Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry

marian6666 18 Jul 2011 19:46 89944 61
  • Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry

    Zachęcony postami kolegi Volksturm (na innym forum) postanowiłem wykonać zapłon CDI. Wcześniej wydawało mi się to karkołomnym zadaniem, gdyż przerażało mnie skomplikowanie elektroniki potrzebnej do obsługi ww typu zapłonu. Volksturm podał sposób, który trafił w moje oczekiwania - prosty, tani, łatwy w wykonaniu.

    Skoczyłem więc na giełdę elektroniczna, kupiłem potrzebne ingrediencje (kilka diod, transformator, tyrystor, kondensator - razem jakieś 20 zł) i zabrałem się za lutowanie. jako płytka posłużyła jakaś stara płytka z zasilacza komputerowego. pudełko, w którym zalałem układ również pochodzi z tego samego zasilacza.

    Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry

    Jak widać wyżej transformator idealnie wpasował się w obudowę, po lewej mamy płytkę z elementami elektronicznymi. pudełko wyłożyłem folia żeby żywica, którą to wszystko zalałem, nie wypływała przez szpary.

    Żywica po rozrobieniu gotowa do zalewania :)
    Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry

    Po zalaniu i wyschnięciu wygląda to tak:
    Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry

    Kolejnym krokiem było wykonanie czujnika indukcyjnego, czyli zwykłej cewki nawiniętej cienkim drutem. Ja do tego celu użyłem cewki z przekaźnika samochodowego, w moim wypadku z VW Golfa 3;p nadaje się każdy przekaźnik, ale lepiej wybierać te mniej skomplikowane - zwykle są mniejsze.
    Po rozbebeszeniu przekaźnika, dolutowaniu kabli do tych wychodzących z cewki przyszła pora żeby zalać go żywica epoksydową, ja użyłem kleju Distal, który po wyschnięciu jest nie do ruszenia.:)
    No to zalewamy:
    Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry

    Trochę zbrojenia na dół:
    Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry



    Warto dać "koszulki" na śrubki, łatwiej później wykręcać je i wkręcać.
    Po drugie przy wierceniu w tym kleju, można łatwo doprowadzić do pęknięcia i czujnik do wyrzucenia. Mnie się to zdarzyło raz, potem zastosowałem "koszulki".:)

    Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry

    Zalanie:
    Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry

    Przy zalewaniu cewki warto przykręcić ją do podstawy zapłonu, unikniemy wówczas przesuwania się oraz mamy zapewnione ze wszystko będzie pasowało.:) Po zalaniu zostawiamy do wyschnięcia.
    W moim przypadku w ciepłym miejscu schło 12h.

    Teraz najważniejsze - montaż:
    Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry

    Miejsce znacznika na magnecie każdy musi dobrać sobie sam, tzn musi on być w takim miejscu żeby po przejściu nad czujnikiem następował zapłon czyli w GMP. Myślę, że każdy to ogarnia.
    U mnie za znacznik posłużył magnes neodymowy z dysku twardego.
    Po wywierceniu w nim otworu przykręciłem go bezpośrednio do magneta. Przechodząc nad czujnikiem znajduje się on w odległości ok 0,5mm.

    Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry

    Moduł ukryłem w miejscu akumulatora:
    Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry

    Cewkę zapłonową pod zbiornikiem:
    Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry

    Motocykl po przelaniu pali od pierwszego kopa, iskra jest mocna, niebieska.
    Po przejażdżce zauważyłem, że jest jakby bardziej zrywna, ale może to taki efekt placebo;p

    Cel - tanio i dobrze został osiągnięty.:)
    Nowym zapłonie przejechałem już ok 80km i wszystko jest w porządku.
    Polecam wykonanie tej modyfikacji każdemu posiadaczowi WSK-i.:)

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    marian6666
    Level 14  
    Offline 
    marian6666 wrote 74 posts with rating 116, helped 6 times. Been with us since 2006 year.
  • #2
    Adik C
    Level 25  
    Plusem jest prostota wykonania,dlaczego tego tyrystora nie zalałeś razem z całością,tzn trafo,i elektroniką,przykręconego do radiatora,?jaki cel ma zastosowanie elektronicznego zapłonu w motocyklu co i tak miał mało awaryjny układ zapłonowy, gratuluje pomysłu,nie patrząc na styl wykonania,spełnia swoje założenie i to sie liczy,Ps. ja bym twój pomysł ulepszył o wyrzucenie magneta zostawienie samej krzywki(wyciętą z starego magneta)cewka WN zostaje przerywacz i akumulator,ciekawe jakie wtedy były by osiągi pozdrawiam:D
  • #3
    stihler
    Level 15  
    A co z takiego motoru który nie ma ładowania akumulatora?? Ile godzin bez niego pociągnie??

