Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Samochodowy wskaźnik napięcia, ładowarka USB

ArturAVS 07 Aug 2022 09:24 2166 12
  • Samochodowy wskaźnik napięcia, ładowarka USB
    Zasilanie i ładowanie różnych mobilnych urządzeń poprzez port USB oprócz przesyłania danych już od dawna jest swego rodzaju typowym wykorzystaniem tego portu. Zdecydowana większość nowych pojazdów ma niejako "w standardzie" pokładowy port USB zapewniający oprócz zasilania również dostęp do samochodowego systemu multimedialnego. Co jednak w przypadku gdy nasze auto takiego portu nie posiada? Można oczywiście użyć dedykowanej "ładowarki" podłączanej do gniazda zapalniczki samochodowej lub po prostu zamontować w ukrytym miejscu jakąś niewielką przetwornicę i wyprowadzić sam port. Jednym z ciekawszych "gadżetów" jest taka "ładowarka" połączona ze wskaźnikiem (tak tak, wskaźnikiem gdyż nie jest to miernik) informującym o napięciu panującym w pokładowej instalacji pojazdu. Schludna panelowa obudowa pozwoli zamontować takie urządzenie w estetyczny sposób. Prezentowany gadżet jest wielkości popularnego wskaźnika prądu i napięcia VC-288, poniżej porównanie obu;


    Samochodowy wskaźnik napięcia, ładowarka USB


    Od strony zewnętrznej widać że jeden z wyświetlaczy został zastąpiony bargrafem (linijką LED) a same wyświetlacze zostały przesunięte w lewo aby uzyskać miejsce dla podwójnego gniazda USB. Po przeciwnej stronie, podobnie jak w VC-288 znajdziemy stosunkowo ubogą PCB;


    Samochodowy wskaźnik napięcia, ładowarka USB


    Wyraźnie rzuca się w oczy dławik 150 µH będący głównym elementem przetwornicy 5V dla ładowarki USB. Sterownikiem przetwornicy jest układ PL2733A firmy Pulan Technology;

    Samochodowy wskaźnik napięcia, ładowarka USB


    Jest to scalony sterownik przetwornicy synchronicznej który do pracy wymaga jedynie kilku elementów zewnętrznych;


    Samochodowy wskaźnik napięcia, ładowarka USB




    Oraz przykładowa aplikacja dla ładowarki Quick Charge 2.0;


    Samochodowy wskaźnik napięcia, ładowarka USB


    Schemat blokowy PL2733A

    Samochodowy wskaźnik napięcia, ładowarka USB


    Według producenta, PL2733A może dostarczyć około 3,1A ciągłego prądu wyjściowego więc deklarowany prąd ładowania 2,1A będzie prawdą jeśli nie obciążymy równocześnie obu wyjść. Mikrokontroler zajmujący się pomiarem i wyświetlaniem wyników jest niestety bez oznaczeń i trudno zgadywać jego typ.

    Wskaźnik zaczyna pracę już od około 5,2V, bargraf miga wtedy skrajną czerwoną diodą a ładowarka praktycznie nie dysponuje żadną mocą na wyjściu. Pobór prądu z zasilania to około 6-7mA;

    Samochodowy wskaźnik napięcia, ładowarka USB


    Samochodowy wskaźnik napięcia, ładowarka USB


    Od około 10,5V wskazania bargrafu zaczynają rosnąć a sam układ ładowarki zaczyna pracować przy około 8,5V, pobór prądu wzrasta do około 15mA;


    Samochodowy wskaźnik napięcia, ładowarka USB


    Samochodowy wskaźnik napięcia, ładowarka USB


    Od około 13V bargraf pokazuje "Full" a pobierany prąd wzrasta do około 33-35mA. Są również drobne różnice pomiędzy wskaźnikiem napięcia a faktycznym zasilaniem, nie ma to jednak w praktyce znaczenia. Stosunkowo wysoki prąd spoczynkowy raczej eliminuje podłączenie modułu do stałego zasilania gdyż przy dłuższym postoju pojazdu możemy spotkać się z przykrą niespodzianką jaką będzie rozładowany akumulator. Nie dysponuję żadnym większym obciążeniem które mógłbym do USB podłączyć więc w tej roli posłużył rezystor 4,7Ω 10W, dało to prąd nieco ponad 1A. Po kilku godzinach (symulowane ładowanie) przetwornica była lekko ciepła co dobrze wróży. W chwili zakupu moduł kosztował ~19zł na naszym krajowym portalu sprzedażowym. Czy jest wart swej ceny? Być może, ze względu chociażby na łatwość montażu.

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Offline 
    Z wykształcenia technik RTV, z zamiłowania elektronik/elektrotechnik konstruktor.
    Has specialization in: kf, audio, elektronika truck, nietypowe urządzenia
    ArturAVS wrote 16959 posts with rating 3832, helped 1657 times. Live in city Grajewo. Been with us since 2005 year.
  • #2
    Larry_088
    Level 15  
    Ja już się wyleczyłem z tego typu wynalazków po tym jak na jednym z wyjazdów moja super hiper wydajna przetwornica z chin przestała współpracować z telefonem. Niby wszystko pięknie ale uważam za ryzykowne podłączanie telefonu wartego nawet kilka tysięcy do takich zabawek. Wykonanie całego produktu super i jest wart swojej ceny pod warunkiem że to nie jest odrzut produkcyjny jak większość taniej elektroniki z chińskich platform.

    Przydałby się odczyt np. z oscyloskopu
  • #3
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Larry_088 wrote:
    odczyt np. z oscyloskopu

    Odczyt czego?
  • #5
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    W praktyce nie ma to żadnego znaczenia, urządzenia mobilne mają własne układu nadzorcze i filtrujące więc taki pomiar jest bez sensu. Gdyby to była przetwornica do zasilania ogólnego to wtedy byłby sens.
  • #6
    Larry_088
    Level 15  
    Niby tak niby nie, w telefonie jakoś ciężko mi wyobrazić sobie filtrację napięcia. Szpilki napięciowe kilkukrotnie przewyższające napięcie robocze mają ogromne znaczenie. Nie mówię już o tym, że już znaczną część telefonów (nawet tych tańszych) mają różne systemy szybkiego ładowania typu turbo power i komunikują się z ładowarką. Można się grubo zdziwić jak zapniemy nawigację + Janosika i przy zasilaniu 5V zacznie schodzić bateria zamiast się ładować. Oczywiście ja mówię za siebie bo wiem, że Chiny potrafią podrobić niemal wszystko od tranzystora po napisy na kawałku atrapy układu scalonego a gdy dochodzimy do zasilania telefonu w którym mamy dostęp do banku, filmy i zdjęcia rodzinne, mnóstwo ważnych informacji i zapisek to źródło zasilania ma ogromne znaczenie. Miałem już przetwornice które po awarii puszczały napięcie zasilania na wyjście... Niby w specyfikacji było zabezpieczenie ale nie w chińskiej wersji okrojonego układu.

    Panel fajny, ładny bajer ale JA bym go nie użył do telefonu (podkreślam że chodzi o mnie i każdy ma wolną wolę). Osobiście mam w samochodzie przetwornice 12-230 i oryginalne ładowarki i zasilacze. Rozwiązanie wcale nie jest droższe.
  • #7
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Larry_088 wrote:
    Miałem już przetwornice które po awarii puszczały napięcie zasilania na wyjście...

    Tu masz rację, też takie przypadki do mnie trafiały. Jednak to nie tętnienia napięcia wyjściowego są przyczyną, to efekt przeciążenia "ładowarki". Jeśli ładowarka kupiona na stacji paliw (potrzeba podczas trasy) ma deklarowane 2,1A a wewnątrz MC34063 którego max to 1,5A o nie ma czemu się dziwić.
  • #8
    Jarzabek666
    Level 37  
    Dlatego ja nie rozumiem kto to kupuje, stać na telefon to stać na ładowarkę. Sam osobiście sobie zrobiłem z przetwornicy MW izolacja galwaniczna, fakt że kosztowała 70zł ale bardzo bezpieczna ma tyle zabezpieczeń że nic jej nie zaszkodzi i nie boje się podłączać telefonów za kilkanaście tyś.

    Wiec też da się coś zbudować ale to kosztuje..
  • #9
    Mateusz_konstruktor
    Level 26  
    ArturAVS wrote:
    W praktyce nie ma to żadnego znaczenia, urządzenia mobilne mają własne układu nadzorcze i filtrujące więc taki pomiar jest bez sensu.

    Jednak jest inaczej. Wszelkie układy nadzorcze i filtrujące nie są konstruowane w celu znoszenia, co prawda nie zawsze występujących i nie zawsze szkodliwych, anomalii i skoków napięcia wyjściowego najtańszych ładowarek. Warto zajrzeć, choć pobieżnie, jak naprawdę wygląda to napięcie wyjściowe urządzenia mającego być podłączanym pod wcale nie tanie choćby smartfony.
  • #10
    LEDówki
    Level 37  
    Jeśli zaczniecie nazywać rzeczy po imieniu, to od razu będzie wiadomo, dlaczego nawigacja z janosikiem zasila się z wbudowanego akumulatora lub baterii akumulatorów zamiast z zasilacza przyłączonego do gniazda USB.
    Jeśli urządzenie do pracy potrzebuje prąd np. 1A, a zasilacz dostarcza standardowe 0,5A, to urządzenie zacznie korzystać z wbudowanego akumulatora lub baterii akumulatorów. Gdy zostanie wyłączone, to wbudowana w urządzenie ładowarka naładuje wbudowany akumulatora lub baterię akumulatorów.
    Magistrala USB ma sprecyzowane zakresy napięć na szynie zasilania. Jeśli jakikolwiek stabilizator liniowy lub impulsowy nie jest w stanie utrzymać napięcia w danym przedziale, to nie należy go używać. O ile zasilanie napięciem 5V przy prądzie 0,5A nie jest dużym wyzwaniem, bo jest dużo stabilizatorów liniowych i impulsowych na 5V i prąd do 1A, o tyle większe prądy stanowią wyzwanie dla amatorów, gdyż stabilizatory liniowe grzeją się i są problemy z odprowadzeniem ciepła w samochodzie, a stabilizatory impulsowe nie są tak proste w działaniu jak stabilizatory liniowe i amatorzy mogą mieć problemy z ich uruchomieniem. O gotowych odrzutach produkcyjnych z fabryki świata już kolega pisał.
  • #11
    Tomek515
    Level 23  
    A wskaże ktoś przy okazji tego tematu uczciwą gotową przetwornice 12V -5V. Kiedyś przez montaż badziewia z chin grzał mi się moduł bluetooth.
  • #12
    Jarzabek666
    Level 37  
    Zobacz sobie przetwornice MEAN WELL-a
  • #13
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Tak, przetwornice/zasilacze MeanWell to klasa sama w sobie. Od lat używam i nigdy problemu nie było.