Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Problem z paleniem się żarników H4 w Citroen Xsara Picasso – rozwiązanie Soft Start

wosiekpl 22 Mar 2023 17:30 1050 32
Automation24
  • #1
    wosiekpl
    Level 21  
    Witam wszystkich.

    Postanowiłem napisać tutaj bo mam problem z żarówkami w samochodzie. Samochód to Citroen Xsara Picasso. W reflektorach mam zamontowane żarówki H4. I co jakiś czas pali mi się żarnik od świateł krótkich. Ostatnio kupiłem żarówki Philips za prawie 30€ , które dawały więcej światła. Przez parę miesięcy było wszystko ok aż tu , dwa - trzy tygodnie temu spalił się żarnik krótkich świateł w jednym reflektorze. Tak jeździłem parę tygodni i teraz spalił się w drugiej. Wymieniłem na nowe za 3-4 € za sztukę. Te świecą gorzej . Ponieważ chcę na nowo kupić te od Philipsa postanowiłem zrobić układ soft startu do każdej żarówki ale tylko do krótkich świateł. Zrobiłem układ na pająku aby sprawdzić jak działa i można powiedzieć że jest dobry . Ale pojawił się pewien problem. Otóż żarówki H4 są to podwoje żarówki , mają żarnik do krótkich i do długich. Układ jaki zastosowałem na tranzystorze MOSFET działa poprawnie ale nie wiem jak go włączyć . Grzyby były oddzielne żarówki dla krótkich i długich to nie było by problemu . Ale tutaj mam minus wspólny .
    Chodzi mi aby zrobić coś w rodzaju złodziejki. Włączona była by w szereg . Plus zasilania od długich byłby bezpośredni zaś od krótkich przechodził by przez układ soft startu.
    Tylko nie wiem jak to zrobić w moim przypadku.
    Po długich przemyśleniach doszedłem do wniosku aby kupić timer na przekaźniku . Byłby on zasilany napięciem 12V i w momencie włączenia świateł krótkich , po jednej sekundzie przekaźnik zwierał by rezystancję , która będzie włączona w szereg z żarówką.
    Tutaj jest schemat tego soft startu
    Problem z paleniem się żarników H4 w Citroen Xsara Picasso – rozwiązanie Soft Start


    A tutaj jak wygląda timer

    € 0,98 6%de DESCUENTO | Relé de retardo de tiempo NE555, relé de sincronización, temporizador, interruptor de Control, generación de pulsos, ciclo de trabajo, DC 5V, 12V
    https://a.aliexpress.com/_EIZhnR1

    Jeśli chodzi o układ na tranzystorze to zrobiłem próbę włączyć żarówkę w szereg z Source ( narysowane jest na czerwono ) ale tak to nie działa .
    Chodzi mi o układ jak najprościejszy .
    Co możecie poradzić
    Pozdrawiam
    Wojtek
  • Automation24
  • #2
    sigwa18
    Level 42  
    Szukasz rozwiązania nie tam gdzie trzeba. Pierwsze żarówki nie lubią wibracji. Luźne lampy ,silnie wibrujący silnik do sprawdzenia. Trzy ja z H4 używam Tungsram Megalight h4 +60% .Tańsze od Philipsów ,wytrzymują dłużej i ładnie równo świecą (nie stref wyraźnie ciemniejszych i jaśniejszych).
  • Automation24
  • #3
    andrzej20001
    Level 43  
    Żarówki z dopalaczem są mniej trwałe.
  • #4
    sigwa18
    Level 42  
    Te właśnie są trwałe. Bo mam h4 od nich już 2 rok żyją i mają się dobrze.
  • #5
    wosiekpl
    Level 21  
    Witam i dziekuje za pierwsze odpowiedzi.

    Myślę , ze mnie nie zrozumieliście. Mi nie chodzi o dopalacze i o to , ze reflektory i żarówki wibrują. Mi chodzi o to , ze w momencie włączenia świateł krótkich ( silnik nie pracuje ) żarnik ma rezystencje prawie zero czyli można powiedzieć ze jest to zwarcie , płynie duży prąd i żarnik jeśli tego nie wytrzyma to się spala. Tak się dzieje od kiedy kupiłem samochód , to samo miałem w drugim Citroenie , Xsara II tez było podobne zjawisko. Być może w tych samochodach tak jest ale mam tez C3 i tutaj jak do tej pory żadna się nie spaliła. Załączanie świateł mam ustawione na automatycznie , w zależności od oświetlenia , załączają się same. Rano czy tez w nocy , kiedy jest ciemno po wsadzeniu kluczyka do stacyjki i po obróceniu kluczyka ale jeszcze przed uruchomieniem silnika , światła się włączają. W momencie uruchomienia silnika na moment przygasają i później świecą już normalnie.
    Czyli tutaj wibracje nie maja wplywu na zarnik ( moze zle mysle ale gdybym jezdzil po wertepach to musiaby by sie uszkadzac co chwile ).

    Tak jak pisałem , układ z Mosfetem działa poprawnie ale nie wiem jak to podłączyć mając żarówkę H4. Bo mam minus wspólny. Zroblem układ w którym żarówkę wsadziłem do źródła i minusa i to nie zadziało. Być może można przerobić ten układ tak aby żarówka była w minusie a nie w plusie . Odwrócić diodę i kondensator. tak jak się robi układy z tranzystorami NPN i PNP czy cos w tym rodzaju.

    Pozdrawiam

    PS

    Moje to Philips RancingVision GT200 , teraz widzę ze są tańsze , ja płaciłem około 30 E
  • #6
    żałosna udręka
    Level 34  
    Po pierwsze żarówki Ci się psują, bo masz 14V na żarówkach. W samochodach które dłużej jeżdżą na żarówkach są cieńsze przewody do żarówek i na 12V żyją dłużej. Po drugie Mosfet ma słabą przewodność cieplną, więc uszkodzi się szybciej jak żarówka. A po trzecie możesz użyć Mosfeta z kanałem P.
  • #7
    wosiekpl
    Level 21  
    No wlasnie , chodzi mi o przerobienie układu na Mosfeta z kanałem P ale nie wiem jak to zrobić. Czy tylko wystarczy wsadzić z kanałem P i żarówkę od strony minusa ?

    Tak , przewody nie zasilające nie są zbyt grube
    Ja robię próby z żarówka 26 W i tranzystor mało się nagrzewa , docelowo ma 55 watów. Pewnie będzie potrzeby radiator

    Pozdrawiam
  • #8
    4jerry
    Level 28  
    To wyłącz automat sterujący zapalaniem świateł i już. Dużo prostsze niż majstrowanie z elektroniką. 😁
  • #9
    wosiekpl
    Level 21  
    Z tym jest problem , centralka sterującą jest uszkodzona i niektóre funkcje nie działają. Np nie działa kontrola głośności w zależności od prędkości , tez nie działają światła pozycyjne lewej strony ( zrobiłem przepinkę z lewej na prawa )

    Pozdrawiam
  • #10
    ociz
    Moderator of Cars
    Nie bierz Philipsów, one nie lubią samochodów z porządną instalacją, czyli bez spadków na przewodach.
  • #12
    LEDówki
    Level 39  
    Poczytaj o źródłach prądowych. Żarówka 3,6V 0,35A bardzo ładnie zaświeca się przy zasilaniu przetwornicą do diod 1W. Może znajdziesz gotowiec na prąd znamionowy swoich żarówek, może będziesz musiał przerobić przetwornicę. Problemem będzie mała różnica napięcia między wejściem a wyjściem przetwornicy w czasie gdy żarówka już się nagrzeje. Być może jedna z przetwornic buck-bust się nada, ale musi być typu CC/CV.
  • #13
    wosiekpl
    Level 21  
    Nie chce komplikować , jeśli nie uda się zmienić mosfeta na kanał P to na Aliexpress są timery zasilane 12 V z przekaźnikiem . Mogę dać opornik w szereg z żarówka i później przekaźnik będzie go zwierać
  • #14
    LEDówki
    Level 39  
    Zrób to na tranzystorze MOSFET. Nie poszukałeś, bo AVT ma gotowy układ. Trzeba tylko zmienić stałą czasową i umocować odpowiednio duży radiator do tranzystora. AVT5701 - softstart do żarówek samochodowych.
    Jest jeszcze AVT1599 na bramkach i przekaźnikach.
    W tym wątku Link masz dwa schematy na tranzystorach. Jeśli przy prądzie znamionowym żarówki tranzystor nie będzie się grzał bardzo (trzeba zmierzyć napięcie między drenem a źródłem), to można zrezygnować z układu otwierającego całkowicie tranzystor. Można go zrobić znowu na tranzystorach (przerzutnik monostabilny) lub na układzie scalonym NE555 lub innym ulubionym przez Autora. AVT użyło mikroprocesor.
    Attachments:
  • #15
    wosiekpl
    Level 21  
    To dla mnie nie jest rozwiązanie , trzeba kupić a jeśli zrobić to zaprogramować układ. Jeśli go kupie to będę musiał czekać z miesiąc zanim do mnie dotrze. w sumie z tym mosfetem jest najłatwiej.
  • #16
    Millaka
    Level 23  
    A nie można zwykłym 7812 ustabilizować napięcie na H4?
  • #17
    LEDówki
    Level 39  
    Nie, nie ten prąd. Za mała różnica napięcia między wejściem a wyjściem. Trzeba szukać stabilizatora low drop na 5A.
  • #18
    wosiekpl
    Level 21  
    A może układ NE555 z przekaźnikiem , po podłączeniu 12 V napięcia od świateł krótkich po 1-2 sekundach przekaźnik się uruchamia i zwiera opornik szeregowy ? Tez chyba można cos takiego zrobić w miarę szybko.
  • #19
    LEDówki
    Level 39  
    Można. Będzie miało ograniczenia. Można opornik zwierać mosfetem. Trzeba porównać wady i zalety rozwiązań.
  • #20
    wosiekpl
    Level 21  
    Ja niestety nie jestem elektronikiem , nie znam się za bardzo , dlatego szukam układu w miarę prostego. Ten układ z mosfetem działa poprawnie ale w moim przypadku nie mogę go zastosować przez żarówkę h4 . Gdyby udało się układ zmodyfikować tak aby żarówka była zasilana od strony minusa to mógłbym wtedy ten układ zastosować. Ale nie mam mosfeta z kanałem P
    W sobotę zabiorę się za układ na NE555 plus przekaźnik bo znalazlem taki w miarę prosty do zrobienia na płytce uniwersalnej.
  • #21
    LEDówki
    Level 39  
    Dlatego podałem dwa gotowce z płytkami.
  • #22
    majster129
    Level 18  
    wosiekpl wrote:
    światła się włączają. W momencie uruchomienia silnika na moment przygasają i później świecą już normalnie.

    Włącz sobie w bsi światła dzienne realizowane przez światła mijanie i nie będziesz miał problemu z włączaniem się świateł po kluczyku

    Dodano po 5 [minuty]:

    wosiekpl wrote:
    tez nie działają światła pozycyjne lewej strony ( zrobiłem przepinkę z lewej na prawa )

    Za niedługo zgasną całkiem (przeciążenie) i bsi będzie na szybko do wymiany lub jeśli jeszcze się da, do naprawy na przedwczoraj
    Te auta nie są przewidziane na coś takie żeby mogła tam zaistnieć Polska myśl konstruktorska, zwłaszcza gdy jest kontrola spalenia żarówek
  • #23
    wosiekpl
    Level 21  
    Witam.
    Samochód ma już ponad 13 lat , centralka chyba to będzie 7-8 lat jak ma te objawy jak opisałem . Nie ma kontroli i sygnalizacji że żarówka jest spalona , tylko wizualny bo widać , że nie świeci.
    Dostałem rysunek modyfikacji układu jaki zamieściłem na początku tego wątku . Na koniec tygodnia zrobię ten układ i będę próbował. Muszę znaleźć tranzystor z kanałem P bo wszystkie jakie mam to N . Być może z wylutow się trafi .
    Tutaj jest schemat do oceny czy zadziała
  • #24
    Marian B
    Level 37  
    Tu jest "prawie wszystko" na temat miękkiego startu żarówek H4 na dwa sposoby, z wykorzystaniem dodatkowego rezystora, lub z wykorzystaniem PWM.
    Oraz jak zamontowac przekażniki do świateł (jeżeli takich niema w samochodzie), i wykorzystanie PWM do świareł dziennych (świateł mijania jako dzienne o obniżonej mocy):
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13360783#13360783

    Najprostzym rozwiązaniem będzie zatosowanie rezystora redukcyjnego dużej mocy i zwieranie tego rezystora po pewnym czasie (kilka sekund) za pomocą styków przekażnika.
    Wszelkie układy z szeregowym tranzystorem zamiast rezystora nie zdadzą egzaminu, bo to są duże prądy rzędu 10A i będzie wyczuwalne osłabienie świecenia nawet wtedy, gdy tranzystor "całkowicie przewodzi". Będzie też duże grzanie tranzystora w stanach przejściowych.

    Przy zastosowaniu PWM tranzystor nie bezie się grzał, ale to już nie bedzie "prosty układ", a chcąc wyeliminować dodatkowe opory/spadki napięcia i tak trzeba zastosować przekażnik zwierający tranzystor w przypadku PWM.
  • #25
    pikarel
    Level 36  
    Problem z paleniem się żarników H4 w Citroen Xsara Picasso – rozwiązanie Soft Start
    Przecież to nie jest schemat układu do włączenia szeregowo z żarówką.
    W stosunku do poprzedniego zamienione jest miejsce żarówki: w układzie z pierwszego posta żarówka jest przy plusie zasilania, w drugim przy masie zasilania, jednak obydwa układy potrzebują dołączenia do pełnego zasilania.

    Moja rada: kup żarówki, które nie są podróbkami innych, wtedy będą świecić tyle, ile deklaruje producent. Wystarczy trafić na takie, nałatwiej przez szeptankę, a nie przez krzykliwą reklamę lub mity internetowe.
  • #26
    4jerry
    Level 28  
    pikarel wrote:
    Problem z paleniem się żarników H4 w Citroen Xsara Picasso – rozwiązanie Soft Start

    Moja rada: kup żarówki, które nie są podróbkami innych, wtedy będą świecić tyle, ile deklaruje producent. Wystarczy trafić na takie, nałatwiej przez szeptankę, a nie przez krzykliwą reklamę lub mity internetowe.

    I ważne przy wymianie żarówek halogenowych: nie łapać paluchami za bańkę, a jeżeli się zdarzy, odtłuścić bezwarunkowo denaturatem lub IPA na szmatce.
  • #27
    majster129
    Level 18  
    Polak lubi sobie stwarzać problemy i mieć po górkę, zamiast nie mieć problemów i mieć z górki
    Nie dziwić się że auta na drodze płoną, i nie mam na myśli tylko tej przeróbki
    Najtańsza żarówka z bosch to około 15 zł na dzień dzisiejszy, myślę że powinna wytrzymać minimum pół roku

    Dodano po 26 [minuty]:

    4jerry wrote:
    odtłuścić bezwarunkowo denaturatem

    Proponuję użyć czystego spirytusu nie denaturatu który coś tam na powłoce żarówki pozostawi
  • #28
    wosiekpl
    Level 21  
    Ja nie stwarzam sobie problemu , nie chodzi też o cenę żarówki . Problemem jest że sią palą. Temat ten rozpocząłem bo dwa tygodnie temu w nocy po uruchomieniu silnika spaliła mi się żarówka w prawym reflektorze ( w lewym spaliła się tydzień wcześniej ). I nie mogłem jechać bez świateł . Po ciemku i przy oświetleniu latarką wymieniłem obie na nowe bo miałem zapasowe.
    Nie wiem jak jest w innych samochodach ale w tym moim wymiana żarówki jest trochę skomplikowane . Po wymianie miałem ręce jakby kot je podrapał.
    Tak więc chcę jeszcze raz powiedzieć że nie chcę komplikować tylko usunąć przyczynę tego problemu . I tak jak pisałem wcześniej dość często się palą. Nie będę zmieniać samochodu z tego powodu . I jeśli mam kupić nową żarówkę to do tej pory mnie stać na zakup . I jeśli mam się podrapać to się podrapie albo założę rękawiczki . Dla mnie to nie problem . Problemem jest że się spali w najmniej oczekiwanym momencie, szczególnie w nocy . Na długich nie mogę jeździć , no może na przeciw mgielnych . Ale jeśli mnie złapie policja to będzie mnie to więcej kosztowało niż cena tej żarówki. I o bezpieczeństwie już nie powiem.

    Pozdrawiam wszystkich i dzięki za pomoc i za opinie.

    Ps
    Myślę że ten temat można już zamknąć bo chyba znalazłem rozwiązanie problemu . Jak tylko kupię nowe MOSFET-y O to zrobię ten układ do sprawdzenia
  • #29
    speedy9
    Helpful for users
    wosiekpl wrote:
    Tak więc chcę jeszcze raz powiedzieć że nie chcę komplikować tylko usunąć przyczynę tego problemu .

    A sprawdziłeś chociaż jakie masz napięcie w instalacji? Może regulator napięcia wystarczy wymienić?

    Można przyjąć, że napięcie ładowania w samochodzie zawiera się w przedziale 13,8-14,4 V, a minimalne odchyłki w obie strony, są akceptowalne. Zaś 5-procentowy wzrost napięcia oznacza spadek trwałości żarówki, aż o połowę.

    Nie wiem czy jest sens kombinować z jakimiś softstartami. Może jeśli napięcie jest prawidłowe wystarczy dać 5A diodę w szereg co wydłuży żywotność żarówek.

    Pytanie jeszcze ile jeździsz. H4 mają żywotność między 400 a 550h. Takie wartości podają producenci.
    Ale są też żarówki "long life, np. 3000h: https://www.philips.pl/c-p/12342LLECOS2/longlife-ecovision-zarowka-samochodowa
  • #30
    wosiekpl
    Level 21  
    Dziś albo jutro chce to zmierzyć, tzn napięcie. Regulatora nie będę zmieniał ani go ruszał ( ustawić napięcie do ładowania akumulatora) bo za kilka euro mogę zrobić ten układ . I na pewno wyjdzie taniej . Jeśli będzie działał poprawnie to zostanie podłączony na stałe. W przypadku uszkodzenia tego układu wystarczy odłączyć go bo będzie w szereg z zasilaniem żarówki.
    Samochód ma już swoje lata i do póki będzie jeździł to nie będę rozglądał się za nowym .

    Pozdrawiam