Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falownik 3 fazowy silnik 1 faz jak podłączyć

29 Sty 2017 17:07 3108 12
  • Poziom 8  
    Na wstępnie przepraszam za temat bo już taki był, ale jest zamknięty.


    Otóż mam problem i to możliwe że powstały w fazie kupowania sprzętu.
    Mam falownik Liteon evo 600 1x230AC, który na wyjściu wystawia zwyczajne U,V,W po 230 V

    Mam silnik Falownik 3 fazowy silnik 1 faz jak podłączyć

    Po podłączniu sinika do sieci 230 wszystko gra, myślałem że mogę tak samo podłączyć do dwóch wyjść falownika i szlus, ale silnik startuje, przy rozruchu do 30Hz jakoś kręci powyżej, falownik wyrzuca błąd i staje, człowiek jak się zastanowił to wydumał że jest przesunięcie w fazach i silnik tak ryrać nie będzie?

    Czy jest opcja żeby to spiąć, przy takiej konfiguracji sprzętowej?

    Łączyłem w trójkąt, ale falownik wywalał błąd że motor uszkodzony, a sprawny ;)

    Przyłącze do silnika :
    Falownik 3 fazowy silnik 1 faz jak podłączyć
  • Poziom 43  
    Opór kondensatora zależy od częstotliwości.
    Popełniłeś szkolny błąd. To nie zadziała.
    Wymień silnik na odpowiedni.

    Dodano po 3 [minuty]:

    A zmierz uzwojenia czy to czasem nie jest silnik 3 fazowy.
  • Poziom 32  
    Wypnij kondensator, w tej chwili masz niepełny trójkąt bo brakuje mostka na pierwszych zaciskach Z1 V2. Następnie już standardowo z falownika U,V,W do poszczególnych mostków.
  • Poziom 8  
    osiniak75 napisał:
    Wypnij kondensator, w tej chwili masz niepełny trójkąt bo brakuje mostka na pierwszych zaciskach Z1 V2. Następnie już standardowo z falownika U,V,W do poszczególnych mostków.


    Wcześniej spróbowałem tego ;) rozpiąłem kondensatory, zrobiłem pełny trójkąt, i falownik wywalił błąd że "silnik lub przewód uszkodzony".

    Jeżeli się nie mylę, to silnik niestartuje w takim układzie bo brakuje mu kondensatora, z kondensatorem wywala układ bo kondesator.
  • Poziom 32  
    Widocznie silnik mimo tego że ma trzy uzwojenia nie jest przystosowany do pracy na trzech fazach, ma pewnie uzwojenia o różnej impedancji i falownik traktuje to jako uszkodzenie.
  • Poziom 42  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    A zmierz uzwojenia czy to czasem nie jest silnik 3 fazowy.

    A tabliczkę znamionową widział... Pewnie nie, to niech zobaczy i nie sugeruje niekompetencji autora tematu.
    osiniak75 napisał:
    Wypnij kondensator, ....

    Niezły pomysł, choć niektóre(!) silniki jednofazowe pracowały zasilone niektórymi(!) falownikami bez odpinania kondensatora.
    Ważne jest aby nie był to silnik ze zwartą fazą rozruchową, czyli mający TRZY zaciski. Podłaczamy do nich trzy wyjścia z falownika i ... czasami taki układ działa.
    Kluczowy jest wybór falownika. Żaden producent falownika nie przewiduje takiego połączenia i większość wręcz tego zabrania, ale u nas pracuje 10 falowników LS serii Ic z 10ma wentylatorami od kilku lat i jest OK.
    Z tego co wiem ludzie z LS oficjalnie takiej możliwości nie potwierdzają, ale nieoficjalnie zalecają właśnie te falowniki w takich sytuacjach.
    W przypadku falowników innych firm efekt takigo połączenia może być "różny". Trzeba testować, .tylko po co? Czy nie lepiej zastosować silnik 3f? Czasami jednak sytuacja jest na prawdę trudna i takie wiązanie buta dżdżownicą jest jedynym akceptowalnym rozwiązaniem.
  • Poziom 43  
    osiniak75 napisał:
    Widocznie silnik mimo tego że ma trzy uzwojenia nie jest przystosowany do pracy na trzech fazach, ma pewnie uzwojenia o różnej impedancji i falownik traktuje to jako uszkodzenie.
    Trafiles w sedno, Kolego. Ten silnik nigdy nie będzie współpracował z falownikiem. Wymienić silnik na zwykły 220 Δ / 400 γ. Tyle.
  • Poziom 42  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    osiniak75 napisał:
    Widocznie silnik mimo tego że ma trzy uzwojenia nie jest przystosowany do pracy na trzech fazach, ma pewnie uzwojenia o różnej impedancji i falownik traktuje to jako uszkodzenie.
    Trafiles w sedno, Kolego. Ten silnik nigdy nie będzie współpracował z falownikiem. Wymienić silnik na zwykły 220 Δ / 400 γ. Tyle.

    Jedna bzdura pogania drugą. Koszmar.
    Silnik jest JEDNOFAZOWY i ma DWA a nie trzy uzwojenia. Jeżeli początki i końce uzwojeń są wyprowadzone do kremletu, to można przez odpowiednie połączenia zmienić kierunek wirowania. Jednak zawsze uzwojenia połączone są szeregowo dając trzy przyłącza jak w silniku 3f, więc można je podłączyć do falownika z wyjściem 3f zasilanego z JEDNEJ fazy. Czy taki układ zadziała zależy przede wszystkim od konstrukcji wewnętrznej i oprogramowania falownika. Ważne są też nastawy falownika. Tzn dolna częstotliwość i rampa.
    Prawdopodobnie falownik autora tematu nie nadaje się do tak nietypowego zastosowania. Trzebaby przeprowadzić próbę z falownikiem LS. Jednak chyba nie o to chodziło autorowi tematu?
    Z dugiej strony, do regulacji RPM silników indukcyjnych stosuje się dużo prostsze i tańsze regulatory fazowe na triaku. Takie prawie ściemniacze.
  • Poziom 43  
    Sorry, mialem na mysli ZACISKI a nie uzwojenia. Tu moj blad. Natomiast co do reszty wywodu Kolegi mam zdania podzielone. Szczegolnie ten triak w odniesieniu do silników indukcyjnych.
    jack63 napisał:
    3f zasilanego z JEDNEJ fazy.
    Co ma do rzeczy z jednej lub z dwóch lub trzech? Po drugie, czy Szacowny Kolega nie spotkał silnika jednofazowego z kondensatorem pracy o TRZECH uzwojeniach ? Koszmar.
  • Poziom 42  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Szczegolnie ten triak w odniesieniu do silników indukcyjnych.

    No to mało kolega widział, czytał, interesował się.
    Zanim weszły do powszechnego użycia silniki BLDC taka regulacja była powszechna. Np. silniki wentylatorów małej mocy w klimatyzatorach były tak sterowane.
    Krzysztof Kamienski napisał:
    jack63 napisał:
    3f zasilanego z JEDNEJ fazy.
    Co ma do rzeczy z jednej lub z dwóch lub trzech?

    A to ma do rzeczy, że RMS napięcia "tworzonego" przez falownik jest prawie taki sam jak napięcie tejże fazy czyli 230V RMS i nie ma obawy o uszkodzenie silnika.
    Widzę, że kolega widział"zapomniał" jak działa przekształtnik częstotliwości zwany popularnie skrótowo falownikiem.
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Szacowny Kolega nie spotkał silnika jednofazowego z kondensatorem pracy o TRZECH uzwojeniach ? Koszmar.

    Widziałem i to nie jeden, ale były to silniki dwubiegowe.
    Koszmarem za to jest mocne parcie kolgegi na szkło objawiające się wypowiedziami w tematach o których ma kolega blade pojęcie, jak choby chłodnnictwo. Przykre...

  • Specjalista Automatyk
    Z doświadczeń własnych i klientów stosowaliśmy falowniki EURA DRIVES i DELTA ELECTRONICS do sterowania przecinarkami które miały silniki jednofazowe z kondensatorem. Wywalało się kondensator i układ rozruchu, spinało uzwojenia do falownika (3 odczepy) i działało. Oczywiście nie było to co powinno być i trzeba było kombinować z ustawieniami, ale klienci mogli pracować.
    Nie ma reguły co do producentów falowników, ważne jest jak odczytuje asymetrię na wyjściu.