Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford Focus 1560cm 66kW Diesel '06 - Dwukrotna awaria turbiny.

09 Wrz 2015 18:45 3315 24
  • Poziom 6  
    Witam.
    Jestem kompletnym laikiem, więc proszę wybaczyć terminologie.

    Opiszę sprawę krótko, choć mógłbym złożyć z tego co się do tej pory wydarzyło, nie małą epopeję.

    Grudzień 2014r.:
    Padła turbina. Serwisował go autoryzowany serwis WIKAR Nowy Targ.
    Wymieniona turbina, wszystkie wężyki, silnik płukany. Rachunek na 7700PLN.

    Wrzesień 2015r.:
    Padła turbina. Nie mała radość że na szczęście na gwarancji bo inaczej bankrut.
    Samochód dostarczony do WIKAR Kraków. Diagnostyka potwierdza że turbina.
    Okazuje sie jednak, iz awaria turbiny to usterka wtórna. Powodem były opiłki które produkuje silnik.
    Nie ma gwarancji na turbinę, a proponowane postepowanie przez Forda to wymiana silnika i turbiny. Koszt ok 20 000PLN.
    Samochód warty pewnie z 12 000.

    Zostałem pozostawiony z problemem sam. Nie znam się na tym ale czuje intuicyjnie iż robi się mnie, nie ładnie mówiąc w wała.

    Czy jest tu ktoś, kto mógłby pomóc w tym temacie?
    np:
    Co w silniku może produkować opiłki?
    Dlaczego serwis w Nowym Targu ( grudzień 2014 ), nie wspomniał o opiłkach, od tamtej pory samochód zrobił nie całe 10 000km). Czy w tak krótkim czasie możliwe jest nagromadzenie tak wielkiej masy tych opiłków ( w załączniku zdjęcia ) zrobione przez WIKAR Kraków.

    Nowy zrozpaczony forumowicz.

    PS. A mówili nie naprawiaj w ASO.
  • PCBway
  • Poziom 33  
    Jaki jest przebieg samochodu?
    Wszystko zależy od tego co jest wpisane w historii serwisowej pojazdu, od tego co ktoś wcześniej wpisał zależy czy naprawa powinna zostać uznana za gwarancyjną czy też nie. Ale z pewnością nie ma tam ani słowa o opiłkach w układzie.
    I przede wszystkim na jakim to latało oleju, bo to bardziej jest jeden wielki szlam.
  • Poziom 11  
    Nie wiem jak chcesz to 'rozegrać'.
    Na pewno musisz zdiagnozować skąd te opiłki. I tu masz 2 opcje:
    Albo to zrobisz w dowolnym zakładzie mechanicznym, usuniesz przyczynę, wymienisz turbo i pogodzisz się ze stratą pieniędzy. Z tym, że przy takiej ilości opiłków ratowanie tego silnika może nie mieć sensu.
    Albo w obecności rzeczoznawcy poszukasz przyczyny powstawania opiłków i na podstawie tej opinii będziesz mógł podjąć stosowne kroki, tzn:
    Jeśli to serwis coś zepsuł podczas wymiany turbiny to gwarancja.
    Jeśli to przyczyna nie związana z wcześniejszą usługą serwisową to niestety dodatkowo poniosłeś koszty rzeczoznawcy.

    Dodam, że opcja druga wiąże się również z dłuższym postojem samochodu - bo w takim stanie to na pewno nim jeździć nie można, a procedura z rzeczoznawcą trochę może potrwać.

    PS
    Dodam, że swoje ewentualne roszczenia możesz skierować tylko do ostatniej osoby/warsztatu, która z autem robiła.

    pzdr,
  • Poziom 6  
    PaAn, dziękuję za odpowiedź.
    Od czasu zamieszczenia postu, wiele się dowiedziałem. Mam jeszcze 2 - 3 inne opcje, którymi na razie nie powiniem się dzielić.
    Jeśli będziesz zainteresowany, lub inni użytkownicy, opiszę swoje dalsze kroki.
    Pozdrawiam.
  • PCBway
  • Poziom 21  
    ttt84 napisał:
    Czy w tak krótkim czasie możliwe jest nagromadzenie tak wielkiej masy tych opiłków ( w załączniku zdjęcia ) zrobione przez WIKAR Kraków.


