Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Elektroniczny zapłon CZ 350 Jawa 350 czy można zastosować te elementy?

kurc1111 25 Feb 2012 20:37 21569 46
  • #1
    kurc1111
    Level 13  
    Witam
    Zabieram się do zrobienia elektronicznego zapłonu w CZ 350 i mam kilka pytań.
    Czy można zastosować moduł od malucha Magneti Marelli 213?
    Czy trzeba podłączać czujnik podciśnienia?
    Czy na wale musi znajdować się 3 magnesy? Jeśli tak to prosił bym o wyjaśnienie dlaczego?

    Z góry dziękuje za odpowiedź.
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #3
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Nie trzeba podłączać czujnika.
    Do tego zastosowania faktycznie powinny być dwa moduły, bo ciężko ci będzie uzyskać zapłon co 180', a nie co 360'.
    Tak, muszą być trzy zęby i to rozstawione o odpowiednie kąty, gdyż moduł odczytuje z nich prędkość obrotową wału i położenie tłoków. Marnie widzę ten moduł w tym zastosowaniu.
  • #4
    kurc1111
    Level 13  
    Jaki inny moduł można podebrać ? Od skody faworit? głównym problemem jest napięcie zasilania - 6v. Koło impulsowe jest najmniejszym problemem . A tak z ciekawości trzeci ząb o ile stopni jest przesunięty względem 2 - go?
  • #5
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Najprościej zrobić. Jest sporo schematów dostępnych w sieci. Najczęściej są to dwa równoległe bloki z tranzystorami mocy (choć może też być jeden, układ z iskrą traconą nawet pracuje w tych warunkach) i dwa elementy wyzwalające rozmieszczone co 180' - transoptory, czujniki Halla, indukcyjne (do wyboru). Są nawet schematy zapłonów z procesorem i mapą wyprzedzenia zapłonu. Na forum było o tym.
    A jeśli masz więcej pieniędzy, to zajrzyj na stronę www.vape.cz i poszukaj sobie zestawu do swojego motocykla (alternator 12V wraz z modułem zapłonowym).
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    kurc1111
    Level 13  
    Głowice magnetofonowe na to bym nie wpadł, myślałem o zastosowaniu czujnika hala a na wale zamiast krzywki umieścić tarczkę wytoczoną do której zamocuje magnesy neodymowe.
    Zamieszczam schemat który znalazłem gdzieś w sieci niestety nie znam pochodzenia. Nie wiem czy ktoś go próbował odpalić na nim motor.
    Elektroniczny zapłon CZ 350 Jawa 350 czy można zastosować te elementy?
    Moje pytanie jest proste czy na tym układzie uda mi się to zrobić?
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Przecież to podwojony schemat wałkowany chyba już dziesiątki razy u nas na forum. Poszukaj, znajdziesz masę materiałów na jego temat. W tej formie służy do połączenia z przerywaczami. Należy go zmodyfikować dodając blok formowania impulsów.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2157625.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1661570.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2122215.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic968068.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1966668.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2015960.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1794731.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic139965.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1843756.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic700850.html
    I tak dalej i dalej... I w każdym wątku na dole masz linki do podobnych dyskusji :D
    Masz nawet filmiki na youtube.
  • #10
    kurc1111
    Level 13  
    Mam na stanie czujnik od chyba cinquecento spróbuje go zastosować, jaka panuje tam temperatura?
    Jaki układ zastosować do formowania impulsów?
    Dobra poszukam jakiś sobie informacji jeśli będę miał jakieś wątpliwości napisze.
    sporo linków myślę że do jutra to przeczytam ;) Dzięki wielkie.


    Dobra przestudiowałem te tematy i zdecydowałem się na ten schemat, myślę że będzie on kompromisem miedzy tyrystorowym zapłonem a mikroprocesorowym.
    Pozbędę się konwencjonalnego układu na platynkach zastąpię go czujnikiem halla
    Mam jeszcze pytania dotyczące formowania impulsu z czujnika, mianowicie Jakiego układu można użyć, czy posiadacie jakiś schemat?
    Cewkę zapłonową zastosuje z oznaczeniem 4226, oporność ok 6 ohm
    przeczytałem że w silnikach 2T Nie trzeba używać modułu z wyprzedzeniem zapłonu - czy to prawda?


    Harpek wrote:
    Zrobiłem ten układ ale na zwykłym przerywaczu
    Elektroniczny zapłon CZ 350 Jawa 350 czy można zastosować te elementy?
    wcześniej zrobiłem okrojony bez elektronicznego przerywacza MZ-tka zrobiła 5 km i układ padł


    Rozglądnę się w sklepach, za dostępnymi czujnikami Hala
  • #12
    User removed account
    Level 1  
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    kurc1111
    Level 13  
    Zapłon ustawiamy kilka stopni przed GMP, i tak to działa. Działa tak samo jak z dwoma czujnikami, tyle że jedna iskra leci niepotrzebnie.

