Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolektor słoneczny za 1500 zł

Mariiusz 02 Wrz 2014 16:19 3323910 12126
  • #9601 02 Wrz 2014 16:19
    darek1985
    Poziom 12  

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    ramka nie jest skomplikowana. kołki 4cm x 4cm dają sztywnosć całej ramce i do nich przykrecona jest płyta osb 10cm szerokosci i do tej płyty szyby są przyklejone. w miejsach gdzie zchodzi sie szyba z szyba jest sylikon, nie chciałem w tym miejscu dawac szprosa bo dawał by cień.

  • Megger
  • #9602 05 Wrz 2014 17:13
    age1
    Poziom 12  

    darek1985 napisał:
    witam. mam pytanie solary da sie tanio zrobic domowym sposobem i bedzie działało, ale koszty bjlera powalają na kolana i tak sie zastanawiam dlaczego by nie zrobić bojlera z beczki plastikowej ( oczywiście bezciśnieniowy ) plastik gorzej przewodzi ciepło niz metal wiec straty ciepła były by niejsze i koszty duzo mniejsze. beczka 250l okolo 50zl do tego izolacja termiczna, i chyba bedziemy mieli dłuzej ciepłą wode. czy ktoś testował takie rozwiązanie?



    Wersja dla dla osób z mniej zasobniejszym portfelem


    2 czyste beczki metalowe po 208l każda. Beczki kładziesz na boku otworami do siebie. większy otwór do góry w obydwu beczkach.

    Dorobienie wężownicy

    w korku wycinasz 3 otwory, 2 na wężownicę (powrót/zasilanie) i 1 otwór na CWU przekrój 18 rury miedzianej wystarczy.

    Do beczki pakujesz ile chcesz zwojów rury miedzianej jako wężownicę, końce przeciągasz przez korek

    ....
    Całość można zaizolować watą szklaną a na koniec okręcić folią aluminiową.
    Dalej nie piszę co robić niech Wasza inwencja zabłyśnie

  • Megger
  • #9603 06 Wrz 2014 09:32
    pawelunius
    Poziom 7  

    Tydzień temu ukończyłem swoje solary za 1000 zł - wczoraj o 15.00 woda z kranu 72 st. C. U mnie skrzynia w przekroju wygląda tak - sztywność zapewnia sam grzejnik:
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    czarny - drewno akacjowe
    niebieski - uszczelka okienna
    czerwone - grzejnik
    brązowe - blacha falista panelowa
    zielone - wełna mineralna
    seledynowe - szyba z okna
    Długość PEX16 między bojlerem a solarami to 15 metrów. Powierzchnia 4 solarów na dachu łącznie 4,5m^2 - zalane wodą. Kąt solarów regulowany ręcznie - aktualnie ok. 45 stopni. Bojler z płaszczem wodnym o pojemności 160l. Układ otwarty z naczyniem wyrównawczym (butelka po Coli:) w najwyższym punkcie nad solarem o pojemności 1 litr. Woda na zimę po otwarciu zaworu w kotłowni wypełnia układ CWU w domu a nadmiar ucieka przez domowe naczynie wyrównawcze (PEX na całej długości ułożony grawitacyjnie).
    Pompka załączana przy różnicy między wodą użytkową a solarami 15 st. na 5 minut (dalsze pompowanie nic nie wnosiło) i potem wymuszone 5 minut przerwy (czas na ustabilizowanie temperatur) - wczoraj pompka pracowała 65 minut (13 załączeń) i podgrzała wodę od godziny 10.00 miała 35 st. a o 15.00 miała 72 st. Sterownik i algorytm własny oparty na raspberry pi z rejestracją parametrów i pomiarów. Wykres: Y - temperatura st. C; X - godzina.
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Ktoś pytał o czujniki:
    Czujniki temperatury 18B20 na przewodzie o grubości 0,14 a długości 15 metrów do solarów (4 sztuki), 8 metrów do kotłowni (3 sztuki) i 7 metrów z kotłowni do ogródka (1 sztuka) - wszystko przy rezystorze 4,7 kohm.

    Ktoś może ma podobne solary? 4 grzejniki, bojler 160l - czy to dobre wyniki na wczorajsze słoneczko?

  • #9604 06 Wrz 2014 16:31
    darek1985
    Poziom 12  

    wyniki sa zadowalajace ale według mnie lepiej wiecej wody nagrzac do nizszej temp.
    np 50st. sam zauważyłem ze dużo ciepła ucieka przez szybe powyzej 70st na solarze. daj jakieś fotki swojej konstrukcji. Kolektor słoneczny za 1500 zł
    ja dopiero testuje swoje solary

  • #9605 06 Wrz 2014 23:16
    pawelunius
    Poziom 7  

    Solary mam pojedyncze tak jak tutaj: Link. Takie było łatwiej wtargać na dach - szybę montowałem już na dachu.
    Więcej wody nie nagrzeję bo taki mam bojler w kotłowni.
    Z tym uciekaniem ciepła nie do końca. Wykres temperatury - solar bez wody pod kątem 10st. na początku lipca od 7.00 do 12.00
    Kolektor słoneczny za 1500 zł

  • #9606 07 Wrz 2014 16:39
    pjwet
    Poziom 10  

    Witam i króciutko pytam,
    -czy najpierw powinienem połączyć grzejniki panelowe spawaniem i następnie pomalować farbą czy,
    -wcześniej pomalować na czarno po piaskowaniu i później spawać grzejniki? Chodzi mi o o to czy temperatura spawania nie zniszczy pomalowanej wcześniej czarnej warstwy farby.
    z góry dzięki
    Paweł

  • #9607 07 Wrz 2014 19:10
    joint32
    Poziom 14  

    Kolego podczas spawania wytwarzana jest temperatura rzędu 4000 stopni, żadna farba tego nie wytrzyma. Najpierw spawanie potem malowanie.

  • #9608 07 Wrz 2014 19:42
    jack63
    Poziom 40  

    pawelunius napisał:
    Wykres temperatury - solar bez wody pod kątem 10st. na początku lipca od 7.00 do 12.00

    Gdzie masz zamontowany czujnik temp. - dokładne miejsce.
    Czy te 10stopni jest od poziomu? Coś dziwny ten kąt. Wbrew wszelkim zaleceniom lub pomyłka w opisie.
    joint32 napisał:
    Kolego podczas spawania wytwarzana jest temperatura rzędu 4000 stopni, żadna farba tego nie wytrzyma.

    Gdzież to masz taką temp. ??? "Niedużo" brakuje aby stal odparowała po stopieniu. :D
    Poza tym stal słabo przewodzi ciepło i już kilka cm od spawu (zależy czym spawamy) temp jest poniżej 100 oC. Można farbę chronić robiąc takie "pole operacyjne" z mokrych szmat.
    Jednak najlepiej najpierw spawać a potem malować.

  • #9609 07 Wrz 2014 20:12
    pawelunius
    Poziom 7  

    Czujnik wewnątrz grzejnika u góry.
    Kąt 10 st. bo wtedy solary były luzem na dachu - niezamontowane i nie podłączone. Po zamontowaniu i zalaniu wodą w lipcu kąt oczywiście 30 st. a teraz mam 45 st.

  • #9610 08 Wrz 2014 12:37
    joint32
    Poziom 14  

    Cytat z wiki. "spawanie elektryczne: z wykorzystaniem spawarki – urządzenia opierającego swą pracę na zjawisku łuku elektrycznego w temperaturach do 4000 °C, stosowane jest do spajania blach o grubości od 1 mm do 80 mm"

  • #9611 09 Wrz 2014 09:14
    pisarmen
    Poziom 11  

    z tego co pamiętam z podstawówki to 4000 st. to coś blisko temperatury topnienia wolframu. a wiem że sa metody spawania z nietopliwą elektrodą wolframową. troche te 4000 mnie przeraża gdyż temperatura topnienia żelaza to cos koło 1200

  • #9612 09 Wrz 2014 10:31
    jack63
    Poziom 40  

    Tak to jest jak wiedze czerpie się z "zajawek" w Wikipedii. :cry:
    4000 oC osiągana jest w samym łuku elektrycznym!

    pisarmen napisał:
    temperatura topnienia żelaza to cos koło 1200

    Nie 1200 a 1538 oC . Sprawdź sobie w .... Wikipedii. :D
    Czystego żelaza nie stosuje się w konstrukcjach (! ) tylko stal.
    Temp. wrzenia czystego żelaza to 2861 oC i taką max będzie miało jeziorko stali przy spawaniu. Dlaczego? W Wikipedii nigdzie nie ma na to pytanie odpowiedzi wprost!

