Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Konica Minolta
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x

Atreyu 05 Sty 2010 20:24 66363 79
  • Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x

    Założenia:

    Amplitunery z rodziny 510x są do dnia dzisiejszego uważane za jedne z najlepszych analogowych konstrukcji krajowego przemysłu elektronicznego. Największą bolączką tego urządzenia jest dekoder stereo, który w latach produkcji nie był już konstrukcją nowoczesną. Oryginalny dekoder wykonany jest w oparciu o krajowy układ scalony UL1601, będący licencjonowanym klonem japońskiego układu Sanyo Electric LA3301, pracujący w oparciu o archaiczną metodę wyodrębniania sygnału pilota, jego wzmacniania i powielania na strojonych obwodach rezonansowych LC. Przez stosunkowo długi okres projektowania i wdrażania do produkcji, a także przez późniejsze "zamrożenie" konstrukcji tego urządzenia, amplituner ten nie doczekał się porządnego dekodera MPX na światowym poziomie, mimo że był produkowany aż do 1985 roku. Głównym moim celem stało się więc wykonanie nowego dekodera stereo umożliwiającego odsłuch audycji UKF-FM na możliwie najwyższym współczesnym poziomie. Jednocześnie odrzuciłem wszelkie koncepcje „sztucznych nerek” dostawianych do oryginalnego bloku PSD, a skoncentrowałem się na wykonaniu nowego bloku

    Porównanie parametrów wybranych dekoderów MPX

    Przeglądając noty aplikacyjne dekoderów MPX doszedłem do wniosku że nie może to być układ z oscylatorem PLL na elementach RC, musi tez mieć możliwość manualnej regulacji separacji oraz poziomu sygnału wyjściowego. Odrzuciłem tez układ scalony TA7343 gdyż jest to konstrukcja przeznaczona do tanich odbiorników przenośnych. Zastanawiałem się też nad wbudowanymi filtrami pilota, ale ze względu na to że warunek taki spełniał wyłącznie TDA7338 o zaniżonych parametrach ze względu na przeznaczenie do urządzeń car-audio a także na cenę i dostępność tej kostki, zrezygnowałem z jego stosowania. Najbardziej zainteresowały mnie układy Sanyo LA3410 i LA3401. Chipy te posiadają oscylatory stabilizowane rezonatorem piezoceramicznym, nie wymagają więc regulacji, pozostałe parametry są zbliżone. Układ LA3401 dodatkowo posiada funkcjonalność wyciszania "MUTE" oraz przełączania sygnału co byłoby w R510x i tak nieużyteczne przez co ostatecznie wybór padł na LA3410.

    W przedstawionym poniżej zestawieniu zebrałem wybrane parametry dwóch typowych dekoderów stereo (UL1621-TCA4500 i TA7343), LA3410 a także oryginalnie stosowanego UL1601-LA3301:

    Code:
               CZUŁOŚĆ   |  SEPARACJA  |  THD  |  S/N
    





    UL1601      100mV    |     30dB    |  0,3% |  75dB
    UL1621      160mV    |     40dB    |  0,3% |  85dB
    TA7343       90mV    |     45dB    | 0,08% |  70dB
    LA3410       80mV    |     55dB    | 0,02% |  91dB


    Rozwiązanie układowe:

    Schemat nowego bloku PSD przedstawia poniższy rysunek.

    Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x

    Sygnał wejściowy podawany jest poprzez kondensator separujący C1 na wyprowadzenie 2 US1. W przeciwieństwie do rozwiązania dekodera zaproponowanego w RE 1/87, LA3410 nie wymaga dodatkowego wzmacniacza sygnału, gdyż i tak jego poziom jest wystarczający do bezpośredniego wysterowania dekodera. Napięcie zasilające podawane jest poprzez rezystor R1 na układ scalony US1. Kondensatory C4 i C5 eliminują pozostałości zakłóceń na szynie zasilającej, C4 również odsprzęga układ scalony US1. Przełącznik pracy MONO/STEREO wykonano na tranzystorze T1 i diodzie D1, z czego tranzystor pracuje jako inwerter a dioda użyta jest jako przełącznik elektroniczny. Z dwóch trybów przejścia do pracy w trybie MONO wybrano pierwszą i polecaną przez producenta układu wersję, gdyż zatrzymuje ona aktywność oscylatora lokalnego minimalizując tym samym zniekształcenia trybu MONO. Wadą tej metody przełączania jest około 1s zwłoka układu przy zmianie trybu MONO -> STEREO wynikająca z czasu wyrównania ładunku zgromadzonego w kondensorze C6. Rozkodowany sygnał wyjściowy pobierany jest z wyprowadzeń 4 i 7 US1. W sprzężeniu zwrotnym pracują elementy R6, R7 oraz C9, C12 których wartości zostały dobrane tak aby dopasować poziom sygnału wyjściowego do reszty oryginalnego rozwiązania układowego filtrów MPX i obwodów wyjściowych, a także zapewnić deemfazę ~50µs według europejskiego standardu radiodyfuzji UKF-FM. Pozostała część modułu PSD została praktycznie nie zmieniona względem oryginalnego projektu producenta, poza R8 (R323) który został zwiększony w celu skompensowania pominięcia wtórników emiterowych na elementach T302 i T309 w nowym układzie.

    Uwagi dotyczące zastosowanych elementów:

    Jeżeli ktoś będzie chciał zbudować kopie tego układu to polecam zaopatrzenie się w dodatkowy moduł stereodekodera PSD który będzie bazą pozyskania wielu elementów np. filtrów MPX i złącza krawędziowego. Zachowanie oryginalnego dekodera z modyfikowanego odbiornika umożliwi także późniejsze wykonanie porównawczych testów odsłuchowych. Używane dekodery są często dostępne na portalu aukcyjnym Allegro, nowe moduły są nadal dostępne w sprzedaży detalicznej w sklepie internetowym RADKOM.

