Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Magiczne światło

mrrudzin 29 Gru 2006 20:33 7568 27
  • Magiczne światło
    Pomysł:
    Jakiś czas temu widziałem na forum podobny projekt – który zainspirował mnie do zbudowania urządzenia.

    Doświadczenia:
    Dawno dawno temu uruchomiłem kit JABL-a – Akustyczny przełącznik światła. Jednak jego działanie nie było dla mnie satysfakcjonujące. Głośniejszy hałas powodował niepotrzebne zadziałanie urządzenia.

    Założenia:
    Urządzenie ma na celu umożliwić włączenie oświetlenia zarówno w sposób „klasyczny” (łącznikiem w ścianie) jak również za pomocą klaśnięcia w dłonie. Druga metoda powinna być zabezpieczona przed przypadkowym zadziałaniem (trzaśnięcie drzwiami, przypadkowe zrzucenie czegoś na podłoge itp.).
    Ponieważ nie mam zbyt dużo czasu na projektowanie / wykonywanie płytek – budując układ oparłem się o gotowy kit (AVT 2405) i zmodyfikowałem go lekko wg własnych potrzeb. Modyfikacje zostały wykonane praktycznie „w pająku” (na płytce uniwersalnej) co widać na zdjęciach.

    Układ działa w następujący sposób (dokładny opis działania wyjaśniono w opisie kitu):
    Impulsy są zliczane w pewnym przedziale czasu (np. 5s od pierwszego zliczonego impulsu)
    Podanie jednego impulsu (klaśnięcia) na wejście nie powoduje żadnego efektu (po jakimś czasie jest on „zapominany”)
    Podanie dwóch impulsów w określonym czasie (gdyż jeśli czas ten jest dłuższy od założonego – impulsy są traktowane jako pojedyncze) powoduje zmianę stanu na wyjściu układu.
    Podanie trzech lub więcej impulsów powoduje zablokowanie układu na dany czas.

    Budowa:
    Po uruchomieniu i sprawdzeniu kitu można było przystąpić do jego modyfikacji. Okazało się że układ reaguje na wszelkiego rodzaju dźwięki (głośniejsze włączenie muzyki powodowało (szczególnie z subwooferem) powodowało blokowanie się układu). Należało ograniczyć pasmo przenoszenia. Początkowo chciałem wstawić dodatkowy moduł filtru w tor audio układu. Jednak w tym temacie kolega radocha podpowiedział jak poradzić sobie modyfikując posiadany układ.

    Projektant kitu nie przemyślał sprawy regulacji czułości. Jest to dosyć ważny element – myśle że nie musze tłumaczyć dlaczego. Zamiast rezystora R6 wstawiłem potencjometr 47k o charakterystyce logarytmicznej.

    Magiczne światło

    Do układu dodałem
    - diodę pokazującą że nastąpiło zablokowanie
    - diody pokazujące ilość zliczonych impulsów oraz stan wyjścia – ponieważ diody są dwukolorowe (zmiana stanu na danym wejściu powoduje zmianę koloru świecenia diody) diody sterowane są za pomocą układu wykorzystującego bramkę NOT (patrz schemat))

    Magiczne światło

    Dodatkowo dołożyłem przełączniki umożliwiające blokowanie poszczególnych członów (akustycznego i sterowania łącznikiem)

    Magiczne światło

    Sterowanie „klasyczne”

    Aby można było sterować również „klasycznym” łącznikiem – dołożyłem układ przerzutnika (na kostce 4013). Każde wciśnięcie łącznika (dzwonkowego) powoduje zmianę stanu przerzutnika.
    Łącznik zamyka obwód z przekaźnikiem. Ponieważ równolegle do jego styków jest kondensator – występuje zwłoka pomiędzy kolejnymi załączeniami (eliminacja efektu drgającej ręki itp.). Korzystając z napięcia w obwodzie przekaźnika równolegle do łącznika podłączyłem diodę podświetlającą łącznik.
    Aby układ po włączeniu zasilania zawsze miał stan niski dołożyłem kondensator i rezystor (100k i 1uF przy nodze Reset przerzutnika po prawej)

    Magiczne światło


    Zasilacz oraz układ sterujący przekaźnikiem głównym

    Do zasilania układu użyłem transformatorka 8VA/12V produkcji Polskiej. Włożyłem go w „obejmę” z trafa wygrzebanego z jakiegoś „jamnika” – tak aby nie było problemu z przykręceniem.
    Układ został zabezpieczony dwoma bezpiecznikami:
    – bezpiecznik główny – zwłoczny 1A
    – bezpiecznik zabezpieczający elektronikę – 250mA (po stronie wtórnej trafo)
    Gniazda bezpiecznikowe znajdują się w bocznej ściance urządzenia.

    Magiczne światło

    Układ posiada dodatkowo dwie diody sygnalizacyjne – umożliwiające zlokalizować uszkodzenie.
    Dioda zielona – świeci gdy układ działa poprawnie
    Dioda czerwona – świeci gdy przepali się bezpiecznik od elektroniki (zielona gaśnie)
    Gdy przepali się bezpiecznik główny / nie ma zasilania z sieci – nie pali się żadna dioda.

    Aby można było sterować światłem jednocześnie zarówno „akustycznie” jak i „klasycznie” zastosowałem bramkę EXOR. Zmiana stanu wyjścia któregokolwiek z układów powoduje zmianę stanu przekaźnika (należy prześledzić tabelkę stanów bramki EXOR). Stany poszczególnych układów są prezentowane za pomocą dwóch żółtych diod (pomocne jedynie przy uruchamianiu układi).
    Stan przekaźnika jest prezentowany za pomocą dwukolorowej diody (również z bramką NOT).

    Magiczne światło


    Montaż i uruchomienie

    Magiczne światło

    Dodatkowe elementy układu (bramki, przerzutniki) umieściłem na płytce uniwersalnej. Wszystkie elementy (dokładniej – tam gdzie płyną małe prądy) starałem się łączyć przewodami z szyny IDE (taśma powoduje że jest mniejszy bałagan z przewodami)

    Magiczne światło


    Układ „zmieścił się” w standardowej plastikowej obudowie. Górną pokrywę przykręciłem do „sufitu”. Znajduje się tam kostka z wyprowadzeniami (żarówki, łącznik oraz zasilanie). Niestety taki nietypowy montaż spowodował że płyta „czołowa” posiada „nóżki”. Docelowo planuje zamienić nóżki na płytkę z plexi o odpowiedniej grubości i podłożenie napisów kolejnych funkcji. Na zdjęciu wdać również że brakuje jednej ścianki. Nie ma jej ponieważ układ powinien mieć zapewnioną jakąkolwiek wentylacje. Docelowo planuje kupić „osłonkę na wentylator”, wywiercić odpowiedni otwór w ściance i zamontować. (osłonkę w ściance a ściankę w obudowie :) )

    Magiczne światło

    Aby odseparować drgania obudowy od mikrofonu – umieściłem go w tulejce (wyprowadzonej na zewnątrz). Mikrofon został „obłożony” ze wszystkich stron za pomocą materiału przypominającego zbitą watę.

    Magiczne światło

    Układ pracuje od około tygodnia i nie ma z nim żadnych problemów.

    koszt
    Ponieważ budowa rozciągnęła się znacząco w czasie trudno podać jednoznaczną kwotę. Szacuje że koszt zamknął się w około 60-80 zł.

    Uwagi do schematów
    W cyfry w kółkach oznaczają miejsca połączeń schematów
    Kolorowe kropki obok LEDów to ich kolory

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    mrrudzin
    Poziom 39  
    Offline 
    Specjalizuje się w: automatyka
    mrrudzin napisał 5827 postów o ocenie 397, pomógł 511 razy. Mieszka w mieście Pruszcz Gdański. Jest z nami od 2003 roku.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #2
    mirekk36
    Poziom 42  
    ... no i bardzo fajna i ciekawa konstrukcja i pomysł ;) ...

    może tylko jeszcze obudowę przydało by się dokończyć-wykończyć (jakaś płyta czołowa) żeby nie popieściło jak się tam niechcąco rękę włoży ;)

    pozdrawiam
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #3
    pasorzytek
    Poziom 16  
    ja mam pytanie do tych 2 pierwszych schematow czy jak chcce dodac te diody to mam wywalic tamto co zakryles w schemacie czy "podpiac" sie tylko w piny odpowiednie?
  • #4
    Jacqbus
    Poziom 12  
        Fajna konstrukcja i rzeczywiście zdałby się panel przedni :D


    P.S. Nie związane z tematem:
    Dlaczego niektórzy piszą "Jestem pierwszy" albo "Może zacznę" itp.
    To jest trochę denerwujące.
  • #5
    mrrudzin
    Poziom 39  
    Cytat:

    może tylko jeszcze obudowę przydało by się dokończyć-wykończyć (jakaś płyta czołowa) żeby nie popieściło jak się tam niechcąco rękę włoży

    Tak jak pisałem - ostatni bok obudowy zamknę gdy zdobęde kratkę do wentylatora (żeby nikt nie wsadził łapek w otwór). Pomimo wszystko wszystkie punkty na których możne znaleźć się potencjał sieci w czasie normalnej pracy zostały zabezpieczone (zaizolowane).

    Cytat:

    ja mam pytanie do tych 2 pierwszych schematow czy jak chcce dodac te diody to mam wywalic tamto co zakryles w schemacie czy "podpiac" sie tylko w piny odpowiednie?

    Podpiąć się równolegle.
  • #6
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany
    Fajne urządzonko wreszcie coś oryginalnego wymyslonego..... gratulacje fajny pomysł z blokadą. Sam miałem kiedyś przełącznik ster głosem i wkurzało mnie to że się czasem sam przełączał przy zamykaniu drzwi.....
  • #7
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #8
    MaThiR
    Poziom 16  
    Pomysł jest świetny. We wnętrzu jest duży bałagan. Ocena 5/6.
  • #9
    mrrudzin
    Poziom 39  
    Kilka dodatkowych fotek.
    Na pierwszych dwóch widać podłączenie układu do instalacji elektrycznej (przez kostkę - więc nie ma problemu żeby w razie potrzeby urządzenie odłączyć).

    Magiczne światło


    Magiczne światło


    Kilka zdjęć "wnętrza".

    Magiczne światło


    [img]https://obrazki.elektroda.pl/92_1167749192.jpg[/im


    [img]https://obrazki.elektroda.pl/14_1167749269.j


    I zewnętrza :)

    Magiczne światło

    Magiczne światło
  • #10
    kiler86
    Poziom 12  
    widze że kolega ma manie podwieszania, a nie lepiej byłoby te nużki od obudowy dać do góry
  • #11
    mrrudzin
    Poziom 39  
    Cytat:

    a nie lepiej byłoby te nóżki od obudowy dać do góry


    Oczywiście że lepiej. Tylko że obudowa jest skręcona wkrętami które trzymają również nóżki.
    Odpowiedź dla czego nie dałem ich od góry pozostawiam koledze.

    Mając odrobinę czasu planuje zamiast nóżek dać podobnej grubości kawałek przezroczystego tworzywa (podobnej grubości ze względu na długość wkrętów skręcających obudowę).
  • #12
    kiler86
    Poziom 12  
    niby i tak, ale wkręty zawsze można skrócić
  • #14
    Forest82
    Poziom 13  
    Witam
    Chciałbym podkreślić że bardzo mnie zaciekwaiło to i sam zobacze ten układzik. Prosił bym o dokładny opis schemacik i w ogole wszystko co by mi było po3bne do zmontownia tego. Podkreśle że moja znajomość z takimi zeczami niedawno sie zaczeła :)
    Pozdrawiam i dziekuje
  • #16
    Forest82
    Poziom 13  
    Dobra mam do wyboru 2 układy:
    AVT 721 lub,
    J-87 jabel.
    Moze ktoś mi powie który lepszy ?
    Jak już mam wydać kase to wole na coś lepszego, niż na jakieś badziewie :)

    Pozdrawiam
  • #17
    mrrudzin
    Poziom 39  
    Myśle że zbyt wielkiej różnicy pomędzy tymi układmi nie ma. Jeśli miałbym kupować - wybrałbym AVT ze względu na jakość wykonania płytki i elementy (wielokrotnie zdarzyło mi się że na płytce kitu jabla był błąd, brakowało jednego rezystora, o jakości płytki nie wspomne itp).

    A myślał kolega o AVT 2405 (tym na którym bazuje opisywany wyżej układ)?
  • #18
    Forest82
    Poziom 13  
    nie myślałem ale jeśli jest lepszy to pomysle z efektem zakupu ;)
  • #19
    Forest82
    Poziom 13  
    Witam no to teraz po3buje pomocy.
    Zakupilem zestaw AVT 721 (nie bylo AVT 2405) i chcę go podłączyć do chalogenów. Oświetlenie chalogenowe wyglada ta: Napięcie 220 idzie na trafa a nastepnie na 4 chalogeny. Gdzie miał bym podczepić układ by sterować tym oświetleniem ?

    Prosze o pomoc
  • #20
    mrrudzin
    Poziom 39  
    Cytat:

    chalogenów

    A co to za urządzenia?

    Cytat:

    Gdzie miał bym podczepić układ by sterować tym oświetleniem ?

    Styki przekaźnika włącz szeregowo z uzwojeniem pierwotnym transformatora (tak jakbyś chciał zamontować wyłącznik).
    Warto sprawdzić jaką moc (a raczej prąd) ma transformator, a jaki prąd znamionowy ma przekaźnik.
  • #21
    Forest82
    Poziom 13  
    No tak moja ortografia (halogeny) ! Sory
    Nie mam przekaźnika i nie znam prądu trafa.
    jaki przekaźnik do tego mam dobrać ?
    i mniej więcej schemacik jak to miało by wyglądać.
    Jestem amatorem wiec proszę o litość ;P
    Dzięki Pozdrawiam.
  • #23
    Forest82
    Poziom 13  
    dobre pytanie postaram się sprawdzić i napisze.
  • #24
    Forest82
    Poziom 13  
    no to juz mamniezbedne dane:
    transformator halogenwy TS 60VA
    Napięcie wtórne pod obciążeniem 12VAC
    Prąd wtórny pod obciążeniem 5A
    Wytrzymałość elektryczna izolacji 4kV/60s

    I co teraz miał bym zrobic ?
    Chciałbym zauwarzyć że układ mam zmontowany normalnie bez dodatkowego rezystora R10 i tranzystora T4 i jakiejś dodatkowej diody D2
    jaki przekaźnik mam do tego dobrać i co z tymi dodatkowymi cześciami ?

    Pozdrawiam
  • #26
    Forest82
    Poziom 13  
    a jak bym chciał to podłączyć bezpośrednio do lampki zasilanej napięciem sieciowym 230V bez transformatora co bym musiał zrobić ?

    P.S.
    Dzieki za odpowiedz ;)
  • #27
    mrrudzin
    Poziom 39  
    Oba rozwiązania są takie same. Nie ważne czy podłączysz tam trafo i żarówki, jedną żarówkę czy równolegle kilka. Ważne jest aby nie przekroczyć prądu nominalnego przekaźnika (gdyby tak się stało - trzeba dobrać większy)

    Magiczne światło
  • #28
    Forest82
    Poziom 13  
    Dziękuje za pomoc układ działa dobrze.

    Pozdrawiam Mariusz