Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak tanio zbudować kolektor słoneczny.

esh0 27 Lut 2011 10:22 488702 476
  • #391 27 Lut 2011 10:22
    daniello1704
    Poziom 21  

    Witam!
    mam pytanko:
    czy układ miedzianych rurek w kolektorze( zdjęcia 1 strona) jest w stanie grawitacyjnie pociągnąć wodę przy bardzo dużej liczbie tych "zakrętów"
    zakładam ze zbiornik zrobię ok 2 m nad panelem.
    i jeszcze:
    blachą ocynkowana z tego co mi wiadomo wchodzi w reakcje z rurką miedzianą ?? <proszę mnie poprawić jeśli się mylę>

  • Fibaro
  • #392 03 Kwi 2011 18:17
    Jerzyczeka
    Poziom 15  

    Witam

    Mnie zastanawia sprawa wychładzania wody po zakończeniu grzania w skutek dolewania zimnej wody do bojlera. Przecież w miarę pobierania ciepłej wody do bojlera napływa woda zimna, obierając od niej ciepło.

    Zakładając, że uda nam się nagrzać przez cały dzień dla 4-ro osobowej rodziny 300 l wody do temperatury 60 st.C, a pobieranie zaczniemy o godzinie 18-tej, to kolejno będziemy mieli:

    1-wszy pobór 70l ->50 st.C
    2-gi pobór 70l ->43 st.C
    3-ci pobór 70l ->37 st.C
    4-ty pobór 70l ->33 st.C

    Może się wieć okazać, że już dla trzeciej osoby temperatura wody bedzie niewystarczająca. W przypadku C.O. woga dogrzewana jest sukcesywnie; w przypadku kolektora już nie (nagrzewanie w ciągu dnia, pobieranie wieczorem).

    W związku z tym zastanawiam się nad rozwiązaniem, w którym rano zbiornik byłby automatycznie napełniany (coś jak spłuczka w toalecie), po czym dopływ wody byłby zamykany i rozpoczynałoby się grzanie. Po zakończeniu grzania dopływ wody wciąż zamknięty a ubytek ciepłej wody zastępowany powiertrzem napływającym samoczynnie przez otwór w górze zbiornika. Wówczas nawet po wybraniu 90% pojemności woda nadal utrzymywała by prawie temperaturę początkową zakończenia grzania. Oczywiście zbiornik umieszczony powyżej punktu odbioru wodu, na strychu blisko kolektora.

    Czy takie rozwiązanie nie poprawiłoby komfortu związanego z utrzymywaniem stałej temperatury dla wszystkich użytkowników przez cały czas po zakończeniu grzania?

  • #393 28 Kwi 2011 11:49
    skalin
    Poziom 11  

    Spodobał mi się post o kolektorach z grzejników panelowych. Czy ktoś poza ludwikcizak-iem stosuje takie rozwiązanie - chyba najmniejszym nakładem pracy można coś takiego zmajstrować. Ludwikcizak czy schowałeś tą konstrukcję "pod szkło"? Chyba pomyszkuję po okolicznych złomowiskach :).

  • Fibaro
  • #394 30 Kwi 2011 22:34
    miriv00
    Poziom 2  

    Wchodzi ktoś tu jeszcze ??
    Jak tak to mam pytanie. Zbudowałem kolektor, dokładnie z wężownicy z tyłu lodówki. I mam problem żeby mi to ciągło tą ciepłą wodę do zbiornika. Odpowietrzyłem wężyki i wciągając wodę z kolektora czułem że jest bardzo gorąca, prawie sie poparzyłem, ale jak podłączam ją do zbiornika to tylko na chwilę ciągnie tą wode w góre a po chwili ustaje, jak myślicie w czym może być problem ???? Przy zbiorniku zasilanie jest podłączona z samego dołu a powrót z kolektora na górze zbiornika. Pozdrawiam

  • #395 01 Maj 2011 08:40
    rafalles
    Poziom 12  

    Te rurki przy lodówce są bardzo cienkie i obieg grawitacyjny może nie ruszyć. Może też masz za małą różnicę poziomów między tym parownikiem, a zbiornikiem. I wydaje mi się, że sposób podłączenia nie taki. Zasilanie raczej u góry powinno być.
    Ja bym to widział tak:
    Jak tanio zbudować kolektor słoneczny.

