Układ służy do automatycznego włączania i wyłączania świateł mijania.
Ze względu na to że często zapominałem włączyć światła mijania, postanowilem zrobić takie urządzenie. Układ jest bardzo prosty a jeszcze prostszy w uruchomieniu. Diody Led i wyłącznik W1 umieściłem na desce rozdzielczej.
opis działania:
Po włączeniu zapłonu i przy zwartym wyłączniku W1 napięcie +12V(po stacyjce) podawane jest na układ urządzenia.
Tranzystor T1 jest w stanie zablokowania, przewodzi T2. Na bazach T3 i T4 jest stan niski przez co T3 i T4 są zablokowane, przekaźnik nie jest włączony, świeci wówczas dioda LED czerwona, sygnalizując nam że włączone jest automatyczne załączanie świateł mijania.
Po około dziesięciu sekundach kondensator C1 naładuje się do tego stopnia że T1 przechodzi w stan przewodzenia wyłączając nam T2.To opóźnienie jest konieczne po to, żeby nie uruchamiać silnika przy włączonych światłach. Na kolektorze T2 pojawia się napięcie powodując włączenie T3 i T4. T3 włącza diodę LED zieloną sygnalizując nam że zostały włączone światła mijania. T4 włącza przekażnik (dioda LED czerwona gaśnie) za pomocą styków przekaźnika zostają zapalone światła mijania.
Wyprowadzenia przekaźnika (na schemacie punkty B i C ) najlepiej podłączyć równolegle do wyłącznika świateł mijania.
Po zgaszeniu silnika i wyłączeniu zapłonu światła gasną natychmiast.
Urządzenie jest testowane w moim Oplu.Jest OK.
opis oraz schemat nadesłał: pol48
Ze względu na to że często zapominałem włączyć światła mijania, postanowilem zrobić takie urządzenie. Układ jest bardzo prosty a jeszcze prostszy w uruchomieniu. Diody Led i wyłącznik W1 umieściłem na desce rozdzielczej.
opis działania:
Po włączeniu zapłonu i przy zwartym wyłączniku W1 napięcie +12V(po stacyjce) podawane jest na układ urządzenia.
Tranzystor T1 jest w stanie zablokowania, przewodzi T2. Na bazach T3 i T4 jest stan niski przez co T3 i T4 są zablokowane, przekaźnik nie jest włączony, świeci wówczas dioda LED czerwona, sygnalizując nam że włączone jest automatyczne załączanie świateł mijania.
Po około dziesięciu sekundach kondensator C1 naładuje się do tego stopnia że T1 przechodzi w stan przewodzenia wyłączając nam T2.To opóźnienie jest konieczne po to, żeby nie uruchamiać silnika przy włączonych światłach. Na kolektorze T2 pojawia się napięcie powodując włączenie T3 i T4. T3 włącza diodę LED zieloną sygnalizując nam że zostały włączone światła mijania. T4 włącza przekażnik (dioda LED czerwona gaśnie) za pomocą styków przekaźnika zostają zapalone światła mijania.
Wyprowadzenia przekaźnika (na schemacie punkty B i C ) najlepiej podłączyć równolegle do wyłącznika świateł mijania.
Po zgaszeniu silnika i wyłączeniu zapłonu światła gasną natychmiast.
Urządzenie jest testowane w moim Oplu.Jest OK.
opis oraz schemat nadesłał: pol48
Cool? Ranking DIY