Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

cici 04 Kwi 2013 13:19 1164509 1730
  • #1141
    beny73-73
    Poziom 13  
    Chalmi napisał:
    Witam bardzo fajna konstrukcja. Powiedz jaką śrubę zastosowałeś w siłowniku.

    Śruba ta jest od z lewarka poloneza jak inne projekty.

    zszcech napisał:
    Witam. Przydało by Ci się zamontować dodatkowo fotokomórki dla bezpieczeństwa :)

    Myślałem o takim rozwiązaniu lecz brama jest zamykana na noc lub wtedy gdy robię coś na podwórku.Zawsze jak zamykam ją to jestem na podwórku więc raczej nic się nie stanie.Gdyby już miało dość do jakiejś kolizji bramy z przeszkodą mam założone tam słabe bezpieczniki które po prostu się przepalą ;)
  • IGE-XAO
  • #1142
    kecoj
    Poziom 11  
    Witajcie.
    Mam pytanie do osób, które użyły silniczki od fiata 126p. A mianowicie jaki macie pobór prądu na każdym z silniczków przy 24V? Jest to ok 2-4A.
    Chidzi o to, że zaierzam kupić sterownik, który ma możliwość pracy przy max obciążeniu 3,5A na jeden silnik, a sam ma wyłącznik przeciwprzeciążeniowy i max ma on właścnie 3.5A. I boję się, że jeśli silniki więcj "pociągną" to po prostu nie będzie chodzić. Będę wdzięczny za odpowiedzi.

    P.S. Chyba, że można w jakiś sposób - ograniczyć max. pobór instalując przed silnikami jakiś organiczknik - wówczas nawej jeśli będzie większe zapotrzebowanie na prąd w silniku - to i tak nie trafi do niego...
    Tylko czy przy na 3- 3,5 A ten silniczek w ogóle ruszy?
  • #1143
    beny73-73
    Poziom 13  
    Zawsze do sterownika można dołożyć dodatkowy przekaźnik nawet samochodowy 30 A lub więcej i wtedy bez obaw o uszkodzenie sterownika.
    Pozdrawiam
  • #1144
    kecoj
    Poziom 11  
    beny73-73 napisał:
    Zawsze do sterownika można dołożyć dodatkowy przekaźnik nawet samochodowy 30 A lub więcej i wtedy bez obaw o uszkodzenie sterownika.
    Pozdrawiam

    Dziękuję. Sugestia dobra - ale nie chciałbym ingerować w sam sterownik ze względu na ewentualną gwarancję. Dodatkowo pewnie nie bardzo bym wiedział gdzie dokładnie dołożyć przekaźnik.

    A jak jest rzeczywiście z poborem prądu przez te silniczki od wycieraczek fiata 126p = ponieważ jak przeczytałem cały długi temat- to spotkałem się ze skrajnymi informacjami - że pobierają od 0,7A aż do 7,0 A. Oczywiście mam nadzieję, że to 7 nie było mierzone przy starcie pracy bo wiadomo, że wówczas pobór jest większy.
    Będę wdzięczny za informację ile prądu biorą u Was.
    Pozdrawiam
  • IGE-XAO
  • #1145
    beny73-73
    Poziom 13  
    Dokładnie teraz nie pamiętam ale na biegu jałowym - bez obciążenia jakiejś 2.30 - o ile dobrze pamiętam ale mogę się mylić.W sterownik nic kolego nie ingerujesz z racji tego że przekaźniki montujesz za wyjście tych właśnie przekaźników 3A - zależy od modelu sterownika.Prościej mówiąc tam gdzie powinieneś podłączyć te silniki zakładasz przekaźnik i dopiero ten przekaźnik załącza ci silnik.
  • #1146
    kecoj
    Poziom 11  
    Mniej więcej rozumiem - ale czy przekaźnik będzie działał jak ogranicznik i nie "puści" większego natężenia tylko go ograniczy co będzie jednoznaczne z podawaniem ze sterownika max natężenia 3A, czy może w momencie przekroczenia 3A rozłączy obwód? I jakie ewentualnie przekaźnik użyć?
    A co do ty trochę ponad 2A to było by ok - ale bardziej mnie interesuje praca z obciążeniem. A ta może znacznie wzrosnąć i pewnie zależy od wielu czynników jak waga brami i sposób zamontowania siłowników w bramie.
    Wydaje mi się, że najrozsądniej będzie założyć siłowniki na bramę - podłączyć pod napięcie i sprawdzić ile faktycznie pobierają prądu w moim przypadku - może okaże się, że mieści się w granicy 3,5A - jeśli nie wówczas zacząć się martwić.
  • #1147
    beny73-73
    Poziom 13  
    No tak można sprawdzać ile pobierają na bramie, ale co jeśli brama przymarznie lub będzie przepychała śnieg? Prąd wtedy znacznie wzrośnie.
    Przekaźnik nie ograniczy prądu, działa na zasadzie zwykłego włącznika, z tym że puszcza prąd wtedy gdy jemu dostarczysz prąd tylko że o wiele mniejszy.
    Czyli równie dobrze pod ten przekaźnik możesz podłączyć dowolną rzecz np żarówkę na 230V którą załączysz napięciem 12V- cewka przekaźnika.
  • #1148
    kecoj
    Poziom 11  
    Czyli jeśli silnik będzie chciał pociągnąć więcej niż 3A przekaźnik rozłączy?
  • #1149
    beny73-73
    Poziom 13  
    Właśnie nie, przekaźnik pozwoli siłownikowi pobierać ile chce, po to właśnie byłyby te dokładane przekaźniki, a zabezpieczy on przynajmniej przekaźniki w sterowniku .
  • #1150
    KuReK93
    Poziom 17  
    kecoj napisał:
    Ok rozumiem. czyli jeśli siłownik będzie "chciał" pobrać więcej prądu np. 3,9 to przekaźnik i tak nie poda więcej niż 3A i po prostu silnik będzie chodził wolniej.
    Mam tylko nadzieję, że 3A spokojnie wystarczy do pracy silnika, no i ewentualnie poprzez taki przekaźnik ograniczy się funkcję przeciw obciążeniową sterownika do 3A.
    Dziękuję

    Kolego, przekaźnik nie jest żadnym ogranicznikiem prądu!!
    W dużym uproszczeniu taki przekaźnik samochodowy działa jak zwykły wyłącznik (taki jak np od światła) tyle że zwykły wyłącznik jest sterowany ręcznie (dokonujesz zmian położenia styków naciskając go palcem), a przekaźnik sterowany jest elektromagnetycznie po podaniu sygnału styk jest przyciągany bądź odpychany przez elektromagnes.
    I właśnie sygnał z twojej centralki możesz wykorzystać do sterowania przekaźnikiem który ma możliwość rozłączenia większych prądów ( tak jak tu było pisane np. 30A)
  • #1151
    kecoj
    Poziom 11  
    KuReK93 napisał:
    I właśnie sygnał z twojej centralki możesz wykorzystać do sterowania przekaźnikiem który ma możliwość rozłączenia większych prądów

    ... to rozłączenie większych prądów jak będzie działało w praktyce:
    siłownik próbuje pociągnąć 4A a przekaźnik 3A rozłącza...na chwilę i pozwala pobierać ponownie gdy siłownik pobiera mniej?

    Dziękuję za Waszą cierpliwość i tłumaczenie tego takiemu laikowi...
  • #1152
    beny73-73
    Poziom 13  
    Siłownik próbuje pociągnąć 4A a przekaźnik np : 30A pozwala siłownikowi pobierać tyle prądu ile tylko da transformator i ile potrzebuje twój siłownik, więc przekaźnik ci nic nie rozłączy , a co najwyżej włączy gdy jest aktywowany przez sygnał z centralki.

