Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Osprzęt kablowy
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

3-fazowy regulator obrotow i silniczek modelarski

androot 16 Cze 2007 12:13 25673 46
  • 3-fazowy regulator obrotow i silniczek modelarski

    Zbudowałem regulator obrotów do bezszczotkowego silnika modelarkiego. Takie silniki są obecnie stosowane w większości modeli latajacych.
    Silnik także jest mojej konstrukcji :)

    Przy zasilaniu 8xNiMH 600mAh, śmigle 8x4,3 uzyskuje 400gram ciągu.
    W najbliższej przyszłości kupię i przetestuję inne śmigła. Docelowo będzie zasilany z pakietu 3 ogniw Li-pol i będzie miał jeszcze większy ciąg.

    W regulatorze użyłem tranzystory: "N" SUD50N024-06P i "P" SUD50P04-09L produkowane przez Vishay.

    Opis budowy regulatora jest na stronie:
    http://home.versanet.de/~b-konze/blmc_bko/blmc.htm

    Opis tego regulatora po polsku jest tutaj:
    http://www.hejasz.is.net.pl/regulator_3f.htm

    A opisy budowy silniczków z CD i całe forum dyskusyjne na:
    http://www.alexrc.com

    3-fazowy regulator obrotow i silniczek modelarski

    3-fazowy regulator obrotow i silniczek modelarski

    3-fazowy regulator obrotow i silniczek modelarski

    3-fazowy regulator obrotow i silniczek modelarski

    Żeby teraz nikt mi nie pisał, że moderatorzy tylko krytykują, a sami nic nie robią :)

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Offline 
    Specjalizuje się w: elektronika
    androot napisał 1734 postów o ocenie 439, pomógł 52 razy. Mieszka w mieście Kraków. Jest z nami od 2002 roku.
  • Osprzęt kablowy
  • #2
    Duch__
    Poziom 31  
    Jak mieżyłes te 400g ciągu?? Czy wirnik posiada taki ciąg że jest w stanie unieść tą twoją konstrukcję??
  • #3
    Matkas
    Poziom 15  
    No bardzo ładne:)Dosłownie pięknie porobione są ścieżki w reglu.I mam pytanko:Czy możesz mi powiedzieć ,jak się oblicza ciąg??Ja póki co jestem początkującym modelarzem i chcę się trochę poduczyć.

    Pozdrawiam
  • #4
    michal.rogaczewski
    Poziom 28  
    ciąg przy wykonanym układzie zmierzyć jest b.prosto silnik ze śmigłem mocujemy do wagi i ustawiamy na tarę (czyi silnik jako opakowanie " nic nie waży") i włączamy silnik wynik mamy na minusie czyli w tym wypadku waga podała -400gr :P
    A konstrukcja fajna 6/6
  • #5
    androot
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Tak jak napisal poprzednik. Z ta roznica, ze odwrocilem smiglo i zamienilem 2 przewody idace do silnika. Na wstecznym ciagu waga pokazywala +400g. Bez tego calosc pofrunelaby do gory :)

    Silnik ze smiglem i regulatorem ma mase 70g. Ten akumulator co na zdjeciu 115g.
    Regulator zrobilem w 2 dni. Oczywiscie nie robilem tego bez przerwy.
    Z silnikiem bylo duzo wiecej pracy bo oryginalnie nie mial lozyska. Stojan musialem rozwiercic wsrodku i zalozylem na odcinek mosieznej rurki. Jej zewnetrzna srednica to 10mm, a wewnetrzna to 8mm. Akurat tyle ile maja lozyska stosowane (czasami) w wiekszych wentylatorach od PC.
    Silnik z 2 takimi lozyskami kulkowymi ma duzo wieksza trwalosci i mniej sie grzeje.
    Uzwojenia w silniku nawiniete sa drutem 0,5mm 16zwoi/zab. Wychodzi 48zwoi/faze. Polaczenie w gwiazde. Duzo porad mozna znalezc na wspomnianym forum alexrc :)
  • #6
    Matkas
    Poziom 15  
    A jakie modele tym napędzasz??Możesz opisać modele m.in. waga ,rozpiętość itp. a jak będziesz mógł to fotki również.

    Pozdrawiam
  • #7
    Maślakmj
    Poziom 12  
    Witam!
    Przyłaczam sie do pytania w czym lata ten reguletor?
    i czy aparatura do modeli tez własnej produkcji?
  • Osprzęt kablowy
  • #8
    androot
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Samolot kupilem jako gotowy zestaw. Szczerze powiedziawszy to dopiero ucze sie na tym latac. Zanim przezyl kilka kraks wygladal tak:
    3-fazowy regulator obrotow i silniczek modelarski
    Oryginalnie posiadal silnik szczotkowy Speed 480, akumulator 600mAh Ni-MH.
    Aparatura zdalnego sterowania byla w zestawie.
    Rozpietosc ok. 1m, masa 600gram.

    Obecnie chce zalozyc do niego prezentowany silnik i regulator oraz akumulator Li-pol 3S1P 1350mAh.
  • #9
    szeri88
    Poziom 14  
    Możesz podać koszty jakie poniosłeś robiąc regulator? Czy nie lepiej/taniej jest kupić gotowy regler?

    Pozdrawiam
  • #10
    kroczusiek
    Poziom 13  
    No fajnie fajnie,domyślam się że ten regulator jest pomocny przy starcie,a czy przydatny jest w locie?


    przypomniał mi się obrotomierz/tester prędkosci obrotowej łopat wirnika -był Twojej konstrukcji?Jeśli tak to zastosowałeś go w tym modelu samolotu?

    A jeszcze sie tak nad czymś zastanawiałem-jaka jest najmniejsza prędkość podczas lotu aby dalej lecieć-tzn. tuż poniżej tej prędkości samolot leci w doł-jestes w stanie to sprawdzić?
  • #11
    szeri88
    Poziom 14  
    kroczusiek napisał:
    No fajnie fajnie,domyślam się że ten regulator jest pomocny przy starcie,a czy przydatny jest w locie?


    Wręcz przeciwnie, startuje się zazwyczaj na maksymalnych obrotach a wysokość lotu ustalamy obrotami silnika a nie sterem wysokości...

    Pozdrawiam
  • #12
    androot
    VIP Zasłużony dla elektroda
    szeri88 napisał:
    Możesz podać koszty jakie poniosłeś robiąc regulator? Czy nie lepiej/taniej jest kupić gotowy regler?

    Pozdrawiam


    AT90S2313 kupilem kiedys na aukcji w ilosci 10 sztuk, po 2zl/sztuka. Pozostale elementy to ok. 5zl bo tranzystory dostalem w postaci sampli.

    kroczusiek napisał:

    No fajnie fajnie,domyślam się że ten regulator jest pomocny przy starcie,a czy przydatny jest w locie?

    przypomniał mi się obrotomierz/tester prędkosci obrotowej łopat wirnika -był Twojej konstrukcji?Jeśli tak to zastosowałeś go w tym modelu samolotu?

    A jeszcze sie tak nad czymś zastanawiałem-jaka jest najmniejsza prędkość podczas lotu aby dalej lecieć-tzn. tuż poniżej tej prędkości samolot leci w doł-jestes w stanie to sprawdzić?


    Pierwsze pytanie jest troche bez sensu. Jak masz zamiar zasilic 3-fazowy silnik pradem stalym z akumulatora bez regulatora?

    Co do drugiego pytania to nie ja.

    Jesli chodzi o trzecie pytanie to trudno powiedziec. Wszystko zalezy od modelu, ustawienia wzgledem wiatru i jego predkosci. Przy lekkim modelu, umiarkowanym wietrze i ustawieniu pod wiatr mozna samolotem zawisnac nieruchomo w powietrzu :)
  • #13
    McRancor
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Widzę że latasz Bellanca Decathlon 480 :)

    Mam to samo, niedawno uruchomiłem klapy, jednak jeszcze nie używałem ich w powietrzu, zrobiłeś to może już? Jakie efekty? Bo u mnie wyglądało to tak że już z osprzętem ledwo dało się oderwać grzmota od ziemi :)

    Jakie są efekty po kilku kraksach? Bo ja już pokleiłem skrzydło ;)

    W ramach "tuningu" mam zamiar latać na lipolu 7,4V, jednak już widzę że będzie problem z wyważeniem bo teraz oryginalne aku muszę dać maksymalnie do przodu żeby zachować wyważenie.

