Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

- kupno samochodu - porady jak sprawdzić silnik przed zakupem

24 Sie 2019 11:21 879 22
  • Poziom 3  
    Witam wszystkich mam do was pytanie, otóż mam zamiar kupić sobie samochód do 5-6 tyś. z LPG, w marki jakie celuję to Audi A3, bmw e46, seat i opel astra g, tylko otóż, że jestem w 100% laikiem i nie chcę wejść na minę przy kupnie, to przed zakupem co muszę sprawdzać na 1 miejscu, aby potwierdzić, że silnik jest w dobrej kondycji i nie pobiera oleju ? i bym był wdzięczny, aby w miarę napisać, jak to sprawdzić ;), bo jak słyszałem od innych, to najpierw trzeba na odpalonym silniku odkręcić wlew oleju, i sprawdzić, czy nie chlapie olejem i przystawić rękę i sprawdzić, czy wciąga powietrze, inni mówią, że jak samochód jest odpalony i jest odkręcony wlew oleju, to powinien silnik po jakimś czasie sam zgasnąć, bo łapie lewe powietrze a inni piszą, że nie powinien zgasnąć i teraz kogo tu słuchać ;) bym był wdzięczny za inne porady. Z góry dziękuję.
  • Poziom 16  
    Witam. To, że inni mówią to zupełnie normalne, w końcu każdy jest inny, a gdyby tak nie było świat byłby smutny. A tak na poważnie jeśli nie czujesz się na siłach, to poproś kogoś kto ma to w jednym palcu. Ewentualnie zostaje autoryzowany serwis, ale pewnie sobie za to odpowiednio policzy, no i pozostaje czy sprzedawca na to pójdzie-czy sprzedaje sprawne auto.
    Powodzenia.
  • Poziom 3  
    Jak bym miał kogoś, kto się zna dobrze, to bym go poprosił, ale nie mam, wiadomo, ten kto się nie zgodzi np. , wjechać na stację diagnostyczną to lepiej od niego nie kupować ;) tak to bym podjechał na stację diagnostyczną, ale oni mi tam tylko zapewne sprawdzą zawieszenie, amortyzatory itp. silnika mi nie sprawdzą chyba, jak bym im zapłacił ze 150-200 zł to na pewno by sprawdzili, ale tyle nie będę płacić za sprawdzenie.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Jeśli to nie problem, najlepiej zabrać ze sobą na oględziny kogoś zaufanego, kto ma pojęcie o konkretnych usterkach w poszczególnych typach samochodów. Bez takiej wiedzy nie da się przeprowadzić fachowych oględzin. Z rzeczy absolutnie podstawowych warto zwrócić uwagę na:
    - ogólne oględziny stanu samochodu pod maską, sprawdzając czystość oraz ewentualne ingerencje i przeróbki.
    - ocenić stan przewodów gumowych, okablowania i osprzętu w komorze silnika.
    - sprawdzić stan wkładu filtra powietrza,
    - wykręcić korek oleju, badając stan osadu (uwaga na "majonez"!) i jego zapach. Sprawdzić stan oleju bagnetem.
    - dokładnie sprawdzić spód auta i ocenić ewentualne miejsca wycieków z silnika,
    - pod autem sprawdzić stan układu wydechowego,
    - sprawdzić ilość, wygląd i rodzaj spalin, szczególnie na zimnym silniku. Ich kolor wiele mówi o kondycji silnika.
    - sprawdzić chłodnicę i stan płynu chłodniczego (uwaga wycieki i bąble powietrza w płynie chłodniczym!),
    - po odpaleniu ocenić równomierność pracy na wolnych obrotach, drgania przy średniej prędkości obrotowej oraz momenty wejścia i zejścia z obrotów.
    - podczas jazdy próbnej skontrolować czy nie pojawiają się błędy (np. komunikat Check Engine)
    - podczas jazdy próbnej stale śledzić zachowanie kontrolek smarowania i temperatury pod obciążeniem i podczas spokojnej jazdy.
    - po jeździe próbnej (minimum pół godziny!) ponownie sprawdzić ewentualne wycieki z silnika, stan płynów eksploatacyjnych oraz osady pod korkami.

