Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik rozruchowy - Adaptacja prostownika.

stas256 04 Maj 2017 15:00 1569 57
  • #1 04 Maj 2017 15:00
    stas256
    Poziom 19  

    Witam
    Od jakichś 20lat posiadam prostownik rozruchowy, który jest za "mocny". Poprostu autor tego urządzenia przekombinował i na kablach było 17-19v. Transformator jedno fazowy, prostownik dwupołówkowy(2 diody). Przewijać go bym nie chciał bo uzwojenie wtórne z odczepem, no i nawijany płaskownikiem miedzianym. Odpalało to urządzanie silnik: S-21 i tylko zimą. Silnik aż podskakiwał. Transformator ma ponad 4KVA tak na oko.
    Jak najlepiej zmniejszyć napięcie i wygładzić tętnienia? Przetwornica czy może PWM. PWM kompensowany prądem obciążenia?

    0 29
  • Sklep HeluKabel
  • Sklep HeluKabel
  • #4 04 Maj 2017 16:23
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    stas256 napisał:

    Od jakichś 20 lat posiadam prostownik rozruchowy, który jest za "mocny". Poprostu autor tego urządzenia przekombinował i na kablach było 17-19v.
    Jak zmierzone: z obciążeniem, czy bez?

    0
  • #5 04 Maj 2017 16:36
    Rezystor240
    Poziom 35  

    stas256 napisał:
    . Przewijać go bym nie chciał bo uzwojenie wtórne z odczepem, no i nawijany płaskownikiem miedzianym.


    Nie musisz przezwajać, wystarczy odwinąć kilka zwojów.
    Przydało by się zdjęcie całego prostownika a szczególnie transformatora.

    0
  • #6 04 Maj 2017 17:12
    stas256
    Poziom 19  

    stanislaw1954 napisał:
    Jawi_P napisał:

    Od jakichś 20lat posiadam prostownik rozruchowy, który jest za "mocny". Poprostu autor tego urządzenia przekombinował i na kablach było 17-19v.
    Jak zmierzone z obciążeniem, czy bez?

    Mierzone na akumulatorze bez rozrusznika. Po prostu gotuje akumulator.
    Jednofazowe urządznie jest "niezdrowe"(pulsacja prądu) dla auta z elektroniką. Czyli KAŻDEGO.
    Powtarzam uzwojenie wtórne jest z odczepem, czyli muszę ponad 55% procent jego odwinąć i modlić się żeby papierowa izolacja płaskownika wytrzymała. Prostownik rozruchowy - Adaptacja prostownika.
    Owe urzadzenie odpalało zimą(-30stopni) zarówno silnik z żuka jak i każdy inny cywilny diesel.
    Chcę jedynie wspomagać rozruch zimą, czyli 200-300A może 400A. Bez szaleństw i bez ryzyka dla auta.
    18-19V na akumulatorze, bez rozrusznika nie jest zdrowe, ot tak.

    PS.
    Myślałem żeby pominąć jeden odczep i podłączyć Graetza i w szereg ze dwie diody, tyle że to druciarstwo mocno na siłę. Pulsacji nie usunie mimo że trafo da radę[/img]

    0
  • #7 04 Maj 2017 17:37
    Xantix
    Poziom 40  

    stas256 napisał:
    Jednofazowe urządznie jest "niezdrowe"(pulsacja prądu) dla auta z elektroniką. Czyli KAŻDEGO.

    Oj chyba bardziej niezdrowe dla aut z elektroniką jest odpalanie za pomocą takich urządzeń wspomagających rozruch.
    Poza tym - gdzie ty widzisz tam prostowanie jednopołówkowe? Przecież to klasyczny całofalowy prostownik z dzielonym uzwojeniem. Pulsacja? Akumulator jest tak dużym "kondensatorem filtrującym", że wszystkie te tętnienia odfiltruje.
    stas256 napisał:
    Owe urzadzenie odpalało zimą(-30stopni) zarówno silnik z żuka jak i każdy inny cywilny diesel.

    Bo i do starych "cywilnych" diesli takie urządzenie powinno być przeznaczone. Nie odważyłbym się odpalać nim kilkuletniego auta.
    stas256 napisał:
    18-19V na akumulatorze, bez rozrusznika nie jest zdrowe, ot tak.

    Ale w przypadku urządzenia "rozruchowego" to norma. Ono z zasady miało działać tylko kilkanaście sekund potrzebne na odpalenie silnika. A biorąc pod uwagę, że odpalenie zimnego silnika to skokowy pobór prądu w okolicy kiloampera to napięcie w stanie jałowym musiało być znacznie wyższe, co by przy rozruchu za bardzo nie spadło - bo wtedy nici ze wspomagania rozruchu.
    stas256 napisał:
    Przetwornica czy może PWM. PWM kompensowany prądem obciążenia?

