Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

SEGWAY-konstrukcja własna

placekjw 12 Gru 2010 17:14 79182 120
  • SEGWAY-konstrukcja własna
    Elektronika wykonana w oparciu ze strony http://www.zzaag.org/index_eng.html z wyjątkiem płytki czujników która była zakupiona na aukcji. Obudowa wykonana na próbę z płyty mdf 16mm która bardzo dobrze się sprawdziła. W przyszłości pomyślę nad wykonaniem z blachy, kierownica ze starej hulajnogi.
    Koła o średnicy 40cm, przekładnia 1:6, silniki 24V 500W.
    SEGWAY-konstrukcja własna
    SEGWAY-konstrukcja własna

    Dodano po 13 [minuty]:

    Jeszcze kilka fotek i film jak to działa:
    SEGWAY-konstrukcja własna

    SEGWAY-konstrukcja własna

    SEGWAY-konstrukcja własna

    Dodano po 3 [minuty]:

    http://www.youtube.com/user/JacekPilot?feature=mhum#p/a/u/0/aIJWzkyW64I

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • PCBway
  • #2
    matis057
    Poziom 33  
    Można wiedzieć jaki koszt był tej konstrukcji?
  • PCBway
  • #3
    goolman111
    Poziom 12  
    Witam, skąd żyroskopy za ile i jakie? Jaka jest plus minus prędkość maksymalna? Pozdrawiam.
  • #4
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.
    Trochę mały jak dla Ciebie:D
    Jeździłeś tym na zewnątrz - interesuje mnie prędkość maksymalna.
    Jaki długo wytrzymują akumulatory?
    Ogólnie super Ci to wyszło.
  • #5
    FastProject
    Poziom 28  
    Czy dobrze widzę i kierownica sprzężona jest z potencjometrem?
  • #6
    placekjw
    Poziom 14  
    Koszt całości to około 1400zł, płytkę czujników kupiłem na ebay w cenie 45 dolców ale składając elektronikę we własnym zakresie to wyjdzie znacznie taniej. konstrukcja jest wzorowana na http://www.zzaag.org/index_eng.html więc prędkość w granicach 20km/h. Ze względu na pogodę jeszcze nie testowałem jazdy na zewnątrz. Na jednym ładowaniu syn po szkole jeździ około 3 dni.

    Mały to nie jest po prostu kierownica jest ustawiona dla dziecka.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Tak kierownica jest sprzężona z potencjometrem.
  • #7
    esperoaranos
    Poziom 14  
    Nie załamie się coś tu jak na to wchodzi dorosła osoba?
  • #8
    placekjw
    Poziom 14  
    Próbował mój ojczulek, który waży 102kg i szło mu dobrze. Koła mają wspólną oś, na której leży płyta wierzchnia, więc całe obciążenie przekazane jest bezpośrednio na koła.
  • #9
    Janosik_pat
    Poziom 15  
    Super - nie wiem jak sprawa ma się z prawami autorskimi ale z powodzeniem możesz podbijać polski rynek :). Pozdrawiam
  • #10
    matis057
    Poziom 33  
    Na pewno jest trochę innej konstrukcji niż oryginał Segway'a. Ale na 100% tańszy. :D
  • #11
    placekjw
    Poziom 14  
    Inspiracją do zrobienia była przejażdżka na oryginalnym. Zasada działanie jest taka sama.
  • #12
    Sokol_09334
    Poziom 15  
    Skąd dorwałeś takie silniki ?
  • #14
    parklinson
    Poziom 15  
    Cześć
    Chciałbym się dowiedzieć gdzie kupiłeś te koła. I czy możesz napisać co ewentualnie zmieniłeś w kodzie źródłowym ze strony zaaga. Drugie pytanie czy przekładnia łańcuchowa jest głośna czy raczej wszystko działa w miarę cicho.

    Pozdrawiam Michał
  • #15
    owner1
    Poziom 15  
    Witam.
    Koła kolega zapewne kupił ze strony zzaga.

    A przekładnia łańcuchowa jest dość cicha.

    Kolego placekjw realia się zmienią jak wyjedziesz na droge i sprawdzisz go w rzeczywistych warunkach. Problemem będzie jak któreś z kół napotka przeszkodę albo inną nawierzchnię . Wtedy będziesz się musiał szybko reagować kierownicą.
    Jest to na początku uciążliwe bo musisz bez przerwy analizować nawierzchnię po której jedziesz.
    Ale jest to do opanowania.

    Kolejnym problemem elektroniki jest zabezpieczenie przed gwałtownymi przechyleniami ( wywrócenie się segwaya) potrafi zadziałać jak zeskakujemy z jakiegoś gzymsu.

    Dość ważna sprawa to czujnik obecności kierowcy, trzeba go zabezpieczyć przed dostawaniem się piachu bo może się zaciąć i komuś krzywdę zrobić.

    Co do Wytrzymałości akumulatorów to w swoim projekcie zastosowałem 22ah i jeżdżę bite kilka godzin po mieście.

