
Witam wszystkich!
Chciałbym zaprezentować wam swój projekt bezużytecznej maszyny. Nie jest to jednak bezużyteczna maszyna, jaką większość z Was kojarzy. Pudełko jest wyposażone w nie jedno, a 7 przycisków typu toggle switch.
Budowę rozpocząłem od skonstruowania skrzynki o wymiarach 430x120x160mm. Wszystko powstało z heblowanych desek i kantówek.
Następnie zająłem się częścią mechaniczną. Dorwałem się do trzech starych drukarek i po rozebraniu ich wyciągnąłem to co potrzebowałem. Wyciągnąłem prowadnicę razem z "wózkiem". Do prowadnicy oryginalnie przykręcony był silnik DC, a pozycja wózka była odczytywana za pomocą taśmy i enkodera. Miałem problemy z odczytem pozycji wózka, więc zamieniłem silnik DC na silnik krokowy z innej drukarki. Do prawidłowego działania potrzebowałem jeszcze serwomechanizmów. Początkowo chciałem użyć tylko jednego serwa, które by otwierało klapę oraz wyłączało przycisk. Nie zdało to egzamin ze względu na potencjalnie ciężką klapę, oraz niszczyło by ją. Z pomocą znów przyszedł recykling, czyli stara zabawka z której wymontowałem dwa serwa, jedno do ramienia, drugie do otwierania klapy. Do prawidłowego działania potrzebowałem jeszcze stycznika, który by ustawiał pozycję początkową, czyli "0".
Następny etap to elektronika. Całość osadziłem na popularnym AVR, czyli Atmega8. Do sterowania silnikiem na początku wykorzystywałem L293, jednak okazał się być za słaby i się bardzo grzał, więc zastąpiłem go modułem L298, który posiada radiator i wytrzymuje prąd do 2A.
Zasilanie wziąłem ze starego zasilacza ( nie wiem od czego), który posiada 4 żyły - GND, 0V, 5V/2A, 12V/2A. Pasował mi idealnie, bo 5V zasila logikę i serwa, a 12V zasila silnik krokowy.
Program został napisany w środowisku Arduino IDE. Chciałem początkowo napisać wszystko w C w Eclips, ale nie miałem zbytniego doświadczenia, gdyż dopiero się uczę programować AVR w C.
Jeśli chodzi o działanie programu to wygląda to następująco:
Po załączeniu zasilania jest inicjalizacja, czyli wszystkie serwa ustawiają się do pozycji wyjściowej oraz wózek jedzie max do prawej strony, do czasu załączenia stycznika. Po włączeniu któregokolwiek włącznika wózek przesuwa się o odpowiednią krotność odstępu między przyciskami plus dodatkowe poprawki kalibracyjne. Klapa pozostaje otwarta do czasu aż wszystkie przyciski będą włączone. Po wyłączeniu wszystkich ramię chowa się całkowicie i zamyka się klapa. Po odczekaniu kilku pustych pętli programowych wózek cofa się do pozycji startowej. Całość prezentuje film. Jednak został on nakręcony przez ostatecznymi poprawkami i teraz skrzynka pracuje szybciej i sprawniej.
Kilka zdjęć z budowy:






Schemat:

Kod programu:
Code: c
Film prezentujący działanie:
Film z poprawionym i usprawnionym programem:
Cool? Ranking DIY