    Projekt płytki drukowanej oraz opis rozmieszczenia elementów zawarty jest na poniższych rysunkach:

    Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x

    Płytka ma wymiary 125x75mm

    Najważniejszym elementem od którego jakości zależy poprawna praca układu dekodera jest rezonator piezoceramiczny. Producent układu zaleca stosowanie rezonatorów CSB456F11 firmy Murata lub KBR-457HS firmy Kyocera. Rezonator CSB456F11 jest dostępny w większości elektronicznych sklepów internetowych, jednak w egzemplarzu prototypowym i modelowym użyłem CSB456F16 którego pozyskałem ze znalezionej przy śmietniku osiedlowym mini-wieży KOSONIC. Rezonatory te można też pozyskać ze złomowanych radioodbiorników samochodowych. W komparatorze fazy bardzo ważne jest zastosowanie kondensatora bipolarnego C10, ze względu na to że przy przejściu do trybu MONO utrzymuje się na nim losowa polaryzacja. Jeżeli zakup elektrolitycznego kondensatora bipolarnego będzie kłopotliwy proponuję użyć dwóch polaryzowanych elektrolitycznych kondensatorów aluminiowych 6,8µF i połączyć je szeregowo plusami do siebie. Tranzystor T1 może cechować się praktycznie dowolnymi parametrami, sam użyłem zabytkowego BF519 produkcji TEWY z 1971 gdyż mam ich całą górę i żadnego pomysłu na ich konstruktywne użycie ;) Tranzystory T304 i T305 powinny być niskoszumnymi elementami o dużym wzmocnieniu, sam zastosowałem BC550C firmy NXP. Filtr podnośnych złożony z elementów L303 - 306 i otaczających je kondensatorów został w całości zapożyczony z oryginalnego rozwiązania gdyż obecnie praktycznie niewykonalne jest znalezienie porządnych hybrydowych filtrów dolnoprzepustowych MPX, np. BL-13 Korin Giken (TOKO), choć jeżeli ktoś dysponuje takimi elementami watro jest ich użyć. Układ scalony LA3410 może być z powodzeniem zastąpiony układem KA2265 produkcji Samsunga bez jakichkolwiek zmian w układzie.

    Uruchomienie i regulacja:

    Poprawnie zmontowany moduł nie wymaga praktycznie uruchomienia pod warunkiem użycia sprawnych elementów i poprawnie wykonanej płytki drukowanej (sam nie ustrzegłem się dwóch błędów w projekcie PCB, na szczęście niezbyt poważnych przez co nie musiałem drugi raz wykonywać płytki. Zaprezentowana tu wersja płytki jest oczywiście błędów tych pozbawiona). Regulację współbieżności wykonujemy potencjometrem R322 przełączając głośniki na kanał tylny (przełącznik MONO/STEREO/AM na MONO, a regulator balansu na godzinę 12) i starając się uzyskać jak najcichszy dźwięk. Jeżeli ustawienie R322 okaże się zależne od położenia gałki regulacji głośności oznacza to problemy ze współbieżnością pracy bloków PPN lub PWR i należy je z całą pewnością najpierw wyeliminować. Regulacje separacji w zasadzie można pominąć gdyż R510x blokuje automatyką możliwość stereofonicznego odsłuchu słabych stacji radiowych. Generalnie im wyższa wartość rezystancji PR1 tym separacja lepsza, ale też tym większe zniekształcenia w odbiorze stereo słabych sygnałów. W omawianym przypadku R510x można w miejsce PR1 wstawić rezystor stały 220kohm gdyż wydaje się to optymalnym rozwiązaniem. W wypadku problemów w działaniu układu należy zwrócić szczególną uwagę na napięcia w punktach oznaczonych na schemacie literami A, B i C. Napięcia te w modelowym egzemplarzu wynoszą:

    Code:
    PUNKT   STEREO     MONO
    

    A       24,65V    24,65V
    B       13,25V    14,44V
    C        3,09V     6,75V
    Warunki pomiaru: (18V - 18,06V ; 40V - 40,26V ; pomiary wykonano woltomierzem MERATRONIK V541 po 5 godzinach pracy układu)

    Spis elementów:

    Code:
    C1       10µ/25V
    
    C2       1nF ceramiczny
    C3       47nF MKT
    C4       47µF/25V
    C5       100n ceramiczny
    C6       1µF/25V
    C7       10µF/25V
    C8       100pF ceramiczny
    C9       680pF ceramiczny
    C10      3u3µF NP (według opisu)
    C11      470nF MKT
    C12      680pF ceramiczny
    C310     10nF (z oryginalnego dekodera)
    C311     10nF (z oryginalnego dekodera)
    C312     10nF (z oryginalnego dekodera)
    C313     10nF (z oryginalnego dekodera)
    C314     22nF (z oryginalnego dekodera)
    C315     22nF (z oryginalnego dekodera)
    C316     1n6 (z oryginalnego dekodera)
    C317     1n6 (z oryginalnego dekodera)
    C318     22nF (z oryginalnego dekodera)
    C319     22nF (z oryginalnego dekodera)
    C320     4µ7/40V
    C321     4µ7/40V
    C322     4µ7/40V
    C323     4µ7/40V
    C324     100µF/40V
    D1       1N4148
    IC1      LA3410 lub KA2265
    L303-306 cewki z oryginalnego dekodera
    PR1      220k montażowy poziomy
    Q1       456kHz (według opisu)
    R1       220Ω
    R2       4k7
    R3       3k9
    R4       1k
    R5       2k2
    R6       68k
    R7       68k
    R8       3k3
    R312     1k
    R313     1k
    R314     1k8
    R315     27k
    R316     1k8
    R317     27k
    R318     620Ω
    R319     4k7
    R320     620Ω
    R321     4k7
    R322     100k montażowy poziomy
    T1       dowolny małosygnałowy NPN
    T304     BC550C NXP
    T305     BC550C NXP



    Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x
    pierwsza wersja prototypowa

    Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x
    porównanie dekoderów, od lewej - nowy dekoder, dekoder oryginalny, dekoder wykonany w oparciu o projekt RE 1/87

    Serdeczne podziękowania dla p. inż. Macieja Sokólskiego za wiele cennych uwag które wpłynęły na końcowy kształt tego projektu!

    Opisany tu dekoder można stosować we wszystkich amplitunerach serii 51, czyli 5100, 5102, 5102-T oraz 5102-TE.

    Niniejsze opracowanie zamieszczone na portalu Elektroda.pl na licencji CC-BY 3.0

    Literatura:
    Instrukcja serwisowa odbiornika RADMOR 5102
    Instrukcja serwisowa amplitunera Teledyne Acoustic Research x10
    Noty aplikacyjne układów LA3410, LA3401, LA3301, UL1601
    Usprawnienie OR RADMOR 5100 (RE1/87)


    Fajne!
  • Konica Minolta
  • #2 05 Sty 2010 22:40
    mkpl
    Poziom 37  

    Zastanawia mnie jedno czy wpływ różnicy 1kHz w generatorze nie ma przypadkiem wpływu na jakość "bazy stereo"?