    Odnośnie postu skalina. Właśnie zezłomowałem parę dni temu mój panel z grzejnika.Chyba po prostu zarósł w środku, bo obieg odbywał się małą częścią i wydajność spadła niemal do zera.
    Teraz zajmę się rozbudową mojego panela z rurek miedzianych, bo powierzchnia 0,8 m2 okazała się trochę za mała. Znalazłem niedaleko producenta szkła solarnego. Dowiem się jakie mają formatki tego szkła i dostosuję wymiar.

  • #396 01 Maj 2011 09:37
    Jerzyczeka
    Poziom 15  

    Można prosić o namiary na tego producenta szkła solarnego? Ewentualnie jakie formatki i jakie ceny?

  • Fibaro
  • #397 01 Maj 2011 12:51
    miriv00
    Poziom 2  

    No w sumie możliwe że jest za mało wydajny i może obieg nie ruszyć. I podłączyłem tak jak na Twoim rysunku i jest to samo. Zbuduje inny. I dla zainteresowanych wpadłem na fajny pomysł na zbudowanie kolektora.
    A mianowicie , kupujemy miedziane rurki śr. 10 mm. długość rurek i ich ilość to już sobie sami dobierzecie , ze względu na to kto ile chce ogrzać wody. Najlepszym sposobem , to bym je połączył w ten sposób :

    Jak tanio zbudować kolektor słoneczny.

    Ale nie wiem jak je połączyć bo chyba nie ma takich kształtek, to bym proponował w ten sposób :

    Jak tanio zbudować kolektor słoneczny.

    I najważniejsze , na te o to rurki przylutował bym blaszki , o takich długościach jak rurki. dokładnie w ten sposób :

    Jak tanio zbudować kolektor słoneczny.

    Dzięki większej powierzchni blaszek oddawały by więcej ciepła rurkom, poprzez lut. Dobrym pomysłem też by było to posmarować jakąś czarną farbą.

    I ocieplenie, najlepsze ,moim zdaniem była by wata szklana gdyż styropian mógłby się przytopić przy dużej temp.

    Tak by mi się to widziało , zbuduje to napisze o osiągach . Pozdrawiam :)

    Dodano po 3 [minuty]:

    Tylko nie wiem jaki pojemny dobrać zbiornik do czegoś takiego.

  • #398 02 Maj 2011 10:11
    gondoljerzy
    Poziom 23  

    Jerzyczeka napisał:
    Witam

    Mnie zastanawia sprawa wychładzania wody po zakończeniu grzania w skutek dolewania zimnej wody do bojlera. Przecież w miarę pobierania ciepłej wody do bojlera napływa woda zimna, obierając od niej ciepło.
    ...
    Może się wieć okazać, że już dla trzeciej osoby temperatura wody bedzie niewystarczająca. W przypadku C.O. woga dogrzewana jest sukcesywnie; w przypadku kolektora już nie (nagrzewanie w ciągu dnia, pobieranie wieczorem).

    W każdym bojlerze elektrycznym czy grzanym od CO jest stały dopływ zimnej wody i w sytuacji jak piszesz nie jest aż tak tragicznie. Odpływ ciepłej wody jest na górze i zimna woda wypiera ciepłą do góry. Mieszanie się wody zimnej z ciepłą jest niewielkie, bo ta zimna jest cięższa. Jeśli bojler nagrzeje się do 60 stopni to większość wody wypłynie w tej lub zbliżonej temperaturze, dopiero na końcu będzie dość szybki spadek temperatury.


    Cytat:
    W związku z tym zastanawiam się nad rozwiązaniem, w którym rano zbiornik byłby automatycznie napełniany (coś jak spłuczka w toalecie), po czym dopływ wody byłby zamykany i rozpoczynałoby się grzanie. Po zakończeniu grzania dopływ wody wciąż zamknięty a ubytek ciepłej wody zastępowany powiertrzem napływającym samoczynnie przez otwór w górze zbiornika.

    Ciśnienie wody będzie słabe, automatyka do sterowania tego układu rozbudowana, mozliwy problem z bakteriami i kurzem dostającymi się do zbiornika razem z powietrzem.


    mirev00 napisał:

    ... Ale nie wiem jak je połączyć bo chyba nie ma takich kształtek. ...

    Do rurek takich jak używane w CO są dostępne kształtki jakie tylko chcesz: kolanka, trójniki, zakończenia gwintowane itp.