  • Megger
  • #9613 18 Wrz 2014 18:38
    gaz4
    Poziom 24  

    Pawelunius, z tego co podałeś Twoje kolektory osiągają wydajność typową dla amatorskich konstrukcji. Wyniosła ona ok. 30-40%, a uwaga o stratach na wysokich temp. (72 stopnie to dużo) jest jak najbardziej słuszna. Wykres który przedstawiłeś potwierdza dużą ucieczkę ciepła, także przez szybę. Temperatura stagnacji 110 stopni nie jest zbyt wysoka w porownaniu do konstrukcji profesjonalnych, co może wynikać z dwu głównych przyczyn: nieselektywna powłoka i ucieczka ciepła, głównie przez szybę. W obu wypadkach straty są tym większe z im wyższą temperaturą pracuje kolektor. Na razie tego nie odczuwasz, bo moc prom. slonecznego jest wysoka i jest ciepło. Ale doslownie za kilka dni gdy zrobi się zimniej wydajność amatorskich kolektorów znacznie spadnie. W takim wypadku lepiej będzie sprawował się kolektor 4.5 m2 podłączony do np. 200-300 l niż do 160 l. Po prostu ta sama energia dostarczona do bojlera w drugim wypadku wymusi wyższą temperaturę pracy. Jak wspomniałem straty na kolektorze lada dzień mocno wzrosną i najzwyczajniej w świecie nie osiągnie on wymaganych temperatur.

  • #9614 18 Wrz 2014 19:54
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    gaz4 napisał:
    Temperatura stagnacji 110 stopni nie jest zbyt wysoka w porownaniu do konstrukcji profesjonalnych, co może wynikać z dwu głównych przyczyn: nieselektywna powłoka i ucieczka ciepła, głównie przez szybę.

    Jedno i drugie są z sobą nierozerwalne. Ucieczka jest duża bo i selektywność jest mała. Znalazłem na allegro gość sprzedaje same absorbery miedziane pokryte chromem, używki.

  • #9615 19 Wrz 2014 18:58
    gaz4
    Poziom 24  

    Pisząc o ucieczce ciepła przez szybę miałem na myśli konwekcję. Jakby się zastanowić, to można zrobić kolektor który będzie ją miał na minimalnym poziomie przy nieselektywnej powłoce - próżniowy ;) A na poważnie, próżniowy kolektor z nieselektywną powłoką będzie działał ze zbliżoną wydajnościa co kolektor z absorberem selektywnym i pojedyńczą szybą. Przy czym pierwszy będzie wydajniejszy podczas dużych mrozów, a drugi przy słabym nasłonecznieniu.

    Latem na forum było mało wpisów, pewnie z powodu wysokich temp. zewnętrzynych. Kolekotry chodziły jak burza, a woda w bojlerach wręcz się gotowała. Jednak idzie do nas ochlodzenie i dosłownie lada dzień amatorskie kolektory straca wydajność właśnie z powodu dużych strat na szybie. Pi razy drzwi na każdy stopień spadku temp. zewnętrznej max temp kolektora spadnie też o stopień. To przełoży się na ok. 1.2 Wh mniej na każdym litrze wody w bojlerze czyli przy 200 l zbiorniku zbierze się 240 Wh mniej energii. Niby niewiele, ale jak temp. zewnętrzna spadnie o 10 stopni to zabraknie ok. 2 kWh. A pewnego jesiennego dnia zrobi się tak zimno, że temperatura stagnacji będzie mniejsza od temp. wody w bojlerze i nawet w słoneczny dzień uzysk wyniesie 0 Wh.

  • #9616 21 Wrz 2014 17:16
    piotrek48
    Poziom 10  

    Witam, mam pytanie, a mianowicie mam problem z sterownikiem od moich kolektorów. Problem polega na tym ze na pompce mam cały czas napiecie pomimo tego ze różnica temperatur nie pozwala na jej właczenie. Kolektor słoneczny za 1500 zł

    rozkręciłem sterownik, ale na plytce nie zauważyłem nic dziwnego, co moze byc powodem takiego zachowania tegop sterownika??

  • #9617 21 Wrz 2014 18:29
    ti6erg
    Poziom 2  

    Witam. Od dłuższego czasu chciałem zbudować kolektory słoneczne. Najprostszym sposobem był zakup grzejników panelowych (4 grzejniki o szerokości 2m po 1,5zł za 1kg - jeden grzejnik ważył 27kg). Obudowa wykonana z sosny (5x11cm). całość "obłożyłem" blachą ocynkowaną. Sterownik różnicowy, rura pex 16mm, złączki, kolana, zawór zwrotny - wszystko zakupione na allegro. Zbiornik 300l z dwoma wężownicami zakupiony już dużo wcześniej. Całość odpalona tydzień temu. maksymalna temperatura na panelu wynosiła 72stopnie w baardzo słoneczny dzień. obecnie nie jest już tak słonecznie i ciepło. wodę nagrzewa do ok 35 max 40stopni.
    Jestem bardzo zadowolony z obecnego rozwiązania.
    Zastanawiam się nad innym wykonaniem.
    Całość panelu wykonana z alu. I tu rodzą się pewne pytania. Panele zamontowane będą na dachu (spadek 37stopni). Dwie opcje wymiaru 2,5 na 1,25 lub 2x1,25 (minus zagięcia).
    Jakiej grubości wybrać blachę na obudowę oraz absorber. jakiej grubości rurki i co ile je rozmieścić? Czy szyba 4mm będzie wystarczająca?
    Pozdrawiam

  • #9618 22 Wrz 2014 08:37
    jack63
    Poziom 40  

    piotrek48 napisał:
    co moze byc powodem takiego zachowania tegop sterownika??

    Może być sklejony (uszkodzony) przekaźnik. Jednak zanim zaczniesz go wylutowywać sprawdź dokładnie ustawienia sterownika i wszystkie połączenia elektryczne.

  • #9619 22 Wrz 2014 09:06
    iskrownik
    VIP Zasłużony dla elektroda

    jack63 napisał:
    Może być sklejony (uszkodzony) przekaźnik
    Z tego co pamiętam to w tym sterowniku są triaki zastosowane jako elementy wykonawcze.

  • #9620 22 Wrz 2014 12:01
    gaz4
    Poziom 24  

    Ti6erg, wymiana grzejników na lżejsze niewiele zmieni wydajność kolektora, a max temp. prawie wcale. To tylko i wyłacznie kwestia pojemności cieplnej. Jeżeli stalowe grzejniki ważą ok. 100 kg, to mają pojemność cieplną zbliżoną do ok. 10 l wody czyli niewiele. Ciepło właściwe aluminium jest ok. 2x większe niż żelaza więc 2x mniejsza masa niczego nie zmieni. Szybko licząc do ogrzania tych grzejnikow o 1 stopnień zużyje się 10 Wh energii, o 40 stopni (przy 10 na zewnątrz na kolektorze będzie ok. 50 stopni) tracimy 400 Wh. To niewiele w porównaniu z innymi stratami, np. na szybie przy w/w 40 stopniach różnicy temp. ucieka ok. 200W/m2. Przy czym ucieczka przez szybę lub promieniowanie jest nieustanna, a z powodu pojemności cieplnej to jednorazowa strata w ciągu doby (liczona dla max różnicy temperatur w ciągu dnia).

  • #9621 22 Wrz 2014 13:07
    jack63
    Poziom 40  

    iskrownik napisał:
    Z tego co pamiętam to w tym sterowniku są triaki zastosowane jako elementy wykonawcze.

    Najprawdopodobniej masz rację. :D
    Zapomniałem o tym, że te sterowniki mają płynną regulację wydatku pompy.
    Jeżeli jest triak, to może być zwarty lub coś złego się dzieje z jego sterowaniem.
    Robota dla elektronika. Jak jest jeszcze gwarancja to reklamować.
    Autor zapytania raczej nie ma wiedzy w tym zakresie, więc odradzam "grzebanie.
    Może byc niebezpieczne!

  • #9622 24 Wrz 2014 16:11
    piotrek48
    Poziom 10  

    Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł
    to sa zdjecia z przodu i tyłu trej plytki. Który element sprawdzić??

  • #9624 25 Wrz 2014 08:31
    iskrownik
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Q1 do sprawdzenia. Zmierz rezystancje pomiędzy nóżkami i napisz. Przy odłączonym zasilaniu oczywiście.

  • #9625 25 Wrz 2014 13:26
    piotrek48
    Poziom 10  

    pomiedzy pierwsza i druga nóżką jest 0 a pomiedzy druga i trzecią jest 0,9 Kolektor słoneczny za 1500 zł

  • #9626 26 Wrz 2014 07:37
    iskrownik
    VIP Zasłużony dla elektroda

    piotrek48 napisał:
    pomiedzy pierwsza i druga nóżką jest 0 a pomiedzy druga i trzecią jest 0,9
    Domniemam iż to są winiki pomiarów w omach... Triak do wymiany.

  • #9628 03 Paź 2014 21:51
    anielski123
    Poziom 12  

    Skoro większość pokazało swoje projekty,to ja też :)
    Zbudowany według projektu :
    http://www.xn--soneczny-6ob.com.pl/aqua.php
    Na wstępie chciałem podziękować Witoldowi (bachus1) za absorber i drenaż dzięki którym udało mi się to zbudować ,oraz za pomoc ( w formie telefonicznej) i wyrozumiałość ( moje ciągłe telefony :)

    Budowa kolektora trwała tydzień ( na luzie) nic mnie nie goniło,więc składałem jak miałem ochotę,a zdjęcia pokażą jak to szło...,a więc :
    Blacha ocynk 0,7 mm
    Profil 10 cm i kilkadziesiąt nitów.Wszystko połączone na sylikon 180 st C

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Kolejna sprawa,to wełna...

    Kolektor słoneczny za 1500 zł





    Montaż absorbera i szyb.

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Efekt końcowy:

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Jak widać są szyby( z czterech kawałków 50/100 cm, ( zawiozłem szyby do szklarza by idealnie dociął na mój wymiar) i nawet łatwiej układa się mniejsze kawałki) Na łączeniach są aluminiowe płaskowniki ( wszystko zasylikonowane) ,oraz doszły aluminiowe kątowniki na szyby.

    Stelaż kolektora,a dokładnie każda rura trzymająca kolektor na dachu została przymocowana do krokwi w następujący sposób,a mianowicie :

    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    ,a tak wygląda instalacja pod dachem :

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Kolektor na dachu:

    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kolektor słoneczny za 1500 zł
    Kolektor słoneczny za 1500 zł

    Przewód od czujnika włożyłem do wężyka,by odizolować go od warunków atmosferycznych :) i dzięki wentylacji jaka znajdowała się w dachu kabelek puściłem przez nią.

    Wszystko zostało "odpalone" wczorajszego dnia w celu sprawdzenia czy działa.Pompa od razu przetłoczyła wodę.

    Dzisiaj,a słoneczko ładnie grzało udało się uzyskać 42 st w zasobniku 140L .Rano woda w zasobniku miała 14 st C i pompa pracowała ok siedem godzin.Od 10-ej do ok. 17-ej.Później już słoneczko było słabe,więc zostało na tych 42 st.

    Mam nadzieję,że wszystko dobrze wpisałem i post jakoś wyszedł ,oraz instalacja :)

    Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki BACHUSIE :)

  • #9629 04 Paź 2014 14:59
    bachus1
    Specjalista - kolektory słoneczne

    anielski123 napisał:


    Mam nadzieję,że wszystko dobrze wpisałem i post jakoś wyszedł ,oraz instalacja :)

    Teraz dobrze było by osiągi porównać z "grzejnikowcami".
    Piotr z powierzchni 1,85m2 w dniu wczorajszym osiągnął 4,57kWh przez cały dzień, jak to wygląda u was?

  • #9630 04 Paź 2014 16:22
    piotrek48
    Poziom 10  

    Kolektor słoneczny za 1500 zł u mnie podobie jak u kolegi anielski123 42 stopnie przy dzisiejszym słoneczku tylko u mnie zbiornik ma 230 litrów.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Kolektor słoneczny za 1500 zł Kolektor słoneczny za 1500 zł ektroda.pl/1897631800_1412432479_thumb.jpg[/img][/url]

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME