Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprążarka Variolux 1,5kW - buczy nie rusza

21 Gru 2018 18:58 456 12
  • Poziom 24  
    Witam wszystkich.
    Mam problem z małą sprężarką.Moc 1,5kW, kondensator pracy 25uF 450V. Sprężarka po kilku dniach stania ma problem z ruszeniem. Czy to lato czy zima nie ma znaczenia. Silnik jednofazowy z kondensatorem. Silnik jak już się rozrusza to dobija ciśnienie od 3 barów do 5, silnik z tym nie ma problemu (tak jest ustawiony wył. ciśnieniowy). Więc stwierdzam że silnik ok.
    Po tygodniu, dwóch silnik tylko buczy i nie rusza. Wał silnika bardzo ciężko obrócić. Dopiero jak ręcznie rozruszam to silnik załączy i tak pompuje do 4-5 barów, ale już jest gorąca. :) Olej wymieniłem, ale nie wiem czy na dobry. Kupiłem olej typowo do sprężarek więc wymienię, bo wydaje mi się że olej ma dużo do gadania. Kondensat był spuszczany. Czy zalanie złym olejem (wydaje mi się to olej hydrauliczny - bańka nie podpisana) może spowodować coś takiego?
    Wlałem bo sprężarka kupiona z odzysku więc chciałem sprawdzić czy działa.

    W sprężarce jest coś takiego:

    Sprążarka Variolux 1,5kW - buczy nie rusza

    To jest zawór zwrotny? Tylko z niego wychodzi ta czarna linka z jakiś plastykowym zakończeniem które widać na zdjęciu. Do czego to służy?
  • Poziom 18  
    elektronikq napisał:
    plastykowym zakończeniem które widać na zdjęciu. Do czego to służy?

    Ten czarny przewód powinien iść do wyłącznika ciśnieniowego i zegara, ale nie wiem jaki masz typ sprężarki to nie chcę cię wprowadzić w błąd.
    elektronikq napisał:
    Wał silnika bardzo ciężko obrócić. Dopiero jak ręcznie rozruszam to silnik załączy i tak pompuje do 4-5 barów ale już jest gorąca.

    Raczej zatarty kompresor lub łożysko.
  • Poziom 24  
    Ale jak rozruszam to jest ok. To jakby był zatarty to chyba w ogóle by nie ruszył?
    No ten przewód tak powinien być podłączony, ale to nie przewód tylko jakaś linka jakby regulacja zaworu?
  • Pomocny post
    Specjalista - systemy grzewcze
    Ta czarna rurka powinna być podłączona do wyłącznika ciśnieniowego, który po każdym cyklu nabijania zbiornika wypuszcza powietrze ze sprężarki, aby kolejny cykl mógł się odbyć bez obciążenia ciśnieniem powietrza w zbiorniku. Po każdym nabiciu ciśnienia i wyłączeniu silnika, powinno być słychać syknięcie spuszczanego powietrza. Jeżeli tego syknięcia nie ma to silnik ma problem z wystartowaniem w kolejnym cyklu pompowania, ponieważ sprężarka jest pod ciśnieniem i stawia duży opór.
    Silniki jednofazowe z kondensatorem rozruchowym mają trudny start. W przypadku kompresorów stosuje się silniki z dwoma kondensatorami. Jeden z nich odłączany jest specjalnym wyłącznikiem odśrodkowym, kiedy silnik uzyska obroty nominalne.

    Jeżeli chodzi o problem z wystartowaniem kompresora to może to być któraś z przyczyn:
    1. Odpięta/nieszczelna rurka od zaworu zwrotnego do wyłącznika ciśnieniowego. Powoduje, że kompresor ma trudności z dobiciem ciśnienia.
    2. Utrata pojemności kondensatora rozruchowego. Należy zmierzyć jego pojemność po odłączeniu od silnika. Jeżeli wartość tej pojemności będzie znacznie odbiegać od wartości podanej na tabliczce znamionowej silnika lub wartości znajdującej się na kondensatorze to należy wymienić kondensator.
    3. Uszkodzony wyłącznik ciśnieniowy, który po wyłączeniu silnika nie wypuszcza powietrza ze sprężarki.
    4. Uszkodzony wyłącznik odśrodkowy, który załącza dodatkowy kondensator rozruchowy. (W przypadku silnika z 2 kondensatorami)
    5. Zapchany filtr powietrza, który utrudnia pracę kompresora. (Wymienić, wyczyścić)
    6. Zabrudzony zawór zwrotny, który podobnie jak zabrudzony filtr utrudnia pracę kompresora.
    7. Zabrudzone/zapchane zaworki zwrotne w cylindrze sprężarki. Utrudniają przepływ powietrza. Rozebrać i wyczyścić.
    8. Nieszczelne zaworki zwrotne w cylindrze sprężarki. Powodują, że sprężarka ma trudność z dobiciem ciśnienia i pracuje bardzo długo, a przy tym się mocno grzeje. Rozebrać, wyczyścić, sprawdzić czy nie wyłamały się blaszki sprężynowe. Jeżeli zaworek się nie domyka lub jest uszkodzony należy wymienić całą płytę z tymi zaworkami.
    9. Zatarty kompresor lub duże nieszczelności między tłokiem/tłokami, a cylindrem.

    Pozycje 8 i 9 najłatwiej można sprawdzić odpinając tą grubszą rurkę tą od sprężarki do zaworu zwrotnego. Na koniec rurki podłączonej do sprężarki zakładamy balon. Zdejmujemy pasek napędowy, a następnie kręcimy kołem sprężarki ręcznie. Powinno się ono obracać z niewielkim oporem, a balon napompowywać. Po zatrzymaniu sprężarki, powietrze z balonu nie może zbyt szybko uciekać. Jeżeli powietrze z balonu będzie zbyt szybko uciekać to znaczy, że zaworki zwrotne (na tłoczeniu) w sprężarce są nieszczelne. Jeżeli balon nie będzie się chciał napompować to przyczyną mogą być nieszczelne zaworki (na ssaniu) w sprężarce lub nieszczelne tłoki. Jeżeli sprężarka będzie stawiała duży opór może to świadczyć o jej zatarciu, zapchaniu zaworków zwrotnych w sprężarce, zapchaniu układu dolotowego (filtra), ewentualnie o zgęstniałym/zestalonym oleju.
    Ale jeżeli wymieniłeś olej na typowy do sprężarek to nie powinien on stanowić problemu. Problemem może być tylko zestalony, stary olej pozostający w sprężarce, która stała nieużywana przez bardzo długi okres czasu.
  • Poziom 24  
    Plumpi napisał:
    Ta czarna rurka powinna być podłączona do wyłącznika ciśnieniowego, który po każdym cyklu nabijania zbiornika wypuszcza powietrze ze sprężarki, aby kolejny cykl mógł się odbyć bez obciążenia ciśnieniem powietrza w zbiorniku. Po każdym nabiciu ciśnienia i wyłączeniu silnika, powinno być słychać syknięcie spuszczanego powietrza. Jeżeli tego syknięcia nie ma to silnik ma problem z wystartowaniem w kolejnym cyklu pompowania, ponieważ sprężarka jest pod ciśnieniem i stawia duży opór.
    Silniki jednofazowe z kondensatorem rozruchowym mają trudny start. W przypadku kompresorów stosuje się silniki z dwoma kondensatorami. Jeden z nich odłączany jest specjalnym wyłącznikiem odśrodkowym, kiedy silnik uzyska obroty nominalne.


    Silnik ma 1,5kW i ma 25uF 450V kondensator. Więc to jest silnik z kondensatorem pracy. Napięcie na nim podczas pracy to 389V, podczas zatrzymania silnika(jak nie chciał ruszyć 216V. Ten przewód na końcu ma plastykowe zakończenie z takim bolcem. Jak go wcisnę to słychać syk powietrza gdy sprężarka pompuje. Jak ją wyłączę to słychać że powietrze uchodzi przez chwilę. Jak odkręcę rurkę od sprężarki do zaworu zwrotnego to zawór trzyma i nie puszcza ciśnienia.
    Plumpi napisał:
    1. Odpięta/nieszczelna rurka od zaworu zwrotnego do wyłącznika ciśnieniowego. Powoduje, że kompresor ma trudności z dobiciem ciśnienia.
    2. Utrata pojemności kondensatora rozruchowego. Należy zmierzyć jego pojemność po odłączeniu od silnika. Jeżeli wartość tej pojemności będzie znacznie odbiegać od wartości podanej na tabliczce znamionowej silnika lub wartości znajdującej się na kondensatorze to należy wymienić kondensator.
    3. Uszkodzony wyłącznik ciśnieniowy, który po wyłączeniu silnika nie wypuszcza powietrza ze sprężarki.
    4. Uszkodzony wyłącznik odśrodkowy, który załącza dodatkowy kondensator rozruchowy. (W przypadku silnika z 2 kondensatorami)


