Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rower elektryczny Victoria system Tranz x 36v nie ma wspomagania

piotrm169 29 Jun 2018 17:01 5706 23
e-mierniki
  • #1
    piotrm169
    Level 9  
    Do dzisiaj było wszystko OK. Jadąc przestało działać wspomaganie, spojrzałem na dysplay nie świeciły obie diody od trybu wspomagania, ani ekonomiczna ani tryb sportowy. Świeciły 4 diody stanu baterii tzn, na full. Mam wrażenie jakby po lekkim włożeniu baterii tzn. jak dotkną tylko te dłuższe styki tzn. + i - diody na wyświetlaczu działają i rower ma wspomaganie i jest OK. Jak włożę baterię głębiej to na wyświetlaczu giną diody od trybu wspomagania i rower nie ma wspomagania. Nie zawsze to się to sprawdza z tym wysunięciem akumulatora ale czasem rower działa OK, i przestaje działać. Nie wiem co jest tego przyczyną, wszystko sprawdzone poskręcane, nie wiem co może to być za usterka, tylko wkładam i wyciągam tą baterię i tak w koło raz wszystko OK. raz nie działa. Może ktoś mi w tej zagadce pomoże. W załączniku wyświetlacz tego roweru.
  • e-mierniki
  • #3
    piotrm169
    Level 9  
    Podłączyłem ładowarkę i zobaczę po zakończeniu ładowania .Dotychczas sprawdzałem po odcięciu ładowania tzn.zielona dioda na ładowarce ,napięcie było 41,8V i tak co ładowanie .Ładuję po przejechaniu 25km przeważnie gasną 2 z czterech diod jak przejadę 50km to mruga ostatnia dioda .Bateria 36v 8ah to wydaje mi się nie zły wynik przy wadze 120kg.Obawiam się ,że to nie to,że mimo świecenia 4 diod doładować baterię.

    Dodano po 1 [godziny] 39 [minuty]:

    Naładowałem baterie full ładowarka rozłączyła jest 41,8V,nic się w sprawie nie zmieniło.Teraz sprawdziłem tak ,do baterii podłączyłem dwa przewody z plusa na plus sterownika i minus na minus sterownika i wspomaganie na 100% działa ,sprawdzone dokładnie po kilkukrotnym podłączeniu.Co jest przyczyną ,że nie ma wspomagania jeżeli tą baterię włożę do końca tzn.załączone są wszystkie cztery styki( piny) dotychczas wszystko było OK.żadnej kolizji itp.?
  • #4
    automobilklub
    Level 17  
    Wszystko wskazuje na uszkodzenie gniazda baterii. Trzeba rozkręcić i sprawdzić czy nie ma zimnych lutów lub pękniętych przewodów. Może przy n-tym włożeniu baterii styki się obluzowały/cofnęły i teraz działa tylko za którymś razem. To samo ze stykami baterii ale to już może być trudniej otworzyć i sprawdzić.
  • #5
    piotrm169
    Level 9  
    To inaczej zapytam,od czego są te dwa pozostałe wtyki baterii,jeżeli bez tych dwóch styków wszystko działa OK? Tzn.zewnętrzne to + i - na których jest napięcie 41,8V a te dwa wewnętrzne jak w załączniku (styki baterii} ?
  • #6
    piotrm169
    Level 9  
    Teraz sprawdzone na 100% ,że to działa OK.tylko przy połączeniu +i - ,te bolce są dłuższe i po włożeniu baterii tylko na te styki jest wszystko OK,jeżeli natomiast wcisnę baterię głębiej gdzie są połączone wszystkie 4 styki rower nie ma wspomagania.Dementuję informację ,że to raz działa raz nie po włożeniu baterii,zawsze jak tylko włożę ,że załączone dwa styki jest wszystko OK.
  • e-mierniki
  • #7
    automobilklub
    Level 17  
    Wygląda na to, że wewnętrzne styki to forma komunikacji między sterownikiem a baterią. W przypadku uszkodzenia którejkolwiek z cel lub awarii samego BMS-a sterownik ogranicza lub calkiem odcina funkcjonalność baterii. Może byc też tak, że styki te informują o temperaturze baterii i w przypadku przegrzania sterownik ogranicza jej wydajność. Proponuję otworzyć obudowę baterii i sprawdzić styki pod kątem uszkodzeń.
  • #8
    piotrm169
    Level 9  
    Nic się nie nagrzewa ani silnik ani bateria ani sterownik wszystko OK.Zrobiłem teraz tak ,rozkręciłem sterownik i dwa wewnętrzne piny schowałem do środka sterownika dokładnie je izolując .Zostały tylko dwa piny zewnętrzne tzn. + i - które łączą się z baterią .Rower śmiga jak przed awarią wszystko OK. tylko mam pytanie czy w ten sposób mogę jeździć i nic się nie stanie ?nie narobię sobie więcej szkody?Zrobiłem teraz po tej przeróbce 20km na razie nic się nie grzeje.
  • #9
    automobilklub
    Level 17  
    A jaki to typ/model sterownika? Może poszukamy jego opisu i w ten sposób dojdziemy do czego te dwa przewody dokładnie służą?
  • #11
    automobilklub
    Level 17  
    Poszperałem trochę i wychodzi na to, że dwa wewnętrzne piny to komunikacja CAN o stanie baterii. Trochę dziwne, że kontroler działa bez ich podłączenia. W każdym razie w baterii prawdopodobnie któreś ogniwo przestało trzymać parametry i jak kontroler ma podłączone piny komunikacyjne - wykrywa to uszkodzenie. Bateria jako całość trzyma napięcie na głównych stykach i jeszcze daje radę pociągnąć rower.

    Druga teoria jest taka, że bateria jest nie oryginalna i sterownik po wykryciu tego przez te dodatkowe piny ogranicza funkcjonalnośc baterii.
  • #12
    piotrm169
    Level 9  
    Bateria oryginalna,wszystko oryginał.Nic nie zmieniane od nowego.
  • #13
    piotrm169
    Level 9  
    Nikt na forum nie może mi powiedzieć co uszkodzone bateria ?czy elektronika roweru?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Czy na wszystkich stykach baterii powinno być napięcie ? Rower elektryczny Victoria system Tranz x 36v nie ma wspomagania
  • #14
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    Najbardziej prawdopodobną przyczyną, zasugerowaną wyżej przez Kolegę automobilklub może być sygnał z BMS.

    Na baterię składa się pakiet ogniw Li-ion połączonych szeregowo. Zwykle łączy się kilka równolegle a potem takie elementy (10 szt) zostają połączone w szereg.

    Gdyby w takim zestawie nie było nadzoru nad szeregowymi składnikami pakietu to podczas obciążenia baterii (jazda ze wspomaganiem) mogłoby dojść do krańcowego rozładowania a nawet do przebiegunowania najsłabszego ogniwa łańcucha.

    Wyszło trochę zawile. :) Ogniwo łańcucha to 4 połączone równolegle ogniwa Li-ion. Określenie zestaw to 10 połączonych szeregowo "czwórek".

    Podobnie przy ładowaniu, najsłabsze ogniwo ładowałoby się najszybciej przekraczając niebezpiecznie napięcie dla ogniwa 4,2V.

    Aby uniknąć takich sytuacji wyposaża się zespół zasilający w układ monitorujący napięcia na poszczególnych ogniwach.
    BMS (Battery Management System) przypuszczalnie wykrył słabe ogniwo łańcucha i stąd informacja dla sterownika blokująca korzystanie z baterii.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Napisałem o 4 połączonych równolegle ogniwach... Nie wiem jak jest w opisywanej przez autora wątku baterii.
    Chcąc opisać zjawisko posłużyłem się akumulatorem ze swojego roweru.
  • #15
    piotrm169
    Level 9  
    To znaczy napięcie na tych stykach baterii wewnętrznych niby od komunikacji powinno wynosić 36,6v na jednym i drugim ,gdy napięcie na stykach zewnętrznych tzn. na + i - wynosi 41,6V tak jak na załączonym powyżej zdjęciu ?

    Dodano po 10 [minuty]:

    Bateria to 36V 8Ah zbudowana z 40 ogniw
  • #16
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    Nie wiadomo jaki sposób komunikacji pomiędzy baterią akumulatorów a kontrolerem napędu wybrał sobie producent. Może to być transmisja szeregowa, może tylko sygnał 0/1.
    By się o tym przekonać należałoby wykonać drobiazgowe badania, a te są utrudnione chociażby z powodu zamkniętej konstrukcji (zwarta obudowa, złącza, silikonowy uszczelniacz).

    Tak czy inaczej na niewiele się to zda.
    Z opisywanych przez Ciebie doświadczeń wynika, że problem leży w zasilaniu i raczej obstawiam tu asymetrię ogniw wykrytą przez BMS.

    Co do podawanych napięć... 41,6V można przyjąć za poprawną wartość. Co prawda zasilacz powinien naładować cały pakiet do 42V. U mnie ładuje do 41,9V.
    Może to rozrzut produkcyjny, może różnice we wskazaniach, a może jeśli dalej snuć teorię spiskową - najsłabszy akumulator już osiągnął pełne napięcie (choć pozostałym jeszcze troszeczkę brakuje) ale BMS odłączył ładowanie.

    Wszystko to tylko domysły niepoparte pomiarami.
  • #17
    piotrm169
    Level 9  
    Na głównych zasilających tzn.plus i minus to rozumiem że wartość 41,8 v można powiedzieć poprawna ale na tych pozostałych dwóch niby komunikacyjnych ta wartość 36,6 V to też prawidłowa?
  • #18
    1965bober
    Level 10  
    nie chce zakladac nowego wątku mam idntyczna baterie (10 ah) z tym że mi sie rozłacza sama z siebie podczas jazdy i po zalaczeniu znów działa co moze byc przyczyna . a czy mozna rozebrac ta beterie nie uszkadzajac obudowy by pomierzyc napiecie na poszczegolnych celach . dzis zmierzyłem napiecie po naladowaniu na zewnetrzynych pinach i pokazuje niecałe 40 V ale jutro załatwię lepszy miernik bo byc moze on fałszuje trochę
  • #19
    piotrm169
    Level 9  
    Baterię rozbierzesz bez problemu masz tu zdjęcie co w środku.Po całkowitym naładowaniu trochę mało ja mam 41,8 V. U mnie całą przyczyną był zawilgocony ten na kierownicy jak on się nazywa włącznik,bo to wszystko zaczęło się po ulewnym deszczu.Teraz osuszyłem i wszystko OK.

    Rower elektryczny Victoria system Tranz x 36v nie ma wspomagania
  • #20
    alonzo-a2
    Level 2  
    Do autora tematu, czy wiesz może jakie są wartości elementów w płytce bms oznaczone jako rt1 i rt2, chodzi mi o te czarne pchełki.
    Mam rower z systemem tranz x z centralnym silnikiem i na wyświetlaczu miga bateria i nie wspomaga, cele pomierzone i w zasadzie równo 4.12v mają, podobno te elementy mogą być odpowiedzialne, ale nie wiem jakie powinny mięć wartości
  • #21
    Maryush
    Level 22  
    Witam,

    regenerowałem taką baterię, przed i po wymianie ogniw we wtyku zasilania nie ma napięcia na żadnej parze styków, ani tej zewnętrznej ani wewnętrznej. Sprawdzając napięcie na zewnętrznej parze styków jego wartość spada szybko do zera. Napięcie pojawia się dopiero po podłączeniu ładowarki, czyli wniosek jest jaki, że ładowarka jakby odblokowuje tą baterię a raczej BMS'a. Zwróciłem też uwagę na to, że BMS jest na 11S a nie na 10S, dwa ostanie przewody od złącza balansera są połączone razem z plusem baterii, pierwszy raz spotkałem się z czymś takim mimo, że z różnymi modułami BMS mam duże doświadczenie. Ponadto BMS ma dwa czujniki temperatury, jeden od ogniw, drugi od samego BMS'a. Czy ktoś wie od czego są dwa styki wewnętrzne w złączu tej baterii i czy przypadkiem ta bateria nie aktywuje się dopiero po podłączeniu do złącza na rowerze?
  • #22
    alonzo-a2
    Level 2  
    jeżeli chodzi o uruchomienie baterii ,to czasem pomaga reset bms, należy zewrzeć dwa pomarańczowe przewody od wtyczki lądowania zachować ostrożność

    Dodano po 3 [minuty]:

    jeżeli chodzi o uruchomienie baterii ,to czasem pomaga reset bms, należy zewrzeć dwa pomarańczowe przewody od wtyczki lądowania zachować ostrożność.
    natomiast dwa wewnętrzne wtyki są od komunikacji ic2 z wyświetlaczem i chyba z silnikiem(mam centralny ,trochę w nim jest towaru)
    W mojej baterii sam bms rozładowywał ogniwa, znajomy elektronik wymieniał podzespoły bms, aktualnie jest w fazie testów
  • #24
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    Co prawda nie pomogę ale mam małą uwagę.
    Zawsze kiedy czytam
    alonzo-a2 wrote:
    należy zewrzeć (...) zachować ostrożność.
    To zawsze nachodzi mnie refleksja, że takie działania w odniesieniu do akumulatora to trochę jak rozbrajanie granatu.

    Często czytają to zupełni laicy, dla których zwarcie np. zielonego z żółtym, czy może czerwonego z zielonym to prawie to samo.

    Trzeba pamiętać, że akumulator nie wybacza pomyłek, wobec czego trzeba działać uważnie i roztropnie.

    Konkludując - dla zachowania bezpieczeństwa warto wyposażyć się w rezystor np. 22Ω i za jego pośrednictwem dokonywać proponowanych zwarć. Można też użyć bezpiecznika np. 1A. Zabezpieczeń nigdy nie za wiele a o pomyłkę łatwo.