Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Falownik 3 fazowy silnik 1 faz jak podłączyć

zulwio 29 Jan 2017 17:07 4674 17
  • #1
    zulwio
    Level 9  
    Na wstępnie przepraszam za temat bo już taki był, ale jest zamknięty.


    Otóż mam problem i to możliwe że powstały w fazie kupowania sprzętu.
    Mam falownik Liteon evo 600 1x230AC, który na wyjściu wystawia zwyczajne U,V,W po 230 V

    Mam silnik Falownik 3 fazowy silnik 1 faz jak podłączyć



    Po podłączniu sinika do sieci 230 wszystko gra, myślałem że mogę tak samo podłączyć do dwóch wyjść falownika i szlus, ale silnik startuje, przy rozruchu do 30Hz jakoś kręci powyżej, falownik wyrzuca błąd i staje, człowiek jak się zastanowił to wydumał że jest przesunięcie w fazach i silnik tak ryrać nie będzie?

    Czy jest opcja żeby to spiąć, przy takiej konfiguracji sprzętowej?

    Łączyłem w trójkąt, ale falownik wywalał błąd że motor uszkodzony, a sprawny ;)

    Przyłącze do silnika :
    Falownik 3 fazowy silnik 1 faz jak podłączyć
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Opór kondensatora zależy od częstotliwości.
    Popełniłeś szkolny błąd. To nie zadziała.
    Wymień silnik na odpowiedni.

    Dodano po 3 [minuty]:

    A zmierz uzwojenia czy to czasem nie jest silnik 3 fazowy.
  • #3
    osiniak75
    Level 34  
    Wypnij kondensator, w tej chwili masz niepełny trójkąt bo brakuje mostka na pierwszych zaciskach Z1 V2. Następnie już standardowo z falownika U,V,W do poszczególnych mostków.
  • #4
    zulwio
    Level 9  
    osiniak75 wrote:
    Wypnij kondensator, w tej chwili masz niepełny trójkąt bo brakuje mostka na pierwszych zaciskach Z1 V2. Następnie już standardowo z falownika U,V,W do poszczególnych mostków.


    Wcześniej spróbowałem tego ;) rozpiąłem kondensatory, zrobiłem pełny trójkąt, i falownik wywalił błąd że "silnik lub przewód uszkodzony".

    Jeżeli się nie mylę, to silnik niestartuje w takim układzie bo brakuje mu kondensatora, z kondensatorem wywala układ bo kondesator.
  • #6
    osiniak75
    Level 34  
    Widocznie silnik mimo tego że ma trzy uzwojenia nie jest przystosowany do pracy na trzech fazach, ma pewnie uzwojenia o różnej impedancji i falownik traktuje to jako uszkodzenie.
  • #7
    jack63
    Level 43  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    A zmierz uzwojenia czy to czasem nie jest silnik 3 fazowy.

    A tabliczkę znamionową widział... Pewnie nie, to niech zobaczy i nie sugeruje niekompetencji autora tematu.
    osiniak75 wrote:
    Wypnij kondensator, ....

    Niezły pomysł, choć niektóre(!) silniki jednofazowe pracowały zasilone niektórymi(!) falownikami bez odpinania kondensatora.
    Ważne jest aby nie był to silnik ze zwartą fazą rozruchową, czyli mający TRZY zaciski. Podłaczamy do nich trzy wyjścia z falownika i ... czasami taki układ działa.
    Kluczowy jest wybór falownika. Żaden producent falownika nie przewiduje takiego połączenia i większość wręcz tego zabrania, ale u nas pracuje 10 falowników LS serii Ic z 10ma wentylatorami od kilku lat i jest OK.
    Z tego co wiem ludzie z LS oficjalnie takiej możliwości nie potwierdzają, ale nieoficjalnie zalecają właśnie te falowniki w takich sytuacjach.
    W przypadku falowników innych firm efekt takigo połączenia może być "różny". Trzeba testować, .tylko po co? Czy nie lepiej zastosować silnik 3f? Czasami jednak sytuacja jest na prawdę trudna i takie wiązanie buta dżdżownicą jest jedynym akceptowalnym rozwiązaniem.
  • #8
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    osiniak75 wrote:
    Widocznie silnik mimo tego że ma trzy uzwojenia nie jest przystosowany do pracy na trzech fazach, ma pewnie uzwojenia o różnej impedancji i falownik traktuje to jako uszkodzenie.
    Trafiles w sedno, Kolego. Ten silnik nigdy nie będzie współpracował z falownikiem. Wymienić silnik na zwykły 220 Δ / 400 γ. Tyle.
  • #9
    jack63
    Level 43  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    osiniak75 napisał:
    Widocznie silnik mimo tego że ma trzy uzwojenia nie jest przystosowany do pracy na trzech fazach, ma pewnie uzwojenia o różnej impedancji i falownik traktuje to jako uszkodzenie.
    Trafiles w sedno, Kolego. Ten silnik nigdy nie będzie współpracował z falownikiem. Wymienić silnik na zwykły 220 Δ / 400 γ. Tyle.

    Jedna bzdura pogania drugą. Koszmar.
    Silnik jest JEDNOFAZOWY i ma DWA a nie trzy uzwojenia. Jeżeli początki i końce uzwojeń są wyprowadzone do kremletu, to można przez odpowiednie połączenia zmienić kierunek wirowania. Jednak zawsze uzwojenia połączone są szeregowo dając trzy przyłącza jak w silniku 3f, więc można je podłączyć do falownika z wyjściem 3f zasilanego z JEDNEJ fazy. Czy taki układ zadziała zależy przede wszystkim od konstrukcji wewnętrznej i oprogramowania falownika. Ważne są też nastawy falownika. Tzn dolna częstotliwość i rampa.
    Prawdopodobnie falownik autora tematu nie nadaje się do tak nietypowego zastosowania. Trzebaby przeprowadzić próbę z falownikiem LS. Jednak chyba nie o to chodziło autorowi tematu?
    Z dugiej strony, do regulacji RPM silników indukcyjnych stosuje się dużo prostsze i tańsze regulatory fazowe na triaku. Takie prawie ściemniacze.
  • #10
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Sorry, mialem na mysli ZACISKI a nie uzwojenia. Tu moj blad. Natomiast co do reszty wywodu Kolegi mam zdania podzielone. Szczegolnie ten triak w odniesieniu do silników indukcyjnych.
    jack63 wrote:
    3f zasilanego z JEDNEJ fazy.
    Co ma do rzeczy z jednej lub z dwóch lub trzech? Po drugie, czy Szacowny Kolega nie spotkał silnika jednofazowego z kondensatorem pracy o TRZECH uzwojeniach ? Koszmar.
  • #11
    jack63
    Level 43  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Szczegolnie ten triak w odniesieniu do silników indukcyjnych.

    No to mało kolega widział, czytał, interesował się.
    Zanim weszły do powszechnego użycia silniki BLDC taka regulacja była powszechna. Np. silniki wentylatorów małej mocy w klimatyzatorach były tak sterowane.
    Krzysztof Kamienski wrote:
    jack63 napisał:
    3f zasilanego z JEDNEJ fazy.
    Co ma do rzeczy z jednej lub z dwóch lub trzech?

    A to ma do rzeczy, że RMS napięcia "tworzonego" przez falownik jest prawie taki sam jak napięcie tejże fazy czyli 230V RMS i nie ma obawy o uszkodzenie silnika.
    Widzę, że kolega widział"zapomniał" jak działa przekształtnik częstotliwości zwany popularnie skrótowo falownikiem.
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Szacowny Kolega nie spotkał silnika jednofazowego z kondensatorem pracy o TRZECH uzwojeniach ? Koszmar.

    Widziałem i to nie jeden, ale były to silniki dwubiegowe.
    Koszmarem za to jest mocne parcie kolgegi na szkło objawiające się wypowiedziami w tematach o których ma kolega blade pojęcie, jak choby chłodnnictwo. Przykre...
  • #13
    *paweł*

    Automation specialist
    Z doświadczeń własnych i klientów stosowaliśmy falowniki EURA DRIVES i DELTA ELECTRONICS do sterowania przecinarkami które miały silniki jednofazowe z kondensatorem. Wywalało się kondensator i układ rozruchu, spinało uzwojenia do falownika (3 odczepy) i działało. Oczywiście nie było to co powinno być i trzeba było kombinować z ustawieniami, ale klienci mogli pracować.
    Nie ma reguły co do producentów falowników, ważne jest jak odczytuje asymetrię na wyjściu.
  • #14
    Rezystor240
    Level 41  
    Witam, wiem że temat archiwalny ale mam dosłownie jedno pytanie.
    Silnik jednofazowy z kondensatorem ma 200W, a przy zasilaniu dwóch uzwojeń z falownika jednofazowego też będzie miał tę samą moc i moment obrotowy? Chodzi mi o zwiększenie mocy, nie o zmianę prędkości obrotowej.