Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wskaźnik ilości płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych.

Marian B 03 Sie 2006 14:46 40280 31
  • Wskaźnik ilości płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych.

    Wskaźnik ilości płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych


    Płyn do spryskiwaczy szyb podlega ciągłemu zużyciu, można powiedzieć, że tak samo jak paliwo. W większości samochodów brak jest kontroli zużycia tego płynu, a jeżeli taka kontrola jest, to tylko w postaci kontrolki sygnalizującej prawie pusty zbiornik. W obu przypadkach trzeba często zaglądać pod maskę, aby dowiedzieć się o zawartości zbiornika.
    Opisywane urządzenie pozwala monitorować na bieżąco napełnienie zbiornika z wystarczającą dokładnością. Jest to szczególnie ważne, gdy samochód jest wyposażony w spryskiwacze reflektorów. Następuje wtedy dużo większe zużycie płynu i często może się zdarzyć, że go zabraknie.
    Urządzenie jest bardzo proste i współpracuje z łatwym do zrobienia czujnikiem poziomów płynu, oraz z wyświetlaczem w postaci linijki diodowej, również łatwym do wykonania. Jest także przewidziana regulacja jasności wyświetlacza w zależności od oświetlenia zewnętrznego. Schemat ideowy urządzenia jest pokazany na rys.1, płytka drukowana na rys.2.
    Gdy zbiornik jest pełny, wszystkie pręty czujnika są zanurzone i stosunkowo mała rezystancja płynu (ok. 20÷30kΏ) w stosunku do pręta nr 5 (masa) zapewnia niskie stany na wejściach przerzutników Szmitta B1, B2, B3, B4. Na wyjściach przerzutników są stany wysokie i świecą zielone diody D1, D2, D3, D4. Układ działa poprawnie także wtedy, gdy w zbiorniku jest czysta woda.
    W miarę ubywania płynu, wynurzają się kolejne pręty i gasną kolejne diody. Gdy wynurzy się ostatni pręt 4, gaśnie zielona dioda D4 i w to miejsce zapala się czerwona dioda D5, sygnalizując konieczność uzupełnienia płynu. Diody D6÷D10 (pomarańczowe) są ułożone w kształcie zbiornika, i tworzą jednocześnie skalę odniesienia dla diod D1÷D5, symbolizujących napełnienie zbiornika.
    W czasie jazdy, na przykład przy przyspieszaniu lub hamowaniu następuje kołysanie lustra płynu, i gdy poszczególne pręty są na granicy wynurzenia, efekt kołysania jest bardzo dobrze widoczny na wyświetlaczu, dając dodatkowo dokładniejsze rozeznanie o ilości płynu. Układ z przerzutnikiem B6, oraz tranzystor T1 służą do regulacji jasności wyświetlacza w zależności od oświetlenia zewnętrznego.
    Elementy B6, R13, C1 tworzą generator impulsów prostokątnych o częstotliwości około 1kHz (przy odłączonych elementach R12 i R15). Dzielnik R12 i fotorezystor R15 wpływa w dość szerokich granicach na zmianę częstotliwości powtarzania impulsów impulsów mniej więcej jednakowej szerokości, w rezultacie powstaje przebieg prostokątny o zmiennym współczynniku wypełnienia, który za pomocą tranzystora T1 reguluje jasnośc świecenia wyświetlacza. Automatycznej regulacji jasności wyświetlacza nie można zrealizować w bardziej prosty sposób, na przykład za pomocą szeregowo włączonego fotorezystora, gdyż zmienia się ilość świecących diod i jasność wyświetlacza zależałaby od poziomów płynu.




    Aby wyregulować układ, zamiast rezystora R12 należy zamontować rezystor nastawny i wyregulować optymalną jasność wyświetlacza w ciemności, na przykład w porównaniu do jasności innych wskaźników. W modelowym układzie wypadła wartość R12 = 94k (2x47k). Układ zachowuje dobrą regulację jasności w okresach przejściowych, tzn. o świcie, o zmierzchu, w tunelach. W ciągu dnia rezystancja fotorezystora jest na tyle mała, że na wejściu B6 jest stan niski i generator jest zablokowany a wyświetlacz świeci maksymalną jasnością. Rezystor R11 jest zamontowany zamiast zwory i służy jednocześnie jako zabezpieczenie na wypadek zwarcia w układzie scalonym. Rezystor R16 służy jako zabezpieczenie przed zniszczeniem wyświetlacza, na wypadek gdyby do diod dostało się napięcie zasilania (zdarzyło się!). Wymiana spalonej diody jest równoznaczna ze zrobieniem nowego wyświetlacza.
    Kształt płytki drukowanej, obudowa urządzenia oraz umieszczenie wyświetlacza i fotorezystora zostały zaprojektowane z myślą o zabudowie całości w otwartym schowku pod odbiornikiem radiowym w samochodzie Skoda Octavia. W innym przypadku wskazane jest zamontowanie wyświetlacza oddzielnie w dogodnym miejscu. Konieczne jest wtedy fotorezystora wewnątrz wyświetlacza. W obudowie wyświetlacza jest na to wystarczająca ilość miejsca.


    Czujnik poziomów płynu

    Konstrukcja czujnika jest pokazana na rys.3. Jako pręty czujników jest wykorzystany miedziany drut o średnicy 1, 4 mm w izolacji winylowej. Jest to typowy, izolowany przewód o przekroju 1,5mm2 stosowany w energetyce. W podstawie 2 czujnika, wykonanej z plastikowej płytki o grubości 4 mm należy wywiercić na obwodzie koła o średnicy ok.11mm, 5 otworów do włożenia drutów. Otwory powinny mieć taką średnicę (ok. 2,8mm) aby można było z trudem przepchnąć drut w izolacji. Dla ułatwienia można izolację rozgrzać w gorącej wodzie. Następnie odizolować końcówki i tak je uformować, aby można było włożyć magnetofonowe gniazdo 5 typu DIN. Trzeba też wtopić lutownicą dwie kotwiczki 3, wykonane z tego samego drutu. Następnie przestrzeń pod gniazdem wypełnić starannie ugniecioną „Poxiliną”. Przekładka papierowa 4 zapobiega przyklejeniu gniazda. Po około 10 minutach, po stwardnieniu Poxiliny konstrukcja nabiera sztywności. Esowate wygięcie drutów usztywnia konstrukcję i zapobiega obróceniu się drutów, a kotwiczki zapobiegają ewentualnemu odklejeniu Poxiliny od podłoża 2. Pozostawienie izolacji na całej długości drutów usztywnia i uszczelnia konstrukcję, oraz zapobiega zwarciom pomiędzy drutami.
    W następnej kolejności należy przyciąć druty do odpowiedniej długości, w zależnośći od kontrolowanych poziomów płynu. Końce drutów powinny być zagięte poziomo na długości ok. 15mm i odizolowane na łączna długość ok. 25mm.
    Zbiorniki płynu w celu maksymalnego wykorzystania miejsca pod maską samochodu mogą mieć nieregularny kształt, i w takich zbiornikach objętość płynu nie jest proporcjonalna do wysokości. W takim przypadku długość prętów pomiarowych należy wyznaczyć nalewając do zbiornika odmierzone ilości wody. Pręt nr5 (masa) powinien sięgać na głębokość 3 do 4mm od dna zbiornika. Należy pamiętać o pozostawieniu zapasu na zagięcie końców. Przed rozpoczęciem budowy czujnika trzeba też sprawdzić jak jest ilość wolnej przestrzeni nad planowanym miejscem zamontowania czujnika, gdyż może się okazać, że trzeba będzie zastosować płaskie gniazdo i zagiąć styki do poziomu. Pręty pomiarowe nie muszą być ustawione pionowo, ważna jest wysokość na jakiej znajdują się jej końce. W górnej ściance zbiornika jest wycięty otwór o średnicy ok. 15mm, i czujnik jest przykręcony do ścianki za pośrednictwem gumowej uszczelki czterema mosiężnymi wkrętami do drzewa.

    Wyświetlacz

    Wyświetlacz może być wykonany w dowolny sposób, w zależności od inwencji i potrzeb.

    Konstrukcja w modelowym wykonaniu jest pokazana na rys.4. Jako obudowa wyświetlacza został wykorzystany korpus wyłącznika typu „Rocker” montowany w standardowym prostokątnym otworze o wymiarach 13x19mm i symbolu katalogowym AE-T8550VBAAA. Należy zwrócić uwagę, aby klawisz i boki otworu wewnętrznego były prostokątne, gdyż są odmiany podobnych wyłączników owalizowanymi bokami i w takim korpusie zespół diod nie mieści się. Z wyłącznika należy usunąć klawisz i obciąć dno ze stykami. W ten sposób uzyskuje się wygodną do montażu obudowę 3. W otwór obudowy należy wkleić klejem „Kropelka” ciemną plastikową szybkę 4. Diody należy skleić ze sobą w sposób pokazany na rysunku (podzespół 1) stosując przekładki z czarnego papieru pomiędzy diodami. Nie należy stosować przekładek pomiędzy wąskimi bokami diod 6, 7, 8, 9, 10. Następnie na zespół diod należy nałożyć osłonę 2, ustalającą grubość ścianek świecącego zbiornika na około 0,4- 0,5mm. Całość wraz z rezystorem R16 i ewentualnie fotorezystorem R15, umieścić w obudowie 3 i zamocować Poxilina lub klejem silikonowym.
    Dla ułatwienia sklejania, diody należy nakleić jedną stroną na pasek czarnego papieru, i po wyschnięciu kleju wyciąć z tego paska za pomocą żyletki. Diody 6, 7 oraz 9, 10 należy nakleić parami, tak, aby stykały się ze sobą. Należy używać minimalnych ilości kleju, aby klej nie wypłynął na powierzchnie czołowe diod. Należy dokładnie zaplanować stronę diody, którą przykleja się do papieru, aby później można było w sposób najprostszy dokonać połączeń końcówek.
    Osłona 2 jest zlutowana z pasków cienkiej folii miedzianej. Należy wykonać ją bardzo starannie, gdyż najmniejsza niedokładnośc jest natychmiast zauważalna. Jest to najtrudniejszy element do wykonania w całym urządzeniu.
    W przypadku montowania fotorezystora wewnątrz obudowy należy przewidzieć odpowiednią przesłonę uniemożliwiajacą podświetlenie diodami.
    Wskazania miernika poziomu płynu spryskiwaczy nie są na tyle ważne, aby wyświetlacz montować w bezpośrednim polu widzenia. W każdym samochodzie z pewnością znajdzie się miejsce, gdzie nie będzie żal wycinać otworu, a starannie wykonany wyświetlacz może posłużyć nawet jako ozdoba.


    Wykaz elementów:

