Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sonel MPI 540Sonel MPI 540
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moduł woltomierz/amperomierz - sposób podłączenia.

12 Cze 2017 15:32 11229 25
  • Poziom 5  
    Witam,
    nie wiem czy w odpowiednim dziale temat zakładam, nowy tu jestem - proszę o wyrozumiałość.

    Użytkuję zaburtowy silnik elektryczny i chciałbym wyposażyć akumulator w moduł woltomierza z amperomierzem, żeby podczas pływania mieć pogląd odnośnie aktualnego stanu akumulatora, oraz od czasu do czasu przeprowadzić kontrolne rozładowanie/ładowanie, oszacować jego pojemność, rezystancję i ogólnie kondycję.

    Chcę kupić gotowy moduł z bocznikiem i wyświetlaczem LED, jakich jest sporo w sieci w cenach 50-100 pln, jednak w opisach są rozbieżne informacje na temat ich zasilania. Można spotkać informacje, że miernik nie może być zasilany napięciem mierzonym, jak i schematy, że jednak może (czasem z dopiskiem, że napięcie to nie może przekraczać 30V). Zakres napięcia zasilania jest właśnie do 30V, a zakres pomiaru do 100V. Ja będę używał go tylko z akumulatorem 12V, ewentualnie może kiedyś 24V, to nawet podczas ładowania raczej nie przekroczy 30V.

    Pyt.1. Czy w takim razie spokojnie mogę go zasilić napięciem mierzonym i nie wpłynie to na dokładność pomiaru ani na ryzyko uszkodzenia miernika?

    Kolejna sprawa to podłączenie miernika w taki sposób, aby poprawnie mierzył zarówno podczas rozładowania jak i ładowania akumulatora. Znalazłem taki schemat podłączenia w przypadku odbiornika

    Moduł woltomierz/amperomierz - sposób podłączenia.MVAwspo...jpg Download (92.33 kB)

    oraz taki, w przypadku ładowarki

    Moduł woltomierz/amperomierz - sposób podłączenia.MVAwspolne...warkax.jpg Download (98.54 kB)

    W obu przypadkach na boczniku jest zachowany ten sam kierunek przepływu prądu.

    Jeśli podłączyłbym ładowarkę w miejsce odbiornika ze schematu 1, to kierunek przepływu prądu przez bocznik będzie odwrotny, natomiast kable zasilające miernik nadal będą podłączone prawidłowo.
    Pyt.2. Czy w takiej sytuacji miernik zadziała normalnie, tylko wyświetli ujemną wartość natężenia, czy w ogóle nie zadziała lub ulegnie uszkodzeniu? A jeżeli nie można tak podłączyć, to czy jest jakiś przełącznik, który odwróciłby (skrzyżował) podłączenie czarnego i żółtego kabelka pomiarowego?

    Pyt.3. W przypadku schematu z ładowarką w obwodzie zasilania miernika pojawiają się dodatkowe elementy - czy są one niezbędne, czemu służą i czy ewentualnie nie będą przeszkadzały przy pomiarze podczas rozładowywania akumulatora?

    Pyt.4. Silnik jest sterowany przez PWM (tzw. maksymizer), ładowarka też jest impulsowa (w dodatku ma również program odsiarczający, który chyba wplata odwrócone impulsy obok normalnych). Czy ten miernik będzie miał w miarę poprawne wskazania przy prądzie impulsowym?

    Pyt.5. Ten bocznik ma parametry 75mV/100A. Czy to oznacza, że przy 100A wydzieli się na nim moc 7,5W? Mój silnik bierze maksymalnie około 50A, czyli mniej niż 4W na boczniku - można to zamknąć w wodoszczelnej i niewentylowanej obudowie z tworzywa sztucznego, czy raczej umieścić go na zewnątrz?

    Sorry za lamerskie pytania, ale nie znam się na elektronice.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Ten miernik nie może być zasilany napięciem mierzonym, może mierzyć prąd tylko w jedną stronę.
  • Poziom 5  
    Ad.1. W tym punkcie widzę, że podobnie jak w opisach u sprzedawców opinie nie są jednoznaczne, być może wynika to z różnych wersji tych mierników, a może tylko z nieprecyzyjnych informacji. Spotkałem opisy "miernik musi być zasilany z odrębnego źródła" - nie piszą tylko dlaczego?
    - bo możliwy zakres pomiaru napięcia przekracza znacznie dopuszczalny przedział napięcia zasilania, a miernik nie będzie wtedy w pełni funkcjonalny i ulegnie uszkodzeniu w obwodach o napięciu powyżej 30V (czyli w moim przypadku można go tak zasilać);
    - bo będą jakieś problemy nawet jeśli mierzone napięcie mieści się w dopuszczalnym przedziale zasilania (jeśli tak to jakie to będą problemy)?
    Są też opisy sprzedawców i schematy, z których wynika, że można go zasilać napięciem mierzonym o ile mieści się ono w przedziale zasilania. Kto ma rację?

    Ad.2. Mówicie, że pomiar tylko jednokierunkowy. Ale chyba powinno się udać zamknąć to w obudowie, z której będą wychodziły 3 kable, 2 bezpośrednio z końców bocznika (które na okoliczność ładowania/rozładowania będę przepinał jednym lub drugim końcem do ujemnego bieguna akumulatora), trzeci kabelek będzie na stałe połączony do bieguna dodatniego jako wspólny (+) dla zasilania i pomiaru (2 czerwone na schematach). Co się stanie jeśli kiedyś pomylę kierunek przepływu np. przy podłączaniu ładowarki - uszkodzę miernik czy tylko pokaże błąd lub zerowe natężenie?

    Ad.3. Odpowiedź NIE oznacza, że te dodatkowe elementy nie są potrzebne, czy że są ale NIE będą przeszkadzały podczas cyklu rozładowania akumulatora. Chcę dopytać, bo sprzedawca napisał "Podłączenie zasilania miernika bezpośrednio, z pominięciem elementów zawartych na schemacie doprowadzi do uszkodzenia miernika, więc koniecznie trzeba wykonać połączenia wg tego schematu.".
    I co to za element "R1 100R 2W"?

    Ad.4. Rozumiem, że w przypadku prądu impulsowego miernik "uśrednia" natężenie. W takim razie jak to się ma do impulsów odwrotnych (na programie odsiarczającym) w kontekście jednokierunkowego pomiaru prądu? Czyli dłuższy impuls ładujący będzie zmierzony, ale krótszy rozładowujący nie będzie zmierzony i uwzględniony w średniej - czyli wskazanie natężenia może być zawyżone w takim przypadku?

    Ad.5. Tu wszystko jasne - można obudować, nawet źle policzyłem poprzednio bo jak jest 75mV/100A to będzie 37mV/50A czyli mniej niż 2W.

    Przepraszam za takie szczegółowe pytania, ale zanim to kupię i zmontuję chciałbym wiedzieć czego mogę oczekiwać od takiego miernika i jak uniknąć przypadkowego uszkodzenia.
  • Pomocny post
    Specjalista liczniki samochodowe
    Mam podobny chiński miernik, jest tego x wersji. Mój miał w specyfikacji zasilanie bodajże od 3V więc dałem mu 5V. Z godzinę się męczyłem, żeby go skalibrować (odczyt prądu). Okazało się, że dopiero na napięciu powyżej chyba 7V odczyty były prawidłowe. Miej to na uwadze.
  • Poziom 12  
    W radzieckim sprawnym prostowniku do akumulatorów zastosowałem miernik wg 2 schematu (w miejscu amperomierza ).
    Po załączeniu prostownika (nie podłączony akumulator) na mierniku pokazało 0 V i ok.30 A a powinno być ok. 12V i 0A i za moment zadymiło się i po mierniku.

    Jaki błąd tu jest ?
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • Poziom 40  
    Takich modułów jest dużo na rynku, przeważnie nie mogą być zasilane (schemat jest błędny) z tego samego napięcia co mierzą.

    Trzeba pokazać konkretny moduł i schemat jego podłączenia.
  • Poziom 27  
    Fakt, że jest tego dużo i sposób podłączenia to jakiś kosmos. Nawet na stronie: https://abc-rc.pl/woltomierz-amperomierz-w-obudowie-0-100v znalazłem 3 schematy tego samego miernika, jeden na stronie, drugi w pdf do ściągnięcia a trzeci w podlinkowanym filmiku i każdy inny :D
    Ja kupiłem taki na aliexpres, podłączyłem tak jak tam pokazali (osobne zasilanie miernika i odbiornika) i pokazuje napięcie ale prąd 0.00 A. Po pewnych modyfikacjach pokazuje prąd ale jak wezmę czerwony gruby przewód to pokazuje ~2x większy prąd niż w rzeczywistości a jak wezmę czarny gruby to ~2x mniejszy. I bądź tu mądry.
    Logika podpowiada, że jak połączymy oba to weźmie średnią :D, ale nie , pokazuje zero.
  • Poziom 43  
    Szymon_Kc napisał:
    Spotkałem opisy "miernik musi być zasilany z odrębnego źródła" - nie piszą tylko dlaczego?
    To wynika z układu pomiarowego miernika. Są takie (większość) które wymagają odrębnego źródła zasilania i są takie które nie wymagają. Te drugie zazwyczaj są droższe.
  • Poziom 39  
    waldemar.bajor napisał:
    W radzieckim sprawnym prostowniku do akumulatorów zastosowałem miernik wg 2 schematu (w miejscu amperomierza ).
    Po załączeniu prostownika (nie podłączony akumulator) na mierniku pokazało 0 V i ok.30 A a powinno być ok. 12V i 0A i za moment zadymiło się i po mierniku.

    Jaki błąd tu jest ?

    U mnie stało się to samo, skopcił sie moduł zasilania miernika (obniżający napięcie do 3 V. Stało się nie przy pierwszym załączeniu. Z początku wszystko działało poprawnie. później doczytałem się, że przy zasilaniu modułu napięciem mierzonym (tak jak na schematach w pierwszym poście), nie należy łączyć do masy cienkiego (czarnego) przewodu od zasilania - należy go zostawić niepodłączony (w powietrzu). Późniejsze moduły tak łączyłem i nie mam z nimi problemów.
    Szymon_Kc napisał:
    Pyt.2. Czy w takiej sytuacji miernik zadziała normalnie, tylko wyświetli ujemną wartość natężenia, czy w ogóle nie zadziała lub ulegnie uszkodzeniu?

    Nie pokaże wartości ujemnej, pokaże wartość zero. Czy ulegnie uszkodzeniu - u mnie nie to nie nastąpiło, ale też próba nie trwała długo. Wg mnie raczej nie powinno się nic stać.
  • Poziom 27  
    koczis_ws napisał:
    Fakt, że jest tego dużo i sposób podłączenia to jakiś kosmos. Nawet na stronie: https://abc-rc.pl/woltomierz-amperomierz-w-obudowie-0-100v znalazłem 3 schematy tego samego miernika, jeden na stronie, drugi w pdf do ściągnięcia a trzeci w podlinkowanym filmiku i każdy inny :D
    Ja kupiłem taki na aliexpres, podłączyłem tak jak tam pokazali (osobne zasilanie miernika i odbiornika) i pokazuje napięcie ale prąd 0.00 A. Po pewnych modyfikacjach pokazuje prąd ale jak wezmę czerwony gruby przewód to pokazuje ~2x większy prąd niż w rzeczywistości a jak wezmę czarny gruby to ~2x mniejszy. I bądź tu mądry.
    Logika podpowiada, że jak połączymy oba to weźmie średnią :D, ale nie , pokazuje zero.


    Udało mi się połączyć tak, że jest w miarę ok.
    Typ miernika: DSN-UC288

    Moduł woltomierz/amperomierz - sposób podłączenia.

    Połączyłem oba czarne razem do wyjścia GND zasilacza, cienki czerwony i żółty razem do plusa, a czerwony gruby jako minus wyjścia do odbiornika. Trzeba jeszcze doregulować wskazanie woltomierza, ale prąd wreszcie ok.
    Kluczowym okazało się połączenie obu czarnych przewodów razem.
  • Poziom 39  
    Łezka w oku mi się zakręciła na widok tego Lavo.
  • Poziom 39  
    Ja swoje kupiłem o ile dobrze pamiętam 1972 roku i też cały czas jest na chodzie.
  • Poziom 43  
    A cóż to za wspaniałe baterie były? Cynkowo-węglowe ulegały samouszkodzeniu po kilku/kilkunastu latach, nawet nieużywane.
  • Poziom 27  
    koczis_ws napisał:
    Kluczowym okazało się połączenie obu czarnych przewodów razem.


    Na jednym filmiku było powiedziane, że tych przewodów nie łączymy bo to ten sam przewód. Tylko że one wychodzą z różnych końców ścieżki na PCB i ta niby mała rezystancja tworzy dodatkowy bocznik, który wpływa na pomiar prądu. Tak samo było jak te czarne przewody miałem podłączone do masy zasilacza z dwóch końców płytki (jeden na wejściu a drugi na wyjściu).

    PS.
    Nie wiem co to za super bateria, ale faktem jest, że nie wylała i nadal ma napięcie.
  • Poziom 43  
    koczis_ws napisał:
    Nie wiem co to za super bateria,
    Nie możesz odczytać nazwy?
    Pytanie o baterię kieruję też do kolegi gimak
  • Poziom 27  
    No cóż pamięć jest zawodna. Zdjąłem pokrywkę,wyciągnąłem baterię i mnie olśniło, że w 2000 roku wymieniłem na alkalinową AA (Made in Germany). Sorry za zmyłkę , me culpa :) ale i tak wynik niezły, 18 lat.
  • Poziom 23  
    Podobny panel (z wyglądu to samo ale jak życie pokazuje producenci lubią podobne konstrukcje pakować w takie same obudowy) uruchamiałem w projekcie zasilacza. Na ulotce było wyraźnie zaznaczone zasilać z osobnego źródła napięcia. Próba uruchomienia z tego samego zasilania skończyła się fiaskiem. W uruchomieniu pomogła przetwornica izolowana - inaczej się nie dało. W Twoim przypadku chcesz mieć pomiar prądu z jak i do akumulatora, jak on w takim przypadku sie zachowa to trudno ocenić. W ulotkach nic na ten temat nie znalazłem.
  • Poziom 43  
    koczis_ws napisał:
    że w 2000 roku wymieniłem na alkalinową AA
    Chyba alkaliczną? Moja alkaliczna 9V w rzadko używanym mierniku cyfrowym wytrzymała ok. 8 lat dopóki nie została rozładowana.
  • Poziom 39  
    vodiczka napisał:
    Pytanie o baterię kieruję też do kolegi gimak

    Baterię w Lavo, to ja już kilka razy wymieniałem.
  • Poziom 43  
    koczis_ws napisał:
    No, i ono jest starsze niż wielu forumowiczów Elektrody . A ciekawostką jest fakt, że bateria w omomierzu jest od nowości i jeszcze działa.
    To ją szybko wymień. :!: Ja w ten sposob straciłem wspaniały miernik Simpsona.
    A bateria była najpiękniejsza z pięknych , ta z czarnym kiciusiem. :cry:
    Moduł woltomierz/amperomierz - sposób podłączenia. Moduł woltomierz/amperomierz - sposób podłączenia.

    @Szymon_Kc Amperomierz na łodzi w zasadzie jest zbędny. Ważny jest woltomierz, wskazujący stan rozładowania akumulatora. Nikt tutaj nie poruszył istotnej sprawy przepięć, pojawiających się w obwodzie akumulator - silnik (pewnie regulacja na przełaczniku ?), zdolnych ,,wykończyć" natychmiast taki chiński woltomierzyk. Są specjalne mierniki akumulatora w postaci np. kolorowego bargrafu - sam mam taki, zabezpieczone przed przepięciami. Natomiast prostownik, to już inna sprawa - dowinąć na transformatorze dodatkowe uzwojenie cienkim drutem obliczone na 9 VAC + mostek + kondenstor elektrolityczny do osobnego zasilania miernika.
  • Poziom 9  
    Hej,

    To ja bym się chciał podłączyć pod temat (równoległy wątek z podobnymi miernikami jest Link - ale tez nie pomaga :) ).
    Mój ma oznaczenia YB27A v2.0 - kupiony w Polsce, ale sprzedawca nic o nim nie wie :/.
    Chcę mierzyć 48V do 30A, wiec do kompletu jest bocznica 75mV/50A - class 0.5. Podłączenie zrobione zgodnie ze znalezionym diagramem:
    Moduł woltomierz/amperomierz - sposób podłączenia.

    Obecnie zasilanie zewnętrzne 12V, choć pierwotnie testowałem (nie wiedziałem że "nie można") z zasilaniem przez przetwornicę DC-DC 48V->12V. Czyli miernik był zasilany poprawnym napięciem (w dozwolonym zakresie <30V) ale z mierzonego obwodu - wiec wyłączał mi się zasilacz główny na zwarciu. Być może to uszkodziło miernik - ale nie zachowuje się jak by byl uszkodzony.
    Moduł woltomierz/amperomierz - sposób podłączenia.

    Problem: cały czas pokazuje 0A. Na złączonym obrazku podpięte jest obciążenie 2A. Sprawdzałem, na bocznicy jest spadek napięcia (teraz nie pamiętam dokładnie - ale 2-4mV przy rzeczonych 2A).

    Zamiana czarny/żółty nic nie zmienia. Kręcenie regulacja natężenia (potencjometr na płytce) - nic. Podpięcie żółtego do + (zamiast czerwonego) powoduje wzrost wskazania natężenia do 100A i (zakładam ze przekręcenie licznika) finalnie 1. Dlatego ze pokazuje przy błędnym??/innym podłączeniu natężenie - zakładam że jednak jest sprawny.

    Ktoś z Was ma jakieś wskazówki?
    W załączniku jeszcze zdjęcia samego ustrojstwa Moduł woltomierz/amperomierz - sposób podłączenia.2019-09-05....21.42.jpg Download (403.7 kB)
  • Poziom 40  
    A tam jest to dobrze podłączone, bocznik ma być w szynie ujemnej.
  • Poziom 36  
    Saur0n napisał:
    wiec do kompletu jest bocznica 75mV/50A - class 0.5


    No i co za problem odłączyć bocznik, zastapić go rezystorem 1k i podać na wejście amperomierza napięcie 75mV które zasymuluje prąd 50A ?
  • Poziom 9  
    Hej,
    HD-VIDEO napisał:
    A tam jest to dobrze podłączone, bocznik ma być w szynie ujemnej.

    Tak jest na masie (rudy kabel = masa, czerwony = +48V)

    eurotips napisał:
    No i co za problem odłączyć bocznik, zastapić go rezystorem 1k

    Ale co by to mialo zmienic? Na boczniku jest spadek napiecia przy testowanym 2A - zakladasz ze jest za maly i miernik go nie rejestruje?