
Przedstawiam tutorial jak zrobic elektroniczny obrotomierz do motocykli z instalacja 12v (platynki/elektronik), ogolnie wszystkich silnikow 2 suwowych 1 cylidrowych, 4 suwowych 2 cylindrowych, zatem do Malucha oraz Fiata CC rowniez bedzie pasowal.
Jestem autorem tego opisu oraz obrotomierza.
Krotki opis:
- elektronika obrotomierza: zegary z Poloneza Caro 1.6 GLi (zapłon Abimex'u, podwojna cewka, KONIECZNIE!). Wazny jest symbol wybity na obudowie zegarów (jesli nie bedzie sie zgadzal, obrotomierz bedzie oszukiwał):



Gdy posiadamy te elementy mozemy zabrac sie za budowe obrotomierza
- obudowa: predkosciomierz/obrotomierz JAWA 350/175, SKODA 105/120:


.
Na poczatek proponuje przygotowac obudowe. Delikatnie odgiac chromowana ramke na obrotomierzu od Jawy/Skody, wykrecic obrotomierz. Obudowe nalezy odpowiednio przygotowac. Trzeba odciac miejsce osadzenia oprawki podswietlania, przykrecic na wkrety blaszke zaslaniajaca otwory w obudowie. Blaszke nalezy wczesniej posmarowac silikonem w celu szczelnienia. Zrobic 2 otwory: jeden 8mm i jeden 7mm. Wszystko przedstawia fotografia:

Wazne jest dobre uszczelnienie wnetrza obrotomierza, gdyz wilgoc moze uszkodzic papierowa tarcze. W srodku nalezy rowniez przyleic kawalek foli aluminiowej, jako odblasku dla naszego podswietlenia.

Nastepnym krokiem jest sprawdzenie wskazan obrotomierza. Nalezy go wykrecic z tylnej tarczy zegarow, trzyma sie na 3 srubkach.
Kolejno srubki nalezy podlaczyc pod:

1. plus pod akumlator
2. minus z masy motoru
3. impuls - kabel idacy do cewki w/n (butelkowej), zwyle oznaczony nr 1
Nalezy pamietac ze akumlator musi byc polaczony z masa pojazdu!
Jesli wskazania są poprawne, mozna go rozkrecic. W tym celu nalezy odkrecic 4 male nakretki.


Teraz zajmiemy się cewka podnoszaca wskazowke obrotomierza. Nalezy zdjac wskazowke i wykrecic cewke od tarczy obrotomierza. Nastepnie z tej samej plastikowej przezroczystej plytki, badz plytki z opakowania po plycie CD nalezy wyciac okrag o wymiarach i otworach:

Nastepnie nalezy przytwierdzic przezroczysta plytke do obudowy obrotomierza za pomoca 2 blaszek wycietych w kształcie litery L:

Do plytki mozna przykrecic cewke podnoszaca wskazowke, oraz przykleic oprawki na kontrolki (oprawki mozna wyciac z zegarow od poloneza, jest ich bardzo duzo)


Nastepnym niezbednym elementem jest zrobienie podswietlenia. Ja uzylem w tym celu 4 niebieskich diod 5mm polaczonych szeregowo:

Plytke z elektroniką umieściłem w puszce filtra powietrza, mozna ja rowniez umiescic gdzies pod bakiem.
Przy podlaczaniu kabli nalezy zwrocic na 4 kable idace do cewki podnaszacej wskazowke. Jedna z nich jest specjalnie oznaczona i nalezy podpiac cewke dokladnie tak samo jak byla w plytce.
No i najwazniejsza czynnosc, przyklejenie cyferblatu. Tarcze nalezy wrzucic do worda, ustawic rozmiar na 7,88cm, wydrukowac na papierze fotograficznym i przykleic na silikon przezroczysty:

Calość prezentuje sie tak:

Zamieszczam rowniez link do filmiku jak dziala obrotomierz:
http://pl.youtube.com/watch?v=ZNmLYJYpA6s
Ogolnie obrotomierz kosztował mnie:
25zł zegary
5zł obrotomierz
Duzo czasu, kombinacji i nerwow, ale oplacalo sie. Efekt jest kapitalny,
Do kompletu jest rowniez predkosciomierz, juz prawie zrobiony. Jak skoncze zamieszcze kolejny tutorial, a narazie tylko tarcza jak bedzie wygladal:

Ogolnie obrotomierz byl przygotowany pod Simsona, ale cyferblat mozna zedytowac dowolnym programem i zmienic napisy, badz zglosic sie do mnei a przerobie ja wedle zyczenia.
Jesli cos mi sie przypomni to dopisze. Sluze rada i pomoca. Mile widziane komentarze.
Wszystko ładnie , pięknie , ale te błędy ortograficzne troszkę w oczy wpadają . Proszę je poprawić ( dla ułatwienia jest "klawisz" Pisownia . andre1979 .
Cool? Ranking DIY