Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kolumny na stx z drewnianą obudową - Potrzeb(a)na pomoc.

2mnemonic2 07 Oct 2005 19:45 2780 29
Bosch
  • #1
    2mnemonic2
    Level 12  
    Witam wszystkich forumowiczów. Ostatnimi czasy mam dostęp do sprzętu stolarskiego i surowca, więc jak już napisałem w temacie postanowiłem skonstruować 3 drożne kolumny w drewnianej obudowie, jednak jako ze moja wiedza na temat takich konstrukcji jest znikoma proszę was o pomoc.
    Kolumny będą napędzane przez 85 W wzmacniacz yamahy przy 8 ohm, a jako że ma to być zestaw budżetowy postanowiłem je skonstruować na głośnikach firmy STX (jakość/cena). Zależy mi na tym żeby kolumny również nadawały się na jakaś imprezkę, a nie tylko do odsłuchu w domu ;) ( mówiąc prościej nie chcę żeby mi głosiki powyskakiwały z zawieszeń przy podkręceniu głośności ;) )


    W związku z tym mam kilka pytań:

    1. Czy drewno nadaję się na obudowę głośnika jak np dąb (z tego co wiem przeważnie obudowy zrobione są z płyty wiórowej z stąd moje wątpliwości)?
    2. Jeżeli drewno to jakiej grubości ? (możliwość od 19mm do 38mm)?
    3. Jakie głośniki dobrać do siebie (chodzi mi juz o konkretne modele STX) w zależności od tego co napisałem wyżej (moc wzmacniacza) ?
    4. Czy dobrym rozwiązaniem (opłacalnym) jest umieszczenie dwóch głośników basowych w karzdej z kolumn, jaki daje to efekt?
    Resztę wątpliwości przedstawię później, kiedy juz pomożecie uporać się z tymi ;)

    Z góry dziękuję za wszelkie porady, wszystkim którzy pomogą w wykonaniu tego projektu :)

    _____
    Prosze mi nie pisac w temacie: "Potrzebana", bo moge zrozumiec "potrzebuje bana" hehe...
    tom
  • Bosch
  • #2
    przema72
    Level 19  
    1- materiał na obudowe powinien być sztywny i z dużym tłumieniem niestety drewno nienajlepiej sie do tego nadaje lepiej zastosuj płyte wiórowa ok 20mm
    2- jak drewno to ok 2 razy grubsze tj 40mm
    3- ze względu na małą wiedze zrób kolumny zamknięte (bez kanałów) do tego celu użyj głosników z parametrem qtc wiekszym niż 500
    4- mojm zdaniem to leprze rozwiązanie niż satelitki i subwoofer ale opinie są różne
    tu masz ciekawą stronkę warto ja przeczytac od a do z to ci dużo wyjasni
    http://www.diyaudio.pl
  • Bosch
  • #3
    piórko
    Level 30  
    1. Jak najbardziej pod warunkiem, że obudowa będzie szczelna. Płyta wiórowa jest najtańsza i dlatego najpopularniejsza.

    2. Jak najgrubsze, ale praktyce wystarczy na ścianki 25mm. Grubsze warto dać na ściankę z głośnikami.

    3. Tu wybór jest duży, ostatnio popularne stały się GDN-27-150-.-.. Ja poleciłbym Ci coś z serii GDN-32-300-.-.. Te na pewno nie powyskakują z zawieszeń. Albo - taniej po dwa GDN-25-100-4-SC w obudowie 50 litrów.
    Pozostałe głośniki...? ile na nie przeznaczasz?