    Gromleon
    Wiem że można je kupić, ale jak dla mnie zero satysfakcji i doświadczeń ;) Masz jakiś schemat z transoptorami? Jak to dokładnie na tym to działa jeśli mógłbyś opisać byłbym wdzięczny.

    Pozdrawiam
  • #15
    User removed account
    Level 1  
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    User removed account
    Level 1  
  • #18
    User removed account
    User removed account  
  • #19
    User removed account
    Level 1  
  • Helpful post
    #20
    jack63
    Level 43  
    Koledzy Motronic i gromleon z całym szacunkiem do was powiem, że Wasza dyskusja w tym temacie nie ma sensu. Szczególnie jeżeli nie padła definicja punktu odniesienia. Co jest "zerem"? Czyli do czego odnosimy aktualne wyprzedzenie zapłonu? Czy punktem odniesienia jest GMP ? Czy może moment zapłonu najlepszy do uzyskania max mocy? A może do uzyskania min. zawartości składników szkodliwych w spalinach? A może do uzyskania min. zużycia paliwa? A może ....
    kurc1111. Rozumiem rozterki konstruktora. Ze swojej strony przedstawię jeszcze jedną propozycję:
    Wykorzystanie gotowych elementów układu zapłonowego od starszego samochodu.
    Tzn. szczelinowy czujnik Hall'a + moduł zapłonowy z ograniczeniem prądu + podwójna cewka niskorezystancyjna. Trzeba "wydłubać" na złomie, najlepiej z jednego samochodu - choć nie koniecznie. Pozostaje zamontowanie tego do motoru i zrobienie nowej przesłony. Układ powinien działać nawet na 6V, ale bierze sporo prądu! Iskra jest wspaniała, choć właściwa stanowi ok 70% energii zgromadzonej w cewce WN. Reszta jest tracona na drugiej świecy.
    Zalety:
    1. Dużo większa energia iskry.
    2. Brak przerywaczy mechanicznych i związanych z nimi problemów.
    3. Niska cena.
    Wady:
    1. Strata części energii na iskrę traconą.
    2. Szybsze zużycie świec zapłonowych.
    3. Wymaga pewnej wiedzy przy montażu i uruchomieniu. Nie jest to "samograj".
    Oto link do dyskusji na temat działającego układu:
    Link

    Aby rozwiać obawy Motronic i innych na temat podwójnej cewki napiszę, że układy z takąż cewką i iskrą traconą pracują bezproblemowo w Jawie.
    Oczywiście układ z dwoma cewkami były jeszcze lepszy. Szczególnie w zakresie dużych RPM. Jednak nawet z ograniczeniem prądowym cewek a bez stałego czasu zwarcia (mikroprocesor) pobór prądu na najniższych RPM byłby bardzo duży.
    Proponowane przeze mnie rozwiązanie jest pośrednim między wybranym przez
    kurc1111 a proponowanym przez Błażej i Motronic.
    Oczywiście rozwiązaniem "Full comfort" jest układ gromleon'a z procesorem.

    Wariant z dwoma układami bez ograniczenia prądu (patrz zamieszczony schemat - mam do niego pewne zastrzeżenia!) i w związku z tym z dwoma oryginalnymi cewkami, jest prawdopodobnie najtańszy. Jedyną jego zaletą jest pozbycie się przerywaczy mechanicznych. Może autorowi tematu ta cecha wystarczy do osiągnięcia zamierzonego celu? Niech się wypowie.
  • #21
    kurc1111
    Level 13  
    Jack 63 dzięki wielkie za odpowiedź temat który mi podesłałeś był interesujący.
    Zdecydowałem się na zastosowanie 2 czujników transoptorowych. Przesłonę wykonam z dysku, nawiercę ją w dwóch miejscach odsuniętych od siebie o 180'.
    Zastawaniem się jedynie nad modułem, czy wykonać ten pokazany wyżej(w moim poście), czy wygrzebać z jakiegoś samochodu.
    Cewka tak jak pisałeś niskorezystancyjna gdzieś ją wydłubie.

    Myślę że powyższy układ powinien wytrzymać kilka sezonów.
    Na następny sezon będę planował zbudować to na mikroprocesorze ale to dalekie plany.
  • #22
    User removed account
    Level 1  
  • #23
    kurc1111
    Level 13  
    Masz racje można nawiercić krzywkę,ale ona ma kształt elipsy więc można było by to wykorzystać i trakcie braku impulsu wysłać sygnał na moduł tylko czy nie będzie to bardziej problematyczne niż zastosowanie tarczki z nacięciami.
    W sumie na początek mogę zastosować jeden czujnik z dwoma nacięciami w razie późniejszych modernizacji mógłbym sobie dołożyć drugi czujnik i zmienić tarczkę.
    Cewka - Z jakiego popularnego modelu samochodu mógłbym ją wyciągnąć?
    Co do prądnicy też masz racje jest naprawdę mało wydajna więc wydatek prądu nie może być bardzo duży.
  • #24
    User removed account
    Level 1  
  • #26
    jack63
    Level 43  
    gromleon To, że wszelkie twoje informacje na temat punktu zapłonu odnosiły się do GMP jest dla mnie oczywiste ponieważ przeczytałem wiele twoich postów o twoim układzie zapłonowym. W imieniu tych którzy mogli mieć wątpliwości dziękuję za 100%'towe uściślenie.
    Natomiast Motronic nie wypowiedział się, więc nie wiadomo o co mu chodziło.
    Pisałem , że dyskusja nie ma sensu, bo jak gromleon uważam, że jedynym pewnym punktem odniesienia jest GMP! Z resztą wszyscy producenci sterowników tak właśnie określają wyprzedzenie zapłonu. Koniec tematu.
    kurc1111 Zachęcam do lepszego zorganizowania się i usystematyzowania twojego projektu. Napisz wyraźnie co zdecydowałeś:
    1. Jaki czujnik położenia? Coś piszesz o transoptorowym.
    2. Jaka cewka/cewki zapłonowa?
    3. Jaki moduł wykonawczy? Schemat lub opis. Z ograniczeniem prądu czy bez?Łatwiej będzie można ci doradzać.
    Na razie skupiłeś się na wykonaniu czujnika położenia. Chcesz użyć transoptor. Twoja wola, choć ja wciąż będę obstawał za czujnikiem szczelinowym z halotronem. Dlaczego?
    1. Konstrukcja mechaniczna mocowania praktycznie taka sama jak dla transoptora. Wynik 1:1.
    2. Przesłona musi być para lub ferromagnetyczna czyli aluminium lub stal. Dla transoptora dowolna byle wytrzymała mechanicznie. Wynik 1:1.
    3. Konstrukcja elektroniczna. Hallotrony mają w swojej strukturze wbudowane dwa bardzo ważne elementy: Zasilacz i przerzutnik Schmitta. Dzięki temu nie wymagają: Rezystorów ograniczających prąd zasilania i co najważniejsze uzyskiwany przebieg jest idealnie prostokątny - strome zbocza i pewność przełączenia czyli pewność położenia punktu zapłonu!
    Niestety transoptor w/w elementów nie posiada! Trzeba je "dorobić". O czym większość konstruktorów zapomina. Więc układy "jakoś" działają lub nie...
    Wynik 2:0 dla Halla!
    Ty skupiasz się na mechanice bez której nie ma układu, ale nie jest ona najważniejsza! Dobrze dobrany układ elektroniczny może zniwelować wiele niedokładności mechanicznych.
    Pisałem też, może niezbyt dobitnie, o błędach w zamieszczonym przez ciebie schemacie. Wg mnie jest mocno podejrzany (długo by pisać) i nie polecam go!
  • #27
    kurc1111
    Level 13  
    Jeśli chodzi o transoptor to mam już układ aby uzyskać z niego przebieg prostokątny.
    To nie jest w żaden sposób powiedziane że go zastosuje, mam zamiar go przetestować, jeśli wyniki nie będą dla mnie zadowalające zmienię go na czujnik hala.
    Jeszcze mam pytanie gdzie można je kupić lub z skąd wymontować?
    Cewka zapłonowa z fiata 126p tak jak pisał gromleon biazet 101,
    Moduł wykonawczy :
    Jeśli jest tak naprawdę beznadziejny zastosuje taki jaki mi doradzicie(czyli demontując go z jakiegoś samochodu), narazie do modułu jeszcze bardzo daleko, ale zdecydowanie z ograniczeniem prądowym.
  • #28
    User removed account
    Level 1  
  • #29
    jack63
    Level 43  
    gromleon Z czego wynika twój brak przekonania? Masz jakieś konkretne argumenty?
    kurc1111 O jakich wynikach piszesz? Mógłbyś "rozszerzyć".
    A kto napisał, że moduł (schemat) zamieszczony przez ciebie jest beznadziejny?
    Jak myślisz? Ma ograniczenie prądowe czy nie?
  • #30
    User removed account
    Level 1