    Przerabiałem ten temat i wiem ze póki co nikt nie wie dlaczego w tych autach siadaja turbiny. W Uk serwisy nie wymieniaja turbin, wymieniają całe silniki.... Osobiscie jestem przekonany o wadzie fabrycznej silnika. Ale niech mi ktos powie co może byc spieprzone? Sam zastanawiam sie dlaczego tak szybko zapycha sie ten filterek "awaryjny", przecież jest on za filtrem głównym oleju. Jeżeli tam przedostały sie opiłki to poszły też na górę silnika..... Problem z filtracją oleju czy cos tak sypie opiłkami ze filtr główny zawala sie przedwczesnie i puszcza opiłki bypasem?
  • Poziom 6  
    @Wielecki

    Turbina padła poprzez brak smarowania.

    Nikt nie sprawdził w serwisie w Nowym Targu, mitycznego już sitka.
    Na pytanie co było przyczyna pierwszej awarii turbiny, odpowiedź: "Nie wiadomo."
    Z mojego punktu widzenia, nie po to jeździ się całe życie do autoryzowanych serwisów, regularnie, jak to mówią "by the book", aby samemu musieć analizować temat i tracić czas. (dla przykładu, ostatni przegląd grudzień 2014 - prawie 1800PLN)
    Jeśli zostawiam takie pieniądze u dilera, oczekuję wartości dodanej, choćby w formie zwykłej fachowej informacji, która pomoże w przyszłości: - turbiny w tych autach najczęściej padają poprzez zatkane sitko filtru doprowadzenia oleju do turbiny.
    Wtedy mechanik mógł pokazać i przestrzec na przyszłość, a nie opowiadać o tym jak bardzo spokojny mogę być bo przecież mam gwarancję. Jeśli zatkane sitko jest najczęstszym powodem awarii turbiny w tym silniku (1,6TDCI do 2008r z sitkiem w turbinie o stałej geometrii - swoja droga bardzo wytrzymałej turbiny) to oczywiste że ta gwarancja nic nie da jeśli usterka się powtórzy.

    Inne serwisy z którymi się kontaktowałem, rekomendują wykonanie dodatkowych testów, przed zamontowaniem nowej turbiny. Aby mieć pewność, iż naprawa jest zasadna. Jak usłyszałem: "wysoce nie wskazane jest leczenie objawów a nie samej choroby". Po co wymieniać turbinę jeśli nie mamy pojęcia dlaczego padła i nie mamy pojęcia za ile "dni/tygodni" znowu padnie.
  • Poziom 43  
    ZObacz w jakim stanie jest filtr oleju.
  • Poziom 6  
    @ Strumień.
    Jeśli będzie w złym stanie - jakie są tego następstwa/konsekwencje?
    Jeśli będzie w dobrym stanie - jakie są tego następstwa/konsekwencje?

    Dodano po 3 [minuty]:

    @ Wszystkich.

    Sprawy na pewno nie zostawię.
    Juz niedługo będę miał bardzo dużo wolnego czasu.
    Z unieruchomieniem auta na kolejne 6 miesięcy pogodziłem się.
    Jeśli ktoś miał podobny problem, lub jeździ takim autem i wydarzy się u niego ta sama historia co u mnie. Chętnie pomogę i podzielę się doświadczeniami.
    Wolałbym uzyskać zwrot kosztów pierwszej naprawy, niż iść dalej.
    Jeśli okaże się to konieczne, już postanowiłem, iż sprawę skończę w Sądzie.

    Pozdrawiam.

    Dodano po 42 [minuty]:

    Ps. Czy jest tu ktoś, kto dobrze zna TSB Dla tego modelu Forda z tym konkretnym silnikiem i turbiną?
  • Poziom 43  
    wielecki napisał:
    Osobiscie jestem przekonany o wadzie fabrycznej silnika

    W Peugeotach nie padają a w Fordach tak, trochę dziwne, prawda?
  • Poziom 19  
    Miałem z kilkoma takimi do czynienia. Zawsze była padnęta KKK. Dziwne, że serwis nie wyjął tego sitka. W zaleceniach serwisowych jest informacja żeby się tego pozbyć. Nic nie wiadomo czy była czyszczona pompa vacum. Tam też gromadzą się opiłki. Po czyszczeniu silnika i przed montażem turbiny powinno się zrobić test wydajności i ewentualnie pomiar ciśnienia oleju na turbinie.
  • Specjalista grupy V.A.G.
  • Poziom 19  
    Fordowski biuletyn serwisowy 46/2008.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Należy rozciąć filtr oleju i sprawdzić co tam w środku jest.
    Zebrać nagar z sitka i porównać z olejem w silniku, sitko może być z innego silnika.
    Oczywiście żeby te ustalenia były miarodajne musi je zrobić osoba z uprawnieniami.
    Na razie nic sam nie ruszaj.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    http://www.turbo-matic.com/pdf/INFORME%20TURB...%20DV6%20PEUGEOT%20CITROEN%20MAZDA%20FORD.pdf

    Citar
    TECHNICAL SERVICE BULLETIN
    reissue No.46/2008
    11 August 2008

    Subject/Concern: Loss of power; Failure of the turbocharger
    Model:
    Focus 2004.75 (07/2004–)
    Assembly Plant: Valencia
    Assembly Plant: Saarlouis
    Engine: 1.6L Duratorq-TDCi (DV) Diesel(06/2003–)
    C-MAX 2003.75 (06/2003–)
    Assembly Plant: Valencia
    Assembly Plant: Saarlouis
    Engine: 1.6L Duratorq-TDCi (DV) Diesel
    Markets: All
    Section: 303-04
    Summary

    Should a customer experiences a loss of power and by following the relevant workshop manual procedure on FordEtis you find a failed turbocharger as the root cause with clear damage to the turbocharger (turbine/compressor wheels damaged or turbo shaft broken), the following procedure needs to be carried out to prevent reoccurrence of the failure.

    cautionCAUTION: It is important to complete each step of this service instruction as directed. Failure to do so may result in misdiagnosis and failure to address the customers concern.

    Parts Required
    Description Finis Code Quantity
    Turbocharger - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel (90 PS) 1 523 337 1
    Turbocharger - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel (110 PS) 1 479 055 1
    Oil supply tube - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel (90 PS) 1 479 840 1
    Oil supply tube - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel (110 PS) 1 479 839 1
    Oil return line - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel (90 PS) 1 483 832 1
    Oil return line - 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel (110 PS) 1 483 831 1
    Turbocharger oil feed pipe banjo bolt with filter 1 450 265 2
    Oil supply tube union copper washer 1 232 215 6
    Oil filter 1 359 941 2
    Oil filter gasket 1 145 944 1
    Oil pick up tube (including oil pick up tube retaining bolts (3 off)) 1 483 825 1
    Seal vacuum pump 1 355 031 2
    Catalytic converter to turbocharger clamp 1 474 828 2
    Exhaust gasket 1 152 194 -
    Gasket oil cooler and filter assembly 1 145 946 1
    Turbocharger outlet pipe (If Required) 1 439 410 1

    Remove, Check And Install Parts:


    Materials
    Name Specification
    Formula E Engine Oil SAE (5W-30) WSS-M2C913-B
    Silicone Sealer
    General Equipment
    Brake cleaner

    Several improvements have been implemented in production to prevent soot in the oil.
    Service Instruction

    Removal


    3. Remove the air cleaner outlet hose.

    * Detach the air cleaner outlet hose.

    * Disconnect the positive crankcase ventilation (PCV) hose quick release coupling.


    4. Remove the brake vacuum pump.

    * Remove and discard the brake vacuum pump seals.

    Vehicles with DPF only



    6. Remove the cooling fan motor and shroud.


    7. Remove the turbocharger.



    8. Remove the oil cooler and filter assembly.

    * Remove the oil filter



    9. Remove the oil supply tube from the cylinder block.

    * Discard the oil supply tube and oil supply tube union copper washers.



    10. Remove the oil pick up tube.

    Check the following removed parts for metallic particles/debris - Examples of failed parts


    1. Check the following removed parts for metallic particles/debris.

    1. Turbocharger oil feed pipe
    heck the following removed parts for metallic particles/debris - Examples of failed parts


    1. Check the following removed parts for metallic particles/debris.

    1. Turbocharger oil feed pipe banjo bolt with filter

    2. Turbocharger oil return line (return line fully opened for clarification)

    3. Oil cooler and filter assembly

    4. Oil pick up tube

    5. Oil filter

    6. Brake vacuum pump

    * If there are any residues of debris (metallic particles) inside the system (see examples of failed parts – please compare with yours), go to next step.



    Install cleaned and new parts


    1. Thoroughly clean the oil cooler and filter assembly at the corresponding engine side with brake cleaner and dry with compressed air.



    2. Install the oil cooler and filter assembly with new gasket and oil filter

    * Torque: 10 Nm

    * Install a new oil return line to the oil cooler and filter assembly



    3. Thoroughly clean the brake vacuum pump with brake cleaner, dry with compressed air and install new seals

    Install a new oil pick up tube

    * Thoroughly clean the oil pan with brake cleaner and dry with compressed air.



