Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Gitarowa bramka szumów - NOISE GATE

karua 03 Cze 2012 21:43 22656 33
  • Gitarowa bramka szumów - NOISE GATE

    Witam.
    Chciałem przedstawić projekt gitarowej bramki szumów.
    Często używanie wszelkiego rodzaju przesterów gitarowych, szczególnie tych z większym gainem, powoduje drastyczny wzrost poziomu zakłóceń.
    Przy kiepskiej jakości kablach czy używaniu przystawek typu single ilość brumu potrafi doprowadzić do szału.
    Tu z pomocą przychodzi nam bramka szumów.

    Układ oparty został na schemacie bramki mxr'a.
    Jedynym elementem, który dosyć ciężko zdobyć to 2N5952.
    Pojawia się czasem na Allegro w cenie ok. 1-2zł, jednak ciężko kupić go w sklepach.
    Zamiast niego możemy stosować inne N-fety, ale musimy z nich wyselekcjonować
    te o jak najniższym napięciu Vgs(off) gdyż w 2N5952 wynosi ono zaledwie -1.3V do -3,5V.
    Bramka z oryginalnie stosowanym 2N5952 działa bezbłędnie, przy innych tranzystorach czasem bywają problemy z pełnym odcięciem sygnału,
    zatem najlepiej wygrzebać w zapasach garstkę fetów i testować po kolei.
    Poniżej kilka fotek z budowy, schemat oraz wzór płytki PCB.
    Pozdrawiam.

    SCHEMAT:

    Gitarowa bramka szumów - NOISE GATE

    WZÓR PCB:

    Gitarowa bramka szumów - NOISE GATE

    ROZMIESZCZENIE ELEMENTÓW:

    Gitarowa bramka szumów - NOISE GATE

    Gitarowa bramka szumów - NOISE GATE Gitarowa bramka szumów - NOISE GATE Gitarowa bramka szumów - NOISE GATE Gitarowa bramka szumów - NOISE GATE Gitarowa bramka szumów - NOISE GATE Gitarowa bramka szumów - NOISE GATE Gitarowa bramka szumów - NOISE GATE Gitarowa bramka szumów - NOISE GATE




    Gitarowa bramka szumów - NOISE GATE


    Fajne!
  • #2 03 Cze 2012 22:33
    eurotips
    Poziom 33  

    Bramka szumów a w torze przeciętne NJM4558.
    Dlaczego nie zastosowałeś innego OpAmpa?
    Jak to się ma do bramki szumów Bossa?

  • #3 03 Cze 2012 23:38
    bobo
    Poziom 28  

    eurotips napisał:
    Bramka szumów a w torze przeciętne NJM4558.
    Dlaczego nie zastosowałeś innego OpAmpa?

    Wystarczy prześledzić schemat, chwilę pomysleć i wszystko jasne.
    eurotips napisał:
    Jak to się ma do bramki szumów Bossa?

    A, jak się ma mieć?
    Pozdrówka

  • #4 04 Cze 2012 00:00
    eurotips
    Poziom 33  

    bobo napisał:
    ...
    Wystarczy prześledzić schemat, chwilę pomysleć i wszystko jasne.
    ...


    To podwójny OpAmp, prawda że jeden pracuje w sterowaniu N-FET-em ale drugi jak najbardziej jest w torze sygnałowym.
    Pisząc o Boss miałem na myśli Noise Suppressor NS-2.
    Znam gitarzystę który testował różne ograniczniki szumu i ten Bossa to podał mi za wzór jak ma działać profesjonalny ogranicznik.

  • #5 04 Cze 2012 00:18
    chaka
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ten 4558 wcale nie jest zły, a więcej szkód wnosi wtórnik na tranzystorze Q1.

  • #6 04 Cze 2012 06:55
    karua
    Poziom 10  

    Akurat układ 4558 jest na potęgę stosowany w sprzęcie gitarowym, nawet tym z górnej półki. Pasmo gitary z grubsza kończy się na 5-6kHz, wzmacniacze gitarowe nie są wzmacniaczami hi-fi i nie przenoszą pełnego pasma audio, głośniki gitarowe też grają do kilku kHz, zatem stosowanie super extra opampów zwyczajnie mija się z celem. W gitarowym zastosowaniu noise gate bardziej ma za zadanie usunąć brum, czyli zakłócenia o w miarę niskiej częstotliwości (50-500Hz) a nie typowy kilkunastokilohercowy szum z jakim często mamy do czynienia w sprzęcie audio.

  • #7 04 Cze 2012 08:45
    bobo
    Poziom 28  

    eurotips napisał:

    Pisząc o Boss miałem na myśli Noise Suppressor NS-2.
    Znam gitarzystę który testował różne ograniczniki szumu i ten Bossa to podał mi za wzór jak ma działać profesjonalny ogranicznik.

    Równie dobrze mozna podać za wzór np.DNS3000, ale nie o to chodzi. Trzeba trzeźwo porównać te dwie rzeczy, NS Boss'a to "wyższa półka", bardziej skomplikowana i co za tym idzie droższa.
    Pozdrówka

  • #8 04 Cze 2012 11:23
    Exploboy
    Poziom 15  

    Niewiele trudniejszy jest projekt oryginalnej bramki od mxr-a, z lepszą korekcją treshold, attack i bodaj release, płytka jest minimalnie większa, a możliwości ma więcej. Do ściągnięcia ze strony tonepad.com (chyba)

  • #9 04 Cze 2012 12:44
    eurotips
    Poziom 33  

    Exploboy napisał:
    Niewiele trudniejszy jest projekt oryginalnej bramki od mxr-a, z lepszą korekcją treshold, attack i bodaj release, płytka jest minimalnie większa, a możliwości ma więcej. Do ściągnięcia ze strony tonepad.com (chyba)


    No tak, ale...
    To jest autorski projekt kolegi do którego ma prawa,
    tak samo do publikacji jak i sprzedaży.
    Oryginał to możesz zrobić sam dla siebie w jednym egzemplarzu.

    karua napisał:
    Akurat układ 4558 jest na potęgę stosowany w sprzęcie gitarowym, nawet tym z górnej półki. ...


    Hmm...
    powiem tak: NJM4558 produkowany przez JRC jest niezły,
    kolega na zdjęciu widać dał RC4558, większość dostępnych w detalu 4558 to no name. Jeśli ktoś potrafi odróżnić i wie który gdzie może iść to nie ma problemu.
    Akurat w tym konkretnym układzie to nawet LM358 będzie pracował.

  • #10 04 Cze 2012 12:54
    Exploboy
    Poziom 15  

    Nigdzie nie widzę, aby to był jego autorski projekt. Mimo wszystko, obudowa i staranność wykonania pokonuje kilka dużo droższych firmowych efektów.

  • #11 04 Cze 2012 19:48
    slavo666
    Poziom 17  

    Czy PCB jest w jakiś sposób umocowane do obudowy? Ze zdjęć wynika, że wisi w powietrzu.

    Bardzo staranna konstrukcja tak nawiasem.

  • #12 06 Cze 2012 13:56
    karua
    Poziom 10  

    Obudowy alu są dostępne w każdym sklepie z częściami, a front to zwykły wydruk na laserówce na bristolu zalaminowany grubą folią. Całość przyklejona silikonem.
    Sitodruk/malowanie proszkowe potroiłoby koszt budowy a takie wyjście jest do zastosowań prywatnych akceptowalne i praktycznie nic nie kosztuje.

  • #13 29 Cze 2012 13:45
    MartinusMaximus
    Poziom 13  

    Witam,

    posiadam dokładnie taki efekt - chyba kupiłem go od autora wątku.
    Zasadniczo działa dobrze - sprawdził się na scenie.

    Chciałbym dołożyć dodatkowy potencjometr, którym można by regulować ATTACK, czyli szybkość narastania dźwięku.
    W projekcie ATTACK jest ustawiony na minimum - uderzam w strunę i dźwięk jest niemal bez opóźnienia w głośniku (opóźnienie jest, ale jest zbyt małe by je wychwycić). I słusznie - tak powinna działać bramka.

    Gdyby wydłużyć ATTACK np. do 1-2s można by używać bramki jako efektu auto-swell, czyli automatycznego pedału głośności.

    Chodzi mi o taki efekt:

    Link


    W projekcie na stronie Tonepad jest przykład, jak to zrobić ale te dwa projekty (z Tonepada i niniejszy) nieco się różnią.

    Oczywiście można kupić multiefekt albo kostkę z taką funkcją, ale w moim pedalboardzie nie mam już miejsca na kolejne efekty. I tak jest ich 7 - wystarczy.

    Ponieważ moje kompetencje elektroniczne nie sięgają obmyślenia takiej przeróbki - czy ktoś mądrzejszy podpowie w jaki sposób uzyskać taki efekt? Co trzeba zmienić w projekcie? Wykonywać projekty wg schematów potrafię.

    Jeśli ktoś ma pomysł jak wstawić potencjometr regulujący zanikanie (decay) to też będę wdzięczny. Tutaj sygnał zanika dość nagle i brzmi to nienaturalnie przy wyższych wartościach Threshold. Może Autor coś podpowie?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi.

  • #14 01 Lip 2012 15:38
    Ghost_CO
    Poziom 11  

    Chcąc mieć regulowany Attack to zamiast R11 musisz wsadzić potencjometr liniowy 5k lub 10k łączysz na nim środek z jednym wyprowadzeń i to podpinasz w jeden otwór montażowy a drugie wyprowadzenie samo podpinasz w drugi otwór i gotowe. Ten projekt jest niemal taki sam jak ten z tonepada tylko troszkę inaczej narysowany.

  • #15 01 Lip 2012 15:50
    MartinusMaximus
    Poziom 13  

    Dzięki za odpowiedź. Właśnie miałem napisać, że zaryzykowałem wczoraj modyfikację z Tonepada, podniosłem kolektor tranzystora Q3 i wstawiłem potencjometr. Działa. 10K daje dość krótki atak, założyłem 22K i jest lepiej, ale chyba jutro założę 47K, akurat takiego nie mam w domu. Chcę uzyskać czas ok. 2-3s narastania.

    Rozumiem, że mod z TonePada zadziała tez w przypadku decay i wystarczy zamiast R16 wstawić pot 500K?

  • #16 01 Lip 2012 15:59
    Malarz1996
    Poziom 10  

    Starannie wykonana bramka. Proponuję (jeżeli to nie problem) zamieścić film ze skutecznością jej działania.

  • #17 01 Lip 2012 18:00
    Ghost_CO
    Poziom 11  

    Nie możesz skasować R16. Z tego co widze to na schemacie Tonepad mod polega na wstawienie potencjometru szeregowo z tym R16. Wstaw ten potencjometr miedzy punktem zasilania a R16 i bedzie git. Coś chyba namieszałeś bo mod z tranzystorem Q3 odpowiada za attenuacje a nie za attack. Potencjometr w tamtym miejscu powienien mieć wartość od 50k do 100k i liniowa charakterystyke.

  • #18 01 Lip 2012 21:33
    MartinusMaximus
    Poziom 13  

    Nie, po prostu w niniejszym projekcie i w tonepad tranzystory Q2 i Q3 zamienione są numeracją.
    Masz rację - nie należy pomijać R16, oczywiście, tylko wstawic szeregowo pot.

    Co to jest ATTTENUACJA?

    Bo w moim radiu samochodowym to wyciszenie dźwięku - xx dB gdy chcę np. z kimś porozmawiać. Ale jak to rozumieć w projekcie bramki szumów?

  • #19 01 Lip 2012 23:35
    Ghost_CO
    Poziom 11  

    Na moje oko to jest cos w rodzaju głębokości poziomu wyciszenia. Może coś w stylu ogólnego poziomu głośności tej bramki w łańcuchu efektów czyli jak bardzo jest wyciszony sygnał wychodzący. Trudno powiedzieć tak na oko bez empirycznego sprawdzenia. Jak masz zmontowany układ to możesz ten mod założyć i sprawdzić w praktyce na czym on polega.

  • #20 02 Lip 2012 14:13
    MartinusMaximus
    Poziom 13  

    Znalazłem wyjaśnienie działania ATTENUATION tutaj: http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=92197.0;wap2

    Chodzi tu po prostu o siłę tłumienia sygnału, gdy bramka jest aktywna. Zamiast przełącznika on/off stanie sie przełącznikiem on/-30dB, mówiąc krótko wówczas bramka nie tłumi całkowicie sygnału, tylko do ustalonego poziomu.

    Ja akurat tego nie potrzebuję, ale dziś-jutro zamontuję pot DECAY. To jest akurat potrzebne, gdż zanikanie sygnału jest dość nagłe i brzmi niezbyt naturalnie. Dam znać co z tego wyszło.

  • #21 03 Lip 2012 23:10
    MartinusMaximus
    Poziom 13  

    Ok, zrobiłem mod - Wstawiłem pot w miejsce przewidziane na ATTACK - wstawiłem LIN 50k, choć w TonePad zalecają do 20K to nie wystarczało na moje potrzeby. I w zasadzie działa, choć przy różnych ustawieniach THRESHOLD działa różnie. Powiedzmy, że trzeba sie tego nauczyć i nie przesadzać z odkręceniem THRESHOLD.

    Niestety kompletnie nie działa mi mod dotyczący RELEASE. Wstawiłem pot 500k LIN szeregowo z R16 (150k), ale obracanie nim nie daje żadnego efektu.

    Ktoś ma pomysł dlaczego? Modyfikację wykonałem poprawnie, w końcu wpiąć szeregowo potencjometr to nie rocket science). O ile dobrze rozumiem RELEASE ma oznaczać czas odcinania sygnału gdy bramka zaczyna działać? Bo w tej bramce działa to dość "skokowo", w bramce w moim POD XT działało to płynniej, zanikanie było bardziej naturalne.

  • #22 04 Lip 2012 18:34
    saxar
    Poziom 15  

    A ile mniej więcej kosztowały wszystkie elementy?

  • #23 05 Lip 2012 23:24
    yogi009
    Poziom 41  

    W moim odczuciu NJM4558/RC4558 grają dobrze, faktycznie zastanawiający jest ten Q1. Mam pytanie odnośnie PCB, jak wykonałeś białe opisy elementów na stronie TOP? Rozumiem, że to nie jest PCB z płytkarni? Ogólnie bardzo estetycznie wykonany projekt, na pewno nie ma się czego wstydzić porównując z jakością przeważającej części "chińczyków".

  • #24 29 Sie 2012 22:36
    michail123x
    Poziom 11  

    Mam pytanie:jak konkretnie to działa tłumi sygnał, działa podobnie jak dolby w magnetofonach, czy jakoś dostosowuje częstotliwość"?

    Mam gitarę elektroakustyczna i gdy jest podpięta pod wejście mikrofonowe, to wchodzą szumy, buczenie, które mi trochę przeszkadzają. Czy ta bramka coś pomoże, czy nie stłumi sygnału?

    P.S. Bardzo ładnie i starannie wykonana

  • #25 29 Sie 2012 22:42
    MartinusMaximus
    Poziom 13  

    Nie, kolego. Noise gate działa jak wyłącznik sygnału - gdy nie grasz, automatycznie wycisza sygnał zz gitary. Nie zlikwiduje brumów towarzyszących graniu.

  • #26 19 Lut 2013 10:04
    czarutek
    Poziom 34  

    Odświeżę temat i się dołączę. Kupiłem niedawno gitarę i kilka do niej urządzeń, no i działa to razem jak dla mnie koszmarnie. Odechciewa się nauki. Chcę porobić własne.
    Największą wadą układu z tego projektu, jak i innych - markowych bramek szumu jest to, że są dla cedzonego sygnału aktywne. Czyli tutaj, kontrolowany sygnał audio, zamiast tylko włączany/wyłączany, jest przetwarzany przez Q1 i przez U1B. Oba wprowadzają swoje zniekształcenia (mniejsza na razie z nimi) oraz własne szumy. Czyli mamy obserwowany u wszystkich absurdalny efekt taki, że na przykład właśnie bramka szumów, już z definicji wprowadza szumy własne.
    Gdyby nie to, natychmiast bym sobie taką próbkę złożył...
    Dodatkowo, Q2, w czasie spowolnionego przełączania, każe wzmacniaczowi U1B robić z sygnałem istne cyrki. Tym bardziej słyszalne, im silniejszy sygnał wyłączamy, czyli im wyżej nastawiliśmy próg.
    Mylę się?

    Martinus, tym układem nie uda się ładnie uzyskać dodatkowych efektów, jakich byś chciał. Q2 działa tu jako włącznik on/off i tak powinien. Nie należy spowalniać mu fazy przełączania, ponieważ on w tej fazie bardzo zniekształca sygnał. W efekcie, dźwięk będzie przez te 2 sekundy faktycznie narastał, ale będzie w tym czasie drastycznie zmieniony.

  • #27 19 Lut 2013 10:18
    bobeer
    Poziom 28  

    Może to będzie troche offtopic, ale pamiętam jak z 10lat temu zrobiłem swoją bramkę szumów. Tyle tylko, że bramka była zintegrowana z przesterem, a sygnał do jej sterowania był pobierany jeszcze zanim zostanie przesterowany (co utrudniałoby pomiar wartości sygnału).
    Układ był oparty o NE572, jako przester / wzmacniacz wejściowy NE542. Schematu nie posiadam, bo było to budowane "live" :) jedyne co po tym zostało to płytka uniwersalna która leży gdzieś na dnie pudełka.

  • #28 19 Lut 2013 10:27
    czarutek
    Poziom 34  

    Moim zdaniem, bramka szumów w ogóle, a poszukiwana przeze mnie na pewno, ma tylko włączać/wyłączać tor audio. Ma pracować tak samo w całym zakresie poziomu sygnału, czyli od 0 do powiedzmy 1V. Przy czym ustawienie poziomu na 0 powinno skutkować tym, co ominięcie bramki.

  • #29 19 Lut 2013 10:32
    bobeer
    Poziom 28  

    Gdyby bramki "tylko włączały i wyłączały" "cyfrowo", bez stanu przejściowego w którym regulacja odbywała by się w liniowym zakresie, to chyba sobie wyobrażasz co by się działo z sygnałem ? Nie bez powodu użyłem wtedy NE572

  • #30 19 Lut 2013 10:43
    czarutek
    Poziom 34  

    Przecież każde ściszanie/pogłaśnianie jest działaniem nieliniowym. Nie będziemy przecież ściszać sygnałów/szumów o poziomie bliskim 0dB. Przynajmniej ja nie, chcę znacznie wcześniej.
    Włączać chcę 'natychmiast', wyłączać w czasie około 0,1s. Tylko że w czasie wyłączania nie chcę wprowadzać tragedii, jakie wprowadza układ z tego projektu, o które chyba teraz zahaczasz.

    Do Autora projektu:
    Jeśli próg ustawimy tak, że mamy bardzo wyraźnie słyszalny szum...
    I teraz próg podnosimy...
    To w chwili zadziałania bramki, co słychać w głośnikach? Mógłbyś mi opisać?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME