Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

termometr - sterownik klimy

p@wel 24 Lut 2007 18:41 17165 45
  • termometr - sterownik klimy
    Witam..
    Każdy coś pokazuje, więc i ja postanowiłem pochwalić się jednym z moich projektów.
    Są dwie rzeczy w moim samochodzie, które mnie denerwują. Są to: brak termometru zewnętrznego oraz manualna klimatyzacja, ktróra jest po prostu czasami za "mocna" i wychładza samochod do zimnego. Dlatego postanowilem zbudować podwójny termometr (in/out), będący zarazem prostym sterownikiem klimatyzacji. Projekt powstał na PIC18f252 oraz graficznym wyświetlaczu sterowanym układem ks0108 i termometrami DS18b20. Układ ponadto wyswietla logo-markę na 3 sekundy po przekręceniu stacyjki, posiada podświetlenie włączane razem ze swiatlami oraz ze stacyjką, sygnalizację pracy sprężarki klimatyzacji (w prawym górnym rogu pojawia się gwiazdka), dwa przyciski umożliwiają ustawienie temperatury, wg której układ załącza/wyłącza klimatyzację z histerezą 1C. Oczywiście wejścia optoizolowane. Układ wciąż czeka na zamontowanie, gdzyż nie mogę znależć dla niego miejsca na desce rozdzielczej. :)
    W przyszłości może zamieszczę więcej moich projektów, chciałbym aby był to mój mały wkład w rozwój portalu elektroda, którego jestem wielkim fanem. Schematy i programy na życzenie.

    termometr - sterownik klimy
    termometr - sterownik klimy
    termometr - sterownik klimy
    termometr - sterownik klimy
    termometr - sterownik klimy
    termometr - sterownik klimy
    termometr - sterownik klimy
    termometr - sterownik klimy


    Pozdrawiam..


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • #2 24 Lut 2007 18:58
    Nostradamus
    Poziom 17  

    Nie no super. To mi się podoba. Mógłbyś zamieścić wsad i schematy a najlepiej nie skompilowany program, kod źródłowy bo bym sobie zmienił jak coś logo na inną markę :D :D ?? 6/6

  • #3 24 Lut 2007 19:23
    p@wel
    Poziom 13  

    Proszę, oto schemat oraz projekt w eagle 4.16.
    Ceny wyświetlacza nie pamietam, cos około 50 PLN na Allegro.

    Do obszaru pamięci EEPROM należy wpisać adesy układów termometrów DS18B20 (8 bajtów + 8 bajtów, trzeci adres jest zbędny). Zmiana loga na inne nie bedzie prosta :)
    Pozdrawiam

  • #4 24 Lut 2007 19:39
    rydzekcycek
    Poziom 16  

    Witaj!
    no super foto- story (jak na forum opla )
    Są samochody które posiadają klimatronic , jak ktoś nie posiada niemieckiej marki to musi kombinować . No ale wielkie ukłony za projekt , proponuje go jako projekt miesiąca . 9/10 za kalafonię na płytce (troszkę płytka zabrudzona).Rozumiem iż ta literka H to logo hondy .

  • #5 24 Lut 2007 21:14
    nici
    Poziom 34  

    rydzekcycek napisał:
    .Rozumiem iż ta literka H to logo hondy .



    nie,pewnie mercedesa...





    a pozatym fajne cudo! Pokarz fotki jak to sie prezentuje w aucie jak mozesz:)

    popraw literówki!!! /gulson

  • #6 24 Lut 2007 21:36
    AdioElektronik
    Poziom 14  

    Fajne to urządzenie... za ile kupiłeś ten wyświetlacz??

    Moderowany:

    wypisywanie bzdur na forum, klepanie bezsensownych wiadomości, autor podał cenę wyświetlacza!!!

  • #7 24 Lut 2007 22:02
    androot
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Gratuluje udanego projektu :) Szkoda ze tak malo ludzi stac na wrzucenie wlasnej konstrukcji...
    Wyswietlacz jest pewnie od firmy Artronic (sprzedaje tez na Allegro). Mam taki sam w odbiorniku GPS :)

    W jaki sposob zapisane jest logo? Nie znam assemblera na PIC'e...

  • #8 24 Lut 2007 22:34
    459239
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 24 Lut 2007 22:45
    Duch__
    Poziom 31  

    Mam wrażenie że ten znaczek Hondy był rysowany "ręcznie" tzn piksel po pikselu bo nie widze tam żadnej symetryczności. Co oznacza na wskazaniach wyświetlacza ten "przebieg" między 25stC a tym -01stC i co właściwie oznacza ten -01stC?? Temperature na dworze??

  • #10 24 Lut 2007 23:02
    mmgryc
    Poziom 22  

    To obrys autka. Wystarczy troszkę wyobraźni. Temp nad to pewnikiem zewnętrzna a jakby pod to wewnątrz autka. Proszę mnie poprawić jeżeli się mylę.

    Ja oceniam 9/10 naprawdę niezły pomysł. Gratuluję!!! Znajdź tylko miejsce na desce i pokarz jak wygląda i działa zamontowane w aucie.

  • #11 24 Lut 2007 23:17
    ujus
    Poziom 12  

    Swietne wykonanie, ciekawy układ. Masz możliwość regulacji podświetlenia wyświetlacza? 1stopień histerezy jak do samochodu moim zdaniem to za mało. Zresztą sam się przekonasz albo się mylę. 6/6 Pozdrawiam.

  • #12 24 Lut 2007 23:37
    Myrek1
    Poziom 23  

    Gdzie umieściłeś ten termometr do mierzenia temperatury na zewnątrz auta? Myślę nad podobnym projektem i zastanawiam się, gdzie było by njalepiej go umieścić, tak żeby temperatura była jak najdokładniejsza podczas jazdy autem.
    Ocena 9/10

  • #13 24 Lut 2007 23:53
    rchudy
    Poziom 11  

    wg której układ załącza/wyłącza klimatyzację z histerezą 1C.
    To lepiej podepnij to pod sterowanie wentylatora sprezarka nie moze sie załączac/wyłączac czesto bo to glownie jest powod przez ktory sie psuje,po zatrzymaniu sprezarki powinno byc conajmniej kilka minut na to azeby wyrownaly sie cisnienia na ssaniu i tloczeniu. sorki za pisownie nie mam polskich znakow

  • #14 25 Lut 2007 00:16
    Sebastianolek
    Poziom 13  

    Myrek1 napisał:
    Gdzie umieściłeś ten termometr do mierzenia temperatury na zewnątrz auta? Myślę nad podobnym projektem i zastanawiam się, gdzie było by njalepiej go umieścić, tak żeby temperatura była jak najdokładniejsza podczas jazdy autem.
    Ocena 9/10


    Najlepiej zamontuj czujnik za zderzakiem przednim bo tam jak będziesz jechac nie będzie go przewiewac i nie będzie sie schładzac i też w lato na postoju będzie miał cień. Co do projektu to bardzo mi sie podoba :). I daj te swoje inne projekty bo nudy na elce jak nie ma nowych projektów

    Dodano po 2 [minuty]:

    a czy może mi ktoś powiedziec gdzie się głosuje na jakiś projekt ?? bo nie wiem czy wy se tylko tak o piszecie np 10/10??

  • #15 25 Lut 2007 09:01
    szpiq
    Poziom 13  

    również chciałbym się coś więcej dowiedzieć na temat sterowania tym cudeńkiem. Bardzo ładnie Ci to wyszło, widać że dużo pracy w to włożyłeś. 6/6 pozdrawiam

