Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Inteligentne tylne światło do roweru

zasoby 12 Kwi 2003 14:55 22617 34
  • Użytkownik androot opracował dosyć nowatorski projekt oparty na mikrokontrolerze AT89C2051, który ukazał się miesiąc temu w Elektronice Praktycznej. Jest to prosta przeróbka występujących w sklepach tylnich świateł rowerowych.

    1. 6 efektów błyskania diod LED z funkcją sygnalizacji zatrzymania
    2. Włączanie i wyłączanie oraz zmiana efektu następuje za pomocą jednego przycisku

    Zawarte oprogramowanie może być pomocne przy budowie bardziej zaawansowanych urządzeń.

    Dodatkowo:
    - schemat w protelu
    - oprogramowanie (assembler)
    - prosty programator
    - program źródłowy (bin, hex)
    Załączniki:

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    zasoby
    Poziom 23  
    Offline 
    dddddd
    zasoby napisał 786 postów o ocenie 318, pomógł 4 razy. Jest z nami od 2002 roku.
  • PCBway
  • #2
    Bicker1
    Poziom 19  
    Ja mam tylko jedno pytanie: jakim światłem powinno świecić tylne oświetlenie roweru??
    Odp: Czerwone ciągłe, a nie nadawać alfabetem Morse'a :(
  • #3
    zasoby
    Poziom 23  
    nie wiem czy są jakieś przepisy dotyczące oświetlenia rowerów, można się powołać na ogólne zasady, że wszelkie pojazdy muszą być oświetlone z tyłu światłem jednostajnym światłem czerwonym. Tymczasem do rowerów sprzedawane są różnorodne "bajery" migające, fakt jest się bardziej zauważalnym i oczywiście mniej baterii pobiera, ale rozprasza to uwagę kierowcy i to w dużym stopniu
  • #4
    androot
    VIP Zasłużony dla elektroda
    gulson napisał:
    nie wiem czy są jakieś przepisy dotyczące oświetlenia rowerów, można się powołać na ogólne zasady, że wszelkie pojazdy muszą być oświetlone z tyłu światłem jednostajnym światłem czerwonym. Tymczasem do rowerów sprzedawane są różnorodne "bajery" migające, fakt jest się bardziej zauważalnym i oczywiście mniej baterii pobiera, ale rozprasza to uwagę kierowcy i to w dużym stopniu


    Im bardziej intryguje tym lepiej - to właśnie rowerzyści są często niezauważani przez kierowców. Z reguły gorzej się to kończy dla tych pierwszych....

    Może ta lampka nie była mi aż tak potrzebna (wystarczała mi taka jak była oryginalnie), ale każdy elektronik musi dodać coś od siebie ;-)


    autor projektu,
    Piotr Andryszczak (androot)
    8O
  • #5
    kss213
    Poziom 19  
    pulsujace swiatlo czerwone jest zarezerwowane dla pojazdow specjalnych jednak na szczescie policja tego nie egzekwuje no i dobrze bo duza czesc ludzi bylaby bardzo wkurzona ale fakt faktem ze jestesmy lepiej widoczni na drodze - mialem juz spotkanie z samocodem (jechalem jednosladem ) i bolalo wiec nie polecam
    konkluzja prosta im wiecej swiatelek tym lepiej nie tylko tych z tylu od przodu tez sa oszolomy
  • PCBway
  • #6
    Bicker1
    Poziom 19  
    kss213 napisał: "konkluzja prosta im wiecej swiatelek tym lepiej nie tylko tych z tylu"

    Proponuje komplet lampek choinkowych z programatorem (made in china), będziesz wtedy najlepiej widoczny, wszyscy będą się na ciebie gapili a nie na drogę, taka jest konkluzja!!!
  • #7
    androot
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Nie ma się co spierać!

    Tą lampkę zaprojektowałem "z nudów" na wykładzie z matematyki...

    Program zajął mi ze dwie godziny, płytka trochę więcej.

    Lampka prezentuje się ciekawie, nie wnikając w to, czy "wygląda jak z choinki" czy nie.

    Na uwagę zasługuje, że prosto i skutecznie rozwiązałem zasilanie uC, tak żeby w "stand by" nie pobierał w ogóle prądu - załączanie, wyłączanie i wybór efektu 1 przyciskiem typu RESET (chwilowym).

    Chciałbym dodać, że nigdzie nie jest powiedziane, iż nie wolno używać rowerzystom pulsującego światła z tyłu - wszystkie "sklepowe" lampki pracują impulsowo.

    Samochody mają duże, kilkuwatowe lampy, a czy "skromnemu rowerzyście" nie może trochę pobłyskać z tyłu dla lepszej widoczności?...

    ...za to z przodu mam 35-watowy reflektorek halogenowy ;-) Zasilam go z akumulatora żelowego 12V/7Ah.

    Dyskusja na temat czy ma błyskać, czy nie, jest bezsensu.
    Tylko proszę nie pisać tym razem, że nie wolno rowerzystom mieć 35W halogenów - 2 razy zatrzyamali mnie "smurfy" (było ciemno) i zażądali włączenia światła z przodu, a jak włączyłem to im pałki (policyjne) zmiękły. Mówiąc serio to im się podobało oświetlenie.

    Piotrek A.
  • #8
    Zbynia
    Poziom 31  
    w naszym kraju nie ma takiego przepisu że nie mogą migać.W niemczech natomiast tylne światło w rowerze musi świecić światłem ciągłym......
  • #9
    stama
    Poziom 1  
    Ja tam jezdze na pulsujacym i przynajmniej mnie widac!! Jak jezdzilem bez tylnego to bywalo roznie :)
  • #10
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #11
    mati005
    Poziom 12  
    witam,
    według mnie to dobże mieć jakieś świetlne bajery do rowerów dla lepszej widoczności, ale nie za dużo bo w innym razie wszyscy będą patrzeć na te światła, a nie na drogę.
  • #12
    SimonJ86
    Poziom 12  
    Według mnie z kolej rowerzyści powinni mieć tylne czerwono - niebieskie światełka pulsujące. Powiedzmy jedzie jakiś pirat drogowy i gdy widzi takie światła z daleka na pewno zdejmie noge z gazu. A kolorów oświetlenia rowerów policja i tak się nie czepia. Wręcz przeciwni są zadowoleni, że rowerzyści posiadają coś takiego :D
  • #13
    lukzak2298
    Poziom 18  
    fajny pomysł ;) tylko czemu nie zainstalować od razu niebieskiego koguta ;) dopiero by kierowcy padali na zawały!
  • #14
    mati005
    Poziom 12  
    witam.

    lukzak2298 napisał:
    fajny pomysł ;) tylko czemu nie zainstalować od razu niebieskiego koguta ;) dopiero by kierowcy padali na zawały!


    no do takiego koguta to polija morze się przyczepić
  • #15
    lukaszlkz
    Poziom 10  
    Ja jeżdże dużo rowerem i dużo jeżdże samochodem.Mniejsza o przepisy ale moje spostrzeżenia są takie że jak widzępulsujące swiatło to zwalniam.Wyobrażnia podpowiada że moze być więcej niż jeden rowerzysta.Także pulsujące światło tylne jak najbardziej wskazane.Natomiast migające świtło przednie jest karygodne.
  • #16
    bobeer
    Poziom 28  
    dlatego zakupiona lampe przednia z pulsujacym swiatlem pzerobilem i teraz jest ciagle + 1/4 mocy 25Hz ?? i co miga czy juz nie miga oto jest pytanie ? karygodne czy juz nie ?
    a wogole to zamiast robic uklad do migania lepiej by ktos wymyslil jakis patent zeby lampka wlaczala sie sama podczas jazdy a wylaczala po zatrzymaniu, oczywiscie to zadanie bardziej stawia wg mnie trudnosci mechaniczne niz elektryczne (z zalozenia w czasie spoczynku uklad ma pobierac 0uA pradu, miejsca w lampce malo ?? moze juz ktos wymyslil cos podobnego ??
    :)
  • #17
    PIEKNY1234
    Poziom 14  
    Witam
    myślę że wiele problemów można rozwiązać przez podłaczenie świetlówki wyjąłem taką ostatnio z czarno-białego laptopa nie znam się na luxach czy tam lumenach ale według mnie wymiata lepiej niż kilka super jasnych LED-ów
  • #18
    Neverhood
    Poziom 16  
    Do tej pory omawiana była sprawa wyświetlania - mrugania LED-ów.
    Od inteligentnej lampy wymaga się więcej np.
    # sama ma się włączać w nocy (czujnik światła)
    # sama ma się włączać w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza (chyba czujnik wilgotności wystarczy - przedyskutować)
    Ja w moim rowerze mam oświetlenie (kupione) tylne duże (ok. 10 led) z hamulcem ,ale wzmocniłem jasność tego układu <=> bezpieczeństwo.
    Z przodu mam :
    +dużą lampę rowerową z żarówką samochodową 12V 21W jako światło mijania
    +dużą (bardzo - radziecki produkt) lampę halogenową samochodową 12V 55W jako światło drogowe [ noc zmienia się w dzień ]
    To wszystko zasilam z akumulatora żelowego 12V 7Ah. Dodatkowo mam wskaźnik rozładowania akumulatora.
    A teraz historyjka:
    Jechałem sobie moim samochodem poza miastem na nie oświetlonej nowo wyremontowanej szerokiej drodze.
    Po prawej stronie stoją sobie słupki z odblaskiem czerwonym. Te odblaski podczas jazdy w "migały"[ takie było wrażenie - przesuwały się 90 km/h ]
    nagle zauważyłem rowerzystę tuż prze de mną. Ubrany na ciemno, ciemny rower i ta standardowa - sklepowa mała lampka rowerowa mrugająca.
    Byłem zaskoczony bo nic nie widziałem wcześniej. Rowerzysta ustawowo jechał na poboczu obok słupków z odblaskami wielkości tej lampki.
    To wszystko się zlało i wyglądało jak by były same słupki bez rowerzysty. Powtórze to jeszcze raz
    noc , rowerzysta z lampką mrugającą ( > 0.5Hz) zawiera się w zbiorze odblasków sygnalizacyjnych!!
    A teraz problemy moich założeń:
    # czujnik światła - skąd ma wiedzieć czy to noc/dzień gdy samochód z tyłu (najczęściej z włączonymi przeciwmgielnymi i drogowymi światłami !!!!Kierowcy?) oświetla zbyt intensywnie?
    &rozwiązanie prowizoryczne : jeśli czujnik -ciemno {nawet impuls] to świeć przez kolejny czas T [np. 1 min.]

    # zmniejszona przejrzystość powietrza - przepisy
    Czy tylko zależy od wilgotności np. deszcz / mgła ?? - przemyśleć!

    # chyba nie uniknie się 2 przycisków [mode] i [power] - gdy rower nie jedzie i jest garażowany to czujnik/noc więc lampka świeć?
    &rozwiązanie : można by było sprawdzać pierwszy składnik tej implikacji -[rower nie jedzie] np. elektroda -> inne ->Rowerowy Alarm
    http://www.elektroda.net/inne/rowerowyalarm.html - czujnik piezo
    # wydaje mi się że nie wolno oszczędzać na prądzie na wypromieniowanie sygnału - czerwonego światła!
  • #19
    darga104@op.pl
    Poziom 17  
    witam sporo jeżdzę rowerkiem i koledzy naprawdę włos deba staje z tych
    oswietleń wszystko fajnie jeśli ono jest, ale jak mara jedzie ijeszcze ma pretensje dlaczego psioczę .no i odblaski na pedałach, tylko brudne
    tak że z tyłu nie widać to może banały ale ulatwiają życie.a oszczędzanie
    na oswietleniu to chyba przesada ,ile jest drogi przed nam i wieczorem nie
    przesadzajmy nie ma tylu km. żeby normalne zasilenie(działające!) padło przed czasem.pogadałem sobie trochę spokojniejszy(?) o własne życie?
    cudze? pozdrawiam.
  • #20
    Kapitan_hak
    Poziom 17  
    U mnie w szkole byli kiedyś smerfy (nie wiem po co) i mówili że jak jest migające to lepiej bo lepiej widać
  • #21
    lukzak2298
    Poziom 18  
    Neverhood: skoro ktoś Cię tak oświetli że czujnik światła potraktuje to jak dzień to po co Ci już światełko skoro jest tak jasno jak w dzień??? ;)

    darga104@op.pl: polska język...
  • #22
    Neverhood
    Poziom 16  
    Jak to po co - przepisy!!!!!!!!!!!!!!, przrecież jak samochód wyprzedza to jest w pewnym momencie bardzo blisko roweru, a jego lampy świecą prosto w rower z małej ogległości, więc w tym miejscu jest jasno ..... i tu mój problem tkwił
  • #23
    lukzak2298
    Poziom 18  
    ale skoro tak mocno świeci że aż Ci wyłączy lampke (która i tak świeciła tak że nie było by jej widać w mocnym świetle) to po co miała by świecić?

    Skoro Ci tak przyjarzył że już Cię oświetlił (a w o tym chyba rozmowa - żeby być widocznym) to po co masz dalej sam się oświetlać?

    Reszte dopełnić mogą odblaski. Poza tym da się tak umieścić czujnik światła żeby był odporny na takie zakłócenia.
  • #24
    Neverhood
    Poziom 16  
    lukzak2298 napisał:
    Poza tym da się tak umieścić czujnik światła żeby był odporny na takie zakłócenia.
    to podaj gdzie!!!
    Wydaje mi się że bez zegarka i datownika wewnętrznego będzie ciężko...

    Odblask nic nie pomoże gdy samochód będzie 10m przed rowerzystą.

    lukzak2298 napisał:
    świecił tak że nie było by jej widać w mocnym świetle to po co miała świecić
    Tak będzie zawsze jak będzie mocne światło, np. widziałeś lampę stop w samochodzie??? Jak się dobrze oświetli to nie będzie widać czy świeci czy nie - nie zauważalna różnica!!!

    Pisz staranniej - logiczniej bo ciężko zrozumieć
  • #25
    lukzak2298
    Poziom 18  
    Neverhood napisał:
    to podaj gdzie!!!

    trzeba przetestować! zależy jaki czujnik, być może powninien być skierowany tak żeby nie padało na niego bezpośrednie światło, a może wręcz odwrotnie, kwestia testów

    Neverhood napisał:

    Wydaje mi się że bez zegarka i datownika wewnętrznego będzie ciężko...
    "datownika wewnętrznego" ;)
    a jak w samochodzie działają czujniki włączające światła?

    Neverhood napisał:

    Odblask nic nie pomoże gdy samochód będzie 10m przed rowerzystą.

    A co pomoże światełko którego nie widać?

    Neverhood napisał:

    Pisz staranniej - logiczniej bo ciężko zrozumieć

    Spox śpiący byłem...
  • #26
    Arkadius3
    Poziom 16  
    w aucie światła właczają się chyba przez czujnik zmierzchowy
  • #27
    lukzak2298
    Poziom 18  
    no dobra, ale czy ten czujnik można tak oślepić zeby sie wyłączyły w nocy?
  • #28
    Arkadius3
    Poziom 16  
    wątpie raczej posiada jakiś układ opóźniający wyłączenie np. 1 minuta
  • #29
    ŁukaszEK_ZENER
    Poziom 14  
    można to zrobić na fotorezystoże i umieścić go w rurce (najlepiej czarnej) i skierować ją ku góże wtedy jak będzie dzień to światło będzie padało prosto w rurkę i światło będzie wyłączone a kiedy będzie noc światło się zapali, nawet samochód za nami nie jest w stanie wyłączyć oświetlenia rowera jeśli rurka będzie odpowiednio długa w stosunku do jej szerokości :)
  • #30
    pepe150
    Poziom 35  
    Mi to taka lampka była by tylk potrzebna na światło hamulca.
    Jak inne światło to kupe za 5 zł lampke druga i jest dobrze :P