Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automatyczne włączanie świateł mijania i drogowych.

Marian B 26 Sty 2007 14:03 152075 162
  • Automatyczne włączanie świateł mijania i drogowych.


    Jest to artykulik opublikowany w „Radioelektroniku” nr. 04/2002, a że jest to artykuł mojego autorstwa, mogę go chyba bezkarnie umieścić na Elektrodzie. Z pewnością komuś się przyda. Układ jest bardzo prosty. W moim przypadku są zastosowane dwa przekażniki, ale równie dobrze można zrobić na jednym. Układ bardzo dobrze nadaje się do tych samochodów, gdzie jest automatyczne odłączanie zbędnych odbiorników w czasie rozruchu. Opis dotyczy Octavii, ale przez analogię, można zastosować w innych samochodach.


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Relpol
  • #2 28 Sty 2007 14:51
    treborrrrr
    Poziom 18  

    Ciekawe ciekawe ale załącznik który dodałeś nic nie wnisi.... Wyslij go ponownie. Jestem ciekaw rozwiązania.

  • #4 28 Sty 2007 23:01
    oloolo
    Poziom 24  

    To jest pełny schemat dlaczego nic nie wnosi ? rozwiązanie standardowo stosowane a amerykańskich wersjach motocykli w ktorych oswietlenia nie da sie wyłączyć , po prostu przekażnik podłączony do cewki rozrusznika ktory podczas uruchamiania silnika odłącza na chwile oswietlenie moto :)

  • #5 11 Lut 2007 11:28
    Marian B
    Poziom 35  

    Alternatywa dla samochodów nie wyposażonych w automatyczne odłączanie zbędnych odbiorników w czasie rozruchu. Schemat "b" pozwala na zmniejszenie liczby przewodów. Dioda zapobiega wzbudzaniu się układu ("hazard"), gdy wyłącznik jest w pozycji "lato/dzień".

  • Relpol
  • #6 19 Lut 2007 20:55
    master_ms1234
    Poziom 12  

    WItam

    panowie potrzebuje układu, a najlepiej bardzo prostego, aby rozłączał mi diode na pare sekund po doprowadzeniu prądu np.: po włączeniu prądu do układu dioda (żarówka) gaśnie po 7 sekundach. chodzi mi o to by działało przy 12V.

    Da się coś takiego zrobić tanim kosztem w warunkach domowych?

    z góry dzięki za odpowiedzi.

  • #7 22 Lut 2007 16:25
    zybex
    Pomocny dla użytkowników

    W związku z tym, ze wkrótce bedziemy jeździć przez cały rok z włączonymi światłami mijania, ten przełącznik jest chyba zbędny. Mam pytanie do autora tematu, jak to zrobić najprościej (jak najmniejsza ingerencja) w VW Polo?

  • #8 23 Lut 2007 00:57
    Marian B
    Poziom 35  

    Poprostu trzeba wymontować przełącznik świateł, i omomierzem zbadać które styki są łączone w poszczególnych pozycjach. Nie znam przełącznika stosowanego w VW Polo, przypuszczam, że jest taki sam, jak we wszystkich VW, a więc i w Skodzie Octavii. W artykule jest dokładny opis styków tego przełącznika.
    Zastosowałem dwa przekażniki ze względu na to, że podświetlenie wskażników, oraz światła pozycyjne, lewe i prawe, w tym przełączniku są łączone oddzielnymi stykami, i jednym przekażnikiem nie można zrobić wszystkich połączeń, bo zbyt mało styków.
    Z przełącznika "lato-zima" nie warto rezygnować ze względów serwisowych. Casami trzeba cóś zrobić w samochodzie przy włączonym zapłonie, a światła wtedy nie zawsze są potrzebne.

  • #9 13 Kwi 2007 17:02
    darek_ll
    Poziom 1  

    Czy taki układ działał będzie w Oplu Vektra 2 ??

  • #11 14 Kwi 2007 19:24
    marek216

    Poziom 43  
  • #12 16 Kwi 2007 19:31
    BOLO300
    Poziom 16  

    Witam, proponuje inne rozwiązanie automatycznego włącznika świateł. Jak widać w załączonym zdjęciu układ jest prosty i łatwy w wykonaniu. Układ załączy światła dopiero gdy napięcie wzrośnie do 13,8V. Polecam wykonanie dubla fabrycznego włącznika świateł, jak proponują to w artykule z pierwszego postu. Zrobiłem to u siebie w Skodzie Fabia i działa bez zarzutu. Dodam tylko, że zamiast przekaźnika cztery stykowego zastosowałem jedno stykowy i rozdzieliłem to diodami typu P600M (1000V/6A). Proszę o komentarze, pozdrawiam Bogdan.

