Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automatyczny włącznik świateł mijania. grzeje się tl431

noel200 07 Sie 2012 20:41 5642 11
  • #1 07 Sie 2012 20:41
    noel200
    Poziom 24  

    Witam, wczoraj z racji potrzeby postanowiłem zrobić automatyczny włącznik świateł mijania. Układ miał z założenia załączać przekaźnik po przekroczeniu progowego napięcia zasilania. Poniżej zamieszczam schemat:
    Automatyczny włącznik świateł mijania. grzeje się tl431

    Układ połączyłem do napięcia po stacyjce i udaje on oryginalny włącznik w manetce, ale właściwie to bez znaczenia, bo takie coś można wykorzystać do wielu rzeczy. Tu akurat włącza światła.
    Zaprojektowałem urządzenie z tego co mam, więc jestem świadom tego, że niektóre elementy na pewno nie są odpowiednich wartości, ale co mam z tego buduję.
    Sprawa wygląda następująco: układ działa, załącza przekaźniki po przekroczeniu ok. 13,6V, ale czasami grzeje się TL431. Czasami układ pracuje i wszystko jest zimnie całkowicie i z wyjątkiem cewek, które są delikatnie letnie wszystko jest ok. Czasami jednak TL ma taką temperaturę, że parzy w palec. Nie potrafię znaleźć przyczyny. Czasami zdarza się to gdy kilkakrotnie pod rząd uruchomię samochód, czasami po załączeniu się w kilka sekund rozgrzeje i będą cały czas załączonym stygnie, aż zrobi się zimy.
    Pomóżcie jak możecie i podpowiedzcie jak powinien ten układ być zbudowany z tych elementów bądź podobnych i jak ewentualnie najszybciej przerobić ten by działał bez przyprawiania o podwyższone ciśnienie.
    dzięki i pozdrawiam

    Aha, zamiast pr1 jest rezystor 68ohm.

    0 11
  • Pomocny post
    #2 07 Sie 2012 21:04
    Dar.El
    Poziom 40  

    Wstaw rezystor 2k2 między anodę TL431 a bazę tranzystora.

    0
  • #3 07 Sie 2012 21:05
    black.jack98
    Poziom 17  

    Witam. Wstaw rezystor w obwodzie tl431 a bazą tranzystora. Brak ograniczenia prądowego. Im wyższe napięcie tym większy prąd płynie przez TL i złącze tranzystora baza-emiter.

    Dodano po 1 [minuty]:

    O, moderator był szybszy. Brawo.

    0
  • #4 07 Sie 2012 21:13
    noel200
    Poziom 24  

    O widzicie jakie proste. Tak czułem że to może być to. Jutro to zrobię i poinformuję o efektach.
    Ale tak ogólnie to można z tym jeździć nie bojąc się o pożar? Nie ma tam jakiś rażących błędów, które mogą skutkować kłębami dymu?

    0
  • #5 07 Sie 2012 21:34
    black.jack98
    Poziom 17  

    Nie licząc uwalonego TL-a i tranzystora, co może skutkować załączonym na stałe przekaźnikiem.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Układ fajny i dobry pomysł dla zapominalskich.

    0
  • #6 07 Sie 2012 21:47
    noel200
    Poziom 24  

    Aha, czyli po dodaniu rezystora na bazie mam nadzieję, że będzie działać.

    0
  • #7 07 Sie 2012 23:37
    kybernetes
    Poziom 39  

    A czy zwykła dioda zenera w bazie tranzystora by nie wystarczyła?

    0
  • #8 08 Sie 2012 05:56
    noel200
    Poziom 24  

    Na odpowiednie napięcie oczywiście, że tak. Kiedyś taki włącznik zrobiłem i działa po dziś dzień. Ale nie dysponuję aktualnie odpowiednimi diodami.