    Napisałeś:
    "Producent układu zaleca stosowanie rezonatorów CSB456F11 firmy Murata lub KBR-457HS firmy Kyocera."
    Po oznaczeniach stwierdzam, że pierwszy to 457kHz a drugi 456kHz.

    Czy jest szansa taki dostać w sklepie elektroniczym? szukam do innego projektu a konkretnie do tonu otwierania przemiennikow na 2m ale to już inna bajka.

    Mam też pytanie dotyczące "kratownicy". Widzę, że płytka była robiona w eagle i zastanawia mnie jak takie coś wykonać. Ręcznie czy jest jakaś gotowa funkcja

  • Konica Minolta
  • #3 05 Sty 2010 23:53
    Jezior2000
    Poziom 17  

    Witam uprzejmie
    Mam następujące pytania:
    1 primo: Jakie zauważalne różnice dla potencjalnego słuchacza rozgłośni radiowych typu komercyjnego (bardzo zwracają uwagę na stereo zwłaszcza w przypadku reklam) w jakości stwarza Twój projekt.
    2: Czy jesteś w stanie przestroić pasmo UKF z byłego systemu zarówno politycznego jak i technologicznego na obecne za pomocą gniazda jakie dysponuje dekoder sygnału MPX?
    3: Czy jesteś w stanie za pomocą tego gniazda wyprowadzić za pomocą ok.8 kabli wyświetlacz pokazujący aktualną częstotliwość i aktualną wiadomość czytaną gdy częstotliwość wybierana jest za pomocą gałki?
    4: Za jaką cenę wymieniłbyś wszystkie kondensatory elektrolityczne w radioodbiorniku firmy Radmor?
    A tak poza tym piękny projekt !!! 5/6

  • #4 06 Sty 2010 00:04
    mkpl
    Poziom 37  

    Na upartego ;) na tej płytce kodera (po zmianie rezystorów na smd) dało by się zmieścić dekoder stereo z dekoderem rds a na wolnym krancu płytki wyprowadzić gniazdo na wyświetlacz LCD.

    Różnice w stereo napewno odczujesz w zależności jakiej stacji słuchasz. Niektóre mają taka jakość, że nawet z oryginalnym UL1601 różnicy nie będzie

  • #5 06 Sty 2010 00:51
    Atreyu
    Poziom 22  

    Cytat:
    Zastanawia mnie jedno czy wpływ różnicy 1kHz w generatorze nie ma przypadkiem wpływu na jakość "bazy stereo"?

    Proponuję zapoznać się z aplikacją układu LA3410, strona 7, szukaj "capture range". Są tam dokładne charakterystyki :)
    Cytat:
    Czy jest szansa taki dostać w sklepie elektroniczym?

    Jeżlei chodzi o CSB456F11 to wystarczy google :) Ja widze dostępny ten element w sklepach infoelektronika.com.pl, aswo.pl, radiohobby.com.pl i north.pl. Rezonator Kyocery jest praktycznie niedostępny.

    Cytat:
    szukam do innego projektu a konkretnie do tonu otwierania przemiennikow na 2m ale to już inna bajka.

    Taaak, ja tez dawno temu bawiłem się w krótkofalarstwo :) Zmusiłeś mnie do wygrzebania z wora starej płytki, wykonanej przeze mnie w okolicach 1994 roku.
    Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x
    Dawno temu będąc na wakacjach we Francji bawiłem się w łączności przez ich amatorskie przemienniki na paśmie 2m. Układ jak widać pozbawiony jest już rezonatora (chyba odpadł ;) ) ale był tam o ile dobrze kojarzę użyty 455kHz. Nie dawało to dokładnie 1750Hz tylko coś około, ale wchodziłem tym generatorkiem wbudowanym do mikrofonu w każdy przemiennik :)
    Cytat:
    Mam też pytanie dotyczące "kratownicy"(...)

    Narzędzie polygon. Wybierasz rodzaj wypełnienia (krata , pełne, raster itp). następnie zaznaczasz obszar wypełnienia prowadząc linię. jak zamkniesz linię prowadzącą to zmieni ona kolor na jasnoniebieski, wtedy wciskasz przycisk Ratsnest i gotowe :)

    Cytat:
    Jakie zauważalne różnice dla potencjalnego słuchacza rozgłośni radiowych typu komercyjnego (bardzo zwracają uwagę na stereo zwłaszcza w przypadku reklam) w jakości stwarza Twój projekt.

    Wszystko zależy od Twojego ucha. Ja osobiście zauważyłem od razu zmniejszenie szumów i lepszą separację kanałów na programach nadających sygnał w miarę dobrej jakości np. PR2, PR3, Radio Gdańsk. Z kolei programy nadające sygnał z dużą dewiacją i silną kompresją dynamiki zyskują głównie mniejszymi zniekształceniami, gdyż oryginalny dekoder przesterowywał się już przy sygnale powyżej 350mV a nowy scalak LA pozwala na doprowadzenie sygnału na poziomie 850mV bez znaczących zniekształceń.

    Cytat:
    Czy jesteś w stanie przestroić pasmo UKF z byłego systemu zarówno politycznego jak i technologicznego na obecne za pomocą gniazda jakie dysponuje dekoder sygnału MPX?
    Nie za bardzo rozumiem to pytanie. Jeżeli masz na myśli przestrojenie głowicy UKF-FM przez wymianę dekodera stereo to raczej nie jest to możliwe :) Oryginalną głowice UKF-FM można bez problemu przestroić, ale nie ma to żadnego związku z modułem PSD dekodera MPX.

    Cytat:
    Czy jesteś w stanie za pomocą tego gniazda wyprowadzić za pomocą ok.8 kabli wyświetlacz pokazujący aktualną częstotliwość i aktualną wiadomość czytaną gdy częstotliwość wybierana jest za pomocą gałki?

    Są prostsze metody. Wystarczy dodać w głowicy jednego FET'a i wyprowadzić tak separowany sygnał heterodyny do zewnętrznego licznika częstotliwości uwzględniającego f p.cz. Są odpowiednie układy scalone realizujące taką funkcję. Polecam lekturę schematów starszych odbiorników samochodowych :)

    Cytat:
    Za jaką cenę wymieniłbyś wszystkie kondensatory elektrolityczne w radioodbiorniku firmy Radmor?

    Nie zajmuję się już elektroniką zarobkową. Proszę skontaktować się z serwisem fabrycznym firmy RADMOR na ulicy Hutniczej w Gdyni.

