Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pojazd stara wersja spalinowego

Mati1690 15 Gru 2014 22:27 10257 21
  • Witam. Buduję pojazd z napędem 4x4, końcowo sterowany zdalnie.
    Wymiary to około 80cm szerokości, 120-140cm długość.
    Aktualna waga: 62 kg (przewidywana znacznie większa).
    Uprzedzam krytyków - pojazd jest robiony najniższymi możliwymi kosztami, głównie z elementów, które posiadam, więc mając element w ręku, dopiero szukałem, do czego się może przydać, przez co pojazd nie jest dziełem artystycznym.
    Aktualnie pojazd już jeździ, na razie muszę nim sterować osobiście (jazda na nim). Już z założenia miał być jak najsilniejszy, prędkość nie była istotna.
    Napęd na obie osie stały, mechanizmy różnicowe na obu osiach.
    Silnik pochodzi z minicrossa, skrzynia biegów z Fiata 126p.
    Prędkość niezmierzona, dokładna, ale z obliczeń bieg I-2,7 km/h do IV-10,1 km/h.
    Przede wszystkim cały napęd łańcuchowy.
    Na 4. biegu rusza ze mną (82kg) bez problemu nawet pod naprawdę stromą górkę.
    Układ skrętu, silnik od wycieraczek, następnie zmniejszona kolumna kierownicza z auta, co daje dużą siłę przy skręcaniu.
    Jest cały czas w trakcie budowy, modyfikacji.
    W planie jest zastosowanie zdalnego sterowania, ale na razie nie mam aparatury.
    Co do samego pojazdu to cel powstania - głównie zabawa przy robieniu i użytkowaniu, ale także na zimę do odśnieżania.
    Pojazd ma dużo siły ciągowej.

    Do zrobienia zostało:
    -Zabezpieczenie podwozia (zębatek) przed ziemią, itd.
    -Rozrusznik elektryczny do silnika
    -Modyfikacja zmian biegów (aktualnie dość problematyczna; w przyszłości mam nadzieję, że uda się zrobić zdalną zmianę biegów, przynajmniej wsteczny zmieniany z innym biegiem)
    -Przedni pług z siłownikiem elektrycznym, ruchomy góra/dół

    Mam pytania, może ktoś coś doradzi. :)
    Chcę dodać do mechanizmów różnicowych blokadę (przynajmniej tył). Myślę coś w stylu bolca, który wcisnę w razie potrzeby wcześniej i zablokuję zębatki wewnątrz. Najlepiej byłoby zrobić coś w stylu elektromagnesu, żeby w czasie jazdy zdalnie można było blokadę włączyć, ale to już pewnie fantazja, ale będę próbował. :)
    Oto kilka zdjęć gotowego na dzień dzisiejszy:

    Pojazd stara wersja spalinowego Pojazd stara wersja spalinowego Pojazd stara wersja spalinowego Pojazd stara wersja spalinowego Pojazd stara wersja spalinowego

