikami a na głównych magistralach towarowo- pasażerskich słupy typu H które były bardzo drogie w budowie - taki słup widać w linku .
    http://kolejpodsudecka.pl/portal-galeria-zdjecie-930.html

    Przewody izolowane podejrzewam ,że zaczęto stosować dopiero w latach 80 . Izolatory stosowane w liniach teletechnicznych (te małe) zaprzestano produkować bodajże w 2002 roku .

    Telefon polowy był wpinany do specjalnej linii między stacjami . Z tego co słyszałem była to linia MB o charakterze alarmowym . Kiedy pociąg się zepsuł - maszynista szedł do najniższego gniazdka , wpinali telefon polowy i zawiadamiał najbliższą stację o awarii a dyspozytor dzwonił do drugiej stacji dzięki czemu ruch był wstrzymany z obu stron linii .