Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prostownik rozruchowy - Adaptacja prostownika.

stas256 04 May 2017 15:00 2826 57
  • #1
    stas256
    Level 19  
    Witam
    Od jakichś 20lat posiadam prostownik rozruchowy, który jest za "mocny". Poprostu autor tego urządzenia przekombinował i na kablach było 17-19v. Transformator jedno fazowy, prostownik dwupołówkowy(2 diody). Przewijać go bym nie chciał bo uzwojenie wtórne z odczepem, no i nawijany płaskownikiem miedzianym. Odpalało to urządzanie silnik: S-21 i tylko zimą. Silnik aż podskakiwał. Transformator ma ponad 4KVA tak na oko.
    Jak najlepiej zmniejszyć napięcie i wygładzić tętnienia? Przetwornica czy może PWM. PWM kompensowany prądem obciążenia?
  • #4
    stanislaw1954
    Level 43  
    stas256 wrote:

    Od jakichś 20 lat posiadam prostownik rozruchowy, który jest za "mocny". Poprostu autor tego urządzenia przekombinował i na kablach było 17-19v.
    Jak zmierzone: z obciążeniem, czy bez?
  • #5
    Rezystor240
    Level 41  
    stas256 wrote:
    . Przewijać go bym nie chciał bo uzwojenie wtórne z odczepem, no i nawijany płaskownikiem miedzianym.


    Nie musisz przezwajać, wystarczy odwinąć kilka zwojów.
    Przydało by się zdjęcie całego prostownika a szczególnie transformatora.
  • #6
    stas256
    Level 19  
    stanislaw1954 wrote:
    Jawi_P wrote:

    Od jakichś 20lat posiadam prostownik rozruchowy, który jest za "mocny". Poprostu autor tego urządzenia przekombinował i na kablach było 17-19v.
    Jak zmierzone z obciążeniem, czy bez?

    Mierzone na akumulatorze bez rozrusznika. Po prostu gotuje akumulator.
    Jednofazowe urządznie jest "niezdrowe"(pulsacja prądu) dla auta z elektroniką. Czyli KAŻDEGO.
    Powtarzam uzwojenie wtórne jest z odczepem, czyli muszę ponad 55% procent jego odwinąć i modlić się żeby papierowa izolacja płaskownika wytrzymała. Prostownik rozruchowy - Adaptacja prostownika.
    Owe urzadzenie odpalało zimą(-30stopni) zarówno silnik z żuka jak i każdy inny cywilny diesel.
    Chcę jedynie wspomagać rozruch zimą, czyli 200-300A może 400A. Bez szaleństw i bez ryzyka dla auta.
    18-19V na akumulatorze, bez rozrusznika nie jest zdrowe, ot tak.

    PS.
    Myślałem żeby pominąć jeden odczep i podłączyć Graetza i w szereg ze dwie diody, tyle że to druciarstwo mocno na siłę. Pulsacji nie usunie mimo że trafo da radę[/img]
  • #7
    Xantix
    Level 40  
    stas256 wrote:
    Jednofazowe urządznie jest "niezdrowe"(pulsacja prądu) dla auta z elektroniką. Czyli KAŻDEGO.

    Oj chyba bardziej niezdrowe dla aut z elektroniką jest odpalanie za pomocą takich urządzeń wspomagających rozruch.
    Poza tym - gdzie ty widzisz tam prostowanie jednopołówkowe? Przecież to klasyczny całofalowy prostownik z dzielonym uzwojeniem. Pulsacja? Akumulator jest tak dużym "kondensatorem filtrującym", że wszystkie te tętnienia odfiltruje.
    stas256 wrote:
    Owe urzadzenie odpalało zimą(-30stopni) zarówno silnik z żuka jak i każdy inny cywilny diesel.

    Bo i do starych "cywilnych" diesli takie urządzenie powinno być przeznaczone. Nie odważyłbym się odpalać nim kilkuletniego auta.
    stas256 wrote:
    18-19V na akumulatorze, bez rozrusznika nie jest zdrowe, ot tak.

