Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki

p.kaczmarek2 03 Sie 2020 10:09 2037 9
  • Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Witajcie moi drodzy
    Chciałbym przedstawić Wam mój mini-tutorial darmowego programu Blender. Tutorial skupi się na pokazaniu, że mimo iż Blender jest bardziej nacechowany artystycznie, to też nadaje się do przygotowania prostego elementu do wydruku 3D. Element 3D odwzoruje ze zdjęcia - tak by był kompatybilny z pierwowzorem. Element który będę odwzorowywać to będzie uchwyt na klosz od lampki (z zaczepem i otworem na śrubkę).
    W temacie użyję popularnej wersji Blendera 2.79, gdyż uważam ją za stabilną i wydaje mi się, że w tej chwili najwięcej materiałów (i pluginów) dotyczy właśnie jej.
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Oczywiście nie ma to aż tak dużego znaczenia, gdyż mechanizmy tworzenia modelu w innych wersjach Blendera są niemalże identyczne.
    Element wydrukuję na drukarce 3D Creality Ender 3 Pro filamentem PLA.

    Wstęp
    Tutorial będzie podzielony na dwie sekcje.
    W pierwszej sekcji przedstawię luzem zestaw przydatnych informacji i skrótów klawiaturowych, które mogą się przydać niezależnie od tego co robimy. Polecam wszystkie je przetestować na pustej scenie Blendera.
    W drugiej sekcji opiszę krok po kroku jak odwzorowałem w 3D obiekt ze zdjęcia (mocowanie klosza do lampki), by móc go potem wydrukować w 3D i zastąpić wydrukiem element który po prostu się złamał.
    Oczywiście siłą rzeczy nie będę w stanie tu zawrzeć wszystkich informacji, więc jeśli czegoś brakuje to zawsze można szukać odpowiedzi w dokumentacji Blendera lub na Blenderowskim forum i/lub stack exchange.

    Podstawowe informacje, operacje i skróty klawiaturowe
    Opiszę tu kilka ogólnych konceptów z Blendera które warto znać przed przystąpieniem do pracy.
    - w Blenderze istnieją dwa poziomy edycji: Object Mode (przesuwamy/skalujemy/obracamy itp. całe kształty, bryły) oraz Edit Mode (edytujemy wierzchołki, ścianki, krawędzie jednej bryły). Przełącza się między nimi klawiszem TAB. Można też przełączać między nimi na GUI:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    - w Edit Mode istnieją trzy podtryby zaznaczania/edycji, a mianowicie operacje na wierzchołkach (vertices), krawędziach (edges) oraz ściankach (faces). Wybiera się je tutaj:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    - obiekty zaznaczamy prawym przyciskiem myszy. Samo PPM zmienia zaznaczenia na kliknięty obiekt. Jeśli chcemy zaznaczyć dwa obiekty, to klikamy PPM na obiekt trzymając Shift. Wtedy kliknięty obiekt zostaje dodatkowo zaznaczony (ten poprzedni też mamy zaznaczony). Dodatkowo mamy skrót klawiaturowy A (od 'All'), czyli zaznaczanie wszystkiego na scenie (lub też odznaczanie). Listę obiektów na scenie mamy w prawym górnym rogu (tam też widać co zaznaczyliśmy):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    - zaznaczać masowo obiekty można też trzymając C i LMB i przesuwając kursorem po obiektach które chcemy zaznaczyć (drag selection)
    - zaznaczać można też klawiszem B, tzw. 'box select'
    - kamerą najlepiej poruszać w trybie latania, SHIFT + F. Wtedy latamy za pomocą WSAD a ustawienia kamery akceptujemy LPM. Jeśli zmiana ustawienia kamery nam się nie podoba, to można je cofnąć za pomocą Escape. W trybie ruszania kamerą (SHIFT+F) na ekranie pojawia się taki kursor/celowniczek:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    - do obsługi kamery mamy też wygodne skróty klawiaturowe. Numeryczny klawisz '5' przełącza między trybem perspektywicznym:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    a trybem ortho:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Dodatkowo możemy automatycznie ustawiać rzuty z frontu/prawej/itp. itd. klawiszami numerycznymi 7 9 1 3. Klawisze 8,4,6,2 (numeryczne strzałki) obracają kamerę.

    - w Blenderze możemy przesuwać, obracać i skalować to co mamy zaznaczone. Stosuje się w tym celu skróty klawiaturowe G (grab; przesuwanie), S (scale; skalowanie), R (rotation; obracanie). Po wciśnięciu odpowiedniego klawisza można określić czy skalujemy/przesuwamy wedle jednej z osi (w tym celu wciskamy X lub Y lub Z), czy wszystkich osi (domyślna opcja). Każdą z tych transformacji można wykonać o wartość numeryczną poprzez wpisanie np. przesunięcia z klawiatury. Na przykład, jeśli chcemy przesunąć zaznaczenie o 50 jednostek wedle osi X to wciskamy: G (włącza przesuwanie), X (wybiera oś X), 50 (tzn. 5 i 0 z klawiatury) i zatwierdzamy LPM.
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Gdy wykonujemy operacje wedle danej osi o wartość z klawiatury, to podgląd tego co wpisaliśmy mamy na pasku na dole:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki

    Modelowany element - zamiennik uchwytu na klosz do ozdobnej lampki 12V
    W tym tutorialu pokażę jak wymodelować pod wydruk 3D zamiennik mocowania na klosz od ozdobnej lampki na 12V. Oryginalny uchwyt był chyba jakiś fabrycznie słaby, bo pękł tuż po zakupie. Podstawa od lampki wygląda tak:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Na zdjęciu widać dwa uchwyty z przeźroczystego plastiku. Na nie nachodzi klosz, są one dość sprężyste, ale to nie problem, bo wydruki z filamentu PLA też mają swoją sprężystość i nie są łamliwe.
    Element mocowania po wymontowaniu:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Przed modelowaniem warto jest mu zrobić zdjęcie z góry - użyjemy go jako tła przy odwzorowaniu jego obrysu. Dzięki temu zachowamy odpowiednie proporcje (a skalę można dobrać potem).
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Jeśli mamy zwykły skaner, to możemy zamiast zdjęcia po prostu zeskanować element - wtedy uzyskamy lepszy jego obrys na tło, bo unikniemy problemu z perspektywą zaburzającą nieco proporcje.
    Tyle wstępu, zaraz przechodzimy do modelowania.

    Krok 1: Przygotowujemy pustą scenę
    Po uruchomieniu Blendera pojawi nam się domyślna scena, czyli pojedynczy Cube, światło i kamera w pustej przestrzeni:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Nie będzie on nam potrzebny, więc wciskamy 'A' by zaznaczyć wszystko:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    A następnie Delete by zaznaczenie usunąć:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    W ten sposób zyskujemy pustą scenę.

    Krok 2: Dodajemy obiekt
    Modelowanie obiektu zacznę od prostego obiektu, na który składają się cztery wierzchołki. Dodajemy go naciskając SHIFT+A i wybierając z listy Plane:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Następnie warto w opcjach dodawania (zaznaczone na obrazku) ustawić jego pozycję na 0,0,0:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    W ten sposób otrzymujemy plane na środku układu współrzędnych.

    Krok 3: Tryb edycji
    Na tym etapie możemy zmienić tryb edycji z Object Mode (operowanie na całych obiektach, przesuwanie ich, itp) na Edit Mode (operowanie na kształcie obiektów, ich wierzchołkach, trójkątach, itp). Można to zrobić myszką lub za pomocą klawisza TAB. Bieżący tryb edycji jest tutaj na rozwijanej liście:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki

    Krok 4: Poruszanie się kamerą
    Kamerą na scenie można poruszać na następujące sposoby:
    - kółkiem myszy w prosty sposób przybliżamy/oddalamy
    - jeśli wciśniemy Shift+F to możemy latać kamerą za pomocą klawiszy WSAD i obracać widokiem myszki
    - klawisz numeryczny 5 przełącza tryb ortho i perspective
    - klawisze numeryczne takie jak 1, 3, 7, 9 włączają w wygodny sposób rzuty z boku/góry/itp
    W trakcie prac ustawiamy kamerę tak by było nam wygodnie, oraz zawsze kilkukrotnie sprawdzamy czy to co modelujemy wygląda tak jak powinno z każdej strony. Popularnym błędem u początkujących jest patrzenie na swój model ciągle z jednego rzutu i nieświadome tworzenie go z różnymi dziwnymi przesunięciami których nie widać np. z jednej kamery.

    Krok 5: Wyświetlanie wymiarów
    Na początku też warto jest włączyć wyświetlanie wymiarów. Opcja ta znajduje się w menu bocznych przełączanym przyciskiem N:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Opcja ta nazywa się 'Edge Info/Length', dostępna jest gdy jesteśmy w Edit Mode. Znajduje się w 'Mesh Display':
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Włączenie jej skutkuje pokazywaniem przez Blender długości krawędzi (w Edit Mode, dla edytowanego w tym momencie kształtu):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Tuż obok 'Length' są inne możliwości wyświetlania, takie jak np. kąt (Angle), ale nie są one aż tak przydatne moim zdaniem jak Lenght.

    Krok 6: Obraz tła
    Bardzo przydatną funkcjonalnością jest możliwość ustawienia obrazu tła. Dzięki temu modelowanie staje się o wiele prostsze i możemy szczegółowo odwzorować dany obiekt.
    Opcja 'Background Image' znajduje się nieco niżej w menu dostępnym pod klawiszem N:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Aby ją uruchomić musimy zaznaczyć checkboxa przy 'Background Image' a potem kliknąć 'Add Image'.
    Następnie możemy wybrać obraz tła za pomocą 'Open':
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Po wybraniu zdjęcia tło pojawi się od razu, ale tylko w widoku rzutów top/right/itp ortho:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    W widoku kamery perspektywicznej tło się nie wyświetla. To normalne. Więc jeśli nie wyświetla się Wam tło, sprawdźcie jaki macie ustawiony widok (numeryczny klawisz 5 przełącza perspective/ortho).

    Krok 7: Skalowanie tła
    Na tym etapie warto jest przeskalować tło tak by się zgadzało z rzeczywistymi wymiarami obiektu. W tym celu zmierzyłem grubość fragmentu obiektu który modeluje:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Przyjąłem, że są tam 2mm.
    Następnie dopasowałem zdjęcie tła do obiektu sceny tak by zgadzały się wymiary, zdjęcie tła można przesuwać i skalować tutaj:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Przy okazji warto też wcisnąć Z, aby uzyskać przeźroczystość trójkątów edytowanego obiektu.
    Po przeskalowaniu i wycentrowaniu:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki

    Krok 8: Modelowanie obrysu kształtu w 2D
    Teraz możemy odwzorować ze zdjęcia kształt obiektu.
    Można to zrobić na różne sposoby, ja przedstawię tylko jeden z nich.
    W tym celu wybieramy tryb pracy na krawędziach, tutaj:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Nastepnie zaznaczamy jedną z krawędzi obiektu (prawy klik na krawędzi):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Następnie wciskamy E, aby wykonać operację Extrude (utworzyć dodatkowe krawędzie/powierzchnie z tej zaznaczonej) i trzymając przycisk CTRL (respektując siatkę) wyciągamy w bok nowo utworzoną geometrię:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    To samo powtarzamy dla reszty obrysu (ew. poza zaokrąglonym rogiem).
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Warto jeszcze wspomnieć, że skrót klawiszowy G pozwala po prostu przesuwać zaznaczenie i wtedy CTRL (siatka) też działa.

    Krok 9: Kontynuacja Extrude obrysu, zaokrąglony róg (narzędzie Spin)
    Gotowy obrys wyszedł mi tak:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Teraz trzeba dodać zaokrąglony fragment.
    Można to zrobić ręcznie, ale sprytniej można użyć gotowej funkcjonalności Blendera - Spin.
    Spin działa tak, że robi wielokrotnie operację Extrude, zaokrąglając bieżące zaznaczenie wokół pozycji kursora 3D.
    Kursor 3D ustawiamy w środku promienia po prostu klikając LMB (na zrzucie ekranu strzałka pokazuje kursor 3D):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Następnie z menu po lewej (przełączane przyciskiem T) wybieramy opcje Spin:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Dla Spin można wybrać kąt (ujemny kąt skutkuje obrotem w drugą stronę):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    U mnie spin skutkował utworzeniem takiej geometrii:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Oczywiście za pierwszym razem nie wyjdzie idealnie, możemy wiele razy cofać i poprawiać pozycję kursora i parametry obrotu.
    Ostateczna wersja:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki


    Krok 10: Reszta obrysu, poprawki
    Resztę obrysu tworzymy analogicznie. Możemy wspomagać się też przesuwaniem krawędzi lub wierzchołków (wybrać tryb edycji wierzchołków i przesuwać je pojedynczo).
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki

    Krok 11: Zaokrąglenie rogu za pomocą Bevel
    Końcówka modelowanego obiektu jest zaokrąglona. Można to zrobić ręcznie, a można wspomóc sie narzędziem Bevel, które samo tworzy zaokrąglenia dla wybranych kątów (wierzchołków).
    Przed jego użyciem obiekt wygląda tak:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Na zrzucie ekranu mam już zaznaczone wierzchołki do zaokrąglenia.
    Bevel dla wierzchołków włączamy skrótem SHIFT + CTRL + B (dla krawędzi starczy CTRL + B, polecam poeksperymentować z tym)
    Stopień zaokrąglenia kontrolujemy myszką, gęstość utworzonych nowych wierzchołków kółkiem myszy.
    Rezultat:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    W ten sposób możemy szybko zaokrąglić ostre krawędzie.

    Krok 12: Witamy trzeci wymiar, nadajemy obiektowi grubość
    Obrys jest w pełni gotowy. Możemy już włączyć widok perspektywiczny i obejrzeć nasz końcowy rezultat. Warto w tym celu też wyłączyć opcję przeźroczystości (klawisz Z):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Przyda nam się informacja, jak gruby powinien być gotowy obiekt:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Aby nadać grubość użyjemy już wspomnianej opcji Extrude, ale w trybie faces (ścianek):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Zaznaczamy wszystko i wciskamy E, a potem możemy z klawiatury wpisać o ile chcemy wyextrudować do góry obiekt. Ja wybrałem 2.5mm (wpisałem 2.5). Rezultat:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki

    Krok 13: Przerwa - testowy wydruk, poprawki skali
    Na tym etapie warto jest zrobić sobie 'testowy' wydruk w celu sprawdzenia, czy aby na pewno wszystkie wymiary odwzorowaliśmy z dostateczna dokładnością.
    Testowy wydruk, czyli po prostu normalnie wydrukujemy to co teraz mamy już wymodelowane - tylko w celu przyrównania wymiarów na żywo czy wszystko jest tak jak chcemy. Możemy tego nie robić, ale uważam, że taki wydruk płaskiego fragmentu elementu nie trwa długo, nie zużywa dużo filamentu, a pozwala skutecznie sprawdzić, czy wszystko jest ok.
    Opisze tutaj szczegółowo jak taki wydruk zrobić - nie jest to trudne.
    Najpierw trzeba wyeksportować nasze dzieło do pliku .STL:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Przy zapisie eksportowanego STL możemy wybrać różne opcje. Ale nie będą nam teraz potrzebne:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Jedyna opcja o której warto pamiętać to "Selection Only", która pozwala wyeksportować do pliku STL tylko to, co mamy zaznaczone na scenie. Przyda się to gdy będziemy mieć na scenie kilka obiektów, a wydrukować będziemy chcieli tylko jeden.
    W ten sposób uzyskujemy plik STL:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Trzeba teraz otworzyć go w preferowanym przez nas slicerze (ja używam Cura) i wyeksportować do GCode, na kartę SD. Użyłem domyślnych opcji 'Super Quality':
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Kartę SD miałem już podłączoną do komputera, więc po Slice mogłem od razu na nią zapisać rezultat:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Kartę z SD wkładamy do drukarki i po prostu drukujemy nasz obiekt z listy.
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    U mnie za pierwszym testowym wydrukiem okazało się, że nieco niedoszacowałem wymiary. Musiałem cały obiekt przeskalować. Można to łatwo zrobić zaznaczając całość (polecam skalować w trybie Edycji Edit Mode, nie w Object; zaznaczamy wszystko klawiszem A) a potem wciskając klawisz S (Scale), po czym wpisując z klawiatury nową skalę (np. wciskamy S a potem wpisujemy 1.2 by uzyskać 120% skali).
    Po poprawkach skali ponownie wydrukowałem element i przyrównałem sobie to co mam już wymodelowane do zaczepu, który staram się odwzorować:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Kształt elementu został dobrze odwzorowany, można przejść do następnego etapu modelowania.

    Krok 14: Lustro (mirror)
    W tym momencie możemy wykorzystać fakt, że modelowany obiekt ma jedną płaszczyznę symetrii i zastosować tzw. mirror. Wymodelujemy tylko jego jedną stronę, a druga będzie stanowić jej lustrzane odbicie.
    Mirror w Blenderze działa względem środku układu współrzędnych bieżącego modelu. W tym celu przesuniemy obiekt nieco niżej, zaznaczając go całego a potem wciskając G (grab, przesuwanie) i wpisując z klawiatury Z (oś, wedle której przesuwamy) a potem 5 (wartość przesunięcia - tak aby od środka układu współrzędnych do krawędzi górnej modelu było jakieś 8mm:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Teraz można dodać lustrzane odbicie.
    Lustrzane odbicie w Blenderze tworzy się na bieżąco, a my możemy edytować jedną ze stron modelu.
    Lustrzane odbicie (mirror) dodajemy jako tzw. modifier z tego menu:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Z listy 'Add modifier' wybieramy 'Mirror':
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Po dodaniu Mirrora odpowiednio go konfigurujemy - chcemy odbicie wedle osi Z:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    A następnie NIE KLIKAMY 'Apply', tylko zostawiamy tak jak jest - dzięki temu mirror będzie na bieżąco odzwierciedlał nasze zmiany jednej strony po drugiej stronie. Jeśli byśmy jednak kliknęli 'Apply', to wtedy Blender by przetworzył mirror i utworzył z niego normalną geometrię którą możemy my edytować, ale która nie aktualizuje się sama po zmianach z drugiej strony.

    Krok 15: Pierwszy kształt 3D pełny
    Mamy teraz coś takiego:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Chcemy połączyć obiekt z jego odbiciem.
    W tym celu w trybie zaznaczania ścianek zaznaczamy prawym przyciskiem myszy jedną z nich:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    A potem wciskamy CTRL + SHIFT + ALT + F by zaznaczyć pozostałe ścianki z nią połączone na jej płaszczyźnie (można też zaznaczać ręcznie, ale ten skrót klawiaturowy dużo przyśpiesza):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Następnie nie przesuwamy ich, lecz wykonujemy Extrude (E) i dopiero przesuwamy w dół:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki

    Krok 16: Poprawka nachodzących ścianek z Mirror
    Można teraz zauważyć, że wyciągnięte ścianki obu stron lustrzanego odbicia na siebie nachodzą. To nie jest pożądany efekt, ale można to łatwo naprawić.
    Właczamy Clipping w ustawieniach Mirror:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Następnie przesuwamy wewnetrzne ścianki do oporu do góry (G-Z i przesuwamy myszka, albo po prostu klikamy i ciągniemy za niebieską oś Z):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    W takiej sytuacji ustawienie Clipping z Mirror nie pozwoli nam przesunąć za daleko ścianek. Ich krawędzie "przykleją się" do swoich odpowiedników wygenerowanych przez Mirror.
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Wewnętrzne ścianki można potem usunąć (klawisz Delete i wybieramy Faces):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki

    Krok 17: Odwzorowujemy mocowanie
    Teraz odwzorujemy ten fragment:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    W tym celu musimy zagęścić siatkę modelu. Można to zrobić dodając poprzeczne cięcia za pomocą opcji Loop Cut And Slide (CTRL + R):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Po zaakceptowaniu cięcia za pomocą LMB można przesuwać jego linię ruchami myszy. Potem trzeba ponownie wcisnąć LMB.
    Pierwsze cięcie:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Teraz dodamy drugie cięcie - za chwile wytłumaczę, jak je wykorzystamy:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Teraz można zaznaczyć środkową ściankę (w trybie zaznaczenia faces, ścianek) i za pomocą Extrude ją wyciągnąć.
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Oczywiście, nawet po tej operacji możemy poprawić wymiary naszej wypustki tak by było zgodne z oczekiwaniami.

    Krok 18: Sprawdzenie wymiarów
    Teraz tylko podkreślę coś, co już wprowadziłem wcześniej. Jak wprowadzacie wymiary i dodajecie kolejne ścianki, to warto jest weryfikować czy odstępy są zgodne z rzeczywistością.
    Na przykład ten wymiar:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Jest zgodny z:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    W razie potrzeby poprawiamy ścianki/przesuwamy

    Krok 19: Wycinanie otworu w podstawce za pomocą boolean - dodawanie obiektu wycinającego
    Teraz wytniemy otwór na mocowanie/śrubę. Specjalnie do tego użyję operacji boolean, by zaprezentować jej działanie. Oczywiście można by to zrobić też bez booleana.
    Wycinanie zrealizujemy za pomocą drugiego obiektu.
    Zaznaczamy środkową krawędź:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Wciskamy SHIFT + S i wybieramy ustawienie kursora 3D na nasze zaznaczenie:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Dzięki temu nie będziemy musieli ręcznie centrować obiektu wycinającego.
    Przechodzimy do Object Mode (bo zaraz dodamy drugi obiekt):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Dodajemy obiekt który będzie wycięty z naszego modelu poprzez SHIFT + A:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    UWAGA: Jeśli zrobimy SHIFT + A (dodawanie) w Edit Mode, to wtedy dodana geometria będzie w obrębie tego samego obiektu którego edytujemy, i nie będziemy mogli wykonać operacji boolean, bo do niej potrzeba dwóch osobnych obiektów.
    Obiekt dodał się tam, gdzie mieliśmy kursor:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki

    Krok 20: Wycinanie otworu w podstawce za pomocą boolean - ustawianie booleana
    Teraz ustawimy operację boolean (operacje logiczna, w trybie odejmowania, wycinanie) dla obiektów które mamy.
    Powinniśmy mieć na scenie dwa obiekty (wycinający i ten z którego wytniemy):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Zaznaczamy ten obiekt z którego wytniemy:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    To na nim dodajemy modifier Boolean:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Modifier boolean trzeba odpowiednio ustawić. Ustawiamy mu tryb difference (różnica):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    oraz ustawiamy obiekt, który zostanie teraz wycięty z zaznaczonego przez nas:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Teraz możemy zaznaczyć obiekt wycinający i go schować z widoku za pomocą H (SHIFT + H go przywróci na widok) by zobaczyć efekt wycinania:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Boolean działa - obiekt został wycięty z naszego kształtu.
    Warto zwrócić uwagę, że rezultaty Boolean widać tylko w trybie Object Mode. W Edit mode nie będzie wycięcia.

    Krok 21: Wycinanie otworu w podstawce za pomocą boolean - kształt wycinacza
    Teraz możemy odpowiednio zmodyfikować kształt obiektu wycinającego tak by zgadzał się z tym co oczekujemy od elementu.
    Nie będę tego szczegółowo opisywać, gdyż można do tego użyć poznanych wcześniej w tym opisie mechaniznów.
    Ale w skrócie, ja zacząłem od rozciągnięcia (skalowania) Cube:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Następnie zaznaczyłem cztery jego krawędzie i tak jak wcześniej w tutorialu użyłem narzędzia Bevel (CTRL + B, bo tutaj dla krawędzi) by je zaokrąglić:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Następnie użyłem opcji Extrude i zmniejszyłem skalę ścianki by móc zacząć robić wypustkę:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Następnie ponownie ją wyciągnąłem za pomocą Extrude:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Potem można już podziwiać rezultat wycinania - w tym celu trzeba przełączyć na Object Mode i schować obiekt wycinający klawiszem H. Na scenie zostanie wtedy tylko ten obiekt, z którego wycięliśmy kształt. Rezultat (od spodu):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Rezultat (od góry):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki

    Krok 22: Funkcjonalny wydruk
    Teraz element może już pełnić swoją rolę zaczepu na klosz w lampce. Wydrukować go można tylko z supportami na buildplate (wtedy będą supporty od podstawy wydruku do elementu, ale będzie ich brakować w otworze od elementu. Można tak zrobić tylko w niektórych sytuacjach. Drukowanie tego typu miejsc nazywa się 'bridging', gdyż drukarka tworzy 'most' z filamentu bez supportu):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Po wydruku:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Supporty można bardzo łatwo z elementu wyłamać, użyłem do tego noża. Przymiarka:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki

    Krok 23: Uzupełnienie - trzy osobne zaczepy
    Teraz jeszcze pokażę, jak można zrobić trzy osobne zaczepy zamiast jednego grubego, tzn. jak podzielić ten zaczep co już mamy. Mowa o tych zaczepach:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    W tym celu najpierw dodam dwa cięcia wzdłuż modelu (Loop Cut and Slide, CTRL + R). Przed:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Miejsce wykonania Loop Cut And Slide kontrolujemy myszką. Po cięciach:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Następnie zaznaczę ścianki, które potem usunę (RMB zaznacza jedną ściankę; SHIFT + RMB zaznacza kolejną; można też zaznaczyć w inny sposób - trzymając C i LMB, czyli tzw. drag selection):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Usunąć je można klawiszem Delete:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Następnie trzeba uzupełnić ubytek. W tym celu najpierw zaznaczymy krawędzie znajdujące się na jednej płaszczyźnie:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    A potem uzupełnimy pustą przestrzeń między nimi klawiszem F, tworząc kolejną ściankę:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    To samo dla małej ścianki:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    I dla drugiej strony:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Następnie możemy wyregulować grubość elementów, po prostu przesuwając odpowiednie ścianki wedle osi.
    Efekt:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki

    Krok 24: Finalna wersja, finalny wydruk
    Finalną wersję ze względu na podział 'ząbków' musiałem wydrukować już z pełnymi supportami (nie tylko na buildplate):
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Po wydruku:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Przymiarka:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Końcowy efekt:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Wydrukowany element pasuje do lampki i dobrze spełnia swoją rolę.

    Podsumowanie
    Pokazałem tutaj krok po kroku jak można odwzorować w Blenderze i wydrukować na drukarce 3D brakują element mocowania do lampki. Odwzorowanie bazowałem na zdjęciu, by zachować odpowiednie proporcje. Zrobiony tak element jest funkcjonalny i dobrze trzyma klosz. Właściwie to jest nawet lepszy, bo jest bardziej sprężysty - ten oryginalny złamał się dość szybko. Natomiast jeśli się okaże, że będzie potrzebny solidniejszy element, to zawsze można wydrukować go np. w ABS zamiast w PLA i/lub ustawić mu większy infill (wypełnienie).

    Temat będzie redagowany/uzupełniany w przyszłości

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    p.kaczmarek2
    Poziom 24  
    Offline 
  • #2
    Piotrek#G
    Poziom 25  
    Panie @p.kaczmarek2, skaner, mówi to Panu coś? :D
    Tak na poważnie, to skanując obiekt zwykłym skanerem zyskujesz dokładny obrys, którego nie psuje perspektywa, jak ma to miejsce w przypadku zdjęcia. To taka mała podpowiedź z mojej strony.
  • #3
    p.kaczmarek2
    Poziom 24  
    Jak najbardziej słuszna uwaga, miałem nawet o tym wspomnieć, ale chyba mi umknęło.

    Sam ze skanera nie skorzystałem, bo nie mam nawet podłączonego. U mnie ostatnimi laty skaner z drukarką poszedł w odstawkę, bo coraz więcej spraw można załatwiać przez internet, a jak już coś trzeba wydrukować to można tanio na mieście.
  • #4
    tplewa
    Poziom 38  
    @kaczmarek2

    Ależ oczywiście że można zrobić w Blenderze, 3D Studio itd. W zasadzie gwoździa na upartego można też wbić głową, ale lepiej sięgnąć po młotek ;) Tutaj tak samo czasem lepiej i wygodniej sięgnąć po wygodniejsze narzędzia...
  • #5
    Belialek
    Poziom 22  
    Według mnie złe narzędzie do tego typu projektów. Blender/3DSM są rewelacyjne, jeżeli chodzi o obiekty organiczne - w każdym innym przypadku soft stworzony z myślą o parametrycznym odwzorowywaniu kształtów jest jedynym słusznym wyborem. O wiele wygodniej i szybciej było by to wykonać w np Fusion360, wykonując najpierw szkic 2D.
  • #6
    KhazAkar
    Poziom 11  
    Ciekawe wykorzystanie Blendera w innym środowisku niż był przeznaczony, szacun. Od swojej strony mogę polecić FreeCAD do tego typu pracy, lepiej IMO się sprawdzi, a też open source i darmowy jak Blender :)
  • #7
    grzewoj
    Poziom 27  
    Artykuł bardzo ciekawy. Ale czy mógłbyś wyjaśnić bliżej opcję wydruku testowego? Nie widzę żadnych ustawień które sugerowałyby uproszczony wydruk (przeciwnie wybierasz opcję Super Quality). Czym różni się to od zwykłego wydruku?
  • #8
    p.kaczmarek2
    Poziom 24  
    grzewoj napisał:
    Ale czy mógłbyś wyjaśnić bliżej opcję wydruku testowego?


    To nie jest żadna opcja z Cura ani z Blendera, ja po prostu tak nazywam zwyczaj drukowania fragmentu modelu dopiero na początku jego tworzenia, tak by tylko sobie przyrównać wymiary czy na żywo wszystko się zgadza.

    Po prostu jak robię jakiś element to staram się nie zostawiać testowania na sam koniec (bo może na początku wkraść się błąd, a potem błędy się kumulują i trudniej poprawić), tylko już na samym początku robię wydruk, najlepiej tak by nie poszło dużo filamentu. Uważam, że takie sprawdzenie na bieżąco czy jest wszystko OK jest dobrym zwyczajem i dlatego to umieściłem w temacie.

    Tu też widać jeden z atutów wydruku 3D, że możemy sobie w domu wydrukować co chcemy i od ręki sprawdzić czy na pewno pasuje tak jak powinno.

    Jeszcze przeredaguję tamten akapit by to było bardziej zrozumiałe.
  • #9
    tplewa
    Poziom 38  
    p.kaczmarek2 napisał:

    Po prostu jak robię jakiś element to staram się nie zostawiać testowania na sam koniec (bo może na początku wkraść się błąd, a potem błędy się kumulują i trudniej poprawić), tylko już na samym początku robię wydruk, najlepiej tak by nie poszło dużo filamentu.


    Dobre podejście i też tak robię - też można sobie testować drukując od którejś warstwy czyli np. górną część jeśli tam są jakieś istotne szczegóły które należy zmierzyć, czy sprawdzić czy pasują do innej części itd.
  • #10
    p.kaczmarek2
    Poziom 24  
    tplewa napisał:

    Dobre podejście i też tak robię - też można sobie testować drukując od którejś warstwy czyli np. górną część jeśli tam są jakieś istotne szczegóły które należy zmierzyć, czy sprawdzić czy pasują do innej części itd.


    Dzielenie po warstwach jest proste i wygodne, ale warto wiedzieć też, że można wydrukować testowo fragmenty modelu z różnych warstw.
    Np. z tego zrzutu ekranu, tylko to co zaznaczyłem na żółto:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    wystarczy w Blenderze dodać osobny obiekt Cube i użyć (wspomianego w pierwszym poście) Boolean w trybie np. części wspólnej (Union)i potem wyeksportować STLa:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki
    Rezultat:
    Minitutorial Blendera pod wydruk 3D - odwzorowujemy uszkodzony element lampki

    PS: Blender oczywiście też importuje STL bez problemów