Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wskaźnik napięcia akumulatora

zasoby 25 Paź 2006 11:38 37206 16
  • Zbliża się zima, najbardziej znienawidzona pora dla kierowców. Ostatnia zima spowodowała unieruchomienie dużej ilości samochodów poprzez wyładowanie akumulatora. Zaprezentowany układ pozwala na ciągłe monitorowanie stanu napięcia akumulatora. Dzięki niemu wykryjemy wszystkie uszkodzenia związane z brakiem ładowania lub nie doładowaniem akumulatora. Układ wskazuje napięcie od 10V do 14.5V z rozdzielczością 0.5V za pomocą diod LED ułożonych w linijkę. Za pomocą P1 dokonujemy kalibracji.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    zasoby
    Poziom 23  
    Offline 
    dddddd
    zasoby napisał 785 postów o ocenie 356, pomógł 4 razy. Jest z nami od 2002 roku.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #3
    forestx
    R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Po kolei.
    Akumulator kwasowo-ołowiowy ma prawidłowy zakres napięć 1,75-2,5V (jedna "cela" oczywiście) co daje nam 10,5 -15V dla aku 12V.
    W samochodowej instalacji elektrycznej wartość napięcia (przy pracującym silniku) ustalana jest regulatorem napięcia i tu można spotkać różne wartości od 13,8V do 14,4V (najprościej - miernik do łapki, zapalić autko i zmierzyć).
    Podany wskaźnik ma nas informować o stanie naładowania akumulatora (napięcie aku jest proporcjonakne do stanu naładowania) oraz o poprawności działania układy ładującego: alternator, regulator napięcia.
    Czyli mamy się cieszyć, kiedy po włączeniu tego wskaźnika mamy napięcie powyżej 12,5V (może jeszcze zapali :D) a po zapaleniu silnika 14V.
    Z drugiej strony można kupić najprostszy miernik w cenie tego scalaka - ale przecież nam chodzi o własnoręczne wykonanie układu :D.
    Wskaźnik przeładowania ma nas informować o tym, że coś jest nie tak z naszym regulatorem i katujemy akumulator zbyt wysokim napięciem.

    Pozdrawiam
  • #4
    Ździół
    Poziom 11  
    Witam. Mam motorower z 6V instalacją. Jak zbudować miernik poziomu naładowania akumulatora do mojego motorka?
  • #5
    pol102
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Jak zawsze coś przydatnego Gulson. Ja nie wiem skąd ty to bierzesz:] Jak chcesz na 6V to musisz zmienić wartości rezystorów i kilku innych elementów
  • #6
    Ździół
    Poziom 11  
    Czy mogłybyś mi jeszcze powiedzieć jakich rezystorów użyć i jak to wszystko połączyć bo ze mnie marny elektryk.:|

    Może moglby mi ktoś powiedzieć ile w przybliżeniu bedzie kosztować zrobienie czegoś takiego bo chyba w sklepie na 6V nic nie znajde.
  • #8
    Toosh
    Poziom 2  
    Problem rozwiązany: podłaczylem odwrotnie zasilanie.


    Skopiuje swój post z innego forum:

    witam zrobiłem taki wskaźnik napięcia na akumulatorze:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic609845.html
    W sklepie baba nie miała dwóch typów kondensatorów, dała mi inne i powiedziała 'te też będą dobre' i tak zamiast 100n dostałem kond, ktory ma napis na obudowie u1k63 i drugi zamiast 10m/25 dostałem 10uF/50v.

    Wg. rysunku 'wskaznik nap aku_elem.gif', wydedukowałem , że LED najbardziej na lewo po lewej stronie ma anode, a po prawej katode, wynika to tez z rys. 'wskaznik nap aku.gif'. Jestem w 99% pewny, że to zrobiłem dobrze.
    W styku(?) K1 wyszło mi, że - jest po lewej, a + po prawej.
    Zlutowałem wszystkie elementy, kable, podłączam układ do akumulatora (nie był pod obciążeniem), włączam włącznik i dioda LD4 zaświeciła przez chwilę niezbyt jasnym światłem i zgasła. Wyłączyłem i włączyłem jeszcze raz, LED zapalił się takim samym światłem, a po chwili poszedł dymek i pękła jego bańka. Zmieniłem led'a na nowego, bo myslalem, ze juz przed wlutowaniem byl zepsuty, ale po wlaczeniu uklady z nowym ledem ten się nawet niezapalił.

    Sprawdziłem wszystkie ledy, ktore sa na plytce- sa dobre, diody 1n1418 tez sa dobre, nie wiem jak sprawdzic kondensatory i uklad scalony.

    Pytanie: co się mogło zepsuć, jak sprawdzić, czy kondensatory i scalak są dobre i czy nie jest to wina innych kond. niz na schemacie?
  • #9
    kriss68
    Poziom 20  
    ile będą kosztować wszystkie elementy oprócz płytki? (zmieszcze się w 10 zł) proszę o szybką odp.
  • #10
    Toosh
    Poziom 2  
    ja zapłaciłem ok. 12zł, jak chcesz jakies info to wyslij mi maila~
  • #11
    kriss68
    Poziom 20  
    dzięki za odp.

    Dodano po 21 [minuty]:

    a takie coś mogło by działać: 3 zenerki zaporowo np. 12V 13V 14V 3 led-y i opornik? jak myślicie?
    Bo chodzi mi właśnie o taki prosty układ 3 diodowy do aku samochodowego wsiadam i wiem czy ładować czy jeszcze nie. Ten układ będzie wyłączony podczas jazdy.

    Dodano po 1 [godziny] 26 [minuty]:

    Ostatnie pytanie (przynajmniej dziś) do czego są piny (na układzie LM 3914) nr 7 (REFOUT) i nr 8 (REFADJ) szukałem ale nie wiem o co chodzi
  • #12
    smirgol
    Poziom 14  
    Mam mały problem z tym, wskaźnikiem. Nie pali się 11 dioda. Wie ktoś może co może być nie tak ??
  • #13
    Piotr007
    Poziom 11  
    smirgol napisał:
    Mam mały problem z tym, wskaźnikiem. Nie pali się 11 dioda. Wie ktoś może co może być nie tak ??

    LD11 podłączone tak jak na schemacie ma chyba służyć sygnalizacji niewłaściwie(odwrotnie) podłączonego zasilania. i pewnie dlatego w układzie jest (dodatkowa) D2 zabezpieczająca układ.
  • #14
    itvc
    Poziom 9  
    Ja mam w ogóle z nim problem.

    Jeszcze jakis czas temu, paliła się tylko pierwsza dioda, aku miał 12V, a więc układ nie działał jak trzeba, zamieniłem bieguny, zapaliła sie dioda nr 11, a więc wróciłem do poprzedniej wersji.
    Posprawdzalem rezystory i diody - jedna przepuszczala (miernik piszczal), podczas gdy przy drugiej, identycznej (d2) tego nie robil, przelutowalem na inna - od tej pory zadna dioda sie nie pali (d1 i d2 wskazuja te same wartosci teraz)
    Co moze byc nie tak? Mozna tym w ogole testowac akumulator żelowy?
    Może scalak sie zepsul i nie przepuszcza 'minusa' na nózki? Da się to sprawdzic?
    Dali mi scalaka ln3914n-1 i powiedzieli, ze to ten sam - mieli racje?
    Pomocy.
  • #15
    slawussj
    Poziom 34  
    Witam . Sprawdź napięcie na kondensatorze C3 . Potem czarny do - C3 , a czerwony miernika do + C1 ( 6,7 ) . Płytka dwustronna , jeśli bez metalizowanych otworów , to czy polutowałeś elementy (od góry ) po stronie elementów ?
  • #16
    itvc
    Poziom 9  
    slawussj napisał:
    Witam . Sprawdź napięcie na kondensatorze C3 . Potem czarny do - C3 , a czerwony miernika do + C1 ( 6,7 ) . Płytka dwustronna , jeśli bez metalizowanych otworów , to czy polutowałeś elementy (od góry ) po stronie elementów ?


    jak pisałem w drugim poście na c3 spada od 12 do 1 i nizej...
    - c3 do + c1: nic
    - c3 do 6,7: tez nic
  • #17
    bm33
    Poziom 13  
    Witam
    Wykonałem taki układ. Mam jednak z nim jeden problem. Wskaźnik prawidłowo pokazuje napięcie.
    Problem jest taki, że lekko świeci się dioda LD10, gdy świeci się inna dioda, natomiast świeci normalnym światłem gdy napięcie wejściowe jest z zakresu LD10. Gdy napięcie wejściowe jest poniżej zakresu to nie świecą żadne diody.
    Czy to normalne działanie układu czy trafiłem na uszkodzony egzemplarz.

    Z góry dziękuje za pomoc

    Mariusz