Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wszystkie samochody - DIY Anty-Reset do akumulatora.

quaczuq 15 Jun 2018 17:03 2322 19
Optex
  • #1
    quaczuq
    Level 14  
    Cześć, dowiedziałem się ostatnio o ciekawym i prostym urządzeniu opartym o aku żelowy 12v do podtrzymania pamięci w aucie podczas ładowania akumulatora (wyjęty z auta)
    Podpina się je pod zapalniczkę z stałym napięciem lub OBD gdzie zawsze jest prąd albo najprościej pod akumulator.
    Aku żelowy mam i pytanie czy nie należy go zabezpieczyć diodą przy równoległym połączeniu akumulatorów? Np. 8A?
    Chodzi mi aby dodatkowy aku nie dostał "strzała" przy podpięciu do instalacji i żeby nie był ładowany z właściwego akumulatora. Nie będzie to jako instalacja drugiego aku ale tylko na podtrzymanie alarmu, centralnego, godziny, korekt ECU i radia
  • Optex
  • #2
    cirrostrato
    Level 37  
    Na Wolumenie paru sprzedawców sprzedaje akumulatory, także wymieniają na miejscu stare na nowe. Widziałem kilka razy jak to się robi, potrzebny mały naładowany akumulator 12V (chyba hermetyczny żelowy, obudowa czarny plastik) z podpiętymi dwoma przewodami z krokodylkami, gość podłącza (w dogodnym miejscu, nie jest ściśle określone gdzie) ten akumulator, oczywiście przy niepracującym silniku i wyłączonej stacyjce, odłącza i wymontowuje stary, montuje nowy, odłącza ten mały, zamyka maskę i tyle. Spytałem po co tak robi, okazało się, że wcześniej miał problemy, coś się rozkodowało albo radio ,,zgubiło'' PIN a problemem klient obarczał sprzedawcę. Na kabelkach łączących akumulator nie dawał żadnej diody, operacja wymiany aku trwała do 10 minut.
  • #3
    Jarzabek666
    Level 37  
    Może to głupie ale ja zastosowałem rezystor jako ogranicznik prądu, ale to tylko na wszelki wypadek gdyby gdzieś mi klema plusowa spadła czy zrobiła zwarcie bo różnie bywa. A działa to w dwie strony ;)
  • Optex
  • #4
    quaczuq
    Level 14  
    Dokładnie chodzi mi o taki patent jak Cirrostrato opisałeś. Dioda ma być żeby nie ładować aku żelowego od głównego bo jak wiemy on nie może dostać więcej niż na obudowie (2A zwykle).
    U mnie ma to działać dłużej bo około na 24 godziny na naładowanie akumulatora.
    Mając do obsługi Xsare gdzie klapa jest zamykana i otwierana elektrycznie i E38 gdzie potem muszę nastawiać zegar date i pojeździć bo korekty wtrysku się kasują to zaczynam szukać aku do tego celu.
  • #5
    enhanced
    Level 43  
    Na co mu dioda? Przecież musiałbyć ten zapasowy podpinać wyładowany żeby był jakimś większym prądem ładowany z głównego akumulatora. A raczej to będzie z niego brany prąd skoro chcesz główny ładować poza autem.

