Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Programator czasowy wycieraczek samochodowych.

krofffka 30 Sep 2010 23:42 22870 29
IGE-XAO
  • Programator czasowy wycieraczek samochodowych.
    Witam, chciałbym Wam przedstawić moją wersję sterownika wycieraczek.
    Układ oparty jest o mikrokontroler AT89C2051. Służy do programowania czasu powtórzeń cyklu pracy wycieraczek. Steruje przekaźnikiem, który powinien być odpowiednio wpięty do instalacji elektrycznej samochodu.
    Początkowo układ był sterowany przyciskiem, ale po pewnym czasie stwierdziłem że lepszym rozwiązaniem będzie sterowanie istniejącą dźwignią wycieraczek. Wykorzystałem pozycję w której włączany był fabryczny przekaźnik o stałym odstępie czasowym.

    Parametry :
    -czas powtórzeń od 2,5 do 128s.(rozdzielczość 0,25s.)
    -czas impulsu sterującego przekaźnikiem ustalany zworkami od 0,125 do 2s.(rozdzielczość 0,125s.)
    -czas po którym układ stwierdza, że przycisk został naciśnięty długo (ustalany zworkami) 0,25s. 0,5s. 0,75s. lub 1 sekunda
    -tryb pracy z dźwignią lub przyciskiem (wybierany zworką), zamiast przycisku może być dźwignia, która sama powraca do pozycji spoczynkowej po puszczeniu.

    Zasada działania.

    Po włączeniu układ przechodzi do stanu czuwania. Jedziemy sobie samochodem, zaczyna padać deszcz. Naciskamy krótko przycisk, wycieraczki wykonują jeden cykl pracy,
    układ zaczyna odliczać czas (stan odliczania). Po pewnym czasie (np. 15 sekund) szyba znowu wymaga wytarcia więc naciskamy ponownie krótko przycisk. Wycieraczki wykonują ruch i od tego momentu powtarzają prace w takich samych odcinkach czasu (stan pracy), czyli co 15 sekund.
    Układ sobie pracuje, wycieraczki przetarły szybę ale opady uległy zwiększeniu. Po np. 8 sekundach szyba już wymaga wytarcia więc ponownie naciskamy krótko przycisk. Ponieważ odbyło się to w 8 sekundzie to okres powtórzeń ulega skróceniu i od tego momentu wycieraczki powtarzają cykl co 8 sekund. Jedziemy dalej samochodem, opady się zmniejszają i teraz wycieraczki za szybko powtarzają swoją pracę. Naciskamy wiec przycisk, ale długo. Układ przejdzie do stanu odliczania czasu. Czas będzie odliczany nie od momentu naciśnięcia przycisku lecz od momentu ostatniego cyklu pracy wycieraczek. Teraz możemy ponownie nacisnąć krótko przycisk i układ przejdzie do trybu pracy z nowym czasem.
    Jeżeli układ będzie w stanie odliczania czasu, a my nie naciśniemy po raz drugi krótko przycisku, to po odliczeniu maksymalnego możliwego czasu układ przejdzie do trybu czuwania.

    Podobnie wygląda sterowanie dźwignią.
    Pierwsze włączenie (i pozostawienie dźwigni włączonej lub powrót do pozycji spoczynkowej) - jeden cykl pracy wycieraczek i start odliczania czasu.
    Drugie włączenie dźwigni (wcześniej powrót jeśli nie było) - czas odliczony, układ pracuje.
    Powrót dźwigni do stanu spoczynkowego – układ przechodzi do stanu odliczania czasu.
    Ponowne włączenie dźwigni – układ pracuje z nowym czasem (dłuższym lub krótszym).

    Nie ma potrzeby zerowania ustawionego czasu, układ działa tak, że podczas pracy można okres powtórzeń skracać lub wydłużać. Najfajniej pracuje to z dźwignią – skrócenie czasu to ruch dźwignią w pozycję spoczynkową i od razu z powrotem włączenie. Wydłużenie czasu to ruch dźwignią w pozycję spoczynkową i włączenie gdy sytuacja już tego wymaga.

