Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Ładowarka E-bike''''''''a STC 8108 LD - grzeje dość mocno - sprzęt nowy

13 Sie 2019 21:57 225 12
  • Poziom 31  
    Niedawno kupiłem rower elektryczny powystawowy z przebiegiem 120km czyli w zasadzie nowy. W zasadzie wszystko jest o.k. ale podczas ładowania oryginalna ładowarka sporo grzeje. I jak zorientowałem się te typy niestety tak mają... Choć przy prądzie ładowania 2,5A czyli żaden kosmos tak być nie powinno. Pytanie do innych użytkowników , którzy posiadają taki sprzęt jak to jest u nich. Póki co zastosowałem doraźne rozwiązanie...
    Ładowarka E-bike''''''''a STC 8108 LD - grzeje dość mocno - sprzęt nowy
    Samo powieszenie na długich śrubach by umożliwić lepszą wentylację grawitacyjną nie bardzo, zdało egzamin. Odsunąłem ładowarkę od ściany ( bo ją sporo grzała) a ostatecznie zastosowałem coolera od Intela. Na razie jeszcze nie ładowałem ale powinno znacznie zredukować grzanie...
  • Poziom 20  
    Napisz jaki akumulator ładuje ładowarka, czy dobrze ją dobrali (bo może być, że taką sprzedali bo taką tylko posiadali).
    Dla przykładu naprawiłem deskę elekryczną akumulatorek z nadrukiem teoretycznie 36V 4,4Ah zbudowany z pakietu 10s2p czyli w praktyce już inaczej bo 10x3,7V to już 37V, a po naładowaniu 10x4,1V=41V lub jak kto woli 10x4,2V=42V.
    Ładowarka dopasowana przez producenta do tego zestawu 42V 2A.

    Ty masz ładowarkę 48V 2,5A więc popatrz co ona ma naprawdę ładować? jak również jakie napięcie i prąd z niech wychodzi podczas ładowania?.
  • Poziom 31  
    Bateria ma 48V i 10.4 Ah czyli 499Wh. I w specyfikacji jest napisane, że ładowanie 5h. W praktyce trochę dłużej i nie o to zasadniczo się martwię tylko o nagrzewanie ładowarki. Jak wpomniałem konsultowałem to z innymi użytkownikami E rowerów i rzeczywiście ładowarki od nich grzeją. . Ciekawe jest to, że ładowarka jest mocno gorąca nawet pod koniec ładowania kiedy powinniśmy mieć fazę CV. Oczywiście korci mnie by przeanalizować proces ładowania ale nie mam takiego wtyku i gniazda, żeby podłączyć bezinwazyjnie przyrządy. pewnie po gwarancji rozkręcę ta ładowarkę i to zrobię. Okazuje się, że są ładowarki o identycznym oznaczeniu ale 3A i jak się dowiedziałem ładuje ona w 3 do 4h. Póki co będę ładował z wiatraczkiem
  • Poziom 20  
    Mówisz, że bateria 48V .To popatrz.
    Pakiet 13s czyli 13x3,7V=48,1V, ale jak 13x4,2V=54,6V
    Pakiet 12s czyli 12x3,7V=44,4V, ale jak 12x4,2V=50,4V
    ...ale jak...to znaczy ogniwo ~ po pełnym naładowaniu.

    Wszystko zależy jaki masz pakiet.Teoretycznie moim zdaniem dziwnie dopasowana ładowarka.
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    U mnie też się grzeje (10S4P => 2A, 42V).
    To wynik strat na tranzystorze/ach przetwornicy oraz na diodach prostujących. Do tego oszczędne radiatory i zwarta budowa a wewnątrz 0 "wiatru".
    Wiatrak to dobry pomysł. Daje nadzieję na długą i bezawaryjną pracę.

    Oczywiście zakładam, że to właściwy zasilacz. Rozumiem, że ma właściwe napięcie w stosunku do ilości ogniw w szeregu.
  • Poziom 20  
    W.P. napisał:
    U mnie też się grzeje (10S4P => 2A, 42V).
    To wynik strat na tranzystorze/ach przetwornicy oraz na diodach prostujących.


    Ty masz ładowarkę 42V2A do pakietu 10s4p, taką samą dają do pakietu 10s2p.
    Potem u jednych się grzeje, a u innych zimna.
    Ładowarka E-bike''''''''a STC 8108 LD - grzeje dość mocno - sprzęt nowy
  • Poziom 31  
    W.P. napisał:

    Oczywiście zakładam, że to właściwy zasilacz. Rozumiem, że ma właściwe napięcie w stosunku do ilości ogniw w szeregu.

    Aż dziwne, że jeszcze tego nie sprawdziłem. Ale może dlatego, ze sprzęt nowy i jakby nie było mam pewne zaufanie do sprzedawcy ( taka moja cecha nie zawsze korzystna...). i jak już tak wałkujemy temat to chyba prowizorycznie jakieś wtyki porobię i zdejmę tą charakterystykę ładowania. Niedawno zrobiłem modernizację wkrętarki na 6 pakietów Li-on razem 4000mAh.
    Ładowarkę przerobiłem z oryginalnej i siedzi tam LM317. Szczegółowo opisana Link. Owszem przy mocno rozładowanej baterii ładowarka grzeje sporo ( ale i tak mniej niż ta z Ebika) ale po wejściu w fazę CV prawie wcale. Fakt prąd ładowania dobrałem mały ( chyba 0,5A) bo nie zależało mi na szybkim ładowaniu ( co jak wiemy za dobre dla trwałości ogniw nie jest) ale jest to układ pasywny. zatem o małej sprawności. Przetwornica powinna tu wypaść dużo lepiej ale jak widać i tak grzeje.
  • Poziom 20  
    W Twoim oryginalnym zestawie elektronika akumulatora mówi ,,jeszcze mnie ładuj'', a ładowarka ,, z językiem na brodzie'' odpowiada,, a skąd ja mam wziąść odpowiednie napięcie żeby was w koncu zaspokoić, jak ja mogę wykrzesić max 48V, a wam trzeba albo 50,4V, albo 54,6V''

    Większa ładowarka kosztuje więcej i jest mniej popularna na rynku więc wciskają klientom nie odpowiednie.Tobie trzeba taką lekko powyżej 52V.

    Balanser nie pozwoli na uszkodzenie ogniw jak dasz ładowarkę z lekko większym napięciem, ale za to doładuje ogniwa do tych 4,2V i nie będzie się grzała bo nie będzie pracowała z całą mocą.
  • Poziom 31  
    Darek.S napisał:

    Aż dziwne, że jeszcze tego nie sprawdziłem.

    I jak się okazuje bez porobienia przejściówek/rozbierania sprzętu nie zmierzę. ładowarka odpięta od baterii nie daje żadnego napięcia - jest rozłączona. Uruchamia ja napięcie akumulatora ale tego też nie zmierzę na wejściu ładowania. Złącze jest trzykońcówkowe i na dwóch mam tylko 11,7V do uruchomienia ładowarki.
    Po wyjęciu baterii z roweru też nie ma napięcia na wyjściu bo uruchamiane jest szyną z licznika/sterownika silnika... jednym słowem ciut to pokomplikowali :|
    Ładowarka E-bike''''''''a STC 8108 LD - grzeje dość mocno - sprzęt nowy

    Dodano po 1 [godziny] 49 [minuty]:

    Ładowarka daje jednak dobre napięcie...
    Ładowarka E-bike''''''''a STC 8108 LD - grzeje dość mocno - sprzęt nowy
    Pomiar robiłem przy naładowanej baterii zatem w fazie CV i ładowarka nie grzeje
    Po rozładowaniu kolej na podłączenie amperomierza...
    P.S. Nie wiem do czego jest trzecia końcówka bowiem nie ma na niej żadnego napięcia. Na dwóch pozostałych bateria odłączona daje 11,7 V do startu ładowarki a po podłączeniu pojawia się tam wyższe napięcie. Dziś planuję się dalej przejechać i mocno rozładować baterię. Ciekawe do jakiej wartości spadnie napięcie. Niestety oryginalny licznik w rowerze nie ma funkcji pomiaru napięcia... Będę mógł je zmierzyć dopiero podpinając ładowarkę. Niestety wynik będzie zawyżony bo rozpocznie się już ładowanie. A baterii rozbierał nie będę.
    No dopiero jak padnie bo trzeba będzie naprawić... :|
  • Poziom 20  
    Na baterii są jakieś plomby gwarancyjne.Jak nie ma, to rozkręć ją.Wówczas wszyscy razem z Tobą będziemy się cieszyć i policzymy wspólnie ile jest w środku ogniw :D
  • Poziom 31  
    Plomb nie widzę zatem pewnie rozkręcę baterię ale nie teraz. Zapewne jest 13 pakietów po 3 lub 4 ogniwa w zależności jak "dobre " zamontowali. Na razie ładuję kontrolując prąd i napięcie. Baterię rozładowałem na dwie kreski ale pod koniec jazdy słabo bo słabiej ale wspomagała.
    Serdecznie polecam E-bike. Można się naprawdę mocno zmęczyć a jednocześnie w krótszym czasie zrobić więcej kilometrów. Reasumując dłuższe wycieczki w tym samym czasie przy podobnym wydatku kalorycznym...
    Ładowarka E-bike''''''''a STC 8108 LD - grzeje dość mocno - sprzęt nowy
    Co do ładowania to bez wentylatora grzeje podobnie no może ciut mniej z racji rezystancji amperomierza i kabelków. Po włączeniu wentylatora nie wyczuwam ręką ciepła. Zatem tak to będę użytkował...
    Ładowarka E-bike''''''''a STC 8108 LD - grzeje dość mocno - sprzęt nowy

    Dodano po 9 [godziny] 26 [minuty]:

    Po 3 godzinach ładowania prąd 2,29 napięcie 53,6V zatem jeszcze faza CC. W nocy ale już nie wiem o której ładowarka odcięła prąd. Rano na chwilę jeszcze włączyłem , żeby zaobserwować jak wygląda to w fazie CV...
    Ładowarka E-bike''''''''a STC 8108 LD - grzeje dość mocno - sprzęt nowy
    Reasumując ładowarka jest dobrze dobrana i może nawet lepiej, że 2,5 a nie 4A bo na czasie ładowania aż tak mi nie zależy a prąd 0,24C jest lepszy z punktu widzenia baterii niż 0,38C. A to, ze grzeje widocznie te typy tak mają co potwierdza i sprzedawca i inni użytkownicy. Ale z coolerem jest już Cool :D .
  • Poziom 20  
    Darek.S napisał:

    Reasumując ładowarka jest dobrze dobrana i może nawet lepiej, że 2,5 a nie 4A bo na czasie ładowania aż tak mi nie zależy a prąd 0,24C jest lepszy z punktu widzenia baterii niż 0,38C. A to, ze grzeje widocznie te typy tak mają co potwierdza i sprzedawca i inni użytkownicy. Ale z coolerem jest już Cool :D .


    Wybacz, że znowu wtrące swoje trzy grosze.
    Sprzedawca musi tak mówić, a inni użytkownicy są poprostu skazani na tą ładowarkę.
    Ta jest idealna, ale za to cena.Dlatego wciskają tańsze.
    https://rower.com.pl/ladowarka-li-ion-55v2a-jack-551740

    https://rower.com.pl/ladowarka-54-6v-757375
    Tylko, czy aby też nie kantują z parametrami.
  • Poziom 31  
    marianek70 napisał:

    Ta jest idealna, ale za to cena.

    Może ale nie wiem jak z odcięciem ładowania ( moja wyłącza) po drugie wtyczka nie pasuje i musiałbym psuć moja ładowarkę albo oczywiście lepiej poszukać oryginalnej wtyczki, po trzecie nie wiem do czego to trzecie wyprowadzenie ( a nuż do czegós tam służy...) i po czwarte cena. tak więc póki co musi być Cool(er) :wink: :D

    Dodano po 11 [godziny] 41 [minuty]:

    Darek.S napisał:
    Plomb nie widzę

    Ale jest nalepka na łączeniu obudowy która pełni taką rolę... zatem w okresie gwarancyjnym tego nie ruszam i póki co zamykam...