    -1
  • #9 08 Sie 2012 08:48
    kybernetes
    Poziom 39  

    Napięcie dla diody można dostosować dzielnikiem:

    Automatyczny włącznik świateł mijania. grzeje się tl431

    1
  • #10 08 Sie 2012 09:31
    noel200
    Poziom 24  

    No przecież, jakie to proste. Praktycznie nic do psucia, minimum elementów i do tego elegancko.
    W dodatku mam akurat bc517, więc potencjometr też wytrzyma, do tego jeszcze oczywiście rezystor w szereg z bazą i na przekaźniku podtrzymanie:)
    Że ja na to wcześniej nie wpadłem, bardzo fajny układ kybernetes

    0
  • #11 08 Sie 2012 11:47
    Marian B
    Poziom 35  

    Poco komplikować sprawdzone proste rozwiązania. Proszę prześledzić ten wątek:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic677898.html
    Do automatycznego włączania świateł w samochodzie nie potreba żadnej elektroniki, można to zrobić z wykorzystaniem tylko przekażnika(przekażników), z zachowaniem funkcji odłączania w czasie rozruchu. Im prostszy układ, tym bardziej niezawodny, poprostu wyeliminowana możliwość awarii delikatnej elektroniki.

    0
  • #12 08 Sie 2012 11:59
    noel200
    Poziom 24  

    Wątek podany cały przeczytałem wcześniej. Kiedyś w starym samochodzie tak miałem zrobione.
    Ja swój układ podłączam jedynie pod jeden przewód do manetki od świateł, masę i stacyjkę. Konkretnie pod przewód gdzie napięcie jest po zapłonie.
    Fakt, że napięcie zanika w trakcie pracy rozrusznika załatwia nam sprawę świateł w trakcie odpalana, ale powoduje, że przy wyłączonym silniku, na zapłonie światła świecą.
    A ja akurat mam taki kaprys, żeby nie świeciły. Być może niektórym to nie przeszkadza.
    Kolejne rozwiązanie skuteczne i proste, a co za tym idzie bardzo bezawaryjne to podpięcie się pod kontrolkę od ładowania/ciśnienia oleju w układzie smarowania silnika.
    Ale konieczne jest w 90% rozebranie i wyjęcie deski rozdzielczej, a i tak nie mamy gwarancji, czy tak prosto się podepniemy, bo transmisja z deską może być po can na przykład.
    A tak w ciągu kilku minut zdjąłem tylko osłonę koła kierownicy minimalizując ryzyko połamanych zatrzasków.


    Ok, dodanie rezystora 2,2k na bramce tranzystora rozwiązało problem. Układ działa, przetestowałem jak mogłem i nic się nie grzeje.
    Dziękuje wszystkim za pomoc. Idę go zakładać :)


    Witam ponownie. Dziś zrobiłem kolejny układ dokładnie w takim samym celu.
    Ten jednak założyłem sobie do samochodu, bo ten poprzedni był dla taty bo zmienił samochód, a mój zrobiony był na prowizorkę i działał, ale nie miał podtrzymania i się czasem np. w korku światły gasły na kilka sekund jak się wentylatory na chłodnicy załączyły.
    Układ oczywiście zrobiłem z tego co mam. W związku z tym na płytce znalazły się przekaźniki na 5V, potencjometr ustalający napięcie załączenia 2,2k i same 3,3k rezystory. Do tego diody prostownicze 1n4007, tranzystor darlingtona bc517 i stabilizator 7805 by przekaźniki nie zamieniły się w niekształtne formy z plastiku i miedzi. Poniżej schemat:
    Automatyczny włącznik świateł mijania. grzeje się tl431

    Oczywiście świadom tego że na stabilizatorze musi się odłożyć ponad 1W w postaci ciepła założyłem na niego radiator smarując pastą termoprzewodzącą. Obliczenia wykazały temp. złącza poniżej 85*C i niecałe 80 temp. radiatora.
    Testy wypadły pomyślnie, napięcie ustaliłem na 13,5V, radiator metodą "palcową" ma ok 60-70*C, więc się wszytko zgadza. Układ założony już i spełnia swoje zadanie, więc jak ktoś chce to może to sobie składać, bądź ten poprzedni.
    Pozdrawiam wszystkich i jeszcze raz dziękuję za pomoc.

    0