  • #6 06 Sty 2010 08:39
    Ptolek
    Poziom 36  

    To ja też mam pytania.
    1. Nie uważasz, że nie całkiem celowe jest użycie takiego stereodekodera, którego zniekształcenia są na poziomie 0,02%, do odbiornika z demodulatorem UL1242, którego zniekształcenia to wg. producenta typowo 1,5%? Możliwe, że z demodulatorem zrobili coś magicznego, bo w instrukcji do Radmora podane są zniekształcenia poniżej 0,7%.
    2. Czy myślałeś, lub w ogóle spotkałeś się z filtrem umieszonym między demodulatorem a stereodekoderem, nazywanym filtrem przeciw "ćwierkaniu" lub z angielskiego "anti-birdie filter"? Widziałem ten filtr w tunerze T9015, teoretycznie ma on na celu eliminować ewentualne harmoniczne sygnałów 19 i 38kHz pochodzących z demodulatora. Sam myślałem o takim filtrze, ale zdaje się, że problemy mogłoby sprawiać przesunięcie fazowe wprowadzane przez taki filtr. Nie wiem dokładnie, jak mogą wpływać takie harmoniczne na pracę stereodekodera, ale w literaturze spotkałem się ze wzmianką o takim filtrze ("Radioelektronika dla praktyków", T. Masewicz).
    3. Z ciekawości, stroiłeś filtry po zlutowaniu całości, czy zostawiłeś w oryginalnych położeniach?
    Ogólnie to teraz stereodekoder jest najmocniejszym punktem całego amplitunera :) Sam robiłem do tunera-samoróbki dekoder na LA3401 i sobie chwalę, projektowałem też filtry wyjściowe, bez żadnej matematyki, tylko przy użyciu komputera i prób i błędów :D przy okazji symulowałem też filtry z fabrycznych tunerów, więc przy okazji zamieszczę tutaj charakterystykę filtru z Radmora 5201:
    Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x

  • #7 06 Sty 2010 13:29
    transwormatolek
    Poziom 12  

    Ptolek napisał:
    1. Nie uważasz, że nie całkiem celowe jest użycie takiego stereodekodera, którego zniekształcenia są na poziomie 0,02%, do odbiornika z demodulatorem UL1242, którego zniekształcenia to wg. producenta typowo 1,5%? Możliwe, że z demodulatorem zrobili coś magicznego, bo w instrukcji do Radmora podane są zniekształcenia poniżej 0,7%.

    W układzie przesuwnika fazowego demodulatora zastosowano dodatkowy obwód LC, który stroi się na minimum zniekształceń. W T9015 Eltry również zastosowano to rozwiązanie. ;)

  • #8 06 Sty 2010 16:12
    Atreyu
    Poziom 22  

    Cytat:
    Nie uważasz, że nie całkiem celowe jest użycie takiego stereodekodera, którego zniekształcenia są na poziomie 0,02%, do odbiornika z demodulatorem UL1242, którego zniekształcenia to wg. producenta typowo 1,5% (...)

    Ale chyba zniekształcenia poszczególnych bloków się sumują w całym urządzeniu ??

    Cytat:
    W układzie przesuwnika fazowego demodulatora zastosowano dodatkowy obwód LC, który stroi się na minimum zniekształceń.(...)

    No właśnie, zawsze się zastanawiałem po co drugi obwód strojony wpięty równolegle małymi pikami do obwodu przesuwnika :) Wystarczyło zerknąć do instrukcji serwisowej R510x str. 19, tab.4, lp.4 aby się dowiedzieć że obwód ten pozwala "skorygować liniowość krzywej S za pomocą L204" :) Swoją drogą moje podejrzenia nasilających się zniekształceń przy stacjach z dużą dewiacją częstotliwości są takie że w R510x stosowano za wąski, na dzisiejsze czasy, filtr p.cz. W rozwiązaniu tego odbiornika użyto filtru 10,7 MHz na małym module zawierającym obwody dopasowujące jego impedancję do reszty układu. Sam filtr to krajowy produkt UNITRA CERAD do którego nie mam niestety żadnej dokumentacji. Podejrzewam jednak że szerokość tego filtru była wystarczająca dla węższej dewiacji stosowanej w zakresie fal UKF-OIRT, niż w obecnym modelu UKF-CCIR.

    Cytat:
    Czy myślałeś, lub w ogóle spotkałeś się z filtrem umieszonym między demodulatorem a stereodekoderem, nazywanym filtrem przeciw "ćwierkaniu" lub z angielskiego "anti-birdie filter"? (...)

    W wielu materiałach reklamowych producentów sprzętu elektronicznego z wyższej półki spotykałem się z tym określeniem ale nigdy nie natknąłem się na dobrze udokumentowane takie rozwiązanie. W wielu aplikacjach układów demodulatora i p.cz były tez tak opisywane bloki funkcjonalne wewnątrz struktur tych układów. Jest jednak jedno ALE, którym jest dekoder stereo LA3450. Jest to topowy i bodaj najlepszy scalak demodulatora MPX (60dB sep; 0,0015% THD; 101dB S/N) w którym producent użył rozwiązania "Measure Against Adjacent Channel Interference" którego sens stosowania opisany jest przez producenta jako "No antibirdie filter is required because a measure is taken against adjacent channel interference" Problem jest tylko taki że tego scalaka nie sposób nigdzie kupić :]

    Cytat:
    Z ciekawości, stroiłeś filtry po zlutowaniu całości, czy zostawiłeś w oryginalnych położeniach?

    Ha, no tu jest pewien problem. Nie, nie stroiłem - przeniosłem filtr na nową PCB uważając by nie pomylić cewek i kondensatorów. Aby precyzyjnie zestroić ten filtr musiałbym mieć dostęp do wobuloskopu. Potem to proste, przemiatanie 10-50 kHz, markery na 19 i 38 kHz, no i wyregulować na zgranie czubków minimów z markerami. Tylko trzeba mieć wobuloskop :] Mieszkający w Gdyni konstruktor R510x p. Maciej Sokólski ma oczywiście wobuloskop ale nie chce mu już głowy więcej zawracać tym bardziej że nie ma już tak jak kiedyś w domu warsztatu... Dlatego pisałem wcześniej o hybrydowych filtrach MPX. Jak kiedyś je zdobędę i jakimś cudem kupię LA3450, lub jego ścisły odpowiednik SONY CXA1064, to złożę na pewno jeszcze jeden moduł dekodera :) na razie pozostaje mi wierzyć że oryginalne filtry MPX wylutowane ze starej PCB były prawidłowo zestrojone i że zmiana pojemności montażowych nie wpłynęła znacząco na ich parametry...

    Cytat:
    Sam robiłem do tunera-samoróbki dekoder na LA3401

    Byłoby fajnie jakbyś się podzielił zdjęciami tego projektu, lub może nawet dokumentacją. Zawsze lubiłem podglądać ;)

  • #9 06 Sty 2010 20:47
    mpx-fm
    Poziom 19  

    Zupełnie inne podejście do tematu - demodulator AM/FM i Stereo i RDS Dekoder rozwiązany na drodze cyfrowej
    niespotykanie w gdzie indziej - tzn. analogowych rozwiązaniach wyskoki odstęp sygnału od szumu- aż 80dB i inne zalety

    -wejście p.cz 10.7 na wewnętrzny przetwornik A/D
    -wyjście na zewnętrzny przetwornik D/A audio
    - możliwość wpuszczenia z zewnętrznych sygnałów cyfrowych audio
    Link

  • #10 07 Sty 2010 01:12
    jezzykk
    Poziom 10  

    Czy polecasz zakup nowego modułu (tego dostępnego w sklepach)?
    Wpływa to na jakość?
    Co to za sklep RADCOM, bo google o nim nie słyszało?

  • #11 07 Sty 2010 01:29
    Atreyu
    Poziom 22  

    Cytat:
    Czy polecasz zakup nowego modułu (tego dostępnego w sklepach)?

    Nie, bo to konstrukcja przestarzała. Jedynie jako baza części do nowego dekodera!

    Cytat:
    Wpływa to na jakość?

    Jeżeli masz uszkodzony bądź rozstrojony moduł PSD to może pomóc, choć nie daję głowy za poprawne zestrojenie tych nowych modułów.

    Cytat:
    Co to za sklep RADCOM, bo google o nim nie słyszało?

    No i moja pomyłka :) Chodziło oczywiście o RADKOM
    http://www.sklep.radkom.pl/?p=productsMore&iProduct=472

    Cytat:
    Zupełnie inne podejście do tematu - demodulator AM/FM i Stereo i RDS Dekoder rozwiązany na drodze cyfrowej(...)


    Mimo że ta metoda ma faktycznie przyszłość to za bardzo nie widzę możliwości i sensu adaptacji do Radmora ;) Zresztą ten scalak to nie wszystko, oprócz niego są jeszcze potrzebne przetworniki D/A, filtry wyjściowe i najważniejsze - procesor sterujący zawierający program inicjujący i sterujący funkcjami tego scalaka.

  • #12 07 Sty 2010 07:33
    Ptolek
    Poziom 36  

    Atreyu napisał:

    Byłoby fajnie jakbyś się podzielił zdjęciami tego projektu, lub może nawet dokumentacją. Zawsze lubiłem podglądać ;)

    Proszę bardzo, dekoder:
    Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510xAlternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x
    Filtry:
    Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x
    Charakterystyki filtrów:
    Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x Alternatywny moduł dekodera MPX do amplitunera RADMOR 510x

    Filtry stroiłem przy pomocy generatora z mostkiem Wiena, częstościomierza i oscyloskopu. Tłumienie dla 19kHz przy pomiarze wyszło >30dB a dla 38kHz wyszło >45dB ale mogę źle pamiętać, bo już dawno mierzyłem. I oczywiście charakterystyka w praktyce też nie taka równa 8) ale i tak jest bardzo dobrze. Zmierzona separacja kanałów samych filtrów lepsza niż 55dB.

  • #13 07 Sty 2010 09:13
    GrandMasterT
    Poziom 23  

    Atreyu napisał:
    Jest jednak jedno ALE, którym jest dekoder stereo LA3450. Jest to topowy i bodaj najlepszy scalak demodulatora MPX (60dB sep; 0,0015% THD; 101dB S/N) w którym producent użył rozwiązania "Measure Against Adjacent Channel Interference" którego sens stosowania opisany jest przez producenta jako "No antibirdie filter is required because a measure is taken against adjacent channel interference" Problem jest tylko taki że tego scalaka nie sposób nigdzie kupić :]



    Tu się nie zgodzę, kwestia po prostu jak bardzo chce się go mieć - z tego co widzę są np. na ebayu za niecałe 8$, z dostępną wysyłką w dowolne miejsce.
    Podejrzewam, że i w niejednym sklepie za granicą da się dostać. Niestety koszt wysyłki praktycznie w okolicy ceny samego układu, więc przy jednej sztuce łącznie wyjdzie w okolicach 50-60zł.

  • #14 07 Sty 2010 12:02
    BuBos18
    Warunkowo odblokowany

    W jaki sposób jeszcze można podnieść parametry tego amplitunera?

    Właśnie posiadam model 5100, ale z uszkodzoną końcówką oraz potrzebna jest renowacja. Tak się zastanawiam czy warto?

  • #15 07 Sty 2010 14:39
    Atreyu
    Poziom 22  

    Ptolek - Bardzo ładnie wykonany projekt. Na początek miałem zastrzeżenia co do wartości elementów w układzie przełączania mono/stereo ale okazało się że dobrane są poprawnie zgodnie z charakterystyką. Po prostu LA3401 i LA3410 mają różne oporności wewnętrzne :) Pewnie też bym zmienił topologię układu filtrów MPX. W moim wyobrażeniu lepiej jest chyba dać większe wzmocnienie obwodów wyjściowych układu LA i zrezygnować ze wzmacniacza przed filtrami a za filtrami dać tylko wtórniki emiterowe lub w ostateczności stopnie o małym wzmocnieniu. Jak rozumiem podarowałeś sobie sprawdzanie separacji samego dekodera, czy nie miałeś dostępu do jakiegokolwiek kodera MPX ??

    Cytat:
    Tu się nie zgodzę, kwestia po prostu jak bardzo chce się go mieć

    Właśnie, to sprawa bardzo względna. Wszystko co wyprodukował człowiek w obecnej chwili przy pomocy internetu można zdobyć, pytanie tylko czy warto?? Na razie więc postanowiłem skoncentrować się na LA3410 gdyż:

    1. Jest dosyć łatwo dostępny.
    2. Jest tani (około 5 zł).
    3. Sens stosowania LA3450 z niestrojonymi dyskretnymi filtrami Radmora jest raczej mocno wątpliwy.
    4. Projekt miał też posłużyć innym osobom, a jak by to wyglądało jakbym użył LA3450 i nietypowych filtrów hybrydowych np. Denona czy Sansui?? Kto by był w stanie taki projekt powielić ??

    Dlatego jeżeli w ogóle kiedyś powstanie nowy moduł PSD na LA3450 to chyba jednak nie opublikuję jego projektu, a jeżeli już to jedynie jako ciekawostkę bez szczegółowego opisu.

    Cytat:
    W jaki sposób jeszcze można podnieść parametry tego amplitunera?

    Jedyną dopuszczalną modyfikacją według mojej oceny jest właśnie wymiana modułu PSD i nic więcej. Jeżeli jednak nie planujesz używać toru odbiornika FM to można też sobie i to podarować. Poza tym dopuszczam jedynie naprawę z użyciem elementów o identycznych lub zbliżonych parametrach i z zachowaniem topologii oryginalnego rozwiązania układowego.

    Cytat:
    Właśnie posiadam model 5100, ale z uszkodzoną końcówką oraz potrzebna jest renowacja. Tak się zastanawiam czy warto?

    Na pewno warto, choć zależy też od Twoich umiejętności i dostępnych środków finansowych. Proponuje jednak założyć nowy temat w stosownym dziale.

    I jeszcze jedno - na PW otrzymałem prośbę o udostępnienie PDF'a z mozaiką ścieżek płytki. Wydawało mi się że nie będzie to konieczne, gdyż chyba rysunki w 600dpi z podanymi wymiarami płytek są wystarczające. Jeżeli jednak to nie wystarczy to proszę bardzo...

  • #16 07 Sty 2010 20:04
    Ptolek
    Poziom 36  

    Atreyu napisał:
    Pewnie też bym zmienił topologię układu filtrów MPX. W moim wyobrażeniu lepiej jest chyba dać większe wzmocnienie obwodów wyjściowych układu LA i zrezygnować ze wzmacniacza przed filtrami a za filtrami dać tylko wtórniki emiterowe lub w ostateczności stopnie o małym wzmocnieniu. Jak rozumiem podarowałeś sobie sprawdzanie separacji samego dekodera, czy nie miałeś dostępu do jakiegokolwiek kodera MPX ??

    Może i racja z tą topologią, nawet w nocie katalogowej zalecany jest ten sposób. Coś sprawiło, że zrobiłem tak jak zrobiłem, i ciężko jest mi sobie przypomnieć dlaczego :)
    Co do separacji dekodera, coś tam sprawdzałem, ale znowu nie pamiętam dokładnie wyników. Na pewno pogarszała się wraz ze wzrostem częsotliwości, kojarzy mi się coś w rodzaju 40dB dla 1kHz i 30dB dla 10kHz. Koder też był mojej roboty (na podstawie artykułu z PE ale trochę poprawiony) i to na pewno koder był słabszym ogniwem. Na separację duży wpływ mają również filtry p.cz. przed demodulatorem jak i zestrojenie samego demodulatora, tu znowu ból bo nie mam miernika zniekształceń, żeby dobrze zestroić sam demodulator.
    Możliwe, że mierzyłem też bezpośrednio układ koder-dekoder, z pominięciem całego odbiornika, ale tak to jest, jak się nie zapisze czegoś od razu w zeszycie.

  • #17 08 Sty 2010 22:51
    Atreyu
    Poziom 22  

    Przepraszam że nie określiłem wyceny projektu:

    - Wykonanie płytki drukowanej - 16zł
    - Nowy oryginalny dekoder PSD - 15,7zł
    - Układ LA3410 - 5zł
    - Rezonator 456kHz - 10zł
    - Drobne elementy - 10zł

    Uwagi: Płytkę wykonywałem sam, ale pewnie lepiej bym zrobił zlecając usługę. Na dodatek wyszło by taniej bo sam koszt folii do druku która i tak okazała się nieodpowiednia wyniósł mnie z 10 zł ;) Cena którą podałem za płytkę odnosi się do kwot za ten obwód drukowany u jednego z producentów prototypowych płytek PCB. Wszystkie ceny nie zawierają kosztów przesyłek.

    I jeszcze w odpowiedzi na pytanie użytkownika "toomasz" którego post został moderowany. Nie prowadzę zarobkowej działalności. Zadaj pytanie w stosownym dziale i poproś kogoś o zbudowanie układu na podstawie tego projektu. Na pewno znajdą się chętni do pomocy :D

  • #18 11 Sty 2010 23:12
    BalticResonance
    Poziom 10  

    Cześć,

    Cytat:
    Amplitunery z rodziny 510x są do dnia dzisiejszego uważane za jedne z najlepszych analogowych konstrukcji krajowego przemysłu elektronicznego. Największą bolączką tego urządzenia jest dekoder stereo, który w latach produkcji nie był już konstrukcją nowoczesną.

    Nie chcę bezkrytycznie bronić firmy Radmor, jednak jest jedno "ale". Wiele słyszałem o problemach ze stereodekoderem w 5102. Część z nich wynika z nieumiejętnego przestrojenia głowicy na aktualne pasmo. Dzisiaj odebrałem 5102 z autoryzowanego serwisu (p.Romana Bartkowskiego, polecam) producenta, co mnie bardzo zaskoczyło, to doskonała czułość i selektywność odbiornika porównywalna z T5521. Jedyną ingerencją w obwody 5102 było przestrojenie z zachowaniem oryginalnych układów i kondensatorów elektrolitycznych (malkontenci mogą zaraz podnieść larum, że przecież one musiały wyschnąć). Problemów z odbiorem stereofonicznym nie zauważyłem. Może zamiast produkować i oferować na portalach aukcyjnych (to nie dotyczy autora tematu) fenomenalne rozwiązania dekodera stereo, zacznijcie solidnie przestrajać głowice?
    pozdrawiam

  • #19 12 Sty 2010 07:01
    Ptolek
    Poziom 36  

    Głowica to inna historia, i jej wpływ na stereodekoder jest tylko taki, że przy zbyt słabym sygnale nie złapie stereo. Ale moim zdaniem nie to jest największą wadą fabrycznego stereodekodera, tylko to, że przeważnie po latach wymaga zestrojenia, a nie jest to takie łatwe bez odpowiedniego sprzętu. Łatwiej jest zrobić nowy dekoder, który będzie lepszy nawet od poprawnie zestrojonego, fabrycznego dekodera.
    Nie można powiedzieć, że zamiast wyregulować obwody dekodera stereo, wystarczy dobrze przestroić głowicę. Przecież to są inne sprawy.

  • #20 12 Sty 2010 11:17
    rubens
    VIP Zasłużony dla elektroda

    BalticResonance- kolego zanim wydasz jakąś opinię zastanów się co piszesz
    1.na początku postu autor podał parametry kilku kości które mogą pracować w dekoderze
    -jak łatwo zauważyć układ montowany w Radmorach ma najgorsze parametry z możliwych
    2. wykonuję nowe głowice do Radmorów ( bazujące na fabrycznie wyprodukowanych głowicach do odb. samochodowych) - których czułość bije na głowę nawet najlepiej przestrojoną głowicę
    -i pomimo zestrojenia dekodera ( posiadam odpowiedni sprzęt) - ustępuje znacznie współczesnym rozwiązaniom dekoderów - to słychać
    3.owszem źle przestrojona głowica = słaba czułość= słaba praca dekodera ( lub wcale)
    ale to nie znaczy że wszystkie głowice są źle przestrojone ( jak twierdzą niektórzy z użytkowników na alledrogo)

    Jak znajdę chwilę czasu wykonam dekoder wg. autora i wtedy można będzie się odnieść do oryginału - jednak jak znam życie będzie ogromna różnica na korzyść rozwiązania autora postu

  • #21 13 Sty 2010 17:24
    Atreyu
    Poziom 22  

    Cytat:
    Nie chcę bezkrytycznie bronić firmy Radmor, jednak jest jedno "ale". Wiele słyszałem o problemach ze stereodekoderem w 5102. Część z nich wynika z nieumiejętnego przestrojenia głowicy na aktualne pasmo.


    Ja też wielokrotnie się spotykałem z takimi "kwiatkami". Bywały też próby nieudolnego po minięcia bloku automatyki aby nie blokował dekodera stereo, a także modyfikacje samego bloku PSD. Raz spotkałem się z podpiętymi rezystorami aby wskaźnik pokazywał wyższe wartości sygnału :)

    W każdym razie faktycznie od jakości pracy głowicy w dużym stopniu zależy poprawna praca dekodera MPX, choć nie należy oczekiwać cudów po jednym z pierwszych scalonych dekoderów stereo. Mimo że w tabeli podałem współczynnik THD dla UL1601 na poziomie 0,3% to tak w zasadzie odnosi się on do średnich osiągów pierwowzoru Sanyo LA3301. CEMI w swojej nocie aplikacyjnej podawało THD na poziomie 1% :] . W każdym razie zwielokrotnione zniekształcenia układu UL1601 wynikają także z maksymalnego poziomu sygnału który wynosi 350mV, a który jest często przekraczany przy odsłuchu stacji o zwiększonej do granic możliwości dewiacji FM, i które po przekroczeniu tego napięcia lawinowo narastają.

    Osobną kwestią jest separacja która dla UL1601 jak i LA3301 wynosi maksymalnie 30dB, i wynika z metody pracy tego elementu. Tak w zasadzie najbliżej można układ ten porównać do pierwszych dekoderów np. takich jak użyty w Jubilacie lub Pionierze Stereo, składający się z trzech tranzystorów i czterech diod. Choć wersja scalona jest nieco bardziej zaawansowana to filozofia jej pracy jest po prostu identyczna. Z tego też powodu układy takich dekoderów MPX (włącznie z rozwiązaniami lampowymi) nazywam pierwszą generacją dekoderów. Druga generacja to już pętla PLL, a trzecia to pętla PLL stabilizowana rezonatorem o poprawionych parametrach zarówno szumowych jak i zniekształceń. Piętą Achillesową pierwszej generacji dekoderów jest właśnie problem z prawidłowym dostrojeniem zewnętrznych obwodów rezonansowych podnośnej 19kHz jak i powielacza 38kHz. Obwody te wykonywano z elementów dyskretnych średniej jakości które pod wpływem temperatury, wilgotności i czasu tracą swoje parametry, i na nic tu modły i dywagacje. Po 30 latach wymagają one ponownego strojenia a z kolei od precyzji tej czynności zależy separacja która i tak nie przekroczy NIGDY katalogowych 30dB.

    Cytat:
    wykonuję nowe głowice do Radmorów ( bazujące na fabrycznie wyprodukowanych głowicach do odb. samochodowych) - których czułość bije na głowę nawet najlepiej przestrojoną głowicę


    Ja również robiłem próbę z głowicą nowej generacji produkcji MARVELL, zgodną napięciowo i "pinologicznie" z osławioną Glorią. O ile faktycznie czułość była na zadowalającym poziomie (a po dodaniu napięcia ARW nawet na bardzo zadowalającym) to jednak stabilność heterodyny tej głowicy była po prostu nieakceptowalna. To co się sprawdza przy pełnej syntezie PLL dla heterodyny, nie jest do zaakceptowania dla prostego układu ARCZ stosowanego w Radmorze. Płynięcie częstotliwości było na tyle duże że po kilku godzinach wychładzania urządzenia miało ono poważne problemy z prawidłowym odbiorem stacji. Oczywiście po skorygowaniu dostrojenia było ok, ale znów tylko do rozgrzania - potem ARCZ też nie był w stanie skorygować błędu co skutkowało odbiorem stacji z dużymi zniekształceniami, nie wspominając o wskazaniach "zera" detektora. Fabryczna głowica (dwupłytkowa) jest do przestrojenia z zachowaniem bardzo dobrej czułości ale trzeba jej poświęcić sporo pracy, a także dobrać nowe elementy z uwzględnieniem dryftu termicznego kondensatorów. Przepraszam za nudny i długi offtop, ale musiałem to napisać :D

  • #22 13 Sty 2010 17:33
    BalticResonance
    Poziom 10  

    Witam,
    Na wstępie chciałbym również przeprosić za off topic mimo, że uważam wypowiedź Atreyu za wiele wnoszącą do tematu. Przede wszystkim trudno jest porównywać głowicę zaprojektowaną współcześnie, z oryginalną z roku 1980 (jeśli mnie pamięć nie myli, w tym roku wprowadzono 5102, choć zapewne głowica została opracowana nieco wcześniej). Zmieniły się możliwości. Sztuką jest, przestroić oryginalną głowicę, tak aby spełniała wymagania. Zabiegi opisane przez autora postu przypominają (tutaj zapewne wzbudzę wiele kontrowersji) wstawianie silnika z nowej S-klasy do zabytkowego Mercedesa.
    pozdrawiam

  • #23 20 Sty 2010 15:46
    Atreyu
    Poziom 22  

    Miałem kilka dni nieco luźniejszych więc jeszcze raz zabrałem się za rozwiązania dekoderów MPX w sprzęcie elektronicznym. I tutaj mam pytanie do kolegi Ptolek:

    Ptolek napisał:
    (...)Widziałem ten filtr w tunerze T9015(...)

    A więc zapoznałem się ze schematem tunera T-9015 Eltry, ale niestety nic takiego nie znalazłem. Czy możesz mi wskazać który z obwodów w torze sygnału MPX odpowiedzialny jest za filtrowanie harmonicznych?? Mimo najszczerszych chęci niestety nie jestem w stanie nic takiego tam znaleźć:

    http://www.elektronika.owg.pl/schematy/Tuner/T9015_1.gif
    http://www.elektronika.owg.pl/schematy/Tuner/T9015_2.gif

    Z kolei znalazłem coś co może służyć do tego celu w torze sygnałowym amplitunera Eltry R-8010. Jest to jakiś rodzaj prostego filtra aktywnego wykonanego z użyciem tranzystora T307 oraz otaczających go kilku elementów biernych.

    http://www.elektronika.owg.pl/schematy/Amplituner/R8010_radio.gif

    Dobrze byt było wykonać symulację pracy takiego filtru i określić jaką ma stromość, pasmo i tłumienność.

    BalticResonance napisał:
    Przede wszystkim trudno jest porównywać głowicę zaprojektowaną współcześnie, z oryginalną z roku 1980 (jeśli mnie pamięć nie myli, w tym roku wprowadzono 5102, choć zapewne głowica została opracowana nieco wcześniej)

    Faktycznie trudno porównywać. Te oryginalne Radmorowskie były bardzo stabilne termicznie, te nowsze są w większości pod tym względem po prostu kiepskie. Jeżeli chodzi o czułość to po poprawnym zestrojeniu głowicy dwupłytkowej PGUa,b bije ona na głowę bardzo czułą mosfetową głowice Diorowską stosowaną w całej serii SSL-500 i SSL-700. Mieszkając około 20km od najbliższej stacji nadawczej Emitela odbieram większość programów bez anteny, z czego kilka (RMF, Zetka) w stereo i na 4/5 wskaźnika siły sygnału. Stacje nadawane z sąsiedniego Gdańska z nadajnika małej mocy 0,1kW odbieram na Radmorze w stopniu zrozumiałym choć z dużym szumem przy antenie typu 1m drutu za szafą, pozostałe odbiorniki w podobnych warunkach wyłapują jedynie niezrozumiałe ślady emisji na tych częstotliwościach. A swoją droga opracowanie tej głowicy datowane jest na lata 1973-1974, bo wtedy właśnie powstawała dokumentacja i pierwsze rozwiązania prototypowe dla amplitunera R5100.

    Niezaprzeczalną wadą głowic Radmorowskich jest ich pancerna budowa utrudniająca działania serwisowe, oraz brak ARW przez co osoby używające tego urządzenia w pobliżu silnych nadajników mogą skarżyć się na wkurzające zjawisko intermodulacji.

    Pzdr.

  • #24 20 Sty 2010 18:07
    Ptolek
    Poziom 36  

    Atreyu napisał:

    A więc zapoznałem się ze schematem tunera T-9015 Eltry, ale niestety nic takiego nie znalazłem.

    Mój błąd, chodziło o T-3015, wiedziałem, że w jednym z nich i bez sprawdzenia strzeliłem w T-9015, jako że jest on bardziej rozbudowany, takie myślenie okazało się błędne :)
    http://www.elektronika.owg.pl/schematy/Tuner/T3015.gif
    Ale to jest dokładnie to samo, co w R-8010. Symulowałem to kiedyś, stromość nie była powalająca, ale nie pamiętam już dokładnie. Przyjrzę się temu jeszcze raz jak znajdę czas.

  • #25 25 Sty 2010 08:48
    ghost
    Poziom 23  

    A ja mam pytanie z nieco innej beczki - czy ktokolwiek z Was posiada może dane oryginalnych cewek zastosowanych w tym stereodekoderze?
    Właśnie restauruje mojego Radmora 5102, obecnie siedzi w nim stereodekoder z kitu, który do niego dorobiłem wiele lat temu, niestety nie działa zbyt dobrze i chciałbym zrobić coś porządniejszego. Mam oryginalny moduł stereodekodera (miałem dwa - niestety drugi gdzieś mi się zawieruszył) lecz ze względu na to, że długo walał się w skrzynce z elektroniką, filtry są uszkodzone (połamane).
    Mam trochę starych karkasów i w.w. filtry mogę nawinąć, niestety nigdzie się nie mogę dokopać żadnych danych na ich temat (grubość drutu mogę zmierzyć z jedynego ocalałego)
    Czy te cewki są identyczne? (mam na myśli 4 sztuki) Bo jeśli tak to w ostateczności mogę odwinąć ocalałą licząc zwoje..

  • #26 25 Sty 2010 13:26
    Atreyu
    Poziom 22  

    L303 i L304 są identyczne podobnie jak para L305 i L306. W DTR amplitunera nie ma podanych indukcyjności, a ja nie dysponuje mostkiem RLC. Może ktoś z szanownych forumowiczów pomoże Tobie pod tym względem. W ostateczności pozostaje zakup nowego bloku PSD- nie jest drogi więc i tak się chyba opłaca.

    Pozdrawiam. . .

  • #28 03 Kwi 2010 18:59
    daras65
    Poziom 13  

    Czy ktoś wie po co w ogóle stosuje się filtry MPX?

  • #29 03 Kwi 2010 19:32
    Atreyu
    Poziom 22  

    Filtry MPX usuwają ponadakustyczne częstotliwości pilota 19kHz oraz jego podwojonej wartości 38kHz (podnośnej) ze zdemodulowanego sygnału audio. Sygnały te mogą być szkodliwe dla przetworników wysokotonowych (gwizdków) w kolumnach a także interferować z generatorem prądu podkładu przy zapisie sygnału na taśmie magnetycznej.

  • #30 04 Kwi 2010 12:16
    daras65
    Poziom 13  

    Z drugą częścią wypowiedzi zgadzam się w 100%, tylko kto obecnie nagrywa coś z tunera FM na magnetofon?
    Czy te sygnały 19 i 38 są szkodliwe dla "gwizdków" ?- im wyższa częstotliwość sygnału, tym mniejsza jego moc, więc od tej strony nie widzę szczególnego zagrożenia.
    Moim zdaniem dekoder można spokojnie montować bez filtrów.

    I jeszcze jedna sprawa dotycząca parametrów nowego dekodera: jeśli są zbyt wysokie w porównaniu do demodulatora na UL1242, to może ktoś znajdzie chwilkę czasu i zaprojektuje płytkę pod UL1200 lub ewentualnie jakiś lepszy scalak? Mielibyśmy wtedy całkiem niezły tuner FM.