    4. Dwa głośniki stosuje się ze względu na moc (suma), wygląd (można zrobić wąską skrzynkę), podobno dodaje to efektywności. Nie daje to żadnych specjalnych efektów dźwiękowych.
  • #4
    PANCIO WIŁ
    Level 22  
    1. Drewno jak najbardziej. Podobno róznica w brzmieniu obudowy z drewna i wiórowej jest słyszalna (nie wiem bo nie słuchałem). Problem w tym że drewno musi byc odpowiednio sezonowane, inaczej po paru miesiącach / latach xle to bedzie wyglądać. Chodzi o to że drewno cały czas pracuje pod wpływem temperatury, wilgotnosci itp...
    2. Zależy od głosników. Co najmniej 2-2,5 cm.
    3.Na samych stxach kolumny trójdroznej nie zrobisz. Kup tylko niskotonowe z stxa, a resztę np. z tonsila (to już droższa impreza). Na niskotonowy dałbym cos z serii 300 watowych. Twój wzmacniacz może pracować przy 4Ω czy niebardzo?
    4.Zależy od głosników. Przy dwóch głosnikach wzrasta spl i moc. W niektórych przypadkach nie jest to potrzebne.
  • #5
    piórko
    Level 30  
    przema72 wrote:
    użyj głosników z parametrem qts wiekszym niż 500
    :lol:

    PANCIO WIŁ wrote:
    Na samych stxach kolumny trójdroznej nie zrobisz
    Dlaczego? Za 15 zł kupujesz średnie GDM-12-60-8-PC, wysokie do wyboru za 13 albo 38. High-End to nie będzie ale
    Quote:
    ma to być zestaw budżetowy.
  • #6
    gdL
    Level 27  
    Quote:
    1.Czy drewno nadaję się na obudowę głośnika jak np dąb (z tego co wiem przeważnie obudowy zrobione są z płyty wiórowej z stąd moje wątpliwości)?
    2. Jeżeli drewno to jakiej grubości ? (możliwość od 19mm do 38mm)?
    3. Jakie głośniki dobrać do siebie (chodzi mi juz o konkretne modele STX) w zależności od tego co napisałem wyżej (moc wzmacniacza) ?
    4. Czy dobrym rozwiązaniem (opłacalnym) jest umieszczenie dwóch głośników basowych w karzdej z kolumn, jaki daje to efekt?
    Resztę wątpliwości przedstawię później, kiedy juz pomożecie uporać się z tymi