  • #399 02 Maj 2011 23:34
    rafalles
    Poziom 12  

    Producent szkła solarnego, czy pewnie raczej pośrednik to Press-Glass.
    Zadzwoniłem tam i pan Handlowiec zbył mnie krótko. Stwierdził, że są za dużą firmą, żeby rozmawiać ze mną na temat jednej tafli. Trzeba szukać dalej.
    Może ktoś wie gdzie można takowe szkło kupić w detalu?

    Miriv. Takie pomysły są opisane w tym temacie i innych na Elektrodzie. Ja zrobiłem taki w kształcie S. Kilkanaście metrów rurki fi15 zużyłem. Użyłem kolanek, żeby więcej rurek weszło. Między te rurki wplotłem pasy cienkiej miedzianej blachy. Ale przykryłem to poliwęglanem komorowym i trzeba całego słonecznego dnia, żeby nagrzać bojler 80l do temperatury ok. 50st. Zmiana na specjalne szkło na pewno zwiększyłaby sprawność kolektora. Chcę go jeszcze powiększyć, bo ma teraz 0,8 m2. Wrzucałem gdzieś tutaj fotki.

    Wyszperałem też w sieci fajny sposób na chemiczne poczernienie miedzi, bez gorącej kąpieli z użyciem prądu. Polega on na pocieraniu szmatką jakimś roztworem. Jak kogoś interesuje to wrzucę później, bo mam w pracy na kompie.

    miriv00 napisał:


    Dodano po 3 [minuty]:

    Tylko nie wiem jaki pojemny dobrać zbiornik do czegoś takiego.


    Ja zamówiłem taki 500l. Dwu płaszczowy pionowy. Góra podłączona będzie do centralnego. A z dołem będzie walczył kolektor :)

  • #400 03 Maj 2011 22:50
    miriv00
    Poziom 2  

    rafalles napisał:
    Ja zrobiłem taki w kształcie S. Kilkanaście metrów rurki fi15 zużyłem.
    Dodano po 3 [minuty]:




    A nie wydajniejsze jest sposób ten co ja napisałem ? widziałem że większość firm tak robi na miedzi .

    Dodano po 2 [minuty]:

    A to jak masz 0,8 m 2 , to nie lepiej sobie zrobić jeszcze jeden ? a jak piszesz że chcesz grzać zbiornik 500 l , to ja bym zrobił nawet ze 3 :)
    Pozdrawiam

    Dodano po 3 [minuty]:

    A w sumie to ilu Ty masz osobową rodzinę że chcesz kupić 500 l zbiornik ?:P
    Ja mieszkam w rodzinie 5 osobowej i mam zbiornik 180 l , I spokojnie starcza :)

    Dodano po 3 [minuty]:

    A ile masz ty metrów tej rurki ? :)

    A i takie pytanie, nie lepiej użyć rurki 10 mm ? w końcu woda się powinna szybciej nagrzać w takiej rurce :)

  • #401 04 Maj 2011 22:07
    rafalles
    Poziom 12  

    Kolektor w kształcie S wydaje mi się najpewniejszy w działaniu. A co do zbiornika 500l to zapewnia kumulację ciepła na pochmurne dni i mniej kłopotów w razie długich upałów. Rozbudowuję kolektor, bo i tak musiałem go rozbebeszyć. Zwlekałem w zeszłym roku ze spuszczeniem wody i pewnej nocy rurkę rozerwało :).
    A odnośnie średnicy to nie spotkałem się z rurką fi10 w moim sklepie. To tylko kwestia regulacji szybkości przepływu. A w przypadku montażu poniżej zbiornika zapewni obieg grawitacyjny jak prąd wyłączą.

  • #402 04 Maj 2011 22:11
    miriv00
    Poziom 2  

    No to zbiornik 300l nie wystarczy ? A no taka średnica nie jest dostępna w każdym sklepie , ale są takie , a jakie masz wymiary tego kolektora ? :)

  • #403 15 Maj 2011 11:58
    futek2
    Poziom 16  

    Witam serdecznie kolegow budujacych amatorskie kolektory sloneczne.