    Jeśli zły dział, proszę o przeniesienie.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Mati1690
    Poziom 11  
    Offline 
    Mati1690 napisał 71 postów o ocenie 24, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Złotoryja. Jest z nami od 2007 roku.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    satanistik
    Poziom 27  
    Pojazd bardzo mi się podoba - konstrukcja w moim stylu ;-). Co do łańcuchów - ja bym proponował użyć pasków zębatych np z rozrządu, Używane zestawy rolek i pasków można pewnie wyprosić u jakiegoś mechanika a to co w silniku mogło by zawieść tu na pewno posłuży. Poprawiła by się odporność na wodę, błoto i mniej hałasu. Proponował bym silnik motorowerowy z automatyczną skrzynią lub manualną zabudowaną. Mechaniczne wałki blokujące dyfer można od razu uznać za nietrafione - jeżeli nie ma tam ich fabrycznie to na 100% zetną się, zmielą lub uszkodzą koła zębate. Przykładem może być luz na klinie który znacząco zwiększa szansę na jego ścięcie.
  • #3
    Jezzman
    Poziom 21  
    Nom ciekawy pojazdy :D Będziesz udostępniał jakiś filmik z jazdy tym bolidem ? Bo aż mnie ciekawi jak to jeździ. Co do silnika to proponował bym z jakiegoś skutera, masz od razu rozrusznik, nom i problem skrzyni rozwiązany :D
  • Relpol przekaźniki
  • #4
    puszak
    Poziom 28  
    Witam,
    Ciekawa konstrukcja. Głównie interesuje mnie jak będzie wyglądało sterowanie skrętem. Czy masz już jakieś schematy na bazie silnika wycieraczki i aparatury modelarskiej?
  • #5
    Drake160
    Poziom 16  
    Jak już zrobisz zdalne sterowanie to rozumiem, że następnym krokiem będzie dołożenie GPS z mapą terenu, tak żeby pojazd odśnieżał Ci przed domem bez Twojej ingerencji?! To by dopiero było :)
  • #6
    bartods
    Poziom 16  
    Kolego, to się nazywa prawdziwe DIY. Patrzę na to dzieło sztuki z bananem na twarzy i podziwiam. Nie będę tu nikogo krytykował, lecz w innym dziale jest parę diodek zlutowanych w pająka podłączonych pod procek z mizernym efektem jako praca inżynierska!!! Kolego Ty według mnie powinieneś robić na tym doktorat ;) . Podziwiam takich ludzi którzy znajdą parę pogiętych profili na złomie i lepią z tego działające cuda. Gratuluję projektu, naprawdę ta lepianka wszystkiego ze wszystkim robi wrażenie. Chętnie bym sam coś takiego zobaczył na własne oczy. Pozdrawiam.
  • #8
    Mati1690
    Poziom 11  
    Witam :) z faktu iż nie było zainteresowania tematem nie odwiedzałem forum przez jakiś czas .
    A tera do rzeczy :)
    po 1. Użycie pasków klinowych myślałem nad tym ale łańcuchy wygrały tym że można je skracać itd :) choć i przy tylnym napędzie jest luźny.
    Na ta chwile łańcuchy po ustawiane i zrobione ograniczniki dzięki czemu łańcuchy nie spadają:)
    2. Co do odporności na kurz i wodę to fakt ale w dalekiej przyszłości planuje powoli zabudować podwozie głownie części ruchome
    3. Jeśli chodzi o filmiki top jak najbardziej będę dodawać jeśli będzie ktoś chętny je oglądać ;)
    4. Układ skrętu mechanicznie zrobiony działa idealnie ale co do sterowania brak pomysłu głownie jeśli chodzi o zerowanie kół do jazdy na prosto
    5. Drake160 GPS uu to już wyższa szkoła i spory budżet do ogarnięcia
    6. Wracając do silnika myślałem na takim od skutera ale trafił mi się ten od mini crossa i gabarytowo był korzystniejszy ale bałem się że będzie słaby , myliłem się :)
    Łańcuchy wcale głośnie nie są , silnik zagłusza :P
    Aktualnie prace jeśli chodzi o zdalne sterowanie zamarły(brak aparatury)
    Prawdę mówiąc spodobała mi się jazda nim że nawet tymczasowe siedzenie jest i jeżdżę na nim sam, tylko jednak strasznie wolny jest (tak jak było w planach co prawda) Ale za to duża siła 1 i 2 nie używana nie ma potrzeby praktycznie, a i po stromych górkach wyjeżdżałem, a to już łącznie 145 kg i bez trudu radzi sobie po naprawdę stromych górkach :)
    Jeśli będzie zainteresowanie postaram się o filmiki , zdjęcia
  • #12
    1 PAWEL
    Poziom 41  
    Co do łańcucha wystarczyło by może zamontować kółko napinające zmniejszy to hałas układu napędu.
    Plus za konstrukcję.:)
  • #13
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #14
    Mati1690
    Poziom 11  
    Napinacz ok ale musi być sztywny nie ruchomy ponieważ podczas cofania mocno by był obciążony ,
    Aktualnie jestem w trakcie likwidacji jednej z przekładni ponieważ nie wytrzymuje przeciążeń i zastąpię ją bezpośrednio łańcuchem, chodzi o przekładnie od skutera po między skrzynią a osią napędzającą przód i tył pojazd dzięki temu stanie się szybszy jeśli uda sie znaleźć odpowiedniej wielkości zębatke
  • #15
    1 PAWEL
    Poziom 41  
    Mati1690 napisał:
    Napinacz ok ale musi być sztywny nie ruchomy ponieważ podczas cofania mocno by był obciążony