    Rozłączy to też tak jak załączy, przekaźnik ma styki NO I NC działa w stanie spoczynku jak i pod napięciem.
  • #1153
    kecoj
    Poziom 11  
    Ok więc wracając do początku.
    Skoro centrala może podać max. 3,5A - jeśli będzie większe zapotrzebowanie uaktywni się przeciwobciążenie w centrali i wyłączy podawanie prądu (jako zabezpieczenie) i brama stanie. to co mi da ten przekaźnik?
  • #1154
    beny73-73
    Poziom 13  
    Nie rozumiesz nas kolego
    Centrala zamiast siłowników załącza ci dołożony przekaźnik. Dopiero ten dołożony przekaźnik pozwoli ci na załączenie siłowników bez względu na ich pobór prądu.
  • #1155
    kecoj
    Poziom 11  
    Ok. Teraz już zrozumiałem - chyba :-)
    Tylko prąd do zasilania siłownika biegnie bezpośrednio z centrali.
    A my chyba rozpatrujemy sytuację gdy siłownik jest podpięty bezpośrednio pod napięcie a przekaźnik pod centralę - która włączy przekaźnik - aby ten puścił prąd bezpośrednio na silnik?
  • #1156
    beny73-73
    Poziom 13  
    Z jednego transformatora będzie działać siłownik i sterownik czy są to dwa źródła prądu?
  • #1157
    kecoj
    Poziom 11  
    beny73-73 napisał:
    Z jednego transformatora będzie działać siłownik i sterownik czy są to dwa źródła prądu?

