Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektrozawór + fibaro switch

04 Mar 2019 08:39 2256 33
  • Poziom 10  
    Hej,

    Mam takie krótkie pytanie dotyczące sterowania elektrozaworem za pomocą fibaro double switch.
    Moduł fibaro to zwykły przekaźnik podłączony do 230V
    specyfikacja: https://manuals.fibaro.com/pl/single-double-switch-2/

    Natomiast elektrozawór to:
    Rain bird 100-hv
    specyfikacja: https://instalhurt.sklep.pl/Elektrozawor-100HV-Rain-Bird-przelotowy-1-GW

    elektrozawór podłączony jest przez zasilacz 24V, o taki:
    https://allegro.pl/oferta/zasilacz-impulsowy-24v-1a-led-stabilizowany-6865885234

    Wszystko działa super, można sterować elektrozaworem, otwiera się, zamyka, ale cewka od elektrozaworu nawet w momencie spoczynku dość mocno się grzeje - to raczej nie jest normalne.
    Zakładam że zastosowałem zły zasilacz, elektrozawór jest pod VAC, a zasilacz chyba VDC mam rację?

    Jaki zasilacz to tej konfiguracji będzie najlepszy? Możecie coś polecić? (docelowo będzie obsługiwać 5 elektrozaworów, ale oczywiście nie będą one włączane jednocześnie nigdy)
  • MetalworkMetalwork

  • Poziom 43  
    alarec napisał:
    Zakładam że zastosowałem zły zasilacz, elektrozawór jest pod VAC, a zasilacz chyba VDC mam rację?

    Owszem, masz rację.
    alarec napisał:
    Jaki zasilacz to tej konfiguracji będzie najlepszy?

    24VAC o wydajności odpowiadającej 5 zaworom czyli 5x0,25A=2,25A. Więc zasilacz(właściwie transformator) 24V o wydajności 3A będzie wystarczający.
  • Poziom 10  
    poprawka 5x0,25A=1,25A
    ale spoczynkowy jest 0.14, więc zakładając że 4 podtrzymuje a jeden aktualnie pracuje to wydaje mi się że 4*0.14 + 0.25 = 0.81A powinno starczyć ?

    ...

    czy moglibyście podesłać jeszcze coś do max 50zł ?

    Proszę nie umieszczać linków do aukcji - charakter tymczasowy linku //kozi966

  • Poziom 43  
    alarec napisał:
    poprawka 5x0,25A=1,25A

    Fakt, jeszcze kawy nie piłem.
    Bierz pod uwagę że to prąd rozruchowy i może być większy - zasilacz dobiera się z zapasem więc 2A będzie ok.
    Zamel odpada.

  • Poziom 43  
    Nie uczyli na fizyce jak obliczać moc urządzenia?
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 10  
    sosarek, nie chodziłem do szkoły, jestem samoukiem. Ale już sobie poradziłem.

    Natomiast zamowilem i podłączyłem to trafo P.M.A i na nim elektrozawor strasznie brzęczy (i to dość głośno).

    Na wyjściu trafa dokładnie 27.8V

    Czyli to jednak też nie będzie pasować?
  • Poziom 10  
    Dodatkowo dla sprawdzenia, od trafa dałem mostek KBL06.
    Brzęczenie ustało, cewka się nie grzeje nadmiernie i zawór się otwiera.
    Wydaje się działać dobrze.

    Czy może tak zostać czy trzeba wzbogacić czymś taki układ? Jakieś kondensatory dodatkowo?
  • Poziom 42  
    A po co dawałeś mostek prostowniczy???
    Przecież wystarczy zasilić cewkę zaworu przez przekaźnik bezpośrednio z transformatora.
    W parametrach cewki zaworu jest wyraźnie napisane 24VAC, czy prąd przemienny ze źródła o napięciu skutecznym 24V.
    Przy napięciu przemiennym przez uzwojenie cewki płynie mniejszy prąd niż przy napięciu wyprostowanym i jeszcze mniejszy niż przy napięciu stałym.
    To są podstawy elektrotechniki...
  • Poziom 10  
    Tzn. Chodzi o to że na samym transormatorze (z trafa bezpośrednio do cewki) zawór strasznie hałasuje.
    Dokładnie to jest taki dźwięk jak na tym filmiku:
    https://youtu.be/In66dttmOs8

    I ja chce to wyeliminować.
    Z mostkiem jest cicho, ale jak teraz słyszę to nie jest prawidłowe zestawienie. Zatem jak pozbyć się tego dźwięku?
  • Poziom 27  
    Mógłby działać przy prądzie stałym, o sile elektromagnesu decydują amperozwoje. Dla prądu znamionowego 0,15-0,25A i oporze 55ohm to zasilacz mógłby mieć ok 12VDC. Może jednak nie działać z powodu konstrukcji rdzenia elektromagnesu (której nie znamy), przy prądzie stałym może się "przyklejać kotwica i zawór może się nie zamykać.
    Tyle teorii... Podłącz ten zawór do instalacji a zapewniam, że pod ciśnieniem nic nie będzie brzęczeć. Dokładnie tych samych zaworów używam i zasilam je z trafa 24VAC i nic nie brzęczy.
    W takich zaworkach elektromagnes bezpośrednio nie steruje "zasuwą" tylko otwiera małą siłą jakąś dyszę, a ciśnienie wody robi całą mechaniczną robotę.
  • Poziom 42  
    Nic nie powinno się spalić przy zasilaniu transformatorem, a może przy innych kombinacjach.
    Próby z suchym zaworem sensu nie mają. To elektrozawór z pilotem, czyli pośredniego działania. Większą część pracy wykonuje woda pod ciśnieniem. Sam elektrozawór(pilot) otwiera tylko malutkie "dziurki" w które ma wpłynąć woda i zrobić resztę pracy, czyli zamknąć lub otworzyć główny przepływ.
    Uważaj na kierunek głównego przepływu. Na korpusie powinna być strzałka informująca w którym kierunku ma płynąć woda. Włączenie odwrotne skutkuje brakiem pracy zaworowej. Przepływ jest cały czas!
  • Poziom 10  
    Rozumie że w przypadku gdy np. wyłączą wode a elektrozawory będą się załączać na np. 30min to również im nic nie grozi?
  • Poziom 42  
    Nie, choć lepiej doczytać dokumentację zaworu czy przypadkiem nie ma w niej jakiegoś kruczka. Typu "do pracy dorywczej" itp itd.
    Normalny zawór powinien móc być włączony 24/7/365.
    Jedynym zagrożeniem jest brudna woda, do której on na 100% nie jest przeznaczony. Dobrze jest dać filtr siatkowy gdzieś przed nim.
  • Poziom 27  
    alarec napisał:
    wg. Mnie chodzi za głośno.
    ..aż sprawdziłem u siebie i okazało się, że moje to łudząco podobne Rain RN 150. Bez ciśnienia jest cisza.
    W chwili obecnej na pewno zasilasz prawidłowo i jak cewka się nie grzeje to używaj.
    Można w dalszym ciągu spekulować o przyczynach, ale jak działa, nie grzeje się i Ci to nie przeszkadza to nie ma sensu. Dla pewności możesz zmierzyć prąd cewki czy mieści się w granicach znamionowego.

    Czy na tym filmiku sterujesz przez Fibaro Switch (czarne coś przed transformatorem)? - on nie jest do obciążeń indukcyjnych.

    Dodano po 16 [minuty]:

    alarec napisał:
    Moduł fibaro to zwykły przekaźnik podłączony do 230V
    to może nie być zwykły przekaźnik a triak.
  • Poziom 42  
    starob napisał:
    może nie być zwykły przekaźnik a triak.

    Też tak uważam. Można to wykluczyć podłączając cewkę zaworu bezpośrednio do tranformatora.
    Inną możliwością jest to, że zawór jest za duży w stosunku do występującego przepływu i wpada w drgania. Takie zawory wymagają odpowiedniego spadku ciśnienia między wejściem a wyjściem aby podtrzymać stan otwarcia.
  • Poziom 10  
    starob napisał:
    Czy na tym filmiku sterujesz przez Fibaro Switch (czarne coś przed transformatorem)? - on nie jest do obciążeń indukcyjnych.

    Fibaro Switch, podłączony do sieci, a z niego do transformatora, więc to chyba prawidłowe podłączenie ? (niżej zamieszczam schemat)

    jack63 napisał:
    Można to wykluczyć podłączając cewkę zaworu bezpośrednio do tranformatora.

    Podłączałem też trafo bezpośrednio do sieci (wykluczając fibaro), sytuacja ta sama.

    jack63 napisał:
    Inną możliwością jest to, że zawór jest za duży w stosunku do występującego przepływu i wpada w drgania. Takie zawory wymagają odpowiedniego spadku ciśnienia między wejściem a wyjściem aby podtrzymać stan otwarcia.

    Podczas otwartego zaworu regulowałem również ciśnieniem - nie miało to wpływu na pracę elektrozaworu / cewki.

    Zamieszczam schemat jak mam to teraz podłączone:
    Elektrozawór + fibaro switch

    A myślicie że z zaworem Hunter 100-PGV będzie tak samo pracowało? Bo takie zamierzam dokupić w najbliższym czasie.
  • Poziom 27  
    Jeśli to prawda, to na filmiku jest jeszcze gorzej - transformator zasilany jest przez ten "przekaźnik" ( ...że to w ogóle działa?!!! :) ) .
    Dlatego zawór jest zasilony nie wiadomo jakim napięciem. Docelowo autor ma problem, żeby to wszystko "pożenić" razem. Przy większej ilości zawór będzie jeden transformator, a każdy zawór musi być sterowany osobnym "prawdziwym" przekaźnikiem. Nie znalazłem nic w ofercie Fibaro, co mogłoby się nadać.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Wyciąg z instrukcji Fibaro
    Podłączone obciążenie i sam Switch 2 mogą zostać uszkodzone, jeśli obciążenie jest niezgodne ze specyfikacją techniczną!

    Przy podłączaniu Switch 2 należy stosować się do następujących zasad:

    Nie podłączaj obciążeń większych od tych zalecanych!
    Nie podłączaj obciążeń innych niż rezystancyjne lub żarowe!

    Ten rysunek styku jest tylko symboliczny. Twoje podłączenie jest całkowicie poprawne, jednak do sterowania "przekaźnik" jest nieodpowiedni.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Być może cewka została już skatowana wcześnie napięciem stałym.
    Opisz coś więcej jak to ma wyglądać w całości docelowo to się coś wymyśli.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Każdy zawór jest odpowiedni jeśli się to prawidłowo zastosuje.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Rozważ zakup Rain Bird ESP-RZXe 6, kompletny sterownik jest w cenie jednego Switcha Fibaro.
    Rozbudowując o WiFi masz możliwość sterowania ze smartfona.
  • Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne
    alarec napisał:
    A myślicie że z zaworem Hunter 100-PGV będzie tak samo pracowało? Bo takie zamierzam dokupić w najbliższym czasie.

    Mam u siebie zrobione nawadnianie na zaworach Hunter 100-PGV (10 sekcji - 10 zaworów), zasilanie AC ze zwykłego transformatora 24V poprzez przekaźniki, steruje tym centrala alarmowa. Od 5 lat działa bezproblemowo, nic nie brzęczy, zawór wydaje jedynie cichutkie kliknięcie w chwili załączenia zasilania.
  • Poziom 10  
    Mam fibaro switch w wersji 1 akurat (https://manuals.fibaro.com/double-relay-switch/), niewiem czy to jest jakaś różnica.
    albo ten ( https://manuals.fibaro.com/content/manuals/pl/FGS-221/FGS-221-PL-A-v1.02.pdf ) nie pamiętam teraz
    Wg. instrukcji jego obciążenie:
    Cytat:
    6,5A (do 1,5kW) na kanał dla obciążenia rezystancyjnego, ale całkowite obciążenie nie może przekraczać 10A

    więc nie jest przekroczone

    starob napisał:
    Opisz coś więcej jak to ma wyglądać w całości docelowo to się coś wymyśli.

    Docelowo maja być 2 jednostki fibaro double switch, które będą sterowały 4rema elektrozaworami (narazie mam 1) - czyli 4 sekcje do podlewania.
    I nic więcej, czyli tylko włącz/wyłącz odpowiedni elektrozawór.

    starob napisał:
    Rozważ zakup Rain Bird ESP-RZXe 6, kompletny sterownik jest w cenie jednego Switcha Fibaro.
    Rozbudowując o WiFi masz możliwość sterowania ze smartfona.

    Sterownik + wifi + czujnik opadów + czujnik wiatru + czujnik temperatury daje kwotę powyżej 1000zł więc to jest dość droga inwestycja.
    Obecnie mam kilka wolnych urządzeń fibaro, w tym switche. Do systemu są już podłączone czujniki temperatury zew/wew, czujnik opadów i wiatromierz na dachu, więc teraz podłączając tylko przekaźniki/triaki fibaro do elektrozaworu nie mam żadnych kosztów. Wystarczy napisać odpowiednie sceny, zależne od temperatury, wilgotności, wiatru, pory dnia i teoretycznie powinno wszystko działać.
  • Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne
    Do każdego zaworu sterowanego przez Fibaro będziesz dawał oddzielny transformator?
  • Poziom 10  
    Nie - jeden dla wszystkich.
    I tak sekcje załączają sie niezależnie po kolei, nigdy nie chodzi więcej niż 1 zawór.
  • Poziom 27  
    alarec napisał:
    Mam fibaro switch w wersji 1 akurat (https://manuals.fibaro.com/double-relay-switch/), niewiem czy to jest jakaś różnica.

    To zmienia postać rzeczy :) Twój pierwszy link wskazywał na coś innego.
    Na tym można będzie sterować zaworami z jednego transformatora.
    Przełącznik posiada bezpotencjałowy styk, więc ze sterowaniem zaworów po 24VAC nie będzie problemu.
    Co do brzęczenia to albo taka jego uroda albo uszkodziłeś cewkę prądem stałym.
  • Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne
    alarec napisał:
    Nie - jeden dla wszystkich.
    I tak sekcje załączają sie niezależnie po kolei, nigdy nie chodzi więcej niż 1 zawór.

    OK, sprawdź tylko czy wyjścia sterujące fibaro są na pewno odizolowane od sieci (bezpotencjałowe). Jeżeli tak jest to powinno to zadziałać.
  • Poziom 10  
    alster1 napisał:
    OK, sprawdź tylko czy wyjścia sterujące fibaro są na pewno odizolowane od sieci (bezpotencjałowe). Jeżeli tak jest to powinno to zadziałać.

    Czy wystarczą jakieś diody + opornik czy sugerujesz jakieś inne rozwiązanie?
  • Poziom 27  
    alarec napisał:
    Czy wystarczą jakieś diody jednokierunowe czy sugerujesz jakieś inne rozwiązanie?

    Nadmiar informacji może być zgubny :)
    Bezpotencjałowy tzn, że nie ma połączenia pomiędzy zaciskami L a IN
    Nie kombinuj i podłącz
    Do fibaro i transformatora tylko LN 230V.
    Do zaworu - 24v z trafa przez zaciski IN-Q1 szeregowo (nie rób mostka pomiędzy L-IN !!!)
    Dla pewności po połączeniu sprawdź neonówką czy nie masz napięcia sieciowego na zaciskach IN,Q1,Q2
    Narysuj schemat jak to zrozumiałeś
  • Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne
    Ten moduł Fibaro ma chyba pomiar zużycia energii odbiornika, czyli te wyjścia tak do końca czyste nie są, ten plan z 24V może się nie udać.