    Inną ciekawą przypadłością jest śmigło, które potrafi "odpaść" - miałeś takie przypadki?

    Odnośnie konstrukcji regulatora - tranzystory są z sampli czy kupowane?
  • #14
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #16
    tomgart
    Poziom 25  
    Mam pytanie pośrednio związane z tematem. Czy ten mikrokontroler AT90S2313 można zaprogramować przez ISP?
  • #17
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #18
    BjAnUsZ
    Poziom 10  
    zamiast układu scalonego LM339 znalazłem LM339N ,LM339D-SMD ,LM339AN czy mogę zastosować któryś z nich ?
  • #19
    LightOfWinter
    Poziom 29  
    Cytat:
    zamiast układu scalonego LM339 znalazłem LM339N ,LM339D-SMD ,LM339AN czy mogę zastosować któryś z nich ?


    BjAnUsZ-u sądzę że bez problemu możesz zastosowac wspomniane przez ciebie układy scalone, prawdopodobnie różnią się one miedzy sobą szczegółami dla ciebie nie istotnymi np. szerszym zakresem temperatur, czy możliwościa lutowania leed - free
    Pozdrawim :)
  • #22
    _milcek_
    Poziom 19  
    Cześć
    Regulator jest bardzo ładny tylko by mu dodać koszulkę termokurczliwą jako budę i będzie bardzo dobrze.
    Sam jestem w trakcie robienia regla ze strony Hejasza w załączniku podaje program do jego regla tylko, że na attiny2313 bo at90s2313 już tylko w AVT jest. Mam też kilka pytań:
    czy nie wiecie jak bez odbiornika zrobić sygnał do regulatora (czytaj jak nim regulować obroty bez aparatury)
    pod jakie nóżki podać jaki kabel z programatora SPI
  • #23
    _milcek_
    Poziom 19  
    Aby pobrać program kliknij tu
    I gdzie dostałeś te tranzystory jako sample i jakie muszą mieć parametry by pasowały. Coś mi sie wydaje, że ty tam masz tranzystory w budzie to-220 tylko, że skróciłeś im nóżki i lekko przerobiłeś???? Ja chce właśnie tak zrobić.

    Moderowany przez androot:

    Nie pisz post pod postem. Użyj "Zmień"

  • #24
    androot
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Jak sie dobrze przyjrzysz zdjęciom, to zobaczysz, że na jednm jest regulator w białej koszulce. Tylko do zdjęć był bez niej.
    Co do tranzystorów to nie są w TO220. Byłyby dużo większe.
    Te co użyłem mają obudowę TO252. Jak przejrzysz dane katalogowe tych tranzystorów to wszystko będzie jasne.
  • #25
    hawranek10
    Poziom 17  
    Witam. Dla zainteresowanych odsylam do strony http://www.jetcontrol.de/Bastelstube/1n1p.html . Strona jest dostepna zamieszczone sa opisy, plytki i co najwazniejsze wsady do mikrokontrolerow. A w zakladkach znajduje sie wiele ciekawych projektow. Pozdrawiam.

    Moderowany przez McRancor:

    Link poprawiłem




    Moderowany przez androot:

    Ta strona raz dziala raz nie. Trzeba probowac w rozne dni tygodnia o roznej porze :)

  • #26
    ogordarek
    Poziom 14  
    Witam

    mam takie pytanie a mianowicie czy da sie taki silniczek zasilić bez elektroniki ? Chce użyć go do budowy poduszkowca i są mi potrzebne dwa stany pracy: wł, wył dlatego zadaje to pytanie gdyż odwołuje sie do dużych silników 3-fazowych w których nie ma elektroniki...
  • #28
    ogordarek
    Poziom 14  
    Nie wiem czy idę w dobrym kierunku, ale gdy by go zasilić z trzech różnych akumulatorków? ... gdzieś kiedyś czytałem że jeżeli chce się rozdzielić jedna fazę na trzy trzeba zastosować falownik co o tym sądzicie ? tylko jest ten problem, że one muszą być zasilane prądem zmiennym
  • #30
    ogordarek
    Poziom 14  
    ma ktoś może wzór płytki jednostronej z normalnymi elementami ??