Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prototyp Segway-a własnej konstrukcji

owner1 17 Lis 2009 18:33 98635 206
  • Prototyp Segway-a własnej konstrukcji


    Jest to prototyp segway-a w mniejszej skali.
    Projekt oparty na elektronice ze strony http://www.zzaag.org/index_eng.html
    ze zmodyfikowanym oprogramowaniem do swoich potrzeb.

    Koła od wózka dziecięcego , przekładnia 1:4 od chińskiego boscha odpowiednio przerobiona i połączona z silnikiem od dmuchawy samochodu 12v.

    Platforma zrobiona z pleksi.

    Projekt zrobiony po to by sie przekonać czy to będzie działało, żeby nie pakować się w większe koszty.

    Jak widac na filmikach sprawuje sie całkiem sympatycznie więc przystępuje do budowy prawdziwego segwaya.

    Mam zamiar wykorzystać silniki 24v 500w każdy oraz przekładnie 1:5 łańcuch.
    Co zaobserwowałem przy budowie prototypu to to , że nie może być luzów na przekładniach bo zaczyna driftować.

    </object>


    </object>

    </object>


    Fajne!
  • #2 17 Lis 2009 20:46
    pawelskt902
    Poziom 9  

    witam
    mógłbyś napisać coś o elektronice

  • #4 17 Lis 2009 21:51
    sieradzkij
    Poziom 10  

    Zapewne jest akcelerometr

  • #6 17 Lis 2009 22:19
    MADevil
    Poziom 18  

    owner1 napisał:
    ...przekładnia 1:4 od chińskiego boscha odpowiednio przerobiona i połączona z silnikiem...


    Znaczy od wkrętarki czy od czego?!

    Jeśłi wkrętarka, to czy sprzęgło jest razem czy oddzielnie. Musiałeś je usunąć?

  • #7 18 Lis 2009 06:40
    zawisl
    Poziom 10  

    Raczej widzę tu przekładnię kątową bo oś silnika jest pionowa. Czyli"chiński bosh" oznaczałby szlifierkę, popularnie zwaną "gumówką".

  • #8 18 Lis 2009 08:24
    owner1
    Poziom 15  

    W roli czujników gyro ADXL320 oraz akcelerometr MMA7260QT, Procek atmega32
    Przekładnia z chińskiego bosha - gumówka , szlifierka kątowa.
    Została przewiercona na wylot tak aby os wychodziła z dwóch stron.

    Płytek i schematów nie będę tu wrzucał bo można je obejrzeć korzystając z linka podanego w pierwszym poście.

  • #9 18 Lis 2009 14:20
    Fsoliebhaber
    Poziom 17  

    Jakie koła chcesz zastosować do amatorsko budowanego Segwaya?
    Rowerowe? Czy może masz na oku inny pomysł/opcję?

  • #10 18 Lis 2009 15:13
    owner1
    Poziom 15  

    Koła kupiłem 16'' wraz z czujnikami z linku powyżej.

    Silniki też już kupiłem ale jeszcze nie przyszły: XXX10.11XXX
    jeszcze koła zębate, zdawcza zebatka 10zębów druga ok 50-ciu.

    do elektroniki dorabiam wyświetlacz na którym będą zawarte różne informacje miedzy innymi stan naładowania baterii itp.

  • #12 19 Lis 2009 13:38
    przemek_bundy
    Poziom 12  

    Witam...

    Przeglądając projekt z: http://www.zzaag.org/index_eng.html
    Ściągnąłem plik: eagle_pcb01

    Otworzyłem schemat płytki z prockiem. złącze JP7 nie ma podłączonego
    pin'u 1 do masy. Kondensator nad JP8 też nie ma pociągniętej masy,
    choć na schemacie ono widnieje. Czy u mnie coś się nie wyświetla?
    Czy ten projekt ma wady? :cry:

  • #13 19 Lis 2009 17:43
    sonic28
    Poziom 9  

    Mam jedno pytanie. A mianowicie jeśli zastosowałeś tylko jeden silnik, to koła są napędzane jednocześnie, tak ? I tu nasuwa mi się pytanie- jak to skręca?

  • #14 19 Lis 2009 17:51
    Electrical
    Red. Komputery FAQ

    Ile wydałeś pieniędzy na zrobienie tego prototypu?

