Nie znam się, to się wypowiem.
1. Od strony badawczej mamy do czynienia nie z symulacjami a implementacjami. To znaczy, że na obecnym etapie badacze otrzymali narzędzie, za pomocą którego można zweryfikować hipotezy, których nie było można zwetyfikować na mniejszych modelach 'Problem Skali'.
2. Ludzki umysł nie działa na zasadach wnioskowania, to zupełna bzdura. Działa na zasadach asocjacji a to zupełnie inna bajka. Nie tyle wnioskujemy co łączymy bardzo różne rzeczy w mniej więcej strawną całość a w kolejnym etapie, jeżeli należymy do ~2% populacji, weryfikujemy je w polowych warunkach. Drugi etap jest mniej powszechny jak mogłoby się wydawać. Większość tkwi w bogatym życiu wewnętrznym. To pozostałości z epoki ganiania się z tygrysami szablozębnymi

.
Asocjacja w skrócie, proszę bardzo: "Logika zaprowadzi cię z punktu A do punktu B. Wyobraźnia zaprowadzi cię wszędzie." [A.Einstein]
3. Wnioskowanie ma swoje zupełnie realne granice. Co z problemami anty intuicyjnymi np. Równaniem Bernoulliego?
4.
Transformer bardziej przypomina liczenie kart w pokerze jak dynamiczne, asocjacyjne wnioskowanie. Jest grupa zadań gdzie sprawdzi się bardzo dobrze ale nie wiem czy aby na pewno chcemy polegać na kolejnym wyspecjalizowanym 'Rain Man-ie' ?
Nasuwające się zastosowanie to np. optymalizacja kodu pośredniego kompilatora. To potencjalnie może zmienić paradygmat programowania wielordzeniowego/wielowątkowego. Ale... to nie jest inteligencja a wycinkowe usprawnienie bliższe ograniczeniom LLM jak AI.
5. AI to droga dwukierunkowa, oznacza to, że zmienia sposób naszego programowania. Nauka nie działa w jedną stronę. W starych dobrych czasach aby nauczyć się poprawnie deterministycznego, pisania czegoś bardziej zawiłego, należało 'metodą musztry bojowej' przysiąść i wczytać się np. w jądro Linux-a albo jakąś porządnie napisaną bibliotekę np. Boost. To był nasz 'drill instructor'

.
Obecnie, dzięki np.