Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaką grzałkę do bojlera 120 litrów?

07 Apr 2019 11:47 15342 22
  • Level 7  
    Witam. Chciałbym zamontować grzałkę na lato do mojego bojlera. Nie wiem jaką moc grzałki potrzebuje i jakiej firmy są najlepsze. Mój bojler posiada 120 litrów i jest nas dwoje w domu. Kąpiemy się pod prysznicem i używamy zmywarki do naczyń.
    Jaką grzałkę do bojlera 120 litrów?IMG_201904...114413.jpg Download (4.27 MB)
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 7  
    A jak kupie 2500w lub 3000w to zaoszczędzę na rachunkach za prąd czy więcej zapłacę? I czy woda będzie sie szybciej nagrzewała?
  • Level 43  
    jejeje00 wrote:
    A jak kupie 2500w lub 3000w to zaoszczędzę na rachunkach za prąd czy więcej zapłacę? I czy woda będzie sie szybciej nagrzewała?

    Woda będzie szybciej nagrzewała się gdy zastosujesz grzałkę większej mocy. Co do rachunków za prąd to teoretycznie nie powinno być różnicy. Rachunki za prąd będą zależały od ilości zużywanej ciepłej wody oraz od skuteczności izolacji termicznej bojlera jak też od izolacji rur między bojlerem a kranami. Rachunki za prąd nie będą zależały od mocy zastosowanej grzałki.
    Wybierając moc grzałki sprawdź do jakiej mocy przewidziana jest instalacja elektryczna zasilająca ten bojler.
  • Level 38  
    DiZMar wrote:
    Wybierając moc grzałki sprawdź do jakiej mocy przewidziana jest instalacja elektryczna zasilająca ten bojler.

    Zakładając, że dla przewodu o przekroju:
    - 1,5mm^2 stosuje się zabezpieczenie nadprądowe 10A to daje nam to maksymalnie 2300W na taki obwód.
    - 2,5mm^2 stosuje się zabezpieczenie nadprądowe 16A to daje nam to maksymalnie 3680W na taki obwód.

    @jejeje00
    W takim układzie wypadałoby, aby bojler miał swój osobny obwód elektryczny, bo jak będziesz go współdzielił z innymi urządzeniami elektrycznymi to może być problem, tym większy im większy pobór energii mają pozostałe urządzenia.
  • Level 36  
    Często daje się bezpieczniki 16A przy przewodach 1,5 mm2, gdyż 10-amperowe powodują to, że często "wysiadają". Pralka automatyczna + lodówka potrafią czasem wysadzić 10-kę. W wielu budynkach instalacje elektryczne są niedostosowane do dzisiejszych obciążeń (a gazowe - zwykle przewymiarowane, gdyż dawniej był gaz miejski o znacznie niższej wartości opałowej niż ziemny).
  • Level 43  
    BUCKS wrote:
    ...

    @jejeje00
    W takim układzie wypadałoby, aby bojler miał swój osobny obwód elektryczny...

    Nie wypadałoby tylko obowiązkowo. Wg przepisów odbiornik mocy 2000W lub wyższej ma posiadać własny obwód zasilający z rozdzielnicy niezależnie od zastosowanego przekroju przewodów i zabezpieczeń.
  • Level 22  
    jejeje00 wrote:
    2500w lub 3000w to zaoszczędzę na rachunkach za prąd czy więcej zapłacę?

    Najmniej zapłacisz rozpalając w piecu.Wiem latem to się nie chce ale to jednak najbardziej ekonomiczne i szybciej nagrzeje bo wężownica ma moc powyżej 4 kW.
  • Level 43  
    FishuPro wrote:
    ...
    Najmniej zapłacisz rozpalając w piecu...

    Do tego jako opał stosując palne śmieci :sm31: :shii: :sm31:
  • Level 22  
    DiZMar wrote:
    Do tego jako opał stosując palne śmieci

    Nie,wystarczy drewno.
  • Level 43  
    FishuPro wrote:
    DiZMar wrote:
    Do tego jako opał stosując palne śmieci

    Nie,wystarczy drewno.

    Drewno jednak coś kosztuje a śmieci trzeba jeszcze segregować i wrzucać do odpowiedniego pojemnika. W piecu spali się bez segregacji.
    Oczywiście to ironia. Nie wolno spalać śmieci w jakichkolwiek piecach. Proszę mojej porady nie brać dosłownie.
  • Level 22  
    DiZMar wrote:
    Oczywiście to ironia.

    No chyba nie sądzisz że ktoś przy zdrowych zmysłach potraktuje serio poradę o śmieciach :)
  • Level 43  
    FishuPro wrote:
    DiZMar wrote:
    Oczywiście to ironia.

    No chyba nie sądzisz że ktoś przy zdrowych zmysłach potraktuje serio poradę o śmieciach :)

    No nigdy nie wiadomo. Jeszcze ktoś mógłby donieść do odpowiednich służb. :please:
  • Level 33  
    jejeje00 wrote:
    Witam. Chciałbym zamontować grzałkę na lato do mojego bojlera. Nie wiem jaką moc grzałki potrzebuje i jakiej firmy są najlepsze. Mój bojler posiada 120 litrów i jest nas dwoje w domu. Kąpiemy się pod prysznicem i używamy zmywarki do naczyń.


    Koledzy wyżej opisali ew. problemy z bezpiecznikami i kablami - im większa grzałka tym poważniejsze mogą być. Z doświadczenia wiem, że nie warto przesadzać z mocą grzałki bo nigdy nie wiadomo kiedy się włączy. 2-3 kW dodane do 2 kW w zmywarce lub pralce + 2 kW czajnika elektrycznego i z dużą nawiązką wyczerpujemy 1 fazowy przydział mocy.

    120l bojler do ogrzania wody o 1 stopień potrzebuje prawie 150 Wh, jak doliczy się straty ciepła na bojlerze można przyjąć tę wartość. Oznacza to, że grzałka 1.5 kW w ciągu godziny podniesie temperaturę o ok. 10 stopni. Aby ograniczyć koszt grzania wody warto zamówić taryfę G12as. Ale tylko wtedy jeżeli w ubiegłym roku woda nie była ogrzewana prądem bo są limity. Polegają na tym, że prąd od godz. 22 do 6 razo kosztuje około 20 groszy pod warunkiem, że zużyto więcej niż w roku poprzedzającym zmianę taryfy na G12as. Jak długo nie zużyjemy więcej prądu niż w ubiegłym roku tak długo za prąd w nocy płaci się normalną stawkę ok. 60 groszy. W tej taryfie stawki za prąd w dzień są normalne, nieco wyższe są tylko opłaty miesięczne. 1.5 kW grzałka w 8h potrafi niemal zagotować 120l więc można ją uznać za zbyt dużą. Dobrym rozwiązaniem jest zakup grzałki podwójnej, np. 2x1 kW która pracując z mocą 1 kW w 8h ogrzeje bojler o ok. 50 stopni czyli latem będzie na nim ok. 70 stopni. A jak zajdzie taka potrzeba włączamy 2 kW i szybkość ogrzewania wzrasta 2x. W dawnych czasach miałem bojler z przełączaną mocą (60l 2x0.8kW) i było to doskonałe rozwiązanie - nie pętała mi sie po kablach niepotrzebna moc.
  • Level 36  
    DiZMar wrote:
    BUCKS wrote:
    ...

    @jejeje00
    W takim układzie wypadałoby, aby bojler miał swój osobny obwód elektryczny...

    Nie wypadałoby tylko obowiązkowo. Wg przepisów odbiornik mocy 2000W lub wyższej ma posiadać własny obwód zasilający z rozdzielnicy niezależnie od zastosowanego przekroju przewodów i zabezpieczeń.
    Często jest to fikcja i to nie tylko w przedwojennym budownictwie, ale także i z PRL, gdzie na jedno mieszkanie (i to wcale nie garsoniera czy pokój z kuchnią, lecz np. 3-pokojowe) stosowano jeden obwód oświetleniowy (zwykle bezpiecznik 10A, chociaż na światło wystarczyłby 6A) i jeden obwód na wszystkie gniazda wtyczkowe (pokoje, kuchnia, łazienka) - także zabezpieczony 10A. W takich instalacjach bardzo łatwo o przeciążenie, gdyż są niedostosowane do obecnych potrzeb. Sama pralka automatyczna to już obciążenie prądem 10A lub niekiedy nawet 10A "z hakiem", a np. lodówki się nie wyjmuje z gniazdka na czas prania (niby poniżej 1A, ale wszystko się sumuje). Czajnik elektryczny (niestety, ludzie używają ich mając kuchnie gazowe) to już jest natężenie prądu 10A. Te kiedysiejsze instalacje elektryczne były raczej projektowane pod radioodbiorniki, telewizory (radioodbiornik pobiera minimalną moc). Obecnie nawet żelazka mają ok. 2000W mocy (uważam, że 1000W to w sam raz na żelazko).
  • Level 31  
    Aby nie było problemów, to moc ma być taka jaką przewiduje producent. (A nie jak doradzają, 1- 4 kW.)
    Moc należy odczytać z:
    starej grzałki lub też tel. do serwisu, producenta, podobnie produkowanego urządzenia.
    Gdyż reszta instalacji bojlera, w tym elektryczna jego część jest dostosowana do określonej mocy założonej przez producenta, to tych parametrów nie można przekraczać w górę!
    Jt. urządzenie elektryczno - ciśniniowe.
    Gdy przekroczysz w górę zalecane parametry wbrew instrukcji i przepisom, to już trzeba się liczyć ewentualnie z jego skutkami własnej odpowiedzialności.
  • Level 34  
    @ROWE
    To nie jest klasyczny, elektryczny pojemnościowy podgrzewacz wody. To zbiornik z wężownicą (wymiennik ciepła) zasilany z pieca CO na paliwo stałe, płynne lub gazowe. Grzałka ma służyć latem kiedy nie palimy w piecu. I jest to grzałka z wbudowanym termostatem. W przypadku zbiornika 120l absolutne minimum zapewniające komfort użytkowania to 2kW. Jeśli instalacja elektryczna i przydział mocy na to pozwolą to raczej celowałbym w 3-3,5kW.
  • Level 43  
    teskot wrote:
    Jeśli instalacja elektryczna i przydział mocy na to pozwolą to raczej celowałbym w 3-3,5kW.
    W jakiem celu?
    jejeje00 wrote:
    jest nas dwoje w domu. Kąpiemy się pod prysznicem i używamy zmywarki do naczyń.
    Spokojnie wystarczy 2 kW. oczywiście zależy od sposobu grzania, czy normalnie na termostat, czy podgrzewanie sporadyczne. W tym drugim przypadku, albo trzeba włączać z zaplanowanym wyprzedzeniem czasowym, albo większa moc, aby było szybciej.
  • Level 31  
    Nie ma to znaczenia i tak również się do tego tyczy. Jt. urządzenie energetyczne niezależnie od sposobu dostarczonej mu energii. Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i przekroczenia fabrycznych parametrów są jw. jednakowe dla wszystkich tych urządzeń.
  • Level 33  
    ROWE wrote:
    Nie ma to znaczenia i tak również się do tego tyczy. Jt. urządzenie energetyczne niezależnie od sposobu dostarczonej mu energii. Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i przekroczenia fabrycznych parametrów są jw. jednakowe dla wszystkich tych urządzeń.


    Proszę podaj przepisy z jakich wynika moc grzałki do 120l bojlera. Nie ma takich, producent może co najwyżej coś zalecić i tyle. Jaki jest sens używania 2 kW grzałki w tak małym bojlerze skoro w 8h (czas obowiazywania tańszej taryfy) może ogrzać wodę o ponad 100 stopni? Poza bezsensownym przeciążenie sieci nie widzę żadnego. Termostat wyłączy grzanie nie po 8h jak w przypadku 1 kW tylko po 4h, a jak o 23-ciej komuś zechce się pić po właczeniu czajnika będzie miał na kablach 4 kW, a nie 3 kW. Gdy bojlera używa sie sporadycznie nawet 3 kW będzie zbyt małą mocą bo nagrzanie wody z 20 do 40 stopni zajmie okrągłą godzinę. 2 kW zrobi to w półtorej czyli czasowy zysk z większego obciążenia kabli niewielki...

    Dobrym kompromisem jest grzałka podwójna. Jak zależy nam na szybkosci włączamy pełną moc i pilnujemy by w tym czasie nie włączać większych obciążeń. A normalnie na pół mocy bo jak powiedział nasz pierwszy postPRL-owski premier "pośpiech jest dobry przy łapaniu pcheł".
  • Level 31  
    gaz4: Jak to nie ma!
    Opisowo, 1etap to producenta obowiązują i producent wytwarza w oparciu o nie i dale j daje wytyczne dla użytkownika, serwisanta, konserwatora itd.
    A prawo w praktyce to weryfikuje.
    Co cię interesuje znajdziesz w internecie. Nie miejsce tu na kurs wszelkich uprawnień elektro- energetycznych.
    Jak to wszystko ignorujesz to nie mam nic sensownego do dodania twojemu rozumowaniu i teoriom.
  • Level 24  
    Ja mam 2 kW w 120 litrowym bojlerze i spokojnie daje radę, ale wszystko zależy od konkretnych użytkowników, to kwestia indywidualna. Z tego co widziałem producent przewiduje grzałki 1,5 i 2 kW na 240V.
  • Level 33  
    ROWE wrote:
    Jak to wszystko ignorujesz to nie mam nic sensownego do dodania twojemu rozumowaniu i teoriom.


    Po prostu uważam, że prawa fizyki są nadrzędne nad stanowionymi. Jak ktoś wpisze w ustawę, że min. grzałka do 120l bojlera powinna mieć 2 kW to bezsensownie zwiększy straty ciepła w bojlerach ogrzewanych wyłącznie taryfą nocną. O tym, że niepotrzebnie obciąży krajowy system energetyczny nie wspominając. Wątpię by były jakiekolwiek wytyczne co do mocy grzałki, Google nic mi nie zapodaje...

    Jak wczesniej napisałem posiadałem bojler 60l (Elektorolux) z przełączaną grzałką 2x0.8 kW. W przeliczeniu na 120l daje to 2x1.6 kW (w praktyce 2x1.5 kW bo takie są w handlu). Przy użytkowaniu taniej G12as i tak będzie generowała większe straty niż 2x1kW. W obu wypadkach nad ranem w bojlerze będzie 70 stopni, wyższa temperatura nie ma sensu.