Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę

george2002 03 Mar 2007 02:35 30142 26
Optex
  • Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę

    Witam, przedstawiam własnoręcznie zmodyfikowany Laminator L-405 HC zakupiony na allegro za 50zł.
    Koszt laminatora + sterownik to ok 65-85zł (w zależności po ile kupimy części) więc chyba dobra cena jak na takie możliwości :D
    Sterownik jest oparty na atmega8 i wyświetlaczu lcd2x8 nie zapominając o głównym elemencie jakim jest dioda ll4148 (nie smd tylko najlepiej przewlekna ponieważ można do jej drutów skręcić przewód, lutowanie nie wchodzi w grę - w 180 st na pewno by się odlutowała) która służy jako pomiar temperatury laminatora.
    Z laminatora została wyjęta oryginalna elektronika (4 diody ograniczające napięcie oporniki do diód i termostaty a było ich aż 3) został tylko 4-ty termostat awaryjny gdyby temperatura przekroczyła 200 stopni wtedy mechanicznie uszkadza się termostat na stałe blokując przepływ zasilania 220V.


    Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę
    Zdjęcia powyżej przedstawiają laminator już po przeróbkach :)

    A więc do konkretów, soft napisany w bascomie avr ,ogólnie budowa podpatrzona z strony: http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fthomaspfeifer.net%2Flaminator_temperatur_regelung.htm&langpair=de%7Cen&hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&prev=%2Flanguage_tools
    ale trochę bardziej rozbudowana opcja :)

    Laminator ma softwarowe zabezpieczenie przed uszkodzoną diodą czy jest ona rozwarta czy zwarta wtedy nie będzie działać i wyświetli się komunikat że czujnik jest uszkodzony.
    Histereza jest ustawiona na 3 stopnie.
    Temperatura grzania i chłodzenia jest ustawiana od 30 do 180 stopni, są 3 defaultowe ustawienia: 85st - foliowanie, 125st - foliowanie, 160st - laminowanie płytek, po osiągnięciu temperatury po pierwszym włączeniu laminator wydaje 3krotny dzwięk buzzerem że osiągnął nastawioną temperaturę więc można go załączyć ustawić i coś międzyczasie robić zanim się rozgrzeje (ok 40-60 sek) po skończonym laminowaniu jest dostępna funkcja wychłodzenia (aby wałki nie uległy deformacji od zatrzymania w dużej temperaturze) która wyłączy grzałkę i będzie tylko kręcić wałkami aż do osiągnięcia zadanej temperatury chlodzenia, gdy się wychłodzi też oznajmia to buzzerem. Jest też opcja wwsyłania temperatury itp na rs232 można ją wył/zał w menu.
    Dokładność ustalenia temperatury to ok 5 stopni więc wydaje mi się że jest to dobry wynik, jedyną trudnością może by kalibracja początkowa :) a polega ona na zmianie 4 wartości w programie tj. wartości adc przy 20 stopniach i przy 180 stopniach (można kalibrowa przy innych temperaturach ale te są wg mnie optymalne :) ) tym bardziej jeśli ktoś nie ma miernika temperatury do np 200 stopni to mogą by problemy z kalibracją (być może z inną diodą ll4148 będzie chodzić tak samo ale nie wiem czy one nie mają jakichś odchyłek ponieważ ja miałem 1 sztukę i na niej udało mi się złożyć :) ). Sterownie załączaniem grzałki odbywa się przez przeliczanie kąta nachylenia prostej przechodzącej przez 2 punkty. Laminator jest sprawdzony działa bardzo dobrze przy ostawionej temperaturze 160 stopni płytki wychodzą rewelacyjne (aż nie chce mi się przypominać metody żelazkowej brrrr :) )
    Co do załączonego schematu jest on w protelu98se należy tylko uważać bo zapomniałem o wyjściu na czujnik więc trza się podłączy z diodą kabelkami bezpośrednio do nóżki atmegi tak jak w pdf-ie thomasa http://thomaspfeifer.net/down/laminator2.zip
    Co do samego sterownika myślę że z innym laminatorem który na silnik i grzałkę na 220V nie powinno być problemu aby do zaadoptować.

    Na zakończenie jeszcze kilka fotek z chodzącego laminatora i fotki z wewnątrz.
    Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę
    Wiem że nie wygląda to może fachowo ale innaczej nie dało się tego wszystkiego upchać ;)

    W załączniku schemat w protelu98se ,kod w bascomie bas+hex nie jest rewelacyjnie napisany ponieważ szybko, ale działa i to bardzo dobrze :D.

    Życzę wszystkim miłego konstruowania ponieważ warto mieć takie urządzonko na wyposażeniu elektronika.

    PS
    Jeśli popełniłem jakieś poważne błędy na stronie, prosiłbym moderatorów o ich poprawienie ponieważ piszę ten post o godz 2.00 i by może gdzieś czegoś nie dopatrzyłem :) a co do tego postu opinie mile widziane :)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    george2002

    Level 21  
    Offline 
    george2002 wrote 514 posts with rating 154. Live in city Kraków. Been with us since 2002 year.
  • Optex
  • #2
    neo_dc
    Level 32  
    super sprawa :)
    dioda to nie zadne ||4148 tylko raczej 1N4148 prawda ?

    a cyna w 180 stopniach tez chyba sie nie topi ?

    Ja jeszcze zabezpieczylbym to jakos przed utlenianiem sie - temperatura robi swoje :)

    Pozdrawiam
  • #3
    androot
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ciekawe jak dlugo wytrzyma Ci ta dioda temp pracy 180...
    A co do symbolu to zmyliles niektorych piszac LL4148. Takie oznaczenie ma wersja SMD diody 1N4148.
    Taki termostat lepiej zrobic na termoparze, albo Pt100.
    Wogole to nie widze sensu pakowanie uC i wyswietlacza LCD... Lepiej potencjometr i komparator w koncu to tylko laminator!!
  • #5
    lukas_sa
    Level 16  
    Quote:
    a cyna w 180 stopniach tez chyba sie nie topi ?
    cyna topi się przy 260 st C(chyba dokłanie 263).
    A co do laminatorka-6/6 za niełdad z kabelkami w środku
  • Optex
  • #6
    george2002

    Level 21  
    co do wypowiedzi:
    neo_dc -> co do diody to żeczywiście 1n4148 się ona zwie :D , co do cyny to są jej różne odmiany ostatnio działam bezołowiówką więc różne są temp topnienia ale moje rozwiązanie polegające na zaciśnięciu między drucikiem diody a kablem końcówki zaciskowej jest wytrzymałe na 100%, co do utleniania to nie wiem o co dokładnie chodzi co by się miało utlenić ? dioda ? na pewno nie bo sprawdzałem jedną sztukę zapalniczką i przy ok 270 stopniach przestała działać :)

    androot -> co do termopary to jak dla mnie za dużo zabawy i cena była by również większa a w ten sposób rzeczywiście nie jest dużo kombinowane parę elementów na krzyż i działa jak należy nie z dokładnością super bo ok + - 5 stopni ale mi wystarcza, co do samego sterownika to ja sobie tak wymyśliłem bo fajnie to wygląda a temperaturę nie wiadomo kiedy i jaką potrzeba będzie bo nie jest to tylko do płytek pcb ale także jak pisałem do zalaminowywania np zdjęć, a co do wytrzymałości diody to wytrzymała już ok 20 płytek laminowanych i ok 8h pracy także jeśli nadal działa a działa to działać będzie ;)

    Cycu67 -> tak jest to pospolity laminator tylko z wyświetlaczem temperatury i możliwością jej dokładnej regulacji

    lukas_sa -> dzięki za ocenę i tak nie po to tu to umieściłem tylko po to żeby ktoś jak będzie chciał zbudował sobie taki cosik :) ale i tak denx za ocenkę a co do zamieszania z kabelkami to żeczywiście jst małe ale po pierwsze w niczym to nie przeszkadza a po drugie to z braku miejsca :)

    Jeszcze mały opis zdjęcia przedstawiającego laminator z góry:wyświetlacz, wył/wł zasilania, obok przycisk menu góra/dół czerwony przycisk to ok (niestety tylko takowy miałem pod ręką i do tego ten brak miejsca ;) ) diodki:żółta - świeci - chłodzenie, mruga - chłodzenie zakończone, zielona - grzałka zał/wył, czerwona - zasilanie :) , aha co do zdjęcia od spodu z Q.C. Passed to ta dziurka błyszcząca po lewej to dziurka dla buzzera :D

    Pozdrawiam
    Grzegorz
  • #7
    SlawekL
    Level 12  
    neo_dc -> a cyna w 180 stopniach tez chyba sie nie topi ?

    Temperatura topnienia zalezy do skladu stopu, dotychczas najczesciej uzywano cynowo-olowowego stopu Sn63Pb37 o temperaturze topnienia 183°C.
  • #8
    damig
    Level 11  
    Wybaczcie mi może i dziwne pytanie, ale co można zdziałać laminatorem w kwestii płytek PCB?
    Rozumiem zalaminować jakieś dokumenty, ale co do tego mają "laminaty" ? :]
  • #11
    juzef22
    Level 13  
    Witam
    Dziękuję za schemat i bardzo szybką odpowiedz.
    Na załączonym schemacie widzę zastosowany wyświetlacz Lcd 2x8 i kwarc 12Mhz natomiast w pliku Bas jest Lcd 16x1 i kwarc 11059200 skąd ta rozbieżność.
    Pozdrawiam
  • #13
    juzef22
    Level 13  
    Dziękuję pustan za informację ale rozwiązanie George2002 jest znacznie ciekawsze.
  • #14
    george2002

    Level 21  
    W związku z pytaniami jak obliczyć temperaturę to moja mała podpowiedz :)

    Opisałem co i jak a więcej można podpatrzeć jak przelicza to człowiek z zagranicy na którego projekcie się wzorowałem czyli http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=pl&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fthomaspfeifer.net%2F&sl=auto&tl=pl , być może zamotałem troszkę obliczenia ale kod programu jest i jeśli ktoś chce go sobie zmienić to nie widzę problemu :) w skrócie jest to przeliczanie z funkcji liniowej y=ax+b polecam przeglądnięcie stronki którą podałem jak również jego software (niestety w c :) )
    oto kawałek kodu odpowiedzialny z przeliczenia z firmware Thomasa:
    Quote:

    int convert2degree(int value) {
    static const float c1=19.5;
    static const float v1=275; //ADC-Wert=264 @ 20°C

    static const float c2=202;
    static const float v2=154; //ADC-Wert=165 @ 202°C


    float m=((c1-c2)/(v1-v2));
    return((int)((m*(float)value)+(-m*v1)+c1));
    //return((int)((-m*v1)+c1));
    }

    Widać w nim wzór na prostą przechodzącą przez 2 punkty chodzi o to że c1 to temperatura zmierzona innym przyrządem a v1 to wartość z przetwornika ADC z diody 1n4148 c2 i v2 to to samo a później trzeba tylko obliczyć wszystko z wzorów i tak ja to robię w programie :)
    Quote:
    Dokładność ustalenia temperatury to ok 5 stopni więc wydaje mi się że jest to dobry wynik, jedyną trudnością może by kalibracja początkowa Smile a polega ona na zmianie 4 wartości w programie tj. wartości adc przy 20 stopniach i przy 180 stopniach (można kalibrowa przy innych temperaturach ale te są wg mnie optymalne Smile ) tym bardziej jeśli ktoś nie ma miernika temperatury do np 200 stopni to mogą by problemy z kalibracją (być może z inną diodą ll4148 będzie chodzić tak samo ale nie wiem czy one nie mają jakichś odchyłek ponieważ ja miałem 1 sztukę i na niej udało mi się złożyć Smile ). Sterownie załączaniem grzałki odbywa się przez przeliczanie kąta nachylenia prostej przechodzącej przez 2 punkty


    PS.
    Co do pytania juzef22:
    Quote:

    Witam
    Dziękuję za schemat i bardzo szybką odpowiedz.
    Na załączonym schemacie widzę zastosowany wyświetlacz Lcd 2x8 i kwarc 12Mhz natomiast w pliku Bas jest Lcd 16x1 i kwarc 11059200 skąd ta rozbieżność.
    Pozdrawiam

    Wyświetlacz taki musi być bo bascom w ten sposób obsługuje wyświetlacze 8x1 - warto poczytać pomoc do bascoma :) co do kwarcu to rzeczywiście nie zmieniłem go w schemacie na 11059200 który jest lepszy na uzyskanie prędkości rs232 9600 bodów bez błędów w komunikacji z PC :) - przesyłam temperaturę tak jak opisywałem - jest to do testów ale może się przydać w różnych sytuacjach a koszt st232 czy innego konwertera ttl waha się w cenie 1zł :) ale jeśli nie ma się takiego pod ręką to wystarczy zmienić wartość kwarcu na np 12mhz ale będą błędy małe bo 0,16% ale będą :) - bascom ma w zakładce Options->Compiler->Communication ładny przelicznik błędów przy transmisji przy wybranych kwarcach

    PS2
    Miło że jeszcze kogoś interesuje ten laminator - mi bardzo się przydał - zarobił na siebie i tak jak pisałem na dzień dzisiejszy zrobiłem nim ok 200 PCB i działa nadal :) tylko patrząc teraz na kod jest troszkę zamotany ale najważniejsze że działa jak należy :)

    PS3
    Warto przeczytać załącznik kolegi pustan - można się na prawdę dużo dowiedzieć np o wspominanej przez mnie diodzie 1n4148 i dużo więcej :)


    PS4
    Jeszce szybkie dokładniejsze wyjaśnienie działania pomiaru:

    Quote:
    Sub Convert
    A = Getadc(0)
    N = 173 - 19
    M = 170 - 279
    'N = 187 - 20
    'M = 187 - 274
    Mm = N / M
    Temperatura_real = A * Mm
    V = Mm * 279
    'V = Mm * 274
    Temperatura_real = Temperatura_real - V
    Temperatura_real = Temperatura_real + 19
    'Temperatura_real = Temperatura_real + 20
    Temperatura = Temperatura_real
    End Sub


    A - wartość z przetwornika ADC - wartość z diody 1n4148 do niego podłączonej
    N - pierwsza wartość (173) to wartość odczytana z przetwornika przy temperaturze 19 stopni celsjusza
    M - dokładnie tak samo czyli (187) to wartość odczytana z przetwornika przy temperaturze 279 stopni celsjusza
    dalej to już wzory przerobione jak u Thomasa w kodzie ale bascom nie umie robić niektórych rzeczy w nawiasach dlatego jest to tak porozbijane - najważniejszy jest wynik czyli Temperatura :)
    Więcej info w wątku na stronie :) - mój ostatni post
    Ja kalibrację przeprowadzałem tak: pierwszy pomiar w temperaturze pokojowej - było wtedy 19 stopni co dało wartość 173 z przetwornika ADC
    Drugi pomiar po nagrzaniu diody do 279 stopni co dało wartość ADC równą 187
    Reszta to tak jak pisałem przeliczenia na podstawie wzoru na prostą przechodzącą przez dwa różne punkty :)

    Pozdrawiam
    George2002
  • #15
    juzef22
    Level 13  
    Jak prawidłowo powinien wyglądać proces kalibracji temperatury?
  • #16
    seg
    Level 13  
    Quote:
    Sub Convert
    A = Getadc(0)
    N = 173 - 19
    M = 170 - 279
    'N = 187 - 20
    'M = 187 - 274
    Mm = N / M
    Temperatura_real = A * Mm
    V = Mm * 279
    'V = Mm * 274
    Temperatura_real = Temperatura_real - V
    Temperatura_real = Temperatura_real + 19
    'Temperatura_real = Temperatura_real + 20
    Temperatura = Temperatura_real
    End Sub


    Za nic nie potrafię zrozumieć takiego liczenia.
    Po pierwsze skoro ADC drugiego kanału w temperaturze 274 stopni osiąga wartość 187 to dlaczego nie poprawisz błędu w opisie "M = 170 - 279"? Powinno być 187, a nie 170. Poza tym skoro N = 154 i M = -109 to Mm = -1.41, Temperatura_real przy powiedzmy ADC = 174 równa się -245.34, a V = -393.39

    W takim razie:

    Temperatura_real - V = -245.34 - (-393.39) = 148.05
    Temperatura_real = 148.05 + 19 = 167.05

    Chcesz powiedzieć, że przy wzroście ADC z 173 o jedno oczko do 174 temperatura skacze z 19'C do 167'C??

    Nie kumam? Źle liczę?
  • #17
    george2002

    Level 21  
    Hmm odpowiem krótko :) opisałem wg mnie dość dokładnie a więcej info poleciłem stronkę człowieka od którego zaczerpnąłem pomysł czyli:Link a zamieszczony mój kod działa u mnie do dzisiaj :) być może jest zakręcony no ale jak nie odpowiada to można podglądając pierwotnego autora napisać własny ;)

    Pozdrawiam
    George2002
  • #18
    studzin
    Level 17  
    Mam problem z uruchomieniem sterownika. Stawiam, że coś jest nie tak z fusebitami. W umie przestawiałem tylko kwarc na 011111. Trzeba coś jeszcze? Zmieniłem również wyświetlacz na 2x16(zmieniłem w kodzie i ustawieniach bascoma). Ten wyświetlacz chodzi w 4 bitach tak?
  • #19
    mario832
    Level 17  
    Ja myślałem o zastosowaniu czujnika PT100 typu M 1020.

    Laminator z prawdziwego zdarzenia za niewielką cenę

    Dane czujnika:
    Rezystancja przy 0°C : 100 Ω
    Współczynnik temperaturowy : 3850 ppm/K
    Zakres temperatur pracy : od -70°C do +500°C
    Rezystancja izolacji : > 10MΩ przy 20°C
    > 1 MΩ przy 500°C
    Prąd pracy : od 0,3 mA do 1 mA
    Tolerancja : kl. B
    Czas reakcji (90%)
    - przy ruchu wody 0,4 m/s : 0,3 s
    - przy ruchu powietrza 2 m/s : 12 s
    Wymiary
    L 9,5 mm
    B 1,9 mm
    H 0,9 mm
    AL. 10 mm
    AØ 0,2 mm

    Sam kształt czujnika jest kuszący ,bo będzie lepiej dolegać do grzałki niż dioda 1N4148.

    Cena ~ 13zł

    Będzie wymagało zmiany układu sterowania ,ale może warto??? ,co o tym myślicie???
  • #20
    michal1997
    Level 17  
    Ciekawe ile wytrzymają rolki?
  • #21
    vito2
    Level 12  
    michal1997 wrote:
    Ciekawe ile wytrzymają rolki?


    Ciekawe też czy nie można zastosować zwykłego tranzystora mocy (jego złącza BE) ?
    Też łatwo można go przykręcić.
  • #22
    Lucas82
    Level 12  
    Witam autora projektu. Czy jest możliwość aby otrzymać mozaikę ścieżek do termotransferu w pdf??? Zauważyłem na zdjęciach, że przerobiłeś ten układ z obudowy smd - TQFP na DIP a na tym mi najbardziej zależy, no i jest łatwiej jeżeli chodzi o montaż...Pozdrawiam :)
  • #23
    jerp
    Level 12  
    Witam
    To bardzo stary temat ale nie padła w nim odpowiedź jakie fuse bity są ustawione
    do zaprogramowania atmegi 8 - czy można prosić o odpowiedź?
    pozdrawiam
    jerp
  • #24
    george2002

    Level 21  
    jerp wrote:
    Witam
    To bardzo stary temat ale nie padła w nim odpowiedź jakie fuse bity są ustawione
    do zaprogramowania atmegi 8 - czy można prosić o odpowiedź?
    pozdrawiam
    jerp



    Witam,
    fusy standardowe, dla avrdude -U lfuse:w:0xc0:m -U hfuse:w:0xd9:m -U efuse:w:0xff:m, a dla innych:sut0 sut1 cksel0 cksel1 cksel2 cksel3 spien bodlevel0 bodlevel1 te wszystkie mają być włączon :)
  • #27
    jerp
    Level 12  
    Witam
    Trochę czasu upłynie zanim zbiorę części ale o efektach na pewno powiadomię
    pozdrawiam