Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sonda lambda siena 1.4 rezystancja wewnętrzna sondy

comp252 25 Sty 2012 19:47 11848 40
  • #1 25 Sty 2012 19:47
    comp252
    Poziom 14  

    Witajcie.
    Elektroforumiści mam problem z sondą. Na początku myślałem, że nierówna praca jest spowodowana czujnikami temp. jednak na forum doszłem, że jest w normie. Sprawdziłem sondę zaczęłem od parametrów może dziwne ale oporu. Sugeroweałem się danymi Zembowicza wartość grzały w normie natomiast podane było też iż sonda przy temp 20 st. C powinna mieć bodajrze 3kohm u mnie brakło miernika, który ma zakres 2Mohm. Nawet nie zastanawiając się kupiłem uniwersalną Magneti Marelli stara Bosch już ma 14 lat i 200 kkm naprowadziło mnie na myśl, że już jest to szrot. Jeżdzę na gazie gen. I więc przy gazie może jej nawet wcale nie być. Jednak czasmi jeżdże na benzynie a zawsze na zimnym silniku i lubię jak jest wszystko OK. Okazuje się, że jast tak samo na nowej jakby była nieskończoność lub warość większa od 2Mohm. Pomiar napięciowy już na nowej daje prawie 1V i jest wyświetlany jako wartość stała bez skoków. Zwiększenie obrotów powoduje obniżenie napięcia i tak przy około 4 tys spada prawie do 0V. Program diagnostyczny podaje błąd lambdy jaki i na staraj tak i na nowej jednak nie podając przyczyny.

  • Fibaro
  • #2 25 Sty 2012 19:51
    autoas
    Poziom 41  

    comp252 napisał:
    Program diagnostyczny podaje błąd lambdy jaki i na staraj tak i na nowej jednak nie podając przyczyny.

    Nie ma takich programów diagnostycznych

  • Fibaro
  • #3 25 Sty 2012 20:13
    comp252
    Poziom 14  

    uściślam program diagnostyczny ECU. Mierząc przewód masowy z obudową sondy wynika, że jest połączenie a na schemacie Zembowicza obudowa naturalnie do masy a wewnętrzny układ nie powinien łączyć się z obudową tylko powina wyniknąć rezystancja między czarnym a szarym przewodem. Pomiar oczywiście na odpiętej sondzie.

    Dodano po 16 [minuty]:

    sonda na schemacie poniżej oznaczona jako 128

  • #4 25 Sty 2012 20:22
    autoas
    Poziom 41  

    Sondę sprawdza się dedykowanym sprzętem do fiata (lub profesjonalnym uniwersalnym), oscyloskopem, miernikiem analogowym lub dobrym cyfrowym, a jak ktoś kumaty to i "linijką diodową" od biedy...czym ty dysponujesz nie wiem.
    Nie mam książek tego autora, ale myślę, że ci zamącił w głowie na temat sondy
    Teorii na temat sondy jest tyle ile autorów...
    Na forum jest mnóstwo wiedzy ale trzeba umieć skorzystać

  • #5 25 Sty 2012 20:32
    sandamiano
    Poziom 28  

    Nie wzoruj się na książce Zembowicza. Mam fiata ale innego i też tam jest ze sonda od strony czujnika ma mieć rezystancję . Pomierzyłem u siebie rzecz jasna nie było sondę wywaliłem i to samo. A później zaszedłem w głowę jak ma być jakiś opór czy ciągłość obwodu skoro to dwie przestrzenie z powietrzem?Sondę zbadasz (podpięta w obwód i na odpalonym silniku, musisz dostać się końcówką szpilkową multimetru w złącze by dotknąć styku) możesz użyć szpileczek wkłutych od tyłu w podpięte złącze i do nich multimetr. Pomiędzy przewodem czarnym i szarym (najlepiej) lub czarnym a masą samochodu badasz.Ustawiasz na 2000mDCV i przy pracującym silniku napięcie powinno oscylować najlepiej 100-900 mV

  • #6 25 Sty 2012 20:51
    comp252
    Poziom 14  

    Pomiar napięciowy robiłem na podłączonej sondzie tak jak piszesz sandamiano
    (opis pierwszy post) i nie jest tak jak powinno być. Kiedyś do tyłu z 5 lat robiłem tak właśnie na tej Bosch-owskiej i ładnie napięcie się zmieniało a teraz jakieś stałe napięcia są.

  • #7 25 Sty 2012 21:27
    sandamiano
    Poziom 28  

    Sprawdź czy przewody z sondy od kostki przyłączeniowej sody nie mala przerw do złącza sterownika.Żółty do pinu 12 centralki a zielony do 29.Jeśli masz interfejs to poczytaj w necie może Twój sterownik silnika obsługuje program IAW ecu scan. Bo widzę że to jest SPI

  • #8 25 Sty 2012 23:02
    comp252
    Poziom 14  

    Przewody są w porządku. Właśnie programem IAW SCAN 2 robię diagnozę ECU. Jednak Tam pokazuje dziwne parametry sondy współczynnik 0,75 przy zwiększeniu obrotów zwiększa się nawet do 0,90 jednak za chwilę opada do 0,75 napięcie 206 mV i ani drgnie a miernik pokazuje co innego. Jednak program może prawdy nie pokazywać bo nie do końca jest dedykowany do tego sterownika chodź pozostałe parametry wydają się być poprawnie odczytywane przez program. Przerabiałem to w https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=10432942#10432942

  • #9 26 Sty 2012 08:58
    sandamiano
    Poziom 28  

    To raczej jest wina miernika, baterii w nim itp. Sonda wchodzi w pętlę zamknięta po rozgrzaniu? Masz takie pole w programie IAW E-S2

  • Fibaro
  • #10 26 Sty 2012 10:37
    comp252
    Poziom 14  

    Nie ma jest tylko Korekta sondy lambda i jej napięcie. Takie rzeczy są w FiatEcuScan ale niestety nie bierze takich sterowników.

  • #11 26 Sty 2012 15:05
    sandamiano
    Poziom 28  

    IAW ECU SCAN 2 w zakładce parametry posiada pole czy sonda jest w pętli zamkniętej czy nie .

  • #12 26 Sty 2012 15:50
    comp252
    Poziom 14  

    Parametr:
    Sonda lambda w pętli zamkniętej: NIE

  • #13 26 Sty 2012 17:29
    autoas
    Poziom 41  

    Sprawdź czy na wtyku sondy masz napięcie referencyjne z ECU

  • #14 28 Sty 2012 03:20
    comp252
    Poziom 14  

    Po odłączeniu wtyku i wpięciu miernika wskazało kilka V jednak napięcie szybko spadło i później było cały czas 0.04V nawet po wpięciu i ponownym wypięciu wtyczki.

  • #15 30 Sty 2012 22:06
    mr-x
    Poziom 13  

    A nie jest tak ze jak korekta lambdy skacze (a sam pisales ze sie zmienia np. z 0,90 na 0,75) to lambda musi byc w petli zamknietej ? Bo najpierw piszesz ze korekta lambdy Ci sie zmienia, a potem ze sondy NIE masz w zamknietej petli.

    Generalnie walcze z bardzo podobnym problemem (14l/100km w punto 1.2 75), i u mnie sonda nie chce nigdy wejsc w zamknieta i korekta stoi ciagle na 1,00 :
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=10357751#10357751

  • #16 04 Lut 2012 15:22
    comp252
    Poziom 14  

    Piszę tak jak jest. Ostatnio doszedł błąd czujnika położenia wału i czasami po odpaleniu marchewa się świeci przez około pół minuty. Program odczytuje błędy ale nie podaje przyczyny w odróżnieniu od błędu kiedy przełączy się na gaz i wyłącza wtrysk.

  • #17 07 Lut 2012 15:36
    comp252
    Poziom 14  

    Jest jakiś postęp.
    Zważywszy na błąd czujnika położenia wału zacząłem wszystkie kable przepinać łącznie z podwójnym przekaźnikiem.
    Teraz błędu czujnika nie ma (jak na razie) i co nowego doszło? A to, że teraz sonda wchodzi w pętlę zamkniętą i korekta wynosi 1,25 i ciepły sinik pracuje nie równo a wcześniej ciepły pracował płynnie. Przyglądałem się jak to wchodzi przy już ciepłym siniku. Korekta 1 sonda nie jest w pętli zamkniętej silnik pracuje płynnie i kiedy pętla się zamyka korekta powoli rośnie do 1.25 silnik zaczyna nie równo pracować.

  • #18 08 Lut 2012 19:35
    lukidwsk
    Poziom 8  

    Mam to samo jakbys patrzyl na wyniki z mojego samochodu. Też mam siene 1.4.
    Pali mi 14 l/100 a rano jak odpale zimny to silnik przygasa. Wszysko juz wymienilem: sonde, krokowca, termostat i czujnik temperatury. Nie wiem o co chodzi...
    Wynik z iaw scan :

    PARAMETRY:
    Obroty silnika: 947 RPM
    Czas wtrysku: 0,87 ms
    Wyprzedzenie zapłonu: 5,00 °
    Ciśnienie w kolektorze dolotowym: 297 hPa
    Temperatura powietrza: 5 °C
    Temperatura wody: 80 °C
    Kąt otwarcia przepustnicy: 16,91 °
    Napięcie akumulatora: 14,26 V
    Korekta sondy lambda: 1,25
    Napięcie sondy lambda: 206,52 mV
    Pozycja silnika krokowego: 17 kroków
    Wzmocnienie członu całkującego regulacji silnika krokowego: -3
    Wzmocnienie członu proporcjonalnego regulacji silnika krokowego: -26
    Korekta dawki paliwa: 0 kroków
    Korekta autokalibracji: -44
    Korekta autokalibracji z klimatyzacją: 0
    Obroty biegu jałowego: 872 RPM
    Silnik pracuje: TAK
    Sygnały z czujników OK: TAK
    Przepustnica w skrajnej pozycji: TAK
    Sonda lambda w pętli zamkniętej: TAK
    Klimatyzacja włączona: NIE
    Autokalibracja mieszanki OK: TAK
    Zmniejszenie wyprzedzenia zapłonu - s. stukowe: NIE
    Autolakibrajca silnika krokowego OK: TAK
    Bieg włączony: NIE

  • #19 09 Lut 2012 09:16
    sandamiano
    Poziom 28  

    To silnik SPI?Podciśnienie w mapsensorze niskie, wyprzedzenie zapłonu małe ale błędów nie wykazuje więc nie wnikam w to . Jeśli sygnały z czujników są ok to poszukaj usterki w układzie paliwowym - ciśnienie paliwa na wtrysku jakie? Zobacz sam - lambda pokazuje około 0.2 volta czyli ubogą mieszankę paliwowo powietrzną. To napięcie oscyluje 0-1 volt na jałowym biegu silnika?

  • #20 09 Lut 2012 19:17
    lukidwsk
    Poziom 8  

    Cały czas wyrzuca mi błąd sondy lambdy. wszystkie możliwości już przerobiłem. Ostatnio znajomy mi powiedział mi żebym sprawdził czy nie ma nieszczelności w filtrze powietrza bo wtedy sonda wychodzi poza zakres.
    W czasie diagnostyki Wartości min i max:
    Sonda lambda: min 0,76 , max 1,25
    Czujnik podciśnienia: min 185 , max 991
    Wyprzedanie zapłonu : min 0,5 max 45,2

    Moje pytanie czy wartości mieszczą się w normach??? Silnik 178B2.000
    Dzięki za odpowiedz.

  • #21 09 Lut 2012 19:32
    ociz
    Moderator Samochody

    comp252 napisał:
    lubię jak jest wszystko OK

    To dlaczego nieleglnie jeździsz z 1 generacją?
    comp252 napisał:
    czasmi jeżdże na benzynie a zawsze na zimnym silniku

    To i tak zimna sonda nie działa i chodzi w OL.

  • #22 09 Lut 2012 20:03
    fuelinyourblood
    Poziom 35  

    Rezystancja grzałki sondy ma wynosic okolo 15 Ω. Napiecie referencyjne około 0,5 V
    Podczas pracy napiecie grzałki impulsowo 12 - 14 V. Sygnał napieciowy od 0 V do 1 V.



    Sprawdź wszysto i zrób analize spalin.

  • #23 11 Lut 2012 10:47
    wania659
    Poziom 8  

    ja mam fiata cc 0.9 i silnik pracuje dość dziwnie bo brak mu mocy i przygasa po dodaniu gazu..

    gdy odłączyłem mapa i sondę działał idealnie, zrestartowałem komputer i teraz odłączenie nic nie daje..

    mapa podmieniłem już bo miałem gdzieś drugi i nie widzę znacznej zmiany,
    sondę mam od peugeota 306 1.8 gaz+ benzyna, mogę ją dosztukować i podmienić ?

    czy gdzieś indziej szukać usterki?
    badania sondy tak jak w pierwszym poście, napięcie stoi po dodaniu gazu spada, spalanie podniesione, rura wylotowa okopcona na czarno jak w dizlu, spaliny mają ostry zapach taki specyficzny.

  • #24 11 Lut 2012 13:54
    comp252
    Poziom 14  

    A o to moje prametry
    PARAMETRY:
    Obroty silnika: 866 RPM
    Czas wtrysku: 1,71 ms
    Wyprzedzenie zapłonu: 9,50 °
    Ciśnienie w kolektorze dolotowym: 487 hPa
    Temperatura powietrza: 13 °C
    Temperatura wody: 81 °C
    Kąt otwarcia przepustnicy: 19,03 °
    Napięcie akumulatora: 14,07 V
    Korekta sondy lambda: 1,25
    Napięcie sondy lambda: 206,52 mV
    Pozycja silnika krokowego: 42 kroków
    Wzmocnienie członu całkującego regulacji silnika krokowego: 0
    Wzmocnienie członu proporcjonalnego regulacji silnika krokowego: -1
    Korekta dawki paliwa: 0 kroków
    Korekta autokalibracji: 0
    Korekta autokalibracji z klimatyzacją: 0
    Obroty biegu jałowego: 864 RPM
    Korekta obrotów biegu jałowego: 0 RPM
    Offset czasu wtrysku @ STREFA 1: 0 ms
    Offset czasu wtrysku @ STREFA 2: 0 ms
    Offset czasu wtrysku @ STREFA 3: 0 ms
    Offset czasu wtrysku @ STREFA 4: 0 ms
    Offset czasu wtrysku @ STREFA 5: 0 ms
    Offset czasu wtrysku @ STREFA 6: 0 ms
    Offset czasu wtrysku @ JAŁOWY: 0 ms
    Silnik pracuje: TAK
    Sygnały z czujników OK: TAK
    Przepustnica w skrajnej pozycji: TAK
    Sonda lambda w pętli zamkniętej: TAK
    Klimatyzacja włączona: NIE
    Autokalibracja mieszanki OK: TAK
    Zmniejszenie wyprzedzenia zapłonu - s. stukowe: NIE
    Autolakibrajca silnika krokowego OK: TAK
    Bieg włączony: NIE

    BŁĘDY:
    Sonda lambda [P][Z]

    Co do ciśnienia paliwa mam 1,1 bara.

  • #25 11 Lut 2012 14:39
    tzok
    Moderator Samochody

    Na I generacji daruj sobie jakiekolwiek naprawy, bo adaptacje i tak Ci się rozjadą "w kosmos". Przez tą chwilę jak pracuje na benzynie sonda i tak nie działa, a po przejściu na LPG albo jest odcinana albo emulowana albo w ogóle nic się nie dzieje i jej sygnał dalej trafia do ECU (najgorsze co może być). Najlepiej aby była emulowana jej awaria - zwarcie do masy, błąd będzie ale przynajmniej adaptacje nie zostaną ruszone.

    Pamiętaj, że program nie uwzględnia sterownika IAW 1G7SP.71 i parametry nie koniecznie będą poprawnie dekodowane. Napięcie sondy jest nieudokumentowaną funkcją sterownika IAW-18FD i jego odczytem nie ma się co sugerować.

    Z instalacją LPG I generacji w tym aucie nie masz prawa uczciwie zaliczyć badania technicznego...

  • #26 11 Lut 2012 15:27
    ociz
    Moderator Samochody

    comp252 napisał:
    Ciśnienie w kolektorze dolotowym: 487 hPa

    Za wysokie, rozrząd, lewe powietrze lub silnik trup.

  • #27 11 Lut 2012 17:39
    comp252
    Poziom 14  

    tzok napisał:
    Z instalacją LPG I generacji w tym aucie nie masz prawa uczciwie zaliczyć badania technicznego...


    Szczerze nie wiem jak to jest ale już mija 10 lat od istnienia instalacji w tym samochodzie i 150 kkm przejechanych. Ktoś wystawił papiery na to i faktycznie nikt mi nigdy nic nie mówił na przeglądzie o tym tylko żądali papierów a byłem na co najmniej 5 różnych stacjach diagnostycznych.
    Sorki ale pominąłem jeden błąd w IAW SCAN a mianowicie zwarcie do masy wtryskiwacza.
    Więc wynika z tego, że szkoda aby się marnowała nowa sonda. Wymienię z powrotem na starą ta może komuś się przyda.

  • #28 11 Lut 2012 19:22
    sandamiano
    Poziom 28  

    comp252 napisał:

    Sorki ale pominąłem jeden błąd w IAW SCAN a mianowicie zwarcie do masy wtryskiwacza.

    Nie zwracaj na to uwagi . Masz LPG i błąd pojawia się dopiero po przełączeniu na gaz? Na benzynie nie ma błędu?Wykasuj ten błąd i odpal na benzynie. Jak błąd pojawi się dopiero po przejściu na LPG to nie jest to błąd w sensie usterki. Po prostu tak jest przy jeździe na gazie. Emulator wtrysku odcina wtryskiwacz podstawiając opór zastępczy i sterownik silnika odczytuje to jako błąd (zwarcie wtryskiwacza do masy)

  • #29 11 Lut 2012 22:21
    tzok
    Moderator Samochody

    sandamiano napisał:
    Emulator wtrysku odcina wtryskiwacz podstawiając opór zastępczy i sterownik silnika odczytuje to jako błąd (zwarcie wtryskiwacza do masy)
    Bzdura, emulator jest właśnie po to żeby błędu nie było, tu błąd jest z powodu braku emulatora. Sam błąd to zwarcie do masy lub przerwa w obwodzie i w tym przypadku prawdziwa jest ta druga część.

  • #30 12 Lut 2012 09:14
    sandamiano
    Poziom 28  

    Dziwne bo mam LPG II generacji i po przełączeniu na gaz pokazuje się identyczny błąd (wtryskiwacz paliwa - zwarcie do masy, kontrolka MIL zapala się na 2 sekundy i gaśnie). Przy pracy silnika na gazie błąd jest aktywny , po przełączeniu na benzynę przechodzi w status "zapisany". Nie dopatruję się tu bzdury w tym co napisałem.Może być emulator ale należy sprawdzić co podstawia za ten wtryskiwacz. Rezystancję to wiadomo ale jaką? Np 100 omów jak wtryskiwacz (SPI) ma niecałe 2?Przy braku emulatora (przerwie w obwodzie wtryskiwacza) kontrolka awarii systemy wtryskowego świeciłaby się podczas pracy silnika na gazie .I od tego trzeba zacząć czy kontrolka MIL wskazuje awarię

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo