Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zabezpieczenie samochodu - ukryty włącznik dotykowy

zasoby 23 Wrz 2004 16:17 153458 130
  • Kradzieże samochodów są bardzo częste a autoalarmy sklepowe są bardzo dobrze znane złodziejom samochodów. Opisane tu urządzenie jest zamontowane w moim samochodzie i pracuje bezawaryjnie od kilku lat.
    Opisany układ przerywa obwód cewki zapłonowej i rozrusznika. Ma tą zaletę że nie trzeba pamiętać o jego włączeniu, włącza się automatycznie po wyłączeniu silnika samochodu. Urządzenie jest bardzo proste elektronicznie, działa od razu bez zbędnego i pracochłonnego uruchamiania. Układ składa się z pięciu tranzystorów, trzech przekazników i kilku elementów dyskretnych. Z chwilą wyłączenia silnika układ znajduje się w stanie beznapięciowym tzn. nie pobiera żadnego prądu z akumulatora. Po włączeniu stacyjki świeci dioda LED sygnalizując nam że działa zabezpieczenie. Dalsze przekręcanie kluczyka nie spowoduje uruchomienia silnika także na tzw."popych". Dopiero dotknięcie palcem (przy włączonej stacyjce) czujnika sensorowego powoduje przepływ prądu przez tranzystor T1 i T2 tranzystor T2 włącza przekaznik Pk1. Jedna para styków S1 włącza samopodtrzymanie się przekaznika.Druga para styków S2 włącza tranzystory T4 i T5.Przekazniki w kolektorach tych tranzystorów powodują załączenie obwodu cewki zapłonowej i rozrusznika.Tranzystor T3 wyłącza po upływie ok. 30 sekund tranzystor T5 a co zatym i przekaznik który jest odpowiedzialny za obwód rozrusznika.Jak wiadomo po uruchomieniu silnika rozrusznik jest zbędny.
    Instalacja w samochodzie jest bardzo prosta. Podłączamy + i - (patrz schemat). Następnie odnajdujemy przewód który wychodzi od rozrusznika, w odpowiednim miejscu rozcinamy go, dwie koncówki tego przewodu po odpowiednim przedłużeniu i zakonczeniu go złączami konektorowymi podpinamy do koncówek E,F (patrz schemat).
    Analogicznie postępujemy z przewodem od cewki zapłonowej i podłączamy do koncówek A,B (schemat). UWAGA! Należy pamiętać że przy rozruszniku wybieramy przewód do rozcięcia, który jest dołączony do elektromagnesu, a przy cewce przewód prądowy niskiego napięcia.
    Diodę LED montujemy na tablicy rozdzielczej zgodnie ze schematem ideowym. Wyłącznik sensorowy według własnego uznania. Można wykonać wyłącznik sensorowy taki jak pokazałem na schemacie.Ale nie jest to niezbędne. Mogą to być nap. dwie śrubki oddalone od siebie tak,żeby połączyć je palcem (jedna odizolowana od karoserii samochodu i podłączona do punktu "G" (schemat). Albo jedna śrubka (odizolowana) którą dotykamy, drugą ręką trzymamy za kluczyk. I jeszcze jedna uwaga wyłącznik sensorowy może być umieszczony nawet w widocznym miejscu pod warunkiem że będą to śrubki (nikomu nie przyjdzie do głowy żeby dotykać wszystkich śrub w samochodzie).

    Życzę powodzenia!

    submit_by = lop48(malpa)interia.pl
    Otrzymano od pol48

    Jak twierdzi autor urządzenie pracuje od kilku lat bezawaryjnie!

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    zasoby
    Poziom 23  
    Offline 
    dddddd
    zasoby napisał 785 postów o ocenie 333, pomógł 4 razy. Jest z nami od 2002 roku.
  • TermopastyTermopasty
  • #2
    Radeon 24
    Poziom 24  
    Witam! No zabezpieczenie fajne. Mozna zrobic to samo na polowcu. Od dawna to praktykowalem. Polecam wtopic gdzies na dole plastikowej tapicerki dwie elektrody zrobione z drutu, malo wystajace :D . Mam jeszcze jeden sposob na zabezpieczenie auta. Jest jeszcze bardziej niezawodny, nie pociaga za soba zadnych, nawet najmniejszych nakladow finansowych (no, chyba ze po drodze cos sie popsuje :lol: ).
  • #3
    eudajmonion
    Poziom 17  
    osobiście to kondensator C2 podstawiłbym tantalowy i zmniejszył bym jego wartość tak, aby rozrusznik wyłączał się po 10 sek. lub mniej.
  • #4
    caro
    Poziom 12  
    Jakie zastosowałeś przekażniki- na jaki prąd.
  • #5
    krilan
    Poziom 13  
    Do włącznika rozrusznika idzie dość gruby przewód.
    Przekaźnik PRZYNAJMNIEJ 35A (w niektórych autach mniej, w innych więcej).
    Do obw cewki standardowy, samochodowy (cewka pobiera przy wysokich obr silnika jakieś 8-10A zależy od auta),
    więc 20 A w zupełności wystarczy.
  • TermopastyTermopasty
  • #6
    chrisi
    Poziom 16  
    krilan napisał:
    Do włącznika rozrusznika idzie dość gruby przewód.
    Przekaźnik PRZYNAJMNIEJ 35A (w niektórych autach mniej, w innych więcej).
    Do obw cewki standardowy, samochodowy (cewka pobiera przy wysokich obr silnika jakieś 8-10A zależy od auta),
    więc 20 A w zupełności wystarczy.

    Tam nie dasz przekaznika jemu chodzi na pewno o przewod ze stacyjki albo do" bendinksa"
  • #7
    pol48
    Poziom 12  
    Oczywiście że kondensator o którym piszesz C2 można dać tantalowy.Ale nie ma to większego znaczenia,zważ że nie wszystkie auta można "odpalić"w ciągu 10sek.Co do przekazników: wykonawcze "na wszelki wypadek" 30 A,a PK1 obojętnie jaki ,miniaturowy.
    Autor.
  • #8
    janvsz
    Poziom 14  
    Cześć. czy mógłbyś przerobić z tego schematu na układ antynapadu z wykorzystaniem układu na odcięcie rozrusznika w/w układu.
    janvsz(malpa)autograf.pl
    dzięki :)
  • #9
    GIERAPA
    Poziom 12  
    Jak ktoś chce to mam projekt w Eaglu .
    schemat ideowy oraz wzór płytki
    Jak ktoś ma czas to może te elementy rozmieścić inaczej i zapodać na forum, bo ja nimam nerw do tego.

    hmm ciekawe czemu nie moge dodać załącznika do tej odpowiedzi??
  • #10
    pol48
    Poziom 12  
    Witam
    Co rozumiesz pod pojęciem "antynapadu"na czym ta przeróbka miałaby polegać,o co ci chodzi?Może coś poradzimy!
    cześć
  • #11
    janvsz
    Poziom 14  
    za każdym razem po otwarciu drzwi uruchamia się czas na przyciśnienie przycisku, jeżeli po tym upływie tego nie zrobimy to odetnie pompe paliwa
  • #12
    pol48
    Poziom 12  
    Witam
    W miarę wolnego czasu postaram się rozbudować w/w urządzenie o Twoją sugestię.
    cześć
  • #13
    Erwin
    Poziom 16  
    GIERAPA
    Jakbyś mógł mi podesłąć te pliki byłbym dzwięczny.
    miechu20(malpa)poczta.fm
  • #14
    ford42
    Poziom 11  
    Pomysł ciekawy.
    Polecam przy okazji najprostszy, ale skuteczny sposob zabezpieczenia samochodu stosowany przez wiele lat. Przewody prowadzące do stacyjki i do uzwojenia pierwotnego cewki samochodowej nalezy doprowadzić do złącza szufladowego, dowolnego typu. Praktycznie najlepiej niewielkiego 24 - stykowego.
    Cześć żeńską złącza, gniazdo nalezy umieścić w dowolnym, dogodnym miejscu pojazdu. Drugą cześć złącza, wtyk "męski" należy tak okablować, by łączył odpowiednio przewody doprowadzone do drugiej cześci złącza. Przed uruchomieniem silnika należy wtyczke umieścić w gnieździe, a przed opuszczeniem pojazdu zabrać ją ze sobą. Tak zabezpieczona moja Skoda przetrwała proby kradzieży przez kilka lat, raz tylko rozbebeszono mi całkowice stacyjkę, ale bezskutecznie.
    Życzę bezpiecznego parkowania "pod chmurką". :)
  • #15
    gmp
    Poziom 19  
    ford42 napisał:
    Pomysł ciekawy....
    Tak zabezpieczona moja Skoda przetrwała proby kradzieży przez kilka lat, raz tylko rozbebeszono mi całkowice stacyjkę, ale bezskutecznie.

    Zanim usniecie spokojnie majac takie zabezpiecznie samochodu powiem tak: ford42, to ze zlodzieje nie ukrdali, swiadczy o ich bardzo mizernej wiedzy o samochodach, z takim zabezpieczneim to ja bym samochod uruchomil w jedna (1) minute (choc nigdy tego nie robilem). Nie dajcie sobie zamydlic oczu, takie zabezpiecznie dla zlodziej to pikus, "profesjonalistom " nie zajmie to 20 sekund. To co ja bym polecal to: odciecie pompy paliwa , no i rzecz bardzo trudna do obejscia , ktora da tak misernym zabezpieczeniom racje bytu, to zabeapieczenie przed otwarciem klapy silnika. Uwierzcie jesli tam sie nie dostana to nie maja szans odjechac zabezpieczonym samochodem. Wiadomo, na wszystko jest sposob, ale uwazam ze to baaardo duze utrudnienie dla zlodziei, nieporownywalnie wieksze od odciecia cewki i rozrusznika. Dla bardziej pomyslowych proponuje generator na sygnal z czujnika Air Flow , mowie wam jak podacie tam fale 5V oczestotliwosci 1Hz samochodem nie da sie jechac, wspaniale udaje to uszkodzenie samochodu:)
    Pozdrawiam,
    Grzes
  • #16
    benekxy
    Poziom 11  
    a mozna prosic schemat ideowy i wzor plytki ?????? benekxy(malpa)poczta.onet.pl
  • #17
    wmgrd
    Poziom 10  
    Nie chce mowic nic zlego. Ale jesli zgasnie ci silnik na przejezdzie kolejowym (takie rzeczy czasem sie zdarzaja, a przezorny zawsze ubezpieczony). I samochod nie chce zapalic, to wrzucasz jedynke i krecisz na rozruszniku, a tu pac i sie wlacza zabezbieczenie. A ze jestes zdenerwowany, bo pociag juz niedaleko, zapominasz o wszystkim. O katastrofe nie trudno.
    Ale rozwiazanie na pewno dobre.
    Pozd
  • #18
    pol48
    Poziom 12  
    wmgrd napisał:
    Nie chce mowic nic zlego. Ale jesli zgasnie ci silnik na przejezdzie kolejowym (takie rzeczy czasem się zdarzaja, a przezorny zawsze ubezpieczony). I samochod nie chce zapalic, to wrzucasz jedynke i krecisz na rozruszniku, a tu pac i się wlacza zabezbieczenie. A ze jestes zdenerwowany, bo pociag juz niedaleko, zapominasz o wszystkim. O katastrofe nie trudno.
    Ale rozwiazanie na pewno dobre.
    Pozd



    No co mogę ci na to odpowiedzieć jedynie chyba to że byłby to przypadek chyba 1 do 10000000000.Można również powiedzieć:Po co zrobili samochod kiedy nieoczekiwanie rozkraczy się na przejeżdzie kolejowym!
  • #19
    MarQs11
    Poziom 19  
    Radeon 24 napisał:
    (...) Mam jeszcze jeden sposob na zabezpieczenie auta. Jest jeszcze bardziej niezawodny, nie pociaga za soba zadnych, nawet najmniejszych nakladow finansowych (no, chyba ze po drodze cos się popsuje :lol: ).


    Wyjecie akumulatora ?? :D
  • #20
    caro
    Poziom 12  
    Od kiedy wymyślono lawety to i wyjęcie akumulatora nic nie pomoże.
  • #21
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników
    Bardzo mi się podoba 8O ten wzmacniacz czujnika dotykowego na BD136 (to chyba z braku innych tranzystorów) do tego bez jakiegokolwiek opornika w bazie T2 (niby mały prądzik w bazie T1 ale zawsze co opornik to opornik).
    Jeżeli trafimy na dwa złośliwe tranzystory ze wzmocnieniem 40 to przy suchych palcach możemy się zdziwić jak nam silnik odpali.

    A jak dwa zze wzmocnieniem 160 to jesienią zdziwimy się, że ktoś odjechał naszym wozem

    Dziwne, że nie blokuje się przy wilgoci (kondensacja) a włącza się na suchy palec.

    To włączanie LED-y i następnych tranzystorów stykami przekaźnika też jest oryginalne

    Po co tranzystor T4 jak PK2 można włączyć do masy i zasilić go bezpośrednio ze styków PK1 (jeden element mniej do popsucia).

    I ten piękny opornik R7 33 omy do bazy T5 gdy przedtem jest rezystor kolektorowy R5 o wartości 15 kilo. Ten tranzystor T3 to ma ledwo co 0.8V na kolektorze w stanie wyłączonym.

    Wiem, czepiam się !
  • #22
    PiotrT
    Poziom 18  
    Czy mógłby ktoś wysłać wzór płytki drukowanej na adres: piotr.tr(malpa)elektroda.net ?
  • #23
    endriu27
    Poziom 13  
    Poproszę o schemat ideowy.

    Zgóry dzięki.

    andrzej_monika(malpa)op.pl
  • #24
    maverik_1
    Poziom 11  
    Czy to zabezpieczenie można zastosować do silnika diesla i co w takim silniku można odciąć oprócz rozrusznika.
    Proszę o przesłanie wzoru płytek i schematu ideowego z wartościami poszczególnych elementów maverik_1(malpa)go2.pl
  • #25
    Wodniczek
    Poziom 14  
    może ktoś mi przesłać schemat płytki drukowanej wodnik600(malpa)wp.pl
  • #26
    staszekk7
    Poziom 18  
    A przy silniku disla można odciąć dopływ paliwa do pompy wtryskowej
  • #27
    maverik_1
    Poziom 11  
    Odcięcie dopływu paliwa przy pompie jest popularne a coś mniej znanego
  • #28
    maverik_1
    Poziom 11  
    gmp napisał:
    Dla bardziej pomyslowych proponuje generator na sygnal z czujnika Air Flow , mowie wam jak podacie tam fale 5V oczestotliwosci 1Hz samochodem nie da się jechac, wspaniale udaje to uszkodzenie samochodu:)


    wiadomość dla gmp

    Czy możesz przesłać schemacik z wartościami poszczególnych elementów i wzór płytki drukowanej (jestem początkującym elektronikiem - hobby)? maverik_1(malpa)go2.pl
  • #29
    semisok
    Poziom 2  
    Czy mógłbym prosić o schemat takiego zabezpieczenia?
    z góry wielkie dzięki

    Dodano po 4 [minuty]:

    czy mógłbym prosić o schemat takiego zabezpiecznia.
    z góry wielkie dzięki
    mój mail: semisok(malpa)wp.pl
  • #30
    mirekq
    Poziom 17  
    Mam jeszcze jeden pomysł można zrobić prosty układ na podczerwień włącz/wyłącz, dla dodatkowego zabezpieczenia można szeregowo z diodą odbiorczą wpiąc wspomniane już wcześniej złącze i schować gdzieś. Wtedy musielibyśmy wziąść do samochodu włożyć wtyk i uruchomić układ pilotem. Tylko mam jeden problem gdzie to wpiąć w dieslu? i jakiej wartośći przekaźnik. Jakie są prądy rozrusznika w dieslu?