Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560

electroNIXclock 01 Jul 2014 22:58 16533 28
  • Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560
    Witajcie,
    W ramach kontynuacji procesu ratowania lampek Nixie od zapomnienia, do serii zegarów electroNIXclock dołącza kolejny - tym razem pod lampy LC513 lub odpowiednik (np. Z560M).
    Konstrukcja jest bliźniaczo podobna do Waszego ulubieńca - 4xLC516 ( https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=11799500#11799500 ). Biała płytka PCB jest zamknięta między dwoma deskami z dębu, a dookoła przeźroczysta pleksa. Proponujemy dwa warianty kolorystyczne: ciemna, bejcowana bejca pod lampy czerwone, i jasny wosk pod lampki przeźroczyste (chociaż można śmiało eksperymtować z innymi kombinacjami).
    Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560 Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560 Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560

    Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560 Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560 Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560
    Zegar jest trochę mniejszy od poprzednika - każdy wymiar jest o około 10mm mniejszy. Dzięki temu, moim skromnym zdaniem, nowy zegar ma jeszcze lepsze proporcje.
    Pod względem elektronicznym zegar bardziej przypomina naszego malucha na USB (4xZ573USB https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=13013035#13013035 ). Przetwornica z powielaczem napięcia świetnie się sprawdza i dzięki niskonapięciowemu tranzystorowi ma lepszą sprawność. W tym wypadku zasilanie to zasilacz wtyczkowy 12V. Korzystając z okazji nowego projektu pcb, wprowadziliśmy w życie pomysł jednego z forumowiczów i zegar został wyposażony w odbiornik podczerwieni i ma możliwość sterowania pilotem :turn-l:.
    Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560 Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560
    Niestety bez małego faux pas się nie obyło i omyłkowo odbiornik podczerwieni został podłączony pod zasilanie z superkondensatora, przez co w momencie zaniku napięcia sieciowego dosyć szybko go rozładowuje. Pobór prądu przez odbiornik to 1mA, to bardzo dużo jak na 1F pojemności kondensatora. Suma sumarum czas podtrzymania z wlutowanym odbiornikiem to skromna godzina, a bez wlutowanego tak jak poprzednicy około 8 godzin. Wpadkę postaramy się naprawić przy kolejnej rewizji płytki.
    Co do pilota, to przeniesiona została na niego cała klawiatura klawiatura trzy przyciskowa (SET, +, -). Z jego poziomu są dostępne wszystkie funkcje: od nastawy zegara/budzika, po funkcje serwisowe i wygaszanie lamp. Ot taki bajer.
    Pilot jeszcze jest w trakcie prac, o postępach będziemy informowali w tym wątku.
    Transmisja odbywa się na ok 38kHz i na jej potrzeby został stworzony "autorski" protokół. Ramka składa się z 8 bitów, 3 najmłodsze bity to stan klawiszy, 5 starszych to sekwencja 10101. Docelowo chcemy zmieścić płytkę pilota w estetycznej drewnianej odbudówce.
    Jak zwykle wszystkie komponenty najpierw powstały jako modele 3d, aby zminimalizować ryzyko błędów w docelowym układzie. Potem prototyp na zielonej płytce, dopiero jak wszystko było ok to zamówiliśmy białe płyteczki.
    Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560 Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560 Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560 Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560

    Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560 Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560 Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560

    Softwarowo, oprócz dodania obsługi pilota, trochę uporządkowaliśmy soft - w końcu cyfry mrugają w momencie nastawiania godziny :-P.
    Ale najważniejsze jest to, że wreszcie udało zaimplementować się CROSS FADE. Chodzi o płynne przenikanie zmieniających się cyfr. W przypadku nixie jest to bardzo chwytliwy efekt wizualny. Trochę to trwało, bo przy multipleksowaniu nie jest to zadanie trywialne. W przypadku zegarów bez sekundnika, aby mieć możliwość podziwiana przejścia cross fade częściej niż co minutę, wprowadzona została możliwość czasowego wyświetlania sekundnika - wystarczy przytrzymać przycisk minus. Poniżej filmik z działania pilota i funkcji cross fade, jeszcze za czasów prototypu. Wyświetlacz delikatnie pulsuje, ale jest to wina migawki kamery. W rzeczywistości obraz jest stabilny:



    https://www.youtube.com/watch?v=w0uMpD-o9gE
    Dodaję też link na YT, w razie problemów z odtwarzaczem elektrody.
    W załaczniku standardowo schemat, wzory płytek do "prasowania", model 3d zegara. Stopniowo będziemy uzupełniać dokumentacje o instrukcje, itp.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    electroNIXclock
    Level 11  
    Offline 
    Has specialization in: zegary nixie
    electroNIXclock wrote 70 posts with rating 244. Live in city Głowno. Been with us since 2013 year.
  • #4
    Maciej Strojewski
    Level 11  
    Bardzo piękny projekt. Pytanie mam tylko jedno, czy przewidziano możliwość synchronizacji z DCF - stałej lub korekcyjnej (włączanej chwilowo)?
  • #6
    Misiek1233
    Level 19  
    Płytki solo też sprzedają :)
  • #7
    dzu
    Level 12  
    electroNIXclock wrote:
    ...Transmisja odbywa się na ok 38kHz i na jej potrzeby został stworzony "autorski" protokół. Ramka składa się z 8 bitów, 3 najmłodsze bity to stan klawiszy, 5 starszych to sekwencja 10101. ...

    Nie lepiej byłoby dodać możliwość użycia dowolnego pilota? Tak żeby "uczyć" zegarek sekwencji sterujących. Zazwyczaj znajdzie się jakiś nieużywany przycisk na standardowych pilotach użytku domowego.
  • #8
    tesla97
    Level 14  
    @U.P.

    Ale jest wiele marek sprzętów i nie każdy ma ten sam protokół transmisji.
    Najlepiej zrobić uczenie się na standard RC5. Jest to bardzo popularny standard, a z dostępem pilotów nie było by problemu lub też robić własne małe pilociki. Ważne, że byłby to standard RC5 i tyle.
  • #9
    electroNIXclock
    Level 11  
    Co do wyboru systemu transmisji to zaimplementowanie autorskiego kodu miało na celu "nieregulowanie drewnianego zegarka za pomocą plastikowego pilota". My swój pilot zamierzamy ubrać w drewno by bez problemu można było odgadnąć który do czego. Wszystkich pragnących używać pilotów w kodzie RC5 czy SIRC itp. zachęcamy do tworzenia własnych wersji softu do naszego sprzętu.
    Co do DCF - myślimy że nasza programowa korekta dokładności wystarcza do tej klasy czasomierza, a i tak najdokładniejszy czas mamy w smartfonie...
  • #10
    Janek3636
    Level 10  
    Jaka jest częstotliwość PWM dla tej przetwornicy ? Cewka to 33uH /2A ?
  • #11
    electroNIXclock
    Level 11  
    Janek3636 wrote:
    Jaka jest częstotliwość PWM dla tej przetwornicy ? Cewka to 33uH /2A ?

    Częstotliwość PWM p-nicy jest zbliżona we wszystkich zegarkach i wynosi ok. 22kHz.
    Cewka zdekodowana prawidłowo. My używamy indukcyjności z oferty Wurth:
    katalog.we-online.de/pbs/datasheet/7447715330.pdf , ale może być każda inna, na przykład z TME o podobnych parametrach.
  • #12
    enigma
    Level 13  
    Czy będzie aktualizacja zegarka w pierwszej wersji, tej bez pilota? Chodzi mi o efekt CROSS FADE.
  • #13
    dzu
    Level 12  
    Czy możecie zdradzić kawałek kodu odpowiedzialny za CROSS FADE.
  • #14
    electroNIXclock
    Level 11  
    enigma wrote:
    Czy będzie aktualizacja zegarka w pierwszej wersji, tej bez pilota? Chodzi mi o efekt CROSS FADE.

    Tak! Wszystkie zegary będą miały możliwość włączenia cross fade. Dla 4xZ566(+2xZ573) właśnie podlinkowałem plik wynikowy:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2664325-30.html#13804540.
    Dla pozostałych zrobię to "na dniach"!
    dzu wrote:
    Czy możecie zdradzić kawałek kodu odpowiedzialny za CROSS FADE.

    Oczywiście.
    Dla lepszej czytelności kodu wykasowałem procedury: obsługi pilota, kasowania zera nieznaczącego, przełącznika 12/24, obsługi alarmu i pikania przyciskami, itp.
    Code: c
    Log in, to see the code

    Zadanie uzupełnienia oprogramowania o crossfade wydawało się trudne, tym bardziej, że wszystkie timery już były zajęte, a pamięć w kontrolerze szybko się kończyła. Na szczęście w praktyce nie jest tak źle. Rozpisałem sobie algorytm na karteczce i po przepisaniu na C praktycznie ruszył od kopa.
    Jak widać wszystko dzieje się w nieco przyśpieszonym przerwaniu od wyświetlania multipleksowanego. Przerwanie to jest wywoływane 54 razy częściej w stosunku do firmware bez crossfade. Pozwala to na wygenerowanie przebiegu o zmiennym wypełnieniu (54 możliwe szerokości impulsu). Na początku miałem obiekcje czy przy tak małym podziale przejścia będą płynne i czy przy tak niskiej częstotliwości (ok 89Hz) nie będzie efektu mrugania, ale próby pokazały, że lampki nixie mają dość dużą bezwładność i płynność przejścia jest zachowana.