    @owner1- kiedyś kumpel pokazywał mi filmik pokazujący co jego znajomy ze szkoły zrobił, nie chodziłeś czasami do ZSE nr 2 w Poznaniu? ;p

  • #15 19 Lis 2009 18:58
    owner1
    Poziom 15  

    rmajda napisał:
    Jak chcesz zrobić przełożenie, łańcuch, pasek czy tylko koła? Jak będą zamontowane silniki (bo jak mniemam będą 2sztuki) pionowo czy poziomo, czyli w sumie jak będzie wyglądać przedkładnia? Czy silniki kupiłeś takie: http://sklepnarzedziowy.istore.pl/pl/silnik-d...lektryczny-24v-lub-36v-500w-skutera-nowy.html czy może masz jakieś z przekładnią?


    Przełozenia mają byc koła zębate i łańcuszek,zębatka na silniku 11zębów a na kole 65, silniki będą dwa takie jak podałes linka 24v 500w, będą przymocowane wzdłuż osi kół.

    sonic28 napisał:
    Mam jedno pytanie. A mianowicie jeśli zastosowałeś tylko jeden silnik, to koła są napędzane jednocześnie, tak ? I tu nasuwa mi się pytanie- jak to skręca?


    jeden silnik jest tylko do prototypu, docelowo mają być dwa.

    ziomuś20087 napisał:
    Ile wydałeś pieniędzy na zrobienie tego prototypu?

    @owner1- kiedyś kumpel pokazywał mi filmik pokazujący co jego znajomy ze szkoły zrobił, nie chodziłeś czasami do ZSE nr 2 w Poznaniu? ;p



    koszt czujników to ok 75euro.
    nie nie chodziłem do ZSE. Jestem z Opoczna.

  • #16 20 Lis 2009 07:13
    rmajda
    Poziom 20  

    Gdzie będziesz kupował zębatki? Ja też jestem w trakcie początkowym ale bez prototypu :-), koła planowałem dać od skutera. A Ty kupiłeś jakie koła?

  • #17 20 Lis 2009 11:38
    owner1
    Poziom 15  

    rmajda napisał:
    Gdzie będziesz kupował zębatki? Ja też jestem w trakcie początkowym ale bez prototypu :-), koła planowałem dać od skutera. A Ty kupiłeś jakie koła?


    Zębatki są na allegro.
    ja mam koła 16 cali pompowane.
    Silnik na razie jeden , drugi mają mi dosłać.
    Dorobiłem wyświetlacz który na dzień dzisiejszy pokazuje odczyt żyroskopu i akcelerometru .

    dodaje parę fotek.

    Prototyp Segway-a własnej konstrukcji
    Prototyp Segway-a własnej konstrukcji Prototyp Segway-a własnej konstrukcji

    doszedł drugi silnik.

    Prototyp Segway-a własnej konstrukcji Prototyp Segway-a własnej konstrukcji

    Teraz czekam na zębatki i łańcuchy.

  • #18 20 Lis 2009 16:36
    SirKamil90
    Poziom 14  

    Witaj,
    czy nie wystarczyłoby zastosować sam żyroskop? Mierzyłby on kąt nachylenia i odpowiednio sterował silnikami aby powrócić do stanu równowagi..

  • #19 20 Lis 2009 16:48
    tmgofer
    Poziom 12  

    Nie da się w łatwy sposób zrezygnować z akcelerometru. Żyroskop ma dryft i robot po pewnym czasie (jak się okazuje bardzo krótkim) straci świadomość swojej orientacji w przestrzeni.
    Znowuż sam akcelerometr (jako czujnik mierzący kąt pochylenia) jest bardzo czuły na przyspieszenia i drgania konstrukcji. Nie ma również możliwości jednoznacznego określenia kąta pochylenia.

  • #20 20 Lis 2009 17:40
    SirKamil90
    Poziom 14  

    Możesz nam zdradzić, gdzie kupiłeś najważniejsze elementy elektroniczne, czyli żyroskop i akcelerometr?

  • #21 20 Lis 2009 19:17
    owner1
    Poziom 15  

    SirKamil90 napisał:
    Możesz nam zdradzić, gdzie kupiłeś najważniejsze elementy elektroniczne, czyli żyroskop i akcelerometr?


    Przeczytaj uważnie wcześniejsze posty.

  • #22 20 Lis 2009 22:05
    adambehnke
    Poziom 24  

    No ok.Wszystko ładnie i pięknie jak się popycha ten prototyp. A czy Próbowałeś dołożyć (nawet na kablu) przycisk jazdy w tył i w przód? Jak zachowa się pojazd przy nagłym hamowaniu lub zmiany kierunku jazdy.Zapewne przyhaczy o podłoże. A może się mylę??

  • #23 20 Lis 2009 22:14
    owner1
    Poziom 15  

    Nic więcej nie potrzebujesz aby jechac do przodu lub tyłu.
    Wystarczy ze sie pochylisz w kierunku ktorym chcesz jechac i jedziesz.
    a do skretu bedzie drążek z potencjometrem.

  • #24 20 Lis 2009 22:26
    adambehnke
    Poziom 24  

    Fakt. Pojazd podczas pochylenia walczy z utrzymaniem pozycji pionowej i przyspiesza. Czyli im mocniej się pochylisz tym szybciej jedziesz. A sprawa z nagłym hamowaniem typu wyskoczyła mi "wiewiórka" na drogę?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Swoją drogą będę pilnie obserwował ten temat i mam wielką nadzieję że Będziesz na bieżąco zamieszczał wyniki swoich prac.

  • #25 21 Lis 2009 07:48
    owner1
    Poziom 15  

    Nagłe hamowanie odbywa sie poprzez odchylenie się w tył.
    Wtedy to pojazd zaczyna walczyć o utrzymanie równowagi i uruchamia silnik w przeciwnym kierunku powodując hamowanie. Odbywa się to nadzwyczaj płynnie , nie ma żadnych szarpań,po prostu hamuje a jak sie zatrzyma jedzie do tyłu.


    Temat będę odświeżał na bieżąco, następnym krokiem są zębatki i łańcuchy na które czekam.

    Pozdrawiam

  • #26 21 Lis 2009 09:53
    danlancher
    Poziom 27  

    Bardzo ciekawy projekt,sam z checia bym sie na taki porwal.

    Mam pytanie. Czy nie lepiej byloby zastosowac silniki BLDC zamiast szczotkowych? Sa przeciez lrzejsze,mniejsze i efektywniejsze.
    Do tego mozna by uzyc aku LiPo,jednak sa dostyc drogie...

  • #27 21 Lis 2009 11:04
    owner1
    Poziom 15  

    Zgadza sie ale koszt takich silników oraz falowników na pewno kilkakrotnie przekroczy tradycyjnego serownika PWM oraz silników szczotkowych.
    A nie mam budżetu wysokości setek euro.
    Koszt silników które kupiłem to 150zł za sztuke.

    Trzeba się ratować tym co mamy w zasięgu ręki.

  • #28 21 Lis 2009 11:20
    danlancher
    Poziom 27  

    Na stronie www.hobbycity.com mozna znalesc caly szereg akumulatorow LiPo silnikow BLDC i regulatorow (sterownikow)... m.in. Sa to podzespoly modelarskie,ale mysle,ze dalo by sie je zaadaptowac do projektu. Ludzie wykozystuja tez niektore silniki do hulajnog elektycznych.
    Ceny bardzo atrakcyjne,stosunek jakosc/cena rewelacyjny.

  • #29 21 Lis 2009 11:44
    owner1
    Poziom 15  

    Właśnie , nie wziąłem pod uwagę ceny akumulatorów polimerowych do żelowych.
    Nie widziałem jeszcze modelarskiego silnika bez szczotkowego o takiej mocy, chyba że do makiet ale nawet nie mysle o cenie.

    ok wiec tak ,kupisz mi silniki bez szczotkowe wraz z falownikami i polimerami przynajmniej dwa razy droższe od tradycyjnego kompletu (sterownik pwm+żelówki+silniki DC)?
    ja wydałem na taki zestaw 2x150zł silniki 150zł sterownik oraz 2x200zł zelówki = 650zł + przesyłki ok. 50zł = 700zł.

    Z kompletuj mi taki zestaw BLDC+polimery+falowniki porównamy ceny.

    Pozdro

  • #30 21 Lis 2009 12:01
    danlancher
    Poziom 27  

    Ale spokojnie ,przeciez na ciebie nie naskakuje. Jesli sie tobie to nie podoba to nie musisz zaczynac bezsensowanej dyskusji,moze ktos inny skorzysta.

    Silniki o mocach 2-3kW w modelarstwie smiglowcowym rc to standard. Bez problemu takie mozna nabyc, i o wyzszych mocach, w kazdym wiekszym sklepie internetowym (nie wiem czy w polsce tez) ale ceny sa jednak wysokie.

    Na podanej przezemnie stronie, ceny wzgledem reszty sklepow sa bardzo niskie i jakosc tych silnikow,baterii i reszty wyposazenia nie odbiega,a w niektorych przypadkach przewyzsza znane marki.

    Na hobbycity mozna znalesc np. takie silniki -

    Prototyp Segway-a własnej konstrukcji

    Moc 6kW,KV 170,
    cena 89$.

    To tlyko przyklad.

    Silniki o mocach rzedu ~1-2kW sa tam po ~30-60$...

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME