Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tosca 303 - Magiczna usterka, brak dźwięku

16 Lis 2017 22:18 3396 39
  • Poziom 9  
    Witam. Tak wiem tematów o tym sprzęcie było od groma ale już po prostu nie daję z nią rady a odp nigdzie nie znalazłem. Problem nie jest typowy. Po pierwsze trzeba zaznaczyć,że sprzęt dostałym w opłakanym stanie, rdza, wilgoć wszędzie. Zabrałem się za naprawę, zwarć w układzie brak (sprawdzane żarówka). Tranzystory pomierzone, dwa były tylko strzelone. Poza tym reszta ok, wiec odpaliłem. Dźwięk był mocno zniekształcony, ale grał w tle. Stwierdziłem, że kondensatory i wymieniłem wszystkie elektrolity -jednak dalej to samo, wpiąłem się w przedwzmacniacz i tam problemu brak, gra ładnie. Stwierdziłem,że pewno przez wilgoć coś może być uszkodzone więc z racji ze nie ma dużo elementów to przelutowałem całą końcówkę lewego kanału. Teraz szumu brak ale dźwięku też nie ma :|. Napięcie wchodzi na nią +/- 30V więc jest ok. Co prawda druga końcówka jest ubita ale z tego co widzę po schemacie nie mają na siebie nawzajem wpływu.

    Pisze wam to wszystko bo już nie mam pomysłu co dalej.. napięcia zasilania ok wszystkie elementy nowe włożone zgodnie ze schematem a tu takie coś ;o. Na emiterach T404 i T406 powinno być wedle serwisówki 0,6v, a ja mam -19v !. Do tego T412 jest lekko ciepły. Jeśli to coś pomoże to zauważyłem że gdy wyłączę zasilanie to zaczyna grać. Naprawiałem jak na razie kilka amplitunerów ale takiej jazdy jeszcze nie miałem ;/. Ktoś ma pomysły co sprawdzić, może coś poza końcówką miało by na to wpływ ale co ?. Ścieżki też nie wyglądają za ciekawie ale przejście wszędzie jest :(. Zastanawiam się czy tracić kolejne 2h na przelutowywanie 2 strony czy szkoda elementów
  • IGE-XAO
  • Poziom 42  
    dawid57214 napisał:
    Na emiterach T404 i T406 powinno być wedle serwisówki 0,6v, a ja mam -19v !


    To jest wyraźna wskazówka, gdzie szukać przyczyny. Zapodaj schemat, bo nie każdy go pamięta.
  • Poziom 9  
    Proszę schemat:

    https://obrazki.elektroda.pl/7035629100_1334259684.jpg

    Zapomniałem napisać ze R412 był 470 Ohm. Schemat podaje 430 ale że nie miałem takiego pod ręką to dałem nowy taki sam jak był. Ale wydaje mi się że takich skutków by to nie wywołało, czy się mylę ?
  • Poziom 42  
    Zacznijmy od tego, że podczas odbudowy należy stosować oryginalne wartości ze schematu. Ja bym najpierw sprawdził wszystkie elementy ze schematem, czy są w 100% właściwe i czy są sprawne. Rezystory nie kosztują majątku, dopilnuj żeby były tej samej mocy.

    Dodano po 1 [minuty]:

    dawid57214 napisał:
    wpiąłem się w przedwzmacniacz i tam problemu brak, gra ładnie


    Jak go sprawdzałeś? Optymalnie byłoby puścić sygnał z generatora i popatrzeć w oscyloskop.
  • Poziom 22  
    Wszystkie tranzystory sprawdzone? Dioda zenera D402 też? Jakie jest napięcie na D402? Jakie jest napięcie na wyjściu głośnikowym (bez sygnału na wejściu)?
  • Poziom 42  
    dawid57214 napisał:
    Co prawda druga końcówka jest ubita ale z tego co widzę po schemacie nie mają na siebie nawzajem wpływu.


    Na dobry początek odłączyłbym zasilanie od tego kanału.

    Puściłbym też sygnał w końcówkę mocy i zbadał napięcia i wygląd sygnału.
  • IGE-XAO
  • Poziom 9  
    Niestety nie posiadam oscyloskopu czy generatora, sprawdziłem to na ucho że gra ok. Dioda D402 Nowa tak samo jak wszystkie tranzystory w tym kanale, napięcie na diodzie to jeszcze chyba poprawne 6.5V (przy wylutowanych T416 i T418). Generalnie nie mam głośników do niej wiec wszystkie odsłuchy robię na słuchawkach. Napięcia na wyjściu (słuchawkowym) To tego co widzę napięcia stałe -30 i -17 na kanałach.

    edit: Oglądam wszystko teraz dokładnie i widzę że w c404 dałem kondensator 330pF (oznaczenie 331) zamiast planowanego 300pF. Ale to już wina sprzedawcy. Wymienię to razem z tym rezystorem chociaż wątpię ze rozwiąże to ten problem.
  • Poziom 42  
    dawid57214 napisał:
    Oglądam wszystko teraz dokładnie i widzę że w c404 dałem kondensator 330pF (oznaczenie 331) zamiast planowanego 300pF. Ale to już wina sprzedawcy.


    Popatrz sobie w szereg kondensatorów, nie kupisz 300pF, generalnie masz w tych okolicach 220pF, 270pF i potem 330pF (a dalej 390pF). Zresztą akurat ta mała zmiana wartości Ci nie wywróci końcówki mocy na plecy.

    Testowanie na słuchawkach też trochę lipa. Ten dźwięk "w tle" też stwierdziłeś na słuchawkach? Zastanawia mnie jeszcze jeden detal, poza elektroniką. Czy takie elementy mechaniczne, jak np. gniazda, potencjometry, itd. nie dostały znaków czasu, skoro piszesz, że wszystko było zalane i pordzewiałe... Tu musi zagrać komplet.

    Możesz jeszcze potrzebować tego:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1536498.html

    i pomiarówka tego, co Cię interesuje:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1729594.html
    (na dole schemat z napięciami)

    i jeszcze tu jakiś Kolega postawił Toscę na nogi:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3176651.html

    Ciekawy temat, może też sobie coś takiego przygarnę, żeby poćwiczyć :-)
  • Poziom 9  
    Odłączyłem drugi kanał, a w tym przylutowanym jeszcze raz sprawdziłem wszystkie tranzystory, znalazłem rezystor 430 i go założyłem. Żadnej poprawy. Nie no nie jestem jakiś czepialski więc jak pisze ze w tle charczało to znaczy że chciało urwać uszy ale było słychać muzykę coś jakby ta muzyka grała ale ją (przesterowywało ?) wiec ten głos był zniekształcony mocno i stąd te szumy. Ale tu też jako ciekawostka jak na chama wyłączyłem zasilanie to charczenie ustawało, dźwięk był normalny przez te sekundę póki kondensatory trzymały.

    Tak potencjometry też dostały swoje.. regulacja głosu jest ok, balans albo gra lew albo oba. Niskie tony sprawne wysokie bez życia. Ale skoro w przedwzmacniaczu brak ich regulacji nie przeszkadzał to i tu nie powinien czyż nie ?. Stwierdziłem że narazie nie będę kupował potencjometrów skoro go nie odratuje.

    Nie wiem skąd te wysokie napięcie na emiterach. Jutro dla 100% pewności odepnę wszystko.. zostawię tylko zasilanie na końcówki. Jak nic nie pomoże to chyba wydrukuje schemat płytki i będę sprawdzał czy nie brakuje mi kawałka ścieżki, a możne jest gdzieś zwarte :(. Może ktoś już majstrował przy niej i coś pomieszał, ale jeśli tak to w tamtej epoce.

    I dziękuje za chęć pomocy oraz linki tyle ze ja już je wszystkie czytałem i sprawdzałem to co tam polecali ale bez skutku, dlatego tu pisze. A jak widzisz po dacie dołączenia i ilości postów bez powodu forum nie zaśmiecam ;D
  • Poziom 42  
    Sprawdź, czy powierzchnie radiacyjne i wyprowadzenia tranzystorów mocy nie są czasem zwarte z radiatorem. Potencjometry potraktuj "Kontaktem", jeżeli chcesz pracować na tych zużytych. Czy w tym wzmacniaczu czasami ktoś przed Tobą nie grzebał? W linkach u góry masz podane prawidłowe wartości pomiaru napięć, zobacz co się zgadza.
  • Specjalista AGD
    dawid57214 napisał:
    Dioda D402 Nowa tak samo jak wszystkie tranzystory w tym kanale, napięcie na diodzie to jeszcze chyba poprawne 6.5V (przy wylutowanych T416 i T418)

    Napięcie na diodzie na bank nie jest poprawne jak dioda zenera jest na 8,2V to ma być na niej około 8,2V a nie 6,5V , napięcie jest za małe . T404 i T406 wymienione na nowe jak tak to na jakie?
  • Poziom 42  
  • Poziom 9  
    To tak: wzmacniacz mam wyprowadzony na zewnątrz, bo w obudowie mało miejsca więc nic z radiatorem nie zwiera.
    T404 I T406 wymienione na BC557 oba (tak pamiętałem, że tam względem oryginalnych są odwrotnie wyjścia).