    No, PWM na 200-300 A to nie jest rzecz trywialna. Rzekłbym, że wręcz przeciwnie.

    0
  • #8 04 Maj 2017 17:45
    stas256
    Poziom 19  

    [quote="Xantix"]

    stas256 napisał:
    Jednofazowe urządznie jest "niezdrowe"(pulsacja prądu) dla auta z elektroniką. Czyli KAŻDEGO.

    Oj chyba bardziej niezdrowe dla aut z elektroniką jest odpalanie za pomocą takich urządzeń wspomagających rozruch.
    Poza tym - gdzie ty widzisz tam prostowanie jednopołówkowe? Przecież to klasyczny całofalowy prostownik z dzielonym uzwojeniem. Pulsacja? Akumulator jest tak dużym "kondensatorem filtrującym", że wszystkie te tętnienia odfiltruje.
    Gdzie wyczytałeś prostownik jednopołówkowy?
    Urządznia rozruchowe powinny być z zasady 3fazowe ze względu na pulsacje prądu. Doczytaj to sobie kolego.

    0
  • #9 04 Maj 2017 18:02
    Xantix
    Poziom 40  

    stas256 napisał:
    Gdzie wyczytałeś prostownik jednopołówkowy

    Fakt, mój błąd. Rzeczywiście nic o tym nie wspominałeś. Ale i tak nie wiem co złego robi ta pulsacja prądu.
    stas256 napisał:
    Urządznia rozruchowe powinny być z zasady 3fazowe ze względu na pulsacje prądu.

    Bo co robi ta pulsacja prądu?
    stas256 napisał:
    Doczytaj to sobie kolego.

    Z tego co doczytałem to urządzenia rozruchowe powinny być z zasady trójfazowe bo z zasady mają dużą moc i duży pobór chwilowy mocy z sieci. Takie 3-4 kW to już jest granica możliwości sieci jednofazowej a mimo tego mogą być problemy z np. "wyskakującymi" zabezpieczeniami. Nigdzie nie znalazłem informacji o "pulsacji" prądu.

    0
  • #11 04 Maj 2017 18:18
    Rezystor240
    Poziom 35  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    stas256 napisał:
    Mierzone na akumulatorze bez rozrusznika. Po prostu gotuje akumulator.

    Zazwyczaj pomaga włączenie świateł dlugich i lub dmuchawy wnętrza.


    Niekoniecznie pomoże.

    0
  • Pomocny post
    #12 04 Maj 2017 21:29
    Daro122
    Poziom 28  

    Na znanym portalu aukcyjnym znajdziesz "Regulator mocy PROSTOWNIKA 4000W 4kW" wpinasz w obwód pierwotny prostownika i regulujesz jak ci wygodnie .

    0
  • Pomocny post
    #13 04 Maj 2017 21:37
    Rezystor240
    Poziom 35  

    Daro122 napisał:
    Na znanym portalu aukcyjnym znajdziesz "Regulator mocy PROSTOWNIKA 4000W 4kW" wpinasz w obwód pierwotny prostownika i regulujesz jak ci wygodnie .


    Coś takiego to można zastosować do regulacji jasności żarówki, ale nie do elementu indukcyjnego jakim jest transformator.

    1
  • #14 04 Maj 2017 21:41
    Daro122
    Poziom 28  

    Sprawdziłeś ? Czy piszesz tak bo tak ci się wydaje ?

    0
  • #15 04 Maj 2017 21:44
    Rezystor240
    Poziom 35  

    Daro122 napisał:
    Sprawdziłeś ? czy piszesz tak bo tak ci się wydaje ?


    Coś takiego nie nadaje się do sterowania transformatorem.

    1
  • #16 04 Maj 2017 21:46
    stas256
    Poziom 19  

    Daro122 napisał:
    Sprawdziłeś ? czy piszesz tak bo tak ci się wydaje ?

    Ja sprawdziłem i spaliłem transformator spawarki. Sorry ale niech się wypowiedzą ludzie zaznajomieni z tematem, nie "zgadywacze". Spaliłem kilkanaście bezpieczników i transformator.....

    Ech

    0
  • #17 04 Maj 2017 21:50
    Daro122
    Poziom 28  

    Nie wiem jak mogłeś uwalić tym transformator , zasilam podobnym układem spawarkę , w pracy mam prostownik regulowany w ten sposób i wszystko działa .