    Ponizej zalaczam link do mojego opisu wykonania zasobnika cieplej wody z wykorzystaniem rury karbowanej nierdzewnej na wykonanie wezownicy od strony kolektora i drugiej do ogrzewania CWU.
    Obie wezownice umieszczone w zbiorniku MAUZER 1000 litrow.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=9481883#9481883

    Pozdrawiam serdecznie i zycze sukcesow.

    FUTEK2

  • #404 10 Cze 2011 21:40
    rafalles
    Poziom 12  

    A ja wam powiem, że po tych zabawach z własnym panelem słonecznym kupiłem gotowy zestaw u producenta ze sporą zniżką za samodzielny montaż. Sam panel 2,64m2 kosztował ok. 2000 zł., ale połączenie rurek z absorberem spawem ultradźwiękowym i pryzmatyczna szyba nie mówiąc już o pokryciu absorbera jakąś selektywną powłoką przesądziły sprawę. Wykonanie tego we własnym zakresie na pewno przekroczyłoby tą kwotę. Dodając do tego sztywną i estetyczną ramę z pomalowanego na czarno aluminium nie mogę już nic dodać :).
    Oczywiście dalej jestem zwolennikiem domowego eksperymentowania.Niestety niektóre materiały i technologie nie są raczej ogólnie dostępne i na tyle tanie jak przy masowej produkcji.

  • #405 15 Lip 2011 11:14
    solinstal
    Poziom 8  

    Zgadzam sie z przedmówcą a juz wiosna jesień zima na pewno nie zadziałają tak jak orginalne powłoki absorbcyjne a przecież nie potrzebujemy ciepłej wody tylko latem ale cały rok a takie możliwości dają nam jedynie powłoki wysoko selektywne a co do kosztów juz to bardzo potaniało i można o wiele taniej porównywalny koszt zakupu taki jak zrobienia własnego panelu a wydajność nie porównywalna polecam zajrzeć tu
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1603517.html
    można tanio :D

  • #406 04 Sie 2011 18:34
    bartluk
    Poziom 2  

    W jaki sposób połączył Pan węże ze zbiornikiem w poprzedniku prezentowanej instalacji?

    Pytam, bo chcę połączyć gumowe węże ogrodowe z beczką z HDPE.
    Mój pomysł:
    wycinam w beczce otwór trochę mniejszy niż średnica zewnętrzna węża, wciskam tam wąż i jeszcze dla pewności jakimś wodoodpornym klejem.
    Czy to będzie szczelne? Ciśnienie wody w instalacji będzie małe, byleby tylko wypchnąć wodę ze zbiornika do położonej 2 metry wyżej łazienki.

  • #407 05 Sie 2011 08:30
    uhyt
    Poziom 13  

    Nie będzie, HDPE się praktycznie nie klei. Uważam że trzeba zastosować skręcane przepusty

  • #408 05 Sie 2011 22:26
    stayout
    Poziom 13  

    Cytat:
    Mój pomysł:
    wycinam w beczce otwór trochę mniejszy niż średnica zewnętrzna węża, wciskam tam wąż i jeszcze dla pewności jakimś wodoodpornym klejem.

    Skoro stosujesz wąż ogrodowy to zastosuj złączki ogrodowe za parę złotych.
    Wiercisz w beczce otwór równy średnicy gwintu złączki i dajesz po obydwu stronach gumowe podkładki(z dętki rowerowej po taniości) i sprawa załatwiona bez klejenia. Na klej odpowiedni do tego tworzywa wydałbyś kilkanaście razy tyle ile warte są złączki. Rozumiem, że taka prowizorka to tylko na działkę w okresie letnim (ew. domek letniskowy) bo przy dzisiejszych cenach urządzeń "fabrycznych" szkoda "dewastować" mieszkanie na takie wynalazki.

  • #409 06 Sie 2011 09:25
    bartluk
    Poziom 2  

    Guma to rzeczywiście dobry pomysł. Zrobiłem tak:
    Wywierciłem w beczce dziury o średnicy ciut mniejszej niż średnica zewnętrzna węża. W otworze ułożyłem gumę z dętki, obsmarowałem to klejem i wcisnąłem wąż. Klej pewnie zbędny, pewnie szczelność zapewniłaby sama guma, ale bez kleju nie szło wcisnąć węża, dopiero po kleju ładnie się wślizgnął.

    Dziś to zalewam i wieczorem lub jutro napiszę i pokażę.

    To będzie stało u mojej babci, która nie ma ciepłej wody w lecie w ogóle (bo prądem wody nie ogrzewa, a w centralnym nie opłaca się co chwila rozpalać).

  • #410 09 Sie 2011 12:22
    bartluk
    Poziom 2  

    Kupię te złączki do węży ogrodowych, bo bez nich jedno z 4 przyłączy nie jest szczelne. Trochę kapie. Tym niemniej działa to wszystko, grzeje wodę za darmo:)
    Nie przyciąłem szyby przykrywającej kolektor - niech chroni boki obudowy przed deszczem. Szyba leży na gąbce wyciętej ze starego tapczanu.
    Zbiornik zaizoluję wnętrznościami starego tapczanu, gdy tylko uporam się z przeciekiem.

    Koszty:
    65 zł - węże (dłuuuuuugi wąż doprowadzający leżący na słońcu, aby wodaogrzała się po drodze oraz gruuuuby wąż łączacy kolektor ze zbiornikiem)
    11 zł - farba czarna matowa 0,36 L
    8 zł - opaski
    16 zł - poliuretanowa pianka do izolacji rur
    5zł - wkręty i gwoździe
    11zł - 4 rurki z gwintem z jednej strony, wkręcone w kaloryfery
    10 zł - klej silikonowy odporny na temp do 250 C (niepotrzebnie go kupiłem)
    10 zł - wiertła, tarcze, nożyki
    0 zł - 2 stare kaloryfery
    0 zł - materiały izolacyjne z tapczanu
    0 zł - szyby ze starych okien
    0 zł - zbiornik po środku do mycia dojarek
    0 zł - deski i płyty ze starych mebli
    0 zł - stojak na zbiornik (kiedyś chyba był takim dużym kwietnikiem)
    0 zł - blacha 3mm znajdująca się pod kaloryferami (przyspawam, jak zorganizuję spawarkę).
    136 zł

  • #411 18 Mar 2012 10:48
    joint32
    Poziom 14  

    Witam mam takie pytanie.Mam zbiornik Galmet 120l. na wejściu i wyjściu do wężownicy zbiornika z pieca zamontuję trójniki i zawory kulowe.Zbuduję sobie kolektor z czegoś tam do tego jakąś pompkę i w słoneczne dni zamykam obieg przez piec i otwieram przez mój kolektor,gdy woda mi się wystarczająco nagrzeje to wyłączam kolektor.
    1.Czy takie coś zadziała?
    2.Czy jak wyłączę pompkę to woda w kolektorze mi się zagotuje?
    3.Jak zabezpieczyć kolektor przed uszkodzeniem czy wystarczy,że zrobię obieg otwarty i jak zagotuje się woda w kolektorze to sobie tylko wyparuje i ja po prostu uzupełnię?

  • #412 19 Mar 2012 21:10
    rafalles
    Poziom 12  

    joint32 napisał:
    Witam mam takie pytanie.Mam zbiornik Galmet 120l. na wejściu i wyjściu do wężownicy zbiornika z pieca zamontuję trójniki i zawory kulowe.Zbuduję sobie kolektor z czegoś tam do tego jakąś pompkę i w słoneczne dni zamykam obieg przez piec i otwieram przez mój kolektor,gdy woda mi się wystarczająco nagrzeje to wyłączam kolektor.
    1.Czy takie coś zadziała?
    2.Czy jak wyłączę pompkę to woda w kolektorze mi się zagotuje?
    3.Jak zabezpieczyć kolektor przed uszkodzeniem czy wystarczy,że zrobię obieg otwarty i jak zagotuje się woda w kolektorze to sobie tylko wyparuje i ja po prostu uzupełnię?


    Tylko zrób tak, żeby obieg z pieca poszedł na grzejniki jak zapomnisz otworzyć zaworu.
    Miałem coś podobnego i działało zanim postanowiłem to "ulepszyć" :).
    Do takiego bojlera potrzebujesz ok. 1m2 dobrego kolektora, żeby się nie martwić o zagotowanie wody i po południu możesz się kąpać.
    Równolegle z pompką załóż obejście z zaworem, bo jak pompka będzie miała za duży przepływ to nic z tego nie będzie (te od C.O. to na bank nawet najmniejsze za mocno pompują) i po wyłączeniu pompki będzie jakiś tam przepływ. Zakładam, że kolektor będzie niżej od zbiornika. Bo jak wyżej to bez całej tej aparatury sterującej nie ma sensu.
    No i najważniejsze to krótki obieg cienkimi rurkami do bojlera. Jak chcesz to pompować przez calową rurę to zapomnij o całej inwestycji, chyba, że zamontujesz całą baterie kolektorów.

