
Witajcie moi drodzy
Zapraszam na mój krótki test i teardown 'inteligentnego', dotykowego włącznika światła WiFi BW-SS3 od Blitzwolfa. Włącznik ten pozwala sterować naszym oświetleniem zarówno normalnie, jak i zdalnie poprzez aplikację na system Android przy użyciu domowej sieci WiFi bez potrzeby instalacji dodatkowych urządzeń i pasuje do klasycznej puszki.
Poprzednia część - gniazdo BW-SHP8
W poprzedniej części szczegółowo opisałem inny produkt Blitzwolfa, a mianowicie gniazdo BW-SHP8 sterowane przez WiFi dodatkowo oferujące pomiar zużycia energii elektrycznej.

Opis dostępny jest tutaj:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=18652154#18652154
W opisie również szczegółowo pokazałem proces instalacji aplikacji Blitzwolfa na telefon z systemem Android, rejestracji darmowego konta Blitzwolf, itp. itd. i większość informacji z powyższego tematu dotyczy też włącznika opisanego tutaj. Więc nie będę drugi raz tutaj tego opisywać - zainteresowanych odsyłam do poprzedniego tematu.
Zakup włącznika BW-SS3
Produkt kupiłem na stronie Banggood za nieco ponad 50 zł, wybrałem tam przesyłkę z Czech.


Włącznik BW-SS3 dostępny jest w trzech wersjach - jeden, dwa, lub trzy przełączniki w jednej obudowie:

Wybrałem wersję drugą (podwójny przełącznik).
Rozmiary BW-SS3 są kompatybilne ze standardową puszką, więc nie powinno być problemu z jego mocowaniem:

Paczka przyszła dość szybko, zwłaszcza, że została wysłana z Czech a nie z Chin.
Produkt przyszedł w oryginalnym pudełku:




W zestawie był dobrze zabezpieczony włącznik wraz z ulotką i instrukcją:

Uruchomienie włącznika BW-SS3
Włącznik uruchomiłem luzem by móc wygodnie sprawdzić jak działa i dokonać pomiarów.
Połączeń dokonałem wedle schematu:

Moje połączenia (użyłem tylko jednej żarówki):


Włącznik był już funkcjonalny bez parowania go z telefonem/kontem Blitzwolf poprzez WiFi:

Tryb parowania uruchomiłem zgodnie z instrukcją, czyli poprzez dłuższe przyciśnięcie pierwszego przycisku dotykowego do momentu aż ten zacznie migać. W aplikacji Blitzwolf (jej instalację opisałem w poprzednim temacie z tej serii) wybrałem dodawanie ręczne a jako typ urządzenia zaznaczyłem "Switch/Przełącznik WiFi":

Parowanie udało się za pierwszym razem:




Od tego momentu włącznik pojawił się na mojej liście urządzeń w aplikacji Blitzwolf:

(na mojej liście widać też BW-SHP8 z poprzedniego tematu oraz dwa 'Air Purifier' których tu nie opisywałem, ale być może wkrótce opiszę)
Od tego momentu mogłem sterować włącznikiem z poziomu aplikacji. W jego profilu mamy niezależnie kontrolę nad jego dwoma przekaźnikami:


Na koniec zmierzyłem pobór energii z sieci.
Tryb standby, bez załączonych przekaźników - 0.4W:

Jeden przekaźnik włączony - 1.0W:

Oba przekaźniki włączone - 1.7W:

Wnętrze włącznika BW-SS3
Pokrywę frontową włącznika ściąga się bardzo łatwo - wystarczy podważyć ją płaskim śrubokrętem.

Wtedy od razu widać, że producent korzysta z jednego rodzaju płytki do wszystkich trzech rodzajów przełącznika (po prostu nie lutuje wszystkich elementów i styków):

Powyżej widać też cztery otwory służące do mocowania włącznika w puszce.
Płytka jest podpisana FBE3-WT3-Ver1.0 Sep18 2018.
Płytka z wierzchu nie jest w żaden sposób przymocowana do reszty gniazda - trzyma się tylko na ośmiopinowym złączu 2.54mm (2 rzędy po 4 piny):

Na spodzie płytki od razu rzuca się w oczy moduł WiFi, który jest do niej osobno przylutowany:

Moduł ten to TYWE3S produkcji Tuya:

Zrealizowany jest on w oparciu o ESP8266.
Pełną jego notę katalogową umieszczam poniżej:
Tuż obok widać mały element o ośmiu nóżkach w obudowie SOP:

Jest to BS813A-1 produkcji Holtek - kontroler przycisków dotykowych.

Notę katalogową BS813A umieszczam poniżej:
Aplikacja:
Na przedniej płytce nie ma nic więcej ciekawego - można się przyjrzeć drugiej płytce, tej z dwoma przekaźnikami:

Widać na niej główny układ odpowiedzialny za zasilanie przełącznika. Bezpośrednio do sieci podłączony ABS10 (mostek Greatza - cztery diody prostownicze w jednej obudowie):


Nota ABS10:
Tuż za nim znajduje się PN8016 produkcji Chipown:


Jest to tzw. "Non-isolated Off-line PWM converters Width Modulator (PWM)", czyli układ przetwornicy bez izolacji galwanicznej.
Schemat aplikacji PN8016:

To ten układ zamienia napięcie sieciowe 230V na zasilanie 3.3V dla modułu WiFi i przekaźników.
Noty katalogowej PN8016 w formacie .pdf nie znalazłem, jedyny link do niej był martwy, a zrzuty ekranu powyżej mam z ofert sprzedaży tego układu z sieci.
Obok widać dwa elementy w obudowach SOT-23 podpisane HY3D - czyli tranzystory NPN S8050MD:



Nota katalogowa S8050MD:
Każdy z nich ma obok widoczną diodę - jest to ochrona tranzystora wymagana przez przekaźnika, bo to te właśnie tranzystory sterują przekaźnikami.
Na PCB jest też miejsce na trzeci tranzystor i trzeci przekaźnik.
Płytkę z przekaźnikami można wyjąć z obudowy po wykręceniu dwóch śrubek:

Widać wtedy kondensatory elektrolityczne 16V 47uF (po stronie niskiego napięcia), 4.7uF 400V (po stronie napięcia sieciowego, za mostkiem Greatza) oraz duży dławik który zapewne jest powiązany z PN8016. Nie ma tutaj transformatorka - nie jest on potrzebny do tego rodzaju przetwornicy.

Oznaczeń przekaźników nie mogłem odczytać, są zasłonięte elementami:


Rozpiska pinów na złączu 2x4
Ten akapit dodałem nieco później, na prośbę użytkownika.
Oto rozpiska pinów które są wyprowadzone na złącze 2x4, czyli łączą płytkę zasilacza/przekaźników z płytką od TYWE3S:

Jak widać wyprowadzone są tylko trzy piny do sterowania przekaźnikami, reszta to masa i zasilanie.
Więc niestety te złącze nie przyda się nam przy próbach wgrywania własnego firmware. Nas raczej będą interesować te piny (TX i RX):

Ale o opcji wgrywania własnego firmware na tego typu urządzenia napiszę innym razem.
Polecam też zapoznać się z rozpiską pinów ze strony Tasmoty:

Podsumowanie
Włącznik światła WiFi BW-SS3 okazał się być łatwy w konfiguracji i użyciu. Zamontowałem go na próbę u siebie w domu (wszedł do puszki bez problemu) i z czasem się przekonam, czy jednak wyjdą jakieś problemy na wierzch, a jeśli nie, to być może kiedyś rozważę wymianę pozostałych włączników światła na te z WiFi.
Jeśli chodzi o wnętrze, to BW-SS3 zbudowane jest podobnie do opisywanego wcześniej BW-SHP8. BW-SS3 zrealizowane jest na TYWE3S, a BW-SHP8 na TYWE2S. Dodatkowo wyjaśniła się kwestia zasilania - zaglądając do środka BW-SHP8 nie widziałem transformatorka, tylko duży dławik, ale jednocześnie nie miałem dostępu do układu kontrolera przetwornicy, a w przypadku BW-SS3 widać wyraźnie, że zasilanie jest zrealizowane na układzie PN8016.
BW-SS3 jest również wspierany poprzez projekt alternatywnego firmware open source Tasmota, być może wkrótce opiszę proces jego wgrywania.
Cool? Ranking DIY