Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik elektryczny do roweru BLDC 36v 250W przerobka 2 fazy na 3 fazy

drvatican 23 Jan 2018 11:56 10308 19
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    drvatican
    Level 13  
    Witam
    Posiadam silnik elektryczny bez szczotkowy do roweru BLDC, który posiada dwa grube przewody zasilające oraz 7 cienkich (do czujników Hall-a i czujnika temperatury, wszystkich przewodów cienkich jest 8 ale jeden biały nie jest podłączony). Popularne sterowniki do silników rowerowych na rynku wymagają 3 grubych przewodów zasilających. Czy jest jakiś sposób przerobienia tego silnika aby sterować go popularnymi, chińskimi sterownikami na 3 przewody fazowe? Zdjęcia silnika i wtyczki przesyłam w załączniku. Z góry dziękuję za pomoc. Pozdrawiam
    Silnik elektryczny do roweru BLDC 36v 250W przerobka 2 fazy na 3 fazySilnik elektryczny do roweru BLDC 36v 250W przerobka 2 fazy na 3 fazySilnik elektryczny do roweru BLDC 36v 250W przerobka 2 fazy na 3 fazy
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    Freddy
    Level 43  
    Tutaj sterownik jest wbudowany w silnik - wychodzą trzy przewody grube (te z koszulkami).
    Potrzebujesz jedynie zasilania i sterowania.
    Czy ten sterownik jest uszkodzony?
    Musiałbyś zmodyfikować układ usuwając tą elektronikę, która jest i zastosować własną.
  • #3
    drvatican
    Level 13  
    Witam
    Mam sam silnik bez sterownika do niego. Teraz pytanie, czy lepiej zostawić tak jak jest i zrobić samemu odpowiedni sterownik (podejrzewam że może być to skomplikowane, gdyż zapewne jest tam jakiś zaprogramowany procesor sterujący tym wszystkim) lub zastosować sterownik taki jak powinien być oryginalnie do tego silnika (tylko jaki, czy są gdzieś dostępne takie do kupienia na dwa przewody zasilające z czujnikami Halla i temperatury?) czy też pozbyć się oryginalnej elektroniki i zastosować chiński sterownik na 3 przewody fazowe z czujnikami Hall-a i auto adaptacją? Jakie zmiany musiałbym wykonać aby zastosować chiński na 3 przewody fazowe?
  • #4
    Freddy
    Level 43  
    Nie zrozumiałeś - ta płytka drukowana, którą widać w silniku na pierwszym zdjęciu, to jest sterownik.
    Zobacz - dodałem opisy na zdjęciu.

    Silnik elektryczny do roweru BLDC 36v 250W przerobka 2 fazy na 3 fazy

    Żeby sterować tym silnikiem inaczej, należy usunąć z niego tą płytkę, która w nim jest.

    Zobacz sobie na mój artykuł o sterownikach BLDC. TUTAJ.
  • #5
    drvatican
    Level 13  
    Witam
    Oczywiście ze rozumiałem, ale przecież do tego silnika który posiadam potrzebny jest jeszcze sterownik z mikroprocesorem który sczytuje sygnały z czujników Hall-a, czy się mylę? Wtyczka która jest na zdjęciu posiada posiada 10 pinów, także nie wystarczy podać tylko napięcia na silnik, tylko potrzebny jest jeszcze dodatkowy sterownik.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #6
    Freddy
    Level 43  
    Do tej wtyczki na dwa grube podaje się zasilanie, a pozostałe mogą służyć np. do podłączenia manetki gazu, szybkościomierza itp.

    Jaki to dokładnie typ silnika?
  • #8
    Freddy
    Level 43  
    To jest kupione u jakiegoś chińczyka? Jest tam producent?
  • #9
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    drvatican wrote:
    chińskimi sterownikami na 3 przewody fazowe?


    Masz wyjścia ze sterownika na uzwojenie 3 przewody, ale ja bym dokupił ori sterownik do tego.
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    Freddy
    Level 43  
    Sterownik będzie miał raczej manetkę na hallotronach. To popularniejsze i pewniejsze rozwiązanie.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    Freddy
    Level 43  
    drvatican wrote:
    Na naklejce piasty jest numer 5MR88JDMTR436V250WT3VD1D0767 36V 250W , Płyka sterownika wewnątrz silnika ma oznaczenie smcmeltonb0604 data prod.2011.01.03
    Pokaż zdjęcia tych naklejek z piasty.
    Zobacz może są jeszcze gdzieś jakieś oznaczenia.
    Płytkę widać dobrze.
  • #14
    drvatican
    Level 13  
    Witam ponownie serdecznie.
    Niestety brak jakiegokolwiek producenta na kole czy w silniku w środku. Nakleję z numerem silnika przesyłam w zalączniku, jednak wujek google rozkłada ręce i brak jakichkolwiek informacji na temat tego ustrojstwa.Trochę rozbebeszyłem okablowanie i sprawa wygląda następująco, oprócz dwóch grubych przewodów zasilających +/- po rozbebeszeniu pozostałej wiązki finalnie cienkich przewodów jest 6 i żaden z nich nie ma połączenia z masą sterownika. Dwa przewody (z tych sześciu cienkich) w kolorze czarny i czerwony na płytce sterownika mają osobną wtyczkę (patrz zdjęcie) i podejrzewam ze mogą być do ładowania zwrotnego baterii (choć mogę się mylić, ponieważ ładowanie zwrotne może odbywać się po grubych przewodach zasilających) Teraz tak, pozostały mi 4 przewody, które uważam za sterowanie silnika i stacyjkę w kolorze pomarańczowy, niebieski, żółty i zielony. Po podłączeniu napięcia 36V pod grube przewody zasilające i zwarciu (zwarcie poprzez dłoń, czyli kilka mA lub uA) przewodu żółtego z głównym plusem zasilającym na sterowniku zaczyna migać czerwona kontrolka (patrz zdjęcie). Dalej trzymając zwarte poprzez dłoń kable żółty cienki i czerwony gruby plus, dotykając palcem do przewodu zielonego silnik zaczyna się obracać. Czyli z tego co ustaliłem żółty i czerwony gruby, główny plus to uruchomienie sterownika czyli tzw. stacyjka i w takiej pozycji dołączając do niego kabel zielony jest to manetka gazu. Tylko teraz pytanie, jaki opór może mieć sucha dłoń i jaki rezystor zastosować do uruchomienia sterownika aby nic nie sfajczyć? Taki sam rezystor zapewne będzie do manetki gazu połączony szeregowo z potencjometrem, skoro silnik rusza zwierając kable poprzez dłoń (ciekawostka, jeśli dotykam do przewodu zielonego suchym palcem silnik obraca się powoli, jeśli poślinię palec silnik staruje z pełną mocą ;) Pozostaje jeszcze rozszyfrowanie cienkich kabli (czerwony i czarny z osobną wtyczką na sterowniku, oraz niebieski i pomarańczowy)
    Z góry dziękuję za podpowiedzi i pozdrawiam.

    Silnik elektryczny do roweru BLDC 36v 250W przerobka 2 fazy na 3 fazySilnik elektryczny do roweru BLDC 36v 250W przerobka 2 fazy na 3 fazySilnik elektryczny do roweru BLDC 36v 250W przerobka 2 fazy na 3 fazySilnik elektryczny do roweru BLDC 36v 250W przerobka 2 fazy na 3 fazy
  • #15
    Freddy
    Level 43  
    Musisz eksperymentować.
    Podłącz pod te dwa grube zasilanie 36V i szukaj, czy jest gdzieś na cienkich kablach jakieś napięcie np. 5V.
    Gdzie to kupiłeś, u chińczyka?
    drvatican wrote:
    jeśli dotykam do przewodu zielonego suchym palcem silnik obraca się powoli, jeśli poślinię palec silnik staruje z pełną mocą

    To wskazuje na sterowanie obrotami ...
  • #16
    drvatican
    Level 13  
    Kolo kupiłem w Polsce na popularnym portalu internetowym z urwanym kablem zasilającym jako uszkodzone, Myślałem że to standard, że wymienię okablowanie, podłącze chiński sterownik i będę śmigał, a tu takie cyrki, po rozkręceniu silnika okazało się właśnie że cały sterownik jest w środku silnika. Dziwne, że nie widać żadnych mosfetów sterujących, ale prawdopodobnie są po drugiej stronie płytki i obudowa piasty służy jako radiator, nie chcę jej wyciągać bo wszystko jest zalane wodoszczelną gumą. Czy mógłby ktoś zmierzyć jaki opór ma tradycyjna manetka gazu? Czy jest tam sam potencjometr czy jeszcze jakiś dodatkowy rezystor? (tzn. jaki opór jest na min, a jaki na max) Skontaktowałem się ze sprzedawcą tego silnika, sprowadzają z Niemiec używane części do rowerów elektrycznych, silnik pochodzi prawdopodobnie od roweru Winora F1 comfortline, z tego co udało mi się znależć to silnik nazywa się Winora Mionic PST i oryginalnie ma w okablowaniu wyświetlacz LCD, dostanie oryginalnego okablowania pewnie graniczy z cudem ;) także kombinuje dalej jak to ustrojstwo poprawnie uruchomić.
  • #17
    Freddy
    Level 43  
    Są różne manetki gazu - najczęściej hallotronowe, ale bywają potencjometryczne.
  • #18
    p.lagowski
    Level 1  
    witam, odświeżam temat takiego silnika, niestety po naprawie silnika zaginął czujnik temperatury uzwojenia , czy można prosić o podpowiedź jakim można zastąpić oryginalny ?
  • #19
    andrzej warchoł
    Level 9  
    Mam podobny problem silnik 24v 250 wat. Silnik w tylnym kole e bika Zokes 660. rower ma ok 15lat. Do silnika podłaczone są jedynie dwa kable zasilania czarny i czerwony. Ponadto dwa cieniutkie szare przewody prawdopodobnie do czujnika
    Koło rusza po podaniu napięcia i zwarciu przewodów czujnika.Reszta odłaczona od sterownika który uległ uszkodzeniu.
    Chcę uzyskać informację o silniku czy jest to silnik 2 fazowy bezszczotkowy? czy takie są w obrocie?
    Proszę o odrobinę wyrozumialości ,,bowiem ja mam 76 lat i temat jest dla mnie trudny ..ale chcę go rozwiązać.
    Chciałbym zastapić czymś uzskodzoną manetkę i sterownik.
    Silnik firmy Heinzmann ..nie udało mi się odnaleźć.
    Z góry dziękuję za zrozumienie.