  • #413 03 Kwi 2012 20:30
    dominik_cis
    Poziom 1  

    mam pytanie czy w zimie panel działa?

  • #414 04 Kwi 2012 14:41
    rafalles
    Poziom 12  

    Panel działa jak tylko "widzi" słońce. Ale zimą nie ma z niego rewelacji ponieważ dzień jest krótki i słońce nisko. Układ musi być zalany płynem niezamarzającym.

  • #415 17 Kwi 2012 20:09
    cupra76
    Poziom 9  

    Czytam i myślę że bardzo kombinujecie panowie mi na lato na ogrzewanie wody wystarczyła konstrukcja która wyniosła mnie około 500 zł i hula aż miło a na zimę zwijam sprzęt.A więc tak na polu stary bojler pomalowałem na czarno podpiołem wodę z wodociągów do tego bojlera postawiłem go na stojaku na południe do słońca zbiłem wokół niego skrzynkę szczelną pod skrzynką folia aluminiowa żeby odbijał słońce.W górnej części tego bojlera jest wylot na ciepłą wodę tam idzie rurka plastikowa do ciepłej wody klejona,łączona do drugiego bojlera który jest w domu powyżej tego co na polu tak aby był obieg grawitacyjny,w środku przy tym bojlerze mam zrobione przejscie przy wejsciu na zimną wodę w tym bojlerze tak aby odciąć wejscie wodociągowe,bo jak już wspomniałem zakładam to na lato od maja do pazdziernika a potem zwijam.Przy podłączeniu zamykam zawór wodociągowy i wpinam zewnętrzny kolektor który jest zasilany wodą z wodociągów przy bojlerze na polu.Powiem tak cały sezon wystarcza ciepłej wody dla całej rodziny a oszczędność instalacji jest no i węgla też,tyle że co pół roku zwijam i rozwijam ale to trwa około godziny polecam zrobić samemu fajna i tania sprawa.

  • #417 29 Kwi 2012 13:02
    Gadimex
    Poziom 11  

    Panowie ja wiem, że już to wszystko było wałkowane dziesiątki razy, ale za każdym razem jak się robi coś samemu, to jest jakaś zagwozdka inna niż u innych.
    Wątek o solarze za 1500zł znam i czytuję. Wiem, że solar z grzejników panelowych jest lepszy, ale i droższy, i bardziej pracochłonny niż mój, który opisuję poniżej prosząc Was jednocześnie o konstruktywne wskazówki.

    Poniżej domu (mieszkam w górach), na stoku nachylonym 45stopni na południe, na czarnej macie rozkładam meander z rury PE20 koloru czarnego (do systemów nawadniania). Rury kupuję 50m, z czego 20m będzie wystawione na ekspozycję słoneczną, a reszta w izolacji idzie rurą PCV 110 w ziemi do piwnicy (cały czas ze stałym wzniosem). Meander kształtuję tak, żeby woda mogła płynąć grawitacyjnie w górę do piwnicy. Bojler jest w najwyższym punkcie instalacji solara.

    W piwnicy mam poziomy bojler dwupłaszczowy Biawar WE 24 140l z niewykorzystanym podpięciem do cyrkulacji (schemat załączam poniżej). Dolot ciepłej wody OD solara podpinam poprzez zawór kulowy do tej rurki od cyrkulacji (wchodzi pionowo od dołu bojlera, koniec jest wewnątrz na wysokości osi zbiornika). Wylot zimnej wody DO solara wpinam się trójnikiem w dolot zimnej wody do bojlera.

    Układu CO z kotłem węglowym 5kW, podłogówką, płaszczem bojlera nie ruszam. Rura PE wpuszczałaby tlen do instalacji CO i powodowała korozję, ponadto kwestia ucieczki ciepła, zaworów różnicowych itp, itd. Solar będzie działał tylko od wiosny do wczesnej jesieni. Później spuszczam wodę z rury i ją chowam na zimę. Jak rura sparcieje, to za 4 lata wymienię na nową. Koszt nikły. Mógłbym zrobić tak, żeby zimna woda od hydroforu płynęła przez "solar" przy każdym odkręceniu kranu, ale chyba nie ma to większego sensu?

    Większość układów z rurą PE działa na zasadzie ogrzewacza pojemnościowego, nagrzana woda z rury jest do wykorzystania. W moim układzie chodzi o to by solar na stosunkowo cienkiej rurze PE 20mm ładował grawitacyjnie wodę użytkową znajdującą się w bojlerze, bez pośrednictwa wymiennika. Bezpieczeństwo zapewni zawór bezpieczeństwa przed bojlerem. Rurę będę łączył na trójniki wciskane PP i opaski zaciskowe. Zawory kulowe na wejściu i wyjściu z bojlera (bez problemu odcinam solar nie ryzykując wybuchu czegokolwiek poza rurką solara lub opaski zaciskowej na złączce. Budżet całości to mniej niż 80zł.
    Jak tanio zbudować kolektor słoneczny.

    Jeśli to zacznie działać, to docelowo meander z odcinka roboczego solara umieszczę w skrzyni z dnem odbijającym promienie i szklanym wiekiem.

    Czy odcinek roboczy 20m nie jest zbyt krótki by naładować w upalny dzień 140l wody do 45 stopni? Lepsza rura cieńsza 16, czy może grubsza 25mm? Wszystko pędzone grawitacją. Odpowietrzanie przy każdym odkręceniu kranu. Pilnie proszę o uwagi i sugestie, bo jutro mam okazję kupić rury i kształtki w hurtowni w dobrych cenach. Następna okazja dopiero za miesiąc.

    W drugim domu (w trakcie budowy) z blaszanym dachem 45stopni na południe na 100% zrobię solar z PEX'a umieszczonego pod blachodachówką. Dwa równolegle puszczone meandry po 50m z fi16, ale to oddzielny temat.

    Dziękuję

  • #418 30 Kwi 2012 11:01
    rafalles
    Poziom 12  

    O jakieś wybuchy bym się nie martwił. Miałem kolektor z rurek miedzianych fi15, ok.15m i ledwo bojler 80l nagrzał więc tej rury dużo więcej musisz dać.
    Obieg grawitacyjny lepiej na grubszej rurce pójdzie, ale czy złączka na 1/2 cala przy wejściu do bojlera nie zadławi tej średnicy? Zawory kulowe wydają mi się zupełnie nie potrzebne, poza tym będą hamować przepływ.
    Kolega ma cyrkulacje grawitacyjną na rurce 1/2 i działa, więc to też powinno działać.

  • #419 09 Maj 2012 05:02
    trawnikedytaaran
    Poziom 10  

    co o tym sądzicie ?
    szkkielet ceownik (do płyt KG)
    podstawa blacha kwasowa
    ocieplenie steropian owinięty folią aluminiową
    kolejna blacha a na niej ryrki do ogrzewania podłogowego 30 m bierzących
    całość pomalowana czarnym matem
    całość zakryta bądzie ?( jeszcze nie wiem - koszty szkło albo plexa)
    pow.100x300cm

    a... jakiś pomysł jak to uszczelnić (pianka do okien czy silikon)
    czy to zda egzamin?
    foto
    Jak tanio zbudować kolektor słoneczny. Jak tanio zbudować kolektor słoneczny. Jak tanio zbudować kolektor słoneczny.

  • #420 09 Maj 2012 13:23
    Gadimex
    Poziom 11  

    rafalles napisał:

    Kolega ma cyrkulacje grawitacyjną na rurce 1/2 i działa, więc to też powinno działać.


    Po analizie wszelkich za i przeciw, zrezygnowałem z obiegu grawitacyjnego. Wszystko w moim schemacie zostaje tak jak narysowałem, ale w obieg wpinam pompkę do cyrkulacji CWU (są niestety drogie-180zł, co można dać w zastępstwie?). Na daszku 45stopni, krytym czarną papą, ustawionym od południa, układam wężownicę o dł30m z czarnej rury PE fi20. Pompę uruchamiam sterownikiem do CO. Różnica poziomów między bojlerem w daszkiem to 4m, a widzę, że typowe pompki do cyrkulacji mają ledwie 1,7m podnoszenia. W obiegu będzie krążyć woda użytkowa. To musi działać.

    Jaką pompę kupić?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME