Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik na bębnie pralki - czy można z niego zrobić silnik napędu pojazdu EV

15 Sie 2019 18:54 669 26
  • Poziom 16  
    Witam

    Mam takowy silnik z pralki - jest uszkodzony ale nie problem kupić drugi działający (przepraszam za jakoś zdjęć robiłem u znajomego moim leciwym telefonem)

    Silnik na bębnie pralki - czy można z niego zrobić silnik napędu pojazdu EV Silnik na bębnie pralki - czy można z niego zrobić silnik napędu pojazdu EV Silnik na bębnie pralki - czy można z niego zrobić silnik napędu pojazdu EV

    Czy taki silnik nadałby się do napędu małego pojazdu elektrycznego chociażby takiego jak robiłem kiedyś.
    Jak ułożone są magnesy w takim silniku jak połączone są cewki - wychodzą z niego trzy piny ??
    Czy da się przezwoić taki silnik i zbudować sterownik na MOSFET'ach tak aby działało to jako napęd.
    Jaką moc z takiego silnika można osiągnąć i czy w ogóle ekonomicznie jest to opłacalne - pod względem wydajności.
    Jeśli by się dało z czystej chęci chciałbym coś takiego zrobić.
    Lub czy z takiego silnika można by było zrobić prądnicę i jakie napięcie można by było osiągnąć i jaką moc przy jakich obrotach.
    Np do wiatraka aby generował prąd i ładował akumulatory 12V lub za pomocą grzałki grzać wodę w bojlerze, o ile mocy będzie na tyle.

    Jeśli post zamieściłem nie w tym dziale to przepraszam i jednocześnie proszę moderatora o przeniesienie do właściwego działu.
    Proszę o odpowiedzi może coś razem wymyślimy ;)

    Pozdrawiam ...
  • Poziom 27  
    Z silnika wychodzą 3 piny, ponieważ ma dwa uzwojenia, jedno robocze, drugie rozruchowe zasilane przez kondensator. Co do magnesów, to ich po prostu nie ma. Proszę poczytać o silnikach indukcyjnych 1-fazowych. Jeśli chodzi o moc to ok 60-80W, więc masa nie adekwatna do mocy do napędu pojazdów..
  • Poziom 16  
    volt1 napisał:
    Co do magnesów, to ich po prostu nie ma.


    Z tym się nie zgodzę bo magnesy są te czarne na zdjęciach na około sprawdziłem to i to są magnesy więc śmiem twierdzić że nie masz racji co do reszty nie wiem.

    Pozdrawiam ...
  • Moderator - Na Wesoło HydePark
    volt1 napisał:
    Z silnika wychodzą 3 piny, ponieważ ma dwa uzwojenia, jedno robocze, drugie rozruchowe zasilane przez kondensator.

    Jesteś pewien? O silnikach BLDC w pralkach słyszałeś?
    volt1 napisał:
    Jeśli chodzi o moc to ok 60-80W

    Na pewno nie w tym silniku.
    Zrobienie falownika do tego silnika będzie problemem.
  • Poziom 16  
    Właśnie to jest silnik podobny do tych Direct Drive w LG był bezpośrednio umiejscowiony na bębnie.

    Co masz na myśli że zrobienie falownika będzie problemem jaki cykl w tym silniku się wykorzystuje ??

    Ewentualnie może przezwoić silnik lub tak jak pisałem prądnicę z niego zrobić ??

    Pozdrawiam ...
  • Moderator - Na Wesoło HydePark
    DJCheester napisał:
    Co masz na myśli że zrobienie falownika będzie problemem jaki cykl w tym silniku się wykorzystuje ??

    Falownik musi znać położenie wirnika, wykorzystuje się do tego czujniki Halla lub tzw. BEMF. Nie jest to proste, zwłaszcza przy napięciach rzędu 300V.
  • Poziom 42  
    volt1 napisał:
    Proszę poczytać o silnikach indukcyjnych 1-fazowych.

    A po co, gdy jest to silnik BLDC.
    Nie pisz bzdur o jakimś kondensatorze i silniku indukcyjnym, bo wprowadzasz autora w błąd.
    Na szczęście
    DJCheester napisał:
    magnesy są te czarne na zdjęciach na około sprawdziłem to i to są magnesy więc śmiem twierdzić że nie masz racji co do reszty nie wiem.

    Wszystko fajnie tylko ten silnik do napędu pojazdu się nie nadaje z wielu względów. Choćby ze względu na napięcie zasilania. Pewnie ponad 300VDC.
    Do napędu pojazdów najlepsze są silniki BLDC z soliną informacją zwrotną o położeniu kątowym wirnika względem stojana. Halotrony lub enkoder.
    Poszukaj może są halotrony. Powinny być trzy.
    Ale nawet jakby były, to przewijanie takiego silnika na niższe napięcie i tworzenie od zera sterownika zasilającego traci sens ekonomiczny.
    Mprzecież można kupić i silniki i sterowniki do nich lepiej przystosowane do przewidywanego zastosowania.
  • Poziom 16  
    Ok mam już troszkę rozjaśnione i masz rację że w taki wypadku nie warto ale teraz chodzi mi o coś innego a mianowicie czy da radę z niego zrobić niskoobrotową prądnicę skoro takie duże napięcie potrzebne do zasilania więc może będzie duże napięcie generowane przy użyciu jako prądnica.

    Co o tym myślicie ??
  • Poziom 16  
    Witam

    Tak zrobię tylko jak będę znów w miejscu gdzie owy silnik mam ;)
    Póki co dzięki za szybką informację ...

    Pozdrawiam ...
  • Poziom 43  
    DO roweru jak znalazł.
  • Poziom 22  
    Strumien swiadomosc... napisał:
    DO roweru jak znalazł.
    Na jakiej podstawie udzielasz takiej informacji? Nic o tym silniku nie wiesz. Jak go sterować? Jaka moc? Czy to opłacalne?
  • Poziom 42  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    DO roweru jak znalazł.

    Ciekawe jak go zamontujesz?
    Do tego
    Krzys55 napisał:
    Na jakiej podstawie udzielasz takiej informacji? Nic o tym silniku nie wiesz. Jak go sterować? Jaka moc? Czy to opłacalne?
  • Poziom 43  
    Trzeba by dorobić drugą flanszę i wmontować czujniki hallach.
    CO do zasilania to pewno 310V DC i falownik.

    MOżna orginalny scalak z pralki zaadoptować + ok 80 ogniw Li ion szeregowo.
    Lub zwykły 1 fazowo zasilany .

    Ale to trzeba wziąć i potestować bo za jakiś czas będzie tego na potęge na złomowiskach.
  • Poziom 22  
    Strumien swiadomosc... napisał:
    Trzeba by dorobić drugą flanszę i wmontować czujniki hallach.
    CO do zasilania to pewno 310V DC i falownik.

    MOżna orginalny scalak z pralki zaadoptować + ok 80 ogniw Li ion szeregowo.
    Lub zwykły 1 fazowo zasilany .

    Ale to trzeba wziąć i potestować.
    Zdecydowanie przerost formy nad treścią.

    Dodano po 1 [minuty]:

    O silniku dalej nic nie wiadomo. To tylko gdybanie.
  • Moderator - Na Wesoło HydePark
    Mam podobny silnik produkcji Samsunga. DC 310V 2,0A 1400RPM 0,6 HP 3PH.
  • Poziom 32  
    Silnik jest trójfazowy - nadaje się jako Prądnica do wiatraka (bez przezwajania).
    Uzwojenie stojana może być skonfigurowane w trójkąt lub w gwiazdę (zera nie widać na zdjęciu). Potrzebny prostownik trójfazowy.
    Można sprawdzić poprzez chwilowe włączenie niskiego napięcia (12 V) w dwa piny.Odezwą się bieguny (strumień elektromagnetyczny) stojana.
    Bieguny można policzyć na wirniku (kierunek namagnesowania segmentów) może być ich 6 lub 12 i na stojanie w zależności jak uzwojono ceki i skonstruowano sąsiednie ramki faz.
    Można zmienić magnesy ferrytowe na neodymowe co pozwoli na prawie 10-co krotną wolnobieżność prądnicy.
    Jako silnik wymaga przekształtnika (prąd stały z akumulatora zamienia na trójfazowy) i manetki (przyspieszacza), która we współpracy z czujnikami halla dawkuje ampery (moc) z akumulatora do uzwojenia stojana, w zależności jak agresywnie kierowca przyspiesza i marnuje pojemność akumulatora.
    Czujników to w pralce raczej nie było i bez szans na ich montaż nie zrobisz z tego ekonomicznego napędu do roweru.
  • Moderator - Na Wesoło HydePark
    JESIOTR1 napisał:
    Uzwojenie stojana może być skonfigurowane w trójkąt lub w gwiazdę

    Zdecydowana większość takich silników jest skonfigurowana w gwiazdę. Zdjęcie mojego silnika( już przerobiony sposób montażu i piasta). Parametry w poście #16.
    Silnik na bębnie pralki - czy można z niego zrobić silnik napędu pojazdu EV

    Przy powolnym obracaniu daje między-fazowo ok. 50 VAC.
  • Poziom 16  
    Jednak coś z tych silników będzie widzę że bardziej nada się na prądnicę do wiatraka.

    Fajny ten Twój chyba też rozejrzę się za podobnym

    Pozdrawiam ...
  • Moderator - Na Wesoło HydePark
    Przy traktowaniu go jako silnik krokowy( akurat popełniłem taki sterownik 3-fazowy, unipolarny) przy zasilaniu 24V ( sterowanie pół-krokowe) i prądzie z zasilacza 5A z sygnałem taktującym 30 Hz, nie mogę go ręką zatrzymać( bardzo duży moment obrotowy, przy niskiej prędkości). Sam sterownik ma możliwość kontroli prądu poprzez PWM, jednak ten silnik ma tak dużą indukcyjność uzwojeń, że musiałem wyjąć z podstawek komparatory od PWM bo się po prostu stopnie końcowe smażyły ( PWM ok. 20-50 kHz). Zresztą sterownik nie był robiony do takich silników, tylko do silników o zmiennej reluktancji( takie ze stacji dysków 8" produkcji bloku sowieckiego wpadły mi w ręce i do frezarki chciałem wykorzystać).
  • Poziom 42  
    DJCheester napisał:
    Jednak coś z tych silników będzie widzę że bardziej nada się na prądnicę do wiatraka.

    Nie bardzo. Mała moc przy bardzo dużych napięciach, mogących przebijać izolację, gdy wirnik osiągnie dużą prędkość obrotową. Czyli się rozbiega od silnego powiewu wiatru.
    Taka prądnica byłaby lepsza do turbiny wodnej.
    ArturAVS napisał:
    Zresztą sterownik nie był robiony do takich silników, tylko do silników o zmiennej reluktancji(

    I to jest przyczyną grzania się elementów układu.
    Ten silnik był sterowany dzięki BEMF. Bez halotronów pomimo niskiej RPM. Po prostu ma bardzo dużą ilość par biegunów.
  • Moderator - Na Wesoło HydePark
    jack63 napisał:
    I to jest przyczyną grzania się elementów układu.
    Ten silnik był sterowany dzięki BEMF. Bez halotronów pomimo niskiej RPM. Po prostu ma bardzo dużą ilość par biegunów.

    Liczba biegunów nie ma tu nic do rzeczy, po prostu mam tam zwykłe diody 1N4007. W silniku reluktancyjnym zdawały egzamin, w tym są za wolne.
  • Poziom 42  
    ArturAVS napisał:

    Liczba biegunów nie ma tu nic do rzeczy,

    Ta nie ma do rzeczy gdy zasilasz go ze sterownika do siników krokowych. Do tego jeszcze unipolarnie.
    ArturAVS napisał:
    akurat popełniłem taki sterownik 3-fazowy, unipolarny