    Oryginalnie transformator podaje prąd do centrali a ta podaje je do siłowników.
    Więc oryginalnie siłowniki nie są podłączone bezpośrednio do transformatora.
  • #1158
    beny73-73
    Poziom 13  
    No to z wyjść centralki , gdzie powinien być siłownik podłączasz odpowiednio + i - dodanego przez nas przekaźnika.Następnie - który wychodzi z centralki do siłownika podłączasz do siłownika, plus który wychodzi do siłownika podłączasz pod pin COM w przekaźniku a pod pin NO podłączasz + do siłownika. I to by było na tyle, od teraz możesz sterować dowolnymi prądami , w zależności od przekaźnika do dowolnej mocy ;).
    Ważne aby przekaźnik był zasilany na to samo napięcie co siłowniki, bo centralka daje na cewkę przekaźnika takie napięcie jak na siłownik.Prościej nie mogę już napisać.
  • #1159
    kecoj
    Poziom 11  
    Super moja "wolna" humanistyczna głowa wreszcie to zrozumiała. Na prawdę dziękuję!
    Będzie działać - no jedyne co "stracę" to funkcję przeciążenia centrali.
    Dziękuję już rozumiem.
  • #1160
    beny73-73
    Poziom 13  
    Jeśli chodzi o funkcje przeciążenia zawsze można na główny + dołożyć wyłącznik nadprądowy - taki jak w rozdzielni , o ile się nie mylę są np takie 4A, mimo że na 230V ale prąd jest prądem i musi go wyłączyć po nadmiernym obciążeniu.Wada tego to że gdy się wyłączy centrala niestety trzeba ten wyłącznik załączyć ręcznie, ale zaletą jest znów to że siłowników nie spali.
    Pozdrawiam
  • #1161
    kecoj
    Poziom 11  
    Ok to też jest świetny pomysł i raczej wskazany tak czy siak. Choć o przeciążenie siłowników się nie martwię (raczej o centralę) bo sądzę, że spokojnie nawet 10A pociągną a w razie co nie są drogie. Ale fakt skoro można sobie to zabezpieczyć i ewentualnie pozbyć się problemu jeśli miałoby zaistnieć przeciążenie.
    Jak już zbuduję całość podzielę się schematem i swoimi doświadczeniami.
    Pozdrawiam
  • #1162
    ted100
    Poziom 10  
    beny73-73 czy możesz rozrysować schemat który tu przedstawiłeś No to z wyjść centralki , gdzie powinien być siłownik podłączasz odpowiednio + i - dodanego przez nas przekaźnika.Następnie - który wychodzi z centralki do siłownika podłączasz do siłownika, plus który wychodzi do siłownika podłączasz pod pin COM w przekaźniku a pod pin NO podłączasz + do siłownika. I to by było na tyle, od teraz możesz sterować dowolnymi prądami , w zależności od przekaźnika do dowolnej mocy .
    Ważne aby przekaźnik był zasilany na to samo napięcie co siłowniki, bo centralka daje na cewkę przekaźnika takie napięcie jak na siłownik.Prościej nie mogę już napisać .
    Będę ci wdzięczny bo nie rozumiem
  • #1163
    jammmo
    Poziom 14  
    Witam ,śledzę ten temat już od dawna i też postanowiłem zrobić sobie wygodę z otwieraniem bramy.Pomysł się mi bardzo spodobał, lecz postanowiłem zainwestować parę złotych więcej i zrobić troszkę estetyczniej.Jako że kupno dwóch lewarków to koszt około 30 zł a śruby na nich trochę zużyte postanowiłem w tych pieniążkach kupić nową (20 zł) za 1 m, oraz nowe nakrętki po 5 zeta.Do tego rura fi 50 około 50 cm,kawałek rurki KO,oraz zwykła 3/4"do wciśnięcia do KO,celem wzmocnienia, trochę blachy #3 na obudowę( tylna część z #4) bo tam jest mocowanie ,małe krańcówki samochodowe i silniczki od poloneza i wyszło takie coś.Tu jest parę fotek .na razie same siłowniki bo centralki jeszcze się nie dorobiłem,a teraz będę zaczynał kłaść kabelki pod kostkę między słupkami. Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło
  • #1165
    jammmo
    Poziom 14  
    Witaj demsy,tak krańcówki są zamontowane na tylnej części obudowy ,pod mocowaniami siłownika do słupka ( popatrz na zdjęcie tylnej części siłownika tej na taborecie). Są dwie, jedna po jednej a druga z drugiej strony tych płaskowników do mocowania siłownika, na jednakowej wysokości ) Są to krańcówki od seicenta, te do gaszenia światła kabiny .Wybrałem te, ze względu na to, że są w miarę hermetyczne, chociaż obudowa też jest szczelna,bo kładłem na to nacisk,dlatego są uszczelki żeby deszcze i zima nic im nie zrobiły.Krańcówki te mają wyjście na dwa kable , aby "0" nie było na obudowie tylko z centrali( są też takie z których wychodzi 1 kabel, a masę masz na siłowniku, ale to żle ).Będą one działać coś na zasadzie tzw.krańcówek zewnętrznych,z tą różnicą , że są zamontowane w siłowniku ,a nie na słupkach czy gdzieś z boku,przyciskać ich będą te śruby na obudowie przykręconej do słupka ( zobacz te srebrne).Są one regulowane przez wykręcanie i wkręcanie, dlatego umożliwiają zatrzymanie bramy w momencie ich wciśnięcia,w zależności kiedy najadą na łebek śruby.Myślałem nad różnymi wersjami i pomysłami innych forumowiczów ( kontraktony itp.) ale stwierdziłem , że za dużo byłoby ingerencji i nieszczelności na tłoczysku,a tu masz 1 śrubkę i jak coś nawali z krańcówką ( trzeba brać pod uwagę wszystko),to płacisz w sklepie 6 zł i wymieniasz w 5 min bez ściągania siłowników ,wszystko od zewnątrz.To na razie tyle, jakby co to pytaj,poradzę ile będę mógł w sprawach konstrukcji i mechaniki , bo elektronikiem nie jestem,dlatego centralę mam zamiar kupować .
  • #1166
    Bananek12
    Poziom 13  
    @up, mądrze wymyśliłeś z tymi siłownikami
  • #1167
    Bananek12
    Poziom 13  
    A gdyby tak śruby do wciskania krańcówek przenieść na siłownik a krańcówki na stałe do słupkow? Moim zdaniem byłoby wygodniejsze. takim czymś pomyślę...
  • #1168
    jammmo
    Poziom 14  
    To zalezy jakie masz slupki oraz rozwiazanie , ale wedlug mnie, nie bardzo. Popatrz jaka jest odległość tylnej ścianki obudowy silownika od slupka ,i jakie śruby dlugie musiały by sterczec na silowniku,poniewaź , aby ci się dobrze brama otwierala, msisz miec zachowane pewne wymiary mocowani,a to zaleźy od wielu czynnikow. Następna sprawa to hermetyczność krańcówek ,w obudowie sa mniej narażone na warunki atmosferyczne natomiast montując na slupku musisz miec takie o IP nie mniejszym jak 55 a to już sa koszty i wieksza kombinacja ,no ale tu wlasnie na forum chodzi o to aby sobie doradzać a decyzja i tak nalezy do ciebie.
  • #1170
    jammmo
    Poziom 14  
    Witaj demsy, obudowa wykonana jest z blachy # 3,ale na ściankę czołową i tylną możesz dać #4,będzie mocniejsza, bo na niej będą uchwyty mocowania słupka. Całość zaczynałem od ściany czołowej ( rys. 1 i 2 ),na której jest przykręcony silniczek oraz cała rura z tłoczyskiem.Nie wiem jaki masz silniczek, bo ja użyłem od poloneza, tylko tego większego bo jest jeszcze jeden rodzaj w polonezie takich mniejszych.Zmierz swój jaki jest szeroki i dołóż po około 20 mm z obu stron aby miałą jeszcze luz, i to będzie szerokość obudowy.Na tym większym silniczku wyszły mi wymiary blachy 115 x 140 mm ( rys.4). Zaznaczamy punkt środkowy gdzie mieści się ośka silniczka ( to ta kropka w tym kółeczku z linii przerywanej rys .1)), następnie musimy wytrasować otwory na śruby mocujące silniczek. Jako że, śrubki od silniczka są rozmieszczone symetrycznie czyli po okręgu ,najlepiej zrobić jest okrąg cyrklem a potem dzielimy go na trzy części , zwracając uwagę aby stojan czyli ta wystająca rura na silniku była umieszczona prostopadle do podstaw. Jak już wytrasujemy to wiercimy otwory fi 8 na mocowania (tam są niby 6 ale dajemy otwory większe ,żeby był luz ),i środek tak aby nam się zmieścił frez silniczka.Na wypusty na mocowaniu silniczka nakładamy nakrętkę m 12(czubki są zwężone chyba na 10 mm więc pasują idealnie nakrętki m 12)następnie przykładamy wywierconą blachę i skręcamy wszystko śrubkami fi 6,potem spawamy nakrętki m 12 do blachy( rys.2 ).jak już mamy wszystko razem musimy rozwiercić środkowy otwór na średnicę wypustu z rury (rys.1 A ,tam widać wbita jest do rury wytoczona tuleja w której jest łożysko prowadzące śrubę tj,chyba fi 44 po wierzchu ),wypust musi wchodzić w ten otwór w blasze aby po skręceniu osiągnąć osiowość całej śruby.Tylna ściana to ten sam wymiar co przednia, natomiast środek robimy z jednego kawałka tak jak na rys,3. Wymiary poszczególnych prostokątów to wymiary ścianki czołowej (rys. 4) . po wytrasowaniu wymiarów (te cienkie kreseczki)nacinamy boschem z tarczą 1 mm lub 1,5 mm rowki do połowy grubości blach potem ją zaginamy aby utworzyła kształt ścianki przedniej i tylnej(rys 4).Jak już mamy wszystkie elementy łączymy je delikatnie spawając,a dopiero potem można wszystko dokładnie obspawać. Pokrywę wykonamy z blachy o wymiarach jakie wyjdą nam z pospawanej obudowy natomiast do niej wspawamy rurę fi 90 o długości 110 mm,jest to osłona stojana silnika. Rurę tą zaślepiamy krążkiem z blachy. Żeby można to wszystko skręcić razem ,na obudowie musimy w rogach wspawać trójkąty z blaszki, aby tam nawiercić i nagwintować otwory( widoczne to jest na moich poprzednich zdjęciach z rozkręconą obudową).To mniej więcej tak by wyglądało,wklejam parę szkiców dla lepszego zobrazowania,jak by coś było niezrozumiałe to pytać.

    ) Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło Napęd bramy skrzydłowej domowej roboty za 30zł/skrzydło

    Dodano po 10 [minuty]:

    Demsy, nie wiem dlaczego pierwsze trzy zdjęcia po powiększeniu wychodzą odwrotnie, może się z nich wyznasz,bo miniatury są ok ,tak samo jak ostatnie.