    Wykonałem 2 wersje układu, praktycznie identyczne. Diody LED widoczne na schemacie to w sumie tylko taki bajer – pokazują w jakim stanie znajduje się układ, czy odlicza czas, czy jest w trybie pracy. Wykorzystywałem to głównie podczas testów, gdy pisałem program. I tak są niewidoczne gdyż sterownik znajduje się pod kokpitem.
    Układ ma zabezpieczenie przed włączeniem wycieraczek w chwili gdy uruchamiamy samochód, a dźwignia byłaby włączona.
    Poniżej kilka zdjęć i schemat.
    Programator czasowy wycieraczek samochodowych. Programator czasowy wycieraczek samochodowych. Programator czasowy wycieraczek samochodowych. Programator czasowy wycieraczek samochodowych. Programator czasowy wycieraczek samochodowych.

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    krofffka
    Level 12  
    Offline 
    krofffka wrote 24 posts with rating 56, helped 1 times. Been with us since 2008 year.
  • IGE-XAO
  • #2
    yogi009
    Level 43  
    Z reguły trochę śmieszą mnie zastosowania procesorów tak, gdzie można coś wykonać choćby przy użyciu klasycznego 555, ale w tym przypadku jest inaczej. To ma sens. Jedynym elementem, który prawdopodobnie zostanie zoptymalizowany przez życie (podczas użytkowania urządzenia) jest sposób włączania trybu ponownego odliczania. Projekt zwarty, konkretny, bez niepotrzebnych wodotrysków, szczerze mówiąc, pomyślałem że chętnie bym taką funkcję widział w swoim aucie. Aż dziw bierze, że producenci aut się zagapili i montują albo te klasyczne układy czasowe, albo czujniki deszczu. Gratuluję przede wszystkim pomysłu.

    Jeszcze jedno... przydałby się wsad :-)
  • #3
    chrupo
    Level 9  
    Ja w passacie z 97 roku mam zamontowaną taką funkcje, tylko że tam uruchamia się tryb czasowy wycieraczek (dźwignią raz w górę) i one sobie pracują na ostatnio ustawionym czasie jak chcemy zmienić przerwę to wyłączamy wycieraczki (wycieraczki przetrą szybę) i czekamy aż zapada nam szybę potem włączamy i wycieraczki trzymają taką przerwę jak ustawiliśmy (z tego co sprawdziłem to można ustawić przerwę od pracy niemal ciągłej do przerwy 1 min, dobrze nie pamiętam bo to dawno było i rzadko takich długich przerw się używa). Chyba wszystkie nowsze auta VAG mają tą funkcje albo większość.
  • #4
    AndrewS_
    Level 16  
    yogi009 wrote:
    Aż dziw bierze, że producenci aut się zagapili i montują albo te klasyczne układy czasowe, albo czujniki deszczu. Gratuluję przede wszystkim pomysłu.


    Każdy się śmieje z Poloneza, a to właśnie w nim jest taki układ już od dawna.
    Sterowanie odbywało się poprzez krótkie naciskanie dźwigni wycieraczek w stronę spryskiwacza

    Gratulacje dla autora
  • #5
    Karol966
    Level 30  
    Zaczęło się pokazywanie urządzeń tego typu ... :D
    Tym razem przynajmniej wygląda to na porządną, staranną robotę - tylko ten rezystor (zdaje się 2,2kOhm) jest dziwnie położony no i ten przy diodach (1kOhm) też by się gdzieś zmieścił ;) Do czego są te zworki? Nie napisałeś albo nie doczytałem.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Mam jeszcze jedno pytanie, w czym zrobiłeś taki "kolorowy" schemat ? Takie proste, małe schematy ładniej wyglądają w kolorze niż takie z eagle ;)
  • #6
    SylwekK
    Level 32  
    Obrodziło ostatnio sterownikami do wycieraczek ale...
    Wg mnie za dużo zworek i to jest najsłabszym punktem tego programatora. Wszystkie te parametry które ustawiasz na zworkach (no może za wyjątkiem dźwignia/przycisk chociaż i tu problemu większego nie widzę żeby wywalić zworkę) powinny być ustawione już na stałe. A co jeśli układ dostanie nieco wilgoci i zworki zaśniedzieją ??
    Następna sprawa sygnalizacja odliczania - nie wyobrażam sobie nie wiedzieć czy licznik właśnie czeka na moją reakcję czy doliczył już do końca i wykonuję swoją "zliczoną" pracę. W moim sterowniku (patrz dział DIY wycieraczki do Seicento) zrobiłem taką migającą szybko diodę podczas czekania na zapamiętanie licznika, dzięki której nawet moja żona (zazwyczaj izoluje się od moich usprawnień :) ) radzi sobie doskonale z wycieraczkami. Tu mi się wydaje zbyt skomplikowana i mało intuicyjna obsługa. Przy takich urządzeniach podczas jazdy nie powinno się myśleć co trzeba zrobić tylko to zrobić (tym bardziej kiedy pada deszcz). Ale nie powiem, patent z czasem skracania odstępu między kolejnymi ruchami wycieraczek mi się podoba :) chociaż rozwiązanie jakie zrobiłem w moim wydaje mi się bardziej praktyczne (sporo jeździłem w deszczu od momentu instalacji i sprawdziło się w 100%)
    Wstaw sygnalizację na LED i będzie git.
    Aha, no i sprawa dodatkowych przycisków - chyba już nie muszę mówić, że osobiście jestem przeciwnikiem rujnowania deski samochodu (chyba muszę być... bo żona by mnie ukrzyżowała :) )
    Pozdrawiam
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • IGE-XAO
  • #8
    NIEBO!
    Level 12  
    Witam!

    Układ bardzo mi się podoba - ładna zwarta konstrukcja, a przede wszystkim przemyślany algorytm (sposób), jeśli chodzi o skracane czasu pomiędzy cyklami pracy wycieraczek. Inne wersje po trzecim impulsie albo odliczają na nowo i kasują poprzedni czas albo co gorsza skracają o jedną sekundę co nie ma żadnego przełożenia na warunki zewnętrzne moim zdaniem. A tutaj - super pomysł.

    Chcę zbudować ten układ i byłbym bardzo zainteresowany kodem źródłowym tego sterownika, bo dopiero w tym raczkuję - zwłaszcza jeśli jest napisany w C. Byłbym bardzo wdzięczny za źródło - jeśli nie tu poniżej - to może chociaż PW? :)

    Pozdrawiam wszystkich a autorowi gratuluję!
    NIEBO!™
  • #9
    SylwekK
    Level 32  
    kivors wrote:
    Czym wy ludzie jeździcie że nie dostaliście z samochodem regulatora czasowego do wycieraczek. Takie rzeczy to standard nawet w maluchu chyba :D

    Niestety to że jest standard to nie znaczy, że jest tak jak powinno być (wiem z autopsji). Podejrzewam, że mało jeździsz albo nie przeszkadza Ci jak niepotrzebnie machają Ci wycieraczki przed oczami - tylko pół biedy jak nie machają po suchej szybie...

    krofffka wrote:
    Jeżeli układ będzie w stanie odliczania czasu, a my nie naciśniemy po raz drugi krótko przycisku, to po odliczeniu maksymalnego możliwego czasu układ przejdzie do trybu czuwania.

    ...i zapomniałem o tym wspomnieć wcześniej - tylko odnosi się to do dźwigni, o której wspomniałeś - że to mi się też nie podoba. Chodzi o to, że jak dźwignia wycieraczki jest w trybie czasowym to wg mnie nie może być sytuacji, że wycieraczki stoją. Mają chodzić, z dużym timingiem ale mają chodzić i kropka. W przeciwnym wypadku psuje to intuicyjne korzystanie z samochodu - żeby ponownie włączyć wycieraczki trzeba ich najpierw wyłączyć - moim zdaniem nienaturalne...
    Pozdrawiam

    P.S. Jeszcze kilka projektów i jestem prawie pewien, że ktoś opracuje wycieraczki idealne :)
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    NIEBO!
    Level 12  
    Witam!
    kivors wrote:
    W samochodach którymi jeździłem do tej pory (najstarszy z 1989 roku, fakt żaden nie wyprodukowany na tym kontynencie, może dlatego zjawisko mi obce) nigdy takiego problemu nie miałem, w każdym był tryb czasowy pracy, który w pełni pokrywał wszelkie rodzaje deszczu.

    Musiałeś mieć brachu wyjątkowe szczęście :-). Też jeździłem wieloma samochodami - fakt - klasa niższa i średnia, ale w żadnym takiego cudeńka jak programowany czas zwłoki wycieraczek nie było :(. Zazwyczaj spotykałem:
    • pojedyńcze przetarcie - "na żądanie"
    • przetarcie przerywane
    • wycieranie ciągłe "wolne"
    • wycieranie ciągłe "szybkie"

    I na tym sprawa się kończy, a tutaj pięknie rozwiazany jest tryb nr 2

    Może wymienię czym jeździłem i gdzie takiego "czegoś" brakowało!
    • Mercedes Vito 2,2 2000
    • Honda Civic 1,4 LS Noblesse 1995
    • Opel Astra Classic 1,4 1998
    • Suzuki Swift 1.0 1996
    • Renault Master 2,5 DCi 2002

    Więc jak widać układ ma jak najbardziej rację bytu i przy przychylności autora jeśli podzieli się kodem źródłowym zamierzam sobie coś takiego w Hondzie zamontować :)

    Pozdrawiam!
    NIEBO!™
  • #12
    yogi009
    Level 43  
    Kolega najwyraźniej nie doczytał i pomylił przerywacze pracy wycieraczek ze stałymi czasami (kilkoma do wyboru) z tym trybem "programowanym" na życzenie, indywidualnie za każdym razem. Od strony praktycznej to jest jednak spora różnica, a od strony konstrukcji zasadnicza. Tam rzeczywiście wystarczy prosty multiwibrator i kilka ustawień elementów RC.
  • #13
    omicronNs
    Level 21  
    Hmm przechodzenie do trybu czuwania, przez przytrzymanie przycisku nie wydaje się być najlepszym rozwiązaniem. Myślę, że sterowanie typu jednorazowe wytarcie szyby(drugie jednorazowe przetarcie oznacza odliczanie czasu od początku), i po pewnym czasie włączenie przecierania przerywanego wajchą wycieraczek jako programowanie czasu byłoby dobrym rozwiązaniem, ale to już trzeba przy wajsze pogrzebać ;) . Jak będziesz chciał dwa razy w twoim układzie przetrzeć szybę i na tym poprzestać, to o ile dobrze pojąłem istotę jego sterowania, to będziesz musiał je wyłączyć po drugim przetarciu aby nie wycierały dalej szyby. Ale projekt bardzo ciekawy, jeszcze nie słyszałem o takim rozwiązaniu, a wydaje się ono praktyczne.
  • #14
    krofffka
    Level 12  
    Dziękuję za komentarze.
    Ciężko jest zbudować układ który zadowoli wszystkich (o ile w ogóle jest to możliwe) i nie takie miałem założenie.
    Dla mnie spełnia on wszystko to co potrzebuję.
    Zamiast jumperków spełniających funkcje zworek, można od razu wlutować odpowiednie zworki z drutu.
    Układ mam zamknięty w obudowie jak na zdjęciu, dodatkowo miejsce łączenia pokrywki zabezpieczone jest na około silikonem.
    Moduł umieszczony jest pod deską rozdzielczą a nie w komorze silnika. Nic nie śniedzieje.
    Rezystor jest tak położony - no bo tak wyszło przy projektowaniu płytki, że tak będzie najlepiej.
    Diody LED z dodatkowym rezystorem są zbędne, więc nie jest przewidziane na nie miejsce na płytce.
    Schemat jest zrobiony w Eagle i pokolorowany :)
    Sygnalizacja odliczania wg. mnie jest niepotrzebna.
    Są dwie diody które pokazują w jakim stanie jest sterownik, ale uważam że im mniej świecidełek które mogą rozpraszać tym lepiej.
    Program jest napisany w asemblerze. Daje wsadzik do układu, jakby ktoś chciał sobie układ zbudować i popróbować oraz opis zworek.
    Programator czasowy wycieraczek samochodowych.
    Z opisu zworek wynika że dostępna jest jeszcze druga tabela z bardzo krótkimi czasami impulsów, o której nie wspomniałem.
    Wynika to z tego, że w samochodzie mam oryginalny przekaźnik czasowy ze stałym okresem powtórzeń.
    Doświadczalnie odkryłem że podając ja jego wejście sterujące krótkie impulsy rzędu 63ms, załącza on wycieraczki na jeden cykl, jednocześnie nie uruchamiając swojego układu czasowego. Uprościło mi to przeróbkę instalacji, gdyż wystarczyło tylko przeciąć jeden przewód i podłączyć do WE i WY.
    Dodatkowa tabela dostępna jest tylko dla sterowania dźwignią.
    Jeśli chodzi o dwukrotne przetarcie szyby i poprzestanie na tym, to można przecież włączyć wycieraczki na pierwszy bieg, przetrzeć i wyłączyć.
    Czasami zachodzi przecież potrzeba przełączenia na pracę ciągłą (ktoś nas wyprzedził i chlapie itp.) ale po czymś takim daję dźwignię w dół, potem na pozycję zerową i gdy szyba wymaga wytarcia w dół i już jest zaprogramowany czas.
    No i jeszcze wartości elementów.
    C1,C3-100uF/16V; C2,C4,C6-100nF; C5-4,7uF/16V; C7-22uF/16V; C8,C9-39pF
    D1-1N4001; D2-1N4148; Q1-4MHz; R1,R6-2.2k; R2-10k; R3-15k; R4-47k
    R5-330; R7-1.5k; T1-BD136; T2-BC557; TO1,TO2-PC817; U1-78L05; U2-AT89C2051
    Ponieważ udostępniłem wszystko co jest potrzebne do zbudowania układu, to chciałbym zaznaczyć, że każdy
    kto zbuduje sterownik i będzie go używać, przerobi instalację pojazdu itp. robi to na swoją odpowiedzialność.
  • #15
    _Hades_
    Level 11  
    Mnie brakuje tylko jednej funkcji - wycieraczki pracują z jakaś ustawiana wcześniej częstotliwością ale gdy stajemy np na światłach powinny pracować wolniej, ruszamy i wracaj do swojej założonej częstotliwości, kurde miałem oryginalnie coś takiego w Peugeot 206 z 2002r teraz mam inne auto i szukam sterownika z taka funkcja. Ogólnie twój projekt jest super.
  • #16
    wilkk
    Level 11  
    Może całkiem pokusić się o zrobienie czujnika deszczu i dostosowywanie prędkości wycieraczek do opadów...?
  • #17
    Endriu64
    Level 19  
    pomysł dobry, lecz chyba u mnie w aucie jest zastosowany, lepszy pomysł, a był juz w standardzie ;) A więc dzwignia od wycieraczek ma standardowo kilka pozycji. Na jeden czas pracy ustalam sam. Mam potencjometr, oczywiscie ładnie to wygląda i jest dodatkowo chowany poprzez naciśniecie na niego, a gdy znowu naciśniemy on troche wysuwa się i można śmiało kręcić. W taki sposób moge kiedy chce i jak ustawić sobie pracę przy płynnej regulacji.
  • #18
    a.bakus
    Level 15  
    Proponuję inny sposób zaprogramowania układu:

    Tmax - maksymalny czas między przetarciami
    Tset - ustawiony czas między przetarciami


    1. przetarcie szyby (układ mierzy czas do ponownego przetarcia do osiągnięcia Tmax, i przechodzi w tryb oczekiwania)
    2. przełączenie na przecieranie okresowe (układ zapamiętuje zmierzony czas Tset i przeciera szybę, po każdym przetarciu mierzy czas między przetarciami do osiągnięcia Tset i przeciera szybę)
    3. wyłączenie wycieraczek (układ kontynuuje mierzenie czasu do następnego przetarcia do osiągnięcia Tmax i przechodzi w tryb oczekiwania.)

    W ten sposób można wydłużyć i skrócić częstość przecierania szyby wyłączając i włączając przecieranie okresowe.

    Mam nadzieję, że opisałem moją koncepcję zrozumiale (trzeba jeszcze dopracować szczegóły).

    Pozdrawiam Elektrodowiczów.
  • #19
    peter_spider
    Level 11  
    Wszystko było by ok jak by nie to że nie zaprogramujemy tego szeregowo. To ten minus.
  • #20
    eddie.t.h
    Level 12  
    a.bakus wrote:
    Proponuję inny sposób zaprogramowania układu:

    ...
    W ten sposób można wydłużyć i skrócić częstość przecierania szyby wyłączając i włączając przecieranie okresowe.


    Jakiś miesiąc temu robiłem dla siebie programator wycieraczek i dokładnie taki algorytm sobie wymyśliłem. Dodatkowo układ sprawdza czy nie został włączony inny bieg wycieraczki i ewentualnie przerywa proces programowania.
    Procek jaki użyłem to tiny45 bo akurat taki miałem pod ręką. Z tego co pamiętam to program w Bascomie zajął 13% pamięci :D + 1 komórka eepromu na zapis czasu :-).
  • #21
    kotlet_m
    Level 11  
    Proszę o pomoc ponieważ nie mogę otworzyć tego programu krofffka.
  • #22
    krofffka
    Level 12  
    Quote:
    Proszę o pomoc ponieważ nie mogę otworzyć tego programu krofffka.

    Nie wiem dokładnie o co chodzi, bo w pytaniu brakuje szczegółów (jakiego programu? czym otworzyć?)
    Jeżeli jednak dobrze myślę, to pewnie chodzi o wip04.bin. Nie jest to plik źródłowy. Jest to zawartość pamięci programu dla mikrokontrolera.
  • #23
    kotlet_m
    Level 11  
    Dziekuje. No to już wiem wszystko;)
  • #24
    a.bakus
    Level 15  
    eddie.t.h wrote:

    Dodatkowo układ sprawdza czy nie został włączony inny bieg wycieraczki i ewentualnie przerywa proces programowania.

    O tego typu szczegółach pisałem ;)
  • #25
    wojtaszekk18
    Level 1  
    Dokładnie taki sam programator miałem w Skoda Felicia przed wielu laty
  • #26
    lipek81
    Level 11  
    Ogólnie układ bardzo ładnie wykonany itp. ale praktycznie identyczną funkcję mają przekaźniki stosowane w volkswagenach, skodach, audi czy seatach z lat 80 i 90 (w bogatszych wersjach). Przekaźnik ma na obudowie numer 99 - regulacja czasu regulowana jest za pomocą dźwigni - jedno wahnięcie wycieraczek, uruchomione przez kierowcę powoduje odliczanie czasu, ponowne załączenie wycieraczek na stałe (w trybie przerywanym) powoduje zapamiętanie czasu przerwy - i wycieraczki pracują już z ustaloną przerwą.

    Właściciele aut z grupy VAG mogą sobie sprawdzić, czy mają przekaźnik 99 w panelu przekaźników - jeżeli tak, to mają tę funkcję. Jeżeli mają przekaźnik 19 - który również jest od wycieraczek - nie mają możliwości ustalenia czasu przerwy - ale wystarczy na szrocie zakupić przekaźnik 99, podmienić z 19 i temat załatwiony. O ile pamiętam, to w starszych feliciach może być tylko problem - ale wystarczy tylko nieznacznie pozmieniać połączenia kabelków i wszystko działa. Dodatkowo przekaźnik ten załatwia też temat załączenia wycieraczek po użyciu spryskiwacza.

    Niemniej jednak pasjonaci elektroniki pewnie wolą zrobić coś takiego samemu, a na dodatek zmieniając program można dostosować urządzenie do swoich potrzeb.
  • #27
    Werewolf
    Level 25  
    A możesz wkleić wzór płytki ?
  • #28
    _carlos-
    Level 15  
    Kolego krofffka,
    czy jest mozliwosc zamowienia u Ciebie tego ukladu? Jestem posiadaczem peugeota 206 i chcialbym zamontowac modul, ktory zostal juz sprawdzony. Oczywiscie wszystkie koszty pokrywam.
  • #29
    krofffka
    Level 12  
    Witam, dodaję wzór płytki.
    Co do wykonania układu na zamówienie to w chwili obecnej nie mam za bardzo czasu.
    Pozdrawiam.

    Programator czasowy wycieraczek samochodowych. Programator czasowy wycieraczek samochodowych.
  • #30
    Alien_PL
    Level 1  
    Jakie jest ustawienie fuse bitów dla układu ?