    Jeśli kolega nie ma nic przeciwko to pochwale się swoim dziełem.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1485340-0.html

    SEGWAY-konstrukcja własna
  • #16
    Pokrentz
    Poziom 21  
    Ja z nieśmiałym pytaniem: chodzi mi po głowie projekt takiego Segway'a, ale raczej w postaci czegoś klasy hulajnoga, a nie z 2-ma kołami po bokach.
    Poza zwrotnością, możliwością postoju bez schodzenia z urządzenia i szpanem, co ma takiego Segway, czego nie miałaby hulajnoga elektryczna? Bo hulajnoga ma dużo mniej problemów, lepiej radzi sobie z przeszkodami, nie ma ryzyka, że jak jedno z kółek dostanie piasku pod siebie, to urządzenie zeświruje, nie trzeba nic analizować po drodze, etc, etc.
    Poza tym jak trzeba przemieścić się po mieście z punktu A do punktu B, to wydaje mi się, że hulajnoga ma sporo zalet w porównaniu z wadami, zwłaszcza, że konstrukcja jest prostsza a "dzielność terenowa" takiej hulajnogi wyższa.
    Zresztą, jak kółka będą blisko siebie, to i zwrotność nie będzie taka znowu zła.
    Nie wiem, nigdy nie jeżdziłem na Segway'u, może ktoś coś powie na temat porównania?
  • #18
    mklos1
    Poziom 25  
    Z tego co kojarzę początki segway miał być rewolucją w miejskim transporcie. A jak jest, każdy widzi.
    Koszt realizacji projektu jest przystępny. Jedyne ograniczenie praktyczne jakie widzę, to sposób zasilania (głównie czas ponownego naładowania). Lepsze były by ogniwa Li-Pol, ale wiadomo, że koszt projektu byłby dużo dużo większy.
  • #19
    owner1
    Poziom 15  
    Przypominam że to nie zabawka.

    cytuję:

    "Właściciel fabryki Segwaya zginął w trakcie przejażdżki... Segwayem"

    "Jimi Heselden, właściciel firmy produkującej pojazdy Segway, stał się ofiarą wynalazku, na którym zarobił fortunę. Multimilioner zginął podczas przejażdżki na dwukołowej maszynie. Jego Segway runął z klifu do rzeki. Ten napędzany silnikiem elektrycznym dwukołowy pojazd miał zrewolucjonizować transport publiczny."

    Ja na swoim się nie odważyłem jeździć po ulicy.

    Pozdrawiam.
  • #20
    placekjw
    Poziom 14  
    Silniki MY1020 na 24V 500W zakupione na aukcji
    SEGWAY-konstrukcja własna
    Przy pełnym obciążaniu nie zauważyłem aby się przegrzewały są jedynie ciepłe,
    jedynie elektronika przy max prądach grzeją się irf-y ale mają duży radiator i nie stanowi to problemu.
    SEGWAY-konstrukcja własna

    SEGWAY-konstrukcja własna
  • #21
    sylwunia35
    Poziom 17  
    WITAM
    A ja chciałem prosić o namiar na tą płytkę czujników producent, strona WWW, lub oznaczenie handlowe.
  • #22
    PKi
    Poziom 21  
    Witajcie. Przeczytałem od dechy do dechy oba tematy, również Twój owner1.

    Nachodzi mnie kilka myśli:
    - dodać enkoder do silników, maił by kontrolować tylko różnice miedzy prawym a lewym, można by uzyskać lepszą stabilność jazdy prosto po różnej nawierzchni?!
    - czy w orygiale silnik jest bezpośrednio na osi koła bez przekładni?
    - można by dorobić sprzęgła bezpieczeństwa na koła - w razie niebezpieczeństwa rozpina napęd od kół?!


    Ogólnie szacunek dla obu wykonawców.
  • #23
    yetihehe
    Poziom 13  
    PKI: w razie jakiegokolwiek problemu z elektroniką lub silnikiem użytkownik wykonuje odcisk swojej twarzy na powierzchni znajdującej się przed nim.
  • #24
    PKi
    Poziom 21  
    Wiem, ale skoro producent rozwiązał ten problem to czemu my nie mamy? Ja myśle nawet dalej, nie koniecznie przed nim :) W razie przebicia mosfetów które często idą na zwarcie efekt może być jeszcze ciekawszy.
  • #25
    hardtmuth
    Poziom 20  
    Dlatego w oryginalnym segwayu wszystko jest zdublowane, wylaczajac silniki.

    Elektronika jest podwojnie, zasilanie rowniez. Awaria silnika jest malo prawdopodobna.
  • #26
    PKi
    Poziom 21  
    I jaki problem dla nas zrobić elektronikę podwójnie? Jak przestanie działać to spoko, gorzej właśnie jak fety idą na zwarcie.
  • #27
    hardtmuth
    Poziom 20  
    PKi napisał:
    I jaki problem dla nas zrobić elektronikę podwójnie? Jak przestanie działać to spoko, gorzej właśnie jak fety idą na zwarcie.


    Mysle, ze problem jest dosc duzy, bo wiekszosc realizowanych konstrukcji amatorskich nie traktuje powaznie o bezpieczenstwie. Nikt nie stosuje nadmiarowej konstrukcji.

    Co do tranzystorow, da sie to rozwiazac, chociazby przez odpowiednie zabezpieczenie tranzystorow i ponad 300-400% zapasem Id. Szanse sa wtedy male na zwarcie klucza.
  • #29
    esnow
    Poziom 14  
    witam,
    gratuluje wspaniałej konstrukcji !

    mógłbyś opowiedzieć o sterowaniu? został wyprowadzony najpierw model?
    a potem dołożony np. filtr Kalmana? Czy jak się za to zabrałeś ?
  • #30
    arek59
    Poziom 29  
    Albo jak przebiją się fety to pójdzie pełne napięcie na silnik i maszynka błyskawicznie przyśpieszy lub cofnie :D i można liczyć się z poważnym wypadkiem.
    :arrow: hardtmuth
    Dodanie zapasu mocy na tranzystorach 300 czy 400% nie gwarantuje bezpiecznej pracy urządzenia i przebić mosfetów. Wszystko zależy od przepięć indukcyjnych, prądu udarowego i innych czynników.