    1. Rurka szczelna jak kompresor dobije do ciśnienia zadanego to powietrze nie uchodzi. Ujdzie ze zbiornika dopiero po dłuższym czasie. Z tej rurki nie uchodzi powietrze. Uchodzi gdy kompresor się zatrzyma.
    3. Wył. ciśnieniowy nowy.
    2 i 4 silnik ma tylko kondensator pracy 25uF 450V. Czy to dobra pojemność? Znalazłem informację że kondensator powinien mieć 1,3kvar na 1kW silnika ale jak z tego wyliczyć C.
    Plumpi napisał:
    5. Zapchany filtr powietrza, który utrudnia pracę kompresora. (Wymienić, wyczyścić)
    6. Zabrudzony zawór zwrotny, który podobnie jak zabrudzony filtr utrudnia pracę kompresora.
    7. Zabrudzone/zapchane zaworki zwrotne w cylindrze sprężarki. Utrudniają przepływ powietrza. Rozebrać i wyczyścić.
    8. Nieszczelne zaworki zwrotne w cylindrze sprężarki. Powodują, że sprężarka ma trudność z dobiciem ciśnienia i pracuje bardzo długo, a przy tym się mocno grzeje. Rozebrać, wyczyścić, sprawdzić czy nie wyłamały się blaszki sprężynowe. Jeżeli zaworek się nie domyka lub jest uszkodzony należy wymienić całą płytę z tymi zaworkami.

    5. Kompresor pobiera powietrze poprzez dwa otwory z boku cylindrów ? Tam są pianki ale nie ma jakiegoś brudu więc to raczej nie to
    6. Jak to przeczyścić?
    7- 8. To to nawet nie wiem gdzie szukać.

    Olej raczej nie był problemem. Bo nie był jakiś mega gęsty a ja mam tylko tam krzywkę i dwa tłoki. Najciężej ma na przełamaniu. Gdy tłoki są najbardziej wychylone (przypuszczam że to sprężanie). Wyczyściłem komorę gdzie olej pracuje. Przeczyściłem tłoki naftą i cylindrem. Wyszło troszkę z tego rdzy. Zalałem olejem sprężarkowym i pracuje ale tak do 3 barów to dobija tak ok 3 min. To chyba za długo?

    Interesują mnie te zaworki w kompresorze jak to wygląda? Czyszczenie zaworu zwrotnego ? I czy pojemność kondensatora jest ok?

    Moja sprężarka ma 1,5kW 50L zbiornik.
  • Pomocny post
    Specjalista - systemy grzewcze
    elektronikq napisał:

    Silnik ma 1,5kW i ma 25uF 450V kondensator. Więc to jest silnik z kondensatorem pracy. Napięcie na nim podczas pracy to 389V, podczas zatrzymania silnika(jak nie chciał ruszyć 216V.


    Jakiej pojemności ma być kondensator tego Ci nie powiem. Są co prawna ogólne zasady wzory, ale dobór kondensatora zależy od typu silnika.
    Ale zakładam, że kondensator jest taki jaki być powinien. Pomiar napięcia na kondensatorze nic Ci nie da. Zmierz jego pojemność, bo może być już dużo niższa od tego co jest napisane na nim. Jeżeli nie masz miernika pojemności to kup taki kondensator o identycznych parametrach i wymień. To jest raptem koszt 10-20zł.


    elektronikq napisał:

    Ten przewód na końcu ma plastykowe zakończenie z takim bolcem. Jak go wcisnę to słychać syk powietrza gdy sprężarka pompuje. Jak ją wyłączę to słychać że powietrze uchodzi przez chwilę.


    Może źle podłączasz. Jeżeli jest to przewód plastikowy to ma wsadzoną na końcu tulejkę usztywniającą, a żeby go podłączyć to należy odkręcić nakrętkę, założyć ją na przewód, nasadzić mosiężny pierścionek i dopiero dokręcić nakrętkę.
    Chyba, że jest to specjalne złącze na wcisk.

    Po podłączeniu tego przewodu i pracy sprężarki nie powinno uchodzić tam żadne powietrze. Tylko i wyłącznie jak ciśnienie zostanie osiągnięte w zbiorniku i wyłącznik ciśnieniowy wyłączy silnik to powinno się pojawić krótkie syknięcie przez ok. 1-2 sek.


    elektronikq napisał:

    1. Rurka szczelna jak kompresor dobije do ciśnienia zadanego to powietrze nie uchodzi. Ujdzie ze zbiornika dopiero po dłuższym czasie. Z tej rurki nie uchodzi powietrze. Uchodzi gdy kompresor się zatrzyma.