  • #16 25 Lut 2007 12:11
    p@wel
    Poziom 13  

    Witam.
    Pracy włozylem sporo, paradoksalnie najwięcej czasu na opracowanie grafiki wyświetlacza. Zdjęć z samochodu jeszcze nie mam, ponieważ, jak napisałem wcześniej, wciąż poszukuję odpowiedniego miejsca do zamontowania urządzenia. Jestem raczej perfekcjonistą i wycięcie brzeszczotem dziury w desce i zamontowanie układu na klej na gorąco nie zadowala mnie. Jak zamontuje, to pokażę na pewno :).
    Sądziłem, że opis wyglądu jest zbędny, ale chyba się myliłem: kszałt na wyświetlaczu to obrys samochodu. temp pod tym obrysem to temp. wewnątrz, a temp. nad , to temp. na zewnątrz. Trzecia wartość na górze to zadana, którą mogę zmieniać. Histereza 1C wystarczy spokojnie. Podczas normalnej pracy sprężarka klimy włącza się często i do tej pory nie padła. włącza/wyłącza ją termik na parowniku w kanale nadmuchowym, zapobiegając oblodzeniu. Długo obserwowalem klimatyzacjęw moim samochodzie i wiem dużo na jej temat. W górnym prawym rogu jesli kwadracik, pojawia sięw nim gwiazdka, kiedy sprężarka pracuje. To mi pozwala analizować częstotliwość załączeń.
    Termometr zewnętrzny umieściłem w zderzaku, w miejscu osłoniętym przed bryzgami wody oraz przez bezpośrednim nawiewem powietrza podczas jazdy. Czujnik w środku jest umiejsowiony w srodku podłokietnika na wentylatorze od procesora komputera (nieduży, od PII200MHz), który nawiewa nań powietrze z kabiny.

    Co do grafiki, to niesymetryczność loga (cokolwiek autor miał na myśli) wynika wlasnie z konwersji autentycznego loga gdzieś z internetu najpierw na rozmiar 128/64, pozniej na dwa kolory. Gdyby bylo idealnie symetryczne to byloby po prostu brzydkie.
    Grafika loga powstała za pomocą rogramów do konwercji grafiki pod 8051 chyba, należało jeszcze dokonać ręcznych poprawek powstałego kodu i wkleic go do pamięci pragramu. Grafika obrysu samochodu powstała ręcznie na podstawie loga pewnego fanklubu , której nadal jestem fanem (kto widział ten pozna :)), czcionka, to normalna konwersja czcionki komputerowej.
    To chyba tyle na razie.
    Zachęciliscie mnie :), niedlugo przygotuje inne projektu do publikacji.
    Pozdrawiam

    ujus - podświetlenie jest podłączone do poświetlenia deski rozdzielczej, więc sciemniac można ściemniając podświetlenie deski..

  • #17 25 Lut 2007 12:12
    redart
    Poziom 23  

    Gratuluję zacięcia przy wprowadzaniu danych do loga i obrysu autka. Bardzo fajny sterownik. Czy sprawdzałeś go w praktyce (w autku)?

    Mam na płytce uniwersalnej bardzo podobny układ (z tym samym wyświetlaczem od artronik'a) ale sterowany ATMegą16. Wiem co to zaból wklepać kilkaset linijek danych dla pixeli - zgroza! A do tego fonty (u mnie 2 rozmiary). Niestety zarzuciłem póki co ten projekt. Ale sprawdziłem, że histereza 1 stopnia C to trochę mało - sprężarka jest załączana i wyłączana zbyt często, a umiejscowienie czujnika temperatury wewnętrznej ma tu kluczowe znaczenie.
    Niestety pokusiłem się o kompleksowe sterowanie klimą: sprężarką (tak naprawdę to steruje nią komputer silnika), zaworem recyrkulacji powietrza, kierunkami nawiewów i temperaturą (zaworem) nagrzewnicy, do tego automatyczne załączanie ogrzewania tylnej szyby i funkcja osuszania i praca automatyczna (z utrzymywaniem stałej temperatury) i tradycyjna - sterowanie zaworem na nagrzewnicy. Niezbędne okazały się serwa. Komplikacja układów wykonawczych trochę mnie przeraża, ale Twój projekt stanowi dla mnie mobilizację.
    Pzdr.

  • #18 25 Lut 2007 12:23
    p@wel
    Poziom 13  

    redart - Masz rację z tą grafiką, trochę trzeba bylo się nastukać w klawisze :), tez myślałem nad takim układem, ale u mnie trzeba montować serwa i to mnie trochę osłabia. Ostatnio powiększyła mi się rodzina i nie ma juz tyle czasu co przedtem, ehh..
    Zachęcam do kontynuowania projektu, nie ma to, jak satysfakcja ze zbudowanych wlasnoręcznie układów działających w autku i w domu.

    Cieszę się, że nie jestem taki, jak np. kol. Rydzekcycek: " jak sie ma niemieckie auto, to sia ma klimatronic.." to chyba jeden z tych co to tylko krytykować potrafią, a sami to osiągneli poziom obsługi gluegun-a i naprawiają nim pralki po wsiach..., nie obrażając prawdziwych fachowców od AGD, bo to zupełnie inna klasa...

  • #19 25 Lut 2007 12:27
    przemo.t
    Poziom 27  

    Witam....
    Jak dla mnie super, saam chcialem cos takiego popełnic ale brak czasu. Minus to troche malo funkcji ale to zawsze mozna poprawic bez wiekszego problemu. 9/10 ode mnie.

    No i jedyna słuszna marka auta, Hania wymiata :D

    rydzekcycek napisał:
    Witaj!

    Rozumiem iż ta literka H to logo hondy .

    Nie, to logo hulajnogi, a napis "honda" to tak dla zmyłki.

  • #21 25 Lut 2007 12:28
    tomo24
    Poziom 12  

    Witam
    według mnie to zrobiłeś piękny układzik, logo hondy z bliska może wydawać się niesymetryczne ale z dalsza "oryginał" :D .Za niedługo wiosna i znowu upały, proponuje zamontować sterownik i pochwalić się zakończonym dziełem :D Ocena 9/10
    Pozdrawiam

  • #22 25 Lut 2007 12:41
    redart
    Poziom 23  

    Jeszcze jedno pytanie do autora: jak długo trwa u ciebie czyszczenie lcd lub jego całkowite wypełnienie? Ja nie potrafię przeskoczyć czsu ok. 1,5 sec potrzebnego na odświerzenie całego wyświetlacza i nie wiem czy prędzej się nie da (chodzi o wysyłanie danych do lcd'ka) czy może za długo czekam po każdym wpisie. Niestety jest to trochę upierdliwe. Czy widać jak wyświetlacz rysuje np logo hondy?

  • #23 25 Lut 2007 13:19
    rchudy
    Poziom 11  

    Cytat:
    Histereza 1C wystarczy spokojnie. Podczas normalnej pracy sprężarka klimy włącza się często i do tej pory nie padła. włącza/wyłącza ją termik na parowniku w kanale nadmuchowym, zapobiegając oblodzeniu.

    jestem chlodnikiem i wiem ze to szkodzi sprezarce i to duzo roznica miedzy ssaniem i tloczeniem w kompresoze jest duza po wylaczeni i gwaltownym wlaczeniu kompresor musi to pokomac w przypadku lodowki jezeli kompresor nie daje rady Dlugi start (pracuje na uzwojeniu rozruchowym wiecej niz kilkanascie sekund rozlancza go termik(clixon)dopuki nie ostygnie to po dwuch 3 nie udanych prubach daje 3-5 minut )to daje czas na wyruwnanie cisnien.w samochodzie tego nie ma uruchomienie kompresora jest poprzez sprzeglo elektromagnetyczne i biorac pod uwage sile silnika moze on uszkodzic sprezarke (nie musi ale...)wszystkie kompresory maja zabezpieczenie przed zaduzym cisnieniem startu ale przewaznie w samochodach ono zaczyna dzialac dopiero po kilku nie udanych prubach startu.[/quote]

    Dodano po 3 [minuty]:

    Cytat:
    Histereza 1C wystarczy spokojnie. Podczas normalnej pracy sprężarka klimy włącza się często i do tej pory nie padła. włącza/wyłącza ją termik na parowniku w kanale nadmuchowym, zapobiegając oblodzeniu.

    jestem chlodnikiem i wiem ze to szkodzi sprezarce i to duzo roznica miedzy ssaniem i tloczeniem w kompresoze jest duza po wylaczeni i gwaltownym wlaczeniu kompresor musi to pokomac w przypadku lodowki jezeli kompresor nie daje rady Dlugi start (pracuje na uzwojeniu rozruchowym wiecej niz kilkanascie sekund rozlancza go termik(clixon)dopuki nie ostygnie to po dwuch 3 nie udanych prubach daje 3-5 minut )to daje czas na wyruwnanie cisnien.w samochodzie tego nie ma uruchomienie kompresora jest poprzez sprzeglo elektromagnetyczne i biorac pod uwage sile silnika moze on uszkodzic sprezarke (nie musi ale...)wszystkie kompresory maja zabezpieczenie przed zaduzym cisnieniem startu ale przewaznie w samochodach ono zaczyna dzialac dopiero po kilku nie udanych prubach startu.a to wystarcza na uszkodzenie sprezarki(pogruchotanie korwobodow ).ja to wiem z praktyki bo mnie dotyka naprawa takich kompresorow.po drugie przeczytaj instrukcje obslugi klimy

  • #24 25 Lut 2007 13:43
    redart
    Poziom 23  

    [quote="rchudy"]

    Cytat:
    ...w samochodzie tego nie ma uruchomienie kompresora jest poprzez sprzeglo elektromagnetyczne i biorac pod uwage sile silnika moze on uszkodzic sprezarke (nie musi ale...)wszystkie kompresory maja zabezpieczenie przed zaduzym cisnieniem startu ale przewaznie w samochodach ono zaczyna dzialac dopiero po kilku nie udanych prubach startu.


    Nie znam się na układach klimatyzacyjnych, ale wiem, że wciśnięcie przycisku AC wcale nie oznacza właczenia sprzęgła elektromagnetycznego koła pasowego sprężarki. U mnie siedzi czujnik ciśnienia (sygnał 0 do 5V) i jeżeli komputer stwierdzi, że ciśnienie jest niewłaściwe to nie załączy przekaźnika sprężarki. Mowa o komputerze silnika. Do niego wpięty jest sygnał z przycisku, czujnik i przekaźnik. Nie da załączyć się klimy w temperaturze niższej niż ok. 0 st C, jak sądzę ciśnienie czynnika w tej temperaturze znacznie spada, albo też komputer odczytuje temperaturę z jakiegoś innego czujnika. Ale tak naprawdę nie wiem dlaczego :cry:. Mam klimę manualną, więc żadnej "inteligencji" w tym nie ma.
    Pzdr.

  • #25 25 Lut 2007 15:03
    rchudy
    Poziom 11  

    w samochodach dla tego stosuje sie sterowanie klimy przy pomocy wentylatora.

    Dodano po 6 [minuty]:

    nie ingeruje to w uklad chlodzenia prucz tego redukuje chalas
    bo obniza obroty wentylatora

  • #26 25 Lut 2007 15:05
    gregoorr
    Poziom 17  

    No pogratulować. Wykonanie bardzo estetyczne. Kiedyś popełniłem podobną konstrukcję, z tym, że zajmowałem się grzaniem a nie chłodzeniem. To, co mnie najbardziej zastanawia to trwałość sprężarki w cyklicznym włączaniu i wyłączaniu. Myślę, że większość z nas ma podobne problemy, z takimi konstrukcjami. Nie miałbym chyba żadnego problemu ze zbudowaniem podobnej konstrukcji, ale to, co mnie najczęściej rozwala to sprawy mechaniczne. Czyli naprzykład zabudowanie takiego sterownika w aucie, czy wykonanie fajnej obudowy. Najgorsze, że często te sprawy decydują o atrakcyjności samego urządzenia. W moim sterowniku miałem problem ze sterowaniem przepustnicą gorącego powietrza, obeszłem to w ten sposób, że wstępnie ją ustawiałem ręcznie, a resztę robiłem obrotami wentylatora. Było to jakieś rozwiązanie. Z czasem kupiłem auto z climatronikiem i temat sam się rozwiązał, ciekawy jestem jak będzie u Ciebie z dokończeniem tego projektu. Mam kilka moich w trakcie realizacji, ale tylko część z nich dokańczam. Życzę wytrwałości, budowałem już coś takiego i wiem że temat nie jest taki prosty, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Trzeba kontrolować temperaturę zewnętrzną, wewnętrzną, obroty silnika dmuchawy, pracę sprężarki, ustawienie przepustnic od powietrza itd. Gdy to sobie uświadomiłem, że co krok to jakiś problem to postanowiłem że następny samochód z climatronikiem. Teraz wiem że była to dobra decyzja.

  • #27 25 Lut 2007 15:21
    lenin10
    Poziom 18  

    gratulacje! wygląda to bardzo profesionalnie. Pokaż jeszcze fotki jak już zamintujesz to w aucie

  • #28 25 Lut 2007 15:58
    p@wel
    Poziom 13  

    redart - Ty to musiałeś dopiero siedzieć nad tym wyświetlaczem po nocach :). Zrobiony profesjonalnie, czapki z głów, gratuluje. :) Tylko tego nie skończ, to będziesz się musiał z tego wyspowiadać :D. Co do czasu wyświetlania, to u mnie nie ma żadnego problemu w czasami wyświetlania, w moim urządzeniu zapisanie całego wyświetlacza trwa może 0.1 sec, jest to niezauważalne. Popracuj mad czasami, ten wyświetlacz jest dość szybki.

    rchudy - prawdopodobnie masz racje z tym co piszesz, ale u mnie klima w aucie po włączeniu pracuje cyklicznie - włącza się i wyłącza co jakieś 15 sec przy 25C na dworze. jest wyłączana przez termik zamontowany przy parowniku, sprawdzone. Oczywiście w układzie elektrycznych jeszcze jest czujnik ciśnienia czynnika). Układ wyłącza i włącza klimę dużo rzadziej, wiec nie sądzę aby coś się mu stało. Wiem że w lodówce jest zabezpieczenie przed zbyt szybkim włączeniem po wyłączeniu, ponieważ kompresor nie da rady ruszyć, kiedy jest zbyt duża różnica ciśnień, ale to trochę nie ta moc, Klimatyzacja w samochodzie, to (strzelam) - jakieś 5 KW), podczas, gdy lodówka chodzi sobie 24h dobę i tak jest nacisk na jednostajną prace i dobrą izolację, w samochodzie zaś na szybkie schłodzenie wnętrza.

    Co ja niby mam się dowiedzieć z instrukcji klimy? Gdzie jest wyłącznik do niej? I żeby szybko odparować szybę, włączyć klimę i ciepłe powietrze? I żeby w zimie co jakiś czas włączyć klimę w celu przesmarowania??Aha i jeździć na przeglądy? Wybacz, ale takie teksty to sobie daruj...

  • #29 25 Lut 2007 16:16
    telecast
    Poziom 11  

    redart napisał:
    Moje wypociny...



    REDART - nie wstydź się - podaj coś więciej ze szczegółów :)
    To co na focie robi wrażenie. Zresztą cały wątek bardzo interesujący. Jak dla mnie brakuje obsługi wentylatora dmuchawy. Sam jestem zainteresowany wykonaniem po tym co zobaczyłem.

    Pozdro, Marcin

  • #30 25 Lut 2007 16:22
    p@wel
    Poziom 13  

    telecast napisał:
    redart napisał:
    Moje wypociny...



    REDART - nie wstydź się - podaj coś więciej ze szczegółów :)
    To co na focie robi wrażenie. Zresztą cały wątek bardzo interesujący. Jak dla mnie brakuje obsługi wentylatora dmuchawy. Sam jestem zainteresowany wykonaniem po tym co zobaczyłem.

    Pozdrawiam, Marcin


    Sterowanie dmuchawą? Mysle , że mozna to zrobić, bedzie ciekawiej...

    REDART - CZy nie miałeś problemów z uruchomieniem tego wyświetlacza?? Ja spędziłem dwa dni nad nim, zachowywał się bardzo dziwnie, wyświetlał głupoty, lub nie wyświetlał nic. Okazało się, że moduł ma reset wiszący w powietrzu i samozynnie sięrestartuje. Wlutowanie jednego rezystorka na płytkę (było tam zresztą na niego miejsce) zlikwidowało problem.. Wyświetlacz z Allegro.

    sebastianolek - tu sie głosuje: https://www.elektroda.pl/rtvforum/forum85.html

  Szukaj w 5mln produktów