    US1- CD4584 lubMC14106…………………………………...................-1szt.
    T1 – BC548 …………………………………………………….......................-1szt.
    R1-R4 – 1M/0,1W……………………………………………......................-4szt.
    R5 - R10 1k/0,1W……………………………………………......................-6szt.
    R11 – 1/0,1W………………………………………………….......................-1szt.
    R12*-dobierany ok. 94k
    R13 – 51k/0,1W………………………………………………......................-1szt.
    R14 – 3,3k/0,1W………………………………………………......................-1szt.
    R15 – fotorezystor MPY7P……………………………………..................-1szt.
    R16 – 47/0,1W……………………………………………….........................-1szt.
    C1 – 22nF……………………………………………………..........................-1szt.
    D1-D3 – diody LED zielone 2x5mm L-113GDT……………..........-3szt.
    D4, D5 – dioda LED czerwono/zielona 2x5mm L-119EGW…..-1szt.
    D6-D10 – diody LED pomarańczowe 2x5mm L-153EDT …....-5szt.
    Gniazdo 5stykowe magnetofonowe DIN……………………...........-1szt.
    Wyłącznik „Rocker” AE-T8550VBAAA……………………...............-1szt.
    Izolowany przewód 1,5mm2…………………………………................-ok.1,5m
    Przewód do podłączenia czujnika…………………………….............-ok.10-15m
    Złącze 6stykowe……………………………………………….....................-1szt.


    Fajne!
  • #2 04 Sie 2006 01:24
    Jarema
    Użytkownik obserwowany

    Witam,
    Układ przydatny jeśli nie ma takowego zamontowanego seryjnie.
    Ja bym jedynie zmodyfikował sam czujnik tzn. wykonałbym go z laminatu (łatwiej wykonać oraz można zastosować więcej progów).
    Widzę, że to pewnie Twoje początki z elektroniką ale nie martw się - nabierzesz z czasem wprawy w eleganckim montażu :D.
    Nie bardzo jedynie rozumiem po co w układzie są diody D6-D10 ale widocznie mają cieszyć oczy :D.

  • #3 04 Sie 2006 02:01
    Marian B
    Poziom 34  

    Diody D6-D10 stanowią przede wszystkim skalę odniesienia dla linijki diodowej. Gdyby ich nie było, była by widoczna tylko zielona plama w której trudno rozróżnić ilość świecących diod. Zastanawiałem się nad ilością progów, ale w tym przypadku więcej nie potrzeba. to nie jest zbiornik paliwa. Poza tym trzeba by było dodać jeszcze jeden układ scalony. Co do moich początków, to zajmuję sie zawodowo elektroniką od 1961r, i z pewnością mógłbym nauczyć niejednego tych co umieją tylko elegancki montaż. Uważam że skuteczność jest ważniejsza.

  • #4 04 Sie 2006 08:05
    dasko
    Poziom 20  

    Calkiem fajny i prosty ukladzik ale czy potrzebna jest taka dokladnosc? Moim zdaniem wystarczyloby wskazanie tzw. rezerwy czyli informacja kiedy konczy sie plyn tzn. kiedy jest np. 10% pojemnosci. Ewentualnie 2 progi dokladnosci 0,25% i 10% lub jak kto woli.

  • #5 04 Sie 2006 11:04
    Marian B
    Poziom 34  

    Sens budowy takiego wskażnika zawiera się właśnie w tym że jest on nieco dokładniejszy niż fabrycznie montowane wskażniki rezerwy. W tym układzie został optymalnie wykorzystany jeden układ scalony. Poza tym nakład pracy przy prowadzeniu wiązki przewodów do czujnika wielopoziomowego jest taki sam jak prowadzenie jednego przewodu do czujnika rezerwy.

    Dodano po 2 [godziny] 16 [minuty]:

    Dodaję brakujące zdjęcie przedstawiające wskaźnik zamontowany. Wcześniej miałem problemy z jego umieszczeniem na stronie.

  • #6 04 Sie 2006 14:29
    papa10
    Poziom 14  

    Urządzenie bardzo ciekawe może ktoś ma pomysł jak zrobić je bardziej wyrafinowane żeby wpiąć do cyfrowej magistrali (nowe auta) przeprogramować komputer tak by wzkazania pojawiały się na wyświetlaczu wielofunkcyjnym auta?

  • #7 04 Sie 2006 15:16
    vinyl
    Poziom 10  

    Witam.

    @neostrada.plbDyEvzL napisał:
    Dodaję brakujące zdjęcie przedstawiające wskaźnik zamontowany. Wcześniej miałem problemy z jego umieszczeniem na stronie.

    A mozesz cos wiecej napisac o wskazniku zamontowanym na prawo od wskazowki?

  • #8 04 Sie 2006 15:45
    Marian B
    Poziom 34  

    Jest to wyświetlacz "Uniwersalnego sygnalizatora do samochodu" który się szykuje jako temat w przyszłości. Układ jest dość rozbudowany pod względem logicznym, zawiera 8 układów scalonych, ale też i sporo funkcji, np. sygnalizacja niedomkniętych drzwi, stanu hamulca ręcznego, nie wyłączonych świateł i inne..., a sygnalizacja jest wizualna i dżwiękowa z rozróżnieniem czy zapłon jest włączony, czy nie. Przygotowanie opisu wymaga sporo wysiłku, ale będzie zrobione.

  • #9 07 Sie 2006 22:43
    stascho
    Poziom 2  

    cześć mam pytanie. Czy można to zastosować w zbiorniku wody (sam. strażacki) o pojemnosci np.
    2,5 tys litrów wody?

  • #10 08 Sie 2006 00:52
    Marian B
    Poziom 34  

    Oczywiście że można. Warto wtedy rozbudować układ o większą ilość progów, np.dołożyć jeszcze jeden lub dwa układy scalone. No i oczywiście przy tak dużym zbiorniku trzeba się zastanowić nad technicznym wykonaniem odpowiedniego czujnika. Osobiście uważam, że najprostszym rozwiązaniem było by powiercenie na odpowiednich wysokościach małych otworków i wprowadzenie przez uszczelnienie elektrod do środka zbiornika. Mogą to być zwykłe śruby z nakrętkami przykręcone przez izolacyjne uszczelki.

  • #11 12 Sie 2006 21:31
    tomeeh
    Poziom 23  

    Wszystko fajnie - lecz obawiam się o jedną rzecz tutaj. Prąd, jaki płynie przez sondę, to prąd stały. Taki niestety powoduje elektrolizę, przez co drut z czasem kruszeje. Sam zrobiłem 10 lat temu taki czujnik poziomu wody do akwarium, lecz jak po tygodniu zobaczyłem brak końcówek, to myślałem, że mi żółw je zjadł :-) Możliwe, że problemu tu nie będzie, bo płyn do spryskiwaczy może mieć inne własności. Jeśli jednak by się coś działo z elektrodami - należy zrobić prosty generator i puszczać prąd w dwóch kierunkach - schematy takowych zabawek są już długo w sieci.

    I jeszcze jedno - szacunek dla nowego urządzenia i 8 układów logicznych, ale dziś, na początku wieku XXI warto chyba się w końcu zainsteresować mikrokontrolerami. Rozumiem, że jest Pan doświadczonym elektronikiem z długim stażem zawodowym (szanuję to), lecz układy logiczne (74XX) stosowało poprzednie pokolenie (m. in. mój tato, który bronił pracę magisterską w latach '70). Dziś nie warto się w to paprać, gdyż są wymienione mikrokontrolery, układy FPGA, etc. Nie będę się tu rozpisywał na temat zalet µC, myślę, że to można znaleźć w internecie - lecz reasumując zaoszczędzi Pan czas, pieniądze, oraz miejsce na płytce. Polecam.

  • #12 13 Sie 2006 08:01
    Marian B
    Poziom 34  

    Wskażnik pracuje już prawie 2 lata, i rzeczywiście, elektrody pokryły się ciemnoszarym nalotem, ale ubytków do tej pory niema. Możliwe że będą po dłuższym czasie. Czujnik ma tak prostą konstrukcję, że zawsze skorodowane końcówki drutów można wymienić. O zachodzącej elektrolizie wiedziałem od początku i planowałem zamontowanie na końcach drutów końcówek grafitowych (z ołówka), odpowiednio uszczelnionych, ale chyba nie będzie takiej potrzeby. Prowizorki zawsze trwają najdłużej.