    Ale w przypadku urządzenia "rozruchowego" to norma. Ono z zasady miało działać tylko kilkanaście sekund potrzebne na odpalenie silnika. A biorąc pod uwagę, że odpalenie zimnego silnika to skokowy pobór prądu w okolicy kiloampera to napięcie w stanie jałowym musiało być znacznie wyższe, co by przy rozruchu za bardzo nie spadło - bo wtedy nici ze wspomagania rozruchu.
    stas256 wrote:
    Przetwornica czy może PWM. PWM kompensowany prądem obciążenia?

    No, PWM na 200-300 A to nie jest rzecz trywialna. Rzekłbym, że wręcz przeciwnie.
  • #8
    stas256
    Level 19  
    [quote="Xantix"]
    stas256 wrote:
    Jednofazowe urządznie jest "niezdrowe"(pulsacja prądu) dla auta z elektroniką. Czyli KAŻDEGO.

    Oj chyba bardziej niezdrowe dla aut z elektroniką jest odpalanie za pomocą takich urządzeń wspomagających rozruch.
    Poza tym - gdzie ty widzisz tam prostowanie jednopołówkowe? Przecież to klasyczny całofalowy prostownik z dzielonym uzwojeniem. Pulsacja? Akumulator jest tak dużym "kondensatorem filtrującym", że wszystkie te tętnienia odfiltruje.
    Gdzie wyczytałeś prostownik jednopołówkowy?
    Urządznia rozruchowe powinny być z zasady 3fazowe ze względu na pulsacje prądu. Doczytaj to sobie kolego.
  • #9
    Xantix
    Level 40  
    stas256 wrote:
    Gdzie wyczytałeś prostownik jednopołówkowy

    Fakt, mój błąd. Rzeczywiście nic o tym nie wspominałeś. Ale i tak nie wiem co złego robi ta pulsacja prądu.
    stas256 wrote:
    Urządznia rozruchowe powinny być z zasady 3fazowe ze względu na pulsacje prądu.

    Bo co robi ta pulsacja prądu?
    stas256 wrote:
    Doczytaj to sobie kolego.

    Z tego co doczytałem to urządzenia rozruchowe powinny być z zasady trójfazowe bo z zasady mają dużą moc i duży pobór chwilowy mocy z sieci. Takie 3-4 kW to już jest granica możliwości sieci jednofazowej a mimo tego mogą być problemy z np. "wyskakującymi" zabezpieczeniami. Nigdzie nie znalazłem informacji o "pulsacji" prądu.
  • Helpful post
    #12
    Daro122
    Level 31  
    Na znanym portalu aukcyjnym znajdziesz "Regulator mocy PROSTOWNIKA 4000W 4kW" wpinasz w obwód pierwotny prostownika i regulujesz jak ci wygodnie .
  • Helpful post
    #13
    Rezystor240
    Level 41  
    Daro122 wrote:
    Na znanym portalu aukcyjnym znajdziesz "Regulator mocy PROSTOWNIKA 4000W 4kW" wpinasz w obwód pierwotny prostownika i regulujesz jak ci wygodnie .


    Coś takiego to można zastosować do regulacji jasności żarówki, ale nie do elementu indukcyjnego jakim jest transformator.
  • #14
    Daro122
    Level 31  
    Sprawdziłeś ? Czy piszesz tak bo tak ci się wydaje ?
  • #16
    stas256
    Level 19  
    Daro122 wrote:
    Sprawdziłeś ? czy piszesz tak bo tak ci się wydaje ?

    Ja sprawdziłem i spaliłem transformator spawarki. Sorry ale niech się wypowiedzą ludzie zaznajomieni z tematem, nie "zgadywacze". Spaliłem kilkanaście bezpieczników i transformator.....

    Ech
  • #17
    Daro122
    Level 31  
    Nie wiem jak mogłeś uwalić tym transformator , zasilam podobnym układem spawarkę , w pracy mam prostownik regulowany w ten sposób i wszystko działa .
  • #18
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Ale tu nie pomoże bo napięcie maksymalne niewiele się zmieni.
    Po prostu trzeba odwinąć uzw. wtórne aż się otrzyma po prostowniku ok 16V na naładowanym akumulatorze.