    Poniżej przykładowy przebieg wyświetlania.
    Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560
    Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560
    Przebieg przedstawia wysterowania jednostek sekund i przejście z wyświetlania "0" do "1". Anody są sterowane statycznie (żółty), a modulowane jest wypełnienie katod (niebieski).
    Mam oscyloskop dwukanałowy, więc nie jestem w stanie pokazać sygnału komplementarnego do zanikającego "0". Ale wiadomo: gdy wypełnienie cyfry "teraźniejszej" zanika, to wypełnienie cyfry "przyszłej" się zwiększa.
    W przyszłości będę jeszcze optymalizował kod, bo widzę parę miejsc w których jest to możliwe.
  • #15
    blade13
    Level 14  
    Zegar złożony i uruchomiony. Pierwszy raz mialem doczynienia z elementami smd ale sie udalo. Zegar naprawde piekny, nowy efekt cross-fade powala... Nie obylo sie bez malych podpowiedzi bo skladalem zegar na instrukcji od starszej wersji LD516...

    Co do zmian w intrukcji oraz problemów to:
    - na leżąco trzeba wlutować kondensator C19 a nie C7
    - element światłoczuły D1 nalezy wlutować dłuższą nóżką (+) w kwadratowy pad a krótszą (GDN) w okrągły (plus wygiąć w strone zewnetrzna plytki)
    - głośnik LS1 należy wlutować (hmm nie pamietam gdzie mial + ale napisami do dolu plytki) w przeciwnym razie nie działa
    - kondensatory smd i diody smd lutujemy paskiem na obudowie w strone pasków na plytce badz kwadratowych pogrubionych pól na masce plytki
    - pinów do lamp nie trzeba juz ruszac, przygotowywac itd, tylko wlutowac
    - no i trzeba odpowiednio poucinac goldpiny o czym nie bylo w instrukcji

    Ale ogolnie z pomoca Pana Przemka wszystko ruszylo za pierwszym razem...
  • #16
    electroNIXclock
    Level 11  
    blade13 wrote:
    Pierwszy raz mialem doczynienia z elementami smd ale się udało.

    Jako pierwszy układ SMD do zmontowania, nasze zegary są całkiem wdzięczne. Celowo nie ma w nich elementów mniejszych niż w rozmiarze 1205, aby można było go zmontować bez specjalistycznego sprzętu. Wystarczy podstawowa stacja lutownicza i pęseta, choć są osoby, które montowały nasze zegar za pomocą lutownicy transformatorowej...
    Elementy są poukładane na kartoniku w taki sposób, że praktycznie nie trzeba spoglądać w schemat.

    Dzięki blade13 za listę uwag do instrukcji. Finalna wersja jest na ukończeniu i lada chwila zostanie dołączona do wątku i do naszej strony.

    blade13 wrote:
    Ale ogolnie z pomoca Pana Przemka wszystko ruszylo za pierwszym razem...

    I o to chodzi - kolejne lampki ożywione!
  • #17
    blade13
    Level 14  
    electroNIXclock wrote:
    Wystarczy podstawowa stacja lutownicza i pęseta, choć są osoby, które montowały nasze zegar za pomocą lutownicy transformatorowej...


    No wlasnie tez sie porwalem na pierwsze smd z transformatorówką i pęsetą :) No i chyba nawet nie wyszlo tak zle...

    electroNIXclock wrote:
    Dzięki blade13 za listę uwag do instrukcji. Finalna wersja jest na ukończeniu i lada chwila zostanie dołączona do wątku i do naszej strony.


    Nie ma za co :) Czekam na instrukcje i sprawdze co i jak...

    electroNIXclock wrote:
    I o to chodzi - kolejne lampki ożywione!


    Dokladnie, zawsze mażylem o takim zegarze Nixie. Pewnie niedlugo zamowie drugi bo juz mnie korci... No i programator, macie tez zestaw DIY programatora?
  • #18
    electroNIXclock
    Level 11  
    blade13 wrote:
    No wlasnie tez sie porwalem na pierwsze smd z transformatorówką i pęsetą Smile No i chyba nawet nie wyszlo tak zle...

    To jest lutowane transformatorówką 8-O ? Wyszło genialnie!
    blade13 wrote:
    Dokladnie, zawsze mażylem o takim zegarze Nixie. Pewnie niedlugo zamowie drugi bo juz mnie korci...

    A może 6xIN12 przypadnie do gustu:
    Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560
    blade13 wrote:
    No i programator, macie tez zestaw DIY programatora?

    Programator jak na razie tylko w całości. A dla chętnych samodzielnego zbudowania: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2856115-0.html
  • #19
    blade13
    Level 14  
    electroNIXclock wrote:

    A może 6xIN12 przypadnie do gustu:
    Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560


    Oj juz przypadł, przypadl... Poczekam chwilke i zamowie go do sypialni - bedzie jak znalazl :)


    Jakies jeszcze fotki zlozonego zegara w jasniejszym swietle...
  • #20
    dzu
    Level 12  
    Wielkie dzięki za szczegółowe informacje odnośnie CROSS FADE.

    Mam jeszcze inne pytanie odnosnie lamp LC513 oraz Z560M. Zgodnie z informacjami na tube tester com lampki LC513 mają typowe napiecie 145V oraz prąd 2.5-3mA natomiast Z560M napiecie 135V oraz prąd 1.75mA. Czy taka różnica w parametrach nie wpłynie niekorzystnie na lampy Z560M?
  • #21
    mrrudzin
    Level 39  
    Witam

    Widzę że temat umarł, ale może ktoś ma wiedzę na temat podmiany lampek na Z560?

    Dostałem taki zegarek pod choinkę, przy składaniu kilka rzeczy zwróciło moją uwagę.
    Przede wszystkim zestaw jest super przygotowany nawet dla kogoś kto nie ma zbytnio pojęcia na temat elektroniki, nie miał styczności z SMD itp.
    Super że elementy są poprzyklejane i poopisywane na kartoniku. Nie spotkałem się z lepiej przygotowanymi elementami, a kitów złożyłem trochę w swoim życiu.
    Pozostałe elementy (obudowa itp) też są przygotowane bardzo dobrze.
    Szkoda że w zestawie zabrakło kartki A4 ze schematem, ale od czego mamy internet.

    W dokumentacji brakuje schematu montażowego (czyli gdzie na pcb powinny być wlutowane konkretne elementy)

    Natrafiłem na kilka problemów - mam nadzieje że weźmiecie je pod uwagę przy kolejnych rewizjach.
    - Buzzer LS1 - nie zaznaczono gdzie +, a działa tylko przy jednej polaryzacji
    - Odbiornik IR1 - słabo zaznaczony kierunek jak go włożyć
    - Złącza P1-P4 - może dałoby się dostać złącza na wymiar (bez konieczności cięcia - dotyczy szczególnie części żeńskiej). Sugerowałbym montaż części męskiej w płytce z elektroniką, a części żeńskiej w płytce z lampami. Nigdy nie uda się przyciąć złącz lepiej niż fabrycznie.
    Samo lutowanie najlepiej wykonać po wstępnym skręceniu płytek. Nic nie będzie prężyć ani ciągnąć.
    - Frontowa plexi - dostałem dwie z różnymi otworami. Pomimo że w opisie nie ma ani słowa, domyślam się że jedna jest do LC513, druga Z560.

    Problemy których nie udało mi się rozwiązać:

    - fotodioda od przłączania w tryb nocny. Pomierzyłem, że napięcie na niej zmienia się, w zależności od ilości światła (przy dużym oświetleniu jest bliskie zeru). Mimo tego bez względu na ilość światłą zegar nie przełącza się na tryb nocny. Próbowałem zmieniać próg przełączania w opcjach itp, jednak nic to nie daje.

    - ciepło - po kilku godzinach pracy bez obudowy zauważyłem, że sporo ciepła generuje tranzystor Q50 od przetwornicy. Czy po szczelnym zamknięciu zegarka w obudowie nie będzie tam za ciepło? Podejrzewam że sporo ciepła będzie generował też stabilizator liniowy (7805). Czy autorzy rozważali użycie przetwornicy? Raz że sprawność większa (więc pobierana moc mniejsza), dwa - szerszy zakres napięć i mniej ciepła.

    -Przy przełączaniu cyfr (zmiania godziny lub minuty wskazywanego czasu) czasami zegarek sprawia wrażenie jakby się gubił (pojawiają się mignięcia innych cyfr itp). Po zmianie cyfry wyświetlają się prawidłowo, stąd wnioskuje że to problem software a nie hardware.

    Zastanawiam się też - czy nie dałoby się w opcji cross-fade zmusić neonówki do płynnego rozjaśniania i gaszenia (jak cyfry w lampkach NIXIE)?

    W sumie tylko tyle i aż tyle. Mam nadzieje że autor weźmie moje uwagi jako konstruktywną krytykę.
  • #22
    electroNIXclock
    Level 11  
    Witamy.

    W odpowiedzi na wpis kolegów dzu i mrrudzin oraz w celu wyjaśnienia wszelkich pojawiających się tu wątpliwości:


    Lampy Z560 wystarczy włożyć i już.
    Prądy lamp w naszych zegarkach są malutkie i w dodatku reguluje się napięcia z poziomu klawiatury co pozwala na dobór minimalnych nastaw.
    Cytowanie tu not katalogowych lamp, które maja często 30-40 lat i często są z demontażu po nieznanej ilości godzin świecenia i tak na prawdę zgodnie z zaleceniami tych właśnie not katalogowych powinny dawno być na złomie- mija się z celem - naszym celem w zegarkach jest to by lampy ładnie świeciły i żyły jak najdłużej - i to osiągamy. Jeszcze nigdy nam nie padła nam lampa nawet w zegarkach które śwsiecą u nas nieprzerwanie od ponad 5 lat.


    mrrudzin wrote:
    W dokumentacji brakuje schematu montażowego (czyli gdzie na pcb powinny być wlutowane konkretne elementy)


    Czy są jakieś problemy na świece z netem?? Wszystko jest na naszej stronie. A tak dokładniej - to jaki problem jest w przełożeniu rezystora oznaczonego R50 na tekturce na miejsce oznaczone R50 na płytce bo nie do końca do mnie dociera sedno problemu?

    mrrudzin wrote:
    - Buzzer LS1 - nie zaznaczono gdzie +, a działa tylko przy jednej polaryzacji


    Fakt - nie ma zaznaczonego - ale czy jest to duży problem rzucić okiem na schemat albo na zdjęcia i to zidentyfikować?? W kolejnym zegarze - na IN12 już to oznaczyliśmy. Powtarzamy wszystkim - nasze zestawy to ni e klocki LEGO - tu trzeba odrobinę wiedzy i umiejętności elektroniczncych posiadać - np trzeba umieć lutować...

    mrrudzin wrote:
    - Odbiornik IR1 - słabo zaznaczony kierunek jak go włożyć


    Podobnie jek powyżej - wystarczy rzucić okiem - jest schemat i zdjęcia, a poza tym to raczej oczywiśte że w kierunku przodu odbiornik IR

    mrrudzin wrote:
    - Złącza P1-P4 - może dałoby się dostać złącza na wymiar (bez konieczności cięcia - dotyczy szczególnie części żeńskiej). Sugerowałbym montaż części męskiej w płytce z elektroniką, a części żeńskiej w płytce z lampami. Nigdy nie uda się przyciąć złącz lepiej niż fabrycznie.


    Klocki LEGO są w markecie - odrobina wysiłku i staranności przy montażu to problem?
    Na płytce elektroniki ma być część żeńska - to raczej oczywiste - nawet w gniazdku w ścianie tam gdzie jest napięcie to jest żeńskie - to takie podstawy podstaw konstrukcji urządzeń elektrycznych.

    mrrudzin wrote:
    - Frontowa plexi - dostałem dwie z różnymi otworami. Pomimo że w opisie nie ma ani słowa, domyślam się że jedna jest do LC513, druga Z560.


    Czasem to ludzie potrafią zaskoczyć pytaniem......

    mrrudzin wrote:
    - fotodioda od przłączania w tryb nocny. Pomierzyłem, że napięcie na niej zmienia się, w zależności od ilości światła (przy dużym oświetleniu jest bliskie zeru). Mimo tego bez względu na ilość światłą zegar nie przełącza się na tryb nocny. Próbowałem zmieniać próg przełączania w opcjach itp, jednak nic to nie daje.


    Wystarczy wmontować we właściwą stronę - oczywiście schemat się przyda lub rzut oka na zdjęcia.

    mrrudzin wrote:
    - ciepło - po kilku godzinach pracy bez obudowy zauważyłem, że sporo ciepła generuje tranzystor Q50 od przetwornicy. Czy po szczelnym zamknięciu zegarka w obudowie nie będzie tam za ciepło? Podejrzewam że sporo ciepła będzie generował też stabilizator liniowy (7805). Czy autorzy rozważali użycie przetwornicy? Raz że sprawność większa (więc pobierana moc mniejsza), dwa - szerszy zakres napięć i mniej ciepła.


    Stosowanie przetwornicy impulsowej do prądu na poziomie kilku mA?? po co??
    Co do grzania się tranzystora Q50 - ile ma?? 35 stopni?? Czy to jest ciepło?? Proponuję włączyć zegarek z zasilaczem wtyczkowym na 2-3 godziny i porównać co jest cieplejsze - Q50 czy może obudowa zasilacza wtyczkowego. Proszę sobie dotknąć nasz zegarek nawet zamkniętyw obudowie i np dekoder TV w stanie czuwania i samodzielnie sobie odpowiedzieć na pytanie dotyczące grzania i sprawności.

    mrrudzin wrote:
    Zastanawiam się też - czy nie dałoby się w opcji cross-fade zmusić neonówki do płynnego rozjaśniania i gaszenia (jak cyfry w lampkach NIXIE)?


    No i tu jest coś mądrego - wszystko się da, trzeba to tylko wykonać. My dajemy schemat, sprawdzoną elektronikę, wystarczy parę chwil by napisać soft. Powiem szczerze że jesteśmy odrobinę negatywnie zaskoczeni małą ilością informacji o własnych wersjach softu, najczęściej tylko słyszymy by coś zaimplementować, coś zmienić itp - i tak wszystkich nie zadowolimy.... a poza tym to jest nasze hobby w którym robimy to co lubimy i tak jak lubimy - komercyjnie to pracujemy w koncernach gdzie robimy to czego od nas wymagają.... Jeśli ktoś zrobił lub zrobi swój soft i będzie miał ochotę się nim pochwalić i podzielić - zapraszamy - możemy to nawet wrzucić na naszą stronę by każdy mógł sobie pokombinować i wybrać najfajniejszy.

    I tylko tyle i aż tyle w odpowiedzi na konstruktywną krytykę....

    Pozdrawiamy wszystkich miłośników lampek NIXIE - w 2015 w końcu chcemy dopieścić i pokazać światu naszego zapowiadanego jednolampowca....
  • #23
    mrrudzin
    Level 39  
    Na tym forum od lat przyjęło się, że wszystkie konstrukcje opisane w dziale DiY są wrzucane po to, aby inni mogli pooglądać, popytać i umieścić swoje uwagi. Moje uwagi nie zostały napisane złośliwie, a tylko po to by jakoś pomóc w kolejnych konstrukcjach (lub ulepszeniem tej), bo uważam że zestaw jest naprawdę super przygotowany. Nie zdażyło mi się składać lepiej przygotowanego zestawu, a jak pisałem złożyłem już sporo kitów w życiu i część wymagała poświęcenia dużej ilości czasu aby w ogóle ruszyła. Ostatnio zdarzyło mi się głównie "poprawiać" kity po innych, mniej doświadczonych albo uruchamiać swoje własne autorskie konstrukcje. Ale tam uwagi można mieć tylko do siebie :)

    Często ludzie kupują różnego rodzaju kity po to, by zdobyć pewne doświadczenie, czegoś się nauczyć etc. Ci najbardziej doświadczeni składają swoje urządzenia samodzielnie, nie potrzebują kitów.

    Szkoda by było aby ktoś zainspirowany tematem kupił sobie taki zestaw i wrzucił go do szuflady bo nie udało się go uruchomić (ja miałem takich przygód sporo na początku mojej zabawy z elektroniką - na szczęście miałem starszego kolegę który pomagał te zabawki ożywiać). Kolega potraktował moje uwagi jako swoisty atak, a nie to było moim zamiarem.

    Napisze jeszcze raz - uważam że zestaw jest naprawdę dobrze przygotowany, chodziło tylko i wyłącznie o sugestie aby był jeszcze lepszy. Wydawało mi się, że wrzuciliście Wasz projekt na elektrodę również z tego powodu.

    Quote:

    Lampy Z560 wystarczy włożyć i już.

    Z NIXIE nigdy wcześniej nie miałem do czynienia, jestem z epoki w której 5V a 6V to duża różnica. Dzięki za podpowiedź.

    Quote:

    Czy są jakieś problemy na świece z netem?? Wszystko jest na naszej stronie. A tak dokładniej - to jaki problem jest w przełożeniu rezystora oznaczonego R50 na tekturce na miejsce oznaczone R50 na płytce bo nie do końca do mnie dociera sedno problemu?

    Tylko taki, że na białym PCB czasami trudno dostrzec ścieżki - szczególnie jak się już trochę elementów włoży. Schematu montażowego (oznaczenia elementów, wartości i szkic ścieżek) tzn. coś jak poniżej nie znalazłem na Waszej stronie. Strasznie to ułatwia życie, szczególnie jak się sprawdza poprawność montażu lub szuka błędu.

    Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560

    Quote:

    Fakt - nie ma zaznaczonego - ale czy jest to duży problem rzucić okiem na schemat albo na zdjęcia i to zidentyfikować?? W kolejnym zegarze - na IN12 już to oznaczyliśmy. Powtarzamy wszystkim - nasze zestawy to ni e klocki LEGO - tu trzeba odrobinę wiedzy i umiejętności elektroniczncych posiadać - np trzeba umieć lutować...

    To tylko sugestia. Początkujący nie umieją jeszcze dobrze czytać schematów.
    Idąc tą drogą można by nie oznaczać polaryzacji diód, kondensatorów etc.

    Quote:

    Klocki LEGO są w markecie - odrobina wysiłku i staranności przy montażu to problem?
    Na płytce elektroniki ma być część żeńska - to raczej oczywiste - nawet w gniazdku w ścianie tam gdzie jest napięcie to jest żeńskie - to takie podstawy podstaw konstrukcji urządzeń elektrycznych.

    Zgadza się, ale może warto byłoby uzupełnić opis - znów dla początkujących. Oni traktują tego typu zestawy jako LEGO.
    Odnośnie złącz - racja, ale wizualnie ładniej będzie gdy zamontujemy to odwrotnie (i tak po złożeniu nikt już tego nie będzie później rozpinał) - tak jak zresztą pokazano na stronie 12 i 15 instrukcji.
    Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560


    Quote:

    Czasem to ludzie potrafią zaskoczyć pytaniem......

    Potrafią, gdy pierwszy raz mają do czynienia z Nixie. Chyba o to Wam chodziło promując projekt :) Ja w tej tematyce jestem totalnie zielony, a uważam że kto pyta nie błądzi.

    Quote:

    Wystarczy wmontować we właściwą stronę - oczywiście schemat się przyda lub rzut oka na zdjęcia.


    Moja wydaje się, że jest włożona dobrze, a zegar się nie przestawia...

    Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560

    Quote:

    Stosowanie przetwornicy impulsowej do prądu na poziomie kilku mA?? po co??

    Kolejna jedynie sugestia.

    Zegarek pobiera ~100mA (wartość średnia mierzona w ciągu kilkunastu sekund)
    Straty w stabilizatorze to (12-5)*0,1 = 700mW = 0,7W
    W ciągu roku (365*24 = 8760 h) daje to 8760h*0,7W = 6,132kWh

    0,1A * 5V daje nam 0,5W mocy, a strat mamy 0,7W

    Współczesne przetwornice mają sprawność na poziomie 90%.

    Niby nic, ale jednak.

    Quote:

    Co do grzania się tranzystora Q50 - ile ma?? 35 stopni?? Czy to jest ciepło?? Proponuję włączyć zegarek z zasilaczem wtyczkowym na 2-3 godziny i porównać co jest cieplejsze - Q50 czy może obudowa zasilacza wtyczkowego. Proszę sobie dotknąć nasz zegarek nawet zamkniętyw obudowie i np dekoder TV w stanie czuwania i samodzielnie sobie odpowiedzieć na pytanie dotyczące grzania i sprawności.

    Nie mierzyłem temperatury - poczułem jedynie że coś się grzeje. A tanzystor grzeje sporej wielkości pad na PCB - i tu chwała Wam że pomyśleliście o tym żeby dać możliwie dużą powierzchnię "radiatora".
    Warto zapytać, tylko tyle.

    Quote:

    No i tu jest coś mądrego - wszystko się da, trzeba to tylko wykonać. My dajemy schemat, sprawdzoną elektronikę, wystarczy parę chwil by napisać soft.

    Moje pytanie to raczej sugestia. Skoro nie napisaliście żę się nie da - super.

    Quote:

    Powiem szczerze że jesteśmy odrobinę negatywnie zaskoczeni małą ilością informacji o własnych wersjach softu, najczęściej tylko słyszymy by coś zaimplementować, coś zmienić itp - i tak wszystkich nie zadowolimy.... a poza tym to jest nasze hobby w którym robimy to co lubimy i tak jak lubimy - komercyjnie to pracujemy w koncernach gdzie robimy to czego od nas wymagają.... Jeśli ktoś zrobił lub zrobi swój soft i będzie miał ochotę się nim pochwalić i podzielić - zapraszamy - możemy to nawet wrzucić na naszą stronę by każdy mógł sobie pokombinować i wybrać najfajniejszy.

    Tak jest przeważnie. Nie wymagam ani nie oczekuje od Was że cokolwiek będziecie zmieniać (głupcem byłby ktoś kto by tego wymagał) - chwała Wam za to że zrobiliście tyle ile jest i udostępniliście to ogółowi. Widać tu pasję na każdym kroku.

    Propozycja z napisaniem własnego softu jest ciekawa :)
  • #24
    electroNIXclock
    Level 11  
    Tutaj to odrobinę chyba zastanowić się co się liczy:

    mrrudzin wrote:
    Cytat:



    Stosowanie przetwornicy impulsowej do prądu na poziomie kilku mA?? po co??




    Kolejna jedynie sugestia.

    Zegarek pobiera ~100mA (wartość średnia mierzona w ciągu kilkunastu sekund)
    Straty w stabilizatorze to (12-5)*0,1 = 700mW = 0,7W
    W ciągu roku (365*24 = 8760 h) daje to 8760h*0,7W = 6,132kWh

    0,1A * 5V daje nam 0,5W mocy, a strat mamy 0,7W

    Współczesne przetwornice mają sprawność na poziomie 90%.

    Niby nic, ale jednak.


    To jest pobór mocy całego zegarka - przetwornica działa z 12V , a 5V to zasila tylko procesor - i nadal twierdzę że to jest kilka mA bo jest......

    Trochę szkoda marnować czas i miejsce na forum - czy nie lepiej np napisać sobie w tym czasie kawałem wymarzonego softu??

    Ja pokombinuję milcząc przy jednolampowcu...
  • #26
    electroNIXclock
    Level 11  
    Aby czujnik światła działał należy przede wszystkim prawidłowo go wlutować.
    Niestety są problemy ze stałą dostępnością jednego typu sensora. Oprócz tego, że różnią się charakterystykami, to dodatkowo niektórzy producenci nie oznaczają "ścięciem" czujnika. Np. ostatnio stosowana fotodioda: eleka.info/content/pdf/HPDB3J-44DA.pdf nie jest jednoznacznie identyfikowalna po obcięciu wyprowadzeń.
    Aby mieć możliwość dobrania progu przełączenia do różnych typów czujnika zwiększyliśmy zakres możliwych nastawy progu dostępnego z poziomu "menu serwisowego". W razie gdyby "fabryczny" próg nie odpowiadał można go zmienić.

    Elektrodowiczowie na pewno poradzą sobie z doświadczoną metodą sprawdzenia prawidłowości działania czujnika.
    Generalna zasada jest taka, że prawidłowo wlutowany czujnik powinien dawać napięcie bliskie ~0V wejściu "JASNOSC" gdy jest oświetlony, a ~>4V gdy jest zaciemniony.
    Czasami efekt działania funkcji jest słabo widoczny z uwagi na działanie źrenicy oka, dlatego polecamy zapiąć się miernikiem na kondensator wysokiego napięcia (C19 w 4xLC516) i obserwować zmiany napięcia.

    W moim egzemplarzu sensor wlutowany jest tak jak na poniższym zdjęciu:
    Zegar Nixie electroNIXclock pod lampy LC513 lub Z560
  • #28
    electroNIXclock
    Level 11  
    Generalnie z Nixie tak jak z diodami LED, niższy prąd - dłuższe życie.
    Parametr 37 nic nie wnosi w najnowszych rewizjach softu. Kiedyś można było za jego pomocą regulować jasność świecenia lamp w trybie nocnym.
  • #29
    blade13
    Level 14  
    Lutowałem wedlug waszych informacji ale faktycznie sensor był na odwrót w obu zegarkach, chociaz nawet wysylaliscie mi ktorą nóżką gdzie go wlutowac... Trzeba jednak patrzeć na elektrode w środku :)


    No i najwazniejsza rzecz ktora teraz najbardziej mi przeszkadza. Czy dacie rade dodac opcje sciemniania i rozjasniania kropek miedzy lampami? W menu od 1-10 na dzien i na noc... Wtedy było by świetnie!