    1. Dąb nadaje się na obudowę, ale słabo chłonie bejcę, nie lubi kolorowania. Jest super sztywny, nie wypacza się. Lepszy od innych gatunków. Ale musisz liczyć się z trudnym barwieniem. Weź pod uwagę słoje i położenie komórek drewna podczas wybierania frontów. Dobierz je z jednej strony, jednego kawałka drewna.
    2. Front 38, boki i tył 19.
    3. Postaw na efektywność zestawu. Moc możesz zostawić na drugim miejscu. Kolejną ważną rzeczą są spadki impedancji. Polecam Ci zastosowanie jednego efektywnego woofera, zamiast 2 w szereg. W takim razie nada się 27/300/8SC. Jako midwoofer od 500Hz puść coś innego - tym razem TVM - ARP, albo jakiś szerokopasmowiec. Tweeter również od TVM, dlaczego ? Bo brzmienie będzie ciekawsze i mniej męczące. Odkryjesz muzykę na nowo.
    4.Efekt to bardziej dynamiczny bas, mniejsze efekty pirotechniczne, czyli mniej rusza ścianami. Ale nie polecam tego rozwiązania. Nie polecam, bo masz minimalne 8ohm-ready wzmacniacz.
  • #7
    Tremolo
    Level 43  
    Dobre drewno nie wiem jakie ze słabymi STX na średnich to nie jest dobre połaczenie merytoryczne. STX ma dość dobre basowce jak na nową firme bez długoletnich tradycji. Ale średnie to bym kupił np z tesli ARP 150 wysokie z Tonsila.
  • #8
    artistic
    Level 12  
    Jeśli wzmacniacz Yamahy nie jest zbyt leciwy to raczej na pewno obsługuje impedancję 4Ω. Jak 3-4 letni to nawet 2Ω mu nie straszne. Proponuję dwa głośniki niskotonowe połączone równolegle i konstrukcję 4Ω. Zyskasz na tym połączeniu dwukrotnie na efektywności (+3dB). Odradzałbym głośnik wysokotonowy ARV jak lubisz dać więcej czadu. Jest raczej słabowity i ma powyżej 10 kHz skok w górę na charakterystyce przenoszenia częstotliwości do 5-6dB. Raczej coś z Tonsila jak ma być to zespół głośnikowy budżetowy. Na średniotonowy ARP jak najbardziej. Przyzwoita efektywność (91dB) i spora moc 50W znamionowa/150W muzyczna. Podziały 500-600Hz/4000-5000Hz. Filtry II rzędu. Jak obudowa z drewna to tylko dobrze wysezonowane deski i solidne wzmocnienia. Dużą gęstość ma klon i sosna, porównywalną do płyt MDF, zaś dąb ma większą nawet od płyt HDF. Jednakże w obróbce jest trudny. Powodzenia.
  • #9
    gdL
    Level 27  
    Żebyśmy nie gdybali ile OHM wytrzyma, bo wygdybamy, że 4ohm, a podłączysz i okaże się, że poszedł z dymem, to możesz nam podać konkretny model wzmacniacza. Pewnie pojawią się odpowiedzi co do jego obciążalności, wtedy będzie można ustalić ostateczną wersję projektu. A ja tyle powiem od siebie, że jeśli pisze z tyłu na znamionowej, albo w instrukcji, że podłączać tylko 8ohm, to nie ma co na siłę męczyć go 4 ohm , wtedy i THD+N rosną, wzmocnienie, i odp. częstotliwościowa zachowuje się inaczej, itp. Nie od razu przecież musi się zjarać.
  • #10
    PANCIO WIŁ
    Level 22  
    Nawet nie zauważyłem tego GDM-12-60-8-PC, że ma 87dB. To chyba jakis nowy średniak. Inne stxy mają ledwo powyżej 80 dB.
  • #11
    2mnemonic2
    Level 12  
    Wzmacniacz to Yamaha AX-570. Z tego co przeczytałem i mi wiadomo pociągnie 4Ω

    Dzięki za sugestie co do basowca wybrałem GDN 32-300-xx SC.

    Na średniaka dzięki waszym propozycjom wybieram tesle (tylko prosił bym o jakiegoś linka do stronki gdzie mógł bym go bezpośrednio zakupić, rozumiem że chodzi tu o wersję ARP-150-00-xx)

    pozostaje juz tylko kwestia:
    1. Jaki wybrać głośnik wysoko tonowy kopułka/tuba, jakiej wiary, i jakiej mocy?
    2. Chciałbym żeby były to kolumny typu bas refleks, podajcie mi proszę litraż obudowy (ewentualnie komory w jakie należało by zamknąć głośnik) jaki pasował by do w/w głośnika basowego. (nie mam pojęcia jak się zabrac do takich obliczeń)
    3. Jakiej oporności radzicie mi w takim razie skonstruować kolumnę, tak właściwie czemu buduje się kolumny o różnych opornościach ?
  • #12
    gdL
    Level 27  
    Jeśli bierzesz taki duzy woofer - 32 cm, co jest oczywiście dobrym wyborem, bo gra on bardzo dobrze, a przy tym jest niedrogi, to powinieneś pomyśleć nad umieszczeniem go na bocznej ściance, żeby odchudzić kolumnę... Wtedy na przodzie mógłby działać jakiś midwooferek lub szerokopasmowiec grający pasmo od 200hz w górę, natomiast bas powinien grać do 150Hz. Pomyśl.

    Chyba, że masz dużo miejsca w domu. to możesz zamontować go na przdniej i już zgrać z ARP.

    Co do wysokotonowca, polecam ci coś z Visatona, albo TVM. Tutaj panuje duża dowolność, bo większość całkiem zgodzi się z ARZ lub ARP.

    Jak skrzynia do woofera - myślę, że 65L netto, czyli musisz zrobić taką z 75L, bo jeszcze tunel dojdzie i zwrotnica i wzmocnienia no i sam głośnik, a opornośc woofera to 8ohm, wtedy nie będzie spadków poniżej 3ohm w zakresie średnioniskotonowym. Zresztą obacz moją konstrukcję w dziale - DIY, dziś zamieszczę.
  • #14
    gdL
    Level 27  
    UPDATE : Zamieściłem konstrukcję w dziale DIY :

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic371769.html

    Z powodzeniem, dość nietrudno dało się ją zrobić, możesz zaadaptować do swoich potrzeb, to przynajmniej popatrzysz jak taka kolumienka wygląda. Pozdrawiam.
  • #15
    artistic
    Level 12  
    >>gdl
    To nie gdybanie tylko fakty poparte wiedzą praktyczną i teoretyczną.
    Tak się składa, że trochę klocków Yamahy miałem i testowałem.
    Piszesz też o spadku <3Ω przy jak się domyślam konstrukcji 4Ω. No to słabuśieńki zespół masz na myśli. Tak swoją drogą to jak twój zespół głośnikowy schodzi do 5Ω to nie ma sie czym chwalić, jak ma to być kolumna 8Ω. No chyba, że 6Ω to w porządku.
    Znamionowo 4Ω konstrukcje nie mają prawa zejść poniżej 3,2Ω.
    >>2mnemonic2
    Jak będziesz ciął niskotonowca 200-250Hz, to przy tak niskiej I częst. podziału, moc ARP spadnie nawet o połowę. ARV polecam ciąć filtrem III rzędu przy takiej konstrukcji. Więcej wytrzyma i nie będzie tak słyszalny jego rezonans który odzywa się przy ok. 1150-1250 Hz. Pisałem o konstrukcji 4Ω, bo jak wspomniałeś czasem lubisz słuchać głośniej, to zawsze byś miał możliwość uzyskania wyższego natężenia dzwięku.
    Twój wzm. ma przy 4Ω ok. 120W. Pozdrawiam.
  • #16
    gdL
    Level 27  
    Quote:
    Znamionowo 4Ω konstrukcje nie mają prawa zejść poniżej 3,2Ω.

    Łoj nie prawda !

    Panie Artistic - Mahlery mają spadki do 3ohm, Zoller Imagination również, konstrukcje marki Thiel mają spadki do 1.5 ohma, pomijając już 20kHz u elektrostatów ze spadkiem do zwarcia. :) TO nie są słabe zestawy Panie Artistic, to bardzo drogie, dobre kolumny, które widziałem i słyszałem niestety bardzo krótko i też nie wszystkie. Dużo takich "słabych" zestawów widziałem niestety tylko na zdjęciach. Te zestawy to arystokraci, im wolno to czego nie wolno budżetowym konstrukcjom, dla ich brzmienia chyli się czoła i zezwala na takie "żarty" ze słabości wzmacniaczy. A skąd ta ironia ?
    Quote:
    3Ω przy jak się domyślam konstrukcji 4Ω. No to słabuśieńki zespół masz na myśli.

    Rozumiem, że masz ambicje bycia na wierzchu :) Ale nie pisz ewidentnych bzdur. To czy "słaby" czy "mocny" zestaw to nie kwestia minimów impedancji zestawu !

    Aha i jeszcze jedno. ARP nie może grać od 200 Hz. Od 200Hz musi grać szerokopasmowiec albo midwoofer. ARP od 200 Hz da się łatwo spalić to raz, dwa, on ma tam rezonans, ciut ciut powyżej 200 Hz - w 230. Dlatego woofer na przód i od 500 Hz ARP, albo inna sytuacja - woofer na boczną i kupić szerokopasmowca na przód i puścić go od 200 Hz.

    Quote:
    Jak będziesz ciął niskotonowca 200-250Hz, to przy tak niskiej I częst. podziału, moc ARP spadnie nawet o połowę.


    Jeszcze raz głośno i wyraźnie. ARP NIE MOŻE grać od 200 Hz.

    Panie Artistic - nie ma co "czarować" takimi stwierdzeniami mało wtajemniczonego kolegę 2mnemonic2, bo nie będzie przysłowiowego piwka w podzięce za udaną konstrukcję.
  • #17
    2mnemonic2
    Level 12  
    Więc mamy już prawie wszystko, Mamy dobrany do moich potrzeb GDN mamy rozmiar skrzyni. A to kilka kolejnych kwestii, co do których mam wątpliwości:

    Czy te głośniki poradzą sobie przy tak dużym basowcu?
    http://empire.com.pl/TVM-ACOUSTICS/wysokotonowy/arv-104-64-8.htm
    http://empire.com.pl/TVM-ACOUSTICS/sredniotonowy/arp-150-00-8.htm

    Czekam również na ewentualne wasze sugestie dla uproszczenia sprawy proszę podawajcie linki do waszych propozycji.
    1. Jaki Bas refleks do takiej skrzyni (75l), ile dać rurek br? Gdzie je umieścić?
    2. Co daje (oprócz bardzo fajnego efektu wizualnego) umieszczenie głośnika basowego z boku obudowy?
    Kiedy już będę wiedział jakie głośniki dobrać najlepiej do basu to pozostaje już tylko kwestia
    Zwrotnicy (której niestety nie jestem w stanie zbudować ze względu na brak wiedzy w tym temacie) najlepiej dla mnie było by gdybyście podali linka z gotowa do kupienia zwrotnicą, która była by odpowiednia do konkretnych głośników.
  • #18
    gdL
    Level 27  
    Witam. BR możesz dać z tyłu, albo też z przodu. Na pewno na osi kolumny, nie za nisko. Ja dałbym z tyłu, bo możesz regulować ilość basu na minus korektorem, na plus już gorzej to idzie, bo czasem może mocy zabraknąć. Głośnik basowy na bocznej daje się, żeby odchudzić kolumnę, daje to fajny efekty wizualny, ale danie go na bocznej ściance ze względów akustycznych bywa wątpliwe. Są szkołu utrzymujące, że szczupła kolumna to większa przestrzenoość i lepsza stereofonia, a inni uważają, że woofer na boku zaburza odbieranie właśnie przestrzeni i kierunkowanie źródeł pozornych. Na pewno na bocznej ściance musi być nisko cięty i nie może wtedy współpracować z ARP, tylko z jakimś szerokopasmowcem. Jak dasz z przodu to możesz z powodzeniem połączyć go z ARP. Jeśli chodzi o moc, to jasne jest , że te 300 W wytrzyma tylko niskotonowy, reszta pójdzie z dymem. Takie dobranie zestawu ma swoje plus, oczywiście na kolumnę nie trzeba podawać monstrualnych mocy, a głośnik basowy o dużej mocy zachowa się bardziej liniowo, w sposób lepiej artykułowany i bez kompresji. Ponadto nie patrz na moc, ale na efektywność i pod tym kątem dobieraj zestaw.
  • #19
    artistic
    Level 12  
    >>gdl
    Człowieku ja nie piszę bzdur i nie chcę aby koniecznie moja racja była na wierzchu. To ty do tego dążysz. Doradzasz koledze aby zrobił konstrukcję na wzór twojej cudownej kolumny. Tam właśnie jest takie niskie cięcie-to a`propos ARP. Jak się ktoś nie orientuje to tego nie zrozumie więc pisz klarowniej, a nie czepiasz się innych. Ano grać może tylko trzeba wiedzieć jak go zaaplikować. Teoretyk z pana i to marny. Za to praktyk żaden.
    Nie mąć ludziom w głowach panie mądraliński.
    Znowu to samo, jak się pojawi ktoś nowy PAN GDL już jest i wie najlepiej. Jeśli zaś chodzi o zespoły głośnikowe HI-END to są takie które mają bardzo niską impedancję w pewnym zakresie - owszem. ALE TO NIE SĄ KONSTRUKCJE BUDŻETOWE I NIKT NIE BĘDZIE ICH PODŁĄCZAŁ POD WZM.M.CZ. ZA 500 CZY 1000ZŁ. Tak one rządzą sie innymi prawami. W kolumnach za 50kzł są np. w zwrotnicach cewki z rdzeniami i kondensatory elektrolityczne itd. , BO KONSTRUKTORZY ABY UZYSKAĆ ODPOWIEDNI EFEKT TAKIE ELEMENTY ZASTOSOWALI. Ale w popularnych konstrukcjach HI-FI są również normy, zasady i umowy między producentami mówiące m.in. o spadku impedancji czego szanowny pan nie wie. Tak jak nie wiedział o wzmacniaczach. OJ wstyd. Jeśli wartość impedancji schodzi zbyt nisko to jest to pod tym względem słaby zespół głośnikowy jak nie ma to pozytywnego odbicia w odsłuchu, bo tylko obciąza niepotrzebnie wzmacniacz. Czasami tak jest w SŁABYCH KOLUMNACH budżetowych. Poza tym trochę pokory, nie pisząc już o zrozumieniu. Ogrom wiedzy cię przytłoczył. A ambicja zżera... Żegnam
  • #20
    piórko
    Level 30  
    Ale wiecie panowie, że tutejszy Zarząd krzywo patrzy na takie dyskusje... :?: ;)


    2mnemonic2 > zestawienie GDN32 + ARP150 + ARV104 było już parę razy przerabiane, możesz poszukać tych tematów.

    Zwrotnica może być janbo J3B:
    Częstotliwość podziału 1100/5500 Hz
    Tłumienia 6/12/6/12 dB/okt.
    http://www.janbo.com.pl/zwrot_tr.html

    Albo STX 3D-12 800/5500 12/12/12/12 dB/okt.
    http://www.stx.pl/index.php?vMenu=3&vMenuItem=0&vSubPage=274&vItemDB=itemdb

    Tunel możesz zrobić z rury kanalizacyjnej o średnicy wewnętrznej 10,5 cm. Przy strojeniu 33Hz potrzebna długość to 24 cm. Koniec, który będzie wewnątrz wyprofiluj ogrzewając rurę nad gazem, a zewnętrzny... może jakieś ładne wyprofilowanie w drewnie ???
  • #21
    Wymiatacz
    Level 14  
    Witam
    Dołącze siędo tematu, by nie otwierać niepotrzebnie nowego topica.
    Planuje kolumny zrobić z MDF , a dopiero jako maskownice dać drewno na przedni panel. Szerokość kolumienek będzie około 20-22cm i tu pojawił się problem. Gdzie kupić lite dechy o tej szerokości? W Castoramie widziałem deski 140mm max. Są to deski sosnowe jednolite (nie klejone). Jak taka deska za rok będzie wyglądać? Czy po bejcy i 3 warstwach lakieru do podłóg jeszcze będzie się odkształcać?
    Jakie drewno ozdobne (ładne słoje) proponujecie do tego?
    Za jaką cene taką deske (220x1200x15-20) mozna dostać?

    Przyglądałem się progom i stopniom, ale cena takiej deski to 50zł minimum :/ Troszke dużo i to bardzo twarde drewno. Niewiem, czy moja wyrzynarka 350W i frezarka 850W sobie z tym poradzi. To są sprzęty z najniższej półki. Sosna się do tego nadaje?