    To silnik BLDC lub PMM. Wymaga zasilania bipolarnego i to ze sprzężeniem zwrotnym.
    Lepiej nie myśleć co by się stało jakbyś go zasilił napięciem ponad 300VDC, a do takiego jest przystosowany.
    Duża liczba biegunów daje wystarczająco duże napięcie od BEMF aby określić położenie kątowe wirnika względem stojana i odpowiednio przełączać zasilanie faz nawet przy małych RPM.
  • Moderator - Na Wesoło HydePark
    jack63 napisał:
    Duża liczba biegunów daje wystarczająco duże napięcie od BEMF aby określić położenie kątowe wirnika względem stojana i odpowiednio przełączać zasilanie faz nawet przy małych RPM.

    Silniki modelarskie nie mają przecież dużej liczby biegunów, i dają się kręcić w szerokich granicach obrotów. BEMF jest wystarczające.
  • Poziom 42  
    ArturAVS napisał:
    Silniki modelarskie nie mają przecież dużej liczby biegunów, i dają się kręcić w szerokich granicach obrotów. BEMF jest wystarczające.

    Tak. Ale one kręcą się szybko.
    Każdy silnik z określaniem położenia przez pomiar BEMF startuje "w ciemno" aż RPM jest na tyle duża że można z BEMF korzystać. Im więcej biegunów tym ta startowa RPM jest niższa, ale i max RPM mniejsze.
    Dlatego w napędach pojazdów np hulajnogi z reguły stosuje się halotrony aby określanie położenia było praktycznie od zera RPM. Po prostu pojazd musi ruszyć z miejsca i silnik musi być do tego przygotowany.
    Tam gdzie nie można stosować halotronów lub enkoderów, np sprężarki chłodnicze, korzysta się tylko z BEMF i jest cała procedura startowa z ustalaniem położenia startowego, co często prowadzi do niewielkiego cofnięcia wirnika i jest niedopuszczalne w pojeździe. Moment startowy jest bardzo mały do momentu "złapania synchronizacji" co uniemożliwia rozruch pod większym obciążeniem.
    Dlatego uważam, że ten silnik, nawet pomijając napięcie zasilania, bez dodatkowego enkodera nie nadaje się do pojazdu.
  • Poziom 32  
    ArturAVS napisał:
    Przy powolnym obracaniu daje między-fazowo ok. 50 VAC.

    Napięcie takie to nie problem - natomiast w jakim drucie jest indukowane.
    Przekrój drutu nawojowego decyduje jaką moc będziemy mogli zbierać.
    Opór wewnętrzny źródła prądu powinien być jak najmniejszy o opór odbiornika jak największy - wtedy moc marnowana w prądnicy na grzanie uzwojeń jest mała a moc kierowana w odbiornik jest duża.Stosunek tych dwóch mocy jest wtedy korzystny.
    Napięcie prądnicy powinno być jak największe a natężenie (w zamkniętym obwodzie prądnicy) jak najmniejsze.
    To od natężenia prądu zależy reakcja (opór na wałku) w prądnicy.
    Ilość (długość odcinka aktywnego) drutu nawojowego w przypadku tej konstrukcji jest (biegun jednoimienny) niekorzystna w porównaniu do tradycyjnej sprawdzonej konstrukcji - jak na obrazku.
    Bieguny wirnika też nie są najlepsze - im jest ich więcej i im są węższe tym dla prądnicy (indukcji) lepiej.Neodymy są ok 10 x wydajniejsze od ferrytowych.
    Porównując tą konstrukcję do tradycyjnej (jak na obrazku)oceniam jako ułomną i bez szans - jest marnotrawną grzałką energii mechanicznej.
    Silnik na bębnie pralki - czy można z niego zrobić silnik napędu pojazdu EVSilnik na bębnie pralki - czy można z niego zrobić silnik napędu pojazdu EV
  • Moderator - Na Wesoło HydePark
    JESIOTR1, ja nie zamierzam używać tego silnika jako prądnicy, pomiar był wykonany z ciekawości przy próbach sterownika. Odnosiło się to do postu #9.
    U mnie ma robić to, do czego został zbudowany czyli kręcić się.