    Ile to będzie nikt nie wie , ale ok. 13 V.

    A ile teraz masz na uzw. wtórnym?
  • #19
    Daro122
    Level 31  
    No tak , nie zmieni się napięcie , zmieni się wydajność prądowa .
  • #21
    stas256
    Level 19  
    Rezystor240 wrote:
    Daro122 wrote:
    zasilam podobnym układem spawarkę ,


    Sam napisałeś podobnym, lecz nie identycznym.
    To coś nie nadaje się, i tyle w temacie tego czegoś.

    Kolega ty nic nie wnosisz do tematu. Posty nabijasz czy jak?

    Dodano po 8 [minuty]:

    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Ale tu nie pomoże bo napięcie maxymalne niewiele się zmnieni.
    Po prostu trzeba odwinąć uzw wtórne aż się otrzyma po prostowniku ok 16V na naładowanym akumulatorze.

    Ile to będzie nikt nie wie , ale ok 13V.

    A ile teraz masz na uzw wtórnym?


    Strumieniu czego nie zrozumiałeś. Napięcia czy układu prostownika?
  • #24
    Daro122
    Level 31  
    Proste to raczej nie będzie , układ do wysterowania dwoma tyrystorami = konieczność wyregulowania tyrystorów , tak aby oba przyjmowały mniej więcej taki sam prąd , poza tym bez dławika (dławik na 400 A ?)w obwodzie wtórnym to raczej działać prawidłowo nie będzie . Aby zachować prostotę , trzeba będzie chyba odwinąć trochę uzwojenia wtórnego .
  • #26
    rooter75
    Level 18  
    Inna opcja to regulacja na triaku po stronie pierwotnej, tak wiem zaraz ktoś napisze że trafo tego nie lubi ale na kilka sekund do rozruchu można tak zastosować.
  • #28
    solar744
    Level 18  
    Czy w tym prostowniku zastosowano rdzeń z kształtek E I [uzwojenie pierwotne na środkowej kolumnie a na nim uzwojenie wtórne ] czy może ma tylko dwie kolumny i uzwojenie jest podzielone, czyli na jednej kolumnie uzwojenie pierwotne a na drugiej kolumnie uzwojenie wtórne. Jeśli tak to najprościej jest dowinąć uzwojenia pierwotnego co zmieni przekładnie trafa a tym samym napięcie wyjściowe obniży.
  • #29
    Jawi_P
    Level 35  
    Najgorsze rozwiązanie to regulacja po pierwotnej stronie.
    Do rozruchu wyobrażam sobie trochę wyższe napięcie, bo tam taki prąd popłynie, że zawsze siądzie, ale tu mamy trafo o mocy 4KW. Więc taki zapas napięcie nie jest potrzebny. Poza tym, rozwiązanie absolutnie nie zalecane dla nowych samochodów.
    Druga sprawa, nowe samochody, bardzo nie lubią napięcia wyższego niż 15V i często logują takie napięcie w swoich sterownikach. I tu bym uważał. Choćby sprawa gwarancji.
    Inna opcja, jeśli już naprawdę bym nie chciał odwijać uzwojenia, to zastanowić się czy jest możliwość dowinąć kilka zwojów tylko połączyć tak, by napięcia się odejmowały, a nie dodawały.
  • #30
    Rezystor240
    Level 41  
    solar744 wrote:
    Jeśli tak to najprościej jest dowinąć uzwojenia pierwotnego co zmieni przekładnie trafa a tym samym napięcie wyjściowe obniży.


    To jest szkodliwa porada, kiedy odwinie uzwojenie pierwotne, rezystancja zmaleje będzie płynął większy prąd drut nawojowy zacznie się nagrzewać co skutkuje uszkodzeniem izolacji i w najgorszym przypadku spalenie transformatora.

    Po drugie moc transformatora może się zmniejszyć.

    Jeśli już przezwajać to tylko uzwojenie wtórne!