    Pozdrawiam
  • #22
    piórko
    Level 30  
    Proponuję Wymiatacz abyś zapoznał się z ofertą firmy DLH http://www.dlh.pl/?v=sections&id=4 .
    Sprzedają drewno egzotyczne (tarcica i fornir).
    Myślę, że doradzą Ci tam jakieś deski.
    Albo zrób przód też z mdf i pokryj fornirem. Mają bajkowo-kosmiczne ;) wzory.
  • #23
    Wymiatacz
    Level 14  
    piórko wrote:
    Proponuję Wymiatacz abyś zapoznał się z ofertą firmy DLH http://www.dlh.pl/?v=sections&id=4 .
    Sprzedają drewno egzotyczne (tarcica i fornir).
    Myślę, że doradzą Ci tam jakieś deski.
    Albo zrób przód też z mdf i pokryj fornirem. Mają bajkowo-kosmiczne ;) wzory.


    Stronke znam. Tu miałem zamiar dobrać fornir, ale faktycznie jak ceny będą przystępne, to i deske u nich zakupie :)
    Co do płyty czołowej z MDFu to odpada. Chce troszke udziwnić przód i fornir nie nadaje się do tego. Jest zbyt mało elastyczny. Zobaczymy co z tego będzie, na pewno się pochwalę jak skończę.

    Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedz
  • #24
    2mnemonic2
    Level 12  
    piórko > dziękuję za konkretną poradę (tego właśnie oczekiwałem) a jak sprawa miałaby się przy 2 otworach BR?

    Wymiatacz > owszem sosna nadaje się jednak trzeba zwrócić uwagę na to żeby nie była sina (no chyba ze idzie pod farbę olejną), to po 1 a po 2 musi być sucha około 9- 10% wilgotności, no i oczywiście sosna jest łatwa w obróbce :)

    Proszę jeszcze o więcej sugestii w kwestii doboru głośników średnio tonowych i wysokotonowych
    Już teraz dziękuję wszystkim za zaangażowanie w tym temacie i proszę o dalsze porady i sugestie.
  • Helpful post
    #25
    piórko
    Level 30  
    Jeśli ten wybór głośników Cię nie zadowala to zerknij na WS 17 E 8 OHM (60W, 88dB, ładne pasmo 0,5-4500Hz, 66zł), albo tonsil GDM 12/60 - 8 Ohm (60W, 91dB, 57zł).
    Wysokie warte uwagi to SC 10 N 8 ohm Visatona (52 PLN) i chyba bezkonkurencyjna w cenie 60 zł. Vifa TC20SD05-06.

    Przy dwóch otworach (jeden Ci nie wystarcza ;) :?:) sprawa miałaby się doskonale pod warunkiem ich odpowiednich wymiarów. Możesz dać np. 2 razy Φ7 x 23cm (65litrów, 35Hz).
  • #26
    2mnemonic2
    Level 12  
    Witam wszystkich posiadam już praktycznie wszystkie elementy mojej konstrukcji (stx’y gdn 32 300 08, tesle arp 150 00 8 cykaczy jeszcze nie mam, ale to sprawa 2 – 3 dni planuję wziąć GDWT 9/100 FP) Mam jeszcze jednak jedno pytanie.
    Czy rozsądnym wyjściem było by zastosowanie dwóch głośników średniotonowych 4 Ohm (w jednej kolumnie oczywiście) również arp 150.
  • #27
    piórko
    Level 30  
    Nie, to nie jest rozsądne wyjście. Zdecydowanie wystarczy jeden ARP 8Ω.

    GDWT 9/100 FP :?: :?: :?: Po co Ci 100 decybelowa tuba za 95zł?

    Jeśli masz coś przeciwko TC20SD05-06 to kup za 8 dych TC26SF05-06
  • #28
    2mnemonic2
    Level 12  
    Hmmm Vifa... ale przecież to, co pan zaproponował jest to wersja 6 Ohm, a tak poza tym to wolałbym coś z Tonsila (łatwiej jest zrealizować gwarancję w razie problemów. Co by mi Pan (Państwo) polecił(li) właśnie z wysokotonowców tonsila?
  • #30
    2mnemonic2
    Level 12  
    Tak ale zwrotnice już zakupiłem 8 ohm (z stx) więc zostaje dobrać mi już tylko jakąś wysootonówkę, najlepiej tonsila, prosze pomóż(cie) coś wybrać.