    Jeżeli pojawia się krótkie syknięcie to jest OK.

    elektronikq napisał:

    2 i 4 silnik ma tylko kondensator pracy 25uF 450V. Czy to dobra pojemność?


    Zmierz tą pojemność. Jeżeli będzie inna to wymień kondensator. Utrata pojemności kondensatora rozruchowego jest najczęstszym powodem problemów ze startem silnika.

    elektronikq napisał:

    Interesują mnie te zaworki w kompresorze jak to wygląda? Czyszczenie zaworu zwrotnego ?


    Jeżeli czyściłeś tłoki to musiałeś odkręcać górę cylindra. Tam właśnie jest tzw. płyta zaworowa z tymi zaworkami.
    https://www.google.com/search?q=płyta+zaworowa+sprężarki&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=hQ212TVLJNEgTM%253A%252CHW2u599kFQ944M%252C_&usg=AI4_-kTDZxhJnlXMlKLfPS-B4ksThUEbyw&sa=X&ved=2ahUKEwi2vOOz6b3fAhVDDCwKHTV3AwcQ9QEwAXoECAMQBg#imgrc=hQ212TVLJNEgTM:

    elektronikq napisał:

    I czy pojemność kondensatora jest ok?


    Zmierz to się dowiesz.
    Odkręć dekielek przy silniku. Tam powinien się znajdować rysunek podłączeń oraz wartość kondensatora dla tego silnika. Na tabliczce znamionowej silnika także jest podawana ta wartość kondensatora.
  • Poziom 43  
    elektronikq napisał:
    Wał silnika bardzo ciężko obrócić. Dopiero jak ręcznie rozruszam to silnik załączy i tak pompuje do 4-5 barów, ale już jest gorąca.
    Zatem sprawa mechaniczna, nie elektryczna.
    elektronikq napisał:
    Czy zalanie złym olejem (wydaje mi się to olej hydrauliczny - bańka nie podpisana) może spowodować coś takiego?
    Przy dłuższym użytkowaniu kompresora - tak.

    @elektronikq Kolego Szanowny - rozebrać ten kompresor i w pierwszym rzędzie sprawdzić stan pierścieni, gładzi cylindrowej i tłoków. Wówczas także można będzie sprawdzić stan łożysk.
  • Poziom 24  
    Rozruszałem troszkę ją i teraz wentylator mogę obrócić jedną ręką.
    Kondensator sprawny i silnik rusza. Problem mam z dobiciem ciśnienia.
    tak pompuje do 2-3 barów i koniec. Widzę teraz że pod cylindrami są otwory gdzie pompuje powietrze. Z jednego cylindra cieknie olej więc pewnie pierścienie są troszkę luźne i jest luz. Ale to cieknie bardzo mało.
    Zawór zwrotny trzyma. Jak odłączę rurkę od kompresora to ze zbiornika nie ucieka powietrze a sprężarka ma łatwiej wystartować.
    Zastanawiam się nad tymi zaworami zwrotnymi w cylindrach. Wydaje mi się że on działa tak że zasysa powietrze ale nie wypuszcza. A tutaj widać (zimno na dworze) taką mgiełkę wokół tych wlotów?. Czyli może te zawory nie trzymają?
    Jeden zawór jest taki sfatygowany (taka wgięta blaszka) drugi wygląda na ok.
    Na pewno nie są zapchane bo sprawdzałem przelot powietrzem.

    Tylko raczej tego nie wymienię bo to jest razem z kopułą cylindra.

    Nie zamontowałem osłony która zabezpiecza przed dotykiem śmigła wentylatora oraz ukierunkowuje bieg powietrza. Podczas pracy bardzo chłodzi bloki cylindrów.
  • Poziom 24  
    Czy jest szansa aby te zaworki zwrotne wymienić? Skoro w powietrzu wokół nich widać "chmurkę" to znaczy że powietrze się troszkę cofa?
  • Poziom 24  
    Ponawiam pytanie. Jak nie mogę dokupić tych zaworków czy jest szansa aby takie naprawić?
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Na to pytanie raczej nikt Ci nie odpowie, bo to jest kwestia czy są dostępne części do danego typu sprężarki. Najszybciej i najłatwiej jest wymienić całą sprężarkę. Czasami to bywa nawet najtańsze rozwiązanie.
  • Poziom 24  
    Ale na jakiej zasadzie działają te zawory? Czy da się te blaszki może jakoś podgiąć?