    5. Remove the charge air cooler and drain off all the oil and metallic particles that remain inside.


    6. Check the turbocharger outlet pipe for any damages.

    * Especially on vehicles build before 05/2006 (build code 6J) a crack may be visible in the turbocharger outlet pipe. If damaged, install a new turbocharger outlet pipe (see Parts Required).





    7. Visually inspect the following parts for obvious signs of damage, air restriction or contamination:

    * Air cleaner element

    * Air cleaner outlet hose

    * Air cleaner intake hose

    * Thoroughly clean these parts if required.





    * Install a new turbocharger outlet hose



    9. Install a new oil supply tube with a new lower banjo bolt with filter (see Parts Required).

    * Thoroughly clean the upper banjo bolt before installation with brake cleaner and dry with compressed air.

    * Install new oil supply tube union copper washers (see Parts Required).



    10. NOTE: Do not install the oil return line to the turbocharger and the air cleaner outlet hose at this stage.

    To install all remaning parts, reverse the removal procedure.


    11. Fill the engine with engine oil.

    Measure the volume of oil flow after the installation of the new parts





    1. Install a longer oil return line (locally procured) to the turbocharger and feed into a suitable container (charge air cooler intake pipe removed for clarity).

    * Install the air cleaner outlet hose.

    * Start the engine and let running at idle. After 60 seconds switch off the engine and measure the volume of oil in the container. The quantity of oil collected in 60 seconds of uninterrupted flow should be higher than 0.3 liter.

    1. cautionCAUTION: Ensure that the engine does not run below min. of oil level.
    * Repeat the test 2 or 3 times to confirm the oil flow is correct. If the volume is NOT within specification call the Prior Approval Hotline (depending on market) for further actions. Prior approval MUST be obtained before a further repair is done.


    3. Drive the vehicle (30-40 km).


    Change the engine oil and filter again.
  • Poziom 21  
    No tak, teraz wiem dlaczego potem rachunek 7tys. Tylko że to wcale nie rozwiązuje problemu opiłków czyli dalej nie wiadomo dlaczego filtr oleju nie wyłapuje syfu, czego dowodem jest min. przypadek autora postu.
  • Poziom 43  
    wielecki napisał:
    dlaczego filtr oleju nie wyłapuje syfu

    Odpowiedź jest prosta, zapełnił się i go zassało i boczkiem lub pęknięciem opiłki wędrowały.

    Dodano po 56 [sekundy]:

    Wielokrotnie widuje zassane od przepełnienia syfem filtry w dizlach ale nie do tego stopnia że popuszczają.
  • Poziom 19  
    Na zdjęciach autora tematu śruba jest starego typu z plastikowym sitkiem. Przy naprawie powinna być zastosowana nowsza wersja. Nowsze wersje śruby mają większe otwory i sitko z metalu. Jednak zakłady zajmujące się regeneracją, zalecają wydłubać to sitko (mechanik z serwisu citroena z którym rozmawiałem też przyznał, ze lepiej sitko wyjąć) wtedy nie będzie problemu z uzyskaniem minimalnej wydajności. W tym silniku turbina stanowi najsłabsze ogniwo układu smarowania.
    Link do zaleceń montażowych zawierający kilka fotografii:
    turbopower
  • Poziom 21  
    Dla mnie już wszystko jasne dzieki invisibleman-owi i jego linkowi. Powodem problemów min. z turbiną jak ładnie przedstawiono w tym studium są powstające/krystalizujące się z oleju na skutek wysokiej temperatury :?: cząsteczki sadzy/wegla. Tylko pytanie dlaczego one powstają tak szybko w tych silnikach? Nigdy nie widziałem tak zaje...go silnika, jak ten na fotkach. W normalnym silniku trzeba by chyba było zrobić ze 100tys km bez wymiany oleju zeby tak zawalic kanały olejowe, a tu dzieje się to pomimo normalnych wymian i stosowania zalecanych olejów. Odpowiedż jaka mi przychodzi do głowy to wystepowanie w silniku obszarów o niedopuszczalnie wysokiej temperaturze powodujacej palenie oleju. Schemat jest taki wg. mnie: czasteczki wegla zawalaja kanały i filtry, pierwsze pada turbo, klient wymienia turbinę i rurki czysci co moze ale jak potwierdzają wtym opracowaniu nawet po dwukrotnym profesjonalnym płukaniu nie da sie wyczyścić wszystkich kanałów, wiec nowa turbina jeszcze chodzi ale inne elementy już moga nie być odpowiednio smarowane i produkują opiłki.... Pewnie problem dotyka tych silników w różnym stopniu ale dla mnie ogólnie jest on spartolony.
  • Poziom 6  
    Witam, wychodzi więc na to, iż gdyby postąpiono zgodnie z TSB i przeprowadzono ostatnie kroki z instrukcji, czyli test przepływu na turbinie, mechanik miałby świadomość załadowanego nagarem silnika i nie zamontowałby turbiny.

    Niedługo opisze kolejne kroki.

    Dziękuję.
  • Poziom 21  
    Test przepływu/cisnienia był pewnie Ok bo wymienili rurki etc i na pewno go robili. Sek w tym że reszta magistrali olejowej była tak zawalona "brudem" ze w krótkim czasie zablokowała filtr, ten puscił nie filtrowany olej do góry, bypasem...
    Wg. mnie powinienes sie domagac od serwisu naprawy szkody na podstawie niewywyazania sie z umowy. Serwis (zapewne wiedział o tych przypadłosciach) podjał sie naprawy, zaryzykował. Nie udało sie i ponosi za to odpowiedzialnośc. Chyba że w zleceniu było jasno powiedziane że klient ponosi odpowiedzialność za nieudana operacje lub klent zlecił wymiane turbiny a nie naprawe auta. Serwis oczywiście bedzie argumentował ze jak robili wszystko było OK a skrzaniło sie potem...
  • Poziom 6  
    wielecki napisał:
    Test przepływu/cisnienia był pewnie Ok bo wymienili rurki etc i na pewno go robili. Sek w tym że reszta magistrali olejowej była tak zawalona "brudem" ze w krótkim czasie zablokowała filtr, ten puscił nie filtrowany olej do góry, bypasem...
    Wg. mnie powinienes sie domagac od serwisu naprawy szkody na podstawie niewywyazania sie z umowy. Serwis (zapewne wiedział o tych przypadłosciach) podjał sie naprawy, zaryzykował. Nie udało sie i ponosi za to odpowiedzialnośc. Chyba że w zleceniu było jasno powiedziane że klient ponosi odpowiedzialność za nieudana operacje lub klent zlecił wymiane turbiny a nie naprawe auta. Serwis oczywiście bedzie argumentował ze jak robili wszystko było OK a skrzaniło sie potem...


    Według moich ustaleń wspomniany test nie był robiony. Nie wiem na jakiej postawie twierdzi Pan iż "na pewno" był robiony.
    Jesli reszta magistrali była zawalona, FI przewodów pozwężane nagarem, kompresja i dostarczenie smarowania nie wystarczające. Po to TSB zaleca ten krok. Ford wie, iż silniki te pracują na bardzo wysokich temperaturach paląc olej, dlatego TSB brzmi tak a nie inaczej. Ten i kilka innych kroków z TSB nie zostały wykonane.
    Zlecenie jak powiedział mi pracownik Wikara, można bez problemu zmienić, dopisać, sfałszować, nic nie stoi na przeszkodzie, jest to wewnętrzny dokument informacyjny, żadne potwierdzenie działania. Potwierdzeniem dla Klienta jest to za co zapłacił.
    Proszę mi powiedzieć jak można to co zrobili z autem, naprawić teraz skutecznie? Skutecznie tzn, tak aby jeździło dłużej niż kilka tygodni? Jeśli mówi Pan iż jest zawalone brudem, oboje zapewne wiemy, że tego brudu to nie wyciągnie sie tak ot łatwo. Skrystalizowany olej, czyli wspominamy węgiel, to nie jest szlam, to bardzo twarda powłoka. No chyba że wymienią silnik, lecz bardziej opłaca im się zwrócić za pierwotna naprawę, niż ponosić dodatkowo koszt silnika.
  • Poziom 31  
    Nagar olejowy powstaje na głowicy, wystarczy ściągnąć pokrywę i będzie wiadomo czy na niej jest twardy nagar z oleju. Jeżeli na głowicy jest nagar trzeba ściągnąć miskę i sprawdzić sitko od pompy oleju.
  • Poziom 11  
    Co by się nie działo opisz efekty swoich poczynań. Może komuś się przyda.
    A tak patrząc na te zdjęcia, patrząc na przebieg to i tak chyba długo ten silnik dawał rady :)