    Poza silnikiem warto szczególnie przyłożyć się do oceny stanu karoserii - naprawy blacharsko-lakiernicze są kosztowne i zakup auta mocno skorodowanego chyba mija się z celem. Poza tym układ napędowy, zawieszenie... No, ale to wykracza poza zakres Twojego pytania.

    Tak czy owak, polecam skorzystanie z pomocy specjalisty, na przykład w lokalnym oddziale PZMOT czy jakimkolwiek klubie samochodowym. Warto też zdecydować się na dokładne badanie na stacji diagnostycznej. Jeśli sprzedający nie zgadza się, to... Pewnie ma co do ukrycia? To oczywiście usługi płatne, ale... Lepiej wydać relatywnie małą kwotę na dokładne oględziny niż wpaść na minę w postaci kilku napraw kosztujących więcej, niż warty jest samochód..
  • Pomocny post
    Poziom 1  
  • Poziom 31  
    robertoos188 napisał:
    jak bym im zaplacił ze 150-200zł to na pewno by sprawdzili ale tyle nie bede placic za sprawdzenie.
    Przy takim podejściu do zakupu auta i bez podstawowej wiedzy sporo ryzykujesz. Praktycznie każda awaria uderzy po kieszeni znacznie boleśniej!
    Mobali napisał:
    Lepiej wydać relatywnie małą kwotę na dokładne oględziny niż wpaść na minę w postaci kilku napraw kosztujących więcej, niż warty jest samochód..
  • Poziom 3  
    A czy to prawda jak odkręci się korek od wlewu oleju na odpalonym silniku i chlapie olejem tzn że jest coś nie tak? I jak jest odkręcony korek to się przykłada rękę i jeżeli wciąga powietrze to jest wtedy ok? I czy po dłuższej pracy na odkręconym korku to powinien silnik sam zgasnąć czy powinien chodzić ?



    atari_robbo napisał:
    - Zanim odpalisz auto to sprawdz czy pod korkiem oleju nie ma tzw. majonezu czyli mieszanki oleju i płynu chłodniczego
    - Sprawdź czy zbiornik płynu jest czysty tzn. nie ma śladów oleju.
    - Sprawdź czy poziom oleju jest pomiędzy max i min.
    - Sprawdź poziom płynu chłodniczego i płynu hamulcowego. Jak coś jest nie tak to nie bierz auta.
    - Sprawdź czy auto odpala na zimnym i na ciepłym silniku bez problemu.
    - Sprawdź czy jałowe obroty nie falują.
    - Sprawdź czy podczas odpalania nie ma chmury dymu z wydechu - biały lub niebieski oznacza poważną osterkę
    - Sprawdź czy po przekręceniu zapłonu (ale przed odpaleniem silnika) zapalają się kontrolki od poduszek Airbag i tzw. check engine (pomarańczowa ikonka silnika)
    - Sprawdź czy po odpaleniu silnika te kontrolki gasną (tak samo ładowanie i ciśnienie oleju powinny zgasnąć)
  • Moderator Samochody
    robertoos188 napisał:
    A czy to prawda

    Nieprawda. Takie rzeczy dotyczą tylko niektórych konkretnych systemów/silników i nie są żadną uniwersalną metodą sprawdzenia czegokolwiek.
  • Poziom 38  
    Jesteś laikiem a celujesz w marki o podwyższonym ryzyku, że będą to skarbonki z przebiegiem 500+ tys. km.
    W tym budżecie to patrz głównie na blacharkę: podłogę, progi, podłużnice gdyż jeśli kupisz chrupka to naprawy blacharskie mogą wynieść więcej niż wartość auta.
    Sprawdź ważność butli LPG i wbicie instalacji w dowód rejestracyjny.

    To z korkiem oleju to mit powielany przez osoby niedouczone (zachowanie zależy głównie od konstrukcji silnika).

    Licz się także z wkładem początkowym jak: olej, rozrząd, serwis LPG, filtry oraz OC i przerejestrowanie auta.
  • Poziom 3  
    a nie ma jakichś trików, aby sprawdzić silnik czy jest dobry poza tym, co było wymienione wcześniej?
  • Poziom 37  
    Sprawdzenie kompresji ?

    Są takie urządzenia, wkręcamy w miejsce świecy i sprawdzamy na ile silnik trzyma kompresję.


    Jednak najlepiej jest udać się do serwisu który zrobi to za ciebie.
    Oni powinni mieć sprzęt i wiedzę aby wszystkiego się doszukać.
  • Poziom 21  
    Przy takiej kasie oczekujesz nówki silnika? Jest taka usługa, reklamowana w necie, zlecenia oceny kupowanego auta... Zdaje się, że około 500 zł w podstawowej wersji. Ocenę dostajesz na piśmie, więc wiesz czego należy się spodziewać. Bo fachowiec oceni Ci stopień zużycia poszczególnych podzespołów. Płacisz i wskazujesz, gdzie znajduje się pojazd który zamierzasz kupić. W Twoim przypadku to chyba optymalne wyjście.
  • Poziom 16  
    atari_robbo napisał:
    - Sprawdź poziom płynu chłodniczego i płynu hamulcowego. Jak coś jest nie tak to nie bierz auta.


    Tutaj bym mocno dyskutował, miałem auta które miały przeciek płynu chłodniczego, wystarczyło dolewać a koszt buteleczki 1l - 8 zł - serio ma rezygnować z takiego auta?
    To nic nie kupi

    robertoos188 napisał:
    mam zamiar kupić sobie samochód do 5-6 tyś. z LPG, w marki jakie celuję to Audi A3, bmw e46, seat i opel astra g,


    Jest tylko jeden problem, A3 - spoko - szukaj 1,6 lub 1,8 20V, Astra G też ok 1,4 lub 1,6 ale źre olej

    Natomiast E46 i Seat Leon poza budżetem także możesz je wykreślić.

    Poza tym szukaj czegokolwiek, bo masz 2 pensje na auto i nie ma sensu szukać marki X czy Y, tylko to co jest w fajnym stanie.
    Akurat BMW to głupi pomysł bo spore koszty i segment wyżej niż pozostałe, Seat Leon ma chore ceny bo hiszpański temperament więc poniżej 8k bym nie szukał..

    Ja bym pomyślał tez nad Stilo, Golfem IV/Octavią bo to jest to samo co A3, ale generalnie szuka się to co jest w obrębie 25 km od miejsca zamieszkania i tyle.


    Astra G chyba najlepszy typ.

    robertoos188 napisał:
    tak to bym podjechał na stację diagnostyczną, ale oni mi tam tylko zapewne sprawdzą zawieszenie, amortyzatory itp. silnika mi nie sprawdzą chyba,

    a co chcesz sprawdzać w takim aucie za 5 tys?
    Na SKP wszystko sprawdzą, łącznie z blacharką, czy koła proste, czy np przekładnia nie leci itd
    Silnika nie sprawdzą? a co chcesz wiedzieć? ile jeszcze mu życia zostało? tego to Ci nawet mechanik nie powie.


    ..jedź na najbliższe SKP i powiedz żeby sprawdzili auto i tyle, że chcesz kupić, nie żadne firmy do sprawdzania aut bo budżet się tak skurczy że po 4 ekspertyzie to kupisz co popadnie bo kasy nie będzie

    tak samo nie jeździj po całym województwie żeby szukać aut w cenie dobrego roweru bo to nie ma sensu.
  • Poziom 27  
    Witam.Chcesz wydać 5 do 6-ciu tysięcy a żałujesz 200 zł na dobrą diagnostykę?
  • Poziom 43  
    robertoos188 napisał:
    jak bym im zapłacił ze 150-200 zł to na pewno by sprawdzili, ale tyle nie będę płacić za sprawdzenie.


    Heh to kupuj nadal kota w worku , na szczęście takich jak Ty jest na pęczki co 2 stówy nie dadzą na sprawdzenie i chcą kupić stare rumple. Nic dobrego z tego nie wyjdzie w tym koszyku samochodów co napisałeś. Zdecyduj się czy chcesz wydać 5 koła czy sprawne auto, no kupił byś w tym przedziale saxo, 206, 307 , jakąś megane, lagune 1 polifta czy v40 polifta, a klase 1 ale wszystko na pewno bez LPG.
  • Poziom 3  
    Jak przy każdym samochodzie bym musiał wydawać po 200zl na sprawdzenie to bym mógł nawet wydać połowy kwoty przeznaczonej na samochód

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    robertoos188 napisał:
    jak bym im zapłacił ze 150-200 zł to na pewno by sprawdzili, ale tyle nie będę płacić za sprawdzenie.


    Heh to kupuj nadal kota w worku , na szczęście takich jak Ty jest na pęczki co 2 stówy nie dadzą na sprawdzenie i chcą kupić stare rumple. Nic dobrego z tego nie wyjdzie w tym koszyku samochodów co napisałeś.
  • Poziom 43  
    To nie kupuj potencjalnych min, jak zarejestrowane w Polsce to wchodzisz w CEPIK i widziesz z grubsza co i jak. Następnie jedzie na jazde próbną ok 10km i dużo już wiadomo.
  • Poziom 13  
    Na sprawdzenie to się jedzie jak ci pojazd przypasuje i chcesz tylko potwierdzić jego stan.
  • Poziom 40  
    Jak się chce kupić e46 za 5 tys to musi być mina.
  • Poziom 16  
    A ja się zastanawiam skąd ta kwota 200 zł?
    Jak się robi przegląd państwowy do dowodu to 99 pln

    dodatkowy przegląd hamulców - 14 zł, kontrola świateł 20 zł itd...to skąd to 200?
    Jak ja mam wątpliwości u siebie co do luzów to jadę do skp, koleś 25 min przegląda auto - szarpaki, trzepaki i czasem daje mu 5-10 zł na flaszkę a czasami Bóg zapłać i tak siedzi i tak się nudzi

    Poza tym u mnie w mieście jest warsztat który dokonuje 14 punktowego przeglądu auta własnego lub przed zakupem obejmującego:
    1. poziom oleju silnikowego
    2. poziom płynu wspomagania układu kierowniczego
    3. poziom płynu do spryskiwaczy
    4. stan piór wycieraczek
    5. stan naciągów pasków osprzętu silnika
    6. stan oświetlenia zewnętrznego
    7. stan opon i ciśnienia w kołach
    8. stan ciśnienia w kole zapasowym
    9. stan klocków i tarcz hamulcowych przód i tył
    10. stan elementów zawieszenia przód
    11. stan elementów zawieszenia tył
    12. stan układu kierowniczego – luzy
    13. stan osłon przegubów napędowych
    14. stan układu wydechowego – połączenia, mocowania, korozja

    Koszt całe 75 zł - to taki majątek?

    Mało tego jest firma Dr Lemon która zajmuje się tylko oględzinami aut przed zakupem - podstawowy przegląd 170 pln (KOMPLEKSOWE BADANIE UKŁADU JEZDNEGO, BADANIE PODZESPOŁÓW MECHANICZNYCH, BADANIE PODWOZIA (MECHANICZNE, WYCIEKI, LUZY)

    Także bezsensu dyskusja, autor prawdopodobnie chciał dostać w pigułce wiedzę jak sprawdzić w 10 min auto, jak tabliczkę mnożenia a to tak się raczej nie da.
  • Poziom 38  
    Kantylena napisał:
    i czasem daje mu 5-10 zł na flaszkę
    gdzie macie taka wódkę po tyle?

    Na poważnie to audi i bmw bedzie ulep,bo każde takie jest z tych lat.Może ten opel ,ale za pewne bedzie 1.6 16v,lub 1.8 benz. a tam sterowniki silnika padały na potegę i znowu kłopot bo drogie są i ciężko o sprawną nie grzebaną uzywke.
  • Poziom 43  
    robertoos188 napisał:
    k bym miał kogoś, kto się zna dobrze, to bym go poprosił, ale nie mam,

    Niemożliwe! Przecież na autach znają się wszyscy! :wink:
    Na poważnie to pomyśl, popytaj, na pewno w Twoim otoczeniu, znajdzie się ktoś sporo bardziej kumaty w temacie od Ciebie.
    Jak już traficie na coś godnego uwagi, to wtedy jechać na SKP.
    Bądź gotowy na to, że nawet jak uda Ci się kupić za tą kasę w miarę sprawne auto, to po jego zakupie będziesz musiał wydać jeszcze przynajmniej 2k PLN na podstawowy serwis i opłaty.

    Pozdrawiam.