    0
  • #19 04 Maj 2017 21:53
    Daro122
    Poziom 28  

    No tak , nie zmieni się napięcie , zmieni się wydajność prądowa .

    0
  • #20 04 Maj 2017 21:54
    Rezystor240
    Poziom 35  

    Daro122 napisał:
    zasilam podobnym układem spawarkę ,


    Sam napisałeś podobnym, lecz nie identycznym.
    To coś nie nadaje się, i tyle w temacie tego czegoś.

    0
  • #21 04 Maj 2017 22:05
    stas256
    Poziom 19  

    Rezystor240 napisał:
    Daro122 napisał:
    zasilam podobnym układem spawarkę ,


    Sam napisałeś podobnym, lecz nie identycznym.
    To coś nie nadaje się, i tyle w temacie tego czegoś.

    Kolega ty nic nie wnosisz do tematu. Posty nabijasz czy jak?

    Dodano po 8 [minuty]:

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Ale tu nie pomoże bo napięcie maxymalne niewiele się zmnieni.
    Po prostu trzeba odwinąć uzw wtórne aż się otrzyma po prostowniku ok 16V na naładowanym akumulatorze.

    Ile to będzie nikt nie wie , ale ok 13V.

    A ile teraz masz na uzw wtórnym?


    Strumieniu czego nie zrozumiałeś. Napięcia czy układu prostownika?

    0
  • #23 04 Maj 2017 22:08
    stas256
    Poziom 19  

    nasu napisał:
    Proponuję tyrystorowy mostek sterowany po stronie wtórnej ograniczający napięcie

    Jakiś konkretny schemat?

    0
  • #24 04 Maj 2017 22:23
    Daro122
    Poziom 28  

    Proste to raczej nie będzie , układ do wysterowania dwoma tyrystorami = konieczność wyregulowania tyrystorów , tak aby oba przyjmowały mniej więcej taki sam prąd , poza tym bez dławika (dławik na 400 A ?)w obwodzie wtórnym to raczej działać prawidłowo nie będzie . Aby zachować prostotę , trzeba będzie chyba odwinąć trochę uzwojenia wtórnego .

    0
  • #26 05 Maj 2017 09:55
    rooter75
    Poziom 17  

    Inna opcja to regulacja na triaku po stronie pierwotnej, tak wiem zaraz ktoś napisze że trafo tego nie lubi ale na kilka sekund do rozruchu można tak zastosować.

    0
  • #28 05 Maj 2017 10:52
    solar744
    Poziom 18  

    Czy w tym prostowniku zastosowano rdzeń z kształtek E I [uzwojenie pierwotne na środkowej kolumnie a na nim uzwojenie wtórne ] czy może ma tylko dwie kolumny i uzwojenie jest podzielone, czyli na jednej kolumnie uzwojenie pierwotne a na drugiej kolumnie uzwojenie wtórne. Jeśli tak to najprościej jest dowinąć uzwojenia pierwotnego co zmieni przekładnie trafa a tym samym napięcie wyjściowe obniży.

    0
  • #29 05 Maj 2017 10:55
    Jawi_P
    Poziom 33  

    Najgorsze rozwiązanie to regulacja po pierwotnej stronie.
    Do rozruchu wyobrażam sobie trochę wyższe napięcie, bo tam taki prąd popłynie, że zawsze siądzie, ale tu mamy trafo o mocy 4KW. Więc taki zapas napięcie nie jest potrzebny. Poza tym, rozwiązanie absolutnie nie zalecane dla nowych samochodów.
    Druga sprawa, nowe samochody, bardzo nie lubią napięcia wyższego niż 15V i często logują takie napięcie w swoich sterownikach. I tu bym uważał. Choćby sprawa gwarancji.
    Inna opcja, jeśli już naprawdę bym nie chciał odwijać uzwojenia, to zastanowić się czy jest możliwość dowinąć kilka zwojów tylko połączyć tak, by napięcia się odejmowały, a nie dodawały.

    0
  • #30 05 Maj 2017 11:38
    Rezystor240
    Poziom 35  

    solar744 napisał:
    Jeśli tak to najprościej jest dowinąć uzwojenia pierwotnego co zmieni przekładnie trafa a tym samym napięcie wyjściowe obniży.


    To jest szkodliwa porada, kiedy odwinie uzwojenie pierwotne, rezystancja zmaleje będzie płynął większy prąd drut nawojowy zacznie się nagrzewać co skutkuje uszkodzeniem izolacji i w najgorszym przypadku spalenie transformatora.

    Po drugie moc transformatora może się zmniejszyć.

    Jeśli już przezwajać to tylko uzwojenie wtórne!

    0