    Dla pewności odłączyłem dziś kompletnie wszystko, czyli drugą końcówkę, zasilania przedwzmacniaczy, gniazda głośnikowe etc. zostały tylko 3 kable - zasilanie końcówki (+ ten mały co idzie jako masa na radiator). I nic lepiej się nie zrobiło... no cudów nie ma ;/

    Zauważyłem jeszcze, że jak kupowałem BD139 to dostałem BD139-16. Ale z tego co czytam, to ma on tylko większe wzmocnienie stałoprądowe. Wedle jakiejś noty z internetu, zwykłe mają od 63-160 a ten ma od 100-250. Domyślam się, że górny nic nie zmieni ale dolny zakres jest nieco za wysoko ale czy to by aż tak wszystko powywracało w końcówce?

    Cytat:
    Ta dioda jest wlutowana zgodnie ze schematem (chodzi mi o polaryzację)?


    Jeżeli czarny paseczek na diodzie należy wlutować w otwór przy którym jest czarna kreska od symbolu diody to jest spolaryzowana dobrze ^^. Już zaczynam wątpić we wszystko :D
  • Poziom 42  
    Wylutuj wszystkie tranzystory końcówki (tylko oznacz dokładnie, co gdzie siedziało), również te mniejszej mocy i po kolei (od najmniejszych) je instaluj mierząc napięcia. Musisz namierzyć przyczynę kłopotów. W tej robocie trzeba mieć cierpliwość :-)

    Kreska na diodzie to katoda, popatrz na płytkę i dla pewności sprawdź ze schematem. Popatrz też, jak ona siedzi w drugim kanale.
  • Specjalista AGD
    Porównaj aplikację BC 308 z aplikacją BC 557 bo jakoś nie widzę odwrotnych wejść.
    Jakby dioda była odwrotnie włożona, toby na niej było 0,6V bo byłaby włożona w stronę przewodzenia.
  • Poziom 9  
    Tranzystory te z radiatora wymontowane już dawno, ale dobrze, sprawdzę jeszcze wszystkie te, co na płytce w ten sposób.

    No ja jak patrzę w noty katalogowe BC557 i BC307, to gdy mam go odwróconego prostą stroną do siebie, to w BC557 lewa nóżka to emiter, a w BC307 kolektor. Chyba, że już słabo u mnie ze wzrokiem. :D
  • Poziom 42  
    Potwierdzam, pinout BC307 i BC557 jest identyczny (TO-92). Patrząc od przodu od lewej B-C-E.

    http://www.onsemi.com/pub/Collateral/BC556B-D.PDF
    https://www.onsemi.com/pub/Collateral/BC307-D.PDF

    Odnośnie końcówki, tu masz zamienniki:

    BDP395=npn-90V-15A-75Wat zamiennik=BD911=100V-15A-90Wat
    BDP396=pnp-90V-15A-75Wat zamiennik=BD912=100V-15A-90Wat

    BDP i BD wymienione mają obudowy takie same czyli TO-220 i wyprowadzenia B-C-E

    lub 2N6488=80V-15A-75Wat zam=BDP395 npn
    i 2N6491=80V-15A-75Wat zam=BDP396 pnp
  • Specjalista AGD
    Ostatnio jak robiłem tego typu sprzęt to zawsze zakładałem tranzystory 2N bo BD911 i 912 po czasie mi padały może były to jakieś malowanki a z 2N nie było żadnych problemów .
  • Poziom 22  
    Przy sprawnym wzmacniaczu na wyjściu głośnikowym powinno być blisko 0V napięcia stałego bez sygnału wejściowego. Wartość zbliżoną jak najbardziej do 0V reguluje się tym potencjometrem montażowym R424. W przypadku jednak tak dużej różnicy od zera szukałbym albo niesprawnego/źle zamontowanego elementu, zwarcia lub przerwy w obwodach płytki drukowanej wzmacniacza. Napięcie na diodzie zenera powinno być oczywiście 8,2V. Napięcie na wyjściu jest ujemne... tranzystor T408 BD139 jest wlutowany prawidłowo?
    Sprawdź jeszcze raz poprawność wlutowania wszystkich tranzystorów (sam siebie też dwa razy sprawdzam) i czy nie zwarło się coś podczas lutowania.
    Powodzenia.
  • Poziom 41  
    miniu1 napisał:
    Wartość zbliżoną jak najbardziej do 0V reguluje się tym potencjometrem montażowym R424.

    Bzdury kolego wypisujesz. Ten potencjometr służy do regulacji prądu spoczynkowego tranzystorów mocy
  • Poziom 9  
    Wróciłem i przelutowałem te nieszczęsne tranzystory ;D. Teraz na emiterach (T404, T406) mam 0,6V. Na diodzie zenera 8,2V też jest Ale na bazie 406 mam 50mV zamiast również 0,6V. Na bazie T412 mam 1,25V z podobno poprawnych 1,5V. Pokusiłem się o jakiś test i wszystko ok ale gra bardzo cicho. Żadnej zmiany na fakt czy tranzystory mocy są wlutowane czy nie, z przedwzmacniacza gra głośniej ;D + napięcia na T418, T416, T410 kompletnie nie zgrywają się z tymi które być powinny. ehhh no to zabawa w szukanie trwa nadal ;D. Ktoś poleca coś szczególnie sprawdzić w takim wypadku ?

    Edit: Pomyłka nie zgadzają mi się napięcia na T410 powinno być C = -1.3V i E=12V a ja mam C=1.24V i E=1.12V
  • Poziom 10  
    Witam, a czy w końcówkach sprawdzałeś tylko elementy półprzewodnikowe ? posprawdzaj czy któryś rezystor nie ma przerwy od rdzy, tak samo sprawdź potencjometr R423 i R424 , wylutuj opornik jeden po drugim i sprawdzaj, dodatkowo jeśli tego nie zrobiłeś to wlutowałbym nowe kondensatory elektrolity, szczególnie C405 i C406
  • Poziom 41  
    dawid57214 napisał:
    Ktoś poleca coś szczególnie sprawdzić w takim wypadku ?

    Jeśli już mierzysz napięcia na wyprowadzeniach tranzystorów, to wpisz je w schemat ideowy i opublikuj tutaj. Wówczas na tymże schemacie będzie widoczne co jest nie tak, albo co zrobić dalej.
  • Poziom 9  
    Wykorzystam już istniejący, to jest druga strona ale wiadomo są takie same.

    Tosca 303 - Magiczna usterka, brak dźwięku

    Powtarzam wszystkie elementy w końcówce mocy zostały zmienione na nowe.. poza potencjometrem ale sprawdzałem go i jest sprawny. Posprawdzałem jeszcze teraz tranzystory i są ok.. Boje się ze gdzieś coś gubi i będzie to ciężkie do namierzenia ;/
  • Poziom 41  
    Jakie jest napięcie na kolektorze T427?
    Jaka jest rzeczywista oporność R425?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Powinno być T407 tam powyżej

    Dodano po 44 [sekundy]:

    A ściślej, chodzi o elementy analogiczne w drugim kanale.
  • Specjalista AGD
    Podstawa to napięcie na oporach emiterowych jak jest 0 V to pozostałe też powinny być ok . Te 0V to oczywiście z tranzystorami mocy , i przy okazji sprawdz prąd spoczynkowy .
    Jak ci cicho gra to trzeba sprawdzić czy dobry sygnał dochodzi do C401 najlepiej podsłuchać jakimś innym małym wzmaciniaczem.
  • Poziom 10  
    Skoro napięcia symetryczne ze schematu do zasilania końcówki są po +/- 27V to jakim cudem kolektory T403 i T405 mają po -30 i -31 V? Czy to jest możliwe ? Mogę się mylić ale nie może być więcej niż wartość na zasilaniu. A mierzyłeś dokładnie wszystkie napięcia z transforamtora ?
  • Poziom 41  
    lukas5002 napisał:
    Skoro napięcia symetryczne ze schematu do zasilania końcówki są po +/- 27V to jakim cudem kolektory T403 i T405 mają po -30 i -31 V? Czy to jest możliwe ?

    Daj sobie spokój z tym zasilaniem. Nie widzisz że 27V to jest napięcie wpisane w schemat przez producenta a nie autora tematu? Nie wiesz skąd się to bierze że rzeczywiste napięcia zasilające są nieco wyższe?
  • Poziom 43  
    SlawekKedra napisał:
    Nie widzisz że 27V to jest napięcie wpisane w schemat przez producenta a nie autora tematu? Nie wiesz skąd się to bierze że rzeczywiste napięcia zasilające są nieco wyższe?
    Poza tym niewielkie różnice są zupełnie normalne. Nawet wśród różnych egzemplarzy tego samego sprzętu można było trafić na różnice w zasilaniu rzędu kilku woltów.