    Dodano po 7 [minuty]:

    Czy dobrze widzę?? Przed diodą prostowniczą masz diodę zenera??
    Jeśli dobrze widzę to na co Ci ona??
    Według innych przykładów modułów(np.Chart) powinieneś mieć diodę(prostowniczą) zabezpieczającą tyrystor...
    Powinna być przed kondensatorem do CWN a masą.
  • #4
    maciek_90
    Level 13  
    Ciekawy projekt, też mam taką WSK-e :), napisz coś więcej o transformatorze jaki zastosowałeś bo nie mogę znaleźć w opisie
  • #5
    carot
    Level 26  
    stihler wrote:
    A co z takiego motoru który nie ma ładowania akumulatora?? Ile godzin bez niego pociągnie??

    WSK fabrycznie jeździ bez akku, tu ma CDI można by wywalić ciężkie magneto, lepiej by się wkręcała na obroty, ale by była słabsza pod górę.
  • #6
    @@Kamil@@
    Level 16  
    tak tak
    wyrzucić akumulator wyrzucić magneto a energia elektryczna potrzebna do zapłonu brała by się z kosmosu :D

    jestem za a nawet przeciw :D
    może wykonam sobie takie coś w simsonku na czasie :)
    Pozdrawiam
  • #7
    mkpl
    Level 37  
    Ładnie to kolega wykombinował :D ale dla poprawności tematu jest to AC-CDI (najprostsze)

    Ja osobiście przerobił by ten układ na nieco bardziej skomplikowany DC-CDI. Czyli wstawił z powrotem akumulator i wykorzystał oryginalną cewkę do jego ładowania. Następnie z akumulatora prosta przetwornica na tym samym transformatorku co w prezentowanym układzie dalej filtracja jakimś większym kondensatorem (np 10uF), a reszta wyzwalania tak samo. Dało by to dodatkowe zwiększenie mocy iskry oraz ustabilizowanie jej parametrów które obecnie silnie zależą od prędkości silnika.
  • #8
    edenlubawa
    Level 15  
    Nigdzie nie doczytałem jaki zastosowałeś trafo.
    Jakbyś jeszcze schemat poprawił aby był bardziej czytelny to było by już super.
  • #9
    User removed account
    Level 1  
  • #10
    carot
    Level 26  
    @@Kamil@@ wrote:
    wyrzucić akumulator wyrzucić magneto a energia elektryczna potrzebna do zapłonu brała by się z kosmosu :D

    Chyba się nie rozumiemy. Do CDI nie potrzeba akumulatora. Jest tylko zasilanie z pozostawionej cewki.
  • #11
    User removed account
    Level 1  
  • #12
    carot
    Level 26  
    gromleon wrote:

    Pisałeś o wyrzuceniu magneta i akumulatora to jednak kolegi wcześniej uwaga jest słuszna, wtedy energię do zapłonu tylko z kosmosu można brać!

    No, faktycznie, wybacz późno było :D
  • #13
    lukaszpc1
    Level 13  
    ja osobiście wolał bym, pobawić się z wirnikiem od jawki 50, jak każdy wie wsk ma bardzo wielkie magneto i ciężej ma przez to wejść na obroty jak i z nich zejść. Na youtube widziałem filmik z cewką od piły motorowej, też ciekawy pomysł http://www.youtube.com/watch?v=Ju9CIeVr-0g tylko ten rozrusznik coś im nie wyszedł :)
  • #15
    @@Kamil@@
    Level 16  
    Cewki się psują bo teraz produkują kij nie cewki rzemiosło i tyle.. Tak jak oni je produkują to każdy może sobie taka nawinąć, a jak ktoś się postara to nawet lepsza mu wyjdzie.. Sam tak zrobiłem w simsonku mam każdą cewkę swojej produkcji i zero problemów. Pod dekiel zaglądałem jak silnik składałem jakieś 2,5 roku temu. Zapłon typowo na przerywacz. a ten tutaj prezentowany nie mówię ze jest zły lecz wydaje mi się z lekka nie dopracowany.

    Pozdrawiam :arrow:
  • #16
    bizon_126
    Level 30  
    Można było również zostawić aku i włożyć moduł zapłonowy podpinając go pod platynki-miałem kiedyś taki w maluchu ale i tak co jakiś czas trzeba było przerwę ustawiać
    Obecnie bezstykowy z eleganta i to jest to przy tym nic się nie robi tylko lać paliwo i jechać
    Interesowało by mnie cos takiego ale w wsk 175 bo ona bez aku nie odpali no chyba że po modach ale...
    Ogólnie jestem na TAK
  • #17
    stihler
    Level 15  
    Ludzie!!!
    Wywalając magneto wywala prądnicę, bo cewki bez magnesów przecież prądu nie wytworzą... No nie?? :D
    A akumulator ma jakąś pojemność i przy ciągłym pobieraniu nie całkiem małego prądu na zapłon kiedyś się wyczerpie i co wtedy?? Pchamy?? Oby z górki... :P
  • #18
    lukas1121
    Level 18  
    Pomysł dobry choć ja i tak wole klasyczny przerywacz.
    Nie można wywalić magneta, działa jak koło zamachowe można wywalić magnesy ale nie całą resztę.
  • #19
    lukaszpc1
    Level 13  
    ale zastosowanie wirnika lekkiego, zamiast topornego magneta, da niezły efekt.
  • #20
    User removed account
    Level 1  
  • #21
    Adik C
    Level 25  
    Wyrzucenie magneta to temat na innej drodze,autor pokazuje projekt elektronicznego zapłonu i o tym tu mowa,a co do rozmów na temat pozbycia sie magneta to tylko abstrakcja i plany,nie na długą drogę,lecz dla testów i chobbistycznych zainteresowań,mogę zdradzić że miałem taki silnik na samej krzywce,i aku jako źródło energii,w gokarcie:D bił na łeb te silniki z magnetem,nie wspomnę o zerwanych klinach,pozdrawiam.
  • #22
    BANANvanDYK
    Level 40  
    mkpl, zrobienie modułu DC-CDI nie jest prostą sprawą, kupienie gotowca w kraju jest dość trudne (są zazwyczaj do 4T), a jak coś to dostanie się jedynie chiński moduł który jest bardzo niepewnym urządzeniem. Osobiście szukałem zamienników do Peugeota, jeden pobiera 0.5 A na biegu jałowym, drugi można wysterować dotknięciem palca i uszkadza się (wali iskrę gdzie chce) z niewiadomych przyczyn.

    Rozwiązanie niby proste, ale mam kilka uwag.
    1. Jaki transformator zastosowałeś (jakiej mocy)?
    2. Czy przed montażem/uruchomieniem kontrolowałeś jak wyglądają przebiegi napięcia zasilającego i impulsatora? Ustawiałeś te elementy w takiej fazie, aby nie dochodziło do przeciążania tyrystora?
    3. Moduł nie posiada na wejściu filtra/układu kształtującego impulsy. Czy napięcie generowane w impulsatorze narażonym na działanie pól magnetycznych koła magnesowego nie wpływa na przypadkowe wysterowywanie modułu zapłonowego?
    4. Proponuję zastosowanie niskoindukcyjnej cewki WN, lub innej przystosowanej do pracy z zapłonem CDI. Oryginalne przeznaczone do iskrowników niezbyt dobrze się do tego celu nadają.
  • #23
    stihler
    Level 15  
    Więc w sprawie modułu.
    Jak można by było go ulepszyć?
    O co chodzi z tym filtrem?
    Jak miałby spełniać swoje zadanie?
    Co on robi z sygnałem wyzwalającym?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Oraz o co chodzi z przeciążeniem tyrystora?
  • #24
    arkadiustr
    Level 15  
    Kolego stihler, w trzecim poście zadałeś pytanie o diodę zenera. Dioda ta ma za zadanie ograniczyć napięcie jakie wytwarza cewka wyzwalająca (impulsator). Cały czas pytasz o akumulator- w zapłonie cdi jest on nie potrzebny. Poczytaj troszkę na zaplon.fora.pl
  • #26
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    gromleon wrote:
    odchudzenie koła zamachowego to nie jest lek na wszystko, panowie z głową trochę kombinujcie, czy uważacie że taka masa wirująca w postaci koła zamachowego jest zbędna? To wam powiem że się mylicie. Wyobrażacie sobie jak na niższych obrotach wzrośnie pulsacja napędu, zaczną się szarpania itp historie. Co za tym idzie aby ruszyć trzeba będzie dodać więcej gazu , silnik będzie miał trudności w utrzymaniu wolnych obrotów itp itd czyli tak ogólnie zawsze więcej gazu żeby normalnie jechać taki silnik długo nie popracuje i nie widzę tu za dużo plusów z wywalenia tego koła.

    Ciężkie przeciwwagi wału korbowego, dość duży skok tłoka, mała moc jednostkowa - jakie pulsacje? Koło zamachowe było dla celów archaicznej "prądnicy" i zapłonu iskrownikowego, miało zaletę że pomagało generować prąd przy minimalnych obrotach - duże i ciężkie magnesy na dużym obwodzie.
    http://wueska.pl/viewtopic.php?f=22&t=83
    Masz fabryczny przykład silnika z kołem zamachowym i bez niego. Jakoś pulsacje go nie rozrywały, pomimo że faktycznie nie grzeszył trwałością.
  • #27
    edenlubawa
    Level 15  
    Koledzy co byście poprawili w tym układzie, bo chciałbym zbudować sobie taki układ do simsona, ale bez niedoróbek które tutaj wytykacie.
    Kiedy następuje wyzwolenie iskry? w momencie przejścia magnesu nad cewką?
    Fajnie gdyby pokazał kolega film z lampą stroboskopową tak, aby było widąc kiedy przechodzi magnes.
  • #28
    stihler
    Level 15  
    Mi chodziło akurat o zapłon bateryjny...
    No ale nie rozumiem dlaczego Ty tego nie rozumiesz? ok nie ma akumulatora, zostajemy tylko przy CDI, nie ma koła magnesowego(bo o to ciągle się rozchodzi)
    To skąd weźmie się prąd który zasili transformator z jego modułu? może z dynama?
    Cewka bez magnesow jest bez użyteczna.
    Chyba że chcesz tą pastylką neodymu wskrzeszać prąd :D
    Myślę że teraz zrozumiałeś o co mi chodzi... :-)
    Tak jak jest teraz zrobione to chyba najlepsze rozwiązanie.
    Ogólnie gratuluje wykonania.
    PS. chociaż ja lubię mieć światło w motorku(a widziałem tylko jedną cewkę)
  • #29
    marian6666
    Level 14  
    Witam:) zapłon ustawiony lampą stroboskopowa, niestety nie pokaże filmiku, ponieważ była pożyczona tylko do ustawienia... transformator 230V-6V 6VA - im więcej wat tym mniej bedzie się nagrzewał, w moim przypadku nawet po dłuższej jezdzie trafo jest lekko ciepłe. Iskra jest mocna nawet na niskich obrotach -

    Tu jest zasialana z dynama rowerowego, ale dokladnie tak samo wygląda po zasileniu modułu z magneta. Nie zgodzę się z twierdzeniem ze nie warto zakładać tego typu usprawnień. Przerywacz mechaniczny nie gwarantuje takiej niezawodności jak zapłon bezstykowy. Po przejechaniu blisko 200km zapłon nie wymaga regulacji, co w przypadku przerywacza mechanicznego należało już zrobić. Zniknął także problem z wypadaniem zapłonów, czy wypalaniem sie styków platynek. Teraz iskra jest ZAWSZE wtedy gdy powinna być.

    @gromleon: dobrze prawisz:) moim celem nie było całkowite wyeliminowanie akumulatora, tylko przeróbka przerywacza mechnicznego na coś bardziej niezawodnego

    @lukaszpc1: wirnik z jawki powiadasz.. tylko żeby go założyć należy roztoczyc go na stożek pod wał WSK. Nie przypuszczam żebys potrafił to zrobić samodzielnie, tak jak ja tego nie umiem i pewnie 90% ludzi piszących w tym topicu. Poza tym koszty; ja wydałem na cały zapłon ok 30zł. Nie przypuszczam żeby w tych pieniądzach udało sie wytoczyć wirnik z jawki oraz podstawkę do mocowania zapłonu. Przedstawiony przeze mnie pomysł pokazuje, że można ykonać moduł który spełni swoje zadanie nie gorzej niż ten z piły motorowej itp.

    @michalik12; ciężko mi określić:) zalewałem w pudełku po zapałkach więc możesz zmierzyć i orientacyjne wyniki masz:)

    @BANANvanDYK:
    1 - 230V-6V 6VA
    2 - Tyrystor nie grzeje się wogóle więc myśle ze jest w porządku. Nie zalałem go w obudowie, gdyż myślałem ze moze sie nadmiernie nagrzewać i bedzie konieczne zastosowanie radiatora. Wg mnie jest to jedyny element układu który może sie zapsuć, więc logicznym było pozostawinie go w łatwo dostępnym miejscu gdyby przyszła koniecznośc wymiany.
    3 - impulsator znajduje sie tak daleko od magnesów koła, ze nie wpływają one na niego.
    4 - cewkę z jawki 50 zastosowałem dlatego zę akurat miałem taka pod ręką:)

    cewki świateł równiez są założone, po prostu nie wkładałem ich przez pierwsze 100km zeby zobaczyć jak sprawował sie bedzie ten typ zapłonu. Obecnie cewki świateł siedzą już na podstawce zapłonu tak, jak w orginale.

    Mam jeszcze pytanie: żeby zmieścic cewkę ładowania musiałbym pozbyć się części karkasu pokazanej na rysunku. Myślicie że to zmieni jej parametry??
    Zapłon CDI WSK 125 tani i dobry
  • #30
    carot
    Level 26  
    Zmieni, będzie słabsza. Można by się pokusić o dołożenie lepszej prądnicy, coś na wzór wolnoobrotowej. I światła by były i ładowanie lepsze. OD kilku lat jak mam czas, to jeżdżę WSK i jedyne co mi przeszkadza oprócz silnika, to te pulsujące światła po dodaniu gazu. W Sumie można by dać Led'y.