    Kwestia żeby nie straciło się połączenie w czasie podmiany znaczy odłączenia głównego i nie będzie żadnego problemu.
  • #6
    willyvmm
    Level 29  
    Wg. mnie nie tędy droga.
    Masz uszkodzony(stary) akumulator, lub problem z ładowaniem/rozrusznikiem w samochodzie. .
    Jak wszystko jest sprawne to nie ma potrzeby wyciągania i ładowania akumulatora.
  • #7
    quaczuq
    Level 14  
    willyvmm też o tym myślałem ale to nie to.
    E38 stało 3 tygodnie i zapaliło o pierwszego mimo że to v8. Ładowanie ma wzorcowe.
    Xsara z 1.9 dieslem na pompie to jest porażka. Ładowanie jest ok a wzbudzanie alternatora jest sterowane z ECU.
    Jest stałe grzanie świec niezależnie o temperatury co dobija aku mimo, że opala od razu z odłączonymi świecami (i szybciej kręci). Użytkowane jest w mieście na, krótkie dystanse i to wystarczy żeby zjadł akumulator. Pobór zamkniętego auta to około 10mA także wina jest w dystansach i świecach. Aku też podejrzewałem i wsadziłem rozładowany w xsarze do bmw i o dziwo bmw opaliło. Byłem go sprawdzić na opornicy i majster w sklepie z aku powiedział że jest jak najbardziej dobry.
  • #9
    willyvmm
    Level 29  
    A rozrusznik? Jeśli aku i ładowanie jest, bmw na nim odpala a stary diesel nie...
  • #10
    heniek07
    Level 20  
    Dyskusja w tym temacie nie toczyła się od dawna, ale prawdopodobnie ktoś tu czasami zagląda, tak jak ja – szukając wiadomości, a siedmiu kolegów śledzi temat. Być może maja wypowiedź komuś przyda się jeszcze. Wymieniałem na cito termostat w Hyundai Tucson i trzeba było odpiąć akumulator. Oczywiście najlepiej gdy auto nie traci ustawień. Anty reset robiłem bardzo ostrożnie podpinając żelowy mniejszy akumulator. W obwód wpiąłem tylko bezpiecznik, do akumulatorka krokodylki, a do gniazda OBD2 w samochodzie spreparowane piny (16 to plus akumulatora, a 4 to masa). By się upewnić używałem multimetru. Następnym razem polutuję sobie we wtyczce OBD2 obwód wg zamieszczonego schematu.
    Odpowiadając koledze wyżej: Dioda D1 w obwodzie zabezpieczy nas przed przypadkowym odwrotnym połączeniem zewnętrznego akumulatora i zwarciem. Prąd w obwodzie nie popłynie.
    Jeśli spreparujemy sobie wtyczkę OBD2 wg rysunku 3 to mamy pełnie szczęścia. Dioda D2 sygnalizuje obecność napięcia z akumulatora samochodowego. Dioda D3 sygnalizuje poprawne podłączenie zewnętrznego akumulatora. Przy odwrotnym podłączeniu układ nie działa – dioda nie świeci. Trzeba tak podpiąć dodatkowy akumulator by obie diody świeciły. Kondensator ma za zadanie zapobiec chwilowemu spadkowi napięcia przy odłączaniu akumulatora by nie stracić ustawień.
    Pozdrawiam.
    Wszystkie samochody - DIY Anty-Reset do akumulatora.
  • #13
    quaczuq
    Level 14  
    Jak temat się rozpoczął w 2018 tak od tej pory używam anty-reset swojej produkcji z diodą i bezpiecznikiem 15A podłączoną jak na schemacie kolegi wyżej. Obd jest dobre lecz posiadając w rodzinie dwie BMW bez obd mam zmontowane to jako wtyk w gniazdo zapalniczki lub w zestawie z przejściówką na krokodylki. Zasilam to 7ah SLA lub 3s7p pakietem 18650. Bezpiecznik tak duży żeby użyć centralnego zamka.
  • #15
    heniek07
    Level 20  
    Zawsze coś sie znajdzie np. Wyjmyjemy akumulator do podładowania, a w aucie pozostaje się mniejszy np. żelowy, by można było je zamknąć i otwożyć centralnym zamkiem, przy powrocie podładowanego akumulatora na parkinguaku. W takiej sytuacji jak najbzrdziej przez zapalniczkę. A przy większych mrozach (-20°C, -30°C) ktoś mnie kiedyś uczył, że pojemność akumulatora spada do 30 procent pojemności znamionowej. W takiej sytuacji też warto mieć ciepły akumulator (przyniesiony z domu). Takie zimy w naszym klimacie są jak najbardziej prawdopodobne i tak bywało. Teraz tylko -15°C to ogólnonatodowa tragedia - "nie da się choidzić z gołymi kostkami". :cry:
  • #16
    quaczuq
    Level 14  
    OBD jest ale inna wtyczka, diagnozować , kodować, wysterować można wszystko a lata 90s. Gubią się korekty godzina data stacje radiowe, kod do radia. Jest na zapalniczkę i bezpiecznik 15A ,żeby można było jak kolega wyżej napisał zamknąć auto z centralnego i zabrać aku do domu na prostownik.
  • #18
    quaczuq
    Level 14  
    Nie ma 16pin OBD typowo znanego jako obd. Jest okrągłe 20pin od gdzieś 1985 a to "obd" od 1998 w niektórych modelach tej marki, z czasem tylko 16pin pozostał. Zapoznaj się od kiedy występuje i jakie były kiedyś wtyczki diagnostyczne i co miały w pinach.
  • #19
    kkknc
    Level 43  
    Widzisz jak mało wiesz i do tego brniesz dalej. OBD oznacza on board diagnostic. I tylko i wyłącznie. Jest diagnostyka jest wtyczka i to nie zależnie jaka, to jest OBD. W BMW okrągła, w PSA podłużna, a Audi dwie po dwa piny, w Nissanach kwadratowa itd. Natomiast OBD II obejmował już standaryzację, protokołów silnika dla ekologia i samego gniazda.
  • #20
    Jarzabek666
    Level 37  
    kkknc wrote:
    a Audi dwie po dwa piny


    Nie audi a grupa vag bo nawet passat b3 miał i nie dwie a nawet i cztery wtyczki bywały ale mimo wszystko nazywało się OBD I