Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Renault Clio 4 , 1,5 dci 90KM - Niskie napięcie ładowania akumulatora.

Gambol88 19 Mar 2020 23:09 6351 50
Suntrack
  • #1
    Gambol88
    Level 6  
    Witam,

    Po okresie w którym mało jeździłem pewnego ranka auto nie odpaliło. Na baterii miernik pokazał 12.3V

    podładowałem, podpinam, odpalam i mierze napięcie...12.2V...włączam klime dalej 12,2V...radio, podgrzewanie szyby dalej 12,2 V...światła mijania i napięcie wzrasta do 14,6...

    Na pierwszy rzut oka alternator...ale po próbie uruchomienia auta kilka razy już za 4 razem auto nie odpaliło...napiecie spadła do
    12,5 V...
    Pytanie 1. Akumulator ma pół roku. Varta Amg. Czy jest możliwe ze po naładowaniu akumulatora prostownikiem on ma za mało prądu po 3 rozruchach?

    Pytanie 2. Co może być powodem ze alternator daje takie napiecie?
  • Suntrack
  • #2
    kot mirmur
    Level 33  
    A jakie masz napięcia przy ładowaniu prostownikiem? I jaki to prostownik?Podaj pojemność tego aku.
  • Suntrack
  • #4
    Gambol88
    Level 6  
    Prostownik to bosch C3 jak na zdjęciu dołączam.
    Co do inteligentnego ładowania to nie wiem. Jak można to sprawdzić?

    Na logikę zaraz po uruchomieniu powinien dostawać te 14,5...a jak już się trochę podładuje to powinno zmniejszyć. Ale może jest odwrotnie...?

    I kolejna sprawa to dlaczego bateria po 5 rozruchach spada do 12,5V i już nie da prądu do odpalenia.

    Czy możliwe jest żeby bateria była kompletnie zużyta i wpływała na alternator?


    Dlatego tu jestem:)
  • #7
    kot mirmur
    Level 33  
    Może być "zużyta",może być coś innego. Twój prostownik, jak dla mnie, jest tylko "doładowarką", raczej ma mało wspólnego z prawdziwym prostownikiem- bo nie masz nad nim żadnej kontroli. Ja bym się skłonił w kierunku sprawdzenia altka- na początek szczotki i sprzęgło wałka . Najlepiej podstaw drugi akumulator-i wszystko będzie jasne. Co do samego ładowania w aucie- od razu po odpaleniu powinno być przynajmniej 13,8V, bez względu na jego inteligencję, i obciążenie odbiornikami prądu.
  • #8
    Gambol88
    Level 6  
    Tak czy siak ta ładowarka ładuje i dla laika jest wystarczająca.

    Odwróciłem akumulator i nie wydobyła się żadna kropla także chyba nie ma to wpływu na szczelność.

    Jeśli alternator byłby w złym stanie to czy lądowałby 14,5 na światłach? To nie raczej coś w stylu regulatora, sterownika..?
  • #9
    kot mirmur
    Level 33  
    Kolego Gambol88-TWOJE experymenty z tym akumulatorem są w zasadzie za przeproszeniem- co najmniej głupie, niepotrzebne, i nawet niebezpieczne. Przeczytaj ponownie post #7, zanim zaczniesz dywagować nad tym, co jeszcze masz.Twój silnik można spokojnie odpalić z aku 55AH z dużym prądem rozruchu. Poza tym-jeśli masz doświadczenie w naprawach alternatorów, to po co dziwne zadajesz pytania? Jak byś miał prawdziwy prostownik z amperomierzem, to już w procesie ładowania mógł byś teoretycznie sprawdzić kondycję akumulatora> wystarczy obserwować prąd ładowania, przy zadanym, jednakowym napięciu.
  • #10
    Gambol88
    Level 6  
    Ja laik nie mam doświadczenia. Ot tylko szukam pomocy bo nie mogę jechać do mechanika.

    Możesz to rozwinąć z tym prawdziwym prostownikiem?



    I co da właściwie podmiana akumulatora?

    Jeśli napiecie dalej będzie 12,3 na starcie...to...?

    Jeśli wzrośnie to oczywiście moja bateria jest
    Do niczego..

    DlacZego tez kontrolka od akumulatora się nie zapala jeśli lądowanie jest za niskie?
  • Helpful post
    #11
    nomudrek
    Level 36  
    Jakie jest napięcie na alternatorze po włączeniu silnika? Podwyższenie napięcia na akumulatorze dopiero po włączeniu świateł świadczy o złym stanie instalacji elektrycznej, dlatego trzeba sprawdzić przewód łączący alternator z akumulatorem.
    Wg producenta Varta 12.5 V na klemach akumulatora oznacza iż akumulator posiada około 50 % energii i konieczne jest jego doładowanie.
    https://www.varta-automotive.pl/pl-pl/wsparcie-dla-akumulatorow-varta/ladowanie/jak-naladowac-akumulator-samochodowy
    Stan akumulatora jak też sprawności układu ładowania można dokonać sklepie sprzedającym akumulatory, a gdzie znajdziemy taki musimy poszukać na podanej wcześniej stronie na dole Program Bezpłatnego Testowania Akumulatorów, tam dowiemy się gdzie znajduje się najbliższy taki punkt.
  • Helpful post
    #12
    kot mirmur
    Level 33  
    Co do prostownika- jest coś takiego na Naszym forum>wyszukiwarka- wystarczy wpisać szukane frazy słowne. I gwarantuję ci że- na temat ładowania akumulatorów prawie książkę przeczytasz, trzeba tylko czasu i chęci.
    A jak podstawisz drugi akumulator, to się upewnisz w Twoich pytaniach, i ewentualnych odpowiedziach.
  • #13
    Gambol88
    Level 6  
    nomudrek wrote:
    Jakie jest napięcie na alternatorze po włączeniu silnika .


    Napiecie wynosi 12,3 V po włączeniu świateł mijania 14,6 V
    ( sprawdzę przewód o którym mówisz)

    Niestety jestem w kraju objętym kwarantanna dlatego nie mogę jechać do mechanika ani skorzystać z Twojej mapki ale dzięki wielkie :)

    Ważne: dzisiaj ponownie próbowałem uruchomić bez świateł i nie odpalił, włączyłem światła i odpalił.

    Wyłączyłem i odpaliłem 5 razy pod rząd bez świateł. Napiecie za każdym razem było 14,6 V . Tak jakby te włączone światła za pierwszym razem go wybudziły z jakiegoś stanu uśpienia. Dodam ze na wyłączonym silniku i podpiętym akumulatorze mam 12,5 V a jak odrobię klemy jest 12,6V.
  • Helpful post
    #14
    kot mirmur
    Level 33  
    Ciekawostka z tymi światłami. Sprawdz kolego kable masowe> akumulator- silnik, akumulator -karoseria. Chyba tu jest pies pogrzebany.
  • #15
    genek1000
    Level 35  
    miroslaw wielki wrote:
    Czy ty nie masz inteligentnego ładowania?

    Ma inteligentne.
    Gambol88 wrote:

    Na logikę zaraz po uruchomieniu powinien dostawać te 14,5...a jak już się trochę podładuje to powinno zmniejszyć. Ale może jest odwrotnie...?

    Ładowanie jest uruchamiane po kilku sekundach od uruchomienia silnika nawet do 10 sekund.
    Gambol88 wrote:
    I kolejna sprawa to dlaczego bateria po 5 rozruchach spada do 12,5V i już nie da prądu do odpalenia.

    Nie rozumiem czegoś . Podczas próby rozruchu napięcie na akumulatorze jest 12.5 V i rozrusznik nie kręci ?
    Zapnij miernik do akumulatora skieruj wyświetlaczem przez szybę do kabiny , siądź do auta i nagraj filmik z próby rozruchu z widokiem napięcia na akumulatorze .
    kot mirmur wrote:
    Ja bym się skłonił w kierunku sprawdzenia altka- na początek szczotki i sprzęgło wałka

    Nie potrzebny wydatek
    kot mirmur wrote:
    Co do samego ładowania w aucie- od razu po odpaleniu powinno być przynajmniej 13,8V, bez względu na jego inteligencję, i obciążenie odbiornikami prądu.

    Nieprawda . Uruchamianie alternatora z opóźnieniem wymusiły normy spalin . Chodzi o ty aby nie obciążać nieustabilizowanego jeszcze silnika pracującego na obrotach biegu jałowego .
    Ładowanie akumulatora jest zmienne i ma kilkanaście scenariuszy sterowania .
    Akumulator jest kontrolowany przez czujnik sprawności akumulatora ( IBS) .
    To co można zauważyć to przy naładowaniu poniżej okolo 80 % ładowanie jest stałe i wynosi około 14,4V .
    Przy stanie naładowania powyżej 80 % zaczynają się różne scenariusze . Np: podczas dynamicznego przyspieszania ładowanie jest wyłączane , przy puszczeniu nogi z gazu i hamowanie silnikiem ładowanie jest max.
    Powyżej chyba 92% naładowania akumulatora ładowanie jest wyłączane . Ale pewne obciążenia włączają ładowanie ponownie np włączenie świateł , włączenie wentylatora kabiny itp. ( W każdym modelu inaczej ) Ale gdy stopień naładowania osiągnie 98% to ładowanie wyłączy się permanentnie , aż nie spadnie stopień naładowania akumulatora .
    Przytaczane prze zemnie wartości napięć i stopnia naładowania akumulatora są przykładowe i służą jedynie nakreśleniu działania układu ESM ( Energy Smart Management )

    nomudrek wrote:
    Podwyższenie napięcia na akumulatorze dopiero po włączeniu świateł świadczy o złym stanie instalacji elektrycznej, dlatego trzeba sprawdzić przewód łączący alternator z akumulatorem.

    Niekoniecznie
    Gambol88 wrote:
    Ważne: dzisiaj ponownie próbowałem uruchomić bez świateł i nie odpalił, włączyłem światła i odpalił.

    Wyłączyłem i odpaliłem 5 razy pod rząd bez świateł. Napiecie za każdym razem było 14,6 V . Tak jakby te włączone światła za pierwszym razem go wybudziły z jakiegoś stanu uśpienia. Dodam ze na wyłączonym silniku i podpiętym akumulatorze mam 12,5 V a jak odrobię klemy jest 12,6V.

    Tu jest dla mnie jakaś zagadka . Rozumiem że siadasz do samochodu , światła zgaszone , wkładasz kartę lub nie ( handsfree) naciskasz pedał skrzegła , hamulec i przycisk START/STOP i rozrusznik silnika nie działa . Włączasz śiatła na manetce , powtzrzasz powyższą procedurę i silnik zapala ?
  • #16
    Gambol88
    Level 6  
    🙂 Genek mierzyłem napięcie po ok 15-40-45 sekundach i cały czas 12,3 V...jedynie włączenie świateł podnosi do 14,6 V

    Wykonałem kolejna próbę przed chwilą. Auto bez świateł odpaliło tylko raz, później dodałem światła mijania, nie odpaliło...dodałem drogowe i cyk silnik się uruchomił.


    Filmik z rozruchu z miernikiem nagram jutro jakoś i wrzucę.


    Dokładnie jest tak jak napisałeś.
    Wsiadam do auta, wkładam kartę...kontrolki się zapalają jak zawsze, wciskam sprzęgło naciskam przycisk start/stop i auto zakręci 1s rozrusznikiem i pojawia się komunikat akumulator rozładowany. ( komunikat nie dokładnie dosłowny ale już go przerobiłem na innym forum Renault i potwierdzone ze to komunikat od rozładowanej baterii) , wysiadam i mierze napięcie na klemach 12,6V wsiadam próbuje odpalić ponownie to samo. Dodaje światła mijania i odpala..
    EDIT: dzisiaj nie odpalił nawet na mijania musiałem dodać drogowe żeby odpalił.

    Dzięki Genek za rzeczową odpowiedź.
  • #18
    lopr_pol
    Level 30  
    Co tu filozofować, samochód ma "inteligentne" ładowanie. Napięcia wyglądają ok.
    1. Sprawdzić połączenia kablowe.
    2. Zmierzyć napięcie przy rozruchu jak spada poniżej np. 10V to dalej.
    3. Wymienić, podmienić aku.
  • #19
    Aleksander_01
    Level 42  
    Tak jak pisze mirosław wielki podłącz pod tester. Nie ma takiej możliwości aby alternator blokował rozruch silnika.
    A co się dzieje z napięciem jak silnik pracuje są włączone światła i wtedy masz 14,6 V , gdy na pracującym silniku wyłączysz światła co się dzieje z napięciem ?
  • Helpful post
    #22
    genek1000
    Level 35  
    Gambol88 wrote:
    Genek mierzyłem napięcie po ok 15-40-45 sekundach i cały czas 12,3 V...jedynie włączenie świateł podnosi do 14,6 V

    Czyli wychodzi że akumulator jest naładowany - przynajmniej system tak twierdzi
    .
    Gambol88 wrote:
    komunikat nie dokładnie dosłowny ale już go przerobiłem na innym forum Renault i potwierdzone ze to komunikat od rozładowanej baterii

    Jaki jest dosłownie ten komunikat :?:
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Jest możliwość że ktoś zasilanie czegoś najpewniej +15 wzioł ze świateł. I teraz taki cyrk.

    Bardziej myślę że gdzieś podgniło +30 , a włączenie świateł podaje w to miejsce napięcie i zapala . To by też tłumaczyło że EMM widzi niskie napięcie na akumulatorze i wywala info o rozładowanym akumulatorze .
    Wydaje mi się że w tym przypadku , bez organoleptycznej ingerencji fachowca się nie obędzie . :cry:
    miroslaw wielki wrote:
    A czy BSI nie zes..lo się przypadkiem?

    Jak by to był produkt "Groupe PSA" to by się pewnie zes...ło . W tym przypadku mogło by się zes....ać jedynie UCH :D
  • #23
    Gambol88
    Level 6  
    Panowie nie mam bardziej zaawansowanego testeru niż multimetr.

    Sprawdziłem połączenia masy. Dodałem też przewód akumulator/silnik a później zamieniłem go na silnik/karoseria...nic to nie dało. Napięcie bez świateł mamy dalej 12,3...w filmiku to widać jak już myślałem ze wszystko ok i po staremu spadło.
  • #24
    Aleksander_01
    Level 42  
    Przykro mi to pisać ale daj lepiej ten samochód do fachowca bo jeszcze go spalisz. Widzę że nie masz zielonego pojęcia o elektryce, a ta usterka może cię zabić, nawet dosłownie. Można pomóc komuś kto się orientuje w temacie i nakierować go na właściwe tory, w tym przypadku szkoda czasu.
    Daj do warsztatu.
  • #25
    Gambol88
    Level 6  
    Napisałem ze to prowizorycznie😂😂
  • #26
    genek1000
    Level 35  
    Gambol88 wrote:
    Napięcie bez świateł mamy dalej 12,3...w filmiku to widać jak już myślałem ze wszystko ok i po staremu spadło.

    Nic nie widać że napięcei spada . :cry:
    Po pierwsze co to za dźwięk w 23 sekundzie :?:
    Dlaczego w 34 sekundzie nie słychać dźwięku rozrusznika tylko od razu pracę silnika . ( wnioskuje po spadku napięcia na mierniku że wtedy został włączony zapłon )
    W 44 sekundzie ładowanie wrosło do 14v . Podczas dołączania różnych odbiorników próbuje utrzymać nadal powyżej 14 v .
    Więc nie widzę tutaj żadnego problemu z ładowaniem i uruchamianiem silnika .
    P.S. Nie dało się tego filmu wrzucić jako załącznik . Nie dąsie ani wrócić , ani ustawić odtwarzania tam gdzie chce :cry:
  • #27
    Gambol88
    Level 6  
    Genek1000 nie mogę właśnie jako załącznik, postaram się to skonwertować i rzucić w lepszym formacie.

    W 10 s wkładam kartę.
    23s to opuszczanie szyby.
    Tak 34 s to odpalenie / widocznie mikrofon nie wyłapał dźwięku.

    Następnie po podłączeniu kolejnych odbiorników napięcie jest ok...i jak wyłączam światła mijania to po chwili spada do 12,3 V znowu..
  • #29
    Gambol88
    Level 6  
    Już się tym zajmuje..
  • #30
    Szyszkownik Kilkujadek
    Level 37  
    Gambol88 wrote:
    Czy możliwe jest żeby bateria była kompletnie zużyta i wpływała na alternator?

    Tak. Możliwe i całkiem prawdopodobne. Szczególnie, że:
    Gambol88 wrote:
    I kolejna sprawa to dlaczego bateria po 5 rozruchach spada do 12,5V i już nie da prądu do odpalenia.

    Sprawny akumulator to i nawet kilkadziesiąt rozruchów wytrzyma.