  • #13 16 Kwi 2007 20:26
    treborrrrr
    Poziom 18  

    Całkiem fajny pomysł i bardzo oryginalny. Jak zawsze jest jedno ale: co jeśli alternator przestanie działać a będziesz jechał w nocy, lub jeśli popsuje się regulator napięcia i będzie 12,5 lub w ogóle bez doładowywania? Ewentualnie jeśli uszkodzą się jakoś tranzystory... Problem można prosto rozwiązać dodając równolegle z układem przełącznik, który w razie awarii będzie włączany ręcznie. Do tego nie wiem czemu równolegle z cewką stycznika nie ma diody zabezpieczającej? Pozdrawiam-Robert

  • #14 16 Kwi 2007 21:04
    BOLO300
    Poziom 16  

    Witam, po zadziałaniu układu podtrzymanie cewki realizowane jest przez jeden z styków pk i układ załączający nie ma znaczenia. Światła świecą się do wyłączenia zapłonu, a o diodzie zabezpieczającej faktycznie zapomniałem narysować. Podtrzymanie wykonane jest na styku, dlatego, że cewka przekaźnika charakteryzuje się znaczną tolerancją na spadek napięcia. Bez tego podtrzymania światła gasły na wolnych obrotach w momencie włączenia dmuchawy czy ogrzewania tylnej szyby. Dodatkowy włącznik jest zbędny ze względu na to, że fabryczny włącznik działa w dalszym ciągu. Pozdrawiam Bogdan.

  • #15 16 Kwi 2007 21:16
    treborrrrr
    Poziom 18  

    No to wszystko jasne. Układów do tych przeklętych świateł jest pełno, ale ten uważam za najlepszy z tego powodu że jest prosty, bez obsługowy i.... fajny. Pozdrawiam. Dzieki za koncepcje |:)

  • #16 18 Kwi 2007 16:11
    tzok
    Moderator Samochody

    Co prawda mnie problem nie dotyczy, bo mam FIATa, ale chciałbym zwrócić uwagę, że wiele publikowanych tu schematów (nie dotyczy 2 pierwszych) jest niezgodna z prawem - otóż musi istnieć możliwość włączenia świateł postojowych przy wyłączonym zapłonie i wyjętym kluczyku ze stacyjki.

    Tak więc rację bytu mają tylko automatyczne włączniki świateł a nie automatyczne wyłączniki - odcinanie zasilania na wyłączniku świateł po wyłączeniu zapłonu jest nie do zaakceptowania.

  • #18 18 Kwi 2007 21:13
    swinger3
    Poziom 16  

    Ja zmontowałem ten układzik i mam mały problemik jak zamontuje diodę zenera12V to po podłączeniu do akumulatora zaraz załącza przekaźnik natomiast jak zmienię na 13V to dopiero jak przygazuję to wtedy załącza się przekaźnik ,jak to wyregulować .?

  • #19 18 Kwi 2007 21:19
    BOLO300
    Poziom 16  

    Witam, jeśli masz na myśli mój układ, jest to automatyczny włącznik świateł. Do przedstawionego układu trzeba dołożyć przekaźniki wykonawcze, które przejmą załączanie prądowe świateł mijania i pozycji (to do kolegi Tzok). Dioda zenera powinna być złożona z dwóch diod 8,2V i 5,6 co daje 13,8. Napięcie diody jest takie , dlatego , że dobrze naładowany akumulator ma 13,4V więc układ z dioda 13V i mniejszą zadziała jeszcze przed rozpoczęciem ładowania. Przygazowanie powoduje , że alternator zaczyna ładować i wtedy przekaźnik załączy, jest to prawidłowe działanie układu. Zasilanie układu podłączamy do (+) po stacyjce. Pozdrawiam Bogdan.

  • #20 19 Kwi 2007 14:37
    panjabi-mc
    Poziom 12  

    Witam
    uważam ze jest to zdecydowanie najlepszy pomysł , oczywiscie wątek wlaczenie swiateł postojowych rozwiazany tez bo to uklad dublujacy czyli moze załaczyc swiatla jesli wylacznik swiatel jest w pozycji 0
    mam kiepski monitor i niewidze jakich tranzystorów tutaj użyć , w miejsce zenera na schemacie 12v włączyć szeregowo te dwie sumaryczne wartosci zenera 8,2 i 5,6 a ta druga to zwykla 1n4148??

    Pozdrawiam

  • #21 19 Kwi 2007 17:28
    swinger3
    Poziom 16  

    Można by jeszcze pójść na łatwiznę i podłączyć przekaźnik pod kontrolkę ładowania zastanawiam się tylko czy nie cierpiał by w tedy regulator alternatora.

  • #22 19 Kwi 2007 18:05
    treborrrrr
    Poziom 18  

    Trochę by cierpiał. szczególnie przy odbijaniu przekaźnika bez diody zabezpieczającej ale jej zastosowanie wraz z tranzystorem który by tym przekaźnikiem sterował było by ok.

  • #23 19 Kwi 2007 19:32
    swinger3
    Poziom 16  

    Właśnie myślałem o czymś takim jak tranzystor sterowany masą bo tak przeważnie sterowane są kontrolki ładowania ,ma kolega jakiś pomysł z tym tranzystorem jak to zmontować taki przekaźnik na bazie tranzystora.

  • #24 20 Kwi 2007 19:05
    BOLO300
    Poziom 16  

    Witam, kład sterowany z kontrolki ładowania działał by tak samo, tylko z tą różnicą, że do mojego układu potrzebne są dwa przewody plus i minus a do sterowanego z kontrolki trzy przewody bo dochodzi plus idący z regulatora no i ładowanie zaczyna sie kilkanaście sekund po zgaszeniu kontrolki. Co do przewodu z regulatora to plus a nie minus pojawia się gdy uruchomimy silnik. Zastosowane tranzystory to BD139 i BC 556 a dioda to 1N4007. Trzeba pamiętać aby do każdej cewki przekaźnika podłączyć taką diodę równolegle.

  • #25 22 Kwi 2007 10:30
    djskate8
    Poziom 19  

    Bolo300 przedstaw dokładniej jak to zrobiłeś w Fabii bo sam mam Fabię i nie wiem jak i gdzie najlepiej to podłączyć.

  • #26 22 Kwi 2007 18:29
    BOLO300
    Poziom 16  

    Witaj djskate8 podaj prywatnego emaila na pw proszę bo zdjęcie jest za duże. Prześlę ci opis i schemat. Pozdrawiam Bogdan.

  • #27 22 Kwi 2007 23:16
    grabber
    Poziom 11  

    Hmmmm... Moze dla tych ktorzy maja podobna kwestie w swoich samochodach sie to przyda: Ja u siebie w Oplu podlaczylem przekaznik pod elektryczne wspomaganie ktore zalacza sie jakies 2 sek po odpaleniu silnika jak i rowniez rozlacza sie 2 sek po zgaszeniu... przekaznik z podwojnymi stykami...odopwiednia podlaczylem pod wlacznik swiatel...i jest super. Swiatla zalaczaja sie po 2 sek po odpaleniu silnika nie obciazajac go...i same wylaczaja po zgaszeniu. W razie potrzeby swiatla moge wlaczyc odrecznie glownym wlacznikiem.

  • #28 23 Kwi 2007 11:37
    alvin
    Poziom 25  

    Witam.
    Wczoraj rozrysowałem bardzo pododny układ do zaproponowanego przez BOLO300, chętnie zastosuję jednak coś prostszego, wykonującego te same funkcje. Samochód Opel Kadett i tu post kolegi "grabber". Nie mogę zaskoczyć o wspomaganie elektryczne czego w tym samochodzie chodzi? Proszę bliżej.

  • #29 23 Kwi 2007 11:58
    tzok
    Moderator Samochody
  • #30 23 Kwi 2007 13:42
    grabber
    Poziom 11  

    No wlasnie...chodzi tu o elektryczne wspomaganie kierownicy...a konkretnie zasilanie wychodzace do silnika wspomagania ktore pojawia sie chwile po uruchomieniu silnika...a ktore pozwala zalaczyc przekaznik... Ja zastosowalem to w Oplu Agili