  • #13 28 Sie 2009 08:44
    Homeruss
    Poziom 14  

    Mam taki problem. Jak mam płyn na max to mi diody gasną, a jak min. to wszystkie świecą.
    Co może być przyczyną?
    Narazie nie mam podłączonych LED-ów D6÷D10 tylko bezpośrednio do LED wskaźnika i zamiast R5 wstawiłem zwore.
    R12=94kΩ.
    Czujnik drut Φ2,5mm.

    Zmieniłem trochę wygląd płytki :
    Wskaźnik ilości płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych.

    Schemat w Eagle:
    Wskaźnik ilości płynu do spryskiwaczy szyb samochodowych.

  • #14 28 Sie 2009 22:05
    Marian B
    Poziom 34  

    Najprawdopodobniej, diody w wyświetlaczu są odwrotnie podłączone. Gdy jest niski (minimalny) poziom płynu, na wszystkich wyjściach bramek jest (powinien być) stan niski, z wyjątkiem wyjścia 6 bramki B5, (na wyściu 6 bramki B5 będzie stan wysoki) i odwrotnie, gdy zbiornik pełny, na wszystkich wyjściach bramek stan wysoki, a na wyjściu 6 bramki B5, niski.
    Nie można wstawiać zwory zamiast rezystora R5, gdyż grozi to uszkodzeniem diod.

  • #16 10 Sty 2010 14:13
    Marian B
    Poziom 34  

    Jeżeli dioda "przygasa", to znaczy, że tranzystor T1 jeszcze przewodzi (nie calkowicie zatkany). Jest to układ bez progu zadziałania, jak np. przerzutnik Szmitta, i stan pomiędzy zatkaniem i przewodzeniem zmiena się łagodnie, bez gwaltownego skoku. Jedyna rada, to odpowiedni dobór rezystorów R1 i R2. R1 zwiększyć, R2 zmniejszyć.

  • #17 11 Sty 2010 00:58
    fist
    Poziom 10  

    A mógł byś podać jakieś wartości, żebym w miarę wiedział jakie te rezystory kupić.

    Jest jakaś możliwość wyliczenia tego ?

  • #18 11 Sty 2010 11:18
    Homeruss
    Poziom 14  

    Marian B napisał:
    Jeżeli dioda "przygasa", to znaczy, że tranzystor T1 jeszcze przewodzi (nie calkowicie zatkany). Jest to układ bez progu zadziałania, jak np. przerzutnik Szmitta, i stan pomiędzy zatkaniem i przewodzeniem zmiena się łagodnie, bez gwaltownego skoku. Jedyna rada, to odpowiedni dobór rezystorów R1 i R2. R1 zwiększyć, R2 zmniejszyć.


    Czy wahania napięcia na akumulatorze nie będzie powodowało, że znowu nie będzie zatykało tranzystora ? Czy nie trzeba zastosować na wejściu LM7812 dla stabilizacji napięcia ?

  • #19 11 Sty 2010 18:59
    Marcin..
    Poziom 2  

    Witam mam taki sam problem jak kolega Fist jakie mam dac oporniki i jak to wyliczyć dzięki za podpowiedż pozdrawiam

  • #20 28 Sty 2010 21:47
    ernestzbyszek
    Poziom 2  

    Dobry pomysł tylko do starszych modeli aut. Nowe już są lepiej wyposażone.

  • #21 14 Mar 2010 12:41
    piotruuch
    Poziom 14  

    Witam!
    Czy taki układ może posłużyć do pomiaru poziomu szamba? Zależy mi na tym ponieważ bardzo często mam duże wahania w odstępach wywozów. Raz w tydzień, raz w miesiąc. Chciałbym żeby w domu wyświetlała mi się informacja o poziomie. Ułatwi mi to podnoszenie ciężkiego włazu od szamba i sprawdzania poziomu...

    Szambo ma ok 11 tys litrów... Wydaje mi się że czujnik jest bardzo prosty i łatwy do zrobienia ale czy czasem nie będe musiał elektrod wymieniać często z powodu tej elektrolizy i innych przyczyn (np. wpływ szamba na drut miedziany?) Odrazu zaznaczam że nie potrzebuje więcej poziomów wystarczy mi tyle ile autor tu ma;)

    Proszę o odpowiedz!
    Piotrek

  • #22 14 Mar 2010 14:40
    Marian B
    Poziom 34  

    Podpowiem rozwiązane mechaniczne, które bardzo łatwo może być zamienione na mechaniczno/elektryczne i może być przydatne w przypadku szamba i nie tylko.
    Solidny pływak porusza się na dwóch prowadnicach np. z grubego drutu lub na dwóch prętach. W pływaku jest wązka szczelina w którą wchodzi pasek z blachy (lub innego materialu). Ten pasek jest ułożyskowany w tulejce u góry i skręcony śrubowo w ten sposob, że poruszający sie w górę i w dół pływak obraca wskazówkę na górnym końcu paska o prawie pełny obrót.
    W ten sposób były rozwiązane wskażniki paliwa w starych motocyklach, a sam wskażnik/mechanizm był umieszcony w korku zbiornika.
    Zamiast wskazowki może być np. tarcza/przysłona i transoptory szczelinowe. Można wtedy wskazania odzytywać na odległość.
    W przypadku szamba całość trzeba by umieścić np. w plastykowej rurze (od rynien).

  • #23 14 Mar 2010 14:50
    lubik00
    Poziom 14  

    @piotruuch ja mam zastosowany ten czujnik w szambie, działa od roku i jest ok

  • #24 17 Mar 2010 21:55
    piotruuch
    Poziom 14  

    Ok to fajnie! Chyba wykonam ten czujnik do szamba;) Ma ktoś może gotowe PCB? Takie odpowiednie do termotransferu?

  • #25 29 Mar 2010 20:08
    martyna=)
    Poziom 2  

    Witam!
    Jestem nowa na tym forum i pewnie nie jednego ździwi fakt że jestem dziewczyna;) Tak dziewczyny też potrafią bawić się elektroniką. Zajmuję się nią bardziej amatorsko;)

    Przyłączam się do prośby o PCB do tego układu. Będę bardzo wdzięczna za pomoc;) Układ przyda mi się do kontroli pomiaru wody w basenie;)

  • #27 06 Mar 2012 22:16
    AJKielar
    Poziom 2  

    Witam.

    Wiem, że minęło już trochę czasu od ostatniego postu, ale może ktoś to jeszcze przeczyta.
    Czy pierwotnie użyty układ MC14106 mogę zamienić układem CD40106 (SMD)?
    Generalnie chodzi mi po głowie zrobienie tego urządzenia z wykorzystaniem tylko elementów SMD. Oczywiście z pominięciem fotorezystora i diody LED :-)

  • #29 06 Sie 2012 19:12
    szewc_92
    Poziom 7  

    A ja bym chciał zmontować taki układ, tyle że wyposażony byłby w jedną diodę sygnalizacyjną, która zaświecałaby się tylko wtedy gdy w zbiorniku pozostałoby powiedzmy około 0,5 litra płynu. Proszę o pomoc.

  • #30 20 Cze 2013 03:49
    pol102
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Układ w wersji zmodyfikowanej (nijako 2 układy) został zamontowany samochodzie pożarniczym GCBA Jelcz 004m. Sprawdza się ale zdecydowanie muszę dorobić jeszcze jeden pasek ledów, tak aby podgląd w kabinie również działał. Do zrobienia jest również załączanie układu przy pomocy przekaźnika, żeby po przekręceniu kluczyka układ sam ruszał ;) Polecam :)

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME