Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC

kamot 24 Sep 2007 21:34 104900 206
SterControl
  • Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC
    Przedstawiam tutorial jak zrobic elektroniczny obrotomierz do motocykli z instalacja 12v (platynki/elektronik), ogolnie wszystkich silnikow 2 suwowych 1 cylidrowych, 4 suwowych 2 cylindrowych, zatem do Malucha oraz Fiata CC rowniez bedzie pasowal.

    Jestem autorem tego opisu oraz obrotomierza.

    Krotki opis:

    - elektronika obrotomierza: zegary z Poloneza Caro 1.6 GLi (zapłon Abimex'u, podwojna cewka, KONIECZNIE!). Wazny jest symbol wybity na obudowie zegarów (jesli nie bedzie sie zgadzal, obrotomierz bedzie oszukiwał):

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC


    Gdy posiadamy te elementy mozemy zabrac sie za budowe obrotomierza

    - obudowa: predkosciomierz/obrotomierz JAWA 350/175, SKODA 105/120:

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC



    .

    Na poczatek proponuje przygotowac obudowe. Delikatnie odgiac chromowana ramke na obrotomierzu od Jawy/Skody, wykrecic obrotomierz. Obudowe nalezy odpowiednio przygotowac. Trzeba odciac miejsce osadzenia oprawki podswietlania, przykrecic na wkrety blaszke zaslaniajaca otwory w obudowie. Blaszke nalezy wczesniej posmarowac silikonem w celu szczelnienia. Zrobic 2 otwory: jeden 8mm i jeden 7mm. Wszystko przedstawia fotografia:

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC

    Wazne jest dobre uszczelnienie wnetrza obrotomierza, gdyz wilgoc moze uszkodzic papierowa tarcze. W srodku nalezy rowniez przyleic kawalek foli aluminiowej, jako odblasku dla naszego podswietlenia.

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC


    Nastepnym krokiem jest sprawdzenie wskazan obrotomierza. Nalezy go wykrecic z tylnej tarczy zegarow, trzyma sie na 3 srubkach.

    Kolejno srubki nalezy podlaczyc pod:

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC

    1. plus pod akumlator
    2. minus z masy motoru
    3. impuls - kabel idacy do cewki w/n (butelkowej), zwyle oznaczony nr 1

    Nalezy pamietac ze akumlator musi byc polaczony z masa pojazdu!

    Jesli wskazania są poprawne, mozna go rozkrecic. W tym celu nalezy odkrecic 4 male nakretki.

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC


    Teraz zajmiemy się cewka podnoszaca wskazowke obrotomierza. Nalezy zdjac wskazowke i wykrecic cewke od tarczy obrotomierza. Nastepnie z tej samej plastikowej przezroczystej plytki, badz plytki z opakowania po plycie CD nalezy wyciac okrag o wymiarach i otworach:

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC


    Nastepnie nalezy przytwierdzic przezroczysta plytke do obudowy obrotomierza za pomoca 2 blaszek wycietych w kształcie litery L:

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC


    Do plytki mozna przykrecic cewke podnoszaca wskazowke, oraz przykleic oprawki na kontrolki (oprawki mozna wyciac z zegarow od poloneza, jest ich bardzo duzo)

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC


    Nastepnym niezbednym elementem jest zrobienie podswietlenia. Ja uzylem w tym celu 4 niebieskich diod 5mm polaczonych szeregowo:

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC

    Plytke z elektroniką umieściłem w puszce filtra powietrza, mozna ja rowniez umiescic gdzies pod bakiem.

    Przy podlaczaniu kabli nalezy zwrocic na 4 kable idace do cewki podnaszacej wskazowke. Jedna z nich jest specjalnie oznaczona i nalezy podpiac cewke dokladnie tak samo jak byla w plytce.

    No i najwazniejsza czynnosc, przyklejenie cyferblatu. Tarcze nalezy wrzucic do worda, ustawic rozmiar na 7,88cm, wydrukowac na papierze fotograficznym i przykleic na silikon przezroczysty:

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC


    Calość prezentuje sie tak:

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC

    Zamieszczam rowniez link do filmiku jak dziala obrotomierz:

    http://pl.youtube.com/watch?v=ZNmLYJYpA6s


    Ogolnie obrotomierz kosztował mnie:

    25zł zegary

    5zł obrotomierz

    Duzo czasu, kombinacji i nerwow, ale oplacalo sie. Efekt jest kapitalny,

    Do kompletu jest rowniez predkosciomierz, juz prawie zrobiony. Jak skoncze zamieszcze kolejny tutorial, a narazie tylko tarcza jak bedzie wygladal:

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC

    Ogolnie obrotomierz byl przygotowany pod Simsona, ale cyferblat mozna zedytowac dowolnym programem i zmienic napisy, badz zglosic sie do mnei a przerobie ja wedle zyczenia.

    Jesli cos mi sie przypomni to dopisze. Sluze rada i pomoca. Mile widziane komentarze.

    Wszystko ładnie , pięknie , ale te błędy ortograficzne troszkę w oczy wpadają . Proszę je poprawić ( dla ułatwienia jest "klawisz" Pisownia . andre1979 .

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    kamot
    Level 11  
    Offline 
    kamot wrote 84 posts with rating 4, helped 6 times. Live in city Wrocław. Been with us since 2006 year.
  • SterControl
  • #2
    Luk_S
    Level 1  
    Czy motocykl tak wolno schodzi z obrotów, czy to wada tego obrotomierza?
  • SterControl
  • #3
    zmorex
    Level 12  
    prawde mówiąc coś chyba ten obrotomierz szwankuje... moze sie myle ale 3tyś na wolnych obrotach??? na dodatak wkręca sie prawie do 10tyś. to jest simson!!!
  • #4
    pidpawel
    Level 26  
    Konstrukcja po prostu świetna! Bardzo mim się podoba ze względu na wygląd obrotomierza. A nie myślałeś nad podświetleniem skali według wskazań?? Tzn. ile tysięcy obrotów to tyle diód pod cyframi świeci. coś jak tu http://pl.youtube.com/watch?v=Ve4RcD78nTg&mode=related&search=
    albo tak: http://pl.youtube.com/watch?v=MIPuuvuWhxI&mode=related&search=
    jeszcze to w grę wchodzi: http://pl.youtube.com/watch?v=dSlcxusxrbY
  • #6
    Mariowy
    Level 14  
    Gratuluje koledze pomysłu i super wykonania ale coś mi sie nie chce wierzyć żeby Simson kręcił sie prawie tyle co moja TDM 850 8-O
  • #7
    Tomek12_86
    Level 15  
    Bardzo fajny pomysł, wiele bardziej efektowny niż obrotomierze na ledach.
  • #8
    kamot
    Level 11  
    To ze wolno schodzi z obrotow jest uzaleznione od mojego gaznika, ktory jest troche rozkalibrowany, co mozna uslyszec w glosnikach (dostaje lewe powietrze)

    Daje głowe ze wskazuje dobrze bo:

    - jest wykrecony z Poloneza z podwojna cewka - czyli zaplon dziala tak samo jak w Simsonie - jeden obrot walu - jeden impuls, wiec jesli zle wskazuje u mnie - w Polonezie rowniez sa bledne wskazania
    - byl sprawdzony z orginalnym predkociomierzem, oraz ksiazka E. Wernera "Jezdze motorowerem Simson" w ktorej sa podane predkosci obrotowe walu przy konkretnych predkosciach na danym biegu.

    Pozatym jak kazdy wie, silnik Simsona jest silnikiem dwusuwowym wysokoobrtowym, ktory wykreca takie obroty. Prawde mowiac ponizej 1,5 tys. obrotow to silnik gasnie. Orginalny mechaniczny obrotomierz rowniez tak wskazuje i jest wyskalowany do 10 tys.
  • #9
    McLucjan_997
    Level 11  
    a da sie go zrobić dla instalacji 6V do mz ts 250 ??
  • #10
    lukas2305
    Level 12  
    witam. A czy ten obrotomierz można zastosować do silnika 1 cylindrowego 4-suwowego? Jeśli nie to można wprowadzić jakieś poprawki żeby popranie działał?
  • #11
    kuras147
    Level 19  
    konstrukcja bardzo fajna :D ja tez mam obrotek od poldka ale chyba nie mam sie co chwalic sie swoim komuperem pokladowym (tak wyglada)
    ja mam obrotek kwadratowy i w nim nie da sie sciagnac wskazowki :( przekonalem sie o tym jak urwalem oske w jednym :( :/ aha i w simku wolne obroty to ok 2,2-2,5tys nizej simson juz pracowal nie bedzie ;) wkoncu to 50ccm (przewanie) i dwusuow ;)

    Dodano po 4 [minuty]:

    moglby ktos podac schemat tego obrotka http://pl.youtube.com/watch?v=Ve4RcD78nTg&mode=related&search= fajna sprawa ;D
    http://pl.youtube.com/watch?v=MIPuuvuWhxI&mode=related&search= tutaj efekt troche psuja zle umieszczone diody (diody sa po ta czarna czescia wskazuwki umieszczone i sa nie ruchome ;)
  • #12
    kamot
    Level 11  
    Jesli chodzi o podpiecie na 6v - pytanie do ludzi bardziej kompetentnych ;D. Przydala by sie przetwornica 6v-12v, ktorej schemat bardzo chetnie bym poznal.

    Jesli chodzi o 1 cylindrowego 4 suwa - musisz pokombinowac z obrotomierzem od duzego fiata, poniewaz ten ktorego ja uzylem jest na elementach scalonych i watpie zeby dalo sie go przestawic.
  • #13
    kuras147
    Level 19  
    moze ten tez bedzie dziala na 6V bo od duzego fiata dziala ;) (ten kwadratowy)
    4suw to co innego niz 2suw i przerobienie bedzie bardziej skomplikowane ;)
  • #14
    kamot
    Level 11  
    Wyprobuje go czy dziala na 6v i dam znac ;)
  • #15
    tranzystor1204
    Level 18  
    Nie mozliwe jest 10 tys... Coś to nie tak jest...
    Posłuchaj jak chodzi na wolnych obrotach
    dy dy dy dy dy dy to jest góra 6 wybuchów na sekunde(to jest dwusów wiec każdy wybuch to obrót) czyli 360 obrotów na minute... O ile dobrze mówie że to jest 6 wybuchów a nie np 5... I wtedy by sie zgadzało 5*60=300 czyli te twoje 3000... Dobrą masz skale, tylko ze x100 a nie x1000
    (Ciekawa konstrukcja, super wykonanie)
    pozdro
  • #16
    kuras147
    Level 19  
    co :| no nie rozsmieszaj mnie simson i na ful gazie niby 1000obrotow? haha...niezly masz sluch jesli policzyles wybuchy
    simson przy 75km/h ma jakies 8tys obrotow na ostanim biegu wiec na luzie spokojnie kreci 10tys
  • #17
    tranzystor1204
    Level 18  
    ale czy tak czy siak wskazuje źle
    nie ma 3000 na wolnych obrotach
  • #18
    kamot
    Level 11  
    To co slychac to nie wybuchy tylko zegotanie uszczerbionego trybu od startera :P. Dowod jakie obroty osiaga silnik Simsona? (srodkowy wykres dotyczy S-51)

    http://img250.imageshack.us/my.php?image=pict0075pz1.jpg

    Zanim skomentujesz cos o czym nie masz pojecia - radze zasiegnac odrobiny wiedzy, ktora jest ogolnodoostepna w internecie.
  • #19
    tranzystor1204
    Level 18  
    Pytanie do autora:
    Ile jest "zębów" na wale u twojego simsonka???
    U poloneza jest 7 więc 7 impulsów to obrót...
  • #20
    kamot
    Level 11  
    ...

    Obrotomierz wykorzystuje impuls ktory idzie bezposrednio na cewke w/n, ktora daje za kazdym razem jedna iskre: raz na jeden cylinder, raz na drugi.
  • #21
    tranzystor1204
    Level 18  
    jeden i drugi???
    A gdzie u simsona ten drugi???

    Dodano po 1 [minuty]:

    F1 ma 19000 obrotów... Sugerujesz ze simson ma tylko nie całe pół mniej????
  • #22
    kamot
    Level 11  
    Obrotomierz wykorzystuje tylko impuls, ktory modul wysyla za kazdym obrotem walu, a dopiero cewka rozdziela go raz na jeden cylinder, raz na drugi.

    Seryjny Simson osiaga 10 tys na biegu jalowym, a jesli nie wierzysz i nawet pisemne dowody Cie nie przekonuja, to nie mamy o czym rozmawiac.
  • #23
    @@Kamil@@
    Level 16  
    Spoko fajnie ci to wyszło!!
    Mam Simsona S51B i może bym sobie takie coś zrobił tylko skąd wziąć te zegary muszę pogadać z kumplami. mam prędkościomierz od MZ 250 ale to chyba nie wypali .
  • #24
    User removed account
    Level 1  
  • #25
    tasiorman
    Level 11  
    gromleon
    masz rację.
    moim zdaniem jedyna dobra rzecz z tego projektu to super wykonane tarcze obrotomierza. reszta jest do bani - bez urazy

    pozdrawiam
  • #26
    kamot
    Level 11  
    Prosze o pokazanie informacji w ktorej jest napisane ze maksymalna predkosci obrotowa walu wynosi 6500 tys.

    Tysiac obrotow na minute? TO JEST SILNIK JEDNOTLOKOWY. On zgaśnie przy takich obrotach

    Tak wyglada orginalny obrotomierz do tego silnika:

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC

    A ten wykres jest spreparowany?

    Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC

    Zawsze myslalem, ze elektroda to forum profesionalistow, a tymczasem musze przekonywac niektorych ze istnieja wysokoobrotowe silniki dwusuwowe. A najlepsze jest to ze zadne dowody do nich nie przemawiaja.

    Prosze o wypowiedz kogos kompetentnego.
  • #27
    Szokolo
    Level 19  
    Witam! Obrotomierze od dużego fiata przerabia się bez problemu na inną ilość cylindrów. Wystarczy zmienić pojemność 1 kondensatora (oryginalnie 220nF - największy kondensator w obrotomierzu). Dla silnika 4 suwowego, 4 cylindrowego ma on wartość 220uF (tak samo dla 2 suwowego, 2 cylindrowego), 4 suwowego, 2 cylindrowego 2 X 220nF (tak samo dla 2 suwowego, 1 cylindrowego). Tylko jedno ale obrotomierz jest na 12V. A co do obrotów silników dwusuwowych 10 tyś. obr/min to spokojnie da się wykręcić... Są motorowery, gdzie wykręcają jeszcze więcej 12-14 tyś. obr/min (dla przykładu YAMAHA TZR 50). Silnik dwusuwawy ma tą zaletę, że zapłon następuje co 1 obrót, a więc przy tej samej pojemności jest mocniejszy od 4 suwa... Dlatego wszystkie 99%wyczynowe 50 mają dwutaktowy silnik. Dodatkowo zwiększając obroty podnosimy moc. Pozdrawiam!
  • #28
    mapei
    Level 11  
    Witam
    Ja mam 2 simaki....w jednym mam obrotomierz od właśnie 2 garowego motorku i też mi pokazuje nawet 11 tyś obrotów........z tym ze żaden z moich simaków nie osiąga nawet 6000 obrotów....chociaż mam tam gaźniki bingi a w jednym moduł zapłonowy....
    (może mam jakieś gorsze .....).....Jeżeli sie nie mylę to błędne wskazywanie obrotów jest spowodowane tym ze były w tamtym motorze 2 gary czyli 2 cewki
    i 2 impulsy na jeden obrót ..ale sygnał jest pobierany z jednej cewki ..wiec obrotomierz musi "pomnożyć" impulsy(to pomnożenie nie występuje tylko pisze dla lepszego zrozumienia) w simaczku tez jest jeden sygnał wiec następuje to samo zjawisko ....Podobno da sie to zlikwidować kondensatorami ..ja tego nie robiłem dlatego za lepiej to wygląda i wykorzystuje cały obrotomierz a nie jego 1/2 ..można też dać inny cyferblat..

    P.S: Ale namieszałem.....
    Pozdro dla Elektrodowiczów
    Mapei
  • #29
    woodpecker
    Level 14  
    Panowie jaki problem podłączyć obrotomierz do generatora? 6000 obr./min to dokładnie 100Hz. Reszty przeliczeń chyba tłumaczyć nie muszę. Z braku generatora można podłączyć się do zwykłego trafka sieciowego na 6V. Wtedy pokaże 3000 obr./min.
  • #30
    kuras147
    Level 19  
    gromleon wrote:
    Prędkośc wału jaką wsazuje ten wskażnik jest przekłamana na pewno nie osiąga takich prędkości zapomnij o tym ! Aż z ciekawości poczytałem dane techniczne tego motoroweru max obrotów to 6500 obrotów z czego moc maksymalna osiąga przy 5500 więc 10000 jest nie realne i 3000 na wolnych też mi coś . motorowery maja wolne obroty w okolicy 1 tys obrotów i nikt temu nie zaprzeczy

    1. zakres mocy max to 5,5 do 6,5tys
    2. jeden tysiac to w 4suwie ustawisz ale nie w simsonie..
    3. mz150 przy 1200 niezle telepie nia i prawie gasnie a to silnik 3razy wiekszy
    4. obroty na orginalnym obrotomierzu montanym mechanicznie na linke na wolnych wskazuja od 2-2,5 (zalezzy od ustawienia silnika)
    5.10tys na luzie to nie problem na ostanim biegu waha sie wlasnie kolo 8tys. zalezy tez od stanu silnika
    6.uznaje zasade nie wiem nie pisze albo sie pytam a nie pier*** od rzeczy

    pozdro

    Dodano po 7 [minuty]:

    tutaj macie filmik testowy z moim obrotkiem od poldka silnik nie byl wyregulowany a bez problemu 7tys wykrecil... (i to bez szybki)
    http://www.sendspace.com/file/3rjz16