    Jeśli to możliwe można by zmontować listwę ślizgacza do napięcia łańcucha.
  • #16
    Mati1690
    Poziom 11  
    Po długiej przerwie znów zabrałem się za ożywienie nie dokończonego pojazdu, w ciągu ostatnich dni postęp lekki, silnik po rocznym postoju odpalony, ruszył temat z zdalnym sterowaniem na początku jest już servo od gazu a nawet pierwszy test jazdy z skrętami. Co prawa idąc na łatwiznę na razie skręty będą odbywać się za pomocą przekaźników nie wiem jak długo wytrzymają ale na początek musi wystarczyć , w dalszej kolejności pomyśle nad mostkiem H jak uda sie jakiś stworzyć. pod koniec tygodnia postaram się dodać jakiś filmik jak to jedzie:)
  • #17
    Mati1690
    Poziom 11  
    Krótki filmik z początków jazdy z zdalnym sterowaniem, jazda już na 4 biegu wiec jest to praktycznie jego max prędkośc która na papierze wychodzi 15km/h,
    Ale jak z założenia pojazd ma być silny a nie szybki i taki jest.
    Aktualnie z problemów to skręt działa za wolno iw planie jest zastosowanie zasilania 24v
    https://youtu.be/1jEV3Ddo0wg
  • #18
    satanistik
    Poziom 27  
    W sumie mając 4 biegi i Vmax 15km/h to na pierwszym biegu ruch jest zauważalny? ;-).
    Można by to jednak przerobić na 50km/h.

    Co do sterowana skrętem - napięcie silnika nie jest tu tak istotne, przydało by się mniejsze przełożenie. Ogólnie przy braku sprzężenia zwrotnego silnik od wycieraczek odpada. Przekładnia ślimakowa jest dość samohamowna pomimo skośnych zębów więc powrót do położenia zerowego może być utrudniony. Lepiej użyć napędu z wkrętarki lub pokusić się o budowę układu serwo z potencjometrem.

    Z czego jest tylny dyfer?

    Widziałem gdzieś gotowe elektryczne startery do tego silnika.
  • #19
    Mati1690
    Poziom 11  
    W sumie na 1 biegu wychodzi 4,11 km/h tak że sprinterem nie jest xD,
    Co do podniesienia prędkości myślałem nad tym ale jest kilka kwestii które w tym przeszkadzają,
    Po pierwsze stały napęd na obie osie przy prędkości 50km/h był by problematyczny, dodatkowo aktualna szybkość skrętów przy większych prędkościach przez co nie dąło by się utrzymać kierunku jazdy.

    A ponadto w planie jest zmiana zdalna biegów ale zmiana zdalnie 5 biegów była by bardzo trudna w grę wchodzi zmiana biegów 1 do przodu i do tyłu , a że 1 bieg najlżej wchodzi jago najłatwiej da się przełączać, wiec myślę resztę biegów wyrzucić z skrzyni a na wyjściu z skrzyni zmienić przełożenie aby na 1 jechał podobnie jak teraz na 3 , bo jednak na 4 biegu aktualnie nie zawsze jest w stanie ruszyć w cięższym terenie. Idealnym rozwiązaniem było by mieć możliwość przełączania biegów zdalnie 1 ,4 i R wtedy jest i siła, prędkość i wsteczny

    Co do powrotu zerowego w założeniu micro serwo ma odczytywać położenie kół i ono ma sterować silnikiem od wycieraczek aby wróciło w położenie neutralne.

    Obie przekładnie tzn przednia i tylna pochodzą malucha , co prawda nie mają odpowiedniego smarowania ale przy małych prędkościach jakie uzyskuje myślę ze to nie problem co jakiś czas smaruje wszystko smarem w spray
  • #20
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    Mati1690 napisał:
    A ponadto w planie jest zmiana zdalna biegów ale zmiana zdalnie 5 biegów była by bardzo trudna

    Lepiej zastosować wariator.